📚 مسابقه کتابخوانی در جستجوی حقیقت «ویژه روز دانشجو» (۳۰ صفحه)
📦 جوایز مسابقه (هدیه خیرین):
ده جایزه ۳۰۰ هزار تومانی
🔻 متن و سؤالات تستی مسابقه در «اپلیکیشن جامع استاد مطهری» (دریافت با ارسال عدد ۱ به ۴۰۴ ۴۰۴ ۱۰۰۰)
❗️نصب اپلیکیشن و شرکت در مسابقه رایگان است
🔸 دانلود رایگان اپلیکیشن از:
motahari.ir/app
🔹آخرین مهلت شرکت در مسابقه: ۳۰ آذر
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 نهمین دوره ثبت نام مرحله اول سیر مطالعاتی بنیاد شهید مطهری (ندای فطرت)
🔹 شامل ۴ کتاب و به صورت مجازی، همراه با پرسش و پاسخ
🔸 آخرین مهلت ثبت نام: ۲۳ آذرماه
🔹شروع کلاسها: ۲۴ آذرماه (۱۶ جلسه)
🔸زمان: چهارشنبهها، ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷
🔹 چهار کتاب این دوره: «آزادی معنوی»، «سیری در سیره نبوی»، «جاذبه و دافعه امام علی(ع)» و «حماسه حسینی»
🔻با ارائه گواهی پایان دوره از طرف «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری»
⭕ ثبت نام و اطلاعات بیشتر در:
motahari.ir/nedayefetrat
⭕ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 مقدسمآبان ترسو، جانشینان بیشهامت خوارج
🔹 در دورههای بعد، جمود و جهالت و تنسُّک و مقدسمآبی و تنگ نظری خوارج برای دیگران باقی ماند اما شجاعت و شهامت و فداکاری از میان رفت.
🔸 خوارج بیشهامت یعنی مقدس مآبان ترسو، شمشیر پولادین را به کناری گذاشتند و از امر به معروف و نهی از منکر صاحبان قدرت که برایشان خطر ایجاد میکرد صرف نظر کردند و با شمشیر زبان به جان صاحبان فضیلت افتادند. هر صاحب فضیلتی را به نوعی متهم کردند، به طوری که در تاریخ اسلام کمتر صاحب فضیلتی را میتوان یافت که هدف تیر تهمت این طبقه واقع نشده باشد.
🔹 یکی را گفتند منکر خدا، دیگری را گفتند منکر معاد، سومی را گفتند منکر معراج جسمانی و چهارمی را گفتند صوفی، پنجمی را چیز دیگر و همینطور، به طوری که اگر نظر این احمقان را ملاک قرار دهیم هیچ وقت هیچ دانشمند واقعی مسلمان نبوده است.
🔸 وقتی که علی(ع) تکفیر بشود، تکلیف دیگران روشن است. بوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، صدرالمتألهین شیرازی، فیض کاشانی، سیدجمال الدین اسدآبادی و اخیراً محمد اقبال پاکستانی از کسانی هستند که از این جام جرعهای به کامشان ریخته شده است...
🔹 خواجه نصیرالدین طوسی که از طرف شخصی مسمّی به «نظام العلماء» مورد تکفیر واقع شد، میگوید:
نظام بینظام ار کافرم خواند
چراغ کذب را نبود فروغی
مسلمان خوانمش زیرا که نبود
دروغی را جوابی جز دروغی
📒 استاد مطهری، جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص۱۴۱-۱۴۰
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
💢 حضرت زینب(س) اسوه مبارزه با ظلم و دفاع از حقیقت
🌹 سالروز ولادت عقیله بنیهاشم حضرت زینب کبری سلامالله علیها مبارک باد!
🔹 یکی از خصایص اخلاقی مشترک زن و مرد که لزوماً باید تذکر داده شود خُلق دفاع از حق است، هم به معنی دفاع از حقیقت که قرآن کریم تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرده است:
«المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر...» (توبه/۷۱)، و هم به معنی دفاع از حقوق اجتماعی و ترک انظلام [و ظلمپذیری].
🔸 میدانیم در اسلام انظلام ممنوع است و استیفای حقوق در مقابل متجاوز، واجب: «لایحب الله الجهر بالسوء من القول الّا من ظلم» (نساء/۱۴۸)
این خلق و خوی از مختصات مردان نیست، زیرا:
🔹 اولاً: لسان ادلّه اعم است، ثانیاً: عقلاً انظلام زشت است و برای دو جنس زشت است، و ثالثاً: سندهای زنده اسلامی حکایت میکند که زنان قدیسه اسلامی اینچنین بودند. احقاق صدیقه طاهره، فاطمه کبری علیها السلام و خطابههای آتشین زینب سلامالله علیها دلیل بارزی است بر مطلب.
📒 یادداشتهای استاد مطهری، ج۵، ص۲۷۷
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 طلب حلالیت شهید مطهری از استاد خود مرحوم آیتالله العظمی سید محمد حجت کوهکمرهای(ره)
🌹🌹 فاتحه و صلوات خود برای روح مرحوم آیتالله حجت را میتوانید در آدرس زیر ثبت کنید:
https://fatehe-online.ir/222087
🌹و برای روح استاد شهید در این آدرس:
http://iporse.ir/6001210
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 تلقیهای نادرست از مفهوم «سنخیت» میان علت و معلول در فلسفه اسلامی
🔸 «سنخیت» یک کلمه غلطانداز است. هیچ وقت فلاسفه در باب سنخیت فرمول بهدست نمیدهند و نمیتوانند به دست دهند که مثلا سنخیت یعنی ماهیتشان باید یکی باشد، یا اگر یکی مجرد شد یکی مادی، اینها سنخیت ندارند و هر دو باید مجرد باشند یا هر دو باید مادی باشند.
🔹 آن مقداری که فلسفه سنخیت را ثابت میکند، یک معنی کلی و مبهمی است به همین اندازه که هر چیزی نمیتواند علت هر چیزی باشد و امری که از نظر وجود در کمال شدت است و امری که از نظر وجود در کمال ضعف است نمیتواننـد علت و معلـول واقع شوند.
🔸 نمیتواند بین مراتب وجود خلأ صورت بگیرد، مخصوصا با بیانی که مرحوم آخوند و دیگران دارند که میان مجرد و مادی فصلی وجود ندارد و همین مادی است که در مراتب خودش تبدیل به مجرد میشود، نه به این معنی که یک شیء مادی یک مرتبه تبدیل میشود به یک چیزی که بین او و این هیچ سنخیتی نیست، بلکه مجرد درجاتی دارد که همسایه مادی است و مادی درجاتی دارد که همسایه مجرد است.
🔹 در باب نفس و بدن همینطور است. نفس انسان چگونه فعالِ در بدن انسان است؟ نفس انسان مرتبه عقلانی دارد، مراتب پایینتر دارد که خود مراتب را ما نمیتوانیم حساب کنیم، تا میرسد به مرتبهای از ماده که همافق با مجرد است و به این جهت است که نفس میتواند در بدن مؤثر باشد.
🔸 در باب افلاک هم عین همین مطلب است. حتی خود مجرد هم نمیتواند علت هر مجردی واقع شود. خود این حکما میگویند ذات باری تعالی نمیتواند علت مثلا عقل فعال واقع شود، یعنی عقـل فعال ایـن شأنیت را ندارد که بلاواسطه از ذات حق صادر شود؛ در حالی که مجرد است و ذات حق هم مجرد است. عمده مطلب مراتب شدت و ضعف است.
🔹 بنا بر مسئله اصالت وجود و این که وجود قابل تشکیک و تضعف است، در مراتب شدت و ضعف هیچ فاصلهای که قابل پر شدن نباشد میان مجرد و مادی وجود ندارد.
📚 استاد مطهری، درسهای اسفار، ج۳، ص۲۲۴
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🟢 نهمین دوره ثبت نام مرحله اول سیر مطالعاتی بنیاد شهید مطهری (ندای فطرت) 🔹 شامل ۴ کتاب و به صورت م
آخرین فرصت برای ثبت نام در نهمین دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری (شامل چهار کتاب)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 ما و این نفس بسیار بسیار پیچیده انسانی که همواره باید از آن بر حذر بود
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
📚 مسابقه کتابخوانی در جستجوی حقیقت «ویژه روز دانشجو» (۳۰ صفحه) 📦 جوایز مسابقه (هدیه خیرین): ده جای
🔹 ۳۰ آذرماه، آخرین مهلت شرکت در مسابقه کتابخوانی در اپلیکیشن استاد مطهری
🔸 شرکت برای عموم آزاد است
👈 دانلود اپلیکیشن (شامل آثار و سخنرانیهای استاد و امکانات متنوع به صورت رایگان) از :
motahari.ir/app
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 «انقلاب اسلامی» یا «اسلام انقلابی»؟
نکتهای از زبان استاد مطهری در فروردینماه ۱۳۵۸ (دو هفته قبل از شهادت) که آن را برای آینده انقلاب اسلامی سرنوشتساز دانستهاند
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ چرا حضرت فاطمه زهرا(س) با چنان مقام قدسی برای بازپسگیری فدک اقدام کردند؟ (از اندک فیلمهای باقیمانده از شهید مطهری)
◾️سالروز شهادت پاره تن رسولالله(ص) حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها تسلیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چگونه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اجازه ندادند عدهای تاریخ را لوث کنند؟
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 قاآنی و یک شب زمستانی
🔹 قاآنی از شعرای معروف و همشهری سعدی و اهل شیراز است. همیشه میخواست با سعدی رقابت کند. کتابی هم به آهنگ گلستان نوشته است ولی نتوانست به پای سعدی برسد.
🔹 نقل میکنند شبی در شیراز در فصل زمستان با عدهای پای بخاری نشسته بود و به اصطلاح مجلس بزمی بود و یک نفر قوّال هم در آنجا بود که این شعر معروف سعدی را شروع به خواندن کرد:
یک امشبی که در آغوش شاهد شکرم
گرم چو عود بر آتش نهند غم نخورم
تا آنجا که:
ببند یک نفس ای آسمان دریچه صبح
بر آفتاب که امشب خوش است با قمرم
🔸 قاآنی که خودش مرد شعرشناسی است آنچنان تحت تأثیر قرار گرفت که گفت:
این مرد دیگر جایی نگذاشته که کسی شعر بگوید! دیوان شعرش را که جلویش بود پرت کرد توی بخاری و آن را سوزانید، گفت اگر این شعر است دیگر ما نمیتوانیم شعر بگوییم!
📒 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۲، ص۱۷۴
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 رابطه دین و سیاست در اسلام
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 یک نکته روانشناختی
🔹 در روانشناسی جمله عجیبی میگویند: «انسان اسکی را در تابستان یاد میگیرد و شنا را در زمستان»، با اینکه عکس قضیه است و انسان در زمستان اسکیبازی میکند و در تابستان شنا میکند.
🔹 مقصود این است: به طور کلی این یک خصلت روانی برای انسان است که وقتی با کاری مواجه میشود ابتدا منطبق بر آن کار و آماده برای آن نیست، ولی اگر مدتی این کار را تمرین کند و بعد مدتی تمرین نکند، در خلال مدتی که تمرین نمیکند روح در آن باطن خودش، خودش را برای این وارده جدید آماده میکند بدون اینکه خود انسان توجه داشته باشد.
🔹 انسان در زمستان اسکی میکند و در تابستان آن را رها میکند، ولی خیال نکنید در تابستان حالت روحیاش مثل وقتی است که اصلا اسکی نمیکرده، بلکه در این بین روح، خودش را برای این تازهوارد آماده میکند.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۱۳، ص۱۸۴-۱۸۳
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
💢 برندگان مسابقه کتابخوانی «ویژه روز دانشجو» که در اپلیکیشن استاد مطهری برگزار شد
👈 دانلود اپلیکیشن استاد شامل آثار قلمی و زبانی و کتابهای صوتی استاد به صورت رایگان:
motahari.ir/app
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 پاسخ خواندنی استاد مطهری به یک اشکال بر عبارتی از کتاب مسئله حجاب
🔹اصل عبارت استاد در کتاب:
«ما این مسئله را از نظر خودمان بیان میکنیم و استنباط خودمان را ذکر مینماییم و اما هر یک از آقایان و خانمها از هرکس که تقلید میکنند عملًا باید تابع فتوای مرجع تقلید خودشان باشند. آنچه ما میگوییم با فتوای بعضی از مراجع تقلید تطبیق میکند و ممکن است با فتوای بعضی دیگر تطبیق نکند (هرچند فتوای مخالفی وجود ندارد، هرچه هست به اصطلاح احتیاط است نه فتوای صریح). غرض ما از این بحث این است که شما با متون اسلام از نزدیک آشنا شوید و به منطق متین و محکم اسلام مجهز گردید».
🔸اشکال مستشکل:
«این جمله ایهام میکند که دیگران شما را از آشنا شدن با متون اسلام مانع میشوند. این گونه جملات بسیار زننده است و مردم را نسبت به فقها بدبین میسازد».
🔹پاسخ استاد:
«چنین مفهومگیری را نمیدانم در «اصول» چه نامی دارد؟ اینها بهانهگیری است.
سبحان الله! سکوت دیگران و توضیح و تفسیر مقنِع نکردن آنها سبب بدبینی مردم نمیشود؛ اما اینکه بیچارهای جان بکند و بعد بگوید میخواهم شما از نزدیک با اسلام آشنا شوید موجب بدبینی میشود! اگر اینها بهانهگیری برای افتراس نیست پس چیست؟ فرضاً بدبین کند، به پیشنمازها بدبین میکند نه به فقها.
حتماً شنیدهاید که گرگ و برّه از یک نهر آب میخوردند و گرگ در بالا و برّه در پایین قرار گرفته بود. گرگ میخواست بهانهای برای پاره کردن برّه پیدا کند، گفت آب نخور که آبها را گِل میکنی. برّه بیچاره گفت:
آخر من که پایین ترم؛ فرضاً آب گل بشود که به طرف بالا برنمی گردد.
گرگ گفت: عجب! فضولی و زباندرازی هم میکنی. فوراً پرید و برّه را درید.
دریدن یک فرد تنها در یک شهر از طرف افراد بههم بسته فامیلی و طبقهای بهانه زیادی نمیخواهد، کافی است که گفته شود عرض وجود کردهای و عرض وجود «ذنْبٌ لایغْفَر» است؛ «وُجودُک ذَنْبٌ لایقاسُ بِهِ ذَنْبٌ».
📗 پاسخهای استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب، ص۴۲
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔴 چرا بندگی خدا «وابستگی» نیست؟
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 عمل عجیب و غیرمنتظره حضرت مسیح(ع) برای آموزش تواضع به عالمان
🔸عیسی علیه السلام به حواریین گفت: «من خواهش و حاجتی دارم، اگر قول میدهید آن را برآورید بگویم». حواریین گفتند: «هر چه امر کنی اطاعت میکنیم». عیسی از جا حرکت کرد و پاهای یکایک آنها را شست. حواریین در خود احساس ناراحتی میکردند، ولی چون قول داده بودند خواهش عیسی(ع) را بپذیرند تسلیم شدند و عیسی پای همه را شست. همینکه کار به انجام رسید، حواریین گفتند: «تو معلم ما هستی، شایسته این بود که ما پای تو را میشستیم نه تو پای ما را».
🔹عیسی(ع) فرمود: «این کار را کردم برای اینکه به شما بفهمانم که از همه مردم سزاوارتر به اینکه خدمت مردم را به عهده بگیرد «عالِم» است. این کار را کردم تا تواضع کرده باشم و شما درس تواضع را فرا گیرید و بعد از من که عهدهدار تعلیم و ارشاد مردم میشوید راه و روش خود را تواضع و خدمت خلق قرار دهید. اساسا حکمت در زمینه تواضع رشد میکند نه در زمینه تکبر، همان گونه که گیاه در زمین نرم دشت میروید نه در زمین سخت کوهستان».
📝 استاد مطهری، داستان راستان، ج۱، ص۲۳۴-۲۳۳
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 اول خودت!
یک نکته مشترک از زبان استاد شهید مطهری و سردار شهید سلیمانی
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 تغییری عجیب در رسالههای عملیه از دو قرن پیش
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 چگونگی تقسیم کارها میان امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س)
🔸علی بن ابی طالب علیه السلام و زهرای مرضیه سلام الله علیها پس از آنکه با هم ازدواج کردند و زندگی مشترک تشکیل دادند، ترتیب و تقسیم کارهای خانه را به نظر و مشورت رسول اکرم(ص) واگذاشتند، به آن حضرت گفتند:
«یا رسول الله ما دوست داریم ترتیب و تقسیم کارهای خانه با نظر شما باشد».
🔹پیامبر(ص) کارهای بیرون خانه را به عهده علی(ع) و کارهای داخلی را به عهده زهرای مرضیه(س) گذاشت. علی(ع) و زهرا(س) از اینکه نظر رسول خدا(ص) را در زندگی خصوصی خود دخالت دادند و رسول خدا(ص) با مهربانی و محبت خاص از پیشنهاد آنها استقبال کرد و نظر داد، راضی و خرسند بودند.
🔸مخصوصا زهرای مرضیه(س) از اینکه رسول خدا(ص) او را از کار بیرون معاف کرد خیلی اظهار خرسندی میکرد، میگفت: «یک دنیا خوشحال شدم که رسول خدا(ص) مرا از سروکار پیدا کردن با مردان معاف کرده است».
📝 استاد مطهری، داستان راستان، ج۲، ص۲۷۱
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️سخنان حضرت زهرا(س) در آخرین ساعات که دل امیرالمؤمنین(ع) را به درد آورد
◾️سالروز شهادت پاره تن رسولالله حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها تسلیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
sapp.ir/motahari_ir
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
🟢 فاطمه زهرا سلامالله علیها و وظیفه احقاق حق
🔹 پس از آنکه فدک غصب میشود، زهرای مرضیه(س) به تمام وسایل برای استرداد آن متمسک میشود. اولًا به خانه خلیفه وقت میرود و فرمان آن را میگیرد. پس از آنکه آن فرمان را از او پس میگیرند و پاره میکنند، متوسل به افکار عمومی میشود و آن خطابه غرّاء را میخواند.
🔹 با توجه به اینکه علی(ع) و فاطمه(س) بی اعتناترین مردم به مادیات دنیا بودند، مخصوصاً زهرا(س) که در دوران بعد از پدر آرزوی التحاق به پدر را داشت و پدر به او سرعت لحوق را خبر داده بود، [اینکه] اینقدر پافشاری در احقاق حق خود داشت دلیل بارزی است بر وظیفه بودن احقاق حق.
📗 یادداشتهای استاد مطهری، ج۵، ص۲۷۸
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 پیامدهای فراوان و مصیبتبار فقر چیست؟
🔹 فقر و احتیاج ـ سببش هرچه باشد، خواه بیعدالتی یا چیز دیگر ـ یکی از موجبات گناه است؛ اگر ضمیمه بشود با احساس مغبونیت و محرومیت، دیگر بدتر؛ اگر ضمیمه بشود با حسرت کشیدنهای تجملات عدهای، باز از آن هم بدتر، آنوقت همیشه خواهد گفت:
سخن درست بگویم نمیتوانم دید
که مِی خورند حریفان و من نظاره کنم
همین «نمیتوانم دید» سبب سرقتها میشود، سبب رشوهگیریها میشود، سبب اختلاسها و خیانتها به اموال عمومی میشود، سبب گناهها میشود، سبب غلّ و غشّ و تقلب در کارها میشود؛ سبب میشود که افرادی برای اینکه خود را به دستهای دیگر برسانند، رشوه بخورند، دزدی بکنند، زیر حساب مردم بزنند و همینطور.
🔸 علی(ع) به فرزند عزیزش محمد بن حنفیه درباره فقر میفرماید :
«یا بُنَی اِنّی اَخافُ عَلَیک الْفَقْرَ، فَاسْتَعِذْ بِاللهِ مِنْهُ فَاِنَّهُ مَنْقَصَةٌ لِلدّینِ، مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، داعِیةٌ لِلْمَقْتِ».
🔹فرزند عزیزم! من از دیو مهیب فقر بر تو میترسم، از او به خدا پناه ببر، فقر موجب نقصان دین است؛ یعنی فقر آدمی را که ایمان قوی نداشته باشد زود وادار به گناه میکند. لذا رسول اکرم(ص) فرمود : «کادَ الْفَقْرُ اَنْ یکونَ کفْرآ» فقر نزدیک به سر حدّ کفر است. فقر، روح را عاصی و عزیمت را ضعیف میکند.
🔸اثر دیگر فقر را فرمود: «مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْل». فقر فکر را پریشان و دهشتزده میکند. عقل و فکر در اثر احتیاج و فقر تعادل خود را از دست میدهد، انسان دیگر نمیتواند خوب در قضایا فکر کند؛ همان طوری که مصیبتها تولید پریشانی فکر و خیال میکند.
تدبیر صواب از دل خوش باید جست
سرمایه عافیت کفاف است نخست
البته باز افرادی استثنایی هستند که این طور نیستند اما همه که این طور نیستند.
🔹 اثر سوم: فرمود: «داعِیةٌ لِلْمَقْتِ» یعنی فقر سبب ملامت و سرکوبی و تحقیر مردم و در نتیجه سبب پریشانی روح و موجب عقدهای شدن انسان میگردد. یا شاید مقصود این جمله این است که تو با مردم عداوت پیدا خواهی کرد و مردم را مسئول بدبختی خود خواهی خواند.
📗 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۸۳-۸۲ (با اندک تلخیص)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir