🟢 فرمان امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر درباره چگونگی رفتار با مردم
🔹 امیرالمؤمنین در فرمان خویش به مالک اشتر آنگاه که او را به زمامداری مصر منصوب میکند، درباره رفتار با مردم چنین توصیه میکند:
«وَ اشْعِرْ قَلْبَک الرَّحْمَةَ لِلرَّعِیةِ وَ الَمحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ... فَاعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِک وَ صَفْحِک مِثْلَ الَّذی تُحِبُّ انْ یعْطِیک اللهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ».
«احساس مهر و محبت به مردم را و ملاطفت با آنها را در دلت بیدار کن... از عفو و گذشت به آنان بهرهای بده همچنانکه دوست داری خداوند از عفو و گذشتش تو را بهرهمند گرداند».
🔹 قلب زمامدار بایستی کانون مهر و محبت باشد نسبت به ملت. قدرت و زور کافی نیست. با قدرت و زور میتوان مردم را گوسفندوار راند ولی نمیتوان نیروهای نهفته آنها را بیدار کرد و به کار انداخت.
🔸 نه تنها قدرت و زور کافی نیست، عدالت هم اگر خشک اجرا شود کافی نیست، بلکه زمامدار همچون پدری مهربان باید قلباً مردم را دوست بدارد و نسبت به آنان مهر بورزد و هم باید دارای شخصیتی جاذبهدار و ارادتآفرین باشد تا بتواند اراده آنان و همت آنان و نیروهای عظیم انسانی آنان را در پیشبرد هدف مقدس خود به خدمت بگیرد.
📒 استاد مطهری، جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص۶۳
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 لجاجت که باشد، هیچ چیز در انسان کارگر نیست
🔹 چون غرض آمد هنر پوشیده شد
صد حجاب از دل به سوی دیده شد
🔸 اینکه مغرض بودن و لجاجت داشتن، عتوّ و سرکشی داشتن، با انسان چه میکند، واقعاً عجیب است!
🔸 این کلمه «اسلام» که نام دین خداست خودش معجزه است؛ یعنی آن روح دین و روح انسانیت و مرز میان کفر و دین را همین یک کلمه معین میکند. اسلام، یعنی انسان در مقابل حقیقتی که بر او عرضه میشود تسلیم باشد. اگر بخواهد حالت لجاج در کار باشد، دیگر هیچ چیزی در انسان کارگر نیست.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۸، ص۲۰۷
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 چرا می گویند امام زمان (عج) با دین جدید میآید؟
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢اگر در زندگی به دنبال عنایات الهی هستی ...
🔹 در حالی که موجودات دیگر تحت تکفل جبری عوامل این عالماند، این انسان است که به دلیل رشد عقلی آزادی و اختیار دارد و میتواند از دو راه یکی را انتخاب کند: «انّا هَدَیناهُ السَّبیلَ امّا شاکراً وَ امّا کفوراً» (انسان/ ۳).
🔸 راه راست و راه کج هر دو در جلو انسان قرار گرفته است. اگر انسان راه راست و صراط مستقیم حق را بپیماید آن وقت است که یک نوع رحمت و عنایت خاصی از ناحیه خدا شامل حالش میگردد و گویی عالم به گونهای ساخته شده که هرکس راه خدا را برود پروردگار او را مدد میکند، رهنمایی و هدایتش میکند «وَ الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا» (عنکبوت/ ۶۹)، دلش را نور بخشیده و قلبش را نیرو میدهد، اسباب و وسائل را برای راهش مهیا میسازد، رزق «مِنْ حَیثُ لایحْتَسِبُ» به او میرساند، و بالاخره به مرحلهای میرسد که احساس میکند به مرحله داد و ستد با خدای خویش رسیده است، چون میبیند هرچه که او در کردار خالصانهتر رفتار میکند عنایات الهی بیشتر شامل حالش میگردد. در این وقت است که بنده به مرحله رضا و تسلیم رسیده است.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۲، ص۲۷
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ نحوه به شهادت رسیدن حضرت باب الحوائج امام کاظم علیه السلام از زبان شهید مطهری
▪️السلام علی المعذب فی قعر السجون!
▪️سالروز شهادت حضرت امام موسی بن جعفر(ع) تسلیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 مقایسه بعثت پیامبر(ص) و قیام امام حسین(ع)
🔸 رسول اکرم صلی الله علیه و آله رهبری یک جامعه خوابآلود را به عنوان بیدارباش آنها به عهده گرفت و حسین بن علی علیه السلام برای تصحیح مسیر یک جامعه منحرف قیام کرد و هر دو نفر شایستگی و لیاقت خود را در رهبری به نحو اعلی نشان دادند.
🔹 رسول اکرم(ص) یک رسالت، یک پیام، یک ایدئولوژی را رهبری کرد و نیروهای لازم را سازمان داد و به حرکت آورد و پیامی آسمانی را به جهانیان ابلاغ کرد و زنجیرهایی فکری و به دنبال آن زنجیرهایی اجتماعی از هم گسست. اما حسین بن علی(ع) یک شورش و انقلاب مقدس را علیه ظلم و ستم، علیه تظاهر و ریا و دروغ و جوفروشی و گندمنمایی، یک قیام امر به معروف و نهی از منکر را رهبری کرد، یک قیام مصلحانه را رهبری کرد.
📗 استاد مطهری، یادداشتها، ج۴، ص۵۸۱
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
14.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 پیامبر اکرم(ص) دعوت خود را چگونه آغاز کردند؟
🌹سالروز مبعث رسول اکرم(ص) مبارک باد!
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 یکی از بزرگترین جشنهای مبعث در دوران معاصر، جشنی بود که در مهر ۱۳۴۷ با هدایت آیتالله مرتضی مطهری در حسینیه ارشاد در چند روز پیاپی، صبح و بعد از ظهر برگزار شد.
این چهار تصویر شامل تصاویر اطلاعیه این مراسم، برخی از سخنرانان، حضار و گزارش ساواک از این مراسم است.
سخنرانان این جشن عبارت بودند از:
🔹 ناصر مکارم شیرازی: کارنامه چهارده قرن و تجلیل از مقام حضرت امام موسی کاظم(ع)
🔸محمدتقی شریعتی: وحی محمدی
🔹محمدتقی فلسفی: تجلی شخصیت پیغمبر در تبلیغ رسالت
🔸علی شریعتی: سیمای محمد(ص)
🔹اکبر هاشمی رفسنجانی: جهان در عصر بعثت
🔸 محمد محیط طباطبایی: تأثیر اسلام در ادبیات فارسی
🔹علی غفوری: مزایای حقوق اسلامی
🔸 احمد ناظرزاده کرمانی: خدمات شعر فارسی به اسلام
🔹سید صدرالدین بلاغی: بر فراز کوه حرا
🔸جواد مناقبی: برنامه عمیق اصلاحی پیغمبر اسلام
🔸حسن صدر: پیامبری که جهانی نو ساخت
صبح عید مبعث هم جلسهای با چند سخنران ویژه بانوان در حسینیه ارشاد برگزار شد.
منبع:
https://psri.ir/?id=ljclzht6
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 نمونهای از رفتار اخلاقی پیامبر(ص)؛ نه تنها «عفو»، بلکه «صفح»
🔸انَس بن مالک در خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله خدمت میکرد. میگوید رسول اکرم(ص) در بسیاری از اوقات روزه میگرفتند و بعد هم غذای بسیار سادهای، چه هنگام سحر و چه افطار میخوردند و معمولًا افطاری ایشان یک مقدار شیر بود که من تهیه میکردم. یک شب که ایشان با عدهای از صحابه بودند خیلی دیر به منزل آمدند، آن قدر دیر که من خیال کردم ایشان در منزل یکی از اصحاب افطار کردهاند.
🔹 من هم شیر را خودم خوردم وبعد هم رفتم و خوابیدم. وقتی که رسول اکرم(ص) آمدند حس کردم که ایشان هنوز افطار نکردهاند (ظاهراً انس بن مالک از کسی پرسید که آیا رسول اکرم صلی الله علیه و آله امشب جایی مهمان بودند و او گفت نه). هیچ چیز دیگری هم در دسترس نبود. رفتم و خودم را مخفی کردم. ایشان وقتی دیدند چیزی موجود نیست رفتند و خوابیدند. انس که خود قصه را بازگو کرده است و نه رسول اکرم، میگوید: رسول اکرم(ص) تا زنده بودند چیزی در این مورد به روی من نیاوردند.
🔸این را میگویند صفح. قرآن میفرماید عفو کنید و صفح کنید. صفح با عفو تفاوت دارد. وقتی کسی کار خطایی میکند هم استحقاق معاقبه و مجازات دارد و هم استحقاق ملامت. عفو، گذشت از مجازات است ولی صفح یک درجه بالاتر است. صفح این است که انسان نه تنها آن مجازات معمول را انجام نمیدهد بلکه اصلًا نامش را هم نمیبرد، به روی طرف هم نمیآورد، اسمش را هم نمیبرد و لهذا اولیاءالله همیشه مقامی بالاتر از عفو دارند یعنی عفو آنها بهصورت صفح است.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۲۰۴
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir