💢 پاسخ به یک ایراد در مورد «انْ شاءَ الله»: این عبارت بر خلاف آنچه عدهای میگویند نشانه تردید یک مسلمان نیست، نشانه توحید اوست
🔸این لفظ «انْ شاءَ الله» که ما اینهمه به کار میبریم - و باید هم به کار ببریم- برای همین است. ما در مورد قطعیترین کارها میگوییم «اگر خدا بخواهد».
🔹 البته این تعبیر را الآن ما به کار نمیبریم ولی اگر هم بگوییم «اگر خدا بخواهد و فردایی باشد» باز درست است. یک وقت میگوییم «اگر خدا بخواهد و ما تا فردا زنده باشیم» این خیلی عادی است. حال اگر بگوییم «اگر خدا بخواهد و فردایی باشد»، برخی میگویند این دیگر «خدا بخواهد» ندارد؛ ممکن است ما در فردا نباشیم ولی فردا که به هر حال هست.
🔸اما با منطقِ قرآن همین را هم اگر بگویید باز درست گفتهاید: «اگر خدا بخواهد و فردایی باشد»؛ یعنی فردا بودن فردا هم به مشیت الهی است. من یقین دارم فردا خواهد آمد از باب اینکه یقین دارم مشیت الهی این است که فردایی باشد.
🔹این «اگر خدا بخواهد»ی که یک مسلمان حتی در مورد قطعیترین مسائل میگوید، نه به نشان تردید است. بعضی خیال میکنند این به نشان تردید است. میگویند یک مسلمان همواره مردد است، نمیداند فلان کار را میکند یا نمیکند؛ اگر خدا بخواهد انجام میدهد اگر نه، نه.
🔸این، نشان تردید نیست، نشان توحید است؛ یعنی یک نفر مسلمان میخواهد بگوید قطعیترین کارها هم بسته به مشیت الهی است و مستقل نیست. هیچ چیزی در عالم، در دنیا و آخرت، به صورت جبری و قطعی و قهری، چه خدا بخواهد چه نخواهد، وقوع پیدا نمیکند.
📝 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۵، ص۹۰-۹۱ (با تلخیص)
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
💢 افراط و تفریط: یکی دنبال سلیقه عوام است و دیگری از اسلام سخاوتمندانه مایه میگذارد
🔹پرهیز از افراط و تفریط و گرایش به اعتدال در هر کاری خالی از دشواری نیست. گویی همیشه راه اعتدال یک خط باریک است که اندک بیتوجهی موجب خروج از آن است. اینکه در آثار دینی وارد شده که «صراط» از «مو» باریکتر است اشاره به همین نکته است که رعایت اعتدال در هر کاری سخت و دشوار است.
🔸برخی آنچنان عوامزده هستند که تنها معیارشان سلیقه عوام است و عوام هم گذشتهگراست و به حال و آینده کاری ندارد.
🔹برخی دیگر که به مسائل روز توجه دارند و درباره آینده میاندیشند متأسفانه سخاوتمندانه از اسلام مایه میگذارند؛ سلیقه روز را معیار قرار میدهند و به نام «اجتهاد آزاد» به جای آنکه اسلام را معیار حق و باطل زمان قرار دهند، سلیقه و روح حاکم بر زمان را معیار اسلام قرار میدهند. مثلًا مَهر نباید باشد چون زمان نمیپسندد، تعدد زوجات یادگار عهد بردگی زن است، پوشیدگی همینطور، اجاره و مضاربه و مزارعه یادگار عهد فئودالیسم است و اسلام دین عقل و اجتهاد است؛ اجتهاد چنین و چنان حکم میکند!
📗 نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، ص۹۴(با تلخیص)
@motahari_ir
11.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آغاز ثبت نام کلاسهای سیر مطالعاتی کتابهای استاد شهید مطهری
مدرس: دکتر علی غلامی، از مدرسان با سابقه و بسیار موفق آثار استاد و رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق علیه السلام
🔷 بنیاد شهید مطهری 👇
http://eitaa.com/motahari_ir
6.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 بنیامیه حسین(ع) را کشتند ولی دیدند مرده حسین(ع) از زنده او مزاحمتر است
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» 👇
http://eitaa.com/motahari_ir
4_5787376596369278277.mp3
254.3K
🔹 چنین بود غرق در نماز بودن امام سجاد(ع)
⚫️ شهادت حضرت امام زینالعابدین علیهالسلام تسلیت باد!
◾️استاد مطهری: امام سجاد(ع) مظهر کاملی است از اخلاق عرفانی و سلوک اسلامی.
📝یادداشتها، ج۹، ص۳۲۴
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اگر احتمال میدادیم آخرتی هست، اعمال ما غیر از این بود!
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
http://eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 از نظر استاد مطهری، مثنوی مولوی بیشک یکی از بزرگترین کتابهای جهان است ... استاد، شعر مولوی در فراق شمس را می خواند👆
🔹 شهید مطهری: مولوی خود ظاهراً مردی است اشعری مسلک، ولی مثنوی او بیشک یکی از بزرگترین کتابهای جهان است. اشعار این مرد همهاش موج است و حرکت. دیوان شمس را به یاد مراد و محبوب خویش سروده است. در مثنوی نیز زیاد از او یاد میکند.
🔸در مثنوی، ملای رومی را میبینیم به دنبال مطلبی است اما همینکه به یاد شمس میافتد طوفانی سخت در روحش پدید میآید و امواج خروشانی را در وی به وجود میآورد. میگوید:
🔹این نفس جان دامنم برتافته است
🔹بوی پیراهان یوسف یافته است
🔸کز برای حق صحبت سالها
🔸بازگو رمزی از آن خوش حالها
🔹تا زمین و آسمان خندان شود
🔹عقل و روح و دیده صد چندان شود
🔸من چه گویم یک رگم هشیار نیست
🔸شرح آن یاری که او را یار نیست
📗جاذبه و دافعه علی علیهالسلام، ص۷۱
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
http://eitaa.com/motahari_ir
💢 سخن چهل و یک سال پیش استاد مطهری درباره نفوذ و نفوذی در تابستان سال ۱۳۵۷ (شش ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی) هنگامی که که در ده شهرستانک کتاب «نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر» را مینوشت.
📗نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، ص۹۶-۹۷
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عاقل پیشاپیش قضایا حرکت میکند
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir
💢 آغاز ثبت نام معاونت تهذیب حوزه از طلاب در سراسر کشور در دوره سه ساله مطالعه آثار استاد شهید مطهری بر اساس سیر مطالعاتی «ندای فطرت»
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
http://eitaa.com/motahari_ir
🔴 نهضت امام حسین(ع) هر سال يک پيروزى جديد به دست مىآورد
🔸اگر ما مبارزه حسين بن على عليه السلام را با لشكريان يزيد و ابن زياد از جنبه نظامى، يعنى از نظر ظاهرى و صورى، در نظر بگيريم امام حسين(ع) شكست خورد و آنها پيروز شدند؛ اما اگر ماهيت قضيه را در نظر بگيريم، فكرى و اعتقادى است، يعنى حكومت يزيد سمبل جريانى بود كه مىخواست فكر اسلامى را از بين ببرد و امام حسين(ع) براى احياى فكر اسلامى جنگيد، در اين صورت بايد ببينيم آيا امام حسين(ع) به مقصودش رسيد يا نرسيد؟
🔹آيا توانست يک فكر را در دنيا زنده كند يا نتوانست؟ مىبينيم كه توانست. هزار و سيصد سال است كه اين نهضت هر سال يک پيروزى جديد به دست مىآورد؛ يعنى هر سال عاشورا، عاشوراست و معنى «كلّ يوم عاشورا» اين است كه هر روز به نام امام حسين(ع) با ظلم و باطلى مبارزه مىشود و حق و عدالتى احياء مىشود.
🔸اين پيروزى است و پيروزى بالاتر از اين چيست؟ يزيدها و ابن زيادها مىروند ولى حسينها و عبّاسها و زينبها باقى مىمانند، البته به عنوان يک ایده نه به عنوان يک شخص، بلكه به عنوان يک صاحب اختيار و حاكم بر جامعه خويش. آرى، آنها مىميرند اما اينها زنده و جاويد باقى مىمانند.
📝 استاد مطهری، نبرد حق و باطل، ص۴۱
#گزیده_کتاب
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
http://eitaa.com/motahari_ir
4_300724633584272054.mp3
1.44M
📡 اربعین، روز پیوند با شهیدان
🔹جریان زیارت قبر مطهر امام حسین(ع) توسط جابر بن عبدالله انصاری، صحابه پیغمبر اکرم(ص) در روز اربعین
#گزیده_سخنرانی
http://eitaa.com/motahari_ir