eitaa logo
بنیاد شهید مطهری
21.1هزار دنبال‌کننده
716 عکس
742 ویدیو
10 فایل
کانال رسمی «بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری» صفحات در فضای مجازی 👇👇 تلگرام: t.me/motahari_ir سروش: Sapp.ir/motahari_ir سایت: portal.motahari.ir اینستاگرام: instagram.com/motahari.ir اپلیکیشن: motahari.ir/app ارتباط با ادمین: @bonyad_motahari
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ چرا عده‌ای باید فقیرِ فقیر و دردمند باشند و عده‌ای از پرخوری نتوانند از جایشان بلند شوند؟! ◾️مجالس حسینی باید «بیدارکننده» باشد نه «بی‌حس‌کننده» ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
⚫️ دو تذکر مهم شهید مطهری به اهل منبر: عظمت کربلا به جنبه معنویت و روحانیت آن است نه فاجعه بودن آن / قهرمانان اصلی کربلا سیدالشهداء(ع) و یاران ایشان‌اند نه شمر و ابن زیاد! 🔹 معمولاً اهل منبر وقتی که می‌خواهند قضیه کربلا را بزرگ کنند جنبه فاجعه‌بودن و ظلم و ستم‌ها را بزرگ می‌کنند، در جستجوی پیدا کردن و حتی جعل کردن فاجعه‌هایی هستند؛ با بیان‌های مختلف و تشبیهات و مجسم‌ساختن‌ها جنبه فاجعه بودن را تقویت می‌کنند و حال آنکه ما باید از خود بپرسیم: بزرگی حادثه کربلا از چه نظر است؟ آیا از نظر فجیع‌بودن است؟ 🔹 قطعاً این فاجعه، فاجعه کم‌نظیری است ولی فاجعه عظیم و شاید عظیم‌تر از این در دنیا زیاد بوده. عظمت مطلب از لحاظ سیدالشهداء(ع) و یاران آن حضرت است، نه از لحاظ ابن زیاد و ابن سعد و اتباع و اشیاع آنها؛ عظمتِ سعادت است نه عظمتِ شقاوت. 🔹 کربلا بیش از آن اندازه که نمایشگاه شقاوت و بدی و ظهور پلیدی بشر باشد، نمایشگاه روحانیت و معنویت و اخلاق عالی و انسانیت است ولی اهل منبر کمتر به آن جنبه توجه دارند؛ و به عبارت دیگر در این قضیه از آن جنبه باید نگاه کرد که اباعبدالله(ع) و اباالفضل(ع) و زینب(س) قهرمان داستانند نه از آن جهت که شمر و سنان قهرمان داستانند. 📝 شهید آیت‌الله مطهری، حماسه حسینی، ج٢، ص۴۷ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ معرفت واقعی امام حسین(ع) تو را این‌چنین متحول می‌کند! ◾️ این‌همه تأكید بر احیای عزای امام حسین(ع) برای فهم این نکته‌هاست .... ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
⚫️ خواب علامه طباطبایی درباره امام حسین‌(ع) و سؤال از حال شهید مطهری 🔹همسر شهید مطهری می‌گوید: روزی در آخرین سال عمر استاد، حوالی عصر تلفن زنگ زد. دیدم شهید مطهری در تلفن با حالت خاصی می‌گوید من اصلا لیاقت ندارم و قابل نیستم. پس از تلفن، ایشان بسیار خوشحال و عمیقا هم در فکر بود. متوجه شدم مرحوم علامه طباطبایی زنگ زده بودند. هر چه پرسیدم جریان چیست چیزی نگفتند. به شوخی و جدی گفتم اگر نگویید خودم الان به علامه زنگ می‌زنم! نهایتا ایشان چنین گفتند: 🔹علامه فرمودند دیشب امام حسین‌(ع) را در خواب دیدم. نمی‌دانم چرا از حضرت، حال شما (شهید مطهری) را پرسیدم و عرض کردم: حال آقای مطهری چطور است؟ امام حسین(ع) در جواب سه بار فرمودند: «آقای مطهری از دوستان ماست». ✅ ویروس کرونا تنها بر زندگان تأثیر نگذاشته است. شش ماه است به دلیل بسته شدن حرمهای شریفه، افراد مدفون در این مکانهای مقدس همچون علامه طباطبایی(ره) و شهید مطهری از لطف هزاران نفر از زائرانی که روزانه آنان را به فاتحه‌ای مهمان می‌کردند محرومند. در این ایام خاص حسینی آنان را به صلوات یا سوره‌ای مهمان کنید. ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ جفای ما به امام حسین علیه‌ السلام ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
⚫️ امام حسین(ع) پیام خونین خودش را روی صفحه لرزان هوا ثبت کرد، ولی چون توأم با خون و رنگ قرمز بود، در دلها حک شد. 🔹امروز شما میلیونها افراد از عرب و عجم را می‌بینید که پیام امام حسین(ع) را می‌دانند: «انّی لا ارَی الْمَوْتَ الّا سَعادَةً وَ لَاالْحَیوةَ مَعَ الظّالِمینَ الّا بَرَماً». 🔹آنجا که انسان می‌خواهد زندگی کند ننگین، آنجا که می‌خواهد زندگی کند با ظالم و ستمگر، آنجا که می‌خواهد زندگی فقط برایش نان خوردن و آب نوشیدن و خوابیدن و زیر بار ذلتها رفتن باشد، مرگ هزاران بار بر این زندگی ترجیح دارد. این پیام شهید است. 📝 شهید آیت‌الله مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۱۳۵ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
⚫️ تفاوت منطق امام حسین(ع) با منطق سیاسیون و احزاب سیاسی ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ بر کدام حسین باید گریست و ما بر کدام‌ حسین می‌گرییم؟ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
⚫️ چرا فلسفه قیام حسینی باید مکررا در منابر گفته شود؟ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
29.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ روضه‌خوانی و گریه شهید مطهری برای آخرین لحظات حیات حضرت سید الشهداء(ع) ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
◾️رهبران‌ مذهبی چگونه باید از گنجینه عظیم حسینی بهره ببرند؟ 🔹 امام حسين عليه السلام به واسطه شخصيت عالی‏قدرش و به واسطه شهادت قهرمانانه‏‌اش مالك قلبها و احساسات صدها ميليون انسان است. اگر كسانی كه بر اين مخزن عظيم و گرانقدر احساسی و روحی گمارده شدند - يعنی رهبران مذهبی - بتوانند از اين مخزن عظيم در جهت هم‌شكل كردن و همرنگ كردن و هم‏‌احساس كردن روحها با روح عظيم حسينی بهره‏‌برداری صحيح كنند، جهان اصلاح خواهد شد. 📝 استاد مطهری، قیام و انقلاب مهدی علیه السلام، ص۱۰۱ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📡 ذکر مصیبت شهادت حضرت ابوالفضل(ع) از زبان شهید مطهری 🔹خطاب حضرت ابوالفضل(ع) به خودش: اى ابوالفضل! مى‏‌خواهم بعد از حسین(ع) دیگر زنده نمانى! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
18.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ این چه خیانتی است به امام حسین(ع)؟! فکری غلط برگرفته از مسیحیان ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
⚫️ چرا خود را به گریه‌زدن (تباکی) هم برای امام حسین(ع) ثواب دارد؟ ◾️عزاداری امام حسین(ع) که به حق درباره‌اش گفته شده: «مَنْ بَکی‏ اوْ ابْکی‏ اوْ تَباکی وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» که حتی برای تباکی (خود را شبیه گریه‌کن ساختن) هم ارزش فراوان قائل شده، در اصل، فلسفه‌اش تهییج احساسات علیه یزیدها و ابن‌زیادها و به سود حسین‏‌ها و حسینی‏‌ها بوده. در شرایطی که حسین به صورت یک مکتب در یک زمان حضور دارد و سمبل راه و روش اجتماعی معین و نفی‌کننده راه و روش موجود معین دیگری است، یک قطره اشک برایش ریختن واقعاً نوعی سربازی است. ◾️ در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینی‏‌ها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقیقت نوعی از خود گذشتگی است. اینجاست که عزاداری حسین بن علی(ع) یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است. ◾️ اما تدریجاً روح و فلسفه این دستور فراموش می‌شود و مسئله‌ شکل یک عادت به خود می‌گیرد که مردمی دور هم جمع بشوند و به مراسم عزاداری مشغول شوند، بدون اینکه نمایانگر یک جهت‌گیری خاص اجتماعی باشد و بدون آنکه از نظر اجتماعی عمل معنی‏‌داری به شمار رود، فقط برای کسب ثواب (که البته دیگر ثوابی هم در کار نخواهد بود) مراسمی را مجرّد از وظایف اجتماعی و بی‌رابطه با حسین‏‌های زمان و بی‌رابطه با یزیدها و عبیدالله‌های زمان به پا دارند. ◾️ در چنین مراسمی است که اگر شخص یزید بن معاویه هم از گور به در آید حاضر است که شرکت کند، بلکه بزرگترین مراسم را به پا دارد. در چنین مراسم است که نه تنها «تباکی» اثر ندارد، اگر یک من اشک هم نثار کنیم به جایی برنمی‌خورد. 📕 استاد مطهری، بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی در صدساله اخیر، ص۸۳ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
19.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️سخنی تکان‌دهنده از امام حسین(ع)، ناراحت‌کننده‌تر از زخمهای بدن‌ مقدسش ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
روضه وداع👆حضرت اباعبدالله(ع) توسط شهید مطهری
24.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ امام حسین(ع) یک استثنا نبود؛ اسلام اجازه نمی‌دهد هیچ‌کس در مقابل ظلم و فساد بی‌تفاوت بماند ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
امام‌ سجاد(ع)، پناه ضعفا و بیچارگان ⚫ سالروز شهادت حضرت امام زین العابدین علیه‌السلام تسلیت باد 🔹 زين‌العابدين(ع) پيك محبت بود. اين هم عجيب است: راه که مى‏‌رفت، هرجا بى‌‏كسى را مى‏‌ديد، هر جا غريبى را مى‌‏ديد، فقير و مستمندى را مى‌‏ديد، كسى را مى‌‏ديد كه ديگران به او توجه ندارند، به او محبت مى‌‏كرد، او را نوازش مى‌‏كرد و به خانه خودش مى‌‏آورد. 🔹 روزى يك عده جُذامى را ديد. (همه از جذامى فرار مى‌‏كنند، و آن كه فرار مى‏‌كند از سرايت بيماريش مى‏‌ترسد، ولى خوب اينها هم بنده خدا هستند.) از اينها دعوت كرد، آنها را به خانه خود آورد و از آنها پرستارى كرد. خانه زين‌العابدين(ع) خانه مسكينان و يتيمان و بيچارگان بود. 📝 استاد شهید مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، ص۱۰۰ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 http://eitaa.com/motahari_ir
💢 مشقت و سختی راه تکامل ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
🔴 دشمنی مؤمن با ظالم هیچگاه ناشی از عقده‌های روانی و شخصی نیست 🔹 انسانی که «بیداری خدایی» پیدا می‌کند و ارزشهای متعالی انسانی برایش به صورت هدف در می‌آیند، از اینکه طرفدار یک فرد به عنوان یک فرد و یا دشمن یک شخص به عنوان یک شخص بشود آزاد می‌شود. 🔹 او دیگر طرفدار عدل است نه عادل، دشمن ظلم است نه ظالم؛ طرفداری‏‌اش از عادل و دشمنی‏‌اش با ظالم از عقده‌های روانی و شخصی ناشی نمی‌شود، اصولی و مسلکی است. 📗 استاد مطهری، بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی در صدساله اخیر، ص۶۷ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ به خدا توکل کن، ولش کن!!! یک تلقی رایج و وارونه از توکل ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
🔴 رابطه اعتقاد به شانس با بی‌‌نظمی و بی‌عدالتی در جامعه 🔹 در همه قرآن و کلمات پیغمبر(ص) و ائمه(ع)، نامی از بخت و شانس نمی‌بینیم. از طرف دیگر، کتب فلسفه از قدیم هر وقت از بخت و اتفاق بحث کرده‌اند، به عنوان یک موهوم از آن یاد کرده‌اند. 🔹 پس این خیال درباره بخت با آن قدرت خارق‌العاده و عظیم از کجا پیدا شده که تصور شده قدرت بخت از عقل، علم، کار، کوشش، هنر، صنعت، زور، از همه چیز بالاتر است؟ 🔹 مبدأ الهام‌بخش این فکر شیطانی چیزی جز بی‌نظمی‌ها و پستی و بلندی‌های بی‌جهت و اولویتهای بلااستحقاق نیست. 🔹 هر وقت عدالت اجتماعی متزلزل شود، استحقاقها رعایت نشود، حقوق مراعات نگردد، در تعویض مشاغل حسابهای شخصی و توصیه و پارتی مؤثر باشد، فکر بخت و شانس و امثال اینها قوّت می‌گیرد و توسعه پیدا می‌کند. 📚 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۷۴ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ دلیل به نتیجه نرسیدن بسیاری تلاشها برای حل مشکلات یک‌ کشور از نظر امیرالمؤمنین(ع) ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 نامگذاری‌های ما ایرانیان، زبان عربی و خواب‌های چند صد ساله ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ یک تفاوت عشق و شهوت 🔹در این جهت نمی‌توانیم تردید داشته باشیم که عشق از لحاظ آثار روانی و اجتماعی، یعنی از لحاظ تحولاتی که در روح فرد ایجاد می‌کند و از لحاظ تأثیراتی که در خلق آثار هنری و ذوقی و اجتماعی دارد، با یک شهوت ساده حیوانی که هدفش صرفاً ارضاء و اشباع است تفاوت بسیار دارد. 🔸حالت خاص شهوانی تا وقتی که صورت شهوانی دارد مقرون به خودخواهی است و در این حالت، انسان به موضوع شهوت به چشم یک ابزار و وسیله نگاه می‌کند، اما همین که شکل عشق به خود گرفت، موضوع دلخواه آنچنان اصالت پیدا می‌کند که حتی از جانِ خواستار عزیزتر و گرانبهاتر می‌گردد و خواستار، فدایی موضوع دلخواه خود می‌شود؛ یعنی شخص خواستار از «خودی» بیرون می‌رود و لااقل خودی او خودی طرف را نیز در بر می گیرد. از این روست که عشق به عنوان مربّی، کیمیا، معلّم و الهام بخش خوانده شده است. 📗 استاد مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص۸۱ 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» Eitaa.com/motahari_ir