eitaa logo
بنیاد شهید مطهری
21هزار دنبال‌کننده
714 عکس
736 ویدیو
10 فایل
کانال رسمی «بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری» صفحات در فضای مجازی 👇👇 تلگرام: t.me/motahari_ir سروش: Sapp.ir/motahari_ir سایت: portal.motahari.ir اینستاگرام: instagram.com/motahari.ir اپلیکیشن: motahari.ir/app ارتباط با ادمین: @bonyad_motahari
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ روضه‌خوانی و گریه شهید مطهری برای آخرین لحظات حیات حضرت سید الشهداء(ع) ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
◾️رهبران‌ مذهبی چگونه باید از گنجینه عظیم حسینی بهره ببرند؟ 🔹 امام حسين عليه السلام به واسطه شخصيت عالی‏قدرش و به واسطه شهادت قهرمانانه‏‌اش مالك قلبها و احساسات صدها ميليون انسان است. اگر كسانی كه بر اين مخزن عظيم و گرانقدر احساسی و روحی گمارده شدند - يعنی رهبران مذهبی - بتوانند از اين مخزن عظيم در جهت هم‌شكل كردن و همرنگ كردن و هم‏‌احساس كردن روحها با روح عظيم حسينی بهره‏‌برداری صحيح كنند، جهان اصلاح خواهد شد. 📝 استاد مطهری، قیام و انقلاب مهدی علیه السلام، ص۱۰۱ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📡 ذکر مصیبت شهادت حضرت ابوالفضل(ع) از زبان شهید مطهری 🔹خطاب حضرت ابوالفضل(ع) به خودش: اى ابوالفضل! مى‏‌خواهم بعد از حسین(ع) دیگر زنده نمانى! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ این چه خیانتی است به امام حسین(ع)؟! فکری غلط برگرفته از مسیحیان ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
⚫️ چرا خود را به گریه‌زدن (تباکی) هم برای امام حسین(ع) ثواب دارد؟ ◾️عزاداری امام حسین(ع) که به حق درباره‌اش گفته شده: «مَنْ بَکی‏ اوْ ابْکی‏ اوْ تَباکی وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» که حتی برای تباکی (خود را شبیه گریه‌کن ساختن) هم ارزش فراوان قائل شده، در اصل، فلسفه‌اش تهییج احساسات علیه یزیدها و ابن‌زیادها و به سود حسین‏‌ها و حسینی‏‌ها بوده. در شرایطی که حسین به صورت یک مکتب در یک زمان حضور دارد و سمبل راه و روش اجتماعی معین و نفی‌کننده راه و روش موجود معین دیگری است، یک قطره اشک برایش ریختن واقعاً نوعی سربازی است. ◾️ در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینی‏‌ها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقیقت نوعی از خود گذشتگی است. اینجاست که عزاداری حسین بن علی(ع) یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است. ◾️ اما تدریجاً روح و فلسفه این دستور فراموش می‌شود و مسئله‌ شکل یک عادت به خود می‌گیرد که مردمی دور هم جمع بشوند و به مراسم عزاداری مشغول شوند، بدون اینکه نمایانگر یک جهت‌گیری خاص اجتماعی باشد و بدون آنکه از نظر اجتماعی عمل معنی‏‌داری به شمار رود، فقط برای کسب ثواب (که البته دیگر ثوابی هم در کار نخواهد بود) مراسمی را مجرّد از وظایف اجتماعی و بی‌رابطه با حسین‏‌های زمان و بی‌رابطه با یزیدها و عبیدالله‌های زمان به پا دارند. ◾️ در چنین مراسمی است که اگر شخص یزید بن معاویه هم از گور به در آید حاضر است که شرکت کند، بلکه بزرگترین مراسم را به پا دارد. در چنین مراسم است که نه تنها «تباکی» اثر ندارد، اگر یک من اشک هم نثار کنیم به جایی برنمی‌خورد. 📕 استاد مطهری، بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی در صدساله اخیر، ص۸۳ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️سخنی تکان‌دهنده از امام حسین(ع)، ناراحت‌کننده‌تر از زخمهای بدن‌ مقدسش ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
روضه وداع👆حضرت اباعبدالله(ع) توسط شهید مطهری
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ امام حسین(ع) یک استثنا نبود؛ اسلام اجازه نمی‌دهد هیچ‌کس در مقابل ظلم و فساد بی‌تفاوت بماند ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
امام‌ سجاد(ع)، پناه ضعفا و بیچارگان ⚫ سالروز شهادت حضرت امام زین العابدین علیه‌السلام تسلیت باد 🔹 زين‌العابدين(ع) پيك محبت بود. اين هم عجيب است: راه که مى‏‌رفت، هرجا بى‌‏كسى را مى‏‌ديد، هر جا غريبى را مى‌‏ديد، فقير و مستمندى را مى‌‏ديد، كسى را مى‌‏ديد كه ديگران به او توجه ندارند، به او محبت مى‌‏كرد، او را نوازش مى‌‏كرد و به خانه خودش مى‌‏آورد. 🔹 روزى يك عده جُذامى را ديد. (همه از جذامى فرار مى‌‏كنند، و آن كه فرار مى‏‌كند از سرايت بيماريش مى‏‌ترسد، ولى خوب اينها هم بنده خدا هستند.) از اينها دعوت كرد، آنها را به خانه خود آورد و از آنها پرستارى كرد. خانه زين‌العابدين(ع) خانه مسكينان و يتيمان و بيچارگان بود. 📝 استاد شهید مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، ص۱۰۰ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 http://eitaa.com/motahari_ir
💢 مشقت و سختی راه تکامل ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
🔴 دشمنی مؤمن با ظالم هیچگاه ناشی از عقده‌های روانی و شخصی نیست 🔹 انسانی که «بیداری خدایی» پیدا می‌کند و ارزشهای متعالی انسانی برایش به صورت هدف در می‌آیند، از اینکه طرفدار یک فرد به عنوان یک فرد و یا دشمن یک شخص به عنوان یک شخص بشود آزاد می‌شود. 🔹 او دیگر طرفدار عدل است نه عادل، دشمن ظلم است نه ظالم؛ طرفداری‏‌اش از عادل و دشمنی‏‌اش با ظالم از عقده‌های روانی و شخصی ناشی نمی‌شود، اصولی و مسلکی است. 📗 استاد مطهری، بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی در صدساله اخیر، ص۶۷ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ به خدا توکل کن، ولش کن!!! یک تلقی رایج و وارونه از توکل ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
🔴 رابطه اعتقاد به شانس با بی‌‌نظمی و بی‌عدالتی در جامعه 🔹 در همه قرآن و کلمات پیغمبر(ص) و ائمه(ع)، نامی از بخت و شانس نمی‌بینیم. از طرف دیگر، کتب فلسفه از قدیم هر وقت از بخت و اتفاق بحث کرده‌اند، به عنوان یک موهوم از آن یاد کرده‌اند. 🔹 پس این خیال درباره بخت با آن قدرت خارق‌العاده و عظیم از کجا پیدا شده که تصور شده قدرت بخت از عقل، علم، کار، کوشش، هنر، صنعت، زور، از همه چیز بالاتر است؟ 🔹 مبدأ الهام‌بخش این فکر شیطانی چیزی جز بی‌نظمی‌ها و پستی و بلندی‌های بی‌جهت و اولویتهای بلااستحقاق نیست. 🔹 هر وقت عدالت اجتماعی متزلزل شود، استحقاقها رعایت نشود، حقوق مراعات نگردد، در تعویض مشاغل حسابهای شخصی و توصیه و پارتی مؤثر باشد، فکر بخت و شانس و امثال اینها قوّت می‌گیرد و توسعه پیدا می‌کند. 📚 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۷۴ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ دلیل به نتیجه نرسیدن بسیاری تلاشها برای حل مشکلات یک‌ کشور از نظر امیرالمؤمنین(ع) ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 نامگذاری‌های ما ایرانیان، زبان عربی و خواب‌های چند صد ساله ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ یک تفاوت عشق و شهوت 🔹در این جهت نمی‌توانیم تردید داشته باشیم که عشق از لحاظ آثار روانی و اجتماعی، یعنی از لحاظ تحولاتی که در روح فرد ایجاد می‌کند و از لحاظ تأثیراتی که در خلق آثار هنری و ذوقی و اجتماعی دارد، با یک شهوت ساده حیوانی که هدفش صرفاً ارضاء و اشباع است تفاوت بسیار دارد. 🔸حالت خاص شهوانی تا وقتی که صورت شهوانی دارد مقرون به خودخواهی است و در این حالت، انسان به موضوع شهوت به چشم یک ابزار و وسیله نگاه می‌کند، اما همین که شکل عشق به خود گرفت، موضوع دلخواه آنچنان اصالت پیدا می‌کند که حتی از جانِ خواستار عزیزتر و گرانبهاتر می‌گردد و خواستار، فدایی موضوع دلخواه خود می‌شود؛ یعنی شخص خواستار از «خودی» بیرون می‌رود و لااقل خودی او خودی طرف را نیز در بر می گیرد. از این روست که عشق به عنوان مربّی، کیمیا، معلّم و الهام بخش خوانده شده است. 📗 استاد مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص۸۱ 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» Eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا نگاه به نامحرم به «تیری از تیرهای شیطان» تشبیه شده است؟ 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» eitaa.com/motahari_ir
⚫️ اگر درهای درون انسان به روی او باز شود... 🔹 قلب انسان، روح انسان، معنویت انسان همان جام جهان نماست. اگر انسان به درون خودش نفوذ کند، اگر درهای درون به روی انسان باز شود، از درون خودش تمام عالم را شهود می‌کند. 🔹 درون انسان دروازه‏‌ای است به روی همه هستی و همه جهان، چون از اینجا این در به روی حق باز می‌شود و حق را که‏ انسان ببیند همه چیز را می‌بیند. حافظ در اینجا خیلی شاهکار به خرج داده؛ یکی آن غزل معروفش است که می‌گوید: 🔸سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد 🔸وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد 🔸گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است‏ 🔸طلب از گمشدگان لب دریا می‌کرد 📗 شهید استاد مطهری، عرفان حافظ، ص۱۳۳ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ فاصله تأسف‌برانگیز ما با اخلاق اسلامی چند فراز تکان‌دهنده از دعای مکارم الاخلاق ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ امام علی(ع) چنین حاکمی بود... ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ تعبیری لطیف در قرآن 🔹 ما با ظاهر و پوسته وجود خود ـ یعنی با حواس بدنی و آلات بدنی خود ـ ظاهر و پوسته عالم را درک می‌کنیم، و با باطن و هسته وجود خود ـ یعنی با نیروی عقل و ضمیر خود ـ کم و بیش حقایق غیرمحسوس را درک می‌کنیم. 🔸 در قرآن مجید تعبیر بسیار لطیفی است؛ گاهی که می‌خواهد از حقایق زیر پرده ظواهر بحثی بکند می‌گوید: «اولوا الالباب این حقیقت را درمی‌یابند»؛ یعنی صاحبان لُب. «لُب» یعنی مغز خالص و جدا شده از پوست. 🔹 «لُب» به عقلی می‌گویند که از آنچه با او مخلوط شده است جدا شده باشد. نمی‌گوید عقل خالی از شوائب، می‌گوید عقل خالص یعنی «جدا شده» از شوائب. در ابتدا نوعی آمیختگی میان محسوسات و تخیلات و معقولات هست. عقل انسان هرگاه به این درجه رسد که از مقهوریت وهم و خیال و حس بیرون آید و خلاص گردد، «لُب» نامیده می‌شود. 🔸 انسان اگر در علم و معرفت کامل گردد، عقلش از حس و وهم و خیالش جدا و مستقل می‌شود؛ احکام هیچ یک از آنها را با دیگری اشتباه نمی‌کند. در این هنگام به چنین شخصی گفته می‌شود «لبیب». 📗 استاد مطهری، بیست گفتار، ص ٨-٢٠٧ (با تلخیص) 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ مبلّغ دین باید مبلّغ سماحت و سهولت دین باشد ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
🔴 خداوند چه زمانی نصرت و پیروزی را نصیب مؤمنین می‌کند؟ 🔹 امیرالمؤمنین (ع) می‌گوید: ما در رکاب پیغمبر می‌جنگیدیم. (دیگر شرایطی از این بهتر می‌شود؟ آدم فکر می‌کند وقتی مؤمنینی در رکاب پیغمبر بجنگند همان ساعت اول پیروزی باید نصیبشان بشود.) تا یک‌‌یک ما از بوته امتحان بیرون نیامدیم، تا صبر نکردیم، تا خویشتن‌داری ما بروز و ظهور نکرد، خدای متعال نصرت خود را بر ما فرو نفرستاد. 🔹 آنوقت نقل می‌کند که ما چقدر با همین مشرکین می‌جنگیدیم، گاهی ما پیروز بودیم گاهی آنها: «فَمَـرَّةً لَنا مِنْ عَدُوِّنا وَ مَرَّةً لِعَدُوِّنا مِنّا... فَلَمّا رَأَی اللهُ مِنّا صِدْقآ وَ صَبْرآ» همین که خدای متعال حقیقت صبر را در ما ظاهر و بارز دید «اَنْزَلَ عَلَینَا النَّصْرَ» آنوقت نصرت را بر ما فرو فرستاد. 📝 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۴، ص۱۹۴ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
⚫️ فرق است میان طرفداری صلح و قبول ذلت 💢 هفته دفاع مقدس و یاد شهیدان و رزمندگان اسلام گرامی باد! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 Eitaa.com/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️ اثر لجاجت در سرنوشت انسان ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir