eitaa logo
جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
583 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
3 ویدیو
0 فایل
با توجه به تفکرات ناب استاد شهید علامه مرتضی مطهری(ره)دوست داشتم همه از تفکر مطهر و معارف بالای ایشان استفاده کنند. ارتباط با ادمین‌های کانال: @motahari_nab_1397 آدرس کانال: @motahari_nab
مشاهده در ایتا
دانلود
علی(ع) با آنکه قائم مقام واقعی پیغمبر بود و خلافت را حق مسلّم خود می‌دانست، برای آنکه وحدت مسلمین محفوظ بماند و زحمات رسول خدا هدر نرود از حق مسلّم خود چشم پوشید و با دیگران در کمال صمیمیتْ همفکری و همکاری کرد. علی(ع) می‌گفت مادامی که مصلحت جامعه مسلمین محفوظ باشد و کارها بر مدار مصالح عمومی بچرخد و تنها کسی که از حق خود محروم مانده من هستم، من تسلیم و همراهم؛ من آنگاه قیام می‌کنم و به مخالفت برمی‌خیزم که مصالح عمومی را در خطر ببینم. (حکمت‌ها‌واندرزها، ج۲، ص۱۷۳) @motahari_nab
هم قرآن کریم و هم احادیث نبوی و هم احادیثی که از ائمه اطهار رسیده است همه عنایت شدید دارند که وحدت مسلمین محفوظ بماند. (حج، ص۱۲) @motahari_nab
ما را از همه پرستش‌ها جز خداپرستی منع می‌کنند. هرچه را که ما بپرستیم همان چیز می‌شویم. اگر پول پرست شویم، پول جزء ماهیت ما و جزء وجود ما می‌شود. (انسانِ‌کامل، ص۲۷) تا در طلب گوهر کانی کانی/ تا در هوس لقمهٔ نانی نانی این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی/ هر چیز که در جستن آنی آنی ( مولانا ) @motahari_nab
انسان اگر صبح گلی ببوید، تا شب اثرش در دماغش و روحش هست چه رسد به اینکه صبح‌ها معطر کند مشام خود را به ذکر الهی. "یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکرُوا اللهَ ذِکراً کثِیراً. وَ سَبِّحُوهُ بُکرَةً وَ أَصِیلًا" انسان اگر با توجه نماز و تعقیبی بخواند، تا شب مثل این است که دنیا را از بالاتر می‌بیند. (یادداشت‏‌ها، ج۱۳، ص۱۴۵) @motahari_nab
یکی از هدف‌های اسلامی وحدت است. ما باید بدانیم اسلام برای این هدف چه اندازه ارزش قائل است. حج برای این است. احساس همبستگی سبب می‌شود به کمک یکدیگر بیاییم، نه اینکه دو میلیون یهودی قبله اوّلی مسلمین را غصب کنند و ما ناظر باشیم. (یادداشت‏‌ها، ج۴، ص۴۷۲) @motahari_nab
آیت و معجزه‏‌ای که خداوند بر آخرین پیامبرش فرستاد از نوع کتاب و نوشته است، از نوع سخن است، از نوع فکر و احساس است، با عقل و با فکر و با دل و ضمیر سر و کار دارد. این کتاب قرن‌هاست که قدرت خارق‌العاده معنوی خود را نشان داده و نشان می‌دهد، روزگار نمی‌تواند آن را کهنه کند، میلیون‌ها میلیون دل را به سوی خود کشیده و می‌کشد، نیروی حیاتی در آن موج می‌زند، چه عقل‌های مفکری را به اندیشه و تدبّر واداشته و چه دل‌هایی را لبریز از ایمان و ذوق و شوق معنوی کرده و چه مرغان سحر و شب زنده‏‌دارانی را غذای روحی شده و چه اشک‌ها را از عشق به خدا و خوف از خدا در نیمه‏‌های شب بر گونه‌ها جاری ساخته است و چه ملّت‌های اسیر و به زنجیر کشیده را از چنگال ظلم و استبداد نجات داده است. (پیامبر‌امی، ص۱۰۴) @motahari_nab
هر لذتی بر اساس یک نیاز است. اگر از خوردن یک غذا لذت می‌بریم به خاطر آن است که طبیعت ما به آن ماده احتیاج دارد و اگر لذت نبریم نمی‌خوریم. از نوشیدن آب لذت می‌بریم زیرا طبیعتمان به آب احتیاج دارد. از خواب لذت می‌بریم زیرا احتیاج داریم. یعنی هر لذتی بر اساس یک نیاز واقعی است، همچنانکه هر دردی بر اساس یک مانع است. (هدف‌زندگی، ص۴۵) @motahari_nab
شهود اعمال انسان‌ها توسط مقربین، اختصاص به قیامت و آخرت ندارد؛ اولیای خدا یعنی پیغمبر اکرم و هر پیغمبر و امام و حجتی در زمان خودش، در دنیا نیز اعمال انسان‌ها را مشاهده می‌کنند؛ یعنی، چه وقتی که از دنیا رفته باشند و چه در زمان حیاتشان ناظر اعمال مردم هستند. و لهذا در اخبار و روایات زیادی وارد شده که اعمال انسان‌ها همیشه بر حجت زمان خودشان و حجت‌های پیشین که از دنیا رفته‌اند، عرضه می‌شود. (مسئله‌ عرض اعمال جزء مسلّمات روایات شیعه است.) پیامبر اکرم همیشه شاهد و ناظر اعمال امت خودش است کما اینکه الان حجت ما یعنی امام‌زمان(عجّل الله تعالی فرجه) ناظر و شاهد اعمال ما هستند و این همان مسئله‌ یشْهَدُهُ الْمُقَرَّبونَ است. (آشنایی‌باقرآن، ج۱۲، ص۱۵۹) @motahari_nab
قضیه فلسطین مربوط به دولتی از دولت‌های اسلامی هم نیست؛ مربوط به یک ملت است، ملتی که او را به زور از خانه‌اش بیرون کرده‌اند. تاریخچه فلسطین چیست؟ مدعی هستند که در سه هزار سال پیش دو نفر از ما (داود و سلیمان) برای مدت موقتی در آنجا سلطنت کرده‌اند. تاریخ را بخوانید؛ در تمام این مدت دو سه هزار ساله، کی بوده است که سرزمین فلسطین به یهود تعلق داشته است؟ کی بوده است که بیشتر سرزمین فلسطین مال ملت یهود باشد؟ آیا بیشتر سرزمین فلسطین از آنِ ملت یهود است؟ قبل از اسلام هم مال آنها نبود، بعد از اسلام هم مال آنها نبود. روزی که مسلمین فلسطین را فتح کردند، فلسطین دراختیار مسیحی‌ها بود نه در اختیار یهودی‌ها. و اتفاقاً مسیحی‌ها که با مسلمین صلح کردند، یکی از مواردی که در صلحنامه گنجاندند این بود که شما یهود را در اینجا راه ندهید. گفتند: ما با شما زندگی می‌کنیم ولی با یهود زندگی نمی‌کنیم. چطور شد که یکدفعه نام وطن یهودی به خود گرفت؟ یکی از قضایایی که کارنامه قرن ما را تاریک می‌کند (این قرنی که به دروغ نام حقوق بشر، نام آزادی، نام انسانیت بر آن گذاشته‏‌اند) همین قضیه است. (حماسه‌حسینی، ج۱، ص۲۷۱) @motahari_nab
در عصر ما ملت فلسطین در اثر رنج بزرگ اسرائیلی در حال بپاخاستن، خالص شدن، زنده شدن، شکستن موانع و خراب شدن دیوارهای‏ عادات است زیرا روح اسلامی‏‌اش زنده است. (یادداشت‏‌ها، ج۲، ص۳۰،۳۱) @motahari_nab
شمرِ هزار و سیصد سال پیش مُرد، شمرِ امروز را بشناس. امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکان می‌خورد. (حماسه‌حسینی،‌ج ۱،‌ص۲۷۳) @motahari_nab
صهیونیسم که در ابتدا به نظر می‌رسید که برای رهایی یهودیان از آوارگی و تحقیر بین المللی شروع شده، اینک به یک ایدئولوژی متجاوز و نژادپرست و ستمکار بدل شده است. این جنبش با وجود درد و طلب مشترک در میان یهودیان، چون داعیه استعمار و بهره‌کشی از محرومان جهان به نفع دوازده میلیون‏ یهودی را دارد نه تنها خریداری ندارد، مورد نفرت مردم آزاده جهان هم هست. (خدمات‌متقابل‌اسلام‌و‌ایران، ص۳۴) @motahari_nab