بزرگترین پدیدهٔ عصر ما نفاق است.
نفاق یعنی جوری فکر بکند و جور دیگر حرف بزند، یعنی فاصلهٔ میان دل و زبان.
(پانزدهگفتار،ص۱۷)
@motahari_nab
شخصیتدادن به یک ملت به این است که به آنها عشق و ایدهآل داده شود و اگر عشقها و ایدهآلهایی دارند که رویش را غبار گرفته است، آن گردو غبار را زدود و دومرتبه آن را زنده کرد.
(حماسه حسینی ج اول)
@motahari_nab
ندای امام خمینی از قلب فرهنگ و از اعماق تاریخ و از ژرفای روح این ملت برمیخاست.
(یادداشتهایِاستادمطهری، ج۱۰،ص۲۷)
@motahari_nab
امام خمینی ارزشها را با معیارهای اسلامی مطرح کردند
علت این که امام خمینی رهبر بلامعارض و بلامنازع این نهضت شد این است که علاوه بر این که واقعا شرایط و مزایای یک رهبر در فرد ایشان جمع بود ایشان در مسیر فکری و روحی و نیازهای مردم ایران قرار داشت که دیگران در این مسیر قرار نداشتند.
(آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۸۶)
@motahari_nab
آزادی ابراز عقیده یعنی این که فکر خودت را بگو.
تو میخواهی به نام آزادی ابراز فکر و عقیده دروغ بگویی.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۴۳)
@motahari_nab
حرکتهای علمی دنیای اسلام اعمّ از شیعه و سنی مربوط به امامصادق(ع) است.
(سیریدرسیرهائمهاطهار، ص۱۴۶)
@motahari_nab
مسلمانان مسئول هدایت یکدیگرند.
هر نسلی مسئول هدایت نسل بعدی است.
(ده گفتار، ص۲۰۲)
@motahari_nab
منطق اسلام این نیست که زندگی این است که انسان یک عقیدهای داشته باشد و در راه عقیدهاش جهاد کند.
در اسلام صحبت عقیده نیست، صحبت «حق» است. زندگی این است که انسان حق را پیدا کند و در راه حق جهاد کند.
(انسان کامل،صفحه۲۰۹)
@motahari_nab
ملتی شخصیت دارد که حس استغناء و بی نیازی در او باشد.
(حماسه حسینی، ج۱، ص۴۷)
@motahari_nab
یک مشکلی است در زندگی اجتماعی ما که آنهایی هم که اهل عمل میباشند توجهی به عمل اجتماعی ندارند و به اصطلاح «تک رو» میباشند.
از عمل فردی کاری ساخته نیست،
از فکر فرد کاری ساخته نیست،
از تصمیم فرد کاری ساخته نیست،
همکاری و همفکری و مشارکت لازم است.
(ده گفتار، ص۹۴)
@motahari_nab
اگر اسلام به اصلاحات اجتماعی همت نمیگماشت امکان نداشت از دستورهای اخلاقی خود نتیجه بگیرد.
اسلام منادی عدل و منادی حق و منادی آزادی و مساوات و الغای امتیازات بود، به این دلیلها جهانی نو به وجود آورد. لطمات و خساراتی هم که دید از ناحیه مسخ شدن و زیر و رو شدن همین مسئله بود.
(بیست گفتار، ص۶۱)
@motahari_nab
آن احترامات خارقالعادهای که پیغمبر از دخترش زهرا میکرد، عجیب و حیرتآور است.
آیا کسی باور میکند که در دنیای عرب که تا چند سال پیش مردم از وجود دختر ننگ داشتند و دخترها را زنده به گور میکردند حالا یکمرتبه پیغمبر رسیده به حدی که دست دخترش را میبوسد، زهرا را میبوید و میگوید:
من بوی بهشت از این دختر میشنوم،
اِنْسِیةٌ حَوْراءُ بشری است ملکوتی.
(آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۱۴۴)
@motahari_nab