eitaa logo
جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
579 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
3 ویدیو
0 فایل
با توجه به تفکرات ناب استاد شهید علامه مرتضی مطهری(ره)دوست داشتم همه از تفکر مطهر و معارف بالای ایشان استفاده کنند. ارتباط با ادمین‌های کانال: @motahari_nab_1397 آدرس کانال: @motahari_nab
مشاهده در ایتا
دانلود
تنها به یاد خدا بودن و غیر خدا را فراموش کردن، آرامش دل‌هاست؛ قلب مضطرب و کاوشگر بشر را و سعادت او را فقط خدا تأمین می‌کند و هر چیز دیگر امر مقدّمی است یعنی یک منزل از منازل بشر است نه سرمنزل نهایی. (هدف زندگی، ص۲۶) @motahari_nab
۱۹ مرداد ۱۴۰۱
عقیده مذهبی شیعه اثنی عشری است که خداوند هیچ گاه زمین را بدون حجت عصر یا ولی عصر و امام زمان نمی‌گذارد. در زمان غیبت امام، نواب خاص و نواب عام امام عصر به ترتیب رهبری و راهنمایی مردمان را به عهده دارند. (یادداشت‏‌ها، ج۹، ص۱۷۸) @motahari_nab
۲۰ مرداد ۱۴۰۱
در منطق قرآن دین منحصر به اسلام است و از آغاز تا آخر یکى بیش نیست. دین اسلام همانند درختى است که به شاخه‌هایش افزوده شده بدون آنکه ماهیتش تغییر کرده باشد. (مقدمه‌ای‌بر‌کلام‌جدید، ص۳۷) @motahari_nab
۲۱ مرداد ۱۴۰۱
کمال انسان در تعادل و توازن اوست؛ یعنی انسان با داشتن این همه استعدادهای گوناگون آن وقت انسان کامل است که فقط به سوی یک استعداد گرایش پیدا نکند و استعدادهای دیگرش را مهمل و معطل نگذارد و همه را در یک وضع متعادل و متوازن، همراه هم رشد دهد که علما می‌گویند اساساً حقیقت عدل به توازن و هماهنگی برمی‌گردد. مقصود از هماهنگی در اینجا این است که در عین اینکه همه استعدادهای انسان رشد می‌کند، رشدش رشد هماهنگ باشد. (انسان‌کامل، ص۳۳) @motahari_nab
۲۲ مرداد ۱۴۰۱
مادّی، واقعیت و وجود را در انحصار آنچه مادّی است- یعنی در انحصار آنچه جسم و جسمانی است، آنچه به نحوی دارای ابعاد مکانی و زمانی است، آنچه دستخوش تغییر و تحوّل است، آنچه قابل اشاره حسّیه است، آنچه محدود و نسبی است- می‌داند و به واقعیتی و رای این واقعیت‌ها قائل نیست. امّا الهی، واقعیت و وجود را در انحصار این امور نمی‌داند؛ این امور را بخشی از واقعیت می‌شمارد نه تمام واقعیت. الهی برخلاف مادّی به واقعیات غیر مادّی و نامحسوس و مجرّد از زمان و مکان و حرکت، به واقعیت ثابت و جاودانه، ایمان دارد. پس مکتب مادّی مکتب انحصار است و مکتب الهی مکتب ضدّ انحصار. (علل‌گرایش‌به‌مادیگری، ص۱۲) @motahari_nab
۲۳ مرداد ۱۴۰۱
بزرگترین ضربتی که بر پیکر اسلام وارد شد از روزی شروع شد که سیاست از دیانت منفک شد. در زمان ابوبکر و عمر اگرچه هنوز سیاست و دیانت تا حدی توأم بود ولی تخم جدایی ایندو از زمان آنها پاشیده شد. کار در زمان خود آنها به آنجا کشید که مکرر عمر اشتباه می‌کرد و علی(ع) از او رفع اشتباه می‏‌نمود. (یادداشت‏‌ها، ج۹، ص۱۸۵) @motahari_nab
۲۴ مرداد ۱۴۰۱
هم انسان سازنده و خالق و آفریننده کار خودش است، و هم کار (و نوع کار) خالق و آفریننده روح و چگونگی انسان است. (تعلیم‌وتربیت‌دراسلام، ص۲۷۵) @motahari_nab
۲۵ مرداد ۱۴۰۱
صلاح و فساد طبقات اجتماع در یکدیگر تأثیر دارد. ممکن نیست که دیواری بین طبقات کشیده شود و طبقه‏‌ای از سرایت فساد یا صلاح طبقه دیگر مصون یا بی‌بهره بماند، ولی معمولا فساد از «خواص» شروع می‌شود و به «عوام» سرایت می‌کند و صلاح برعکس از «عوام» و تنبه و بیداری آنها آغاز می‌شود و اجبارا «خواص» را به صلاح می‌آورد، یعنی عادتا فساد از بالا به پایین می‏‌ریزد و صلاح از پایین به بالا سرایت می‌کند. (داستان‌راستان، ج۱، ص۱۹) @motahari_nab
۲۷ مرداد ۱۴۰۱
در هر دستوری از دستورات اسلام حکمت یا حکمت‌هایی نهفته است و به تعبیری که علمای فقه و اصول استعمال می‌کنند احکام تابع یک سلسله مصالح و مفاسد واقعی است؛ یعنی اگر اسلام چیزی را حرام کرده است چون مفسده‌‏ای وجود داشته است حرام کرده، خواه مفسده جسمی باشد خواه روحی، خواه به زندگی فردی بستگی داشته باشد خواه به زندگی اجتماعی، در هر حال یک ضرری در آن بوده است که حرام شده است. یعنی تحریم تعبدی به این معنی که بدون دلیل یک چیزی حرام شده باشد اصلًا وجود ندارد، و هیچ عالمی از علمای شیعه چنین حرفی نمی‌زند. (اسلام‌ونیازهای‌زمان، ج۱، ص۵۷) @motahari_nab
۲۸ مرداد ۱۴۰۱
در دین مقدس اسلام تعظیم و احترام مسجد بر همه واجب است و بی‌‏احترامی به مسجد حرام است، تنجیس مسجد حرام است و اگر مسجدی تنجیس شد، بر همه کسان دیگر واجب کفایی است که زود آنجا را تطهیر کنند. اگر کسی به ما بگوید این برخلاف اصل توحید است، مسجد گل و خاک و آجر و سنگ است، خود کعبه هم همین طور، چهارتا سنگ روی همدیگر گذاشته‏‌اند و چیز دیگری نیست، مگر سنگ هم می‌تواند احترام داشته باشد که بشر به سنگ احترام بگزارد؟ می‌گوییم‏ نه، سنگ هرگز احترام ندارد، خدا و عبادت خدا احترام دارد. معبد از آن جهت که معبد است احترام دارد. معبود به ما اجازه داده است که معبد را احترام کنیم. احترام معبد به اجازه معبود، احترام معبود است. این شرک نیست، عین توحید است. (آشنایی‌باقرآن، ج۴، ص۱۲۲) @motahari_nab
۲۹ مرداد ۱۴۰۱
یکی از شعارهای ما مساجد است. احترام مسجد را حفظ کنید. به خانم‌هایتان و به خانم‌های خویشاوندانتان و به هرکسی که با او دوست و آشنا هستید بسپارید، بگویید لااقل در مشاهد مشرّفه که شرکت می‌کنید، حرم امام رضا(ع) که می‌روید، مسجد که می‌آیید، شعار اسلامی حجاب اسلامی را حفظ کنید. حالا هر جهنم دره دیگری می‌خواهید بروید به هر وضعی می‌خواهید بروید بروید، آخر مسجد را چرا؟ این کار دو گناه است که هم یک زن خودش را جلو مردهای بیگانه لخت و عور کند، و هم با این وضع بسیار زننده بیاید در مسجد و احترام مسجد را بشکند. (پانزده‌گفتار، ص۱۸۶) @motahari_nab
۳۰ مرداد ۱۴۰۱
تفاوت ادیان الهى به درجه و مرتبه است و رابطه ادیان با یکدیگر رابطه کامل، کاملتر و اکمل است. (مقدمه‌ای‌برکلام‌جدید، ص۳۷) @motahari_nab
۳۱ مرداد ۱۴۰۱