بدن برای اینکه شاداب و بانشاط بماند، به یک رشته غذاها و آشامیدنیها و تنوعها احتیاج دارد.
روح نیز به سهم خود غذا میخواهد. غذای روح علم است و حکمت و ایمان و یقین.
همان طوری که بدن در اثر نرسیدن غذای کافی پژمرده و افسرده میگردد، روح نیز پژمردگی و افسردگی دارد.
آنچه سبب پژمردگی و افسردگی روح میگردد غیر از آن چیزهایی است که بدن را پژمرده و افسرده میسازد.
(حکمتهاواندرزها، ج۱، ص۲۶)
@motahari_nab
انسان نباید اینقدر اسیر عادات باشد. متأسفانه باید عرض کنم که عادات اجتماعی، بیشتر در میان خانمها رایج است تا آقایان.
مثلًا رسم چنین است که در روز سوم و هفتم و چهلم میت، چنین و چنان کنند یا در عروسی رسم این است که روی سر عروس قند بسایند و امثال اینها. میگویند: رسم است، چه میشود کرد؟
مگر میشود آن را زیر پا گذاشت؟! حال چه فلسفهای دارد و چرا؟ جواب میدهند:
رسم است دیگر، رسم را که نمیشود انجام نداد. این یعنی زبونی، حقارت و بیچارگی.
انسان نباید اینقدر اسیر عرفها باشد.
آدم باید تابع منطق باشد.
(آزادیمعنوی، ص۱۸۷)
@motahari_nab
شهادت در راه خدا و در راه ایمان، برای انسان تاج افتخار است که بر سر میگذارد.
(آزادیمعنوی، ص۱۶۲)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
شهادت، قداست خود را از اینجا کسب میکند که فدا کردن آگاهانه تمام هستی خود است در راه هدف مقدس.
(قیاموانقلابمهدی(ع)ومقالهشهید، ص۷۲)
@motahari_nab
علیهذا زن در عین اینکه باید و لازم است شجاع و قوی القلب باشد و از خطرات جانی بیم نداشته باشد، مانند زینب از جلال و ابّهت ابنزیادها و یزیدها باک نداشته باشد، باید از لحاظ در مخاطره واقع شدن عفافش محتاط باشد و جبانانه عمل کند.
(یادداشتها، جلد۵، صفحه۲۷۷)
@motahari_nab
نسل جوان تقاضا و خواستهاش از روحانیت این است که خود را در وسط معرکه زندگی انسانها و واقعیتهای آن قرار دهد و از حاشیه روی اجتناب ورزد و درواقع خواستهاش بازگشت روحانیت به اصل و منشأ خودش است.
(یادداشتها، ج۲، ص۶۲)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
اسلام دعوت میکند به تفکر.
این تعلیم، یکی از اصول اسلام است. آیا چه روزی برای بشر خواهد آمد که در آن فکر نکردن برای او از فکر کردن بهتر باشد؟
اسلام دعوت میکند به علم:
"وَ لاتَقْفُ ما لَیسَ لَک بِهِ عِلْمٌ".
میگوید در هیچ موضوع و مسئلهای اساس قضاوت شما نباید ظنّ و گمان و پندار باشد. ریشه خرافات را از همین جا میکند.
هر مطلبی را که به آن یقین کردید و از نظر علمی برای شما ثابت و مسلّم و قطعی بود بپذیرید، و هر چیزی که پای حدس و خیال و گمان و شاید در آن بود، روی آن اساساً تکیه نکنید.
(خاتمیت، ص۶۴)
@motahari_nab
اسلام یک دین طرفدار عقل است و به نحو شدیدی هم روی این استعداد تکیه کرده است؛ نه فقط با او مبارزه نکرده بلکه از او کمک و تأیید خواسته است، و تأیید خود را همیشه از عقل میخواهد.
در این زمینه آیات قرآن زیاد است، آیات دعوت به تعقل و تفکر یا آیاتی که به شکلی مطلب را طرح کردهاند که فکرانگیز و اندیشهانگیز است.
(تعلیموتربیتدراسلام، ص۱۸۴)
@motahari_nab
نیروی محرکه یک جهانبینی آرمانسازی آن است.
صِرف یک جهانبینی مادام که آرمان نداشته باشد محرک نمیشود.
مثل اینکه بزرگترین مکتبهای ستارهشناسی، مسائل ستارهشناسی را به ما عرضه میدارد و ما فقط درباره یک سلسله چیزهایی که در جهان هست اطلاعاتی پیدا میکنیم، اما دیگر به ما ارتباطی پیدا نمیکند یعنی ستارهها به آن وضع وجود داشته باشند یا نداشته باشند، از نظر زندگی و هدفهای انسان تأثیری ندارد، برخلاف مکتب که چیزی را عرضه میدارد که در آن آرمان بزرگی برای انسان نهفته است.
(هدفزندگی، ص۵۵)
@motahari_nab
هر چیزی که برای خدا و در راه هدفهایی باشد که اسلام برای فرد و جامعه تعیین کرده است، عبادت و دالان آخرت است.
(یادداشتها، ج۵، ص۳۷۷)
@motahari_nab
درد، آگاهی است. درد خوب نیست، به معنی اینکه موجبش باید نباشد.
اینکه میگوییم خوب است درد نباشد یعنی خوب است موجب درد نباشد، و الّا اگر موجب درد باشد که آن بیماری و نقص هست.
درد برای انسان، آگاهی است.
درد عضوی هم همین جور است. اینکه انسان دردی را در بدنش احساس میکند به این دلیل است که ناراحتی وجود دارد. با این درد، طبیعت به او اعلام میکند که در اینجا نقصی هست مثل چراغ قرمزی که در صفحه جلو راننده روشن میشود و نشان میدهد که روغن ماشین کم است یا بنزین دارد تمام میشود. آدم ناراحت میشود که چرا روغن ماشین کم است، الآن موتور میسوزد.
بدیهی است که نباید گفت بد چیزی است که چراغ قرمز روشن میشود، زیرا این چراغ دارد اعلام میکند که اینجا نقص وجود دارد.
(تعلیموتربیتدراسلام، ص۱۹۷)
@motahari_nab
اوّلین رشدی که انسان باید از آن بهرهمند باشد رشد فردی، شخصی و اخلاقی است.
این سؤال پیش میآید که آیا اغلب افراد میتوانند این سرمایه را اداره و از آن بهرهبرداری کنند؟
باور کنید کمتر کسی است که چنانکه باید از سرمایههای فردی و شخصی خود بهرهبرداری کند.
(امدادهایغیبیدرزندگیبشر، ص۱۰۴)
@motahari_nab