یکی از سرمایههای ما جوانان ما، کودکان ماست. این سرمایهها را باید حفظ و نگهداری کنیم.
ما برعکس، جوانان را به بهانههای مختلف طرد میکنیم، به دامن دشمن میاندازیم.
(یادداشتها، ج۴، ص۴۷۲)
@motahari_nab
اسلام به نفع زن وارد مبارزه شد، ولی مبارزه اسلام بیشتر شکل مبارزه با جهل داشت.
(یادداشتها، ج۵، ص۱۷۵)
@motahari_nab
ویل دورانت اعتراف میکند که؛
حیا مقام زن را بالا میبرد و آن را از ابتذال خارج میکند.
(یادداشتها، ج۱۱، ص۲۲۸)
@motahari_nab
از نظر اسلام اندرز و نصیحت و متذکر کردن، خود یک نیروست و باید از این نیرو استفاده کرد.
اما از آن طرف، آنچه که روحانیت مسیحی میگفت که زور مطلقاً یک قدرت نامشروع است، آن هم صحیح نیست.
زور مطلقاً قدرت نامشروع نیست، آنچه که نامشروع است اعمال زور به غیر حق است، یعنی انسان نه برای احقاق حق خود و برای احیای یک حقیقت، بلکه برای تجاوز به حقوق مردم اعمال زور کند.
زور داشتن نه تنها نامشروع نیست بلکه کمال هم هست ولی با زور حق دیگران را پایمال کردن نامشروع است.
به عبارت دیگر زور داشتن و از زور در دفاع از حق و حقیقت استفاده کردن نه تنها نامشروع نیست، بلکه در مواردی لازم و واجب است.
پس اسلام به ارزش هر دو نیرو اعتقاد دارد، هم به ارزش نیروی نصیحت و اندرز، هم به ارزش نیروی زور.
(آشناییباقرآن، ج۱۱، ص۲۵۱)
@motahari_nab
فلسفه حجاب دشمنی اسلام با التذاذ و خوشی و طرفداری از رهبانیت و ریاضت نیست، کما اینکه مربوط به بخل و امساک و خودپرستی و مالکیت مرد نیست؛
مربوط است به صیانت فرد و اجتماع از مفاسد، مربوط است به انساب و بهم ریختن وضع خانوادهها از یک طرف و به وقوع جرمها و جنایتهای اجتماعی از طرف دیگر.
(یادداشتها، ج۳، ص۱۵۵)
@motahari_nab
ما باید فلسفه اخلاق، فلسفه تاریخ، فلسفه سیاسی، فلسفه اقتصادی، فلسفه دین، فلسفه الهی خود اسلام را که از متن تعلیمات اسلام الهام بگیرد، تدوین کنیم و در اختیار افراد خودمان قرار دهیم.
(بررسیاجمالینهضتهایاسلامی درصدسالهاخیر، ص۷۸)
@motahari_nab
نه محدودیت و نه اختلاط بلکه حریم.
حریم مسئلهای است بین محدودیت زن و اختلاط زن و مرد.
(حماسهحسینی، ج۱، ص۳۷۶)
@motahari_nab
روشنفکری به معنی خودآگاهی اجتماعی ریشه فطری دارد نه ریشه طبقاتی، و در پرتو ایمان در انسان رشد میکند و پرورش مییابد و استوار میگردد.
(قیاموانقلابمهدی(ع) ومقالهشهید، ص۳۸)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
باید کاری کرد که احساسات مردم و عشق و علاقه مردم نسبت به حق تیزتر شود و نسبت به باطل مطلقاً احساسات نفرتآمیز داشته باشند.
مبارزه حق و باطل همیشه در دنیا بوده و هست.
موسی و فرعون همیشه در دنیا هست، ابراهیم و نمرود همیشه در دنیا هست، محمّد و ابوجهل همیشه در دنیا هست، علی و معاویه همیشه در دنیا هست، حسین و یزید همیشه در دنیا هست.
منظور این نیست که همیشه در دنیا اشخاصی به مقام و درجه ابراهیم و موسی و عیسی و محمّد و علی و حسین هستند؛ مقصود این است که همیشه حق و باطل در برابر یکدیگر هستند، جامعه همیشه بر سر دو راهی حق و باطل است.
(دهگفتار، ص۲۶۳)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
شخصیتدادن به یک ملت به این است که به آنها عشق و ایدهآل داده شود و اگر عشقها و ایدهآلهایی دارند که رویش را غبار گرفته است، آن گردو غبار را زدود و دومرتبه آن را زنده کرد.
(حماسه حسینی ج اول)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
رهبری در حقیقت عبارت است از بسیج کردن نیروی انسانها و بهرهبرداری صحیح از نیروهای انسانی.
(امدادهایغیبیدرزندگیبشر، ص۱۰۴)
@motahari_nab
روان باید سلامتی داشته باشد.
همانطور که بدن احتیاج به ورزش و تقویت دارد، روان انسان هم احتیاج به تقویت و ورزش دارد؛
یعنی انسان میتواند با برخی اعمال حتی فکر خودش را تربیت کند.
(اسلامونیازهایزمان، ج۱، ص۲۰۹)
@motahari_nab