#تاثیر_ادبیات در فهم قرآن
در مساله امامت در المیزان( ج۱ ص ۲۶۷ تا ۲۷۹ که علامه امهات مساله امامت را بیان کرده اند) تاثیر ادبیات به روشنی ملاحظه می شود، در اینجا فهرست موارد آن را ذکر می کنم:
1⃣ استفاده از شعر عنتره در کشف معنای قول و کلمه ص ۲۷۰
2⃣مرجع ضمیر اتمهن و اینکه : الظاهر رجوعه الیه تعالی ص ۲۷۰
3⃣ "جاعلک" که اسم فاعل است عمل کرده و نمی توان آن را به معنی گذشته گرفت و حتما باید به معنای حال و استقبال باشد در نتیجه اماما به معنای نبیا نیست.۲۷۰
4⃣ توجه به تفسیری بودن وصف یهدون بامرنا برای ائمه.۲۷۲
5⃣ دلالت مصدر مضاف بر تحقق در : اوحینا الیهم فعل الخیرات و استفاده عصمت ص ۲۷۴
6⃣ استعاره بالکنایه در لاینال عهدی الظالمین ص ۲۷۶.
@almizaan
هدایت شده از دروس و بحوث
#امام_شناسی (۱)
#علامه_طباطبایی
🔻روایت معروف "من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة" را خوانده و شنیده ایم، و به خوبی می دانیم که مراد از شناخت امام زمان، آشنایی با اسم و نسب و یا دیدن چهره و شنیدن صدای امام نیست بلکه منظور معرفت به مقام امام و جایگاه او در نظام آفرینش و قوس نزول و صعود هستی است.
🔻یکی از مشکلاتی که در عرصه ی فهم دین دامن بسیاری از عوام و حتی بعضی از اندیشمندان و مفسران را نیز گرفته ، مسامحه در فهم الفاظ دینی و هم معنا پنداری آنهاست؛ این مشکل را می توان در فهم واژه هایی از قبیل : رسول ، نبی ،و امام که در قرآن وصف پیشوایان دینی قرار گرفته مشاهده کرد. در حالی که هر یک از این ها معنای خاصی دارند و به حقیقتی ممتاز اشاره دارند، و قرآن در ظرافت های تعبیریش آن ها را تبیین نموده است. منشا این مسامحه احتمالا کثرت کاربرد این واژه ها در استعمالات عرفی و اکتفاء به معنای حداقلی است.1⃣
به هر روی بر اندیشمندان دینی لازم است تحقیق، تفحّص، تدبّر ، تامّل و ریز بینی را همیشه سرلوحه ی مطالعات خود قرار دهند.
🔻علّامه طباطبایی ره که به حقّ حائز قصب السبق در عرصه ی فهم و تفسیر قرآن است، توانسته اند با در پرتو تدبّر در قرآن و دقت های بی سابقه و همچنین بهره گیری از تراث روایی پرده از بسیاری از معارف قرآن بردارند،
از جمله شاهکارهای علامه دیدگاه ایشان در مساله امامت است.
🔻به مناسب فرارسیدن نیمه ی شعبان و میلاد امام زمان حضرت بقیه الله - ارواحنا له الفداء - چکیده ای از دیدگاه علامه در مساله امامت تقدیم عزیزان می گردد.
____________________________
1⃣ "الفاظى كه در قرآن شريف هست در انظار مردم مبتذل و بى ارج شده، چون در اثر مرور زمان زياد بر زبانها جارى شده، خيال كردهاند كه معناى همه را ميدانند، و همين خيال باعث شده بر سر آنها ايستادگى و دقت نكنند" ترجمه المیزان ، ج ۱ ، ص۴۰۹ و بنگرید: المیزان ، ج۱ ، ص ۲۷۱.
🛑 نشر مطالب جائز نیست.
@Adoroos
هدایت شده از دروس و بحوث
#امام_شناسی(۲)
#علامه_طباطبایی
🔻بیشتر ماها از "امامت" فقط این را می دانیم که منصبی است الهی (نه انتخابی و نه شورایی) و از اصول مذهب شیعه. این تصور گرچه صحیح است اما همه واقعیت را شامل نمی شود.
🔻برای اینکه نگرش خود را در این مسئله تغییر دهیم خوب است در جملات زیر اندیشه کنیم:
1⃣"امامت از نبوت بالاتر است"۱.
2⃣"پیغمبر اکرم ص یقینا امام بودند"۲. 3⃣"هدایت امام ع از نوع ایصال الی المطلوب است"۳.
4⃣"اگر امام ع نباشد خلقت لغو خواهد بود"۴.
5⃣"امام ع لایشغله شأن عن شأن است"۵.
6⃣"ملائکه کاتب اعمال ، از منشیان امام ع هستند".۶
7⃣"امام باغبان عمل بندگان است"۷
این جملات بخشی از اندیشه علامه طباطبایی پیرامون امامت است.
🔻آیات محوری امامت در نگاه علامه عبارت اند از:
١) و جعلنا منهم أئمة يهدون بأمرنا لما صبروا و كانوا بآياتنا يوقنون (سجده ،۲۴)
٢) و جعلناهم أئمة يهدون بأمرنا و أوحينا إليهم فعل الخيرات و إقام الصلاة و إيتاء الزكاة و كانوا لنا عابدين (انبیاء ، ۷۳)
٣) و إذ ابتلى إبراهيم ربه بكلمات فأتمهن قال إني جاعلك للناس إماما قال و من ذريتي قال لا ينال عهدي الظالمين ( بقره ، ۱۲۴)
🔻از نگاه علامه هفت مساله امهات مسائل امامت را شکل می دهند که همه آنها از آیات فوق به ضمیمه برخی آیات مرتبط اثبات می شوند :
الأول: إن الإمامة لمجعولة.
الثاني: أن الإمام يجب أن يكون معصوما بعصمة إلهية.
الثالث: أن الأرض و فيه الناس، لا تخلو عن إمام حق.
الرابع: أن الإمام يجب أن يكون مؤيدا من عند الله تعالى.
الخامس: أن أعمال العباد غير محجوبة عن علم الإمام.
السادس: أنه يجب أن يكون عالما بجميع ما يحتاج إليه الناس في أمور معاشهم و معادهم.
السابع: أنه يستحيل أن يوجد فيهم من يفوقه في فضائل النفس.۸
🔻 حجت ( که فرمودند: لولا الحجة لساخت الارض بأهلها) کسی است که اعمال بندگان نزد اوست و اعمال را پرورش داده و به خداوند متعال سوق می دهد و این معنا از وصف ائمه به هدایت در آیه "جعلناهم ائمة يهدون بأمرنا" استفاده می شود زیرا مقصود از هدایت ، بیان فرمان الهی و ارائه طریق نیست بلکه منظور ایصال الي المطلوب است یعنی امام انسان و عمل او را به سوی خداوند متعال سوق می دهد.مثل نهال كه رشد می کند نقش اعمال نیک و بد در نفس مسلمان و کافر رشد کرده و او را به بهشت یا جهنم می کشد و رسیدگی به این کار با امام علیه السلام است.
____________________________
۱) در محضر علامه ، ص ۸۶.
۲) همان ، ص ۸۷.
۳) همان ، ص ۸۸.
۴) همان ، ص ۸۹.
۵) همان ، ص ۹۰.
۶) همان ، ص ۹۱.
۷) همان ، ص ۲۰۴.
۸) المیزان ، ج ۱ ، ص ۲۷۵.
🛑 نشر مطالب جائز نیست
هدایت شده از عرفان و حکمت در پرتوی قرآن و عترت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ
📽 ذرهای از بی نهایتِ مرحوم علامه طباطبایی
🔹او قلهی تهذیب بود... رفتار و سخنانش یکی از شفابخشترینهاست و آرامش دهنده و نورانی کننده دل هاست
📍وقتی معارف شیعی، یک فیلسوف غربی را دو زانو جلوی علامه طباطبایی می نشاندد و خاضع میکند...
__
✅ «عرفان و حکمت، در پرتو قرآن و عترت
@erfanVAhekmat_com
هدایت شده از دروس و بحوث
✅ ویژه
صوتی از شیخنا الاستاذ حاج آقای غلامی حفظه الله درباره شب قدر
از دوستان التماس دعا داریم.این شب عزیز را قدر بدانیم : سلام هی حتی مطلع الفجر
👇👇👇
هدایت شده از دروس و بحوث
#شرح_شمسیه
#اصطلاح_شناسی
#تاکتیک_بحث
وقتی نویسنده یا گوینده ای بر مطلوب خود ، دلیلی اقامه می کند و دیگری (خصم) در صدد پاسخ به او بر می آید چند حالت فرض می شود:
الف.خصم به یکی از مقدمات دلیل ذکر شده یا به تک تک آنها، اعتراض می کند، این را در اصطلاح #منع یا #نقض (نقض تفصیلی) یا #مناقضه می گویند. در کتب قوم در چنین جاهایی می گویند: هذا منع لقوله کذا....
در این نوع از اعتراض ممکن است معترض صرفا بگوید: این مقدمه ی شما برای من اثبات نشده و در اثر آن نمی توانم نتیجه شما را قبول کنم و ممکن است پا را فراتر گذاشته و بگوید این مقدمه شما باطل است که در این صورت باید دلیلی بر ابطال آن مقدمه اقامه کند که اصطلاحا به آن #سند_منع می گویند.
ب.خصم به صورت نامعین به یک از مقدمات دلیل اشکال کند مثلا بگوید: "لیس دلیلک بجمیع مقدماته صحیحا" به این نوع اعتراض در اصطلاح #نقض_اجمالی گفته می شود.
در این صورت بر معترض لتزم است #شاهدی بر اعتراض خود اقامه کند.
ج.خصم بدون توجه به دلیل ذکر شده و مقدمات آن ، خود دلیلی بر نقیض مطلوب گوینده ایراد می کند. که به این اصطلاحا #معارضه گفته می شود.
#هامش: این چند اصطلاح از قدیم زبان بحث در میان علماء بوده است.می توانید با یک سرچ ساده در منابع قدیم ، کثرت کاربرد این اصطلاحات را مشاهده کنید.
نگاه کنید به :
- تحریر القواعد المنطقیه فی شرح الرساله الشمسیه ، ص ۶۴ ، حاشیه ۱ از میرشریف جرجانی.
- وشروح الشمسیه ، ج ۱، ص ۱۴۲ و ۱۴۳
◽️کانال "دروس و دیدگاه ها"
لینک کانال: https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
هدایت شده از دروس و بحوث
#سخن_بزرگان
#علامه_طباطبایی_ره
بهترین کتاب های اخلاقی از نگاه علامه طباطبایی ره :
بهترین کتاب اخلاق را در مختصرات کتاب "طهارت الاعراق" تالیف ابن مسکویه میدانستند و بهترین آنها را در متوسطات "جامع السعادات" تالیف حاج ملا مهدی نراقی و بهترین آنها را در مطولات کتاب "احیاء الاحیاء" تالیف ملامحسن فیض کاشانی می دانستند.
(مهر تابان ، ص ۸۶)
هدایت شده از دروس و بحوث
#معرفی_کتاب
#فضیلت_های_فراموش_شده
🔸از برکات "ایام کرونائیه" این بود که فرصت کردم برخی از کتاب هایی که سال ها اسم آنها را شنیده ولی توفیق مطالعه شان نصیب نشده بود، مطالعه کنم.
از جمله کتاب "فضیلت های فراموش شده" در شرح حال مرحوم آخوند ملاعباس تربتی نوشته فرزندشان مرحوم حسینعلی راشد.
🔸اسم کتاب را از سال ها قبل شنیده و کتاب را دیده بودم ،اخیرا در جمعی از اساتید، جناب حجه الاسلام و المسلمین سید جواد شبیری زنجانی از والد ماجد خود - حفظه الله - نقل کردند که ایشان فرموده اند:جناب آقای راشد ( حسینعلی راشد نویسنده کتاب مزبور) مرد ثقه ای است.
این نقل عزمم را بر خواندن کتاب جدی کرد و دنبال فرصت بودم که سر و کله ی ویروس منحوس پیدا شد.
🔹کتاب یادشده ، نمونه برجسته یک روحانی ملا ، مومن،مخلص،پرتلاش، خدوم و مردمی را به تصویر می کشد، روحانی ای که سراسر وجود خود را صرف انجام تکلیف شرعی خود کرده و در این مسیر خم به ابرو نیاورده و مزدها سال ها تلاش در راه خدا را قبل از مرگ دریافت کرده است( ر.ک: فضیلت های فراموش شده، ص ۱۶۵).
روحانی ای که یونجه درو می کرد و در همان حال "الفیه ابن مالک" را از اول به اخر و برعکس بدون هیچ اشتباهی ، برای عیال خود از بر می خواند (ص ۱۷۹) و از جامع المقدمات تا کفایه الاصول در هیچ صفحه ای یک کلمه نفهمیده نگذاشته بود (ص ۲۰۵).
روحانی ای که در زلزله معروف خراسان در سال ۱۳۰۱ شمسی ، به مثابه نیروهای جهادی کرونا در زمان ما، به روستاهای تربت رفته و با امکانات ان زمان در سه شبانه روز، مقدمات تجهیز بیش از هزار جنازه را فراهم کرده و خود بر تک تک آنها نماز می خواند و در تدفین آنها با رعایت موازین شرعی همکاری می کند. ( ص ۱۵۶).
🔻توصیه می کنم خواندن این کتاب را چون من به تاخیر نیاندازید.امیدوارم با خواندن این کتاب به این درک برسیم که در چه صنفی قرار گرفته و پیشه ای ما چه بوده است.
https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
هدایت شده از مدرسه علمیه سعادت
قابل توجه طلاب و اساتیدمحترم حوزه علمیه قم
⬅️ لیست دروس و اسامی اساتید محترم مدرسه علمیه سعادت در سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ تهیه و منتشر گردید.
جهت مطالعه و آگاهی بیشتر فایل زیر را دانلود نمایید.
@feqhifalsafi
با سلام
ان شاء الله درس مباحث ادبی المیزان استاد احمدی ، از پنجشنبه ساعت 11 از سر گرفته خواهد شد.
AudioCutter_المیزان ۱۳۹۹۰۷۰۳.m4a
20.48M
جمع بندی مقدمات.pdf
691.5K
🖋جمع بندی مقدمات (چهار جلسه ابتدایی)
-به دلیل حذف آرشیو ایتا،این تقریرات ،دوباره قرار داده میشود.
(@almizaan)
May 11
المیزان۱۰مهر۹۹.mp3
40.76M
🔘با توجه به استمرار شرایط همه گیری، درس مباحث ادبی المیزان فردا از سر گرفته خواهد شد ان شاء الله
خواهش مندیم جهت حضور در درس، تمامی نکات بهداشتی رعایت شود.
المیزان ۲۲آبان.m4a
21.59M
به دلیل پاک شدن صوت های سابق و ضعف آرشیو ایتا، به درخواست دوستان، صوت ها ازین پس در فضای ابری زیر نیز بارگزاری خواهد شد. همچنین جلسات گذشته در لینک قابل دسترسی میباشد
https://mega.nz/folder/V9AR3CoK#c9oHB6ocdIs2PYA-hV3ayQ
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘درس مباحث ادبی المیزان فردا برگزار خواهد شد ان شاء الله
خواهش مندیم جهت حضور در درس، نکات بهداشتی رعایت شود.
المیزان ۲۰ آذر ۹۹.m4a
21.34M
🔘درس مباحث ادبی المیزان فردا برگزار خواهد شد ان شاء الله
خواهش مندیم جهت حضور در درس، نکات بهداشتی رعایت شود.
الميزان 11_۱.mp3
23.12M
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا