eitaa logo
عرفان و حکمت در پرتوی قرآن و عترت
1.9هزار دنبال‌کننده
100 عکس
62 ویدیو
29 فایل
ارسال سوالات به @erfanvahekmatcom
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 فراخوان مقالات همایش بین‌المللی «ابن‌عربی، میراث او و اهمیت آن در جهان معاصر» اعلام شد 📑 همایش بین‌المللی «محیی‌الدین ابن عربی؛ میراث او و اهمیت آن در جهان معاصر» در تاریخ‌ 1 و 2 اسفند 1401 توسط گروه ادیان و عرفان مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با همکاری و حمایت تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. 🔸 کمیته علمی همایش از فرهیختگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان دعوت می‌کند تا آثار پژوهشی خود را در قالب مقاله به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. همچنین مهلت ارسال چکیده مقالات تا یکم آذر 1401 می‌باشد. 🔻 محورهای همایش 🔹 میراث ابن عربی در ایران در اسیای میانه و آناطولی در خاورمیانه در شمال و غرب آفریقا در هندوستان و شرق آسیا در مغرب زمین 🔹 ابن عربی و فهم اسلام 🔹 ابن عربی و عرفان و حکمت شیعی 🔹 ابن عربی و گفتگوی ادیان و مذاهب 🔹 تاثیر ابن عربی در فلسفه و کلام اسلامی 🔹 تاثیر ابن عربی در فرهنگ و تمدن اسلامی 🔹 تعالیم ابن عربی و چالش‌های عالم معاصر 💻 سایت: http://ibnarabi.irip.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❓آیا "عرفان" "ظرفیت تمدن زایی" دارد؟ ✅ حضرت استاد یزدان پناه پاسخ می دهد : 📔 درباره توان و ظرفيت عرفان در تحقق تمدنى، پرسش هایی و ترديدهايى مطرح شده اسـت؛ مانند آنكه گفته اند چون عرفان جنبه درونگرا و باطنى دارد و نيز بر آموزه هايى همچون آخرتگرايى، زهد، رضا، عزلـت و ماننـد آن مبتنـى اسـت نمى تـوان از آن سـاماندهى ِ يك تمدن را توقع داشت، زيرا هر تمدنى سمت و سويى اين دنيايى دارد و با اعراض و متمركز نشدن بر دنيا، امكان سامان دنيا منتفى است. 📒 دليل اصلى طرح ايـن اشـكال ، انـس ذهنـى و نـاظر بـودن بـه عرفانهـايى اسـت كـه جوهر ه ایً كاملا انزواگرايانه دارند. به بیان ديگر، در شرايطى كـه انـواع عرفان هـا محقـق شده اندً و برخى از آنها كاملا رويكردی گريزان از تدبير دنيا دارند، چنين حكمى درباره چنين عرفانهايى كاملا صادق است، اما تعميم حكم نارواست. دست كم عرفان اسـلامى كه بنابر بسياری تحليل های متأخر خاستگاهى جز اسلام ندارد، به علت ابتنـا بـر اسـلام و عـدم اعراض اسلام از دنيا و تـدبير امـور دنيـايى نمى توانـد اينگونـه توصـيف شـود. 📗 حتـى بـا تعميمى مى توان گفت اساساً عرفان های دينى -به معنای دين های ابراهيمى- هرچـه قـدر هم دنياگريز باشند به، دليل ماهيـت اساسـى ديـن الهـى، نـاگزير وجهـى دنيـايى دارنـد و به كلى نمى توانند حيطه ظاهر و تدبير دنيا را محو سازند... @erfanvahekmat_com
ادامه بیانات استاد : 📘در سفر چهارم عارف، سخن از«دستگيری» و رسيدگى به عبـاد مطـرح مى شـود و حتى با حق به ميان خلق آمدن امتداد همان سفرهای معنوی چندگانه دانسته مى شـود. در توضيح چنين انديشه ای برخى عارفان و شارحان عرفان آشكارا بيـان میدارنـد كـه اگـر انبيا در يك صحنه در مبارزه با نفس خود بوده انـد، در صـحنه ای ديگـر تمـام جامعـه بـه نفس و صحنه مبارزه ايشان تبديل شده است... 📗 از ايـن رو نمى توان متن عرفان اسلامى را به فرار از دنيا متهم كـرد بـرای نمونـه، محـى الـدين ابـن عربى و قونـوی بـه عنوان قلـه های انديشـه ی عرفـان نظـری به صـراحت از خلافـت بالسـيف (حكومتداری از سوی خداوند) در نگاه عرفـانى يـاد مى كننـد و آن را در اوج مقامـات مطرح مى ساز ند و بيان مى كنند كه كمال نهايى بـرای اوليـا و رسولان پـس از ولايـت و نبوت و رسالت، حكومتداری و زعامت اجتماعى با نصب الهى است. 💠 قوت اين انديشه ها به گونه ای است كه حتى پيش از ابن عربى، سيره عملى بسياری از عارفان، بلكه روش های سلوكى بسياری از نحله ی عرفانى ، كمك بـه خلايـق بـوده اسـت. اينكه يك سالك به بندگان خدا خدمت كند نه تنها انديشـه ای نـادر نبـوده اسـت، بلكـه سيره عملى ايشان بوده است. جالب تر آنكه حتـى توصـيه های سـلوكى در دوران عزلـت به گونه ای سامان يافته است كـه اجـازه قطـع ارتبـاط سـالك بـا بدنـه اجتمـاعى راصـادر نمى كند؛ برای مثال، حضور در حلقه های ذكر و ولايـت افـزون بـر شـركت در جمعـه و جماعت ها نيز از دستورهای اكيد در چنین دورانی است. @erfanvahekmat_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمد حسین شهریار که بتعبیر آیه الله العظمی مرعشی نجفی ، امیر المومنین اورا ( شهریار ما ) خطاب کردند، می گوید : پنج بت را در زندگی شکستم تا تائب شدم و به عرفان قرآن و توحید راه پیدا کردم : یکی مخدرات بود و یکی عشق مجازی بود و سوم تصوف و درویشی گری بود دیگری موسیقی بود و آخرینش رفقاء بودند..... کاش تمام فرقه های انحرافی اعم از تصوف و شیخیه و تفکیک، دست از فاصله فکری و علمی از اندیشه و سیره اهل بیت علیهم السلام برداشته و به سوی وادی توحید حقیقی و عرفان ناب گام بردارند @erfanvahekmat_com
شعر مرحوم شهریار در وصف علامه طباطبایی (ره) به بهانهٔ سال‌روز بزرگداشت شهریار علامه ما، طباطبایی تنها نه شکوه شهر تبریز وین شعشعه کوکبی است درّی بر طاق سپهر حکمت، آویز چون کوکب صبح شهسواری است چون مهر و مهش یراق و مهمیز یک عمر فروغ شمعش آویخت در کوکب صبح، چون شباویز او با چه مباحثی، «برون‌مرز» اسلام نشانده پشت هر میز آموخته بس فرنگیان را قانون «آنالقن» و «آنالیز» «میزان» که نوشته، چون «گلستان» فرقش نکند بهار و پائیز از لاله و گل، نمونه گلزار وز بوته، پرند گونه پالیز تفسیر کز او، خطی درشت است تفسیر دگر مفسران، ریز «میزان» به مثل «بحارالانوار» کانِ زر و جاوِدان زرانگیز بوجار امینی از احادیث غربال به دست اوست موییز علامه اگر چراغ دیوان گو شمعک ما به طاق دهلیز از حوزه او مطهری‌ها برخاسته، از لُباب، لبریز با قلعه عارفان قلاووز با غفلت غافلان گلاویز خون شهدا اگر خود آموز با رنگ مداد او، خودآمیز تیغ سحر و ستیغ کوه است نستوه و به شام شوم «بستیز» در حوزه درس، حنجری گرم با حنجر کفر، خنجری تیز دریای معارف و مکارم هر قطره از او دُری دلاویز مجموعه عقل و عشق و عرفان منظومه ذوق و زهد و پرهیز هم عقده‌گشای جبر و تفویض هم چهره‌نُمای رشد و تمییز توجیه ولایت فقیهش تجلیل «امام» بود و تجهیز همگام امام خود «خمینی» پرداخت به تخت و تاج پرویز با بت‌شکنان چه جای خسرو اسلام سزد، سوار شیدیز شد ثلمه شهادتش در اسلام هم ضربه به انقلاب نوخیز چشم فضلای حوزه قم دریاچه ساوه کرد و نیریز اما دگر آگهند مردم پایی به غلط نمی‌خورد لیز همدرس من و سمّی من بود در کودکی، آن بهار گلبیز وین هر دو بهار هم گهربار باران دمادمند و دُمریز تجلیلی از او خدا را شکر فخریّه شهریار شد نیز تبریز، ۲۴ آبانماه ۶۵ سید محمد حسین شهریار @erfanvahekmat_com
🔰 نکوداشت اولین سالگرد رحلت علامه ذوالفنون، آیت‌الله حسن‌زاده آملی قدس‌سره ▫️ستاد برگزاری نکوداشت اولین سالگرد رحلت آیت الله حسن حسن‌زاده آملی قدس‌سره اعلام کرد: نکوداشت اولین سالگرد رحلت سالک توحیدی، علامه ذوالفنون، آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی قدس‌سره به همت دفتر مقام معظم رهبری در قم، مدیریت حوزه علمیه قم، مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، مؤسسه علمی تربیتی آوای توحید، اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم و برخی دیگر از مؤسسات و مجامع علمی و حوزوی در قم برگزار می‌گردد. ▫️در این نکوداشت که با سخنرانی شخصیت‌های علمی و دینی همراه است، از آثار مرتبط با علامه حسن‌زاده آملی قدس‌سره رونمایی می‌شود. ⏱زمان: عصر روز سه‌شنبه، ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱ 📍مکان: قم، سالن همایش‌های مدرسه دارالشفاء 💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛ | ایتا | آپارات | اینستاگرام |
◽️ درک فلسفی و فهم کلام امام رضا علیه‌السلام 📝 یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ شیخ صدوق در کتاب «التوحید»، از ص۴۳۰ تا ۴۴۰ گفتگوی حضرت رضا علیه‌السلام با دانشمندی به نام «عِمران صابی» را نقل کرده است که به‌صورت پرسش و پاسخ است و تمام آن در بارۀ «معرفت الله» است. ۲۵ رفت‌وبرگشت در این گفتگو وجود دارد و در موارد متعددی حضرت پس از پایان پاسخ‌شان، به عمران می‌فرمایند: «اَ تَعقِلُ» یا «اَ فَهِمتَ؟» (آیا تحلیلی را که بیان شد خوب درک کردی؟) ✍️ فهم محتوای این گفتگو، جز با درک فلسفی میسور نیست و این روایت از روشن‌ترین مصادیقی است که نیاز به فلسفه در فقه‌الحدیث به‌معنی عام را نشان می‌دهد. 🔍 برای مطالعه بیشتر و دانلود فایل ضمیمه به لینک زیر مراجعه نمائید👇 🌐 iict.ac.ir/emamrezaa 🆔 @iictchannel
🖼 | اهمیت عرفان شیعی فقاهتی ◽️ عرفان شیعی فقاهتی، براساس راهبری معصومان(ع) و در چهارچوب فقه جواهری، طالبان را به سوی «لقاءالله» دعوت می‌کند و این لقا را «شهود قلبی وجود بی‌نهایت» خداوند می‌داند و روش لازم برای این حرکت را تلاش برای دست‌یابی به «خلوص ذاتی» می‌شمارد و خلوص ذاتی را عبور از خود و ادراك خود می‌داند و از مهم‌ترین ابزارهای آن «معرفت نفس و توجه به نفس» است و فرد وقتی به مقام «ولایت» می‌رسد که هیچ حجاب ادراکی میان او و خداوند وجود ندارد. ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔖 برگرفته از مقاله "درآمدی بر هویت‌شناسی عرفان شیعی فقاهتی" شماره 89 و 90 فصلنامه انتقادی - نظری در حوزه علوم انسانی «کتاب نقد» 📌 جهت دانلود کامل مقاله به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22102 🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡سیر و سلوک شهید مطهری محضر علامه طهرانی 🎙 حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 📆 ۱۴۰۲/۰۲/۱۱ 📤 @mahdavi_arfae @erfanvahekmat_com