eitaa logo
شیدایی
971 دنبال‌کننده
218 عکس
90 ویدیو
11 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 آیا در منابع معتبر روایی و تاریخی، راجع به هیچ یک از ائمّه نقل شده که ازدواج موقّت (متعه) انجام داده باشند؟ لطفاً با ذکر نام و سند پاسخ دهید. در پاسخ به سوالی که ذکر کردید به نکات ذیل دقت بفرمایید: 🔰 نه تنها خود پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بلکه ائمه معصومین علیهم السلام ازدواج موقت انجام داده اند و ممکن نیست آیینی بیاید و امری را تشریع کند در حالی که آورنده آیین خود بدان عمل نکند. این نه با عقل سازگار است نه با عرف. ما به جهت اختصار فقط به سه نمونه از روایات متعدد اشاره میکنیم بقیه را به عهده محققین امر میگذاریم. 1⃣ امام صادق علیه السلام: 🔹 إِنِّی لَأَکْرَهُ لِلرَّجُلِ أَنْ یَمُوتَ وَ قَدْ بَقِیَتْ عَلَیْهِ خَلَّةٌ مِنْ خِلَالِ رَسُولِ اللَّهِ _ صلی الله علیه و آله _ لَمْ یَأْتِهَا فَقُلْتُ فَهَلْ تَمَتَّعَ رَسُولُ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ وَ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَةَ وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِیُّ إِلى بَعْضِ أَزْواجِهِ حَدِیثاً إِلَى قَوْلِهِ ثَیِّباتٍ وَ أَبْکاراً. 📚 (وسائل الشیعة (آل البیت )، الحر العاملی ج ۲۱، ص ۱۳، ح۲) ترجمه: من دوست ندارم مردی بمیرد در حالی که سنتی از سنتهای رسول خدا بر گردن او بماند. پرسیده شد آیا خود رسول خدا متعه (ازدواج موقت) کردند؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: بله اینکار را کرد. و (به عنوان استشهاد) آیات ۳ الی ۵ سوره تحریم را تلاوت فرمودند. ترجمه آیات: آنگاه که پیامبر گرامی با بعضی از زنان خود رازی را گفت. و چون آن زنش آنرا (به عایشه) فاش کرد. خداوند رسولش را از آن مطلع کرد. پیامبر گرامی نیز بعضی را اظهار و بعضی را پنهان کرد. پس آن زنش گفت چه کسی تو را از آن باخبر کرد (که من راز تو را فاش کرده ام) پیامبر فرمود: مرا خداوندی که دانا و بینای هر راز است باخبر نمود.(۳ تحریم) ... 2⃣امام باقر علیه السلام: 🔹 أن عبد الله بن عطاء المکی سأله عن قوله تعالى : ( و إذ أسر النبی...)؟ فقال: إن رسول الله _ صلى الله علیه و آله _ تزوج بالحرة متعة فاطلع علیه بعض نسائه فاتهمته بالفاحشة، فقال: إنه لی حلال إنه نکاح بأجل فاکتمیه، فاطلعت علیه بعض نسائه 📚(وسائل الشیعة (آل البیت )، الحر العاملی ج ۲۱، ص ۱۰، ح۲۲) ترجمه: عبد الله بن عطاء از امام باقر علیه السلام درباره آیه شریفه «و إذا أسر النبی...» (آیه ۳ سوره تحریم) پرسیدند؟ پس امام باقر علیه السلام جواب دادند: رسول خدا صلی الله علیه و آله با حره ازدواج موقت کرد، بعضی از زنان رسول خدا از این ازدواج مطلع شدند و به پیامبر نسبت زنا دادند. پیامبر در جواب آنها گفت: اینکار بر من حلال است این یک نکاح موقت بود درنتیجه آنرا مخفی کردم (پس باید نکاح موقت را مخفی نگه داشت بر خلاف نکاح دائمی) ولی برخی از زنان پیامبر بر آن اطلاع پیدا کرد. 3⃣ قَالَ وَ رَوَى ابْنُ بَابَوَیْهِ بِإِسْنَادِهِ أَنَّ عَلِیّاً ع نَکَحَ امْرَأَةً بِالْکُوفَةِ مِنْ بَنِی نَهْشَلٍ مُتْعَةً 📚(وسائل الشیعة (آل البیت )، الحر العاملی ج ۲۱، ص ۱۰، ح۲۳) ترجمه: ابن بابویه نقل میکند که حضرت علی علیه السلام زنی را از قبیله بنی نهشل در کوفه متعه کردند. در آخر متذکر می شویم به علت از بین رفتن بیشتر احادیث پیامبر و همچنین وجود جو تقیه در زمان ائمه معصومین در مورد ازدواج موقت معصومین روایات کم است ولی به هر حال بطور یقین ثابت میشود خود معصومین علیهم السلام اقدام به چنین کاری کرده اند. @moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖 تولد علیه السلام بر شما مبااااآآآرک همه جا غرق صفا شد شب میلاد رضا پر طراوت همه جا شد شب میلاد رضا همه جا آینه بندان همه جا آینه وار محشر آینه ‌ها شد شب میلاد رضا 💐 ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرّضا علیه السلام را به همه شما تبریک عرض می کنیم 💐 @moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ سرشار بروملین است. این آنزیم نقش مهمی در تنظیم هورمون‌های مردانه دارد. موز سرشار از ویتامین B1، ویتامین A، و ویتامین C است که قدرت باروری را در مردان و تعداد اسپرم ها را افزایش می‌دهد و انرژی از دست رفته بدن پس از رابطه جنسی را به خوبی تأمین می کند. 🍌این میوه خوشمزه را می توان با شیر و مغزیجات ترکیب کرده و به صورت یک معجون مقوی آماده کرد. @moteha 🌹
برای بخشیدن مدت باقیمانده در عقد موقت، چه جملاتی باید به کار برد؟ 🔰 پرسش: در عقد موقت كه زن تقاضا دارد بقيه مدت بخشيده شود، آيا كلمات زير كفايت از بخشيدن بقيه مدت مى كند: الف) فسخ شد، فسخ شد. ب) ديگر بين ما چيزى نيست. ج) برو در پناه خدا گذشتم. د) بين من و شما چيزى نيست. 🔆پاسخ : باسمه جلت اسمائه؛ اگر به قصد بخشيدن مدت باشد، كافى است؛ به شرط آن كه اين الفاظ عرفاً كاشف از بخشيدن باشد كه كاشف هست. 📚 تذڪر :دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند. @moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌او را به سوی قوم لوط که هلاک شده اند پرتابش می‌ کنند ... 🔹 قب، [المناقب] لابن شهرآشوب أَبُو الْقَاسِمِ الْکُوفِیُّ وَ الْقَاضِی النُّعْمَانِیُّ فِی کِتَابَیْهِمَا قَالا: رُفِعَ إِلَی عُمَرَ أَنَّ عَبْداً قَتَلَ مَوْلَاهُ فَأَمَرَ بِقَتْلِهِ فَدَعَاهُ عَلِیٌّ علیه السلام فَقَالَ لَهُ أَ قَتَلْتَ مَوْلَاکَ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَلِمَ قَتَلْتَهُ قَالَ غَلَبَنِی عَلَی نَفْسِی وَ أَتَانِی فِی ذَاتِی فَقَالَ علیه السلام لِأَوْلِیَاءِ الْمَقْتُولِ أَ دَفَنْتُمْ وَلِیَّکُمْ قَالُوا نَعَمْ قَالَ وَ مَتَی دَفَنْتُمُوهُ قَالُوا السَّاعَةَ قَالَ لِعُمَرَ احْبِسْ هَذَا الْغُلَامَ فَلَا تُحْدِثْ فِیهِ حَدَثاً حَتَّی تَمُرَّ ثَلَاثَةُ أَیَّامٍ ثُمَّ قُلْ لِأَوْلِیَاءِ الْمَقْتُولِ إِذَا مَضَتْ ثَلَاثَةُ أَیَّامٍ فَاحْضُرُونَا..... 🔸مناقب : نقل شده : شکایت پیش عمر بردند که بنده ای مولایش را کشت ، عمر دستور به قتل او داد. علی علیه السلام او را خواند و فرمود : مولایت را کشتی ؟ گفت : آری . فرمود : برای چه ؟ گفت : با زور با من لواط کرد . علی علیه السلام به اولیاء مقتول فرمود : آیا او را دفن کرده اید ؟ گفتند : بله . فرمود : کی ؟ گفتند : ساعتی می‌ شود . به عمر فرمود : این پسر را زندانی کن ، کاری نکن تا سه روز بگذرد سپس به اولیاء مقتول بگو : وقتی سه روز گذشت نزد ما بیایید . سه روز گذشت و حاضر شدند . علی علیه السلام دست عمر را گرفت و خارج شد و بر سر قبر مقتول ایستادند . به اولیائش گفت : این قبر کشته شماست ؟ گفتند : بله ، حضرت فرمود : قبر را بکنید ، کندند تا به لحد رسیدند ، فرمود : میت را خارج کنید ، به کفن ها نگاه کردند و جسدی در آن نیافتند . به ایشان خبر دادند . علی علیه السلام فرمود : الله اکبر الله اکبر به خدا دروغ نیست و تکذیب نکنید . از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود : از امت من اگر کسی عمل قوم لوط را انجام دهد و بر همان حال بمیرد و به همان وضع در لحد قرارش دهند ، در آن حال بیشتر از سه روز نمی ماند تا اینکه زمین او را به سوی قوم لوط که هلاک شده اند پرتابش می‌ کند و با ایشان محشور می‌ شود . 📚مناقب آل أبی طالب ج ۲ ص ۳۶۴ @moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صحبت های آقای رائفی پور درباره ازدواج موقت در اسلام @moteha 🌹
🔰 عنوان : حکم ازدواج مجدد مرد با زنى كه متعه وی بوده و عده او تمام نشده چیست؟ 🔹پرسش: در خصوص ازدواج مجدد با زنى كه عقد موقت بوده و هنوز عده او تمام نشده آيا با شوهر قبلى مى تواند ازدواج كند يا نه؟ 🔆 جواب: باسمه جلت اسمائه؛ بله مى تواند ازدواج نمايد. تذکر:دوستان گرامی برای اطلاع از جزئیات احڪام و تفاوت فتاوا لازم است به رساله عملیه مرجع شرعی خویش مراجعه نمایند. @moteha 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 آیا حضرت لوط برای جلوگیری از گناه همجنس بازی، دخترانش را به ازدواج با آن مردان پیشنهاد کرده است؟ 🔵 داستان لوط در قرآن داستان لوط در چندین سوره از قرآن کریم ذکر شده و در روایات نیز گفته هایی از آن وجود دارد. در این جا، طبق آیات سورۀ حجر و سوره های دیگر، این داستان بیان می شود: «هنگامى که فرستادگان خدا به سراغ خاندان لوط آمدند، لوط گفت: شما گروه ناشناسى هستید! گفتند: ما همان چیزى را براى تو آورده‌ایم که آنها [کافران‏] در آن تردید داشتند، آرى، ما مأمور عذابیم! ما واقعیّت مسلّمى را براى تو آورده‌ایم و راست مى ‏گوییم! پس، خانواده‏ ات را در اواخر شب با خود بردار، و از اینجا ببر و خودت به دنبال آنها حرکت کن و کسى از شما به پشت سر خویش ننگرد مأمور هستید بروید! و ما به لوط این موضوع را وحى فرستادیم که صبحگاهان، همه آنها ریشه‏کن خواهند شد. 🔹(از سوى دیگر،) اهل شهر (از ورود میهمانان با خبر شدند، و به طرف خانه لوط) آمدند در حالى که شادمان بودند. لوط گفت: اینها میهمانان منند آبروى مرا نریزید! و از خدا بترسید، و مرا شرمنده نسازید! گفتند: مگر ما تو را از جهانیان نهى نکردیم (و نگفتیم کسى را به میهمانى نپذیر؟! گفت: دختران من حاضرند، اگر مى ‏خواهید کار صحیحى انجام دهید (با آنها ازدواج کنید، و از گناه و آلودگى بپرهیزید!)».[1] «خداوند آنها که بر در خانه لوط(علیه السلام) ازدحام کردند را نابینا کرد»؛[2] «سرانجام، هنگام طلوع آفتاب، صیحه (مرگبار- به صورت صاعقه یا زمین‌لرزه -) آنها را فراگرفت! سپس (شهر و آبادى آنها را زیر و رو کردیم) بالاى آن را پایین قرار دادیم و بارانى از سنگ بر آنها فرو ریختیم!»[3] «چون کار به اینجا رسید ما لوط و پیروان واقعى و خاندانش را که پاکدامن بودند، نجات بخشیدیم جز همسرش که او را در میان قوم تبهکار رها ساختیم‏».[4] 🔹به نظر می رسد، تنها نکته ای که در داستان لوط مبهم است، مطلب «اگر هم مى‏ خواهید کارى بکنید این دختران من حاضرند» است که چگونه حضرت لوط(علیه‌السلام)، دختران خود را به کفّار و گمراهان عرضه می دارد؟! 🔹 مفسّران با توجه به روایات و اصولی که از خود قرآن نیز به دست می آید، در ذیل آیۀ شریفۀ «قَالَ یَا قَوْمِ هَؤُلَاءِ بَنَاتىِ هُنَّ أَطْهَرُ لَکُم»[5] آورده اند: جملۀ «هؤُلاءِ بَناتِی» مقیّد به قید «هُنَّ أَطْهَرُ لَکُمْ» شده است تا بفهماند منظور لوط(علیه‌السلام) از عرضه کردن دختران خود این بوده که مردم با آنها ازدواج کنند، نه این که از راه زنا، شهوات خود را تسکین دهند و حاشا بر مقام یک پیامبر خدا که چنین پیشنهادى بکند؛ زیرا در زنا هیچ طهارتى وجود ندارد، همچنان که قرآن کریم فرموده: «و نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت، و بد راهى است!»[6] و حرمت زنا از احکامى است که خداى تعالى در تمامى شرایع آسمانى آن را تشریع فرموده است. از این رو، حرمت زنا در زمان جناب لوط نیز تشریع شده بود. پس، جملۀ «هُنَّ أَطْهَرُ لَکُمْ» بهترین شاهد است بر این که منظور حضرت لوط(علیه السلام) ازدواج بوده، نه زنا.[7] 🔹همچنین هدف لوطِ پیامبر از پیشنهاد ازدواج دخترانش به گناهکاران، این بود که با آنها کند و بگوید من تا این حد نیز آماده فداکارى براى حفظ حیثیت مهمانان خویش، و نجات شما از منجلاب فساد هستم[8] و با این نیّت، پیشنهاد این ازدواج نه تنها اشکالی ندارد، بلکه شایسته نیز هست. 📚 منابع : [1]. حجر، 61- 71. [2]. قمر، 37. [3]. حجر، 73 و 74. [4]. اعراف، 83. [5]. هود، 78: «[لوط] گفت: «اى قوم من، اینان دختران منند. آنان براى شما پاکیزه‏ترند». [6]. اسراء، 32. [7]. طباطبایى، سید محمد حسین‏، المیزان فى تفسیر القرآن، ج ‏10، ص 338- 339، انتشارات جامعه‏ مدرسین، قم، چاپ پنجم، 1417ق.‏ [8]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج‏11، ص 111، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. @moteha 🌹