eitaa logo
مولا علی (علیه‌السلام)
77 دنبال‌کننده
425 عکس
4 ویدیو
0 فایل
نقلِ گوشه‌ای از سخنان پدر شیعه، مولی الموحدین، امیر المومنین؛ حضرت علی علیه السلام. . انتقاد، پیشنهاد و ارتباط با ما: @MowlaAliAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
7.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | با بودن تو، بودن خورشید اضافه‌است جز اینکه بگویم شده او شمع مزارت ✍🏻 | حمیدرضا ندیمی 📥 | برگرفته از صفحهٔ «مدح مولا» 🗂 | 💻 | eitaa.com/mowla_ali
✳️ | نشانۀ پستیِ دنیا و درود خدا بر او، فرمود: از خوارىِ دنيا نزد خدا، همان بس كه جز در دنيا، نافرمانى خدا نكنند؛ و جز با رها كردن دنيا به پاداش الهى نتوان رسيد. 📚 | ، حکمت ۳۸۵ ✍🏻 | امام (عليه‌السلام) می‌فرمایند که برای رسیدن به پاداش الهى، راهى جز ترک دنیا نيست. یعنی دنیا مانعی بر سر راه رسیدن به سعادت اخروی است. این نکته نشان می‌دهد که انسان برای رسیدن به سعادت واقعی، باید دنیا را ترک کند و به سوی خدا روی آورد [ مطالعه بیشتر ] . #️⃣ | - 💻 | eitaa.com/mowla_ali
✳️ | شرائط توبه و استغفار شخصى در حضور امام عليه السّلام بدون توجه لازم گفت «استغفر اللَّه»؛ امام فرمود: مادرت بر تو بگِريَد؛ مى‌دانى معناى استغفار چيست؟ استغفار درجۀ والا مقامان است، و داراى شش معنا است؛ اوّل- پشيمانى از آنچه گذشت، دوّم- تصميم به عدم بازگشت، سوم- پرداختن حقوق مردم چنانكه خدا را پاك ديدار كنى كه چيزى بر عهدۀ تو نباشد، چهارم- تمام واجب‌هاى ضايع ساخته را به جا آورى، پنجم- گوشتى كه از حرام بر اندامت روييده، با اندوه فراوان آب كنى، چنانكه پوست به استخوان چسبيده گوشت تازه برويد، ششم- رنج طاعت را به تن بچشانى چنانكه شيرينى گناه را به او چشانده بودى، پس آنگاه بگويى، استغفر اللَّه. 📚 | ، حکمت ۴۱۷ #️⃣ | - 💻 | eitaa.com/mowla_ali
✳️ | تلاش بر طاعت و دوری از معصیت و درود خدا بر او، فرمود: بترس كه خداوند تو را به هنگام گناهان بنگرد، و در طاعت خويش نيابد، آن گاه از زيانكارانى؛ هر گاه نيرومند شدى توانت را در طاعت پروردگار به كار گير، و هر گاه ناتوان گشتى، ناتوانى را در نافرمانى خدا قرار ده. 📚 | ، حکمت ۳۸۳ ✍🏻 | مطالعۀ شرح حکمت #️⃣ | - 💻 | eitaa.com/mowla_ali
✳️ | الگوی انسانِ کامل آن کس که در عیب خود بنگرد از عیب‌جوییِ دیگران باز مانَد، و هر کسی که به روزی خدا خشنود باشد بر آنچه از دست رود اندوهگین نباشد، و کسی که شمشیر ستم برکشد با آن کشته شود، و آن کس که در کارها خود را به رنج اندازد خود را هلاک سازد، و هر کس خود را در گرداب‌های بلا افکند غرق گردد، و هر کس به جاهای بدنام قدم گذاشت، متّهم گردید. و کسی که زیاد سخن می‌گوید اشتباه هم زیاد دارد، و هر کس که بسیار اشتباه کرد، شرم و حیاء او اندک است، و آن که شرم او اندک، پرهیزکاری او نیز اندک خواهد بود، و کسی که پرهیزکاریِ او اندک است دلش مرده، و آن که دلش مرده باشد در آتش جهنّم سقوط خواهد کرد. و آن کس که زشتی‌های مردم را بنگرد، و آن را زشت بشمارد سپس همان زشتی‌ها را مرتکب شود، پس او احمق واقعی است. قناعت، مالی است که پایان نیابد، و آن کس که فراوان به یاد مرگ باشد در دنیا به اندک چیزی خشنود است، و هر کس بداند که گفتار او نیز از اعمال او به حساب می‌آید جز به ضرورت سخن نگوید. 📚 | ، حکمت ۳۴۹ 💻 eitaa.com/mowla_ali349
✳️ | جاهلان متظاهر به دين [چون عمّار پسر ياسر با مغيرة بن شعبه بحث مى‌كرد و پاسخ او را مى‌داد]، درود خدا بر او، فرمود: اى عمّار! مغيره را رها كن؛ زيرا او از دين به مقدارى كه او را به دنيا نزديك كند، برگرفته، و به عمد حقائق را بر خود پوشيده داشت، تا شبهات را بهانۀ لغزش‌هاى خود قرار دهد. 📚 | ، حکمت ۴۰۵ ✍🏻 | مؤمنانِ راستين، كسانى هستند كه آيين خدا را بطور كامل، با تمام وجود مى‌پذيرند؛ خواه به منفعت مادى آن‌ها باشد يا به زيان آن و اصولاً بر سر همين دو راهى، دينداران از افراد منافق و بى‌دين، شناخته مى‌شوند كه دين از يك مسير مى‌رود و منافع مادى آن‌ها از مسير ديگر. در جمله دوم مى‌فرمايد: او براى اينكه خود را در نظر خويش يا در نظر مردم معذور بشمرد، عمداً حقايق را بر خود مشتبه مى‌سازد و شبهاتى را بهانه براى كارهاى خلافش قرار مى‌دهد و اين همان كارى است كه همهٔ منافقين انجام مى‌دهند؛ به شبهات پناه مى‌برند و وجدان خود را فريب مى‌دهند و كارهاى خلاف خود را به اين وسيله توجيه مى‌كنند. [ مطالعه بیشتر ] پ.ن: مغيرة بن شعبه يكى از چهار نفرى است كه به مكر و حيله و زيركى چونان معاويه و عمرو عاص و زياد بن ابيه، معروف بود و دشمنى خاصّى با اهل بيت عليهم السّلام داشت. #️⃣ | - 💻 | eitaa.com/mowla_ali
مولا علی (علیه‌السلام)
✳️ | جاهلان متظاهر به دين [چون عمّار پسر ياسر با مغيرة بن شعبه بحث مى‌كرد و پاسخ او را مى‌داد]، درو
• ماجراى گفتگوى عمار ياسر و مغيره: مرحوم سيد رضى به اين نكته اشاره نكرده كه ميان عمار ياسر و مغيرة بن شعبه چه گفتگويى بود كه على(عليه السلام) به عمار چنان فرمود؛ اما مرحوم علامه شوشترى نقل مى‌كند كه گفتگوى عمار با مغيره دربارهٔ اين بود كه عمار، مغيره را دعوت كرد تا با اميرمؤمنان(عليه السلام) بيعت كند و او را در برابر دشمنانش (از جمله معاويه) يارى دهد. مغيره نپذيرفت و به عمار گفت: يارى تو براى على بن ابى طالب مانند كسى است كه از گرما به بيابان سوزان فرار كند؛ يعنى تو از آن مصيبت‌هاى زمان عثمان فرار كردى و الآن در فشار معاويه‌اى خواهى افتاد كه مصائبش بيشتر از اوست. هنگامى كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) اين گفتگو را (يا گوشه‌اى از آن را) شنید، آن سخنان را به عمار فرمود. 📚 | ، ج ۹، ص ۵۹۳.
✳️ | ويژگى‌هاى دوستان خدا دوستانِ خدا آنان‌اند كه به درون دنيا نگريستند، آنگاه كه مردم به ظاهر آن چشم دوختند، و سرگرم آيندۀ دنيا شدند آنگاه كه مردم به امور زودگذر دنيا پرداختند. پس هواهاى نفسانى كه آنان را از پاى درمى‌آورد، كشتند، و آنچه كه آنان را به زودى ترك مى‌كرد، ترك گفتند؛ و بهره‌مندى دنيا پرستان را از دنيا، خوار شمردند، و دست‌يابى آنان را به دنيا زودگذر دانستند. با آنچه مردم آشتى كردند، دشمنى ورزيدند، و با آنچه دنيا پرستان دشمن شدند آشتى كردند، قرآن به‌وسيله آنان شناخته مى‌شود، و آنان به كتاب خدا آگاهند، قرآن به وسيله آنان پابرجاست و آنان به كتاب خدا استواراند. به بالاتر از آنچه اميدوارند چشم نمى‌دوزند، و غير از آنچه كه از آن مى‌ترسند هراس ندارند. 📚 | ، حکمت ۴۳۲ #️⃣ | - 💻 | eitaa.com/mowla_ali
✳️ | معنای «لا حول و لا قوة الّا باللَّه» [از امام معنى لا حول و لا قوّة الا بالله، را پرسيدند] و درود خدا بر او، فرمود: ما برابر خدا مالك چيزى نيستيم، و مالك چيزى نمى‌شويم جز آنچه او به ما بخشيده است؛ پس چون خدا چيزى به ما ببخشد كه خود سزاوارتر است، وظايفى نيز بر عهدۀ ما گذاشته، و چون آن را از ما گرفت تكليف خود را از ما بر داشته است. 📚 | ، حکمت ۴۰۴ ✍🏻 | مطالعه شرح حکمت #️⃣ | - 💻 | eitaa.com/mowla_ali
مولا علی (علیه‌السلام)
✳️ | معنای «لا حول و لا قوة الّا باللَّه» [از امام معنى لا حول و لا قوّة الا بالله، را پرسيدند] و
‌ • براى روشن شدن اين بحث پيچيده و دقيق و ظريف، يك مثال حسى داريم: فرض كنيد يك قطار برقى به حركت درآمده است؛ اين قطار نيروى خود را لحظه به لحظه از سيم برقى كه در طول مسير كشيده‌اند و حلقه لغزنده قطار روى آن حركت مى‌كند، دريافت مى‌دارد. هر لحظه مسئول ادارهٔ برق اراده كند، مى‌تواند برق آن قطار را از همان مبدأ قطع كند ولى مادامى كه قطع نكرده راننده قطار با ميل و اراده و آزادى، قطار را در مسير به حركت وامیدارد. هر كجا لازم بود توقف مى‌كند، هر كجا لازم بود سرعت مى‌گيرد و هر كجا خواست ملايم مى‌رود، اين راننده قادر است قطار را به صورت‌هاى مختلف هدايت كند ولى اين قوت و قدرت را از مبدائى مى‌گيرد كه لحظه به لحظه به او نيرو مى‌بخشد و هر لحظه بخواهد، مى‌تواند اين قدرت و نيرو را قطع كند. بنابراين اين راننده، هم اختيار دارد و هم ندارد، اختيار براى انتخاب حركت و توقف؛ ولى عدم اختيار در بقاء نيرويش. و اين است معنى الامر بين الامرين: نه جبر و سلب اختيار و نه آزادى مطلق. 📚 | ، آیت‌الله مکارم شیرازی 💻 | eitaa.com/mowla_ali