eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
56 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
296 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه ولایت إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (55) ولىّ و سرپرست شما، تنها خداوند و پيامبرش و مؤمنانى هستند كه نماز را برپا مى دارند و در حال ركوع، زكات مى دهند.
۵۵ مائده 💎💎💎💎💍💍💎💎💎💎 ✍در شأن نزول آيه آمده است: سائلى وارد مسجد صلى الله عليه وآله شد و از مردم درخواست كمك كرد. كسى چيزى به او نداد. عليه السلام در حالى كه به مشغول بود، در حال ، خود را به سائل بخشيد. در تكريم اين بخشش، اين آيه نازل شد. ماجراى فوق را ده نفر از اصحاب پيامبر مانند ابن عباس، عمّار ياسر، جابربن عبداللّه، ابوذر، اَنس بن مالك، بلال و... نقل كرده اند و شيعه و سنّى در اين شأن نزول، توافق دارند. (118) عمّار ياسر مى گويد: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آيه بود كه رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: «مَن كنتُ مولاه فعلىّ مولاه». (119) پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در ، براى بيان مقام حضرت على عليه السلام اين آيه را تلاوت فرمود. (120) و خود على عليه السلام نيز براى حقّانيّت خويش، بارها اين آيه را مى خواند. (121) كه خود شاهد ماجرا بوده است، در براى مردم داستان فوق را نقل مى كرد. (122) كلمه ى «ولىّ» در اين آيه، به معناى دوست و ياور نيست، چون دوستى و يارى مربوط به همه مسلمانان است، نه آنان كه در حال ركوع انفاق مى كنند. عليه السلام فرمودند: منظور از «الّذين آمنوا...»، على عليه السلام و اولاد او، ائمّه عليهم السلام تا روز قيامت هستند. پس هركس از اولاد او به جايگاه امامت رسيد با اين ويژگى مثل اوست، آنان مى دهند در حال ركوع. (123) مرحوم فيض كاشانى در كتاب نوادر، حديثى را نقل مى كند كه بر اساس آن ساير امامان معصوم نيز در حال نماز و ركوع به فقرا صدقه داده اند كه اين عمل با جمع بودن كلمات «يقيمون، يؤتون، الراكعون» سازگارتر است. امام باقرعليه السلام فرمود: خداوند پيامبرش را دستور داد كه عليه السلام را مطرح كند و اين آيه را نازل كرد. (124) بهترين معرّفى آن است كه اوصاف وخصوصيّات كسى گفته شود ومخاطبان، خودشان مصداق آن را پيدا كنند. (آيه بدون نام بردن از على عليه السلام، اوصاف وافعال او را برشمرده است) امام صادق عليه السلام فرمود: على عليه السلام هزاران شاهد در غدير خم داشت، ولى نتوانست حقّ خود را بگيرد، در حالى كه اگر يك مسلمان دو شاهد داشته باشد، حقّ خود را مى گيرد! (125) در راستاى ولايت امام معصوم است. در مقبوله ى عمربن حنظله ازامام صادق عليه السلام مى خوانيم: بنگريد به آن كس كه حديث ما را روايت كند و در و ما نظر نمايد و احكام ما را بشناسد. پس به حكومت او راضى باشيد كه من او را بر شما حاكم قرار دادم. «فانّى قد جعلته عليكم حاكماً...». (126) ----- 118) الغدير، ج 2، ص 52، احقاق الحقّ، ج 2، ص 400 و كنزالعمّال، ج 6، ص 391. 119) تفسير الميزان. 120) تفسير صافى. 121) تفسير الميزان. 122) تفسير مجمع البيان. 123) كافى، ج 1، ص 288. 124) تفسير نورالثقلين وكافى، ج 1، ص 281. 125) تفسير نورالثقلين. 126) كافى، ج 1، ص 67.
✍ اسلام، هم دين است و هم دين . هم دارد و هم . آيات قبل، از پذيرش ولايت يهود و نصارى نهى كرد، اين آيه مى فرمايد: خدا و رسول و كسى را كه در ركوع انگشتر داد، ولىّ خود قرار دهيد. «يا ايّها الّذين آمنوا لا تتّخذوا... انّما وليّكم اللَّه...» 🧎 معمولاً در و در كنار هم مطرح شده است، ولى در اين آيه، هر دو به هم آميخته اند. (دادن زكات در حال نماز) «الّذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزكاة و هم راكعون» 🚫 كسانى كه اهل نماز و زكات نيستند، حقّ ولايت بر مردم را ندارند. «انّما وليّكم اللَّه...» («انّما»، نشانه ى انحصار ولايت در افراد خاصّ است) 🧎‍♂ براى توجّه به محرومان، نماز هم مانع نيست. «يؤتون الزكاة و هم راكعون» (آرى، فقير نبايد از جمع مسلمانان دست خالى برگردد.) 💡 ولايت از آنِ كسانى است كه نسبت به اقامه ى نماز وپرداخت زكات پايدار باشد. «يقيمون الصلوة ويؤتون...» («يقيمون» و«يؤتون» نشانه دوام است) ❌ هرگونه ولايت، حكومت و سرپرستى كه از طريق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. «انّما وليّكم اللَّه...» (كلمه «انّما» علامت حصر است) ✅ توجّه به خلق براى خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد.«يؤتون الزكاة و هم راكعون» 🌸 كسى كه نسبت به فقرا بى تفاوت باشد، نبايد رهبر و ولىّ شما باشد. «انّما وليّكم اللَّه... و يؤتون الزكاة» 💍 كارهاى جزئى (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمى كند. «يقيمون الصلوة و يؤتون الزكاة و هم راكعون 📊 ولايت ها در طول يكديگرند، نه در برابر يكديگر. ولايت بر مسلمين، ابتدا از آنِ خداست، سپس پيامبر، آنگاه امام. «انّما وليّكم اللَّه و رسوله و الّذين آمنوا...» 🍀 حضرت على عليه السلام در زمان خود پيامبرصلى الله عليه وآله نيز ولايت داشته است.
🖌نوشتار و صوت 🎤 (10:50 دقیقه) پرسش: 👈 طول عمر حضرت ولی عصر عليه‌السلام، از نظر علمی چگونه توجيه می‌‏شود؟ پاسخ (نشانی پیوند): ✍️ ابتدا باید دقت شود که مقصود از «علمی» چیست؟! آیا مقصود فقط علوم طبیعی و تجربی می‌باشد و آیا سایر علوم عقلی، فطری، یا وحیانی و ...، هیچ کدام «علم» محسوب نمی‌گردند؟! ✔️ آیا هر چیزی، یا هر امری، فقط باید با علوم طبیعی و آزمایشگاهی به اثبات رسد یا توجیه شود؟! این فقط نظریه، یا بهتر بگوییم ادعای ماده‌گرایان می‌باشد که البته خود نیز به ناچار، نمی‌توانند بدان پایبند بمانند! ✔️ حال، چه مقصود از «علم»، فقط علوم طبیعی باشد، یا سایر علوم را نیز شامل گردد، مگر رشد علمی بشر چقدر است؟! آیا به تمامی رموز جهان طبیعت و عالَم هستی، واقف شده است؟! 📌 بنابراین، پرسش را اینگونه باید اصلاح نمود که «طول عمر حضرت ولی عصر عليه‌السلام، با علم امروز بشر چگونه توجيه می‏شود؟» و با توجه به کامل نبودن علم بشر، هیچ ضرورتی ندارد که همه چیز با علم امروز توجیه شود! ... . بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇 https://www.x-shobhe.com/emammahdi/13408.html @X_shobhe
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
118.mp3
1.36M
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۵۸ مائده 🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵 ✍در شأن نزول آيه ى فوق آمده است كه جمعى از و بعضى از ، صداى مؤذّن را كه مى شنيدند و يا قيام مسلمانان را به مى ديدند، شروع به و استهزاى آنان مى كردند. (130) ----- 130) تفسير نمونه. ❌ از رابطه و دوستى با كسانى كه اذان (وشعائر دينى) را مسخره مى كنند بپرهيزيد. «لاتتّخذوا... و اذا ناديتم...» 🗣 در جامعه ى اسلامى، بايد براى نماز، فرياد زد و تبليغ كرد و هيچ كس نبايد مانع آن گردد. «ناديتم الى الصلوة» 👅 شيوه ى عاقلان، برخورد منطقى است ولى بى خردان، اهل استهزا هستند. «ذلك بانّهم قوم لا يعقل
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۵۹ مائده 🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵 ✍اهل كتاب به مضامين و وفادار نماندند، لذا شايستگى آن را ندارند كه كتب آسمانى به آنها انتساب داده شود. 🗡 دشمنى اهل كتاب با مسلمانان، تاريخى وبا سابقه است. «هل تنقمون منّا»
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶۰ مائده 🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵 ✍آنان كه و و مسلمانان را مى كنند و مسلمين را به خاطر ايمانشان مى آزارند، چرا به گذشته تاريك و ننگين خود نگاه نمى كنند كه با قهر الهى شدند و رسوا گشتند. گرچه زمان پيامبر، به صورت خوك و ميمون نبودند، ولى چون خود را قوم واحد و داراى هويّت جمعى مى دانستند و افتخارات گذشته را به خود نسبت مى دادند، بيان رسوايى هاى پيشين، غرور آنان را مى شكند. بسيارى از مفسّران معتقدند، يهوديانى كه با حيله هاى شرعى قداست روز را شكستند، به تبديل شدند و مسيحيانى كه را منكر شدند، به تبديل گشتند. (133) ----- 133) تفسير راهنما. 🐖🐒 كيفرهاى الهى عادلانه است و اگر گروهى به ميمون و خوك تبديل مى شوند سزاى عملكردشان است. «مثوبةً» 🙈 بيان سرنوشت شوم بدكاران تاريخ يكى از روش هاى ارشاد و تبليغ قرآن است. «جعل منهم...» 🚫 حرمت شكن، حرمت ندارد. «اولئك شرّ مكاناً و اضّل...»
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶۱ مائده 🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵 🗣 اظهار ايمان افراد، شما را فريب ندهد. 🫀 كسانى كه منافقانه اظهار ايمان مى كنند، بدانند كه خداوند از درون آنان آگاه است. «قالوا آمنّا و قد دخلوا بالكفر... واللَّه اعلم...»
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶۲ مائده 🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵 ✍در آيه ى گذشته، سخن از روحيّه ى كفر ونفاق اهل كتاب بود، در اينجا بيان فسادهاى اخلاقى و اجتماعى و اقتصادى آنان است. «سُحت» در اصل به معناى جدا كردن پوست و نيز به معناى شدّت گرسنگى است، سپس به هر مخصوصاً گفته شده است، زيرا اين گونه اموال، صفا و طراوت و بركت را از اجتماع انسانى مى برد. همان طور كه كندن پوستِ درخت باعث پژمردگى يا خشكيدن آن مى گردد. بنابراين «سُحت» معناى وسيعى دارد و اگر در بعضى روايات مصداق خاصّى از آن ذكر شده، دليل اختصاص نيست. (134) ----- 134) تفسير نمونه. 🗣 در از منحرفان، بايد انصاف داشت. «كثيراً منهم» (نه تمام آنها) 🍀 سيماى جامعه اسلامى، سبقت در خيرات است، «يسارعون فى الخيرات» (135) ولى سيماى جامعه كفر و نفاق، سبقت در فساد است. «يسارعون فى الاثم والعدوان» 🤦 بدتر از «اثم» و «عدوان» و «سُحت»، عادت به فساد و سرعت در آن است
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶۳ مائده 🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵 ✍ عليه السلام در اواخر خطبه «قاصعه» (136) مى فرمايد: خداوند اقوام پيشين را مورد لعن قرار نداد مگر بخاطر ترك و . خداوند عوام را به خاطر ارتكاب معاصى ودانشمندان را به خاطر ترك نهى از منكر لعنت كرد. منظور از «ربّانيون» علماى مسيحى و منظور از «احبار» علماى يهود است. عليه السلام ذيل اين آيه فرمود: دليل سكوت علما و رها كردن امر به معروف و نهى از منكر، يا طمع به منافع ستمگران است و يا ترس از آنان «رغبة فيما كانوا ينالون منهم او رهبة مما يحذرون» (137) 👅 مسئوليّت امر به معروف و نهى از منكر، در درجه اوّل متوجّه علماست. «لولاينهاهم الربانيون...» 🦻 سكوت و بى تفاوتى ، زمينه ى ترويج فساد است. 🖐 اگر نهى از منكر، جلوى را نگيرد، لااقل جلوى سرعت آن را مى گيرد. 👂 ، بدتر از گناه خلافكار است. «لبئس ما كانوا يصنعون»