۸ اعراف
💐🌱💐🌱💐🌱💐🌱💐🌱
⚖ #سنجش_اعمال در قیامت
✍ « #میزان »، وسيله ى سنجش است و هر چيزى وسيله ى سنجش خاصّى دارد، مثلاً ديوار را با شاقول، گرمى و سردى هوا را با دماسنج، ميوه را با كيلو و پارچه را با متر مى سنجند، همان گونه كه وسيله ى سنجش انسان هاى عادّى، انسان هاى كامل مى باشند.
ميزانِ روز قيامت #حقّ و حقيقت است. در آن روز هم حاكميّت با حقّ است، «هنالك الولاية للّه الحقّ» (15) هم روز حقّ است، «ذلك اليوم الحقّ» (16) و هم ميزانِ سنجش، حقّ است. «و الوزن يومئذ الحقّ»
#امام_صادق عليه السلام در تفسير آيه ى «ونضع الموازين القسط» (17) فرمود: ميزان، انبيا و اوصيا مى باشند. (18) چنانكه در زيارت مطلقه ى حضرت امير عليه السلام مى خوانيم: «السّلام على ميزان الاعمال» يعنى اينان، معيار و ميزان سنجش اعمال ديگرانند.
#حضرت_على عليه السلام فرمودند: #حسنات، موجب سنگينى ميزان و #سيّئات و گناهان، موجب سبكى آن است. (19)
-----
15) كهف، 44
16) نبأ، 39
17) انبياء، 47
18) تفسير الميزان
19) بحار، ج 90، ص 141
- تشكيلات قيامت، حساب شده و قانونمند است و حسابرسى، قضاوت، صدور حكم و پاداش و كيفر، همه بر اساس حقّ است. «والوزن يومئذ الحقّ»
- توقّع سعادت و پاداش بدون عمل، بيهوده است. «فمَن ثَقُلت ... المفلحون»
۶ و ۷ اعراف
⚖⚖⚖⚖⚖⚖⚖⚖⚖
سوال در قیامت؟
✍آيه ى قبل، مجازات دنيوى را مطرح كرد و اينجا كيفر و محاسبه ى اخروى را و با چندين تأكيد حتميّت سؤال قيامت را بيان مى كند و اينكه پرسش و بازخواست، مخصوص مردم نيست، بلكه پيامبران نيز مورد سؤال قرار مى گيرند. «يوم يجمع اللّه الرّسل فيقول ماذا اجبتم قالوا لا علم لنا انّك انت علاّم الغيوب» (5)
سؤال: در قيامت از چه مى پرسند؟
الف: از نعمت ها. «ثمّ لتسئلنّ يومئذ عن النّعيم» (6) در روايات متعدّدى، رهبرى و ولايت را نيز از مصاديق نعمت مورد سؤال در آيه برشمرده اند. (7)
ب: از قرآن و اهل بيت عليهم السلام. پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: از مردم سؤال مى شود كه با قرآن و اهل بيت من چگونه عمل كرديد؟ «ثمّ اسألهم ما فعلتم بكتاب اللّه و باهل بيتى» (8)
ج: از رفتار و كردار. «لنسئلنّهم اجمعين . عمّا كانوا يعملون» (9)
د: از اعضا و جوارح. «اِنّ السّمع والبَصر والفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولاً» (10)
ه : از پذيرش و عدم پذيرش رسولان. «يا معشر الجنّ والانس ألم يأتكم رسل منكم...» (11) چنانكه در جاى ديگر از رهبران دينى نيز در مورد برخورد مردم با آنان سؤال مى شود. «يوم يَجمع اللّه الرُّسل فيقول ماذا اُجِبتُم...» (12)
و: از عمر و جوانى كه چگونه سپرى شد.
ز: از كسب و درآمد. چنانكه در روايات مى خوانيم: در روز قيامت انسان از چهار چيز به خصوص سؤال و بازخواست مى شود: «شبابك فيما أبليته و عمرك فيما أفنيتَه و مالك ممّا اكتسبته و فيما أنفقتَه»، (13) در مورد عمر و جوانى كه چگونه آن را گذراندى و درباره ى مال و دارايى كه چگونه به دست آوردى و در چه راهى مصرف كردى.
سؤال: اين آيات بيان مى كند كه سؤال از همه كس حتمى است، امّا در بعضى آيات از جمله آيه 39 سوره ى الرّحمن آمده كه در آن روز، از هيچ انسان وجنّى نسبت به گناهانشان سؤال نمى شود، «فيؤمئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لاجانّ» اين آيات چگونه قابل جمع است؟
پاسخ: در قيامت، مواقف و ايستگاه ها متعدّد است و هر موقفى صحنه اى خاص دارد؛ در يك موقف، بر لب ها مهر مى خورد و قدرت حرف زدن ندارند. در موقفى ديگر، مهر برداشته مى شود و همه به ناله و استمداد و اقرار مى پردازند. در موقفى از همه مى پرسند، در موقفى نيز سكوت حاكم است و سؤالى نمى شود.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «كُلّكم راع و كُلّكم مسئول عن رَعيّته فالامام يسأل عن النّاس و الرّجل يسأل عن أهله و المرأة تسأل عن بيت زوجها و العبد يسأل عن مال سيّده» همه ى شما مسئول زيردستان خود هستيد و بايد پاسخگو باشيد؛ امام از مردمش، مرد از همسرش، زن از رفتار در خانه ى همسرش و بنده از مال ودارايى مولايش. همچنين فرمودند: خداوند از من نيز سؤال مى كند كه آيا ابلاغ رسالت كردم يا نه؟ (14)
- در روز قيامت، هم از رهبران سؤال مى شود، هم از امّت ها (جنّ و انس)، هم از نيكان، هم از بدان، هم از علما وهم از پيروان آنها. «فلنسئلنّ الّذين ارسل اليهم ولنسئلنّ المرسلين»
🖌نوشتار و صوت 🎤 (7:36 دقیقه)
📖 درس اخلاق از قرآن مجید / 93
👈 از ما نخواسته است که همگی دانشمند شویم، اما خواسته است که همگی ایمان بیاوریم، چرا که آن چه رشد دهنده و نجاتبخش میباشد، ایمان به حق است، نه صرفاً علم و شناخت.
🔴 شرح مختصر (نشانی پیوند):
✍️ دانش (علم) و شناخت (معرفت)، مقدم بر هر امری میباشد؛ تا انسان نداند و نشناسد، نمیتواند موضعی بگیرد یا کاری بکند؛ حبّ و بغض نیز پس از شناخت ایجاد میشود، هر چند که شناخت صحیح نباشد.
اما «مقدم» بودن، یعنی گام نخست بودن، نه گامهای بعدی که باید برداشته شود تا آدمی به اهداف و هدف نهایی خود برسد.
✔️ گام پس از شناخت، باور و سپس ایمان میباشد و ایمان آن شناخت و باوری است که به اعتقاد بیانجامد و از نیز بگذرد و سبب «امنیّت» گردد... .
بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇
https://www.x-shobhe.com/Al-Baqarah/13443.html
@X_shobhe
‼️ تاخیر در پرداخت بهای معامله
🔷 س ۸۶۸۷: جنسی را به شخصی به قیمت نقدی مشخص فروخته ایم؛ شخص بعد از دو ماه جهت پرداخت مراجعه می کند با توجه به اینکه شرط پرداخت نقدی بوده و جنس گران شده، می توان به قیمت روز از او تقاضای وجه کرد؟
✅ ج: در صورتی که سه روز یا بیشتر از تاریخ معامله بگذرد و خریدار ثمن را نپردازد و فروشنده هم کالا را در اختیار وی نگذاشته باشد، فروشنده حق خواهد داشت معامله را فسخ کند. ولی اگر کالا تحویل داده شده و علاوه بر بنای معامله به صورت نقد، شرط زمان خاصی برای پرداخت مبلغ در ضمن معامله شده باشد با تخلف از این شرط حق فسخ محقق میشود و فروشنده میتواند معامله قبلی را فسخ کند و کالا را به قیمت روز در قالب قرارداد جدید به طرف مقابل واگذار کند و در غیر این صورت فروشنده فقط حق گرفتن کاهش ارزش پولش را دارد.
#احکام_معاملات
#تاخیر_در_بهای_معامله
#تورم_در_معاملات
🆔 @resale_ahkam
‼️ ذکر عیب مردد میان چند نفر
🔷 س ۸۶۸۸: اگر عیب شخصی گفته شود که مخاطب دقیقا نمی داند چه کسی مقصود است؛ آیا غیبت محسوب می شود؟
✅ ج: کسی که عیب او گفته می شود اگر برای مخاطب به کلی ناشناس و مجهول باشد، این عیب گویی، غیبت محسوب نمیشود ولی اگر مردد میان چند نفر محدود باشد، بنابر احتیاط واجب باید اجتناب گردد.
#احکام_غیبت
#شرایط_غیبت
🆔 @resale_ahkam
10.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✒️روایت جالب و عجیب امیرالمومنین درباره لحظه مرگ...
چیزایی رو میبینه که دیگران نمیبینند... 😳
👤 #کلیپ «لحظه مرگ» تقدیم نگاهتان
📥 دانلود با کیفیت بالا
▫️ #امام_علی
رسانه اهلبیتمدیا
@AhleBeytMedia
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۵۲
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_3910594827.mp3
1.16M
🎧 صوت #صفحه_۱۵۲
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۱۲ اعراف
🌎🌍🌏🌑🌘🌏🌍🌎
خود بهتر بینی #شیطان
✍دليل سجده ى فرشتگان بر آدم، فرمان خداوند و لياقت ذاتى انسان بود نه جنسيّت و ساختمان وجودى او.
شيطان در مقام توجيه نافرمانى خود، با مغلطه و قياسى نابجا ادّعا كرد: من از #آدم برترم، زيرا من از آتشم و آدم از خاك، گرچه هركدام منشأ اثرى خاص مى باشند، امّا در حقيقت او با اين ادّعاى غلط، به جاى اطاعت از فرمان خداوند حكيم وتوجّه به جايگاه آدمى نزد خداوند، «انّى جاعل فى الارض خليفة» (21) و ناديده گرفتن روح الهى در انسان، «نفختُ فيه من روحى» (22) در مقابل فرمان خداوند گردنكشى كرد. چنانكه بسيارى از ما نيز در بسيارى موارد، احكام و دستورات دينى را بدون توجّه به حكمت و فلسفه ى آن، به ظاهر با عقل خود مى سنجيم و چون دليل آشكارى براى آن نمى يابيم، آن را نمى پذيريم و بدان بى اعتنا مى شويم، يا در برخى موارد از مقايسه ى موضوعاتِ متشابه با يكديگر، حكم يكسانى براى همه ى آنها صادر مى كنيم.
لذا قياس در استنباط احكام جايز نيست و #امام_صادق عليه السلام همواره از قياس هاى ابوحنيفه به شدّت انتقاد مى كرد. (23)
- شيطان در برابر خدا ايستاد، نه در برابر حضرت آدم.
- خودبرتربينى مى تواند مخلوق را به جبهه گيرى در مقابل خالق ودار مى كند. «أنا خير منه»
- نژادگرايى، از ارزشهاى شيطانى است. «خلقتنى من نار»
- #شيطان در برابر فرمان روشن و صريح خداوند، به سليقه شخصى خود عمل كرد و به اصطلاح، اجتهاد در برابر نص نمود. «اذ امرتك قال... خلقتنى من نار...»