eitaa logo
حجت الاسلام رحیمی
155 دنبال‌کننده
208 عکس
178 ویدیو
18 فایل
صرفا جهت بیان نکات دینی
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️ مراقب شرارت بُخل باشیم‼️ در تفسير قمى آمده از فضل بن ابى مره آمده گوید: من امام صادق عليه السلام را ديدم كه از شب تا طواف مى‏كرد و مى‏گفت: بار الها مرا از نفسم نگه بدار. عرضه داشتم: فدايت شوم من امشب از شما به غير از اين دعا را . فرمود: چه از نفس سراغ دارى؟ خداى تعالى مى‏فرمايد:" وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ *هر كس كه خدا او را از شر تنگ چشمى و بخل حفظ فرموده، در نتيجه نه خودش از بذل مال مضايقه دارد، و نه از اينكه ديگران مالدار شوند ناراحت مى‏شود، چنين كسانى رستگارند.* نکته: شُحَّ نَفْسِهِ مراد بُخلی است که توام با حرص باشد البته در صورتی که به عادت نیز‌تبدیل شده باشد. 📚 تغابن. ۱۶. تفسير قمی. ج۲. ص۳۷۲. ترجمه تفسیر المیزان. ج۱۹. ص ۳۵۸ https://eitaa.com/mr13_72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جواب زیبای حاج آقای قرائتی به شخصی که دنبال متلک انداختن به ایشان بود! خیلی جامع و در عین حال ساده ✅ حفظه الله🙏 https://eitaa.com/mr13_72
🔰 تاثیر استغفار در صلاح و فساد جوامع ✍ علامه طباطبایی رحمه الله ذیل آیات: فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّاراً☆ يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَاراً☆ وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَاراً می فرماید: [ اين آيات به طورى كه ملاحظه مى‏فرماييد نعمت‏هاى دنيايى را مى‏شمارد، و از نوح علیه السلام حكايت مى‏كند كه به قوم خود وعده فراوانى نعمت‏ها و تواتر آن را مى‏دهد، به كه از پروردگار خود طلب گناهان كنند. پس معلوم مى‏شود از گناهان اثر در مصائب و گرفتاريها و شدن درب نعمت‏هاى آسمانى و زمينى دارد، مى‏فهماند بين جامعه انسانى و آن، و بين اوضاع عمومى جهان برقرار است، و اگر جوامع خود را كنند، به زندگى پاكيزه و مى‏رسند، و اگر به عكس عمل كنند عكس آن را خواهند داشت. 📚ترجمه تفسير الميزان، ج‏۲۰، ص ۴۶. ذیل آیات ۱۰ الی ۱۲ سوره نوح https://eitaa.com/mr13_72
🔰 برخی از حقوق مادر 👈 امام زين العابدين عليه السلام: و امّا بر تو، اين است كه؛ او تو را در جايى كرده است كه كس ديگرى را حمل نمى‏كند. و از ميوه ، آن به تو داد كه به ديگرى نمى‏دهد. و تو را با اعضايش كرد و اهميتى نمى‏داد كه خود باشد، اما تو سير باشى و خود باشد، اما تو را سيراب كند و خود باشد، اما تو را بپوشاند و خود در زير باشد، اما تو را افكند و به خاطر تو را بر خود سازد و از گرما و سرما نگاهت دارد، تا تو را داشته باشد و از ندهد. بنابر اين، تو جز با كمك و الهى، از پس او بر نمى‏آيى. 📚بحارالانوار. ج۷۴.ص۶ https://eitaa.com/mr13_72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«خداوندا، این دفتر و کتاب را همچنان به روی باز بگذار، و ما را هم از به آن مکن. خداوندا، کشور ما و ملت ما در آغاز راه مبارزه‌اند و به مشعل شهادت؛ تو خود این چراغ پر فروغ را و نگهبان باش.» صحیفه‌ی امام خمینی، ج۲۱، ص۹۳ https://eitaa.com/mr13_72
🔰 چگونه به امامى كه از ديدگان همه غايب است، مى‌توان معرفت پيدا كرد؟ 👈 شيخ مفيد، قريب به هزار سال پيش در پاسخ به پرسش مذکور چنين مى‌نويسد: ميان به امام و او نيست؛ زيرا علم به وجود امام در هستى نيازمند او نيست. ❌ ما به چيزهايى كه با هيچ‌ يك از حواس درك نمى‌شوند داريم، چه رسد به چيزى كه ادراكش ممكن است؛ زيرا مى‌توان به آن‌چه ندارد پيدا كرد، چه رسد به آن‌چه مكان دارد، ولى مكانش مخفى است. مى‌توان به معدوم و گذشته و آينده علم پيدا كرد، چه رسد به آن‌چه وجود دارد، ولى پوشيده و مستور است. 👈 خداوند بلندمرتبه به انبياى گذشته پيامبر ما محمد صلى الله عليه و آله و سلم را پيش از وجودش داد و فرمود : وَ إِذْ أَخَذَ اللّهُ‌ مِيثاقَ‌ النَّبِيِّينَ‌ لَما آتَيْتُكُمْ‌ مِنْ‌ كِتابٍ‌ وَ حِكْمَةٍ‌ ثُمَّ‌ جاءَكُمْ‌ رَسُولٌ‌ مُصَدِّقٌ‌ لِما مَعَكُمْ‌ لَتُؤْمِنُنَّ‌ بِهِ‌ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ‌ قالَ‌ أَ أَقْرَرْتُمْ‌ وَ أَخَذْتُمْ‌ عَلى‌ ذلِكُمْ‌ إِصْرِي قالُوا أَقْرَرْنا قالَ‌ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ‌ مِنَ‌ الشّاهِدِينَ‌ و فرمود : اَلنَّبِيَّ‌ الْأُمِّيَّ‌ الَّذِي يَجِدُونَهُ‌ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ‌ فِي التَّوْراةِ‌ وَ الْإِنْجِيلِ‌ پس نام پيامبر ما - بر او و خاندانش سلام - در كتاب‌هاى پيشين خداوند نوشته شده بود و خداوند بر امت‌هاى گذشته به او، به او و را كرده بود، در حالى‌ كه او وديعه‌اى در صُلب پدرانش بود و به وجود نيامده بود. ما امروز به و شدن و روز واپسين علم و معرفت داريم، در حالى‌كه اين‌ها معدومند و هنوز موجود نشده‌اند. ما و و و موسى و عيسى عليه السلام را مى‌شناسيم، در حالى‌كه نه آن‌ها را ديده‌ايم و نه كسانى را كه آن‌ها را ديده‌اند. به و و و ملك الموت عليهم السلام معرفت داريم، در حالى‌كه نه شخص آن‌ها را مى‌شناسيم و نه مكان آن‌ها را مى‌دانيم. پس خداوند به آن‌ها و اقرار به آن‌ها را بر ما كرده است، گرچه ما راهى به آن‌ها نداريم. 📚رسائل فی الغیبة. ج۱. ص۱۲ https://eitaa.com/mr13_72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤡 📿 تسبیح مخصوص استغفار از گناهان خیلی کبیره😂 ----------- 🔻تسبیح ۱۰۰۰ دانه به برخی صوفیان و دراویش اختصاص دارد که برای ذکر در مراسم خاک‌سپاری به دست می‌گیرند و ۳ بار می‌گردانند و هر بار ۱۰۰۰ لااله الاالله می‌گویند. (تصوف در اسلام.تریمینگام، ص۲۰۱-۲۰۲) https://eitaa.com/mr13_72
🔰 او در راه خدا می باشد اگر... 👈 پيامبر خدا صلی الله عليه و آله روزى با اصحابش نشسته بود. چشمش به چابك و نيرومندى افتاد كه با شتاب از ديگران مى‏گرفت؛ اصحاب گفتند: واى بر اين جوان چقدر خوب بود كه جوانى و چابكى وى در مى‏بود. پيامبر خدا صلی الله علبه و آله فرمود: «اين را نزنيد، 👈 زيرا اگر او براى خودش ‏كوشد تا خود را از از مردم باز دارد و از مردم بى‏نياز كند در حقيقت او در راه خداست. 👈 و اگر براى و ناتوان و يا خود كه توان كار ندارند مى‏كند تا آنها را بى‏نياز كند و كفايت كند بحقّ در راه خداست. 👈 و اگر وى براى و افزون طلبى باشد در راه است.» 📚المحجة البيضاء في تهذيب الإحياء، ج‏۳، ص۱۴۰ https://eitaa.com/mr13_72
غافلان از نماز مراد چه‌کسانی است؟ " أَ رَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ.... فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ" 👈 يعنى آنهايى كه از نمازشان به امر نماز ندارند، و از شدنش ندارند چه اينكه به فوت شود و چه اينكه از اوقات فوت گردد، و چه اينكه وقت از دست برود و چه اينكه و شرايطش و و مسائلش را ندانسته نمازى باطل بخوانند. 👈 در آيه شريفه ‏گر روز به چنين نمازگزارانى تطبيق شده، چون حرف" فاء" كه بر سر جمله آمده مى‏فهماند جمله مزبور تكذيب روز جزا است و مى‏رساند چنين نمازگزارانى خالى از نيستند، چون تكذيب روز جزا تنها به اين نيست كه به آن را شود، كسى هم كه به ايمان مى‏كند و نماز مسلمانان را مى‏خواند، اما مى‏خواند كه نشان مى‏دهد از روز جزا ندارد، او نيز روز جزا را تكذيب كرده. 📚 ترجمه تفسیر المیزان. ج۲۰. ص۶۳۴
سید ابن طاووس رحمه الله: ماه ها مرحله ها و هستند که انسان آنها را به سوی و منازل بعد از آن طی می کند. بنابراین است بنده در هر منزلگاهی از ماه ها و روزها که وارد می شود، به هایی که خداوند متعال از و خود ارزانی می دارد، از آن تجلیل کند. 📚 اقبال الاعمال. ج۲. ص۷۱۶ https://eitaa.com/mr13_72
🔰 چند عمل مشترک در ماه رجب 🔹 رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» و در پایان صدقه اى بدهد، خداوند کارش را به رحمت و مغفرت پایان دهد و هر کس چهارصد مرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد. 🔹 همچنین رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» بگوید، خداوند عَزَّ وَجَلَّ برای او صدهزار حسنه بنویسد و براي او صد شهر در بهشت بنا فرمايد. 🔹 در روایتى آمده است: «هر کس در ماه رجب، در وقت صبح، هفتاد مرتبه و شبانگاه نیز هفتاد مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ اِلَیْهِ» و پس از آن، دستها را بلند کند و بگوید: «أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَتُبْ عَلَىَّ» اگر در همان ماه رجب بمیرد، خداوند از او راضى خواهد بود. 🔹 در طول این ماه هزار مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» تا خداوند رحمان وى را بیامرزد. منبع: مفاتیح‌الجنان https://eitaa.com/mr13_72