eitaa logo
استاد سید علی نجفی(ره)
116 دنبال‌کننده
197 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
به امام صادق علیه السلام عرض کرد: یا بن رسول الله! چرا دعاهای ما مستجاب نمی شود، در حالی که خدا می فرماید ما دعاها را مستجاب می کنیم. فرمود: برای اینکه شما به عهد خدا وفا نمی کنید که خدا به عهدش با شما وفا کند. @msaliagha
@msaliagha.joshan.ghofran.1.mp3
1.5M
خود ذات الهی جل و علا غفران است.... غفران به معنای ستر و پوشاندن هم هست... خدایا بپوشان آن ذنوبی را بر ما که انجام دادیم. یک وقت انسان عرض می کند: خدایا ما را عفو کن. یک وقت است می گوییم خدایا غفران را شامل حال ما کن. غفران نهایت عفو است که گناه عبد در همه عوالم پوشانده می شود... زمان: ۳ دقیقه و ۶ ثانیه @msaliagha
کتاب های مرحوم : با تخفیف نمایشگاه از انتشارات ندای کادح قابل ابتیاع است. آخرین مهلت سفارش در نمایشگاه مجازی کتاب ۳۰ اردیبهشت لینک خرید از انتشارات ندای کادح https://book.icfi.ir/book?exhibitorId=986&publisher-name=%D9%86%D8%AF%D8%A7%DB%8C%20%DA%A9%D8%A7%D8%AF%D8%AD
مومنین! آرام باشید، اضطراب نداشته باشید، خودتان را گم نکنید. اگر مرگ فرزند، گرفتاری، بدبختی، فقر، مرض، پیش آمد خودتان رانبازید، (ما) کمکتان می کنیم. از این تاریکی و سیاهی نجاتتان می دهیم. ، ج۱، ص ۲۰۶ @msaliagha
آن شجره مبارکه زیتون که: لاشرقیه و لا غربیه، وجود فاطمه زهرا سلام الله علیها است. بی خود نبود که پدرش پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمود: یا ام ابیها! همان طور که فرزند هر چه دارد از مادرش است، پیغمبر هم فرمود: ما هر چه داریم زهرا جان از تو داریم. کارهای پیغمبر به این امر گواهی می داد؛ کارهای رسولی که: و ما ینطق عن الهوی، روی عرق های ظاهری و احساسات معمولی نیست. ، ص ۱۴۰ @msaliagha
قرآن می فرماید: از ابواب به بيوت وارد شوید. وقتی یک خانه ای هست و دری برایش گذاشته اند، شما باید از درش وارد شوید و از دیوار خانه وارد نشوید؛ وارد شدن از دیوار هزار آفت دارد؛ شاید افتادی؛ شاید به آن جایی که باید برسی نرسیدی؛ شاید به آنجا که نباید برسی رسیدی؛ شاید زودتر رسیدی؛ شاید هم نرسیدی؛ مگر عاقل نیستی؟ چرا از در وارد نمی شوی؟ در کجاست؟ پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: "أنا مدينة العلم و على بابها، فمن أراد الحكمة و العلم فلیات الباب"، یعنی اگر کسی علم و حکمت را می خواهد باید از باب وارد شود؛ یعنی ببینید امیرالمومنین (ع) چه می گوید؛ یعنی اولا ولایت و محبت امیرالمومنین علیه السلام را  باید داشته باشید؛ بعد هم دستورات امیرالمومنین علیه السلام را اطاعت کنید. ، ص۹۷ و ۹۸ @msaliagha
@msaliagha.joshan.ghofran.2.mp3
1.58M
اگر عبد مشمول غفران خدا بشود تبعات آن گناه هم از او برداشته می شود. گناهان تبعاتی دارد. البته تا غفران در چه حدی باشد. اگر غفران تمام عیار باشد تبعاتش هم برداشته می‌شود. عبد از آن وقتی که سایه حضرت حق - جل و علا - از سرش کم شد، گرفتار گناهان شد؛ از آن وقتی که انر به او واگذار شد ظلم و جهول شد.... زمان: ۳ دقیقه و ۱۶ ثانیه @msaliagha
مرحوم صدر المتالهین اعلی الله مقامه، فرمود که کسی تا تجردی برایش پیدا نشود نمی تواند این را باور کند و جدا کند جسم را از جسد! جسم شما منهای این کثافات مادی ، جسم نوری است و درون و برونش نورانی است، و تغيير و تبدیل نمی پذیرد، ثقل و سنگینی ندارد. @msaliagha
دعاها خیلی عجیبند. وقتی اشتها صاف بشود هیچ چیزی به شما بهتر از این دعاها نمی چسبد. مخصوصا جوشن کبیر که مرحوم صدر المتالهین در قنوت نماز شبشان حفظ بودند و می خواندند. @msaliagha
@msaliagha.joshan.ghofran.3.mp3
827K
همه موجودات عالم خداشناس اند، همه موجودات عالم خدا را تسبيح می کنند.... تسبيح خدا هم بی علم نمی شود، علم دارند، لکن علم به علم ندارند. انسان است که آمده علم به علم پیدا کند و همه مقامات هم مال انسان است.... زمان: ۱ دقیقه و ۴۲ ثانیه @msaliagha
@msaliagha.joshan.ghofran.4.mp3
2M
ظلم و جهل از اینجا پیدا شد که انسان آمد علم به علم پیدا کند، والا قبل از این نه ظلم است و نه جهل است. هیچ موجودی نه ظالم است نه جاهل، ظالم نیست چون ... جای خودش را ترک نکرده که به او بگویند ظالم و متجاوز؛ و هیچ موجودی بریده از خدا نیست که به او بگویند جاهل... البته خلافت الله هم از اینجا به آدم داده شد که آدم علم به علم پیدا کند. ... عموما به این صحنه خطیر وارد شدند ، به این اقیانوس وارد شدند و نتوانستند بیرون بیایند.... جز عده ای که توانستند این باری که به دوش کشیدند به منزل بیاورند، چگونه توانستند؟ اینجور که در اثر توکل علی الله و تفویض الی الله بار را دومرتبه به دست خدا بسپرند و .... زمان : ۴ دقیقه و ۸ ثانیه @msaliagha
@msaliagha.joshan.ghofran.5.mp3
1.86M
ای کسی که بار همه را از دوششان برداشتی! بار ما را هم از دوشمان بردار. برداشتن بار به این است که خدایا کمک مان کن... در زیر این بار سنگین که ما بتوانیم این بار را به منزل ببریم. باید تدبیر کنم، قبول کردم، ولی اگر فيض و عنایت خدا نرسد، چطوری تدبیر کنم. ... قرآن می گوید: بیچارگی تان همین بس که دشمن سرسخت شما شیطان و لشگر شما را دارند می بینند و شما آنها را نمی بینید. همین یکی بس‌مان است، راهزن همین یکی بس‌مان است.... زمان: ۳ دقیقه و ۵۱ ثانیه @msaliagha
@msaliagha.joshan.ghofran.6.mp3
1.85M
کسانی که خدا عنایت کرده از هواپرستی خارج شدند، یک قدری سرشان به حساب آمده، یک قدری با نفس اماره و شیطان دست و پنجه نرم کردند، اینها می فهمند چه خبر است.، ما اصلا نمی فهمیم چه خبر است. ما مقابل شیطان و نفس اماره اصلا نایستادیم تا بفهمیم زورش چقدر است. اولیا را می غلتاند..... زمان: ۳ دقیقه و ۵۰ ثانیه @msaliagha
@msaliagha.joshan.ghafor.7.mp3
837.2K
اگر انسان اقرار  کرد به ظلوم و جهول بودن خودش، این به نفع اوست.... موجودات عالم به این وادی نیامدند تا بشکنند و مثل انسان مقابل خدا خورد شوند. ثمره این بار برای اولیای خدا این است که وسط راه بمانند و بشکنند... زمان: ۱ دقیقه و ۴۳ ثانیه @msaliagha
@msaliagha.joshan.ghfran.8.mp3
1.83M
جعلت الاقرار بالذنب الیک وسیلتی، ای خدایی که اقرار به ذنب را باعث غفران قرار دادی.. همه ناله های انبیا برای این بود که اقرار کنند؛ اقرار به گناه، اقرار به جهل، اقرار به عجز. اقرار تا نباشد آقا غفران شامل حالتان نمی شود. .... آدم وقتی اقرار می کند سبک می شود.... تاوقتی که به فکر این است که خودش را تبرئه کند، تبرئه نمی شود. گرفتاری ظالمین هم همین است. می خواهند خودشان را تبرئه کنند اما به حق اقرار نمی کنند.... زمان: ۳ دقیقه و ۴۷ ثانیه @msaliagha
@msaliagha.joshan.ghafor.9.mp3
942.8K
در دار دنیا خدا گاهی وقت ها نمونه پیچیده شدن کار را به مومن نشان می دهد که بفهمد؛ خیلی ضعیفش را.... یک وقت شده در زندگی هر کسی که آدم می بیند از شش طرف کار پیچیده شده، راه فرار و نجاتی در خودش نمی بیند... اعتراف و اقرار به اینکه من ظلوم و جهولم از ته دل ( آدم باید بکند). آن وقت شما می فهمید اولیای خدا چرا اینقدر ذلت و مسکنت نشان می دادند. چرا سیدالشهداء در دعای عرفه می فرماید: انا الجهول.... زمان: ۱ دقیقه و ۵۷ ثانیه @msaliagha
@msaliagha.joshan.ghafor.10.mp3
778.2K
بخشیدن خدا، بخشیدن لفظی نیست که بگوید: بخشیدم تان! اینجا همه چیز تکوینی است، هیچ چیز قرار دادی و لفظی نیست. ... اگر گفته می شود ما را ببخش، مقصود این نیست که به ما بگویند بخشیدیم؛ ما باید آثار بخشیده شدن را در خودمان ببینیم. آثار  بخشیده شدن آن وقتی است که یک نوری در دل جلوه می کند.... زمان: ۱ دقیقه و ۳۶ ثانیه @msaliagha
@msaliagha.joshan.ghafor.11.mp3
863.1K
شب جمعه است و شب غفران، یا غفران! ای حقیقت غفران! ای ذات غفران که اسم مبارک تو غفران است. یعنی ای دریای هستی اگر تو مدی کنی این لجن های ما همه اش زیر می‌رود.... زمان: ۱ دقیقه و ۴۷ ثانیه @msaliagha
@msaliagha.joshan.ghafor.12.mp3
1.8M
گفت: نمی شود بگویی چه فکری کردی؟ گفت: من این را می دانم که رسول خدا و اهل بیتش اینقدر برای خدا عزیزند که اگر هر مجرمی خدا را به آن‌ها قسم بدهد می بخشدش. لجبازی ها رو که کردم و صدمه ها رو که زدم، خودم را خلاص می کنم.... خدا قسم یاد کرده به عزتش که کسانی را که به این (بزرگواران) قسم می دهند، نسوزاند. ... زمان: ۳ دقیقه ۳۳ ثانیه @msaliagha
@msaliagha.emam.mp3
171.3K
دل که آشفته روی تو نباشد دل نیست.... زمان: ۲۰ ثانیه @msaliagha
شخصی تعریف می‌کرد: اسماء الله را می‌نوشتم که متوجه یک اسم شدم و خیلی دقت کردم آن را خوب بنویسم. با اینکه دست خطم بر حسب ظاهر بد نبود ولی متوجه شدم در مقایسه با نوشته خدا خیلی بد می‌نویسم. خداوند این اسماء الله را نوشته و نوشته اش هم اعیان خارجی و موجودات هستند. مثلاً باران بهاری که بر صحنه گلستان می‌بارد، آب قطره قطره از روی گلبرگ‌های زیبا بر برگها می‌چکد و بر زمین می‌ریزد و ساقه ها را مرطوب و هوا را خوشبو می‌کند،و سپس آسمان نیمه ابری و آفتابی می‌شود. اینها همه ذره‌ای از مظاهر اسم «یا کریم» و دست خط خداست. با خودم گفتم این دست‌خط توست که کاف، ر، ی و میمی كج وكوله مثل مار کشیدی و می‌گویی این اسم "یا کریم" است. آیا اسم «کریم» این است؟ خدا نوشته، تو هم نوشته‌ای! خیلی از این نوشتار خودم شرمنده شدم که خدایا خط ما و خودت را ببین که آن چه خطی و این چه خطی است. واقعاً باید از محضر حق عذر خواهی کنیم. منتها از باب اینکه خداوند تبارک و تعالی با افراد تنازل می‌کند به همین خاطر می‌فرماید مانعی ندارد مرا صدا بزنید. ، ص ۷۱ و ۷۲ @msaliagha
یکی از اسمای خداوند تبارک و تعالی اسم "یا رفیق" است که با خلق مرافقت می کند و کوتاه می آید و می گوید مانعی ندارد. والا اگر این مرافقت نبود،اصلا ما موجود نمی شدیم. قرآن‌می فرماید: ؛ و لولا فضل الله علیکم و رحمته ما زکی منکم من احد ابدا ؛ اگر فضل خدا و آن ریزش و نزول رحمت خدا نبود، احدی از شما اصلا آدم‌ نمی‌شدید. این رحمت تنازل کرده و پایین آمده، به نحوی پایین آمده که با ما مماشات می کند و اجازه می دهد ما هم اسم خدا را بخوانیم و با او حرف بزنیم؛ والا ما چه حرف قابل و درخور آن شان می توانیم داشته باشیم؟ آن عارف خوب می گوید: هر چه گویم عشق را شرح و بیان چون به عشق آیم خجل باشم از آن گاهی وقت ها که خدا به انسان حالی می اهد، وقتی در آن حال به گفته هایش نگاه می کند، از گفته های خود خجل می شود؛ و اگر حال بالاتر و بهتری نسبت به این حال به او عنایت کند تازه از آن حال قبلی هم خجل می شود. به همین خاطر اولیای خدا همیشه شرمنده اند. ، ص۷۲ @msaliagha
هر چه گفتیم غلط گفتیم؛ هر چه حضرت سیدالشهدا و امیرالمومنین علیهما السلام فرمودند درست است. این عبارات دعای مجیر که در پایان جلسات خوانده می‌شود برای این این که آن کج و کولگی‌هایی که گفتیم بشوید. یعنی این کدوراتی که از زوائد خودمان است و به مطالب اضافه و آن را خراب کردیم، یک شستشویی می‌دهد. سبحان الله عمایصفون، خدا بالاتر و منزه از توصیف هر کسی است که او را وصف می‌کند. ما وقتی یک ساعت در توصیف اسماء الله صحبت می‌کنیم، اگر اینها را تنزیه نکنیم ای بسا جسارت کرده باشیم. ، ص۷۲ @msaliagha
در تعریف کریم گفته‌اند کریم آن بخشنده ای است که برای عوض و غرضی کرم و بخشش نمی‌کند. خداوند چیزی را برای عوض نمی‌دهد، این کار فقرای درمانده است که به همدیگر چیزی می‌دهند. و کمک می‌کنند. اما این کمک به خاطر آن است که به عوض آن در جای دیگر او را کمک کنند؛ این دادن کرم نیست بلکه عوض خواستن است. خداوند تبارک و تعالی از خلق عوض نمی‌خواهد. گاهی‌ انسان عوض نمی‌خواهد اما غرض دارد. مثلاً می‌بخشد که به بخشش مشهور شود؛ هرچند این هم نوعی عوض است ولی چون لطیف تر است، به آن غرض می گویند. این شخص برای کارش غرض و هدف دارد یعنی برای نیل به هدفی این کار را می‌کند. اما کار خداوند تبارک و تعالی نه برای عوض است و نه برای غرض. ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی در خلقت عالم غرض نداشته، یعنی هدف نداشته است. این حرف خیلی حرف مهمی است که حتماً باید به آن توجه شود والا انسان ناخواسته به حضرت حق توهین میکند و خودش نمی‌فهمد. ، ص۷۳ @msaliagha
وقتی گفته می‌شود ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی هدفی ندارد، نه اینکه نعوذ بالله مثل انسان گیج است. انسان بی هدف، گیج است و نمی‌فهمد کجا برود. این بی هدفی در خلق زشت است چون برای خلق هدفی در خارج هست که باید به آن برسند. اما بی‌هدف بودن ذات مقدس الهی یعنی برای او هر چیزی که به عنوان هدف تصور شود، حاصل است و مستجمع جميع کمالات بوده و هست؛ کسی که همه چیز دارد خودش هدف ندارد. خدا رحمت کند آقای شفیعی را، ایشان در مورد این بیت: من نکردم خلق تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم می‌فرمودند مصرع اول عوض را از خدا بر می‌دارد، یعنی من سودی نمی‌خواهم. اما مصرع دوم غرض را از خدا نفی نمی‌کند. غرض این است که ما می‌خواستیم جواد باشیم و رسیدن به این جوادیت منوط به این است که خلقی باشند که به آنها جود کنیم، این غلط است. جوادیت حضرت حق در کنه ذاتش است. حقیقت این اسم ابداً و ازلاً بوده و او قبل خلق الخلق و بعد فناء الخلق جواد بوده و هست. ذات کامل و جامع او نیاز ندارد که خلق را بیافریند تا این صفت را پیدا کند. ، ص۷۴ @msaliagha