eitaa logo
استاد سید علی نجفی(ره)
129 دنبال‌کننده
198 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر خداوند آن روح و آن راحتی که از تجلی اسما  ایجاد می شود برای دل مؤمن، نصیب آدم بکند، همت آدم هم روح می شود. چون انسان از راه لذائذ (حرکت می کند)، باید لذت داشته باشد، حالا چه لذت نفسی باشد، چه لذت عقلی. بلاخره اگر لذت نباشد حرکت نمی کند، اگر روح نداشته باشد، کشش ندارد. تجلی اسما خیلی روح دارد برای مومنین. اینقدر روح دارد، و اینقدر جریانات کوچک از آن بعد بزرگ است (که مثلا) یک جوی آب که دارد می گذرد، حیوان از آن یک لذتی می برد؛ انسان های ظاهربین هم لذت بیشتری می برند؛ ولی عارف وقتی آن را نگاه می کند که مظهر یکی از اسما، یا چندین اسم از اسمای الهی است، خیال می کنید لذتی که او می برد مساوی است با لذتی که انسان غافل از طبیعت می برد و از ظواهر امر برداشت می کند؟ او اصلا جریان دیگری می بیند. @msaliagha
(عارف) همه جریانات عالم و همه اشیای عالم را چیز دیگری می بیند. آنها را آینه هایی می بیند برای خزائن آن اشیا. قرآن می فرماید: ان من شی إلا و عندنا خزائنه؛ و ما ننزله إلا بقدر معلوم؛ هیچ چیزی در عالم نیست مگر اینکه خزائن آن پیش ماست،  در عالم دنیا در محدوده قدر معلوم ذره ای از آن را نازل کردیم. ولی شما بنگرید و خزائن آن را ببینید. اگر این فتح باب بر دل شد، صدها مسئله کشف می شود. وقتی انسان از این راه وارد شد جریانات را می شناسد، عالم را می شناسد، خودش را می شناسد. و لا تکونوا کالذین نسوا الله فانسهم أنفسهم ؛ از آن کسانی نباشید که چون خدا را فراموش کردند، این فراموشی موجب شد آنها خودشان را فراموش کنند. فرمود: کذاب آن کسی است که خبر  آسمان و زمین را می دهد، ولی وقتی از خدا سوال شود، آنجا می ماند. یعنی آن خبرها دروغ است. کسی که او را نمی شناسد، جریانات را نمی شناسد؛ و یک برداشت های غلط، برداشت های اعتباری، حرف های طوطی وار، سخن های بیجا و بی محتوا، و خیال در خیال می بافد. . @msaliagha
و همتی فی روح نجاح اسمائک؛ مولای من همت مرا در روح نجاح اسماءت قرار بده، هر کسی همتی دارد که یک لذتی در عالم ببرد، یک روحی نصیبش بشود؛ ولی همت مرا برای به دست آوردن این روح قرار بده که همه چیز را روح دار می کند. شما خیال می کنید مومن این یک لقمه غذایی که می خورد با آن غذایی که کافر می خورد یکی است؟! چنان لذت روحی می برد (که قابل وصف نیست) چون منعم را دارد می بیند. ظاهرش یک لقمه غذاست؛  اما در باطنش ده ها صفت الهی تجلی کرده : مطعم است که دارد او را اطعام می کند؛ از طرف دیگر قابض است که خود دارد نعمت را می گیرد؛ از طرف دیگر این لقمه غذا را دارد تبدیل به علم و نور می کند. صدها تجلی از یک لقمه غذا، صدها تجلی از یک شاخه درخت، صدها تجلی از این وزش باد، صدها تجلی از یک صدا (می بیند). @msaliagha
می گویند بایزید شبی تاریک با اصحاب می رفت. سگی به آنها حمله کرد، دیدند بایزید کلمه " لبیک ربی " به زبان آورد. اصحاب تعجب کردند که به چه کسی می گوید؟! چون جز صدای کلب نبود. خلق چه می دانند که ظاهر آن صدای کلب است، باطنش چیز دیگری است. او قهر خدا را می بیند. گفت: موسی‌ای نیست  که دعوی انا الحق شنود ورنه این زمزمه اندر شجری نیست که نیست چون این اتفاق در شجر افتاد این عارف سبزواری می گوید اندر شجری نیست که نیست؛ وگرنه این زمزمه اندر حجری نیست که نیست؛ این زمزمه اندر مدری نیست که نیست؛ این زمزمه اندر موجی از امواج بحر نیست که نیست؛ این زمزمه اندر وزش باد و صداهای طوفان نیست که نیست؛ این زمزمه اندر صداهای رعد و برق نیست که نیست؛ این زمزمه در صدای گوسفند نیست که نیست؛ این زمزمه در همه چیز هست. همه جا صدای انا الحق هست. همه اشجار این صدا را دارند، همه أحجار این صدا را دارند، همه آبها این صدا را دارند، همه موجودات عالم این صدا را دارند، ولی گوش شنوا نیست؛ برای اینکه نجاح اسما برای آنها نیست. @msaliagha
ای خدایی که داری (ایام) را می گردانی، بیا دل ما را هم بگردان. (این جلسه سخنرانی مربوط به قبل از تحویل سال است). والا ما بناست بپوسیم، والا ما در این گردابی که افتادیم، تا آخر عمر که هیچ، تا صبح قیامت بناست در این گرداب بچرخیم. @msaliagha
استاد سید علی نجفی(ره)
قرائت ادعیه شب های ماه مبارک رمضان ● دعای اللهم برحمتک فی الصالحین فادخلنا ● دعای اعوذ بجلال وجهک الکریم زمان: ۷ دقیقه و ۴۱ ثانیه @msaliagha
اعوذ بجلال وجهک الکریم أن ینقضی عنی شهر رمضان أو یطلع الفجر من لیلتی هذه و لک قبلی تبعه او ذنب تعذبنی علیه. خدایا پناه می برم به جلال وجه کریم ات که از من بگذرد ماه رمضان یا صبح شود همین شب من و هنوز بر گردن من ذنبی، گناهی و تبعه ای باشد که اراده داشته باشی مرا بر آن عذاب کنی.  این به این علت است که اگر کسی در شب اول ماه مبارک رمضان بخشیده نشد، معلوم می شود کارش خطرناک است. لذا امام (ع) از همان شب اول این دعا را می خواندند. @msaliagha
من به تو پناه می برم از اینکه از من بگذرد این شب، همین شب من اگر صبح شد و مرا نبخشیدی، معلوم می شود که گناه من رنگ ثباتی گرفته. والا آنقدر رحمت خدا واسعه است در ماه رمضان که فرمود: کسی که محروم شود از اقل رحمت خدا که غفران است در این ماه، باید دانست که این از اشقیاست. پیغمبر (ص) در آن خطبه فرمودند: فإن الشقی من  حرم غفران الله فی هذا الشهر. لذا واقعا جا دارد التماس. چون اگر کسی بخشیده نشود، معلوم می شود که کارش خیلی خراب است. بنا نیست ببخشند او را. @msaliagha
اعوذ بجلال وجهک الکریم؛ جلال وجه یعنی چه؟ کلا هر استعاذه ای و هر استمدادی و هر تعریفی از خدا هست، تمام و مبدا و منتهایش وجه الله است؛ نه ذات الله. برای اینکه ذات مقدس الهی اجل شانا است از اینکه اسمی و رسمی داشته باشد، از او بی واسطه استمدادی شود، یا به او استعاذه و پناهندگی شود. کار بالاتر از اینهاست.  ذاتی که: محیط بکل شی است ( احاطه دارد بر هر چیز ) آن هم با آن احاطه قیومیتی که در انوار او  همه چیز مندک است؛ او را نه می شود بی واسطه صدا زد، و نه می شود بی واسطه از او استمداد کرد، و نه می شود بی واسطه به او پناهنده شد. این، مبنای توحید حقیقی صاف صادر از مصدر وحی ، محل نزول وحی، و مهبط وحی؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیتش است. این را در تفسیر سرتاسر قرآن و در روایاتشان بیان کردند. این را به الفاظ مختلف بیان کردند که هر چه به شما می رسد از وجه خداست. @msaliagha
اگر پناه می خواهید ببرید باید به وجه خدا پناه ببرید، و اگر کمک می خواهید از وجه خدا کمک بخواهید، و اگر توصیف می کنید خدا را، باید وجه خدا را توصیف کنید. البته برگشت تمام این مطالب خود به خود، به ذات الهی است. چون  وجه الله، الله است، اما وجه الله است، جلوه الله است. @msaliagha
این حقیقت  در تمام خلق سریان دارد. هر موجودی شما در عالم ببینید سایه ای از وجه الله بر سر اوست، والا موجود نمی شد. هر موجودی که در عالم هست، بدوش (ابتدائش) از وجه خداست و رجوعش هم به وجه الله است. ما هم که موجودی هستیم ولو ذلیل، از جهت وسعت رحمت واسعه، سهمی هم ما داریم، بدانیم یا ندانیم.  @msaliagha
در یکی از دعاهای روزهای ماه مبارک رمضان (روز نهم) هست که : اللهم جعل لی فیه نصیبا من رحمتک الواسعه؛ خدایا نصیبی از رحمت واسعه ات برای من قرار بده. این به این معنا نیست که نصیبی از رحمت واسعه ندارید، اگر نداشتید موجود نمی شدید. نصیبی از رحمت واسعه ات که سایه وجه است بر سر ما بنداز، معنایش این نیست که آن سایه بر سر شما نیست. معنایش این است که خدایا ما صاحب سایه را بشناسیم. بفهمیم که سایه چه کسی بر سر ماست. @msaliagha
هیچ موجودی نیست که سایه وجه الله بر سرش نباشد. این سایه را باید پیدا کرد. اگر همه عمر تلاش کنید و تمام عمرتان را صرف این کنید که این سایه ای که از وجه الله نصیبتان شده پیدا کنید در خودتان، تلاشتان به جا واقع شده و دنبال چیز (هدف) اصلی بوده اید.  @msaliagha
استاد سید علی نجفی(ره)
... در این فقرات دعا هیچ صحبت از حاجتی نیست در حالی که سوال دارید می کنید ... این سوالاتی که از خدا می کنید از ابعاد صفات معنایش این است که خدایا من همین صفت را از تو طلب می کنم... هر جا صحبت این می شود که خدایا به من بده، کار را خراب می کند... زمان: ۳ دقیقه و ۲۴ ثانیه @msaliagha
استاد سید علی نجفی(ره)
...هر حاجتی که در این دار دنیا که ابعاد عوالم از خداست، دارید ... هر چه کم دارید، کمبود شما در اسمی از اسماء خدا مندک است، معدنش آنجاست. اگر این جزئی مطلب را یادت رفت و ترقی کردی خدا می فرماید ما دست تو را به معدن عظمت و آن وصف می رسانیم. هر چه که می خواهی از یکی از اسماء خدا منشعب می شود، اگر شما را به خود آن اسم برسانند چطور است؟!... زمان: ۴ دقیقه و ۵ ثانیه @msaliagha
استاد سید علی نجفی(ره)
سلطه مطلوب انسان است : سلطه بر نفس اماره سلطه بر شیطان سلطه بر قوای خودش سلطه ای که زیر دست نباشیم. معدن سلطه کجاست؟ من سلطانک.... زمان: ۳ دقیقه و ۲۴ ثانیه @msaliagha
شب ولادت سبط اکبر، امام حسن مجتبی علیه السلام نور چشم امیرالمومنین علیه السلام است. از یک جهت مظلومیت آقا بیشتر از حضرت سیدالشهدا بود. چرا؟! برای اینکه حضرت سیدالشهدا علیه السلام به میدان جنگ آمدند، خط را جدا کردند و کشته شدند. اما امام حسن علیه السلام پای منبر در مجلس معاویه نشسته بودند و خطیب بالای منبر رفته بود و در حضور امام حسن امیرالمومنین علیه السلام را سب می کرد. ، ص ۳۱۴ @msaliagha
استاد سید علی نجفی(ره)
مطالب عرفانی و حقایق قرآنی یک روحی دارد و یک پوستی.. اگر کسی دستش به روح آنها نرسد، جز یک مشت مفاهیمی که کله را پر کند و دل را خالی، چیزی به او نمی رسد... این راه دارد، راهش توسل و ذکر و دعا و خواهش و.... به فشار به سر درست نمی شود... زمان: ۲ دقیقه و ۴۹ ثانیه @msaliagha