eitaa logo
مجتبی شیخی
286 دنبال‌کننده
944 عکس
584 ویدیو
26 فایل
* بسم الله الرحمن الرحیم * 👈 یادداشت‌های اقتصادی و فرهنگی حجت‌الاسلام دکتر #مجتبی_شیخی ✅ استاد حوزه و دانشگاه ✅ دکترای «علوم اقتصادی» موسسه امام خمینی (ره) قم ✅ پژوهشگر ابرفقه و نظام اقتصاد ✅ نویسنده کتب احکام شرعی راه ارتباطی: @sheikhy1
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بیداری ملت
📚 ۵ رده سختی؛ ۵ چشمه امید رهبرمان کلید پیروزی را «ایمان و امید» برشمردند که دشمن آن سختی و نومیدی است. ◻️راز سختی‌ها گاهی سختی‌هایی پیش در زندگی پیش می‌آید که ما را بسوی ناامیدی می‌کشاند. ولی سنت خدا این است که ما را با سختی‌ها بیازماید تا بیشتر به درگاه خدا زاری کنیم و نیرومندتر به جنگ سختی‌ها برویم: «و ما أَرسَلنا فی‏ قَريَةٍ مِن نَبیٍّ إِلّا أَخَذنا أَهلَها بِالبَأساء و الضَّرّاءِ لَعَلَّهُم يَضَّرَّعونَ». پس سختی‌ها بن‌بست نومیدی نیست؛ بلکه دریچه امید است: «الحمدُ لله علَی عظیم رَزیَّتی». ◻️ ۵ رده سختی ۱. در زندگی همه سختی و بلاء هست: «و لَنَبلُوَنَّکم بشیء مِن الخَوف و الجوع» ۲. ولی این سختی‌ها درباره مؤمنون بیشتر است: «هُنالکَ ابتُلِیَ المؤمنون و زُلزِلوا زِلزالاً شدیداً» یعنی مؤمنون زلزله می‌شوند، آن هم زلزله‌ای که در گزارش خدا، بسیار سخت است! گاهی مومنون چنان به لرزه می‌افتند که صدای پیغمبر خدا هم بلند می‌شود: «و زُلزِلوا حتی یقولَ الرسولُ و الذین آمنوا معه متی نصرُالله!» اینجا است که خدا پاسخ می‌دهد «الا إنّ نصرَالله قریب» ۳. آیا سختی از این بیشتر هم داریم؟ آری داریم! چون پیغمبر خدا درباره پسینیان سلمان فارسی که ان شاءالله همین انقلاب ایران و همین مردم هستند می‌فرماید: «أعجَبُ الناسِ إیمانا و أعظمهم یقیناً» شگفت ترین ایمان و بزرگترین یقین را دارند. پس سختی‌های آنان نیز بیشتر خواهد بود؛ ازینرو پیغمبر به یاران بَدر و اُحد می‌فرماید که سختی‌های این مردم به اندازه‌ای است که شما تاب آن را ندارید! «إِنَّکمْ لَوْ تَحْمِلُونَ‏ لِمَا حُمِّلُوا لَمْ تَصْبِرُوا صَبْرَهُمْ‏» الغیبة، توسی: ۴۵۷. ۴. قرآن می‌فرماید که مومنان آغاز اسلام اگر ۲۰ تا باشند بر ۲۰۰ تن از دشمن چیره می‌شوند: «إن یَکُن مِنکم عِشرون صابرون یَغلِبوا مِأَتین»؛ ولی درباره مؤمنان آخرالزمان می‌گوید که دستاورد هر یک از آنان ۵۰ برابر هر یک از این مؤمن‌های بدر و اُحد است: «سَیأْتی قومٌ مِن بعدِکم، الرَجلُ الواحدُ مِنهم‏ لهُ‏ أَجرُ خَمسینَ مِنکم» و در روایتی دیگری می‌فرماید که توان آنان ۴۰ برابر توان یک مرد است: «أُعطِی الرجلُ مِنکم قُوّةَ أربعین رَجلاً». کافی، ۱۵: ۶۶۳. ۵. آیا سختی از این بیشتر هم داریم و کسانی از اینان نیرومندتر هم داریم؟ آره، سردار سلیمانی می‌گوید «این انقلاب آن‌قدر تلاطم و سختی دارد که یک روزی شهدا آرزو می‌کنند زنده شوند و در دفاع از انقلاب شهید بشوند. اینها کسانی هستند که اگر یکی شان به کوه بزند، کوه را جاکن می‌کند: «و جُعِلَت قُلوبُکم کزُبَرِ الحَدیدِ لَو قُذِفَ بِها الجبالَ لَقَلَعَتها». کافی، ۱۵: ۶۶۳. از اینان باشیم! ◻️ هشدار رهبر در این تنگناهای بسیار سخت، صدای ولیّ امر هم درآورد. ایشان گفت که مردم حجت را بر مسئولان و علما تمام کرده‌اند ولی بازهم از برخی مسئولان و برخی عالمان تکانی ندیدیم! ایشان گفتند که حجاب واجب شرعی و «واجب سیاسی» است! ولی ما چیزهایی می‌بینیم که بیشتر به «إباحه سیاسی حجاب» می‌خورد! بیشتر به «کاپیتولاسیون فحشا» می‌خورد تا لایحه عفاف! ◻️«محافظه‌کاران قاتل برخی گویا نمی‌خواهند هزینه بدهند! رهبرمان فرمودند «محافظه‌کاری قتلگاه انقلاب است»! خب قتلگاه ولایت هم همین جاست دیگر: «گرم است به هم پشت رقیبان پی قتلم! ای عشق دلفروز دل من به تو گرم است». رهبر از همدستی رقیبان می‌نالد نه از دشمن! رقیبان چه کسانی هستند؟ قتل چیست؟ وقتی قتلگاه، محافظه‌کاری باشد، قاتل هم رقیبان محافظه‌کار هستند! شاید برخی بگویند پس چرا رهبر به آقایان هشدار نمی‌دهد! رهبر هشدار می‌دهد، ولی نه آشکار. سرزنش پی‌درپیِ برخی مسئولان و علما در جلوی چشم دشمن، یعنی همان دوپارگی که در اسرائیل می‌بینیم. رهبر گاهی آشکارا و گاهی هم تلخ و نهفته گله می‌کند؛ چنانکه در ۳ خرداد ۴۰۲ بود در گِله‌ای تلخ فرمود: «گفتن ما مثل حالت نصیحت پیدا می‌کند مواردی، ولی قانون شما اجرایی و الزامی است»! (متن پایگاه حفظ و نشر کمی عوض شده، لطفا به صوت این بخش گوش کنید). البته قانون آقایان هم گاهی برای خودشان الزام‌آور نیست؛ چنانکه رهبر در ۲ شهریور ۹۹ فرمود: «سیاستهای اصولی پهنای باند، مکرّر ابلاغ شده، خب این سیاستها باید رعایت بشود و اینها مورد درخواست و تأکید مؤکّد این‌جانب است» ◻️ التزام علمی به ولایت فقیه یا جهالت عملی؟ چرا اصل دین که ولایت است را اینگونه فروبگذاریم؟! چه راهی بهتر از این برای رسیدن به خدا هست؟ چرا «التزام عملی به ولایت فقیه» ندارند! خب مشکل ابلیس نیز همین «ولایت» بود؛ وگرنه خدا را «یکی» می‌دانست، خالق و رب و معبود را نیز یکی می‌دانست و تنها فرمان ولایی خدا را چیزی بیش از نصحیت نمی‌پذیرفت! جاهلیت این است که برخی در نزد ولیّ خدا و رهبر جهان، انگار با یک پیرمرد ساده روبرو هستند! چرا باید فرمان ولیّ امر حالت نصحیت پیدا کند؟ اُف بر جهل! @bidariymelat
📚نگاهی دیگر به «دور در ساختار نظام ایران» شبهه: رهبر شورای نگهبان را تعیین میکند، شورای نگهبان، مجلس، دولت و خبرگان را سرپا میکند و خبرگان هم رهبر را تعیین میکند! 🔺دور حقوقی و رده های آن «دور» یک واژه فلسفی است؛ بدینسان که «یک مرغ» سبب وجود یک «تخم مرغ» باشد و «همان تخم مرغ» سبب وجود «همان مرغ» باشد؛ یعنی مرغ و تخم مرغ، هم باید باشند تا دیگری را وجود آورند و هم باید نباشند تا از دیگری بوجود آیند! 👈 «دور حقوقی» چیست؟ در حقوق، سخن بر سر بود و نبود نیست؛ بر سر ارزش و اعتبار داشتن یا نداشتن است. اکنون به سه رده دور حقوقی می‌پردازیم: ⁉️ «دور در جایگاه رهبر، ش. نگهبان و خبرگان» اگر «جایگاه رهبری» به «جایگاه شورای نگهبان» اعتبار دهد و «جایگاه ش. نگهبان» به «جایگاه خبرگان و مجلس و دولت» اعتبار دهد و سپس «جایگاه خبرگان» به جایگاه رهبری اعتبار دهد، این می‌شود دور. 👈 پاسخ: اعتبار سه جایگاه، به قانون اساسی است و اعتبار قانون اساسی هم صرف نظر از مشروعیت آن، به همه‌پرسی مردم و چیزی بیرون از قانون اساسی است. ⁉️ دور در «بکار افتادن جایگاه‌ها» اگر به کار افتادن ۳ جایگاه رهبر، ش. نگهبان و خبرگان، بهم وابسته باشد، دور می۶شود؛ مانند اینکه رهبر بگوید من هنگامی می‌توانم کار را آغاز کنم که پیش از آن کار خبرگان آغاز شده باشد و مرا تعیین یا نظارت کند! خبرگان نیز بگوید من هنگامی می‌توانم کار کنم که ش. نگهبان مرا تأیید صلاحیت کند. ش. نگهبان هم بگوید من هنگامی می‌توانم کار کنم که رهبر، ۶ فقیه مرا با واسطه و ۶ حقوقدانم را با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه‌ی منصوب رهبر) به دست آورم! 👈 پاسخ: نخستین رهبر (افزون بر مشروعیت الهی)، بگونه «تَعیُّنی» و در فرایند ۱۵ ساله انقلاب، از سوی مردم و کارگزاران انقلاب به رهبری پذیرفته شده بود. پس رهبر نخستین، از سوی خبرگانی درست نشد. رهبر بعدی هم با خبرگان پیشین درست شد نه خبرگان تایید شده از سوی شورای نگهبانی که برگزیده همان رهبر دوم باشد. ⁉️ «دور در کارکرد» یعنی با چشم پوشی از رهبران خوب کنونی، در این ساختار قانونی، اگر رهبری فاسدی بیاید، ش. نگهبان فاسدی درست می‌کند و ش. نگهبان هم خبرگان فاسدی درست می‌کند و خبرگان فاسد هم رهبر فاسد را برکنار نمی‌کند. 👈 پاسخ: آنچه گفته شد، دور نیست؛ بلکه «تبانی» است. اگر ساختار درست است و کارگزاران هم درست باشد، رهبر نادرست از کجا در می‌آید؟ ولی اگر کارگزاران بخواهند بر فساد تبانی کنند، ساختار نمی‌تواند جلوی آنان را بگیرد؛ هر چند که کارشان را دشوار کند. به هر روی در اینجا ما می‌خواهیم ساختار را بررسی کنیم و به کارگزار نمی‌پردازیم. ۱. در آذر ۵۸، قانون اساسی همه پرسی شد. سپس در همان سال، نخستین انتخابات مجلس انجام شد با اینکه هنوز ش. نگهبان درست نشده بود. سپس در تیر ۵۹ ش. این مجلس ۶ حقوقدان پیشنهادی رئیس قوه قضا را برگزید و به شورای نگهبان داد که با شش فقیه تعیین شده از سوی رهبر، این شورا درست شد. پس ش. نگهبان از مجلس برآمد؛ نه وارونه آن! سپس در تیر ۶۲ نخستین مجلس خبرگان نیز برگزار شد که آن هم با واسطه از همین مجلس برآمد؛ چون نیمی از آرای تأیید صلاحیت‌ها، مستقیماً در دست منتخبان مجلس در ش. نگهبان است. پس هم مجلس، مردمی است، هم ش. نگهبان قوامش به ۶ حقوقدان برگزیده مجلس است و هم خبرگان، تأیید صلاحیتش وابسته به همین ۶ حقوقدان است. افزون بر اینکه نامزدهای انتخابات گوناگون را نیز مردم بر می‌گزینند و مردمی است. در اینجا همه چیز به رأی مردم بازگشت دارد و اسلام هم که به جای خود. ۲. رهبرِ برآمده از رأی مردم، باید هر ۳ سال یکبار، ۳ فقیه ش. نگهبان را تغییر دهد. در همان سال، اگر رئیس قوه قضا (منصوب رهبر) از معرفی ۳ حقوقدان خوب به مجلس خودداری کند، مجلس می‌تواند به حقوقدان‌های پیشنهادی برای ش. نگهبان رای ندهد و ش. نگهبان با ترکیب ۹ نفره (اگر قانونی باشد)، ۶ به ۳ به سود نیکان بشود. در این زمان هم هر انتخاباتی برای مجلس، دولت و خبرگان انجام شود، باز حقوقدان‌های منتخب مجلس و آن ۳ فقیه تغییر نکرده، نقش تعیین کننده دارند و فساد به لحاظ ساختاری به بن بست می‌خورد. در سال ششم رهبر، مثلا ۳ فقیه فاسد دیگر می‌آورد. باز مجلس می‌تواند به حقوقدان‌های مثلاً فاسد پیشنهادی قوه قضا رأی ندهد و ش. نگهبان از ارزش بیفتد؛ چون دیگر حقوقدانی ندارد. از سویی آیا در این همه سال، خبرگان کنونی، رهبرِ مثلاً فاسد را برکنار نمی‌کند؟ اطلاعات و سپاه و مردم و مجلس و ... همه ساکتند؟ 🔺 پس در بررسی ساختاری، فاسد کردن دولت و مجلس و ش. نگهبان و خبرگان شدنی نیست.
اگر حق مدارید، از دولت بخواهید با بستن فیلترشکن‌ها این تجارت پر سود ولی خانمان سوز را براندازد نه اینکه با باز کردن قتلگاه صهیونیستگرام، جامعه را به بیندازد. صهیونیستگرام محصول است نه بومی سازی فناوری و حتی آمریکای مثلا آزاد نیز، اجازه حمله به ارزش‌هایش را نمی‌دهد. ویراست 👇 https://virasty.com/msheikhy/1686311584560029666
🔰 پاسخ آیت الله سعیدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم به شبهه «حجاب مهم نیست باید قلب پاک باشد»: سه پاسخ برای این شبهه وجود دارد 🔻نخست، رفتار‌های اجتماعی تاثیرات خودشان را دارند و شکل ظاهری ما بر دیگران تاثیر می‌گذارد. 🔻دوم، آدمی که در مقابل حکم صریح خدا نافرمانی می‌کند قلبش از چه چیزی می‌خواهد پاک باشد؟ 🔻سوم، اگر فقط پاک بودن دل کفایت می‌کرد خداوند چرا حجاب را واجب کرد؟ https://www.iribnews.ir/00GKS1
✅ انجمن اقتصاد اسلامی برگزار می‌کند؛ سلسله نشست‌های ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی Exploring the Frontiers of Islamic Economics موضوع: ارزیابی برنامه هفتم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمحمدکاظم رجایی 🪑نشست سوم 🗒دوشنبه 5تیرماه1402 ⏰ساعت 17 تا 19 📌مکان: قم بلوار جمهوری کوچه2 سالن انجمن های علمی حوزه ✌️حضوری و مجازی ♻️مسیر ارتباطی: ۰۹۱۹۶۶۵۱۲۳۳ 🔗 پخش مجازی: https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad
🔴 فاجعه ای به نام لایحه برنامه هفتم توسعه! 🔻 متن لایحه برنامه هفتم توسعه پنج ساله کشور (۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶) - که از سوی رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، در زمینه واقعاً تعجب برانگیز است. 🔻 با توجه به اینکه در سال های گذشته ما در عرصه فضای مجازی، عقب ماندگی های گسترده ای داشتیم، انتظار می رفت که در این دولت و در لایحه برنامه هفتم، برای سال های آینده در عرصه فضای مجازی به گونه ای برنامه ریزی شود که ما در بخش های گوناگون آن، شویم، در تراز کشورهای این حوزه خود را ببینیم و عقب افتادگی سال های گذشته را جبران کنیم. 🔻اما وضعیت این لایحه در زمینه فضای مجازی، در مجموع یک نگاه دم دستی است. فاجعه این است که تنها با خواندن بخش هایی از این لایحه، این پرسش برای مخاطب پیش می آید که آیا این لایحه را افراد نوشته اند؟ یا برای کشوری سکولار، پیشنهاد داده شده است⁉️ ⏪ تکلیف این همه توصیه ها و هشدارهای رهبر معظم انقلاب، این همه اسناد بالادستی و این همه وسیع در عرصه فضای مجازی - که در چند سال آینده بیشتر با آن درگیر خواهیم شد - چه می شود؟! چرا از گذشته، درس عبرت نمی گیریم؟ واقعاً این لایحه را چه کسانی نوشته اند؟!
🔴غول «فضای مجازی» همین قدر بود که در برنامه هفتم توسعه گفتید؟! 🔰در لایحه برنامه هفتم توسعه، متأسفانه در عرصه فضای مجازی در زمینه هایی که با چالش مواجه بوده ایم ( مانند سایبری، مساله درز ، فضای مجازی، در فضای مجازی، فضای مجازی، مقابله با فناوری های و ... ) اساساً برنامه جدی دیده نمی شود. تنها به موضوع شبکه ملی اطلاعات، آن هم به صورت مجمل، دم بریده و مبهم پرداخته شده است❗️ ⬅️یعنی فهم تدوین کنندگان این برنامه از عرصه «فضای مجازی» همین قدر کاریکاتوری، فنی زده و سطحی بوده است یا اینکه علت دیگری دارد؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تحقیقات میدانی از کاهش تا ۲۵ درصدیِ قیمت مسکن در پردیس تهران حکایت دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اژه‌ای: چرا روی محصول ۱۰۰ درصد ایرانی هیچ واژهٔ فارسی نوشته نمی‌شود. به همراه پاسخ اژه ای به استدلال جوان ایرانی برای ننوشتن واژه فارسی بر روی محصول.
معاونِ مسکن وزیر راه: امسال ۴۰۰ هزار زمین به مردم داده می‌شود. این میزان زمین برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی استفاده می‌شود. فرآیند واگذاری این زمین‌ها از خردادماه امسال آغاز شده و تا اسفند سال جاری ادامه دارد.
🔴 مراقب این راه انحرافی باشید 🔹اخیراً رئیس جمهور در جلسه شورای اجتماعی کشور، به اولویت داشتن کار فرهنگی در زمینه حجاب تصریح کرده است. آیت الله رئیسی با بیان اینکه ذائقه اجتماعی جامعه ایرانی مخالف هرگونه قانون‌شکنی است، به ضرورت تقویت مسئولیت‌پذیری اجتماعی اشاره کرد و گفت: «مطالبه عمومی جامعه از مسئولان سالم‌سازی فضای فرهنگی و هزینه‌دار شدن هنجارشکنی و مقابله جدی با اقدامات سازمان‌یافته جهت حیازدایی از جامعه اسلامی است» . علاوه بر این هر چند رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه نیز منکر اقدامات قانونی علیه هنجارشکنان نیستند، اما پیش از این، آنها هم به نوعی کار فرهنگی را دارای اولویت دانسته اند. ✍️نقش کار فرهنگی در موضوع حجاب غیر قابل انکار است. اما نکته مهم این است که اولاً کار فرهنگی اینگونه نیست که طی یک روز و یک هفته و یک ماه نتیجه بدهد، بلکه در سطح کلان، نتیجه کار فرهنگی – البته اگر بدون نقص صورت گیرد – شاید طی چندسال آینده ظاهر شود. اما طی این مدت که منتظر اثر بخشی کار فرهنگی هستیم، قطعاً جامعه در خلأ زندگی نمی کند و با ناامنی و موضوعات ضد فرهنگی روزافزون روبرو است. 🔻در بهترین حالت، باز هم کار فرهنگی برای همه مردم اثرگذار نیست. چه در زمان حال و چه در آینده، عده ای هستند که به هر دلیلی زیر بار قانون نمی روند. اهل بی بند و باری هستند. قطعاً مسیر اصلاح رفتار این افراد، توسل به و الزامات قانونی است و نمی توان گفت که برای این افراد هم کار فرهنگی اولویت دارد. اولویت در مورد این افراد، مقابله قاطع و پشیمان کننده است. 🔻قطعاً باید با موارد سازمان یافته کشف حجاب و ولنگاری مقابله کرد، منتها واقعیتی که امروز با آن روبرو هستیم این است که اکثریت کسانی که این روزها کشف حجاب می کنند، جزو موارد سازمان یافته نیستند بلکه جزو هنجارشکنان محسوب می شوند. یادداشت اصلی را در جهان نیوز بخوانید👇👇 https://www.jahannews.com/report/842023/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رهبر: دشمنی استکبار با ملت ایران با عقب نشینیهای موضعی از بین نمیرود! ⛔️ لریش میشه: بنیصدری ممنوع! 👚محافظه کارا میگن تا کوههای خرم آباد فرهنگ و حجاب عقب نشینی کنیم!
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 چه کسی پیگیر بی توجهی برخی مسئولان به دستورات صریح امام جامعه است؟ 🔰رهبر انقلاب، سال گذشته در دیدار با مسئولین قوه قضائیه فرمودند: " یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیّت روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرف هراس‌افکننده‌ای در ذهنها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامه‌ها بودند که این کارها را میکردند، حالا هم اضافه شده. هر چند وقت یا چند روز یک بار، گاهی چند ساعت یک بار یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرفی را یک آدم مشخّصی یا نامشخّصی در فضای مجازی منتشر میکند، مردم را نگران میکند، ذهن مردم را خراب میکند. یک دروغی را مطرح میکند، شایع میکند، خب، این امنیّت روانی مردم از بین میرود. یکی از وظایف قوّه‌ی قضائیّه برخورد با این مسئله است. البتّه اینجا هم من شنیدم بعضی گفتند که قانون نداریم؛ اوّلاً میشود از همین قوانین موجود استفاده کرد و حکم این را فهمید؛ اگر قانون هم ندارید، قانون تهیّه کنید " https://khl.ink/f/50545 👈 قوه قضائیه کار را به جایی رساند که رهبر انقلاب، در دیدار دیروز نیز دوباره فرمودند: " یکی از حقوق عامّه، جامعه است. اینکه یک عدّه‌ای آنجا بنشینند و با استفاده از یا غیرمجازی مدام روی اعصاب مردم راه بروند و امنیّت ذهنی مردم را به هم بزنند، مردم را بترسانند و مانند اینها، خب این خلاف مقتضای احیای حقوق عامّه است و قوّه‌ی قضائیّه وارد بشود. البتّه اطّلاع دارم که در بعضی اوقات و در بعضی از موارد دادستانی‌ها وارد شده‌اند و کارهایی هم انجام داده‌اند، لکن باید با برنامه‌ریزی و با انضباط این کار انجام بگیرد، این کار باید با قاعده انجام بگیرد؛ این جایش خالی است " https://khl.ink/f/53222 ⭕️ حال سوال این است که اگر از نظر قانونی در این زمینه مشکلی وجود ندارد، چرا شاهد ترک فعل قوه قضائیه هستیم؟ ⭕️اگر هم در این زمینه نیاز به قانون جدید است، رهبر انقلاب سال گذشته فرمودند: « سریع قانون تهیه کنید » ◀️ از مسئولین قوه قضائیه می پرسیم که با وجود این ترک فعل خود، با چه رویی دوباره به دیدار رهبر انقلاب رفتید؟! 🔴 👇 @bidariymelat
🔴 بازی دو سر باخت در لایحه عفاف! 🔹بر فرض که تهیه و تدوین قانون تازه‌ای برای حجاب ضرورت داشته باشد! سؤال این است چرا مادام که قانون جدید به تصویب نرسیده است، این پدیده پلشت و خسارت‌آفرین به حال خود رها شده و برای پیشگیری از آن به قوانین موجود عمل نمی‌شود؟ آیا این بی‌توجهی مصداق صریح قانون‌شکنی و «‌ترک فعل‌» نیست؟! بدیهی است که هست. 🔹شاید این احتمال را بد‌بینانه تلقی کنید! ولی درباره تهیه و تدوین لایحه حجاب نکاتی هست که علت و چرایی آن را در ‌هاله‌ای از ابهام فرو برده است. از جمله آن که؛ الف: با توجه به قوانین روشن و تعریف‌شده‌ای که در نظام حقوقی کشور برای مقابله با کشف‌حجاب وجود دارد، چه نیازی به تهیه و تدوین لایحه جدید بوده است؟! ب: ممکن است گفته شود در قوانین موجود نواقص و کمبودهایی بوده است که باید اصلاح می‌شد! خُب، از آنجا که حجاب علاوه‌بر حکم شرع، یک ضرورت بنیادین در حفظ عفاف و بنیان خانواده است، قانون جدید باید در مقایسه با قانون موجود از تلاش و اهتمام بیشتری برای حفظ حجاب و نجات جوانان از چنبره فریب دشمنان و بد‌اندیشان برخوردار باشد. که متاسفانه این‌گونه نیست. بنابر‌این لایحه جدید برای چیست؟! ج: لایحه عفاف و حجاب همان‌گونه که به آن ‌اشاره شد، ضمن آن که نقش قابل قبولی در پیشگیری از بی‌حجابی ندارد، مسیر ارتکاب این جرم را هموارتر نیز می‌کند و در دیگر سوی، از هنگامی که خبر تهیه این لایحه مطرح شده است، همان برخورد نیم‌بندی که بر اساس قوانین موجود با پدیده کشف حجاب صورت می‌گرفت نیز کاهش چشمگیری داشته است! چرا؟! آیا این حرکت مصداق «‌بازی دو سر باخت‌» نیست؟! 🔖 یادداشت کامل (مدیر مسئول کیهان) را در اینجا بخوانید: 👇👇 https://kayhan.ir/fa/news/268158/
هدایت شده از ابرفقه
4.34M
🔺جدا سازی دو رده فقه فشرده (فقه فطری) و فقه گسترده (اجتهادی) 📚 و جداسازی هر یک از این دو رده فقه، در دو لایه فقه عقلی و فقه فکری ◽️ با نمونه آوری از شهید الداغی، عوام الناس کفن پوش ورامینی، راننده کامیون، حسن عباسی، بیداری ملت، حسین شریعتمداری، مومن نسب و وابصه امامی، کاشف ابرفقه
🔴 نکته قابل توجه عضو هیئت علمی "موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره" در مورد نامه رؤسای چهار مرکز رسمی مرتبط با روانشناسی و روانپزشکی کشور خطاب به رئیس قوه قضائیه.
هدایت شده از ابرفقه
🔺فقه برخورد با بدحجابی در هیئت و مسجد اسلام فقه دارد و هر کاری باید بر پایه فقه اسلام باشد، وگرنه گمراهی است و قرآن، این نظردادن‌های بی‌پایه ما را دروغ بستن به خدا می‌داند: «قل آللَّهُ أَذِنَ لكم أَم علَى اللَّهِ تَفتَرون» یونس، ۵۹. 📚حکم مسأله برای رویارویی با بدحجابی، نخست باید بدانیم که دستور خدا (فقه الهی) و دستور ولیّ‌امر (فقه ولایی: قانون) چیست. ◾️حجاب هم «واجب شرعی» (حکم الهی) است و هم «واجب سیاسی» (حکم ولایی). پس هم نهی‌ازمنکر واجب است و هم برخورد قانونی! مگر این که دستور دیگر در اسلام (فقه الهی) یا قانون (فقه ولایی) به میان بیاید. 📚تحلیلی مسأله پس از آن که حکم مسأله روشن شد، به تحلیل حکم می‌رسد. چون در فقه، تنها در چارچوب حکم، می‌توان «تحلیل» کرد و تحلیل‌ها و پندارهای ما در فقه، به هیچ روی، حکم‌ساز و چارچوب‌ساز نیست. ◾️لایه‌های فقه و مدیریت _ فقه و مدیریت بافتار _ فقه و مدیریت ساختار _ فقه و مدیریت فضا هر بافتاری در دل یک ساختار کار می‌کند و هر ساختاری در دل یک فضا. اگر فضا آسیب ببیند، ساختار هم آسیب می‌بیند و اگر ساختار آسیب ببیند، بافتار هم می‌آسیبد. پس بسته به این که آسیبی، بافتاری یا ساختاری یا فضایی باشد، شیوه رویارویی ویژه‌ای دارد. برای نمونه، گاهی بیماری در درون یک بافت است. در اینجا بی‌آنکه ما متوجه بشویم، بافت به زدودن آسیب می‌پردازد؛ مانند نبرد گویچه‌های سفید (امنیتی) با میکروبها که ما اصلا متوجه هم نمی‌شویم. ولی گاهی بافت آسیب‌دیده خودش توان ایستادگی در برابر بیماری ندارد، در اینجا سامانه عصبی فعال می‌شود، ما آگاه می‌شویم و مسأله از درون یک بافت، به ساختار بدن کشیده می‌شود و دیگر بخش‌های بدن به کمک می‌آیند تا آسیب از میان برود. ولی گاهی ساختار بدن و دیگر بافتها نیز نمی‌توانند کاری بکنند یا خود ساختار هم دچار آسیب می‌شود. در اینجا باید از ساختار فراتر رفت و از توان «فضا» برای بهبود، بهره برد؛ مانند کمک گرفتن از پزشک. ◾️مرجع امنیت: بافتار و ساختار، فدای فضا روشن است که مهمترین لایه فقه و مدیریت، لایه فضا است. یعنی مرجع امنیت در لایه‌های بافتار، ساختار و فضا، «فقه و مدیریت فضا» است. پس بافتار و نیز ساختار، فدایی سلامت «فضا»! هستند. ◾️عناصر فضاساز؛ رَخت و ریخت (پرچم) «مدیریت فضا»، به پرچم و شعائر (رخت و ریخت) وابسته است و علمدار، جایگاه برجسته دارد. تعظیم فضا، برترین پرهیزکاری است (و مَن یُعَظِّم شَعائِرَالله فإنّها مِن تَقوی القُلوب). ◾️همدوشی فقه فضا و فقه امنیت اینکه قرآن می‌فرماید اگر یک بی‌گناهی کشته شود، انگار همه مردم کشته شده‌اند، معنایش «فقه فضا» است. نه اینکه ۱ برابر با مثلاً ۱۰۰۰ باشد؛ این که تناقض است؛ چون ۱ هم باید ۱ باشد و هم باید ۱ نباشد (۱۰۰۰ باشد). در اینجا است که هرکس فضای امنیت برای ۱ نفر بیگناه را بزداید، مانند سوراخ کردن کشتی است که دیگر هیچ کس در آن امنیت ندارد. ◾️گونه‌های بدحجابی و حکم هر یک 👈اگر بدحجابی در جایی، آسیب بافتاری باشد، شاید به جای نهی از منکر، حکم دیگری هم بر آن بیاید و مدیریت بافتاری انجام میشود. 👈اگر بدحجابی در جایی، یک آسیب ساختاری باشد، فقه و مدیریت ساختاری، بهتر می‌داند که چه باید بکند. در اینجا مسأله بیشتر به سوی نهی از منکر و افزون بر آن، کیفر مجرمانه کشیده می‌شود. زیرا این منکر دارد ساختار را دچار آسیب می‌کند و این خیلی گناه و جرم بزرگی است. 👈اگر گناه و فسادی، «فضا» را تباه کند، در اینجا این گناه و فساد می‌تواند تا «إفساد فی الأرض» کشیده شود؛ زیرا «گناهِ فضا» گناه امنیتی است. شکستن فضا مانند این است که «بی‌گناهی را بکشند؛ چنانکه در آنجا کشتن یک بی‌گناه، مانند کشتن همه مردم است، قتلِ حجاب هم، گاهی مانند بی‌حجاب کردن همه مردم است؛ زیرا فضای حجاب را می‌شکند و قبح بدحجابی را می‌ریزد! ‼️خوش‌باوری در جنگ دستگاه‌های جاسوسی در جنگ دستگاههای جاسوسی دشمن با حجاب، از کجا بدانیم که «نیت» این بدحجاب، خوب است؟ شاید چند سال دیگر روشن شود که مزدور دستگاه‌های جاسوسی بوده است. آیا به خیال اینکه شاید نیت این بدحجاب، خوب باشد، می‌توان فضای حسینی را نقداً قربانی کرد؟! 📚نتیجه اگر بدحجابی در هیئت و مسجد باشد، بسته به این که سلامت بافتار، ساختار یا فضا را آسیب بزند، گناهی «بافتاری، ساختاری یا فضایی» است. در رویارویی بافتاری، به نیت فرد گناهکار توجه می‌شود ولی در رویارویی ساختاری و بویژه فضایی، برخورد ما وابسته به عمل فرد است؛ نه نیت او. در اینجا نمی‌گوییم شاید او نیتش خیر است! می‌گوییم کارش دارد به فضای محرم و کارآمدی ساختار هیأت و مسجد آسیب می‌زند و اصل، ساختار و فضا است. 👈 اول فقه، آنگاه فعل! (الفقهَ ثمّ المَتجرَ) ◾️فقه فضا در سخن رهبر ◾️فقه بافتار، ساختار و فضا ✍🏼 ابوالفضل امامی
کاهش هر سه شاخص تورمی در تیر ماه آمارها نشانگر کاهش شاخص‌های نرخ تورمی در چند ماه اخیر است. روند کاهش نرخ رشد تورم ابتدا از تورم ماهانه آغاز شده است. فروردین امسال، تورم ماهانه نسبت به ماه قبل (اسفند ماه) کاهشی شده است. این روند در ماه های اردیبشت، خرداد و تیر نیز ادامه یافته و این شاخص از ۴.۷ درصد در اسفند به زیر دو درصد درصد در تیر ماه رسیده است. طبیعتا پس از کاهش تورم ماهانه باید نوبت به تورم نقطه به نقطه برسد که این امر در ماه اردیبهشت رخ داد. در این ماه تورم نقطه به نقطه با ۰.۹ واحد کاهش به ۵۴.۶ درصد رسید. در دو ماه بعد نیز این شاخص با کاهش مواجه بوده است و تورم نقطه به نقطه در این دو ماه از ۵۴.۶ درصد به ۳۹.۴ درصد (بیش از ۱۵ درصد کاهش) رسیده است. گام سوم کاهش شاخص های تورم در امسال، طبق معمول در تورم سالانه رخ داده است. شاخص تورم سالانه در دو ماه خرداد و تیر، به ترتیب ۰.۶ و ۱.۰ واحد درصد کاهش یافته است. پیش بینی می‌شود، در چند ماه آتی نیز، همچنان روند تورم، کاهشی باشد.
هدایت شده از بیداری ملت
در بهار امسال افزایش قابل توجه موجودی انبار در صنعت خودروسازی رخ داده است. افزایش قابل توجه تولید و موجودی انبار در صنعت خودروسازی تا ۳۴.۷ درصد در فصل بهار نشان می‌دهد که تولیدکننده در برابر فراوانی تقاضا، اقدام به فروش متناسب در این دوره نکرده است. ▪️منبع پژوهشکده پولی و بانکی، گزارش ماهانه تولید صنعتی خرداد ۱۴۰۲, ص ۶. تاخیرهای در تحویل خودروهای ثبت نامی نیز می‌تواند در همین راستا ارزیابی شود. مسئولین مربوطه باید این موضوع را بررسی نموده و با خاطیان برخورد شدید نمایند. ✍ مجتبی شیخی 🔴 👇 @bidariymelat
معادل‌یابی برای برخی واژگان، به زبان فارسی
موجِ قطع همکاری با طاقچه 🔸بعد از هنجارشکنی کارکنان زنِ برنامۀ فروش اینترنتیِ کتاب طاقچه انتشارات به‌نشر، خط‌مقدم، یازهرا، شهید کاظمی، راه‌یار، ستاره‌ها و شهید هادی با این برنامه قطع همکاری کردند. 🔹همچنین انتشارات جماران، سوره مهر، امیرکبیر، مهرستان، قدر ولایت، بیست‌وهفت، ایمان ماندگار و حماسه یاران هم گفتند که به‌خاطر بی‌قانونی طاقچه ما هم قطع همکاری می‌کنیم. 🔸 انتشارات سمت، سروش، دانشگاه پیام نور، دانشگاه تهران، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و انتشارات مسجد مقدس جمکران نیز با این برنامک، اعلام قطع همکاری نموده‌اند. 🔹 همچنین سایت طاقچه نیز از دسترس خارج شده است.‌