eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.2هزار دنبال‌کننده
574 عکس
89 ویدیو
44 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 زنگ تفریح 📥همزمان با ایران در آمریکا هم مناظرات انتخاباتی برقرار است 🇮🇷در ایران اختلاف بین آن است که چه کسی بهتری دارد و توانمند تر است در هر دو محترم. 🇺🇸در آمریکا اختلاف بر سر آن است که آیا یک عموی بدتر است یا یک پدربزرگی که دچار شده ... هر دو هتاک ... ⬅️ پی نوشت: انتخابات آمریکا به خصوص در این دوره، نه تنها برای دموکراسی؛ بلکه برای بشریت شرم آور است. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنی های متعصبی که به خاطر ماجرای غزه و پایداری فلسطینیان، جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت شیعه شده اند ... ✨نگاه مستضعفین فکری و جانی عالم به ایران قوی است و ایران با مشارکت هر چه بیشتر در انتخابات قوی تر خواهد بود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کارشناس اردنی: درحالی که برخی در منطقه با چالش‌های موجودیتی درگیرند، ایران پس از ۵۰ روز انتخابات را برگزار و ثابت کرد حتی در بدترین شرایط هم می‌تواند امور خود را اداره و جایگاه خود را تثبیت کند و به نظرم کشورهای عربی باید به حال ایران حسرت بخورند 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تئوریزه سازی ماجرای کربلا 🎙از نظر محقق ارجمند فتوای شریح قاضی اثری در ایجاد واقعه کربلا نداشت؛ بلکه ... 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
هدایت شده از مهدی دهبان
🔺حضرت عباس: حیات ما به حیات حسین بسته است: فقام إليه العبّاس بن عليّ‌ أخوه، و عليّ‌ ابنه، و بنو عقيل فقالوا له: «معاذ اللّه و الشّهر الحرام، فماذا نقول للنّاس إذا رجعنا إليهم، إنّا تركنا سيّدنا، و ابن سيّدنا، و عمادنا، و تركناه غرضا للنّبل، و دريئة للرّماح، و جزرا للسّباع، و فررنا عنه رغبة في الحياة، معاذ اللّه! بل نحيا بحياتك، و نموت معك، فبكى و بكوا عليه، و جزّاهم خيرا. ثمّ‌ نزل - صلوات اللّه عليه -. أبو الفرج، مقاتل الطّالبيّين، / ٧٤-٧٥ 📚اليقين باختصاص مولانا علي عليه السلام بإمرة المؤمنين ؛ النص ؛ ص324 پس از اینکه امام حسین علیه السلام در شب عاشورا فرمود: بروید... عباس برادرش علی اکبر پسرش و فرزندان عقیل بلند شدند و گفتند: پناه برخدا! در ماه حرام! به مردم چه بگوئیم اگر برگردیم؟ ما آقای خود را رها کنیم؟ آقای ما فرزند مولای ما است و ستون و تکیه گاه ماست او را رها کنیم؟ ما او را در معرض تیر و نیزه تنهایش بگذاریم؟ در میان وحشی ها رهایش کنیم؟ فرار کنیم برای زندگی بیشتر؟ پناه بر خدا! 💢ما به حیات تو زنده ایم و با مردن تو می ميريم💢 امام حسین علیه السلام اینجا گریه کرد و همه برایش گریه کردند.... به کانال ما بپیوندید https://eitaa.com/dehban_ir
🎞مستند برتر یکی از موضوعات مهم در خصوص گزارشات درون دینی، تایید یا عدم تایید آن توسط منابع سایر ادیان می باشد. موضوع بارش بارانِ خون بعد از شهادت امام حسین علیه السلام امری است که در بیش از 30 منبع کهن تاریخی شیعه و سنی نقل شده است. در مستند «خون، اشک، آسمان» به کارگردانی سید جواد موسوی روستایی تلاش شده این واقعه از منظر منابع تاریخی مسیحی نیز مورد بررسی قرار گیرد. در این بررسی روشن می شود که چندین منبع تاریخی در اروپا گزارشات روشنی پیرامون بارش باران خون در حوالی سال 680 میلادی که منطبق بر سال 61 هجری است ارائه کرده اند. این مستند کوتاه را می توانید در آدرس زیر مشاهده کنید : https://www.aparat.com/v/cM0IT 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 روحانی پرهیزکار و پاک نهاد 🔹️این روحانی پرهیزکار و پاک نهاد بخاطر تربیت جوانهای مؤمن و معرفت‌جوی در طول دهها سال، حق بزرگی بر گردن همه‌ی مشتاقان معارف اسلامی دارد و امید است برکات ناشی از نفس پاک و مؤثر ایشان همواره مستدام گردد. ✏️ بخشی از پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حاج میرزا عبدالکریم حق‌شناس. ۱۳۸۶/۵/۲ 🗓 ۲مرداد، سالروز درگذشت آیت‌الله حق‌شناس 💻 farsi.Khamenei.ir
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰سه راهبرد پیشنهادی برای جبهه انقلاب در عرصه انتخابات 🌀این متن پیش از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ نگاشته شده و حالا بازنشر یافته است. ۱. تقویت مشارکت حداکثری. مشارکت حداکثری ضامن امنیت و موجب تقویت اقتصاد کشور خواهد بود و روشن است که رئیس جمهور با رای بالا قدرت بالاتری دارد. ۲. از آنجا که در مرحله دوم انتخابات، دکتر جلیلی را نماینده جبهه انقلاب می دانیم و شعار های انقلاب اسلامی را در ایشان پر رنگ تر می بینیم به ایشان رای می دهیم. ما نیاز داریم به افکار عمومی چه در داخل و چه درخارج این خبر را مخابره کنیم که شعار های انقلاب اسلامی در ایران اسلامی زنده و پویاست. 📌مستضعفان عالم و جبهه مقاومت در سراسر جهان و دشمنان چشم به این انتخابات دوخته اند و چه بهتر که آن کس که به عنوان نماینده شعار های انقلاب معرفی شده است رای بیاورد. ۳. ما تقابل بین آقای جلیلی و آقای پزشکیان را به هیچ وجه تقابل اسلام و کفر یا تقابل حق و باطل نمی دانیم. تمام کسانی که در عرصه انتخابات شرکت می کنند و با منطق و برهان رای می دهند ان شاء الله مأجور هستند. طرفدران هر دو نامزد مطالباتی دارند و نامزد مورد نظر خود را در تحقق آن مطالبات توانمندتر می دانند. 🔷ما برای شخص آقای دکتر پزشکیان که نماینده جمع کثیری از مردم عزیز ایران ما هستند احترام ویژه قائلیم. ایشان را فردی صالح و صادق می دانیم. مواضع رسمی آقای پزشکیان را داخل در نظام تعریف می کنیم و همانطور که شخص آقای دکتر پزشکیان اعلام کردند بین ایشان و برخی اطرفیان مساله دار ایشان تفکیک قائل می شویم. برای طرفدران ایشان نیز احترام قائلیم و به هیچ وجه دو دستگی در کشور را قبول نداریم. ❌ به هیچ وجه ادبیاتی که موجب دو قطبی در جامعه می شود را صحیح نمی دانیم . نباید اجازه داد تجربه تلخی که در انتخابات 88 اتفاق افتاد، تکرار شود. از هر دو نامزد عزیز به جد تقاضا داریم در مقابل کسانی که به این دو قطبی دامن می زنند بایستند. 📣با صدای رسا اعلام کنیم اگر آقای پزشکیان در عرصه انتخابات موفق شوند، بداند جبهه انقلاب بعنوان بازوی قدرت‌مندی در خدمتشان است. جبهه انقلاب همیشه خود را نوکر مردم می داند و در میدان عمل پا به رکاب و در خدمت رئیس جمهور منتخب مردم خواهد بود. کما اینکه اگر اقای جلیلی پیروز انتخابات شود، درخواست ما این است که ایشان نیز از توان و ظرفیتی که خصوصا در این ایام برای آقای پزشکیان ایجاد شد استفاده کنند. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
اندیشکده مستعدان
مطلع شدیم حجت الاسلام و المسلمین استاد کریمی دچار کسالت شده و بستری شده اند. جهت سلامتی کامل ایشان ت
🏴🏴 انا لله و انا الیه راجعون ... الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إذا ماتَ المؤمنُ الفَقيهُ ثُلِمَ في الإسلامِ ثُلمَةٌ لا يَسُدُّها شيءٌ .[الكافي : 1/38/2.] امام صادق عليه السلام : هرگاه مؤمنِ فقيه بميرد، رخنه اى در اسلام پديد آيد كه هيچ چيز آن را نبندد.
🔰 آیا میراث حدیثی شیعه، مملوّ از روایات جعلی است؟ (قسمت اول) 📓برگرفته از کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه»؛ نوشته حضرت استاد حسینی شیرازی 🔹بر اساس دو گزارش از رجال کشّی، افرادی چون مغیرة بن سعید و ابوالخطاب و یارانشان، روایاتی را جعل کرده و آن را بعنوان حدیث اهل بیت علیهم السلام، در کتب حدیثی اصحاب وارد کردند. ▪️بر اساس گزارش اول، جناب یونس روایات فراوانی را بر امام رضا علیه السلام عرضه میکنند و حضرت صدور بسیاری از آنها را از اهل بیت علیهم السلام انکار میکنند. سپس میفرمایند: «خدای متعال ابوالخطاب و همچنین اصحاب او را لعنت کند که این احادیث را در کتب اصحاب امام صادق علیه السلام وارد کردند.» (1) ▪️طبق گزارش دوم، امام صادق علیه السلام میفرمایند: «اصحاب مغیرة بن سعید، کتب اصحاب پدرم را میگرفتند و آن را به مغیرة میدادند. او نیز مطالب کفرآلود را در آن وارد میکرد و به اصحابش میداد تا میان شیعیان نشر دهند.» (2) 🔹اما به راستی چه میزان از میراث حدیثی شیعه، مشتمل بر احادیث باطل و جعلی است که از آن زمان باقی مانده است؟ به طور کلی دو رویکرد به این دو گزارش و امثال آن وجود دارد: ▪️رویکرد اول، اثر مخرب این گونه گزارشات را پذیرفته است؛ فلذا تعداد احادیث جعلی در میراث حدیثی شیعه را زیاد میداند. (3) با توجه به اینکه درصد بالایی از اینگونه احادیث، پیرامون مقامات اهل بیت علیهم السلام است، نتیجه این رویکرد تخریب وسیع زیرساخت های کلامی و اعتقادی شیعه، مخصوصا در بحث امامت است. ▪️رویکرد دوم با توجه به برخی قرائن، نتایج زیان بار این پدیده را تا حد زیادی میکاهد و قائل است که درصد بالایی از اینگونه احادیث، از جرگه میراث حدیثی شیعه خارج شده است. قرائنی همچون «دوری کردن اصحاب از غالیان بخاطر نهی شدید ائمه علیهم السلام»، «عرضه احادیث مشکوک بر ائمه علیهم السلام توسط اصحاب»، «سخت گیری شدید محدثین قم در پذیرش روایات» و «شکل گیری کتب اربعه در بستری به دور از جریان غلوّ» از مویدات این رویکرد است. ♦️در یادداشت بعدی به بررسی این دو گزارش میپردازیم. 📚منابع: 1. کشّی، رجال الکشّی، ش 401. 2. کشّی، رجال الکشّی، ش 402. 3. بهبودی، معرفة الحدیث و تاریخ نشره، ص 40؛ مدرسی، مکتب در فرایند تکامل، ص 81 و 82؛ جهان بخش، سه گفتار در غلوّ پژوهی، ص 79. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لب ما و قصه‌ی زلف تو، چه توهمی، چه حکایتی تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی، چه عنایتی به نماز صبح و شبت سلام، و به نور در نَسَبت سلام و به خال کنج لبت سلام، که نشسته با چه ملاحتی به جمال، وارث کوثری، به خدا! محمدِ دیگری به روایتی، خودِ حیدری، چه شباهتی، چه اصالتی «بلغ العُلی به کمالِ» تو، «کشف الدُجی به جمال» تو به تو و قشنگی خال تو، صلوات هر دم و ساعتی شده پُر، دو چشم تو از ازل، یکی از شراب و یکی عسل نظرت چه کرده در این غزل، که چنین گرفته حلاوتی تو که آینه، تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی تو که با دل همه راحتی، تو قیام کن، که قیامتی زد اگر کسی در خانه‌ات، دل ماست، کرده بهانه‌ات همه جا گرفته نشانه‌ات، به چه حسرتی، به چه حالتی غزلم اگر تو بسازی‌یَم، و نِی‌یَم اگر بنوازی‌یَم به نسیمِ یاد تو راضی‌یَم، نه گلایه‌ای، نه شکایتی نه! مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن ز درت، بیا و ردم نکن، تو که از تبار کرامتی ________________ 💠«آموزه‌ای تربیتی از حجت الاسلام کریمی رحمه الله در رابطه با نحوه‌ی دعا کردن برای ظهور امام زمان عجل الله فرجه الشریف» شخصی خدمت مرحوم حاج آقا کریمی رحمه الله رسید و گفت همیشه دعا میکنم اگر من مانع ظهور هستم، حاضرم بمیرم ولی ظهور زودتر اتفاق بیفتد. حاج آقا تشر زدند که این چه دعایی است! دعا کنید ظهور زودتر انجام شود، شما هم زنده و در رکاب حضرت باشید، یا اگر از دنیا رفته اید برگردید و در دولت ایشان خدمت کنید. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
⚫️مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: متأسفانه هم اکنون شاهد رواج خرافات بویژه در عرصه‌های دینی در سطح جامعه می‌باشیم و طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه، باید با حضور مستقیم در جامعه و مجهز شدن به اصول و قواعد علمی، توانایی خود را در زدودن شبهات از اذهان مردم و پاسخگویی به نیازهای فکری نسل جوان افزایش دهند. ⚫️آیت الله العظمی وحید خراسانی: طلاب و روحانیون باید با انحرافات و خرافاتی که در بین مردم رایج شده، مقابله کنند تا بفهمند که عاشورا چه بود و چه کرد. ⚫️ آیت الله العظمی مکارم شیرازی: متأسفانه در مسائل مربوط به امام حسین(ع)، کربلا و عاشورا گاهی شاهد گرفتاری در تحریفات، خرافات و مسائل وهن‌آور هستیم؛ لذا هیئت های مذهبی مراقب باشند كارهايى كه بدعت آميز است وارد مقوله عزادارى نشود. برخى قصد دارند خرافات را با واقعه عاشورا مخلوط كنند و دشمن نيز از اين مسأله سوء استفاده مى‏كند و به دين ضربه مى‏زند. مراقبت نمايند! ⚫️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: عزاداری برای سیدالشهدا علیه السلام، از عالی‌ترین عبادات است، مراقب باشید روش‌های انحرافی، مانند رفتار صوفیانه وارد عزاداری نشود. ⚫️آیت الله العظمی سبحانی: باید دین را همان گونه که هست آموخت واز پرداختن به تعابیر پوچ وبی اساس در قبال آن خودداری کرد. پیامبر گرامی اسلام (ص) درطول سالهای رسالت خود همواره اقوام یهود و نصرانی را از قل و زنجیر افکار و عقاید خرافی با نام دین آزاد نمود. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰 آیا میراث حدیثی شیعه، مملوّ از روایات جعلی است؟ (قسمت دوم) 📓برگرفته از کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه»؛ نوشته حضرت استاد حسینی شیرازی 🔹در یادداشت پیشین گفته شد که بنابر دو گزارش از رجال کشی، برخی افراد روایات جعلی را در کتب اصحاب ائمه علیهم السلام وارد کردند. همچنین گفته شد که دو رویکرد حداکثری و حداقلی به پذیرش آثار مخرب این گزارشات وجود دارد. 🔹پذیرش این دو گزارش، لوازم و پیامدهایی دارد، از جمله: ▪️اصحاب ائمه علیهم السلام، توانایی فرق گذاشتن میان آموزه های صحیح و غالیانه را نداشتند. ▪️اصحاب در پذیرش روایات تسامح کرده و محتوای کتب حدیثی را بی چون و چرا میپذیرفتند. ▪️امام صادق و امام کاظم علیهما السلام و اصحابشان، موضع گیری مناسبی در مقابل این جریان نداشتند؛ به طوری که جامعه شیعه حدود 70 سال از وجود چنین روایاتی بی خبر بوده است. ▪️آموزه های غالیانه بر رفتار عملی اصحاب اثرگذار بوده و زیرساخت های فرهنگی جامعه شیعه را تخریب و آنان را همرنگ غالیان کرده است. ▪️نسخه های پیراسته از جعل و تحریف در میان اصحاب وجود نداشته است. ▪️حداقل در یک بازه 70 ساله، عرضه احادیث بر ائمه علیهم السلام توسط اصحاب به فراموشی سپرده شده بود. ▪️جناب یونس بن عبدالرحمن، نقش پررنگی در انتقال میراث حدیث شیعه داشتند؛ چرا که احادیث فراوانی را بر امام رضا علیه السلام عرضه کردند و روایت صحیح از سقیم را شناختند. ▪️سند بسیاری از روایات، متصل به پیامبر صلی الله علیه و آله باشد؛ زیرا در هر دو گزارش، آمده است که اگر ما اهل بیت روایتی را نقل کنیم، از خدای تعالی و رسول الله صلی الله علیه و آله نقل میکنیم. ♦️در یادداشت بعدی به بررسی تحقق این پیامدها میپردازیم. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت عالم فاضل حجة‌الاسلام علیرضا کریمی 🔹️رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم فاضل مرحوم حجة‌الاسلام آقای حاج شیخ علیرضا کریمی رحمة‌الله‌علیه را تسلیت گفتند. 🖼 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم فاضل مرحوم حجة‌الاسلام آقای حاج شیخ علیرضا کریمی رحمة‌الله‌علیه را به بازماندگان محترم و همه‌ی ارادتمندان و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم. رحمت و مغفرت الهی برای آن مرحوم وصبر و سکینه برای بازماندگان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سیدعلی خامنه‌ای ۸ مرداد۱۴۰۳ 🔹️مرحوم حجة‌الاسلام علیرضا کریمی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه تهران و عضو دفتر استفتائات مقام معظم رهبری و از اعضای شورای فقهی این دفتر بودند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 آیا میراث حدیثی شیعه، مملوّ از روایات جعلی است؟ (قسمت سوم) 📓برگرفته از کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه»؛ نوشته حضرت استاد حسینی شیرازی 🔹در یادداشت پیشین به پیامدهای پذیرش دو گزارش رجال کشی مبنی بر ورود آموزه های غالیانه و کفرآمیز به میراث حدیثی شیعه اشاره شد. اما به نظر میرسد هیچکدام از پیامدهای اشاره شده تحقق نیافته، فلذا پذیرش این دو گزارش با شبهه جدی مواجه است. 🔹توجه به نکات زیر، تحقق نیافتن پیامدهای اشاره شده را روشن میسازد: 1️⃣ در این گزارشات آمده است که غالیان، جعل احادیث و داخل کردن آنها در کتب اصحاب را مخفیانه انجام میدادند. این مخفی کاری به علت این بود که آموزه های جعلی، با ساختار عمومی احادیث شیعه ناسازگار بود. اگر آشکارا دست به این کار میزدند، اصحاب متوجه شده و غالیان به هدفشان نمیرسیدند. در نتیجه نمیتوان گفت که اصحاب، توانایی تمییز میان حدیث صحیح و سقیم را نداشتند. 2️⃣ طبق قرائن متعدد، نقد محتوایی اصلی ترین ابزار اصحاب و راویان برای پذیرش روایات و توثیق و تضعیف راویان بوده است. اصحاب این ابزار را با دقتی وسواس گونه بکار میبردند و نسبت دادن تساهل و تسامح به ایشان در پذیرش روایات صحیح نیست. 3️⃣ ائمه علیهم السلام موضع گیری های متعددی در مقابل این جریان انحرافی داشتند. ▪️ایشان اولا از غالیان بیزاری جسته و آنان را مورد لعنت قرار میدادند. ▪️ثانیا به اصحاب دستور میدادند که از این افراد فاصله بگیرند. ▪️ثالثا فهرستی از راویان مورد اعتماد ارائه میکردند تا شیعیان گرفتار جریان های انحرافی نشوند. در نتیجه نمیتوان گفت که ائمه علیهم السلام موضع گیری مناسبی در مقابل جریان غلوّ نداشتند. ♦️در یادداشت بعدی به نادرستی سایر پیامدهای دو گزارش فوق میپردازیم. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ رِجَالࣱ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِيلࣰا (سوره مبارکه احزاب، آیه ۲۳) إِنَّا مِنَ ٱلۡمُجۡرِمِينَ مُنتَقِمُونَ (سوره مبارکه سجده، آیه ۲۲) 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰 جلسه مدیریت و مسئولین سطح عالی حوزه آیت الله مجتهدب با هیأت امنای اندیشکده مستعدان اجتهاد این اندیشکده چیست⁉️ 📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻 اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📆 چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ 🕌حوزه علمیه آیت الله مجتهدی(ره) #⃣ __________ 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰 آیا میراث حدیثی شیعه، مملوّ از روایات جعلی است؟ (قسمت چهارم) 📓برگرفته از کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه»؛ نوشته حضرت استاد حسینی شیرازی 🔹در یادداشت پیشین به قرائن عدم تحقق پیامدهای دو گزارش رجال کشی اشاره شد. اکنون به قرائن عدم تحقق سایر پیامدها میپردازیم. 4️⃣ مهترین ویژگی راویان سرشناس و اصحاب نزدیک ائمه علیهم السلام، فقه مداری و پایبندی عملی آنان به شریعت بوده است. ایشان نمونه تمام عیار زهد، تعبد و تقوا بودند و هیچ گزارشی مبنی بر نزدیکی عملی آنان به غالیان نقل نشده است. 5️⃣ با توجه به اینکه در عصر صادقین علیهما السلام، میزان اقبال اصحاب به نوشته های حدیثی زیاد بوده است، لذا به طور عادی امکان ندارد که تمام نسخه های موجود یک کتاب دستخوش تحریف و تغییر شود. 6️⃣ گزارشات و روایات فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه اصحاب در عصر صادقین و بعد از ایشان، روایات و کتب حدیثی را بر اهل بیت علیهم السلام و گاهی بر راویان سرشناس عرضه میکردند، تا از صحت آن اطمینان حاصل کنند. 7️⃣ نقش جناب یونس در انتقال میراث حدیثی شیعه، چندان پررنگ نیست. ایشان تنها از سه نفر (عبدالله بن سعید، هشام بن ابراهیم و عمرو بن جمیع) روایت نقل کرده است که هیچکدام از آنها از راویان پرکار نیستند. نظر به شاگردان ایشان نیز این مطلب را روشن میسازد که جناب یونس در صدر مشایخ روایان هم طبقه خود نبودند. 8️⃣ در میراث حدیثی شیعه، روایاتی که سند آنها تا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله متصل است، چشمگیر نیست. ♦️مجموع مطالب بیان شده در این یادداشت و یادداشت پیشین، تردید جدی در صحت دو گزارش نقل شده از رجال کشی به وجود میاورد و احتمال عدم صدور آنها را تقویت میکند. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰سهل بن زیاد از دریچه روایات او (قسمت اول) 📓برگرفته از کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه»؛ نوشته حضرت استاد حسینی شیرازی 🔹سهل بن زیاد، یکی از راویانی است که تعداد زیادی از دانشمندان حدیث و رجال، او را ضعیف دانسته اند، از جمله: ▪️احمد بن محمد بن عیسی اشعری که جایگاه علمی و اجتماعی بالایی در قم داشتند، سهل را از قم اخراج، و مردم را از شنیدن روایات او نهی میکند. (1) ▪️فضل بن شاذان نیز در مواردی ناخشنودی و عدم رضایت خود از سعل را ابراز کرده و او را احمق خوانده است! (2) البته به نظر میرسد منظور ایشان از احمق، کسی است که شرایط پیرامونی و ظرفیت مخاطبان را برای بیان حدیث در نظر نمیگرفته است. ▪️ابن ولید نیز سهل را از کتاب نوادر الحکمة استثنا کرده است. دلیل این استثنا، اعتقاد به ضعف او است. (3) ▪️ابن غضائری درباره وی میگوید: «کان ضعیفا جدا، فاسد الروایة و الدین ... یروی المراسیل و یعتمد المجاهیل.» (4) ▪️نجاشی نیز مینویسد: «کان ضعیفا فی الحدیث، غیر معتمد فیه.» (5) ▪️اما شیخ طوسی با اینکه در فهرست، او را بسیار ضعیف میداند (6)، اما گویا نظرشان در آینده عوض میشود و در کتاب رجال که آخرین نگاشته ایشان است، از سهل بن زیاد با واژه «ثقة» یاد میکند. (7) 📚منابع: 1. ابن الغضائری، الرجال، ش 65. 2. کشّی، رجال الکشّی، ش 1068. 3. شیخ طوسی، الاستبصار، ج 3، ص 261. 4. ابن الغضائری، الرجال، ش 65. 5. نجاشی، الرجال، ش 490. 6. شیخ طوسی، الفهرست، ش 339. 7. شیخ طوسی، الرجال، ش 5699. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰سهل بن زیاد از دریچه روایات او (قسمت دوم) 📓برگرفته از کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه»؛ نوشته حضرت استاد حسینی شیرازی 🔹در یادداشت پیشین گفته شد که نظر بسیاری از دانشمندان حدیث و رجال در مورد سهل بن زیاد، منفی بوده است. 🔹اما ملاحظه روایات سهل پیرامون مسئله امامت، نشان از مورد قبول بودن محتوای روایات او دارد. بعنوان مثال ایشان روایاتی با این مضامین نقل کرده است: ▪️خالی نبودن زمین از حجت الهی ▪️برخورداری ائمه علیهم السلام از تمام علوم پیامبران و فرشتگان ▪️بودن گنجینه علم الهی نزد ائمه علیهم السلام ▪️فزونی دانش ائمه علیهم السلام ▪️آگاهی ائمه علیهم السلام از اخبار آسمانها ▪️گشایش هزاران در علم از هزاران در علم دیگر برای امیرالمومنین علیه السلام ▪️عدم پذیرش اعمال بدون ولایت اهل بیت علیهم السلام ▪️وجوب اطاعت از ائمه علیهم السلام ▪️و ... 🔹فی الجمله قرائنی مانند «نقل همان روایت توسط افراد ثقه»، «نقل روایاتی با مضمون مشابه توسط افراد ثقه» و «همسویی با باور پذیرفته شده در حوزه حدیثی قم» حاکی از صحت آموزه های نقل شده توسط سهل بن زیاد در مسئله امامت دارد. 📚منابع: کلینی، کافی، ج 1، ص 436، 461، 476، 632، 634، 650 و ج 2، ص 33، 408. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3