eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.2هزار دنبال‌کننده
493 عکس
83 ویدیو
41 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
جوابیه جناب آقای احمدحسین شریفی به جناب آقای علیدوست «نقدهایی عقیم» به «مدافعان حریم» یکی از اساتید فقه، که پیشتر با کنایه و در لفافه در دفاع از بی‌حجابی سخنانی گفته بود و وقتی مورد نقد ناقدان قرار گرفت، برخوردی عالمانه و فقیهانه از خود نشان نداد؛ اخیراً نیز در قالب کوتاه‌نوشتی، «احساس تکلیف» کرده است که به جای ارائه دفاعی درست از انقلاب و نظام اسلامی، به زعم خود به نقد برخی از دفاعهای نادرست «مجاهدان عرصه تبیین» از نظام و انقلاب اسلامی بپردازد! در این میان نکاتی گفته است که این بنده هم «احساس تکلیف» کردم! که به اختصار ملاحظاتی را درباره آنها بیان کنم: ۱.گفته‌اند کسانی که اندک تخلفات زمان امیرمؤمنان(ع) را برای توجیه تخلفات مسؤولان نظام جمهوری اسلامی «جسیم» می‌کنند، خوب است «از برخورد قاطع، روشن، سریع و عبرت‌آموز حضرت هم بگویند ... رفتار امام را با ابن‌هرمه مطالعه کنند» ای کاش، برای اینکه نقد دلسوزانه ایشان به سیاه‌نمایی و امیدکُشی و بدبین‌سازی مخاطبان نسبت به انقلاب منجر نشود، می‌افزودند: و کسانی که اندک تخلفات موجود در جمهوری اسلامی را همگام و همزبان با دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی «جسیم» می‌کنند و چنین وانمود می‌کنند که همه مسؤولان نظام فاسد و ناکارآمد و ناتوان‌اند، خوب است از کارآمدی‌های افتخارآمیز و پیشرفت‌های اعجاب‌انگیز نظام مقدس جمهوری اسلامی و عدالت‌گستری آن و همچنین از برخوردهای قاطع، روشن و علنی آن با مفسدان سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، در هر سطح و مرتبه‌ای که باشند، هم بگویند و در این باره هم مطالعه کنند. اعدام مفسدانی مثل فاضل خداداد، مه‌آفرید خسروی و امیرمنصور آریا؛ برخوردهای عبرت‌آموز با مفسدانی مثل غلامحسین کرباسچی، مرتضی رفیقدوست، بابک زنجانی، محمدرضا رحیمی، حمید بقایی، حسین فریدون، شهرام جزایری، مهدی هاشمی، فائزه هاشمی، اکبر طبری، .... و ده‌ها گردن‌کلفت دیگر را هم ببینند و بدانند که نظام مقدس جمهوری اسلامی هرگز دربرابر فساد و مفسد کوتاه نیامده و نمی‌آید. ۲.گفته‌اند فسادهایی که در زمان امیرمؤمنان بود «هیچ ربطی به امام نداشته و میراثی بوده که از حاکمان و حاکمیت ناتوان و فاسد قبل به ارث رسیده است و حضرت نمی‌توانستند با سرعت و به راحتی آنها را ریشه‌کن کنند» ای کاش این را هم می‌افزودند: همچنین فسادهایی که در جمهوری اسلامی وجود دارد هیچ ربطی به نظام جمهوری اسلامی و رهبران آن ندارد؛ بلکه میراثی بوده که از حاکمان و حاکمیت‌ ناتوان و فاسد قبلی به ارث رسیده یا محصول ناکارآمدی مدیران غرب‌زده و دلباختگان و دلدادگان کدخدا بوده و ریشه‌کنی همه این فسادها به راحتی و با سرعت ممکن نیست. ۳.اما عجیب‌ترین جمله آن نوشته که اگر نویسنده محترم آن را با توجه نوشته باشد و به لوازم آن آگاه بوده باشد، نشانه‌های خوبی را منعکس نکرده است، این است که نوشته‌اند: «دفاع از انقلاب و نظام البته با پذیرش برخی کاستی‌ها، خود تحریمی و … راه دیگری دارد که صاحبان احساس تکلیف در اینباره باید به آن بپردازند» درباره این جمله دو ملاحظه کوتاه را بیان می‌کنم: أ‌.واژه «خودتحریمی» از اصطلاحاتی است که مخالفان انقلاب و دشمنان ولایت برای بیان هزینه‌های «مقاومت در برابر استکبار» و احمقانه بودن «مقاومت و ایستادگی» دربرابر آمریکا و استکبار جعل کرده‌اند؛ آیا نویسنده محترم ما نیز همین معنا را مراد کرده‌اند؟! آیا مقاومت در برابر استکبار و آمریکای جنایت‌کار و دفاع از استقلال را کاری احمقانه می‌دانند؟! اگر چنین نیست، لطفاً بفرمایند منظورشان از خودتحریمی نظام و انقلاب که آن را قابل دفاع نمی‌دانند، چیست؟ ب‌.فقیه محترم ما، با بیانی کنایه‌آلود چنین نوشته‌اند: «دفاع از انقلاب و نظام … راه دیگری دارد که صاحبان احساس تکلیف در اینباره باید به آن بپردازند». صرف نظر از نیشی که در این عبارت به مدافعان انقلاب و نظام زده شده است، این جمله مشعر به آن است که خود ایشان تکلیفی برای دفاع از انقلاب و نظام اسلامی بر دوش خویش احساس نمی‌کنند! آیا غیر از این است؟! اگر چنین باشد، آیا خود را در جبهه «ساکتان» قرار نداده‌اند؟ و آیا سکوت، در هنگامه‌ای که همه گرگ‌های عالم چنگ و دندان‌های خود را برای دریدن این نظام مقدس اسلامی که ثمره خود صدها هزار شهید است، تیز کرده‌اند، کمتر از «خیانت» است؟ آیا گناه چنین سکوتی در پیشگاه الهی بخشیدنی است؟ ۴.و بالاخره اینکه نویسنده محترم ما، در پایان نوشته خود چنین توصیه می‌کند: «خوب است کسانی که وظیفه خطیر و ظریف دفاع از انقلاب اسلامی را بر دوش می‌گیرند، اَبرو را طوری آرایش نکنند که چیزی از چشم باقی نماند! و بُن همان شاخه‌ای را که بر آن نشسته‌اند، به دست اره نسپارند»توصیه نیکویی است که امیدوارم خود ایشان الگوی حکیمانه‌ای از «دفاع درست» از «انقلاب» و «نظام اسلامی»،و بنیان‌های انسان‌شناختی، ارزش‌شناختی،سیاسی و اجتماعی نظام مردم‌سالاری دینی ارائه دهند.
پاسخ حجت‌الاسلام عالی به بیانیه حجت‌الاسلام علی‌دوست بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم بجاست برخی بزرگواران که بیشتر دستی در فقه و اصول دارند بهتر با مواضع فکری رهبر بزرگوارمان آشنا شوند تا دوستانی که در میدان مقابله با مفاسد سیاسی و اجتماعی صدایشان بلند است و در مقابل سیاه نمایی ها و بی اعتمادسازی های دشمن امیدآفرینی میکنند را نکوبند و بیشتر کمک بدهند و در میدان باشند. رهبر عزیزمان در بیاناتشان در جمع علما و روحانیون تبریز (۵ /۵/ ۱۳۷۲) میفرمایند: 《این درست است که تا در یک گوشه مختصر نابسامانی به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود او ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن؟! تا یک مشکل در اداره ای برایش پیدا شد یا یک مامور دولتی،چپ نگاهش کرد،یاوه بسراید که حالا هم مثل زمان فلان است؟! این ناشی از نفهمیدن آنچه واقع شده است نیست؟ این ناشی از عدم معرفت نعمت خدا نیست؟یا خدای نکرده ناشی از انکار نعمت خداست؟ یعرفون نعمه الله ثم ینکرونها این جفا نیست به این حرکت به این عظمت؟مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد،در سراسر این حکومت همه کارها درست خواهد بود؟! از کجا چنین چیزی ثابت شده است؟ در زمان امیرالمومنین علیه الصلاه و السلام که مثال عدل و تقواست، دیگر شما از امیرالمومنین که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید، مگر حکامی که بر ولایات مسلط بودند و خود امیرالمومنین علیه الصلاه والسلام فرستاده بود، همه ابوذر و سلمان بودند؟!خیر چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت، مابقی آدمهای عوضی بودند. تاریخ را بردارید نگاه کنید،این تاریخ است یکی از استانداران امیرالمومنین، زیاد ابن ابیه، بر منطقه وسیعی حاکم بود، بسیاری از این قبیل در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند. امام حسن مجتبی علیه الصلاه و السلام سردار بزرگ جنگش عبیدالله ابن عباس بود که میدانید چه کار کرد.شبانه رفت با معاویه مذاکره کرد، پول گرفت لشگرگاه خودش را ترک کرد و به معاویه پناهنده شد...در راس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیه الصلاه والسلام》. در بیانیه گام دوم هم رهبر بزرگوار به وجود فساد در دولت امام معصوم اشاره کردند و فرمودند نسبت فساد در میان کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر و بخصوص با رژیم طاغوت که سرتاپا فساد و فسادپرور بود بسی کمتر است و بحمدالله مامورین این نظام غالبا سلامت خود را نگه داشته اند. جناب علیدوست میفرمایند: حضراتی که این اندک تخلفات را برای برخی توجیهات جسیم میکنند از برخورد حضرت هم با امثال ابن هرمه بگویند!... چه خوب است ایشان هم متوجه برخوردهای نظام در حد اعدام برخی سلطانها و احکام سنگین برای برخی گردن کلفتها در حد مهدی و فائزه هاشمی، طبری، سیف و.... هم باشند و از آن هم بگویند که نشان از غیر سیستمی بودن فساد در نظام است. گفته اند: در مقایسه و تشبیه باید به همه اقتضائات تشبیه توجه کرد!... آیا ایشان از جمله مصطلح حوزویان که تشبیه از وجهی مقرب و از وجهی مبعّد است، غفلت نکرده اند؟! که وجه شبه در دو حکومت وجود فساد و یا افراد فاسد بصورت فی الجمله هست در عین اینکه باز به دلیل ریل گذاری صحیح در هردو حکومت آن مقدار فساد هیچیک از دو حکومت را از اسلامی بودن خارج نمیکند و نباید به صرف دیدن برخی فسادها یا فاسدان فریاد وااسلاما سر داد و حکومت را غیر اسلامی نامید. میفرمایند: برخی مفاسد(حدود ۳۰ فساد) هیچ ربطی به امام نداشته و میراث حاکمان قبل بوده... و حضرت نمیتوانستند با سرعت و به راحتی آنها را ریشه کن کنند... مگر کسی ادعا کرده فسادهای در زمان حضرت، معاذالله ناشی از عملکرد ایشان بوده؟!! شکی نیست که یا ناشی از حکومتهای قبل بوده یا افسادهایی که نفوذیهای معاویه در حکمرانی حضرت انجام میدادند که در کتاب الغارات به برخی از آنها اشاره شده است. در زمان ما هم فسادهای درون حاکمیت از حاکم عادل، مومنین یا نفس انقلاب نیست. همه یا میراث رژیم طاغوت یا نفوذیها و غربزده ها یا افراد فرصت طلب است. پس شما هم پذیرفته اید که به هر دلیل فی الجمله در حکومت حضرت فسادهایی بوده که نمیشد با آنها به سرعت مقابله کرد. سخن دوستان هم همین است. بعد هم بحث سندی درباره یک روایت کرده اند و کتب تاریخ که پر است از مواردی از فسادهای موردی در محدوده حکومتی حضرت امیر علیه السلام را نادیده گرفته اند(که در بیانات فوق الذکر رهبری هم به کتب تاریخی استناد شده بود و توصیه ایشان هم به خواندن تاریخ بود.) در هرحال بجاست ایشان متوجه روح مطالب دوستان انقلابی که در مقابل انبوه سیاه نمایی و اعتماد زدایی، امید آفرینی میکنند و حرفشان هم بیشتر با محتوای کلام رهبر بزرگوار همخوانی دارد، باشند و با تعابیر: "عقیم بودن و خلاف واقع و راست ناقص و کم از کذب ناموجه بودن"، آنها را متهم نسازند. *انّ السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا*
🔰 توضیحات استاد علیدوست پیرامون یادداشت «دفاعی عقیم و پر هزینه» باسمه تعالی اللهم صل علی محمد و اهدنا لما اختلف فیه من الحق باذنک انک تهدی من تشاء الی صراط مستقیم 🔹انتشار یادداشتی از این جانب در تاریخ 14/05/1402 در فضای مجازی واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. خلاصه یادداشت این بود: دفاع و صیانت از عملکرد جمهوری اسلامی ایران راه و رسم خود را دارد و این که پای مثل حکومت امام علی علیه السلام را به میان آورده، برخی فسادها را از آن دوران، ردیف کرده تا کاستی‌ها و ناراستی‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران هست، طبیعی و گریزناپذیر جلوه کند، صحیح نیست؛ این گونه دفاع ضمن این که در واقع دفاعی از عملکرد حاکمیت به حساب نمی‌آید، نسل جوان و دیگران را نسبت به حکومت علوی بدبین می‌سازد.در آن یادداشت اصل برخی ناراستی‌ها در حکومت حضرت مورد انکار قرار نگرفت؛ اما گفته شد: نباید بحث مربوط به حکومت علوی را ناقص گذاشت؛ باید اقتضائات زمانه را هم در نظر گرفت، از برخوردهای قاطع، سریع و عادلانه حضرت هم صحبت کرد. حکومت علوی تراث ارزشمندی است که نباید – نابحق – بسوزد و مورد بدبینی قرار گیرد. 🔹با انتشار این یادداشت موجی از موافقت‌ها و مخالفت‌ها به منصه ظهوررسید، این رفتار از مخاطبان محترم، اینجانب را واداشت تا نکاتی را بیان کنم. 🔻جهت تکمیل و توضیح بیانیه نکاتی ذکر میگردد: 1️⃣ در این دو روز، بحث‌های خوبی صورت گرفت و از برخی حمله‌ها و نیت‌خوانی‌ها و ناسزاها که بگذریم – که متاسفانه آسیب اخلاق‌سوز فضای رسانه‌ای کشور به حساب می‌آید – گفتگوهای قابل تقدیر و تاملی به وجود آمد. ای کاش موضوعی مهم مثل موضوع مورد گفتگو درحد نخبگان و ترجیحا از رسانه‌های عامی مثل سیما در قالب مناظره انجام شود. و آن گونه که خداوند متعال می‌پسندد و اخلاق، مقتضی آن است، ادامه یابد. بدون این که افراد پنجه تعرض به یکدیگر بیفکنند. 2️⃣ بدون شک از وظایف مهم شرعی ما است. و همان طور که در سالهای قبل بارها گفته‌ایم، روحانیت با رصد، مراقبت، هدایت، نقد و حمایت خود باید به این مهم بپردازد(https://eitaa.com/alidost_fiqh/4439) این وظیفه نباید تحت الشعاع هیچ امری قرار گیرد. 3️⃣ بدون تردید کشور با فساد سازمان یافته (که عده‌ای برای فساد سرکار آمده باشند) مواجه نیست. لکن در بخش‌هایی با و موردی، اما متعدد و متکثر مواجه است؛ که بدون ناامیدی باید همگان در رفع آن بکوشند. و از اصلی‌ترین دغدغه مسئولان باید باشد اما رفع فساد راه و رسم خود را دارد که گاه برخی بی‌دقتی‌ها، آسیب‌های زیادی به بار می‌آورد. 4️⃣ در نقدی که در یادداشت مورد نظر بر گفته برخی افراد داشتم، به هیچ وجه – به هیچ وجه – ناظر به شخص و شخصیت خود افراد نبودم. بزرگوارانی که حقیر را می‌شناسند، میدانند این جانب هیچ گاه نقد افراد را جایگزین نقد عملکردها و گفته‌ها نمی کنم. 5️⃣ خداوند متعال و عالم به سرّ و عَلَن، می‌داند که برای این جانب، خط و فکر سیاسی افراد در نقدها، هیچ مهم نیست، البته اگر موردی پیش آید، و به نظر اینجانب قابل نقدِ لازم باشد و متکفل نداشته باشد، عهده‌دار می‌شوم؛ بنابراین نباید افرادی، موارد قابل نقدی که حقیر به دلیل داشتن بانی در نقد، مورد نقد قرار نداده‌ام، لیست کنند و آن را حمل بر سیاسی‌کاری نمایند. گزینشی این چنین شایسته کسانی است که هر چه انجام میدهند، یا بیانیه می‌نویسند، سیاسی کاری است نه مثل این جانب! در کارنامه اینجانب نقدهای متعدد به روحانیون و غیر روحانیون، با افکار مختلف می‌بینید و هرگز عدم اطلاع را حمل بر عدم وجود نباید کرد. ادامه پیام👇👇👇👇 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
6️⃣ واژه «» که در بیانیه بود را به معنای حرکتی که حضور حداکثری مردم را در صحنه‌های ضرور نفی کند، به کار برده‌ام و اگر دیگران در معنای دیگری به کار برده‌اند، از عهده ما خارج است. این جانب معتقدم هیچ پشتوانه‌ای برای کشور و حاکمیت مثل حضور مردم نیست و هر حرکتی که این حضور را کمرنگ کند – حتی الامکان – نبایدصورت پذیرد. 7️⃣ انتظار اینجانب – به عنوان صاحب یادداشت – این است که ناقدان، یادداشت را به طور کامل مطالعه کنند، سپس قلم به نقد بسپارند. بسیاری از نقدها، آشکارا از عدم مطالعه یادداشت خبر می دهد. 8️⃣ برخی مدافعان یادداشت، حمله‌هایی به ناقدان داشتند، از دوستان می‌خواهم به هیچ وجه تعرض به افراد صورت نپذیرد. ایکاش بحث در فضایی آزاداندیشانه وبدون پرخاش پیش برود. حوزه‌های علمیه را نباید از این فضا خالی دید، هر چند برخی غیر این را بر آن بپسندند. چنان که عهده‌دار برخی اظهار نظرها – هر چند در دفاع از بیانیه این جانب صورت پذیرد- نیستم. 🔹خداوند بزرگ همه را به وظایف ، آشنا و توفیق عمل خالصانه عنایت فرماید. طبیعی است که بنای حقیر در این پیوند بر ادامه دادن نیست. ان ارید الا الاصلاح ما استطعت. الحمد لله رب العالمین 1402/05/16 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔴 اولین دوره جامع موضوع شناسی بازی‌های رایانه‌ای 💠 با اعطای گواهی از: ▪️ انستیتو ملی بازی سازی ▪️ دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ▪️ مرکز دانش بازی‌های رایانه‌ای ✳️ ویژه طلاب دروس خارج فقه و اصول و سطوح عالی حوزه (سطح ۲ و ۳) 🗓 زمان دوره: ۲۱ تا ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ ▫️ دوره به دو صورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. 🌐 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت موسسه عالی فقه و علوم اسلامی به آدرس زیر مراجعه فرمایید https://mfos.ir/MTBR/ 💠➣┅─────────── 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
539.7K
👓 حکم شرعی و ماهیت وام اربعین 🔷️ و توضیحاتی درباره عقود اسلامی 🔷️ حجت الاسلام کریمی رئیس دفتر استفتائات مقام معظم رهبری در تهران @karimi_bayan_ahkam 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔸مثالی زدم تا تأسی کنید... 🔻وقتی به خاطر سستی و ترس کوفیان امیرالمؤمنین خطبه خواندند و شاهد مثالهایی از فداکاری اصحاب پیامبر نقل کردند، شخصی به او متعرض شد که می خواهی بگویی تو پیامبری ما هم اصحاب پیامبر؟ امیرالمؤمنین از این برداشت خشک و فهمِ کج بسیار ناراحت شدند و فرمودند مثالی زدم تا تاسی کنید... متن: مردى بلند قامت و سياه‌چرده بر خاست و گفت: «نه تو محمد هستى و نه ما آن مردم كه ياد كردى. خداوند ما را به فزونتر از طاقتمان مكلّف نساخته.» على (ع) گفت: اول درست گوش بده تا بتوانى به درستى پاسخ دهى، زنان فرزند مرده برايت زارى كنند. جز به اندوه من نيفزودى. آيا گفتم كه من محمد (ص) هستم و شما انصار هستيد؟ اين مثلى بود كه زدم و اميدم آن بود كه به آن تأسى كنيد. فقام اليه رجل آدم طوال‌ فقال: ما أنت بمحمّد و لا نحن بأولئك الّذين ذكرت؛ فلا تكلّفنا ما لا طاقة لنا به، فقال له عليّ عليه السّلام: أحسن سمعا تحسن اجابة ثكلتكم الثّواكل ما تزيدونني‌ الا غمّا، هل أخبرتكم أنّي محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و أنّكم الأنصار ؟ انّما ضربت لكم مثلا و انّما أرجو أن تأسّوا بهم. الغارات - ط الحديثة نویسنده : الثقفي الکوفي، ابراهیم    جلد : 2  صفحه : 481 https://lib.eshia.ir/71757/2/481 این متن جالب است، استشهاد امیرالمؤمنین به تاریخ که در زمان خلافتشان رخ داده است. یک برداشت از مستمعین تطبیق ۱۰۰ درصد بود که حضرت نفی کردند. خود حضرت فرمود به مقدار تاسی از تاریخ یا پند گرفتن باید گفته بشود. برخی می گویند کلا مقایسه به هر نوعی تعطیل بشود! یعنی تاریخ تطبیقی را انکار می کنند تاریخ نقلی صرف را قبول دارند. برخی تاریخ تحلیلی را می پسندند یعنی تاریخ نقلی بعلاوه تجزیه و تحلیل اما رهبری در کتابهایشان و صحبتهایشان علاوه بر تاریخ نقلی، تاریخ تحلیلی_تطبیقی را ظاهرا قبول دارند و بیان می کنند. نه تطبیقی صِرف نه تحلیلی صِرف و نه نقلی صِرف. تطبیق چون وظیفه الآن ما را معلوم می کند و تحلیل چون ریشه ها و زمینه ها و... را مشخص می کند و بصیرت می دهد، از این جهت رهبری مایلند هر دو جنبه باشد اما 👈برای فهم مقدار تطبیق و روش تطبیق و تحلیلِ ایشان باید در قالب جلسات روش پژوهی و استخراج مبانی تاریخی ایشان بحث شود که دچار افراط و تفریط نشویم. 📝 حجت الاسلام مهدی دهبان عضو گروه اساتید اندیشکده مستعدان 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ ۷ میلیون نفر در صف انتظار!! هفته نامه ی اکونومیست منتشر شده در ۲۷ می ۲۰۲۳ ( ۶ خرداد ۱۴۰۲) به بررسی بحران موجود در NHS انگلستان پرداخته است که متضمن دو آمار عجیب از آن است. 🔰معنای NHS چیست؟ در حقیقت NHS مخفف « National Health Service» است که به معنای سرویس سلامت ملی انگلستان است، چیزی شبیه تامین اجتماعی در ایران. این سازمان به ارائه ی خدمات پزشکی در انگلستان می پردازد. 🔰 آمار عجیب در NHS: ⬅️ بر اساس مقاله ی مذکور در مجله اکونومیست، تقریبا ۷ میلیون نفر از مردم انگلستان در لیست انتظار دریافت خدمات درمانی هستند. یعنی به زبان ساده، ۷ میلیون نفر توی نوبت هستند تا خدمات پزشکی دریافت کنند. ⬅️ ۳۰۰ هزار نفر نیز در لیست انتظار هستند تا مورد ارزیابی قرار گیرند که مشمول دریافت خدمات اجتماعی NHS هستند یا نه؟!! 🔰نکته ی پایانی: جمعیت انگلستان بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون نفر می باشد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🧠تأملی در مورد نحوه اجرای وام اربعین/ مقصر اصلی سردرگمی مردم کیست؟ (قسمت 1 از 2)💵 📝 به قلم حجت الاسلام سید مهدیار حسینی ( کارشناسی ارشد فلسفه و طلبه درس خارج و از اعضای تشکل مستعدان) 1️⃣از هفته قبل که زمزمه پرداخت وام اربعین به زوار اباعبدالله الحسین علیه السلام در فضای مجازی مطرح شد، سوال ها پیرامون نحوه واگذاری و شرایط آن بین فضلای حوزه مطرح شد و هریک بنابر بر رسالت حوزوی خود وظیفه داشتند به بیان احکام شرعی آن بپردازند. 2️⃣مطرح شدن شرط مسدودی ۲.۵ میلیون و نوع عقد شرعی این وام ، شبهه ربوی بودن آن را ایجاد کرده و اظهارات حجت الاسلام مدرسی یزدی به آن دامن زد پس از آن گمانه زنی ها در میان بدنه طلاب و فضلای حوزه شروع شد و نظرات موافق و مخالف در مورد حلیت و حرمت این وام رد و بدل شد. 3️⃣حجت الاسلام کریمی عضو دفتر استفتائات رهبری دامت برکاته و آیت الله سیستانی حفظه الله، حجت الاسلام مجید رضایی عضو شورای فقهی بانک مرکزی و برخی از مسئولین دفاتر سایر مراجع نحوه تصحیح و حلیت این وام را در قالب عقد مرابحه تبیین کرده و نظر مستقیم اجتهادی آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله مبنی بر حلیت ( اما دور از انصاف بودن آن) خیال زائران اربعین حسینی که - اکثر قریب به اتفاق آنها متشرع و اهل رعایت احکام هستند- را تا حدودی راحت کرد. ادامه در پست بعدی👇 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🧠تأملی در مورد نحوه اجرای وام اربعین/ مقصر اصلی سردرگمی مردم کیست؟ (قسمت 2 از 2) 4️⃣اما سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور زید عزه -عضو ستاد ترویج احکام- همچنان شبهه حرمت آن را زنده نگه داشت تا اینکه بیانیه شورای فقهی بانک مرکزی مبنی بر خلاف شرع بودن وام اربعین موجب تشویش و تکدر خاطر و سردرگمی مومنین شد. 💢نکته اینجاست که هر دو گروه براساس مبانی فقهی و اینکه این وام براساس کدام عقد در اختیار مردم قرار میگیرد، حلیت و حرمت را کاملا درست تبیین کرده اند ‼️اما معضل و بحران از جایی آغاز میشود که بدون در نظر گرفتن اقتضائات رسانه، این عدم هماهنگی باعث انفجار فضای مجازی از شبهات و طنزهای تلخ پیرامون این تشتت آرا شده و نتیجه ای جز حیرت و شک در پی نخواهد داشت ⛔️به نظر می‌رسد مقصر اصلی این مشکلات بانک ملی و به خصوص شورای فقهی این بانک است که حتی متن قرارداد و کیفیت تخصیص این وام را در سایت یا شعب به درستی اطلاع رسانی نکرده بلکه جزئیات آن را تغییر داده و فقط یک روز پس از پایان مهلت ثبت نام و واریز وجه ودیعه، اعلام کرده اند که ودیعه را آزاد و قابل برداشت کرده است. 🚫بانک مرکزی و شورای فقهی آن نیز نتوانسته نقش نظارتی و قانونی خود را ایفا کند. ✅به نظر می‌رسد که فضلای حوزه نیز علیرغم اینکه وظیفه پاسخگویی و بیان احکام را دارند اما باید این روند که منجر به تشتت آرا و سردرگمی مومنین میشود تصحیح کنند لذا پیشنهاد می‌گردد که در موارد مشابه از بانک ها مطالبه اطلاع رسانی شفاف صورت پذیرد و همچنین اقتضائات رسانه ملاحظه شده و هماهنگی های لازم در بیان نظرات انجام شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ پاسخ حقوقی به شبهه کودتا نبودن حادثه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ⬅️ به قلم میثم رستمی، مدیر اندیشکده مستعدان ❇️ یکی از حقوقدانان در یادداشتی اعلام کرده است که حادثه 28 مرداد 1332 یک کودتا نبوده است. خلاصه استدلال ایشان این است که کودتا به معنای به دست آوردن قدرت به صورت غیر قانونی از طریق قوای نظامی است. شاه اگرچه در 28 مرداد از قوای نظامی استفاده کرد، اما غیر قانونی نبوده است. چرا؟ چون بر اساس رویه شکل گرفته، عزل و نصب نخست وزیر توسط شاه مشروط به « رأی تمایل مجلس» بود و از آنجا که مصدق در تاریخ 22 مرداد، مجلس را منحل کرده بود، در نتیجه عزل مصدق توسط شاه نیازی به رأی تمایل مجلس نداشت؛ چرا که مجلس منحل شده بود و با انحلال مجلس رأی تمایل مجلس، سالبه به انتفاء موضوع است و در نتیجه پیش شرطی برای عزل و نصب شاه وجود نداشت. دو اشکال به این استدلال وارد است: اشکال اول: اگر عزل و نصب بر اساس رویه شکل گرفته است، بنابر این بعد از اعلام انحلال مجلس، باید همان رویه را مورد بررسی قرار داد، نه اینکه قاعده منطقی سالبه به انتفاء موضوع را پیش کشید و اظهار داشت دیگر نیازی به رأی تمایل مجلس نیست. بر اساس همان رویه، شاه باید منتظر می‌ماند تا مجلس بعدی تشکیل شود و سپس بر اساس رای تمایل مجلس به عزل نخست وزیر اقدام می‌کرد. بله اگر مجلس به طور کلی منحل می‌شد به طوری که دیگر قرار نبود مجلسی تشکیل شود یا برای چندین سال تأسیس مجلس به تعویق می‌افتاد می‌توان پذیرفت که چنین رویه‌ای وجود نداشته است. اما بر اساس دستور شاه مقرر شد در اسفند ماه مجددا انتخابات مجلس برگزار شود. در اینجا رویه سابق حکم می‌کند که تا زمان برگزاری انتخابات، شاه دست نگهدارد. اشکال دوم که مهمتر از اشکال قبلی است این است که اساسا طبق قانون اساسی مورد اشاره آقای برهانی، دکتر مصدق حق انحلال مجلس را نداشت. بنابر این اعلام انحلال مجلس از سوی دکتر مصدق غیرقانونی بوده و در نتیجه مجلس منحل نشده بود. بنابراین زمانی که شاه مصدق را عزل کرد یعنی تاریخ 23 مرداد، هنوز مجلس منحل نشده بود. شاهد این مطلب هم آن است که شاه پس از عزل مصدق و در آبان ماه انحلال مجلس را اعلام می‌کند. پس حد وسط استدلال آقای برهانی عقیم است. البته این نحوه بحث، صرفا از جنبه حقوقی و قانونی ماجراست که به مذاق آقای برهانی خوش بیاید و الا حکومتی که اصلش نامشروع بوده و ده‌ها دلیل شرعی و عقلایی بر نامشروع بودن حکومت او و پدرش وجود دارد، با بحث‌های خشک قانونی که فرع بر اصل مشروعیت قانونگذار و مجری قانون است، تطهیر نمی‌شود. ⬅️ لینک یادداشت در خبرگزاری فارس http://fna.ir/3e82s9 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان برگزار کرد: 🔰 سلسله نشست های علمی ⬅️ نشست چهارم ✅ عنوان نشست: زمینه ها و رویکردها در کتاب « اعتبار سنجی احادیث شیعه» ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان ✅ این نشست در تاریه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ در سالن جلسات اندیشکده برگزار شد. ⬅️ صوت نشست به زودی در کانال منتشر می شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
گزارش تصویری از نشست « زمینه ها و رویکردها در کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه» 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
جلسه نشست کتاب اعتبار سنجی استاد دهبان.mp3
46.55M
صوت نشست « زمینه ها و رویکردها در کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه» با ارائه استاد دهبان ( از اساتید هم‌اندیش اندیشکده مستعدان) ✅ محورهای نشست ⬅️ گزارشی از محتوای کتاب (محور اصلی نشست) ⬅️ تحلیلی پیرامون انگیزه تالیف کتاب ⬅️ برخی نقدهای محتوایی به کتاب ❇️ اگر با علم رجال و حدیث آشنایی دارید و این کتاب را نخوانده اید، توصیه می شود این صوت را گوش کنید. اگر کتاب را خوانده اید باز هم یک جمع بندی خوب و نکات ارزشمند در این ارائه وجود دارد که توصیه می شود صوت را گوش کنید. ❇️ این صوت برای عزیزانی مناسب است که تا حدودی با فضای تخصصی علم رجال و حدیث آشنایی دارند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ سلسله نشست های علمی ⬅️ نشست پنجم ✅ عنوان: دو مکتب اعتبارسنجی حدیث؛ "سندمحور" و "فهرستی": چیستی، تمایزها، چالشها ✅ ارائه دهنده: حجة الاسلام حیدری فطرت ✅ زمان: ۴ شهریور ساعت ۱۳ ✅ صوت نشست در کانال قرار خواهد گرفت 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
☑️ مقاله ای که در سال ۲۰۱۶ توسط تعدادی از دانشمندان در آمریکا منتشر شد: فرضیه کالبدشکافانه در مورد راز شهادت [امام] حسن [ع] در قرن هفتم میلادی: « مسمومیت امام حسن (ع) با کلراید جیوه» ⬅️ نویسندگان: نیکول برک، میچل گولاس، سایروس رافت، علیار موسوی 🔰 ترجمه شده توسط حجت الاسلام و المسلمین سید مهدیار حسینی ( طلبه درس خارج، ارشد فلسفه و سطح سه کلام و عضو اندیشکده مستعدان) ⬅️ اصل مقاله به زبان انگلیسی و ترجمه آن توسط سید مهدیار حسینی در پست بعدی منتشر می شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
0025802415601456 - Copy.pdf
359.2K
A forensic hypothesis for the mystery of al-Hasan’s death in the 7th century: Mercury(I) chloride intoxication 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
امام حسن علیه السلام.pdf
749.3K
ترجمه مقاله و تعلیقه بر آن توسط حجت الاسلام سید مهدیار حسینی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
جمهوری اسلامی نه؛ جمهوری اسلامی‌تر آری!! 🔸به قلم میثم رستمی ❇️ باورتان می‌شود شخصی در فاصله نوشتن 2 یادداشت دچار چنین تناقضی شده باشد؟ شهاب‌الدین حائری مدعی 2 گزاره شده است: اولا امور امضایی در دین، اسلامی و غیر اسلامی ندارد و حکومت هم از جمله این امور است. دوم: جمهوری بدون پسوند اسلامی، اسلامی‌تر است! جناب حائری!! اگر اسلامی و غیر اسلامی نداریم، اسلامی‌تر چه صیغه‌ای است؟ بگذریم. ایشان برای اثبات اینکه جمهوری بدون قید اسلامی، اسلامی‌تر است چندین گزاره را ادعا کرده است که به بررسی تک تک آنها می‌پردازیم: ☑️ می گوید «اسلام همانگونه که راه رفتن را به انسان یاد نمی‌دهد و ما راه رفتن اسلامی نداریم در باقی شئون زندگی که خود بشر مکلف است از عقلش استفاده کند و راهی برای حل معضلات خود پیدا کند هم اسلامی و غیر اسلامی نداریم همانطور که بیع اسلامی نداریم.» 🔰 درباره این سخن گفتنی است: یکم: قسمت اول این گزاره درست است که اسلام خیلی چیزها را به انسان نمی‌آموزد. اما نتیجه‌گیری منطقی نیست. چرا؟ چون ایشان باید توضیح دهد منظور از اسلامی و غیراسلامی چیست و سپس «اسلامی یا غیراسلامی» را نفی یا اثبات کند. اگر منظور از اسلامی بودنِ یک مفهوم و رفتار این است که اصل آن را اسلام به انسان آموخته باشد، بله در این صورت حکومت و بیع اسلامی و غیراسلامی نداریم. ولی مگر کسانی که می‌گویند حکومت اسلامی، منظورشان این است که اصل حکومت را اسلام به انسان آموخته است؟ یا اگر می‌گویند بیع اسلامی یعنی بیع را اسلام به انسان آموخته است؟ اساسا تعاریف و اصطلاحات متعددی برای پسوند اسلامی وجود دارد که ایشان بدون اشاره به آنها، به صورت مطلق پسوند اسلامی را مردود می‌شمارد ؛ بدون آن که تعریفی از مدعای مد نظر خود ارائه دهد. و همین نکته هم موجب تناقض‌گویی وی شده است. اگر حکومت و جمهوری اسلامی نداریم، اسلامی‌تر هم نداریم. و اگر «جمهوری»، اسلامی‌تر است، پس اسلامی هم می‌تواند باشد. از نظر منطقی ابتدا باید بگوییم منظور از اسلامی چیست و سپس معنای مورد نظر را مورد بحث و بررسی قرار داد. اگر کسی بگوید منظور از بیع اسلامی، بیعی است که شرایط اسلام در آن بیع مراعات شود، در این صورت طبق تعریف، بیع اسلامی هم داریم. این اصطلاح هم مطابق لغت است و هم عرف. دوم: می‌گوید در اموری که بشر باید از عقلش استفاده کند، اسلامی و غیراسلامی نداریم. باز هم باید پرسید به چه معنا نداریم و به چه معنا داریم. اگر کسی بگوید بشر که مکلف است از عقل خویش استفاده کند، گاهی عقل با ملاحظه چارچوب‌های شرعی و مقاصد و اهداف شارع به راهکاری می‌رسد و گاهی بدون در نظر گرفتن آنها به ارائه راهکار می‌رسد. و منظور از اسلامی همان مورد اول است، در این صورت باز هم معقول و به جاست که گفته شود راهکار اول اسلامی است. مثلا انسان غربی برای رونق اقتصاد خود از بانکداری ربوی استفاده کرده است. این هم یک راهکار عقلایی در جوامع غربی است و می توان آن را راهکاری غیر دینی یا غیر اسلامی نامید. به این معنا که شرایط دین را در این راهکار به حساب نیاورده اند. حال عقل یک انسان مؤمن می‌تواند راهکاری را تجویز کند که این حدود و ثغور را رعایت کند و در نتیجه آن را اسلامی خواند، یعنی راهکاری که در آن شرایط اسلام مراعات شده است. ☑️ می‌گوید فقها ابواب معاملات را... ⬅️ برای خواندن ادامه ی یادداشت روی لینک زیر بزنید: http://fna.ir/3enj4t 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
recording-20230826-134140.mp3
39.05M
⬅️ صوت نشست پنجم ✅ با عنوان: دو مکتب اعتبارسنجی حدیث؛ "سندمحور" و "فهرستی": چیستی، تمایزها، چالشها ✅ ارائه دهنده: حجة الاسلام حیدری فطرت ❇️ مهمترین مطالب ارائه شده در نشست ⬅️ سه روش اعتبارسنجی حدیث ⬅️ چهار دانش مرتبط با اعتبارسنجی حدیث ⬅️ ارائه ی مثال های کاربردی از سه روش اعتبارسنجی ⬅️ با تاکید و‌ توضیحات بیشتر نسبت به روش فهرستی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 حتما توصیه می شود طلاب عزیز این صوت را گوش دهند. بسیار قابل استفاده و راهگشاست و زمینه های تحقیق در این دانش را فراهم می سازد. 🔰 این صوت برای عزیزانی که طلبه نیستند ولی علاقه مند به دانش های حدیثی هستند نیز مفید و قابل استفاده است.
عجیب و عجیب تر! 📝 به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان 🔸شهید مطهری در کتاب اسلام و مقتضیات زمان عبارتی را به ابوالخطاب ملعون نسبت می دهد که امر بر ایشان با فرد دیگری مشتبه شده است: 《اینها می‌گویند هر چه کافی نوشته باشد ، صحیح است . مجتهدین می‌گویند نه ، مثل‌ این ، هزارها آدم جعال وضاع کذاب بوده‌اند . مردی است به نام " ابی الخطاب " . این مرد ، ملحد و ضد اسلام بود . طشت رسوائیش بالاخره از بام افتاد . وقتی می‌خواستند اعدامش کنند گفت : و لقد وضعت فی اخبارکم اربعه آلاف حدیث من چهار هزار حدیث در اخبار شما قاطی کردم》(اسلام و مقتضیات زمان، نویسنده : مطهری،مرتضی، ج 1، ص145) 💠چنین جمله ای از ابوالخطاب نقل نشده بلکه از ابن ابی العوجاء نقل شده در کتب اهل سنت در تاریخ طبری و دیگر کتب آمده است. این مطلب حتی در بحار الانوار مرحوم مجلسی آمده: (بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء/ العلامة المجلسي ج 58 ص357) سید مرتضی می نویسد: «أحضره للقتل، و أیقن بمفارقة الحیاة: لئن قتلتمونى لقد وضعت فى أحادیثکم أربعة آلاف حدیث مکذوبة مصنوعة.» (أمالى المرتضى، ج1، ص128) 🔸فاضل گرامی، حجت السلام و المسلمین محمد تقی اکبر نژاد ضمن مقاله ای به این فرمایش شهید مطهری نقد وارد می کند که عبارت ایشان عجیب تر است: 《ما در هیچ کتابى این مطلب را از ابوالخطاب نیافتیم. او سرکرده غلات زمان امام صادق بود و البته جعل‏هایى نیز داشت. اما شما حتى یک روایت در کتب شیعه از او پیدا نمى‏کنید. یعنى به خاطر غلو و لعن‏ها و نفرین‏هاى امام صادق و سایر ائمه، وى رسوا شد و حتى یک حدیث نیز از او در کتب روایى شیعه وجود ندارد و همین معناى محافظت از دین است. اما مطلبى که ایشان از ابوالخطاب نقل مى‏کند، جمله‏اى است که از ابن ابى‏العوجاء پیش از اعدام نقل شده است.》 (مقاله حجیت عمومی احادیث/محمدتقی اکبر نژاد لینک دسترسی👇 http://jf.isca.ac.ir/article_3001.html) ✅اما باید گفت امر چنان نیست که ایشان می فرمایند. در کتب متعدد درباره روایات ابوالخطاب نکاتی بیان شده غیر از اینکه در کتاب طب الائمه ده ها روایت از او نقل شده بطور مثال به آدرس های زیر مراجعه کنید: طبّ الأئمة(ع) ابن بسطام:  ج۱صص ۳۰و۵۰و ۵۲و ۶۵ و ۷۹ و۱۳۲ و ۱۳۵ و ۱۳۷ و... همچنین برای تکمیل بحث به مدخل ابوالخطاب درمرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی نوشته آقای حسن انصاری مراجعه کنید. 💠عجیب از شهید مطهری که دو نام را با هم اشتباه گرفتند اما قابل پذیرش است؛ چون گاهی در سخنرانی سهو پیش می آید؛ اما عجیب تر از آقای اکبر نژاد که اینگونه به شهید مطهری اشکال کرده اند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا