eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
418 عکس
63 ویدیو
35 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸مثالی زدم تا تأسی کنید... 🔻وقتی به خاطر سستی و ترس کوفیان امیرالمؤمنین خطبه خواندند و شاهد مثالهایی از فداکاری اصحاب پیامبر نقل کردند، شخصی به او متعرض شد که می خواهی بگویی تو پیامبری ما هم اصحاب پیامبر؟ امیرالمؤمنین از این برداشت خشک و فهمِ کج بسیار ناراحت شدند و فرمودند مثالی زدم تا تاسی کنید... متن: مردى بلند قامت و سياه‌چرده بر خاست و گفت: «نه تو محمد هستى و نه ما آن مردم كه ياد كردى. خداوند ما را به فزونتر از طاقتمان مكلّف نساخته.» على (ع) گفت: اول درست گوش بده تا بتوانى به درستى پاسخ دهى، زنان فرزند مرده برايت زارى كنند. جز به اندوه من نيفزودى. آيا گفتم كه من محمد (ص) هستم و شما انصار هستيد؟ اين مثلى بود كه زدم و اميدم آن بود كه به آن تأسى كنيد. فقام اليه رجل آدم طوال‌ فقال: ما أنت بمحمّد و لا نحن بأولئك الّذين ذكرت؛ فلا تكلّفنا ما لا طاقة لنا به، فقال له عليّ عليه السّلام: أحسن سمعا تحسن اجابة ثكلتكم الثّواكل ما تزيدونني‌ الا غمّا، هل أخبرتكم أنّي محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و أنّكم الأنصار ؟ انّما ضربت لكم مثلا و انّما أرجو أن تأسّوا بهم. الغارات - ط الحديثة نویسنده : الثقفي الکوفي، ابراهیم    جلد : 2  صفحه : 481 https://lib.eshia.ir/71757/2/481 این متن جالب است، استشهاد امیرالمؤمنین به تاریخ که در زمان خلافتشان رخ داده است. یک برداشت از مستمعین تطبیق ۱۰۰ درصد بود که حضرت نفی کردند. خود حضرت فرمود به مقدار تاسی از تاریخ یا پند گرفتن باید گفته بشود. برخی می گویند کلا مقایسه به هر نوعی تعطیل بشود! یعنی تاریخ تطبیقی را انکار می کنند تاریخ نقلی صرف را قبول دارند. برخی تاریخ تحلیلی را می پسندند یعنی تاریخ نقلی بعلاوه تجزیه و تحلیل اما رهبری در کتابهایشان و صحبتهایشان علاوه بر تاریخ نقلی، تاریخ تحلیلی_تطبیقی را ظاهرا قبول دارند و بیان می کنند. نه تطبیقی صِرف نه تحلیلی صِرف و نه نقلی صِرف. تطبیق چون وظیفه الآن ما را معلوم می کند و تحلیل چون ریشه ها و زمینه ها و... را مشخص می کند و بصیرت می دهد، از این جهت رهبری مایلند هر دو جنبه باشد اما 👈برای فهم مقدار تطبیق و روش تطبیق و تحلیلِ ایشان باید در قالب جلسات روش پژوهی و استخراج مبانی تاریخی ایشان بحث شود که دچار افراط و تفریط نشویم. 📝 حجت الاسلام مهدی دهبان عضو گروه اساتید اندیشکده مستعدان 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ ۷ میلیون نفر در صف انتظار!! هفته نامه ی اکونومیست منتشر شده در ۲۷ می ۲۰۲۳ ( ۶ خرداد ۱۴۰۲) به بررسی بحران موجود در NHS انگلستان پرداخته است که متضمن دو آمار عجیب از آن است. 🔰معنای NHS چیست؟ در حقیقت NHS مخفف « National Health Service» است که به معنای سرویس سلامت ملی انگلستان است، چیزی شبیه تامین اجتماعی در ایران. این سازمان به ارائه ی خدمات پزشکی در انگلستان می پردازد. 🔰 آمار عجیب در NHS: ⬅️ بر اساس مقاله ی مذکور در مجله اکونومیست، تقریبا ۷ میلیون نفر از مردم انگلستان در لیست انتظار دریافت خدمات درمانی هستند. یعنی به زبان ساده، ۷ میلیون نفر توی نوبت هستند تا خدمات پزشکی دریافت کنند. ⬅️ ۳۰۰ هزار نفر نیز در لیست انتظار هستند تا مورد ارزیابی قرار گیرند که مشمول دریافت خدمات اجتماعی NHS هستند یا نه؟!! 🔰نکته ی پایانی: جمعیت انگلستان بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون نفر می باشد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🧠تأملی در مورد نحوه اجرای وام اربعین/ مقصر اصلی سردرگمی مردم کیست؟ (قسمت 1 از 2)💵 📝 به قلم حجت الاسلام سید مهدیار حسینی ( کارشناسی ارشد فلسفه و طلبه درس خارج و از اعضای تشکل مستعدان) 1️⃣از هفته قبل که زمزمه پرداخت وام اربعین به زوار اباعبدالله الحسین علیه السلام در فضای مجازی مطرح شد، سوال ها پیرامون نحوه واگذاری و شرایط آن بین فضلای حوزه مطرح شد و هریک بنابر بر رسالت حوزوی خود وظیفه داشتند به بیان احکام شرعی آن بپردازند. 2️⃣مطرح شدن شرط مسدودی ۲.۵ میلیون و نوع عقد شرعی این وام ، شبهه ربوی بودن آن را ایجاد کرده و اظهارات حجت الاسلام مدرسی یزدی به آن دامن زد پس از آن گمانه زنی ها در میان بدنه طلاب و فضلای حوزه شروع شد و نظرات موافق و مخالف در مورد حلیت و حرمت این وام رد و بدل شد. 3️⃣حجت الاسلام کریمی عضو دفتر استفتائات رهبری دامت برکاته و آیت الله سیستانی حفظه الله، حجت الاسلام مجید رضایی عضو شورای فقهی بانک مرکزی و برخی از مسئولین دفاتر سایر مراجع نحوه تصحیح و حلیت این وام را در قالب عقد مرابحه تبیین کرده و نظر مستقیم اجتهادی آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله مبنی بر حلیت ( اما دور از انصاف بودن آن) خیال زائران اربعین حسینی که - اکثر قریب به اتفاق آنها متشرع و اهل رعایت احکام هستند- را تا حدودی راحت کرد. ادامه در پست بعدی👇 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🧠تأملی در مورد نحوه اجرای وام اربعین/ مقصر اصلی سردرگمی مردم کیست؟ (قسمت 2 از 2) 4️⃣اما سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور زید عزه -عضو ستاد ترویج احکام- همچنان شبهه حرمت آن را زنده نگه داشت تا اینکه بیانیه شورای فقهی بانک مرکزی مبنی بر خلاف شرع بودن وام اربعین موجب تشویش و تکدر خاطر و سردرگمی مومنین شد. 💢نکته اینجاست که هر دو گروه براساس مبانی فقهی و اینکه این وام براساس کدام عقد در اختیار مردم قرار میگیرد، حلیت و حرمت را کاملا درست تبیین کرده اند ‼️اما معضل و بحران از جایی آغاز میشود که بدون در نظر گرفتن اقتضائات رسانه، این عدم هماهنگی باعث انفجار فضای مجازی از شبهات و طنزهای تلخ پیرامون این تشتت آرا شده و نتیجه ای جز حیرت و شک در پی نخواهد داشت ⛔️به نظر می‌رسد مقصر اصلی این مشکلات بانک ملی و به خصوص شورای فقهی این بانک است که حتی متن قرارداد و کیفیت تخصیص این وام را در سایت یا شعب به درستی اطلاع رسانی نکرده بلکه جزئیات آن را تغییر داده و فقط یک روز پس از پایان مهلت ثبت نام و واریز وجه ودیعه، اعلام کرده اند که ودیعه را آزاد و قابل برداشت کرده است. 🚫بانک مرکزی و شورای فقهی آن نیز نتوانسته نقش نظارتی و قانونی خود را ایفا کند. ✅به نظر می‌رسد که فضلای حوزه نیز علیرغم اینکه وظیفه پاسخگویی و بیان احکام را دارند اما باید این روند که منجر به تشتت آرا و سردرگمی مومنین میشود تصحیح کنند لذا پیشنهاد می‌گردد که در موارد مشابه از بانک ها مطالبه اطلاع رسانی شفاف صورت پذیرد و همچنین اقتضائات رسانه ملاحظه شده و هماهنگی های لازم در بیان نظرات انجام شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ پاسخ حقوقی به شبهه کودتا نبودن حادثه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ⬅️ به قلم میثم رستمی، مدیر اندیشکده مستعدان ❇️ یکی از حقوقدانان در یادداشتی اعلام کرده است که حادثه 28 مرداد 1332 یک کودتا نبوده است. خلاصه استدلال ایشان این است که کودتا به معنای به دست آوردن قدرت به صورت غیر قانونی از طریق قوای نظامی است. شاه اگرچه در 28 مرداد از قوای نظامی استفاده کرد، اما غیر قانونی نبوده است. چرا؟ چون بر اساس رویه شکل گرفته، عزل و نصب نخست وزیر توسط شاه مشروط به « رأی تمایل مجلس» بود و از آنجا که مصدق در تاریخ 22 مرداد، مجلس را منحل کرده بود، در نتیجه عزل مصدق توسط شاه نیازی به رأی تمایل مجلس نداشت؛ چرا که مجلس منحل شده بود و با انحلال مجلس رأی تمایل مجلس، سالبه به انتفاء موضوع است و در نتیجه پیش شرطی برای عزل و نصب شاه وجود نداشت. دو اشکال به این استدلال وارد است: اشکال اول: اگر عزل و نصب بر اساس رویه شکل گرفته است، بنابر این بعد از اعلام انحلال مجلس، باید همان رویه را مورد بررسی قرار داد، نه اینکه قاعده منطقی سالبه به انتفاء موضوع را پیش کشید و اظهار داشت دیگر نیازی به رأی تمایل مجلس نیست. بر اساس همان رویه، شاه باید منتظر می‌ماند تا مجلس بعدی تشکیل شود و سپس بر اساس رای تمایل مجلس به عزل نخست وزیر اقدام می‌کرد. بله اگر مجلس به طور کلی منحل می‌شد به طوری که دیگر قرار نبود مجلسی تشکیل شود یا برای چندین سال تأسیس مجلس به تعویق می‌افتاد می‌توان پذیرفت که چنین رویه‌ای وجود نداشته است. اما بر اساس دستور شاه مقرر شد در اسفند ماه مجددا انتخابات مجلس برگزار شود. در اینجا رویه سابق حکم می‌کند که تا زمان برگزاری انتخابات، شاه دست نگهدارد. اشکال دوم که مهمتر از اشکال قبلی است این است که اساسا طبق قانون اساسی مورد اشاره آقای برهانی، دکتر مصدق حق انحلال مجلس را نداشت. بنابر این اعلام انحلال مجلس از سوی دکتر مصدق غیرقانونی بوده و در نتیجه مجلس منحل نشده بود. بنابراین زمانی که شاه مصدق را عزل کرد یعنی تاریخ 23 مرداد، هنوز مجلس منحل نشده بود. شاهد این مطلب هم آن است که شاه پس از عزل مصدق و در آبان ماه انحلال مجلس را اعلام می‌کند. پس حد وسط استدلال آقای برهانی عقیم است. البته این نحوه بحث، صرفا از جنبه حقوقی و قانونی ماجراست که به مذاق آقای برهانی خوش بیاید و الا حکومتی که اصلش نامشروع بوده و ده‌ها دلیل شرعی و عقلایی بر نامشروع بودن حکومت او و پدرش وجود دارد، با بحث‌های خشک قانونی که فرع بر اصل مشروعیت قانونگذار و مجری قانون است، تطهیر نمی‌شود. ⬅️ لینک یادداشت در خبرگزاری فارس http://fna.ir/3e82s9 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان برگزار کرد: 🔰 سلسله نشست های علمی ⬅️ نشست چهارم ✅ عنوان نشست: زمینه ها و رویکردها در کتاب « اعتبار سنجی احادیث شیعه» ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان ✅ این نشست در تاریه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ در سالن جلسات اندیشکده برگزار شد. ⬅️ صوت نشست به زودی در کانال منتشر می شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
گزارش تصویری از نشست « زمینه ها و رویکردها در کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه» 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
جلسه نشست کتاب اعتبار سنجی استاد دهبان.mp3
46.55M
صوت نشست « زمینه ها و رویکردها در کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه» با ارائه استاد دهبان ( از اساتید هم‌اندیش اندیشکده مستعدان) ✅ محورهای نشست ⬅️ گزارشی از محتوای کتاب (محور اصلی نشست) ⬅️ تحلیلی پیرامون انگیزه تالیف کتاب ⬅️ برخی نقدهای محتوایی به کتاب ❇️ اگر با علم رجال و حدیث آشنایی دارید و این کتاب را نخوانده اید، توصیه می شود این صوت را گوش کنید. اگر کتاب را خوانده اید باز هم یک جمع بندی خوب و نکات ارزشمند در این ارائه وجود دارد که توصیه می شود صوت را گوش کنید. ❇️ این صوت برای عزیزانی مناسب است که تا حدودی با فضای تخصصی علم رجال و حدیث آشنایی دارند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ سلسله نشست های علمی ⬅️ نشست پنجم ✅ عنوان: دو مکتب اعتبارسنجی حدیث؛ "سندمحور" و "فهرستی": چیستی، تمایزها، چالشها ✅ ارائه دهنده: حجة الاسلام حیدری فطرت ✅ زمان: ۴ شهریور ساعت ۱۳ ✅ صوت نشست در کانال قرار خواهد گرفت 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
☑️ مقاله ای که در سال ۲۰۱۶ توسط تعدادی از دانشمندان در آمریکا منتشر شد: فرضیه کالبدشکافانه در مورد راز شهادت [امام] حسن [ع] در قرن هفتم میلادی: « مسمومیت امام حسن (ع) با کلراید جیوه» ⬅️ نویسندگان: نیکول برک، میچل گولاس، سایروس رافت، علیار موسوی 🔰 ترجمه شده توسط حجت الاسلام و المسلمین سید مهدیار حسینی ( طلبه درس خارج، ارشد فلسفه و سطح سه کلام و عضو اندیشکده مستعدان) ⬅️ اصل مقاله به زبان انگلیسی و ترجمه آن توسط سید مهدیار حسینی در پست بعدی منتشر می شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
0025802415601456 - Copy.pdf
359.2K
A forensic hypothesis for the mystery of al-Hasan’s death in the 7th century: Mercury(I) chloride intoxication 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
امام حسن علیه السلام.pdf
749.3K
ترجمه مقاله و تعلیقه بر آن توسط حجت الاسلام سید مهدیار حسینی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
جمهوری اسلامی نه؛ جمهوری اسلامی‌تر آری!! 🔸به قلم میثم رستمی ❇️ باورتان می‌شود شخصی در فاصله نوشتن 2 یادداشت دچار چنین تناقضی شده باشد؟ شهاب‌الدین حائری مدعی 2 گزاره شده است: اولا امور امضایی در دین، اسلامی و غیر اسلامی ندارد و حکومت هم از جمله این امور است. دوم: جمهوری بدون پسوند اسلامی، اسلامی‌تر است! جناب حائری!! اگر اسلامی و غیر اسلامی نداریم، اسلامی‌تر چه صیغه‌ای است؟ بگذریم. ایشان برای اثبات اینکه جمهوری بدون قید اسلامی، اسلامی‌تر است چندین گزاره را ادعا کرده است که به بررسی تک تک آنها می‌پردازیم: ☑️ می گوید «اسلام همانگونه که راه رفتن را به انسان یاد نمی‌دهد و ما راه رفتن اسلامی نداریم در باقی شئون زندگی که خود بشر مکلف است از عقلش استفاده کند و راهی برای حل معضلات خود پیدا کند هم اسلامی و غیر اسلامی نداریم همانطور که بیع اسلامی نداریم.» 🔰 درباره این سخن گفتنی است: یکم: قسمت اول این گزاره درست است که اسلام خیلی چیزها را به انسان نمی‌آموزد. اما نتیجه‌گیری منطقی نیست. چرا؟ چون ایشان باید توضیح دهد منظور از اسلامی و غیراسلامی چیست و سپس «اسلامی یا غیراسلامی» را نفی یا اثبات کند. اگر منظور از اسلامی بودنِ یک مفهوم و رفتار این است که اصل آن را اسلام به انسان آموخته باشد، بله در این صورت حکومت و بیع اسلامی و غیراسلامی نداریم. ولی مگر کسانی که می‌گویند حکومت اسلامی، منظورشان این است که اصل حکومت را اسلام به انسان آموخته است؟ یا اگر می‌گویند بیع اسلامی یعنی بیع را اسلام به انسان آموخته است؟ اساسا تعاریف و اصطلاحات متعددی برای پسوند اسلامی وجود دارد که ایشان بدون اشاره به آنها، به صورت مطلق پسوند اسلامی را مردود می‌شمارد ؛ بدون آن که تعریفی از مدعای مد نظر خود ارائه دهد. و همین نکته هم موجب تناقض‌گویی وی شده است. اگر حکومت و جمهوری اسلامی نداریم، اسلامی‌تر هم نداریم. و اگر «جمهوری»، اسلامی‌تر است، پس اسلامی هم می‌تواند باشد. از نظر منطقی ابتدا باید بگوییم منظور از اسلامی چیست و سپس معنای مورد نظر را مورد بحث و بررسی قرار داد. اگر کسی بگوید منظور از بیع اسلامی، بیعی است که شرایط اسلام در آن بیع مراعات شود، در این صورت طبق تعریف، بیع اسلامی هم داریم. این اصطلاح هم مطابق لغت است و هم عرف. دوم: می‌گوید در اموری که بشر باید از عقلش استفاده کند، اسلامی و غیراسلامی نداریم. باز هم باید پرسید به چه معنا نداریم و به چه معنا داریم. اگر کسی بگوید بشر که مکلف است از عقل خویش استفاده کند، گاهی عقل با ملاحظه چارچوب‌های شرعی و مقاصد و اهداف شارع به راهکاری می‌رسد و گاهی بدون در نظر گرفتن آنها به ارائه راهکار می‌رسد. و منظور از اسلامی همان مورد اول است، در این صورت باز هم معقول و به جاست که گفته شود راهکار اول اسلامی است. مثلا انسان غربی برای رونق اقتصاد خود از بانکداری ربوی استفاده کرده است. این هم یک راهکار عقلایی در جوامع غربی است و می توان آن را راهکاری غیر دینی یا غیر اسلامی نامید. به این معنا که شرایط دین را در این راهکار به حساب نیاورده اند. حال عقل یک انسان مؤمن می‌تواند راهکاری را تجویز کند که این حدود و ثغور را رعایت کند و در نتیجه آن را اسلامی خواند، یعنی راهکاری که در آن شرایط اسلام مراعات شده است. ☑️ می‌گوید فقها ابواب معاملات را... ⬅️ برای خواندن ادامه ی یادداشت روی لینک زیر بزنید: http://fna.ir/3enj4t 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
recording-20230826-134140.mp3
39.05M
⬅️ صوت نشست پنجم ✅ با عنوان: دو مکتب اعتبارسنجی حدیث؛ "سندمحور" و "فهرستی": چیستی، تمایزها، چالشها ✅ ارائه دهنده: حجة الاسلام حیدری فطرت ❇️ مهمترین مطالب ارائه شده در نشست ⬅️ سه روش اعتبارسنجی حدیث ⬅️ چهار دانش مرتبط با اعتبارسنجی حدیث ⬅️ ارائه ی مثال های کاربردی از سه روش اعتبارسنجی ⬅️ با تاکید و‌ توضیحات بیشتر نسبت به روش فهرستی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 حتما توصیه می شود طلاب عزیز این صوت را گوش دهند. بسیار قابل استفاده و راهگشاست و زمینه های تحقیق در این دانش را فراهم می سازد. 🔰 این صوت برای عزیزانی که طلبه نیستند ولی علاقه مند به دانش های حدیثی هستند نیز مفید و قابل استفاده است.
عجیب و عجیب تر! 📝 به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان 🔸شهید مطهری در کتاب اسلام و مقتضیات زمان عبارتی را به ابوالخطاب ملعون نسبت می دهد که امر بر ایشان با فرد دیگری مشتبه شده است: 《اینها می‌گویند هر چه کافی نوشته باشد ، صحیح است . مجتهدین می‌گویند نه ، مثل‌ این ، هزارها آدم جعال وضاع کذاب بوده‌اند . مردی است به نام " ابی الخطاب " . این مرد ، ملحد و ضد اسلام بود . طشت رسوائیش بالاخره از بام افتاد . وقتی می‌خواستند اعدامش کنند گفت : و لقد وضعت فی اخبارکم اربعه آلاف حدیث من چهار هزار حدیث در اخبار شما قاطی کردم》(اسلام و مقتضیات زمان، نویسنده : مطهری،مرتضی، ج 1، ص145) 💠چنین جمله ای از ابوالخطاب نقل نشده بلکه از ابن ابی العوجاء نقل شده در کتب اهل سنت در تاریخ طبری و دیگر کتب آمده است. این مطلب حتی در بحار الانوار مرحوم مجلسی آمده: (بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء/ العلامة المجلسي ج 58 ص357) سید مرتضی می نویسد: «أحضره للقتل، و أیقن بمفارقة الحیاة: لئن قتلتمونى لقد وضعت فى أحادیثکم أربعة آلاف حدیث مکذوبة مصنوعة.» (أمالى المرتضى، ج1، ص128) 🔸فاضل گرامی، حجت السلام و المسلمین محمد تقی اکبر نژاد ضمن مقاله ای به این فرمایش شهید مطهری نقد وارد می کند که عبارت ایشان عجیب تر است: 《ما در هیچ کتابى این مطلب را از ابوالخطاب نیافتیم. او سرکرده غلات زمان امام صادق بود و البته جعل‏هایى نیز داشت. اما شما حتى یک روایت در کتب شیعه از او پیدا نمى‏کنید. یعنى به خاطر غلو و لعن‏ها و نفرین‏هاى امام صادق و سایر ائمه، وى رسوا شد و حتى یک حدیث نیز از او در کتب روایى شیعه وجود ندارد و همین معناى محافظت از دین است. اما مطلبى که ایشان از ابوالخطاب نقل مى‏کند، جمله‏اى است که از ابن ابى‏العوجاء پیش از اعدام نقل شده است.》 (مقاله حجیت عمومی احادیث/محمدتقی اکبر نژاد لینک دسترسی👇 http://jf.isca.ac.ir/article_3001.html) ✅اما باید گفت امر چنان نیست که ایشان می فرمایند. در کتب متعدد درباره روایات ابوالخطاب نکاتی بیان شده غیر از اینکه در کتاب طب الائمه ده ها روایت از او نقل شده بطور مثال به آدرس های زیر مراجعه کنید: طبّ الأئمة(ع) ابن بسطام:  ج۱صص ۳۰و۵۰و ۵۲و ۶۵ و ۷۹ و۱۳۲ و ۱۳۵ و ۱۳۷ و... همچنین برای تکمیل بحث به مدخل ابوالخطاب درمرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی نوشته آقای حسن انصاری مراجعه کنید. 💠عجیب از شهید مطهری که دو نام را با هم اشتباه گرفتند اما قابل پذیرش است؛ چون گاهی در سخنرانی سهو پیش می آید؛ اما عجیب تر از آقای اکبر نژاد که اینگونه به شهید مطهری اشکال کرده اند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️⛔️ سلبریتی های ضد شیعی عراق وقتی میخوان علیه زائران ایرانی اظهار نظر کنن، لطفا حواسشون به حشد الشعبی باشه. با کسی شوخی نداره. از ما گفتن بود☺️ ⬅️ توئیت قیس قریشی: ⭕️در دو هفته گذشته چند "سلبریتی" مجازی و تلویزیونی غیر شیعی در عراق به زائران ایرانی حرم اباعبدالله با مطالب اهانت‌آمیز و تمسخرآمیز جسارت کردند ! برادران در حشدالشعبی به کمک وزارت کشور و قوه قضائیه و هیئت ناظر بر رسانه ها و فضای مجازی چنان عزیزان بی‌شعور و دوزاری را هدایت و ارشاد کردند که در چند روز گذشته یکی پس از دیگری رسما و جلوی دوربین در اکانت های خود اعلام شکر خوری اضافه کردند. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
شمر هم به زیارت رفت ولی چه فایده؟! 📝حجت الاسلام و المسلمین 🖋حال که بازار زیارت سالار شهیدان داغ تر از تمام تاریخ گشته است، عده ای با توهم خاموش کردن نور الهی، حق و باطل را در هم می آمیزند. 💢عباراتی روشنفکرانه ذهن و قلب زائران عزیز را می خراشد که «زیارت فایده ای ندارد و به جای زیارت به معرفت مقام و اهداف امام حسین علیه السلام بپردازید چرا که شمر ملعون که اول زائر ابی عبدالله علیه السلام بود قاتل ایشان هم شد و زیارت به دردش نخورد چون معرفت نداشت.» 🔆چندین مغالطه در این استدلال به چشم می خورد که به برخی از آن ها اشاره می شود: 1⃣بعضی از اوامر شارع به اصطلاح علمای اصولی امر تام هستند؛ بدین معنا که شارع به هیچ فعلی غیر از آن امر رضایت نمی دهد ولو فعل ظاهرا مثبتی باشد. به عنوان مثال طبق نقل بعضی از مقاتل عده‌ای روز عاشورا بر بلندی ایستاده و بر مصائب حضرت گریه می کردند؛ اما از این گریه طرفی نبستند، چرا که آن روز هیچ فعلی به جز نصرت امام برای شارع مقدس ملحوظ نبوده، بلکه مبغوض بوده است. لذا در آن روز فقط نصرت امام مهم بود و لا غیر؛ لکن امروز بنابر روایات مستفیض بلکه متواتر، هم زیارت حضرت برای شارع مقدس بسیار مطلوب است و هم بکاء و گریه بر ایشان. 2⃣عجیب تر آنست که نقش نیت در این استدلال به صورت موذیانه حذف می گردد؛ شمر که با نیت زیارت به کربلا نرفت! 3⃣رابطه معرفت امام و زیارت ایشان نظیر دور هرمنوتیکی است؛ یعنی معرفت سبب افزایش کمی و کیفی زیارت می شود و زیارت سبب زیاد شدن معرفت خواهد شد، لذا به جای دوگانه سازی کاذب شایسته است به تقویت هر دو پرداخته شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📌پیدایش پیاده روی اربعین، از کجا؟ 📝حجت الاسلام و المسلمین ✅حوالی سال ۲۰۰۳ میلادی همزمان با حملهٔ ایالات متحده به کشور عراق، حزب بعث در این کشور سقوط کرد و صدام حسین دستگیر، محاکمه و درنهایت اعدام گشت. پس از سقوط حزب بعث که مهمترین مانع در مقابل پیاده روی اربعین بود و در طی سالهای 1390، 1395، 1396 و 1397 هجری قمری، زائران این مسیر را به خاک و خون کشیده بود، پیاده روی اربعین به صورت علنی برگزار گشت و هرساله به عظمت آن افزوده شد و از حدود ده سال پیش، حضور شیعیان کشورهای دیگر به خصوص ایرانیان در این مراسم رواج یافت و این مراسم به محلی برای گردآمدن عاشقان اهلبیت (علیهم السلام) از تمامی جهان تبدیل گشت. ✨با کمی جست و جو در می یابیم که توصیه به زیارت امام حسین (علیه السلام) در روز اربعین و با پای پیاده در روایات ائمهٔ معصومین (علیهم السلام) وجود ندارد؛ ⁉️پس عامل پیدایش این مراسم، با این شور و عظمت از کجاست؟ البته باید به این نکته هم توجه داشت که توصیه به زیارت امام حسین (علیه السلام) در کربلا به صورت عام و به صورت خاص در روز اربعین و همچنین توصیه به زیارت امام حسین (علیه السلام) با پای پیاده، در روایات ما به کرات وجود دارد و سنت زیارت امام حسین (علیه السلام) از زمان ائمه (علیهم السلام) تا به امروز حتی در دوران حکومت بنی امیه و بنی عباس باوجود خطرات بسیار، در میان شیعیان مداومت و استمرار داشته است؛ اما تلفیق این سه توصیه؛ یعنی زیارت امام حسین (علیه السلام) در کربلا و زیارت در روز اربعین و زیارت با پای پیاده چگونه انجام شده است که نتیجهٔ آن، امروز به مراسمی عظیم مبدل گشته تا حدی که از این گردهمایی پانزده تا بیست میلیونی به راحتی عبور میکنند تا مبادا به نقاط دیگر جهان مخابره شود. 💠تا اواسط قرن هشتم هجری و فوت علامهٔ حلی، حوزهٔ شیعه در حله قرار داشت اما پس از فوت علامه و انتقال پیکر ایشان به نجف و دفن ایشان در جوار 🕌مرقد امیرالمؤمنین در نجف اشرف و همچنین حضور پسر علامه در نجف، به تدریج طلاب شیعه در حوزهٔ حله به نجف منتقل شدند. با حضور طلاب شیعه در نجف و مداومت ایشان بر سنت زیارت امام حسین (علیهالسلام) به خصوص در ایام مخصوص زیارتی ازجمله اربعین، مسیر حرکت پیاده از نجف تا کربلا از کنار فرات شکل گرفت که بعدها به نام طریق العلماء شهرت یافت. گفته شده است که این سنت تا زمان شیخ انصاری بین علماء رواج داشته است که پس از ایشان به فراموشی سپرده شد؛ اما محدث نوری بار دیگر این سنت حسنه را زنده کرد. او چارپایانی را برای حمل بار کرایه میکرد و با پای پیاده با یاران و شاگردان خود به زیارت امام حسین (علیه السلام) میرفت؛ اما با ورود اتومبیل به عراق و تغییر در شیوهٔ سفر، بار دیگر این سنت در حال فراموشی بود که با التزام و اصرار سید محمود حسینی شاهرودی که پس از درگذشت سید ابوالحسن اصفهانی زعامت دینی و علمی و مرجعیت حوزه های علمیهٔ تشیع را برعهده گرفته بود، زیارت امام حسین (علیهالسلام) با پای پیاده در ایام زیارتی به خصوص اربعین در میان طلاب رواج یافت. پس از فوت ایشان یعنی حدود ۵۰ سال پیش، زیارت با پای پیاده توسط طلاب به همراهی اساتیدشان ادامه داشت و کم کم در میان غیر طلاب هم رواج یافت که با روی کار آمدن حزب بعث در عراق و مخالفت بعثی ها با دین و شریعت، زیارت اربعین با سختی های بسیاری همراه شد اما بازهم از سوی علماء، تدابیری در جهت حفظ این سنت اندیشیده شد؛ ازجمله اینکه آیت الله محمدصادق صدر از مراجع نجف اشرف با صدور فتوایی پیاده روی اربعین را واجب اعلام کردند. تدبیر دیگر این بود که شیعیان به صورت گروه های کوچک، شبانه از مسیر فرات خودشان را به کربلا می‌رساندند و از خاموش شدن این نور جلوگیری میکردند. پس از سقوط حزب بعث هم با عنایات مراجع شیعه ازجمله آیت الله سید محمد سعید حکیم و آیت الله سیستانی در 🇮🇶عراق و مقام معظم رهبری در 🇮🇷ایران، این حرکت استمرار و شدت یافت تا به امروز که پیاده روی اربعین به ، مبدل گشته است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🧐بالاخره چند حج؟! 📝حجت الاسلام و المسلمین 📚کتاب شریف کامل الزیارات در باب قیاس ثواب زیارت ابی عبدالله علیه السلام با حج و عمره روایات متفاوتی را می آورد؛ مثلا گاهی می فرماید معادل یک حج گاهی می فرماید معادل ۲۰ حج و گاهی هم ۱۰۰۰ حج و ۱۰۰۰ عمره! 👌سر این اختلاف را به نحو استقرا(و نه حصر) می توان اینگونه دریافت که: اولا اختلاف سطح روات سبب افشای سر اینگونه گشته است کما اینکه یکی از روات با تعجب می پرسد از شما چنین نقل کرده اند که ثواب زیارت حسین علیه السلام را با حج برابر دانسته اید!(باب ۶۶ ح۷) و راوی دیگری همان ابتدا از حضرت می شنود که این زیارت معادل ۱۰۰۰ حج و ۱۰۰۰ عمره است(باب۶۶ ح۱۰) ثانیا اختلاف در معرفت و سعه وجودی زائر سبب این اختلاف شده است همانطور که ثواب زیارت و سایر اعمال عبادی ائمه اطهار علیهم السلام با انسان های عادی قابل مقایسه نیست.(ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین) قید "عارفا بحقه" که تشکیکی است می تواند مشعر به این معنا باشد.(باب۶۶ ح ۵) 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 السلام علیک یااباعبدالله 🖤 تو نغمه ی محبوبمی دلیل حال خوبمی ◾️ با صدای سید رضا نریمانی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🧐چرا خداوند به زائر سیدالشهداء چندبرابر زائر خانه ی خودش ثواب می‌دهد ؟! 📝حجت الاسلام و المسلمین اساسا هدف خلقت انسان 📿عبادت و معرفت و در نتیجه نزدیک شدن به خداست. ظرفیتی که برای انسان در 🕋حج ایجاد می شود تا به مقصود عالم نزدیک شود، چندین برابرش در زیارت سیدالشهداء ایجاد می شود، چرا که واسطه ی فیض در عالم امام معصوم است و در حج هم با وساطت امام، این تقرب صورت میگیرید. (عبارات زیارت جامعه ی کبیره و سایر روایات گواه این مطلب است، مثل این روایت که: ✨«بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْیَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ»؛ (اسلام بر پنج چیز، بنیان شده، بر نماز و زکوه و روزه و حج و ولایت)، زراره گوید عرض کردم، کدامیک از اینها برترند؟ فرمود: «الْوَلَایَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِی هُوَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِن‌...»(ولایت برتر است زیرا کلید آنهاست، و والى راهنماى آن امور است...).) ♦️پس اینکه زیارت سیدالشهداء ثواب یا به تعبیری ظرفیت وصول الی الله بیشتری دارد، جای تعجب ندارد؛ چون شخص به صورت مستقیم سراغ واسطه می رود که همان امام معصوم است و هدف اصلی عباداتی مثل حج. خصوصا که وجود نازنین سیدالشهداء علیه السلام در بین اهل بیت علیهم السلام اختصاصاتی مخصوص به خود دارند که در مورد سایر اهل بیت علیهم السلام این اختصاصات موجود نیست، ظرفیتی که در زیارت و اشک بر حضرت هست، ظرفیت بسیار عظیمی است که انسان می تواند این ظرفیت را برای خود آزاد کند، اما نه اینکه هرکسی برایش این ظرفیت آزاد می شود … به اصطلاح فاعلیت فاعل موجود است به شرط آنکه قابلیت در قابل هم موجود باشد… 💠روایات ثواب اشک بر سیدالشهداء علیه السلام هم اینگونه است که ظرفیت پاک شدن گناهان انسان را دارد ، البته بشرطها و شروطها … 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید