❇️ پاسخ حقوقی به شبهه کودتا نبودن حادثه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲
⬅️ به قلم میثم رستمی، مدیر اندیشکده مستعدان
❇️ یکی از حقوقدانان در یادداشتی اعلام کرده است که حادثه 28 مرداد 1332 یک کودتا نبوده است. خلاصه استدلال ایشان این است که کودتا به معنای به دست آوردن قدرت به صورت غیر قانونی از طریق قوای نظامی است. شاه اگرچه در 28 مرداد از قوای نظامی استفاده کرد، اما غیر قانونی نبوده است. چرا؟ چون بر اساس رویه شکل گرفته، عزل و نصب نخست وزیر توسط شاه مشروط به « رأی تمایل مجلس» بود و از آنجا که مصدق در تاریخ 22 مرداد، مجلس را منحل کرده بود، در نتیجه عزل مصدق توسط شاه نیازی به رأی تمایل مجلس نداشت؛ چرا که مجلس منحل شده بود و با انحلال مجلس رأی تمایل مجلس، سالبه به انتفاء موضوع است و در نتیجه پیش شرطی برای عزل و نصب شاه وجود نداشت.
دو اشکال به این استدلال وارد است:
اشکال اول: اگر عزل و نصب بر اساس رویه شکل گرفته است، بنابر این بعد از اعلام انحلال مجلس، باید همان رویه را مورد بررسی قرار داد، نه اینکه قاعده منطقی سالبه به انتفاء موضوع را پیش کشید و اظهار داشت دیگر نیازی به رأی تمایل مجلس نیست. بر اساس همان رویه، شاه باید منتظر میماند تا مجلس بعدی تشکیل شود و سپس بر اساس رای تمایل مجلس به عزل نخست وزیر اقدام میکرد.
بله اگر مجلس به طور کلی منحل میشد به طوری که دیگر قرار نبود مجلسی تشکیل شود یا برای چندین سال تأسیس مجلس به تعویق میافتاد میتوان پذیرفت که چنین رویهای وجود نداشته است. اما بر اساس دستور شاه مقرر شد در اسفند ماه مجددا انتخابات مجلس برگزار شود. در اینجا رویه سابق حکم میکند که تا زمان برگزاری انتخابات، شاه دست نگهدارد.
اشکال دوم که مهمتر از اشکال قبلی است این است که اساسا طبق قانون اساسی مورد اشاره آقای برهانی، دکتر مصدق حق انحلال مجلس را نداشت. بنابر این اعلام انحلال مجلس از سوی دکتر مصدق غیرقانونی بوده و در نتیجه مجلس منحل نشده بود. بنابراین زمانی که شاه مصدق را عزل کرد یعنی تاریخ 23 مرداد، هنوز مجلس منحل نشده بود. شاهد این مطلب هم آن است که شاه پس از عزل مصدق و در آبان ماه انحلال مجلس را اعلام میکند. پس حد وسط استدلال آقای برهانی عقیم است.
البته این نحوه بحث، صرفا از جنبه حقوقی و قانونی ماجراست که به مذاق آقای برهانی خوش بیاید و الا حکومتی که اصلش نامشروع بوده و دهها دلیل شرعی و عقلایی بر نامشروع بودن حکومت او و پدرش وجود دارد، با بحثهای خشک قانونی که فرع بر اصل مشروعیت قانونگذار و مجری قانون است، تطهیر نمیشود.
⬅️ لینک یادداشت در خبرگزاری فارس
http://fna.ir/3e82s9
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان برگزار کرد:
🔰 سلسله نشست های علمی
⬅️ نشست چهارم
✅ عنوان نشست:
زمینه ها و رویکردها در کتاب « اعتبار سنجی احادیث شیعه»
✅ ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان
✅ این نشست در تاریه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ در سالن جلسات اندیشکده برگزار شد.
⬅️ صوت نشست به زودی در کانال منتشر می شود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
گزارش تصویری از نشست « زمینه ها و رویکردها در کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه»
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
جلسه نشست کتاب اعتبار سنجی استاد دهبان.mp3
46.55M
صوت نشست « زمینه ها و رویکردها در کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه» با ارائه استاد دهبان ( از اساتید هماندیش اندیشکده مستعدان)
✅ محورهای نشست
⬅️ گزارشی از محتوای کتاب (محور اصلی نشست)
⬅️ تحلیلی پیرامون انگیزه تالیف کتاب
⬅️ برخی نقدهای محتوایی به کتاب
❇️ اگر با علم رجال و حدیث آشنایی دارید و این کتاب را نخوانده اید، توصیه می شود این صوت را گوش کنید. اگر کتاب را خوانده اید باز هم یک جمع بندی خوب و نکات ارزشمند در این ارائه وجود دارد که توصیه می شود صوت را گوش کنید.
❇️ این صوت برای عزیزانی مناسب است که تا حدودی با فضای تخصصی علم رجال و حدیث آشنایی دارند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ سلسله نشست های علمی
⬅️ نشست پنجم
✅ عنوان:
دو مکتب اعتبارسنجی حدیث؛ "سندمحور" و "فهرستی": چیستی، تمایزها، چالشها
✅ ارائه دهنده:
حجة الاسلام حیدری فطرت
✅ زمان:
۴ شهریور ساعت ۱۳
✅ صوت نشست در کانال قرار خواهد گرفت
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
☑️ مقاله ای که در سال ۲۰۱۶ توسط تعدادی از دانشمندان در آمریکا منتشر شد:
فرضیه کالبدشکافانه در مورد راز شهادت [امام] حسن [ع] در قرن هفتم میلادی:
« مسمومیت امام حسن (ع) با کلراید جیوه»
⬅️ نویسندگان: نیکول برک، میچل گولاس، سایروس رافت، علیار موسوی
🔰 ترجمه شده توسط حجت الاسلام و المسلمین سید مهدیار حسینی ( طلبه درس خارج، ارشد فلسفه و سطح سه کلام و عضو اندیشکده مستعدان)
⬅️ اصل مقاله به زبان انگلیسی و ترجمه آن توسط سید مهدیار حسینی در پست بعدی منتشر می شود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
0025802415601456 - Copy.pdf
359.2K
A forensic hypothesis for the mystery of
al-Hasan’s death in the 7th century:
Mercury(I) chloride intoxication
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
امام حسن علیه السلام.pdf
749.3K
ترجمه مقاله و تعلیقه بر آن توسط حجت الاسلام سید مهدیار حسینی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
May 11
جمهوری اسلامی نه؛ جمهوری اسلامیتر آری!!
🔸به قلم میثم رستمی
❇️ باورتان میشود شخصی در فاصله نوشتن 2 یادداشت دچار چنین تناقضی شده باشد؟ شهابالدین حائری مدعی 2 گزاره شده است: اولا امور امضایی در دین، اسلامی و غیر اسلامی ندارد و حکومت هم از جمله این امور است. دوم: جمهوری بدون پسوند اسلامی، اسلامیتر است!
جناب حائری!! اگر اسلامی و غیر اسلامی نداریم، اسلامیتر چه صیغهای است؟ بگذریم.
ایشان برای اثبات اینکه جمهوری بدون قید اسلامی، اسلامیتر است چندین گزاره را ادعا کرده است که به بررسی تک تک آنها میپردازیم:
☑️ می گوید «اسلام همانگونه که راه رفتن را به انسان یاد نمیدهد و ما راه رفتن اسلامی نداریم در باقی شئون زندگی که خود بشر مکلف است از عقلش استفاده کند و راهی برای حل معضلات خود پیدا کند هم اسلامی و غیر اسلامی نداریم همانطور که بیع اسلامی نداریم.»
🔰 درباره این سخن گفتنی است:
یکم: قسمت اول این گزاره درست است که اسلام خیلی چیزها را به انسان نمیآموزد. اما نتیجهگیری منطقی نیست. چرا؟ چون ایشان باید توضیح دهد منظور از اسلامی و غیراسلامی چیست و سپس «اسلامی یا غیراسلامی» را نفی یا اثبات کند. اگر منظور از اسلامی بودنِ یک مفهوم و رفتار این است که اصل آن را اسلام به انسان آموخته باشد، بله در این صورت حکومت و بیع اسلامی و غیراسلامی نداریم.
ولی مگر کسانی که میگویند حکومت اسلامی، منظورشان این است که اصل حکومت را اسلام به انسان آموخته است؟ یا اگر میگویند بیع اسلامی یعنی بیع را اسلام به انسان آموخته است؟ اساسا تعاریف و اصطلاحات متعددی برای پسوند اسلامی وجود دارد که ایشان بدون اشاره به آنها، به صورت مطلق پسوند اسلامی را مردود میشمارد ؛ بدون آن که تعریفی از مدعای مد نظر خود ارائه دهد. و همین نکته هم موجب تناقضگویی وی شده است.
اگر حکومت و جمهوری اسلامی نداریم، اسلامیتر هم نداریم. و اگر «جمهوری»، اسلامیتر است، پس اسلامی هم میتواند باشد. از نظر منطقی ابتدا باید بگوییم منظور از اسلامی چیست و سپس معنای مورد نظر را مورد بحث و بررسی قرار داد. اگر کسی بگوید منظور از بیع اسلامی، بیعی است که شرایط اسلام در آن بیع مراعات شود، در این صورت طبق تعریف، بیع اسلامی هم داریم. این اصطلاح هم مطابق لغت است و هم عرف.
دوم: میگوید در اموری که بشر باید از عقلش استفاده کند، اسلامی و غیراسلامی نداریم. باز هم باید پرسید به چه معنا نداریم و به چه معنا داریم. اگر کسی بگوید بشر که مکلف است از عقل خویش استفاده کند، گاهی عقل با ملاحظه چارچوبهای شرعی و مقاصد و اهداف شارع به راهکاری میرسد و گاهی بدون در نظر گرفتن آنها به ارائه راهکار میرسد. و منظور از اسلامی همان مورد اول است، در این صورت باز هم معقول و به جاست که گفته شود راهکار اول اسلامی است.
مثلا انسان غربی برای رونق اقتصاد خود از بانکداری ربوی استفاده کرده است. این هم یک راهکار عقلایی در جوامع غربی است و می توان آن را راهکاری غیر دینی یا غیر اسلامی نامید. به این معنا که شرایط دین را در این راهکار به حساب نیاورده اند. حال عقل یک انسان مؤمن میتواند راهکاری را تجویز کند که این حدود و ثغور را رعایت کند و در نتیجه آن را اسلامی خواند، یعنی راهکاری که در آن شرایط اسلام مراعات شده است.
☑️ میگوید فقها ابواب معاملات را...
⬅️ برای خواندن ادامه ی یادداشت روی لینک زیر بزنید:
http://fna.ir/3enj4t
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
recording-20230826-134140.mp3
39.05M
⬅️ صوت نشست پنجم
✅ با عنوان:
دو مکتب اعتبارسنجی حدیث؛ "سندمحور" و "فهرستی": چیستی، تمایزها، چالشها
✅ ارائه دهنده:
حجة الاسلام حیدری فطرت
❇️ مهمترین مطالب ارائه شده در نشست
⬅️ سه روش اعتبارسنجی حدیث
⬅️ چهار دانش مرتبط با اعتبارسنجی حدیث
⬅️ ارائه ی مثال های کاربردی از سه روش اعتبارسنجی
⬅️ با تاکید و توضیحات بیشتر نسبت به روش فهرستی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان
⬅️ صوت نشست پنجم ✅ با عنوان: دو مکتب اعتبارسنجی حدیث؛ "سندمحور" و "فهرستی": چیستی، تمایزها، چالشها
🔰 حتما توصیه می شود طلاب عزیز این صوت را گوش دهند. بسیار قابل استفاده و راهگشاست و زمینه های تحقیق در این دانش را فراهم می سازد.
🔰 این صوت برای عزیزانی که طلبه نیستند ولی علاقه مند به دانش های حدیثی هستند نیز مفید و قابل استفاده است.