3⃣ خانهی خود حضرت (سلام الله علیها)
آخرین احتمال در مورد جایگاه دفن دختر بزرگوار اسلام، خانهی خود آن حضرت (سلام الله علیها) است. این احتمال از بهترین و معتبر ترین اسناد ممکن برخوردار است به این دلیل که همهی روایات[4] آن، از بزرگان خاندان نبوت به دست ما رسیده است و طریقی بهتر برای اعتقاد به محل دفن دختر پیامبر، از روایات اهل بیت نزد ما وجود ندارد.
💠از جملهی روایاتی که دلالت بر این مطلب دارند میتوان به روایت جناب کلینی در کتاب کافی در مورد جریان وصیت و دفن امام مجتبی (علیه السلام) اشاره نمود که ایشان به برادر بزرگوارشان، امام حسین (علیه السلام) فرمودند: آنگاه که از دنیا رفتم، مقدمات دفن مرا فراهم کن. جنازهام را برای تجدید عهد به نزد قبر رسول خدا و بعد به نزد مادرم ببر. از آنجا به سوی بقیع حرکت بده و در بقیع دفن کن. پس به روشنی دیده میشود که پیکر مطهر امام مجتبی به نزد قبر پیامبر و در کنار آن، قبر مادرشان فاطمه (سلام الله علیها) برای تجدید عهد برده شده، بعد برای دفن به بقع منتقل شده است.[5] در گزارش دوم از همین کتاب آمده بود: از آن پس امام حسین ایشان را [برای تجدید عهد] به نزد قبر مادر برده، بعد از آن مسجد خارج کرده و در بقیع مدفون ساخت.[6]
همچنین در روایت دیگری در کتاب تاریخ المدینة المنورة، امام صادق (علیه السلام) از پدر گرامیشان نقل نمودهاند که حضرت علی (علیه السلام) فاطمه (سلام الله علیها) را شبانه در منزل خودش که بعد ها به مسجد داخل گردید، دفن کرد.[7]
به این ترتیب، با تضعیف احتمالات قبل و وجود دلایل محکم که برای اثبات آخرین احتمال یعنی دفن شدن در خانه عرضه شد، راهی جز قبول این فرض وجود نخواهد داشت.
📚منابع:
[1] ر.ک: کتاب دختر پیامبر/ محمدعلی/ جاودان/ صص 112 تا 118
[2] معانی الاخبار/ محمد بن علی/ ابن بابویه/ ص267
[3] ر.ک: دختر پیامبر/ محمدعلی/ جاودان ص131
[4] ر.ک: همان/ صص 133 تا 136
[5] کافی/ کلینی/ محمد بن یعقوب/ ج1/ ص300
[6] همان/ ص303
[7] تاریخ المدینة المنورة/ ابن شبه نمیری/ عمر بن شبه/ ج1/ ص106
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
May 11
✍️سلسله یادداشت های «خلاصه کتاب اعتبارسنجی احادیث شیعه»
📝به قلم آقای #امیررضا_ملکی
6️⃣ یادداشت ششم: ویژگی های رجال شیخ طوسی و رجال برقی
💢 علاوه بر فهرست شیخ طوسی و فهرست جناب نجاشی، کتب دیگری نیز از منابع اولیه رجال به حساب میایند.
📘 سوم: رجال شیخ طوسی
🔸این کتاب، «طبقات نگاری» بوده و هدف آن، شناساندن عصر فعالیت راوی است.
🔸نام حدود 6500 نفر از راویان در آن آمده و تقریبا 10% از آنها توصیف شده اند.
🔸بخش اول کتاب، اختصاص به راویانی دارد که بدون واسطه از یک یا چند معصوم علیه السلام روایت کردند. بخش دوم نیز به راویانی پرداخته که با واسطه استاد یا اساتید خویش، احادیثی را از معصومین علیهم السلام نقل کرده اند.
📘 چهارم: رجال برقی
🔸این کتاب نیز همچون رجال شیخ طوسی، «طبقات نگاری» است.
🔸توصیفی در مورد هیچکدام از راویان بیان نشده، جز «عبیدالله بن علی الحلبی» و «فضل البقباق»، که هر دو توثیق شدند. (1)
🔸کتاب با بابی تحت عنوان «أسماء المنکرین علی ابی بکر» به پایان میرسد. در این باب، سخنان افرادی که در جلسه بیعت با خلیفه اول، علیه او احتجاج کردند، آورده شده است.
📚منابع:
1- ر.ک رجال برقی، ش474 و 122.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 عدم تحريف قرآن بر اساس یافتههای دانشگاه بیرمنگام انگلستان
❇️ اين دانشگاه در سال 2015 از کشف قرآنی مربوط به زمان پيامبر اسلام (ص) خبر داد.
⬅️ تجزیه و تحلیل رادیوکربن، (پوستی را که متن روی آن نوشته شده)، با دقت 95.4 درصد به دوره بین 568 و 645 بعد از میلاد تاریخ گذاری کرده است. این آزمایش در آزمایشگاهی در دانشگاه آکسفورد انجام شد. در نتیجه این برگها نزدیک به زمان حضرت محمد (ص) است، که بین سالهای 570 و 632 پس از میلاد می زیسته است.
📕در پایان مقاله تصريح شده است که قرآن مذكور با قرآن های امروزی منطبق است
منبع:
www.birmingham.ac.uk/news/latest/2015/07/quran-manuscript-22-07-15.aspx
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😏 جلسه تفسیر قرآن در سازمان ملل!!!
🌐 توسط دبیرکل سازمان ملل
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔶فراتر از دیگران🔶
آنتونی گاررارد نیوتون فلو(Antony Flew) فیلسوف بریتانیایی مکتب فلسفه تحلیلی در ١٩٢٣ متولد شد.
به مدت بیش از نیم قرن وی در جایگاه استادی فلسفه در دانشگاههای آکسفورد، آبِردین، کیل و ریدینگ و به عنوان سخنران در بسیاری از دانشگاههای آمریکایی و کانادایی و در کتاب ها و مقالاتش از بیخدایی دفاع میکرد و به اعتقاد به زندگی پس از مرگ انتقاد می نمود.
آنتونی فلو سه دهه نماد خداناباوری فیلسوفانهای بود که در نقد براهین اثبات وجود خدا و ناتمام نشان دادن آن براهین سعی بلیغی نمود، اما در سالهای پایانی عمر از موضع فلسفی پنجاه ساله خود دست کشید و اعلام کرد مطالعات عمیقتر او در حوزه زیستشناسی مولکولی و ژنتیک او را متقاعد ساختهاست که بدون وجود و اراده خالق، جهان و حیات شکل نمیگیرد. وی در ۸۱ سالگی رسماً تغییر عقیدهاش را اعلام کرد و پذیرفت که جهان آفریده شدهاست و کتاب «خدا هست»: (چگونه معروفترین آتئیست جهان تغییر عقیده داد) را تألیف نمود.
در حالی که خداباوران و الحادگرایان از این خبر حیرت زده شده بودند، او گفت که اتفاق مهمی نیفتاده؛ از آنجا که همیشه پیرو دلیل بوده، اکنون پیشرفتهای اخیر علمی دلایل محکمی برای وجود خدا فراهم آورده است. پس از آن، فلو در حالی که رسانهها به نقل از او جمله «من اشتباه کردم» را تیتر کرده بودند اظهار داشت: «از آنجا که اشخاصی، تحت تاثیر افکار من به گمراهی افتادهاند، بدین وسیله میخواهم زیان عظیمی را که ممکن است به آنها زده باشم جبران کنم».
آنتونی فلو سرانجام در ۲۰۱۰ درحالی که خداباور بود درگذشت.
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📚 معرفی کتاب 📚
کتاب «خدا وجود دارد» روایتگر گذر آنتونی فلو(۲۰۱۰-۱۹۲۳)، فیلسوف انگلیسی از الحاد به خداباوری است که مقدمه آن را گری هابرماس، دوست قدیمی آنتونی فلو و استاد فلسفه دانشگاه لیبرتی نوشته است. استدلال های او در بخش عمده دوران حیاتش، مورد استفاده متفکران الحادگرای بسیاری بود، تا اینکه او رسما اعلام کرد که به وجود خدا باور پیدا کرده و کتابی که پیش از آن بر رد وجود خدا با عنوان «خدا و فلسفه» نوشته بود به تاریخ پیوسته است.
کتاب خدا وجود دارد به نوعی توبه نامه مکتوب یکی از بزرگترین بی خدایان معاصر در خصوص الحاد و انکار وجود خداست.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
8.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓آخرین مصاحبه آنتونی فلو؛ دانشمند مشهور آتئیست دانشگاه آکسفورد که خداباور شد.
♨️آقای فلو چی باعث شد به آتئیست شک کنی و به بک طراح هوشمند معتقد بشی؟
🔺 استدلال و تحلیل ایشان دقیق و علمی و قابل تامل هست.
🌐 ارزش انتشار دارد؛ بخصوص با توجه به برخی رویکرد های ضد دینی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
❇️ سرّ مستودع؛ راز نهفته در وجود مطهر حضرت زهرا(س)
حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره):
🔹سؤال: در مورد حضرت زهرا(س) که می گوییم «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها »، منظور از این سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ چیست؟
🔸جواب: خب اگر این خیلی بیّن بود که سرّ نمیشد. سرّ، آن چیزی است که پنهانی باشد. اجمالاً آنچه میشود گفت این است که حضرت زهرا(س) بااینکه مقام ظاهری امامت نداشتند، امامت مخصوص ائمه است و ایشان امام نبودند، اما ازلحاظ معنوی یک جامعیتی داشتند که مقام ایشان از مقام فرزندانشان پایینتر نبوده و بلکه بالاتر هم بوده است.
🔹آن جامعیتی که خداوند متعال به ایشان عنایت فرموده بوده است و میشود گفت که حتی ظهور فرزندانشان، تجلّی همان مقام جامعیتی است که خداوند متعال به ایشان مرحمت فرموده بود آن یک سرّی است که از فهم ما بالاتر است و همان بود که منشأ این میشد که مثل جبرئیل امینی با ایشان سخن بگوید و الهامات الهی را به ایشان برساند و ایشان چیزهایی را بدانند که دیگران نمیدانستند و با آن عمر کوتاهی که داشتند علوم فراوانی داشتند که غیر از ائمه معصومین و انبیا کسان دیگری دسترسی به چنین علومی نداشتند.
🔸 بههرحال مقام ایشان طبق اعتقاد ما، از همه انبیا، غیر از پدرشان، بالاتر بود. این در سایه یک سرّی بود که در وجود ایشان نهفته بود؛ مقامی بود که خداوند متعال به ایشان عنایت کرده بود؛ اما اینکه حقیقت آن سرّ چیست دستکم بنده از آن سرّ آگاه نیستم.
📎لینک دعوت
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
اندیشکده مستعدان برگزار می کند؛
نشست علمی⬅️مالکیت داده از منظر فقه امامیه
ارائه کننده:حجت الاسلام و المسلمین جهانشاهی حجت الاسلام و المسلمین بابازاده
ناقد:حجت الاسلام و المسلمین تاکی حجت الاسلام و المسلمین سلیمان دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین عدالت خو 💢زمان نشست: شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۷:۳۰ 💠 امکان شرکت مجازی برای عموم فرهیختگان فراهم است. 💢لینک شرکت مجازی: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🤔تعیین مالک داده چه اهمیتی دارد؟
از آن جایی که تامین نیازهای اولیه انسان، وابسته به دادهها و اطلاعات اوست، بسیاری از دادهها و اطلاعات از دیرباز مورد رغبت عقلا بودهاند. خصوصا در مورد مسائل امنیتی و نظامی، گزارشهای تاریخی فراوانی وجود دارد که نشان میدهد عقلا اهمیت این دادهها و دستیابی به آن را درک میکردند[1]. پیشرفتهای روز به روز بشر، نیاز به این دادهها را گستردهتر نمود و دادهها چنان جوامع را به خود وابسته کرد که سالها پیش برخی نظریه پردازان از انقلاب دادهها و فلسفه رو به رشدی به نام «فلسفه داده گرایی» اسم بردند[2]. امروزه نقش اساسی دادهها در فرهنگ، سلامت، اقتصاد، سیاست، امنیت و تمام ساحتهای زندگی فردی و اجتماعی غیر قابل انکار است؛ کسی در دنیای مدرن پیشرفت میکند که دادههای مفیدتری در اختیار داشته باشد و بتواند با تحلیل صحیح آنها به خوبی از آن استفاده نماید. این رغبت عمومی نزد عقلاء نسبت به داده سبب شده است این مسئله که چه کسانی و با چه میزانی اجازه داشته باشند به این دادهها دست یابند و در آن تصرف کنند، در جوامع حقوقی دنیا به چالشی بزرگ تبدیل شود. آن چه مسئله را پیچیده تر مینماید آن است که مالک بودن دادهها توسط یک شخص، ضرری به مالکیت دیگری نمیزند، از این قابلیت داده با عنوان «رقابت ناپذیری» یاد میشود. این ویژگی سبب شده برخی بحث از مالکیت را بی معنا تلقی نمایند.
💠از دیدگاه اسلامی، انسانها با مالک شدن، حق دارند بیشترین سطح تصرف در مملوک خود را داشته باشند و دیگران را از هر گونه دسترسی به آن منع نمایند؛ مگر در شرایطی خاص که شارع با ضوابطی، این سطح تسلط را محدود کرده است. طبق احکام اسلامی تصرف در ملک دیگری بدون اجازه از او و در شرایط عادی، حرام است، همچنین از نظر وضعی صحت معامله اشیاء، مبتنی بر اجازه مالک است. از طرفی دادهها گر چه در مواردی بی ارزش تلقی شوند؛ اما میتوانند در شرایطی بسیار ارزشمند باشند و در نتیجه قابلیت دارند که به ملکیت اشخاص در بیایند؛ یعنی مالیت نداشتن آنها از روی بی ارزشی ذاتی نیست که طبق برخی مبانی ملکیت در آنها تصویر نشود. با این توضیح، تعیین مالک دادهها نقش محوری در جهت تعیین میزان حق تصرف اشخاص مختلف در دادهها ایفاء میکند.
[1] ن. ک: ابن هشام، السیره،النبویه، ج1، ص 616
[2] (David brooks, The Philosophy of Data: New York Times. 4 February 2013 )
📎لینک اطلاع از نشست "مالکیت داده از منظر فقه امامیه"
https://eitaa.com/mstdnjthd/309
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب استاد آقای محمدتقی اکبرنژاد حفظه الله
سلام علیکم و رحمت الله
مستفاد از آیات قرآن و احادیث اهل بیت علیهم السلام، وجوب جهاد تبیین و لزوم روشنگری و مقابله با تحریف و کج فهمی، بقدر وسع بر همه خصوصا اهل علم است. لذا بنده به عنوان شاگردی از مکتب امام صادق (ع) برای ادای تکلیف، این نامه را به حضرتعالی مینویسم تا اتمام حجت صورت گیرد.
برادر عزیز شما همواره در سخنرانیها و نوشتهها به انتقاد از تفکرات مختلف و تنقیص نظرات اعاظم حوزه پرداخته و بر لزوم مناظره تأکید کرده و اظهار میکنید که حوزه علمیه باید از فضای نقد حداکثری برخوردار باشد.
در همین راستا بارها مشاهیر حوزه را به مناظره دعوت کردهاید و اخیرا فریاد کشیدید و امام راحل عظیم الشان را متهم به "کیش شخصیت" کردید و رهبر معظم انقلاب را عملا نسبت به منتقدین ناشنوا خواندید.
برادرم شما همیشه افرادی را به مناظره دعوت میکنید که از هر لحاظ در وزن بسیار بالاتری از مثل شما قرار دارند و هنگامی که با پاسخ رد از جانب بزرگان مواجه میشوید، فریاد میزنید که چرا دچار خودبزرگ بینی هستند! و جالب اینکه همواره از مناظره با افرادی طفره می روید که همسطح شما هستند. آیا این رفتار، نشانهی همان عیب در جنابعالی نیست!!!
حضرتعالی همواره از رسانه برای ترویج نظرات خود و مظلوم نمایی استفاده میکنید و اگر افرادی به شما نقد تندی کنند آنها را متهم به بی اخلاقی میکنید، این در حالی است که خودتان مکرر به قلههای حوزههای علمیه تاخته و مرزهای اخلاق را بارها دریدهاید و خوب می دانید که اگر باد بکارید لاجرم طوفان درو می کنید!
به هر حال عزیزدل اگر فکر میکنید بدون تحصیلات لازم و تدریس مداوم و استفاده از اساتید مبرز چنان نابغهاید که بهتر از شیخ انصاری (ره) و امام راحل عظیمالشأن، سخن و سیره اهل بیت علیهم السلام را فهمیدهاید پس بسم الله، از نقد ابا نداشته و خود را در معرض مناظره با بنده به عنوان یکی از شاگردان و مریدان کوچک این دو قلهی تاریخ فقاهت و دین شناسی حوزههای علمیه قرار دهید.
حال که《صدای حوزه》پیشنهاد مناظره را مطرح کرده و زحمت میزبانی بیطرف را بر عهده گرفته، بندهی کمترین به عنوان یکی از دوستان خیرخواه و منتقد شما، با سابقه ۱۲ سال تحصیل علوم عقلی و ۲۰ سال تالیف و تدریس در فقه و اصول و اتفاقا هم سن و سال شما، برای دومین بار جنابعالی را دعوت به مناظره میکنم تا عیار نظراتتان تا حدی آشکار شود.
امیدوارم این دعوت علمی را پذیرفته و عملا مناظره، آزاداندیشی و نقد را ارج نهید.
از باب خیرخواهی، یک هفته منتظر مناظره مستقیم با شما هستم در غیر اینصورت در دفاع از مکتب و مرام سیاسی بزرگان و اعاظم شیعه، عمل به تکلیف خواهم نمود.
امید است خداوند متعال ما را موفق به رضای خویش کند.
و السلام
با احترام
سلمان رئوفی
۱۷ آذر ۱۴۰۲
٢٤ جمادی الاولی ١٤٤٥
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید