eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
402 عکس
58 ویدیو
35 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اندیشکده_مستعدان 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️گزارشی از هفتمین کرسی علمی - ترویجی اندیشکده مستعدان با موضوع: «امکان سنجی به کارگیری هوش مصنوعی در اجتهاد» 📝به قلم آقای 🔰بعضی نکات ارائه شده توسط دکتر مجتبی رستمی کیا 💢هرم یادگیری در علوم مختلف، دارای مراحلی است، مانند: 1️⃣ بخاطر سپردن، توصیف کردن، مرتبط کردن و جستجو. 2️⃣ فهمیدن، حدس زدن، تعریف کردن، توضیح دادن و پیش بینی کردن. 3️⃣ بکار گیری، مثال زدن، حل کردن مسئله و استعمال کردن. 4️⃣ آنالیز، مقایسه کردن و طبقه بندی. 5️⃣ تصمیم سازی و حکمرانی. 6️⃣ خلاقیت و طراحی. 💢حوزه ورود هوش مصنوعی: ✅ هوش مصنوعی از مرحله اول تا سوم قطعا میتواند پیش برود. ⁉️مرحله چهارم محل اختلاف است، اما به نظر ما میتواند ورود پیدا کند. برای مرحله پنجم نیز فعلا شاهدی بر توانایی ورود هوش مصنوعی وجود ندارد. ❌ مرحله ششم نیز قطعا خارج از توانایی هوش مصنوعی است؛ لذا قدرت خلاقیت، ابتکار، نوآوری را ندارد. 🔅هرگونه قصور و تقصیر در بیان مطالب، از سوی نگارنده است. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🌹حجت الاسلام سید مهدی لواسانی؛ عضو محترم اندیشکده مستعدان! 🏆 موفقیت شما در کسب رتبه اول «المپیاد فقه و اصول» را به شما تبریک عرض می‌کنیم موفقیت‌های بیشتر شما و سایر طلاب فاضل تشکل علمی و اندیشکده مستعدان را از خدای متعال خواستاریم اندیشکده و تشکل علمی مستعدان اجتهاد 🌸 ☘🌸 🌸☘🌸 ☘🌸☘🌸 🌸☘🌸☘🌸 ☘🌸☘🌸☘🌸 🌸☘🌸☘🌸☘🌸
بسم الله الرحمن الرحیم  «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‌ وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى» محضر مبارک مدیر و اساتید و معاونین و طلاب و کارکنان محترم و معزز حوزه مقدسه آیت الله حق شناس (ره) و حوزه مقدسه آیت الله مجتهدی (ره) و دانش آموختگان دو حوزه و اندیشکده مستعدان اجتهاد، دامت برکاتهم و همه علاقه‌مندان و مرتبطین به این دو حوزه مبارکه حفظهم الله تعالی اجمعین پس از برتری بیش از ۳۰ نفر از طلاب این دو حوزه در استان تهران، اکنون موفقیت های چشم گیر و کسب رتبه های برتر در مرحله کشوری را از صمیم قلب به همه عزیزان تبریک عرض می کنم. به امید موفقیت های روز افزون برای همه عزیزان در ذیل الطاف و انفاس قدسی حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در آستانه نیمه شعبان ۱۴۴۵ نوکر شما ، سید میرهاشم حسینی ---------- 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️گزارشی از هفتمین کرسی علمی - ترویجی اندیشکده مستعدان با موضوع: «امکان سنجی به کارگیری هوش مصنوعی در اجتهاد» 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 🔰بعضی نکات ارائه شده توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا 💢اجتهاد از زاویه معرفت شناختی، دارای ویژگی هایی است، مانند: 1️⃣ دایرة المعارفی است؛ یعنی فقیه باید اطلاعات گوناگون تاریخی، تفسیری، زبانی، فرهنگی، روایی و ... داشته باشد و هنگامیکه با مسئله ای مواجه میشود، ارتباط آن مسئله را با تمام این اطلاعات گوناگون پیدا کند. 2️⃣ پراگماتیک و کاربردی است؛ یعنی دنبال کار کاربردشاختی است. فقیه باید معنای یک آیه یا روایت را با توجه به گوینده، راوی، فضای صدور و شرایط مختلف، استظهار کند. 3️⃣ هرمونوتیکیِ چند بُعدی است؛ یعنی باید پس از کشف مراد جدی شارع، آن را با فرهنگ و فضای صدور ارتباط دهد. 4️⃣ مبتنی بر فرضیه رُبایی سنگین است؛ یعنی در آن نظریه پردازی رخ میدهد و نظریاتی ارائه میشود که سابقه نداشته است. 5️⃣ مبتنی بر شبیه سازی است؛ یعنی شبیه سازی فضای صدور، ذهن مخاطبان روایت، ذهن سائل و راوی و ... ، یکی از مراحل اجتهاد است. ❌ هوش مصنوعی قادر بر هیچیک از موارد فوق نبوده؛ لذا رسیدن به اجتهاد برای آن ممکن است. 🔅هرگونه قصور و تقصیر در بیان مطالب، از سوی نگارنده است. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
♨️ آیین رونمایی 📖 «محمد بن عیسی بن عبید در آیینه پنج گفتار» 🖊 استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🖊 محمد لطفی پور 🎙 سخنران: استاد دکتر محمد علی مهدوی راد 🔸دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، پردیس فارابی دانشگاه تهران 🗓 پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۶:۰۰ 🏢 مکان: قم، بلوار معلم، مجتمع فرهنگی ناشران، طبقه ۳، سالن همایش (سرای ناشران) 🔹 ارائه کتاب با تخفیف ویژه در مراسم رونمایی 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: بعضی در داخل به انتخابات بی‌التفاتی می‌کنند 🔹من احدی را متهم نمی‌کنم اما به همه یادآور می‌شوم ما باید به انتخابات از زاویه منافع ملی نگاه کنیم نه از زاویه‌های جناحی و گروهی. اگر انتخابات ضعیف باشد همه ضرر می‌کنند. 🔹هرکسی که ایران، ملت و امنیت خود را دوست دارد بداند اگر انتخابات ضعیف برگزار شود هیچ کس سود نمی‌برد و همه ضربه می‌خورند. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ اینا که همشون مثل همن 🤔 رأی بدیم رأی ندیم؟... 🔹 من محمدامینم! یه نوجوون دهه هشتادی که هنوز نمیتونم رأی بدم ولی باهاتون حرف دارم... 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیرزن یزدی: آقا گفتن واجبه منم اومدم/ دو سال دیگه صد سالم میشه 😍 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✨🍂🌺 🍃🌺 🌺 💥حاج آقا، شما به کی رأی می‌دهید؟ 👈 خاطره‌ای عجیب از آیت الله حق شناس و آیت الله شیخ حسین لنکرانی ✔️استاد ابوالحسنی منذر🔻 🔹هنگامى كه دوران انتخابات فرا مى ‏رسيد، مرحوم آیت الله لنكرانى براى تعيين نامزد يا نامزدهاى اصلح، با حساسيت و دقت زياد، تحقيقات گسترده‏ اى انجام مى‏ داد. بعد صندوق سيّار به منزل ايشان مى‏ آمد و رأى خود را به صندوق مى‏ انداخت. 🔹در يكى از اين انتخابات، شاهد صحنه ‏اى بودم كه برايم جالب و عبرت‏ انگيز بود: يادم هست اولين دورة انتخابات ‏خبرگان تعيين رهبرى بود. يك روز از صبح تا عصر، خدمت مرحوم لنكرانى نشستيم و درباره نامزدهاى مختلف تحقيق و بررسى كرديم تا، در نهايت، ده دوازده نفر كه اصلح از ديگران به نظر مى‏ رسيدند تعيين شدند. اما ايشان باز هم به اين اكتفا نكردند و تلفنى با آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حق شناس (عالم وارسته و دل ‏آگاه) تماس گرفتند و پس از سلام و احوالپرسى گفتند: شما چه كسانى را به عنوان نامزد اصلح خبرگان برگزيده ‏ايد؟ سؤال آقاى لنكرانى راجع به موضوعى سياسى ـ اجتماعى از شخصيتى چون آقاى حق‏ شناس ــ كه بيشتر به عنوان يك شخصيت معنوى و استاد اخلاق و سلوك شناخته مى‏ شد ــ برايم تا حدى عجيب مى‏ نمود و پاسخى كه وى به پرسش لنكرانى داد، شگفتى بيشترى ايجاد كرد! ضمناً آنجا فهميدم كه آقاى لنكرانى، باوجود توغّل در سياست، روابط بسيار صميمانه‏ اى با افرادى چون جناب حق شناس دارند. 🔹بارى، وقتى كه آقاى لنكرانى فهرست نامهاى كسانى را كه آقاى حق شناس بنا داشت، به عنوان كانديداهاى اصلح، به آنها رأى دهد جويا شد و آقاى حق شناس نيز اسامى افراد مورد نظر خود را پشت تلفن براى لنكرانى قرائت كرد، مرحوم لنكرانى با تعجب زياد گفت: «آقا، اينكه همان فهرستى است كه ما هم، با تحقيق و تفحص خودمان از صبح به حال، به آن رسيده ‏ايم»! و معلوم شد هر دو، در بررسيهاى خود دربارة نامزدهاى اصلح خبرگان، به يك نتيجه رسيده‏ اند! 🔹همانجا اين شعر ملاى رومى در ذهنم تداعى شد كه: مؤمنان معدود ليك ايمان يكى است جسمشان معدود ليكن جان يكى است جان گرگان و سگان از هم جداست متحد جانهاى شيران خداست 🔹زمانى هم كه داستان فوق را براى برخى از خصّيصين آقاى حق شناس (نظير استاد حاج شيخ محمد على جاودان) تعريف كردم، آنها هم برايشان عجيب بود كه اولاً چه نسبت و سنخيّتى مى ‏تواند ميان يك روحانى سياستمدار و پرتكاپو در عرصه مبارزات سياسى با يك روحانى ظاهراً غير سياسى، و اخلاقى صرف، وجود داشته باشد كه آن دو را چنين به هم پيوند دهد؟ ثانياً چگونه مى‏ توانند هر دو در جزئيات يك امر سياسى ـ اجتماعى، به يك گونه بينديشند و به نتيجه ‏اى واحد برسند؟! 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید 🍂🌺 🍃🍂🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما که نمی خواهیم مچ گیری کنیم! ✍خاطره‌ای از احسان طبری نقل شده که در مناظره‌ای با شهید بهشتی در خواندن آیه‌ای از قرآن اشتباه می‌کند و شهید بهشتی در یک کاغذ صحیحِ آیه را می‌نویسد و به طبری می‌دهد و او هم اصلاح می‌کند. طبری بعد از مناظره به بهشتی می‌گوید: اگر تو یکی از جملات مارکس یا انگلس را اشتباه می‌گفتی، من همان جلسه وصلش می‌کردم به بی‌سوادی شماها!(ولی شما اشتباه مرا اینگونه آبرومندانه اصلاح کردی) بهشتی جواب می‌دهد ما برای رسیدن به حق و حقیقت مناظره می‌کنیم نه اثبات درستی خودمان و مچ‌گیری از شما. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰همیشه پیروز! 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 💢مومنی که به وظیفه خود عمل کند، همیشه پیروز است؛ چه در ظاهر شکست بخورد، چه در ظاهر پیروز شود. اما چرا چنین است؟ 🔹ملاک پیروزی و شکست، در تمام مکاتب و ادیان و نزد تمام انسانها، یکی است؛ رسیدن به هدف. همه مردم، با هر دین و آیینی و با هر عقیده و باوری، این مطلب را قبول دارند که پیروزی یعنی رسیدن به هدف و شکست، یعنی نرسیدن به آن. این مطلب، مورد قبول همگان است. 🔻اما تفاوت افراد، در تفاوت اهداف است و تفاوت اهداف، ریشه در تفاوت جهان بینی ها دارد. ▪️هدف غیرمومن، رسیدن به دنیا و منافع دنیوی است، زیرا جهان بینی او، جز عالَم ماده را نمیشناسد. لذا اگر به دنیا برسد، پیروز است و اگر به دنیا نرسد، شکست خورده است. ▪️اما هدف مومن، جلب رضایت خدای تعالی و رسیدن به اوست، زیرا جهان بینی او، جهان بینی توحیدی و الهی است. لذا مومنی که به وظیفه خود عمل کند، همیشه پیروز است، زیرا به هدف خود رسیده است و برای او فرقی نمیکند که در ظاهر شکست بخورد یا پیروز شود. ❇️ خدای تعالی در آیه 52 سوره مبارکه توبه میفرماید: «قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلاَّ إِحْدَى الْحُسْنَيَيْن‏»؛ یعنی «بگو آيا درباره ما، جز يكى از دو نيكى را انتظار داريد؟!». مومن، مامور به وظیفه است، نه نتیجه. اگر در مسیر خدا و به دنبال انجام وظیفه باشد، همیشه پیروز است، چه در ظاهر غالب شود، چه مغلوب. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰معیار اهمیت در دین 💢در مجموعه معارف دین، با مفاهیم متعدد و متنوع مثبت و منفی مواجه هستیم. ▪️برخی از این مفاهیم، عملی اند؛ مانند نماز، روزه، غنا و دروغ. ▪️برخی دیگر اخلاقی اند؛ مانند زهد، تقوا، کبر و عُجب. ▪️و برخی دیگر اعتقادی؛ مانند توحید، نبوت و شیطان. ⁉️یکی از سوالاتی که در خصوص هر یک از مفاهیم دینی مطرح میشود، این است که «آن مفهوم در منظومه دین، چه میزان اهمیت دارد؟» ✅ در پاسخ به این سوال، باید گفت که مجموعه ای از شواهد و قرائن در کنار هم، میزان اهمیت هر مفهوم در نگاه دین را مشخص میکند. قرائنی مانند: ▪️کثرت روایات؛ هرچه تعداد روایات در یک زمینه بیشتر باشد، احتمال اهمیت آن در نگاه دین بیشتر است. ▪️مصالح و مفاسد؛ هرچه فواید مذکور در روایات برای یک امر مثبت یا ضررهای مذکور برای یک امر منفی بیشتر باشد، احتمال اهمیت آن در نگاه دین بیشتر است. ▪️ثواب و عقاب؛ هرچه ثواب و پاداش یک فعل ارزشمند یا عقاب و عذاب یک فعل ضد ارزش، شدیدتر باشد، احتمال اهمیت آن در نگاه دین بیشتر است. 🔹البته باید توجه داشت هیچکدام از موارد فوق، به تنهایی نمیتواند نمایانگر مهم بودن یک موضوع یا اهمّ بودن آن نسبت به موضوع دیگر شود. بعنوان مثال کثرت روایات در یک مسئله، ممکن است بخاطر کثرت ابتلا به آن در عصر ائمه علیهم السلام باشد، نه اهمیت فراوان آن در نگاه دین. 📝برگرفته از درس خارج استاد میرهاشم حسینی 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰دستان نامرئی آدام اسمیت  و داستان یک بانک 📝به قلم مدیر و استاد محترم اندیشکده مستعدان؛ حجت الاسلام و المسلمین منتشر شده در روزنامه جوان 🔗https://www.javanonline.ir/fa/news/1219154 🔹مهم‌ترین اصل بنیادی اقتصاد کلاسیک، منفعت‌طلبی انسان‌هاست. عمده تحلیل‌های اقتصادی‌شان نیز بر این پایه استوار است.  دستان نامرئی آدام اسمیت نیز ترجمان دیگری از همین ویژگی انسان‌هاست. نفع شخصی و لذت‌جویی انسان‌ها باعث می‌شود صنایع به حرکت درآید، تولید افزایش یابد و نهایتاً بازار به تعادل برسد.  🔹دیوید هیوم ویژگی دیگری از انسان‌ها را بیان می‌کند؛ میل به تنبلی و تن‌آسایی. انسان‌ها ذاتاً به دنبال کار نیستند.  اگر بتوانند شب و روز را به بیکاری، فراغت و تن‌آسایی بگذرانند، چنین می‌کنند، اما، چون نیاز‌های مادی انسان با این روش تأمین نمی‌شود، مجبور است تن به کار دهد.  منابع نامحدود در اختیار همه انسان‌ها قرار ندارد تا بتوانند شبانه‌روز از آن استفاده کنند و تن به کار ندهند، پس برای به دست آوردن لذت باید به بازار بیایند و در آنجا نیز با پیگیری نفع شخصی خود، به صورت ناخودآگاه به جامعه خیر برسانند.  ⬅️دو بند بالا عصاره بنیادی‌ترین اصول اقتصادی جریان کلاسیک است. نوعی خودتنظیم‌گری میان نیاز انسان‌ها، منفعت‌طلبی و تنبلی برقرار می‌شود و مسیر اقتصادی فرد و جامعه شکل می‌گیرد.  نویسنده فعلاً کاری با صحت و سقم تحلیل بالا ندارد. اگرچه وجود این سه خصلت در انسان قابل انکار نیست. در صورت وجود نقد نیز در واقع انتقاد از فروکاستن انسان به این سه خصلت است و نه نفی این خصلت‌ها در انسان.  آنچه الان می‌خواهم به آن اشاره کنم، نتیجه‌گیری منطقی از همان اصول بنیادین برای بانکداری است.  انسان از طرفی نیاز‌هایی دارد و از طرف دیگر منفعت‌طلب و لذت‌جو است. به طور طبیعی اگر او راهی جز کار کردن و زحمت‌کشیدن نداشته باشد، همین مسیر را انتخاب می‌کند تا به حداکثر مطلوبیتی که می‌تواند برسد، برسد. (روح مارژینالیست‌ها شاد!) حال اگر این انسان راه دیگری پیدا کند که بتواند منافعش را تأمین کند و تن به کار ندهد، به دلیل روح تنبلی و کارگریزی در وی، به همان سمت هدایت خواهد شد، مثلاً اگر بانکی در اختیار شخص قرار بگیرد که بدون زحمتِ کار کردن، بتواند با یک دکمه هر آنچه پول می‌خواهد خلق کند و در اختیار هر آن کس که می‌خواهد قرار دهد، در این صورت جمع سه اصلِ «نیازمندی، منفعت‌طلبی، تن‌آسایی» این است که تا می‌تواند دکمه را فشار دهد و نفع خود را حداکثر کند، بنابراین دستان نامرئی خدابیامرز آدام اسمیت در مواجهه با بانکداری قطع می‌شود. با این اتفاق و دستان نامرئی قطع‌شده، دیگر توانایی هدایت‌کردن نفع شخصی به سمت نفع اجتماعی امکانپذیر نخواهد بود.  💢💢ادامه در پیام بعد ...
برای مثال یک بانک بیش از ۱۰۰ برابر حد مجاز خود، به زیرمجموعه‌های خود تسهیلات پرداخت کرده است، یعنی به اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با خود. این در حالی است که بر اساس مواد سوم و چهارم از فصل سوم آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط- مصوب شورای پول و اعتبار در سال ۱۳۹۴- مجموع خالص تسهیلات و تعهدات بانک به هر شخص مرتبط نباید از ۳ درصد سرمایه پایه تجاوز کند و نیز مجموع خالص تسهیلات و تعهدات به همه اشخاص مرتبط نیز نباید از ۴۰ درصد سرمایه پایه تجاوز کند. بر اساس این آیین‌نامه اشخاص مرتبط چنین تعریف شده است: «اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که به نحوی از انحا نظیر داشتن روابط شخصی، مالکیتی، مدیریتی و نظارتی بتوانند بـه طـور مسـتقیم یا غیرمسـتقیم بـر تصمیم‌گیری‌های مؤسسه اعتباری اعمال کنترل کنند یا نفوذ قابل ملاحظه‌ای داشته باشند، به گونه‌ای که مؤسسه اعتباری را تبدیل به منبع تأمین مالی ترجیحی خود کنند و به این ترتیب منافع مؤسسه اعتباری، تحت‌الشعاع منافع اشخاص مذکور قرار گیرد»، البته مصادیق این اشخاص را در بند دوم بیان کرده است که به جهت طولانی‌شدن نگاشته از بیان آن صرف‌نظر می‌شود. بر اساس این قانون بانک حداکثر می‌تواند حدود ۹۰۰ میلیارد تومان به اشخاص مرتبط تسهیلات پرداخت کند، اما به جای این رقم، مبلغ ۹۹ هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است! عمده این تسهیلات نیز برای پروژه ایران‌مال بوده است، یعنی حدود ۸۰ هزارمیلیارد تومان! بی‌جهت نبود که هیوم متقدم، به شدت با انتشار پول کاغذی مخالف بود. استدلال وی ساده بود: اگر پول کاغذی جا بیفتد، تورم‌های بالا و غیرضروری در جامعه اتفاق می‌افتد چراکه ویژگی نفع‌طلبی منتشرکننده پول (چه دولت و چه غیردولت) موجب می‌شود وی مصالح اجتماعی را نادیده بگیرد و به قول معروف جیب خود را پر کند. تازه دیوید هیوم قبل از آنکه پول اعتباری و الکترونیکی را ببیند، به دیار باقی شتافت.  🌀با همین محاسبات است که در دنیای امروز و خصوصاً بعد از بحران بانکی ۲۰۰۸، کشور‌های توسعه‌یافته سختگیری زیادی روی بانک‌ها اعمال می‌کنند. نظارت‌های تودرتو و پیچیده در اعطای تسهیلات و خلق اعتبار همگی نشان از آن دارد که برای بهینگی فعالیت بانک‌ها، دستان نامرئی وجود ندارد.  شفافیت فعالیت‌ها، قوانین دقیق، سفت و سخت و برخورد سریع و قاطع نهاد‌های نظارتی باید به میان بیایند تا بانک‌ها تبدیل به اژد‌های هفت‌سر نشوند.  حرمت ربا در اسلام از مسلمات است. ربا در جامعه صدر اسلام به فربه‌شدن جماعتی ثروتمند و بیکار منجر می‌شد و در عوض، طبقه فقیر و ضعیف جامعه را تحت فشار قرار داده و روز‌به‌روز بدهکارتر و فقیرتر می‌ساخت. خلق اعتبار بی‌ضابطه بانک‌ها و اعطای تسهیلات به خودی‌ها به مراتب از ربا مخرب‌تر است.  🌀به نظر نویسنده، رباخوارِ زمان جاهلیت از این جهت شرف داشت که سرمایه واقعی خود را وارد بازار ربا می‌کرد، اما در رباخواری نوین، بانک‌هایی همچون بانک داستان ما سرمایه خود را وارد اقتصاد نمی‌کنند بلکه با خلق اعتباری بی‌ضابطه و افسارگسیخته، قدرت خرید طبقه ضعیف جامعه را می‌مکند، از آن ارتزاق می‌کنند و خود را فربه می‌سازند. سرمایه این بانک‌ها، نه دارایی خود، بلکه مکیدن دارایی جامعه و طبقه ضعیف در قالب اعداد و ارقام بانکی است.  ❇️امروزه بسیاری از اقتصاددانان، یکی از مهم‌ترین ریشه‌های مشکلات اقتصادی کشور را رفتار بانک‌ها می‌دانند، به هر دلیل موجه یا ناموجه، نظارت‌ها و اعتبارسنجی‌ها در حوزه بانکی به درستی کار نمی‌کند. اگر این قضاوت نادرست بود، باید تخلف اعتباری و تسهیلاتی هر بانک متخلفی همچون همین بانک در همان روز نخست پیگیری و با متوقف‌شدن فعالیت‌های بانک، طی یک هفته تعیین‌تکلیف می‌شد، اما بعد از گذشت چند سال از این تخلف، همچنان نتیجه نهایی حکم دیوان عدالت اداری قطعیت ندارد و ممکن است دوباره نقض شود. برای اصلاح روند بانکی یقیناً به نظارت‌های قوی‌تر، برخورد‌های سریع‌تر و قاطع‌تر نیازمندیم، وگرنه دستان نامرئی آدام اسمیت، صنعت بانکداری در ایران را به اژد‌های هفت‌سر تبدیل کرده و فرهنگ کار و تولید را در کشور می‌خشکاند. 🌀نگاه طماع برخی انسان‌ها به شدت پیگیر نتیجه نهایی برخورد با این بانک خواهد بود تا با کسر و انکسار ریسک و منافع احتمالی، خود را برای ورود به میادین کشف‌نشده بانکی  آماده سازند. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰ایمان، حظّ قلب، نه عقل! 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 💢انسان، ظاهری دارد و باطنی. هر کدام از ظاهر و باطن انسان، دارای قوایی است. خدای تعالی هر کدام از این قوا را، به هدف انجام فعل ویژه ای به انسان عنایت فرموده و قوای دیگر، قادر به انجام آن نیستند. 🔹چشم، برای دیدن است، و هیچ عضوی جز چشم توانایی دیدن ندارد. گوش، برای شنیدن است و هیچ عضوی جز گوش توانایی شنیدن ندارد. همچنین است دهان برای خوردن، بینی برای بوییدن، پا برای راه رفتن و غیره. 🔸علاوه بر ظاهر، باطن و نفس انسان نیز در عین وحدت، دارای قوایی است. یکی از قوای انسان، عقل و قوه دیگر، قلب است. کار عقل، دانستن و اندیشیدن و تفکر و تجزیه تحلیل و نقد است. کار قلب، حبّ و بغض و ایمان است. هیچیک از این دو، نمیتواند کار دیگری را انجام دهد. ♦️ایمان، فعل قلب بوده و غیر از دانستن است. ایمان از جنس دلبستگی و علاقه قلبی است. ممکن است کسی علم به توحید و نبوت و امامت داشته باشد، اما به آنها ایمان نداشته باشد. آنچه از ما خواسته شده، صرفا علم به عقاید نیست، ایمان به آنهاست. ❌ ابلیس، اعلم روی کره زمین بعد امام زمان علیه السلام است. توحید و سایر اعتقادات را، بیش از همگان میداند، اما مومن نیست، زیرا قلب او تسلیم و دلبسته عقایدش نشده است. ⬅️ پس ایمان، فعل قلب است، نه عقل. در صدر اسلام، برخی از بادیه نشینان گفتند «آمَنَّا»؛ یعنی ایمان آوردیم. اما خدا فرمود: «قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِكُم». ایمان باید وارد قلب شود، وگرنه ایمان نیست. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️ پیشفرض ها و بایسته های فقه تقنین (1) 🔰ارائه شده در کارگروه فقه تقنین توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد گرامی پور 💢 فقه تقنین به معنای «تبدیل فتواهای فقهی به گزاره های قانونی»، دارای پیشفرض ها و بایسته هایی است. 1️⃣ پیشفرض اول: قانون باید از خواست خدای تعالی و شریعت الهی نشات بگیرد. 🔸در قوانین غیرالهی، خواست مردم بعنوان منبع قانونگذاری و تشریع قرار میگیرد و چیزی که درخواست عمومی مردم باشد، تبدیل به قانون میشود. اما در جامعه توحیدی، قوانین باید مبتنی بر معارف دینی و برگرفته از شریعت الهی باشد. 2️⃣ پیشفرض دوم: فقه، ظرفیت قانون شدن را دارد. 🔸برخلاف برخی دیدگاه ها که فقه را منحصر در امور فردی میداند و آن را وارد مسائل اجتماعی نمیکند، معتقدیم که فقه جواهری این ظرفیت را داراست که گزاره های آن، تبدیل به قانون شود و در سطح جامعه نقش آفرین باشد. 🔻همچنین فقه تقنین، دارای بایسته هایی است، مانند: 1️⃣ بایسته اول: وحدت رویه 🔸در هر مسئله و موضوع، باید یک قانون وجود داشته باشد و همه جا، همان قانون اجرا شود. 2️⃣ بایسته دوم: فتوای معیار 🔸اختلاف فتاوا در فقه، پدیده ای انکارناپذیر است. در قانونگذاری، نمیتوان برای مقلدین هر مرجع تقلید، قانونی متناسب با فتوای آن مرجع تقلید وضع کرد. لذا در فقه تقنین، باید مشخص شود که چه فتوایی، معیار قانونگذاری است؟ در این مسئله، نظریات متفاوتی وجود دارد، مانند: «فتوای مشهور»، «فتوای ولیّ فقیه»، «فتوای کارآمد» و «فتوای اعلم». 3️⃣ بایسته سوم: لزوم قطعیت قانون 🔸قانون باید قطعیت داشته باشد؛ لذا عباراتی مانند «احتیاط واجب»، «احتیاط مستحب» «لا یبعد» و ... که در فتاوا وجود دارد، جایی در قانون ندارد و قانون، احتیاط بردار نیست. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️ پیشفرض ها و بایسته های فقه تقنین (2) 🔰ارائه شده در کارگروه فقه تقنین توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد گرامی پور 💢در یادداشت پیشین، به سه مورد از بایسته ها و الزامات فقه تقنین اشاره شد. سایر بایسته ها و الزامات فقه تقنین عبارت اند از: 4️⃣ بایسته چهارم: حرکت به سمت فقه کشف 🔸فقه کشف، در مقابل فقه عذر، به معنای تلاش حداکثری برای کشف نظر شارع است. در فقه تقنین، باید حداکثر تلاش صورت بگیرد تا قوانین، مبتنی بر نظر واقعی شارع باشد، نه اینکه صرفا موجب معذوریت شود. بدین منظور، باید ظرفیت هایی مانند عرف، سیره، مقاصد الشریعه، مصلحت و ... فعال شود. البته این ظرفیت ها اگر ضابطه مند نباشد، خطرناک است. یکی از نتایج حرکت به سمت فقه کشف، کمرنگ شدن اصول عملیه و استناد کمتر به آن است. 5️⃣ بایسته پنجم: مدیریت تزاحمات 🔸 پس از وضع قوانین، تزاحم قوانین مختلف با یکدیگر، پدیده ای اجتناب ناپذیر است. در فقه تقنین، باید برای مدیریت تزاحمات نیز چاره ای اندیشیده شود. 6️⃣ بایسته ششم: نیازمحور بودن قوانین 🔸قوانین، باید متناسب با نیازهای جامعه باشد. قوانینی که چنین نیستند، صرفا موجب تعدد قوانین، سردرگمی و ایجاد راه های فرار از قانون برای متخلّفین است. 7️⃣ بایسته هفتم: حرکت به سمت کشف نظام 🔸پیش از قانونگذاری در یک حیطه، باید نظام نظریات اسلامی در آن حیطه به دست بیاید. بعنوان مثال پیش از وضع و تصویب قوانین مربوط به اقتصاد یا خانواده، ابتدا باید نظام اقتصادی و نظام خانوادگی از منظر اسلام کشف شود. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰حاکمیت فقرا یا اغنیا ؟ 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین ⬅️همیشه این سوال مطرح بوده است که بهتر است مسئول مملکتی از کدام طبقه اجتماعی باشد ؟ آیا از خانواده ای غنی باشد یا از خانواده ای فقیر و سختی کشیده ؟ برای هر کدام هم ممکن است مزایا و معایبی مطرح شود مثل اینکه انسان های غنی معمولا چشم و دل سیر هستند ولی افرادی که دارای طبقه اجتماعی پایینی هستند ظرفیت کافی را نداشته و ممکن است دست به غارت بیت المال بزنند در مقابل انسان های داری مکنت به علت زندگی راحت از سختی های زندگی طبقات پایین جامعه بی خبر هستند و این هم در تشخیص اولویت ها و هم میزان دلسوزی آنها موثر است. ای در نامه امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر وجود دارد که کاملا زمین بازی این سوال را عوض میکند و ملاک دیگری را برای سپردن مسئولیت به افراد مطرح میکند و آن مسئله مهم خانواده است حضرت در این نامه میفرمایند : وَتَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَالْحَيَاءِ، مِنْ أَهْلِ الْبُيُوتَاتِ الصَّالِحَةِ، وَالْقَدَمِ فِي الاِْسْلاَمِ الْمُتَقَدِّمَةِ، فَإِنَّهُمْ أَکْرَمُ أَخْلاَقاً وَأَصَحُّ أَعْرَاضاً، وَأَقَلُّ فِي الْمَطَامِعِ إِشْرَاقاً، وَأَبْلَغُ فِي عَوَاقِبِ الاُْمُورِ نَظَراً 🔹کسانی را انتخاب کن که هم اهل تجربه هستند و هم اهل حیا از کسانی که از خانواده های صالح هستند و پیش قدم در اسلام چرا که آنان اخلاقشان کریمانه تر (یعنی کم ظرفیت نیستند) و با آبرو تر و کم طمع تر و دور اندیشترند. ✅نتیجه اینکه اگر فرد از خانواده ای باشد که نسل اندر نسل مومنانه تر زندگی کرده اند این پاکی خانواده چنین ظرفیتی را برای او ایجاد میکند که چه در دارایی و چه در نداری حیاء او از خداوند مانع دست درازی و سوء استفاده میشود. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️ خروج پاک یا ورود پاک؟! 🔸دغدغه بسیاری از روزه داران در ماه مبارک رمضان، «خروج پاک» از این ماه است. اکثر مومنین میخواهند در این ماه باعظمت، گناهانشان آمرزیده شود. آلودگی هایی که در جان و روحشان نشسته است تمیز شود تا با طهارت کامل و به دور از هرگونه کثیفی باطنی، از این ماه خارج شوند. 🔸بنای خدای تعالی در ماه مبارک رمضان نیز بر این است که هیچ گنهکاری را بدون بخشش و آمرزش از درگاه خویش رد نکند، و هیچ سائل و گدایی را از عطا و عنایت خویش محروم نسازد. 🔸اما دغدغه بالاتر و متعالی تر از «خروج پاک» از ماه مبارک رمضان، «ورود پاک» به این ماه شریف است. این دغدغه را امام رضا علیه السلام به عموم شیعیان آموزش دادند؛ آنجا که به اباصلت فرمودند در اواخر ماه مبارک شعبان، این ذکر را زیاد تکرار کن: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْه‏» (1)؛ یعنی «خدایا! اگر ما را در مدتی که از ماه شعبان گذشته است، نبخشیدی، پس در باقیمانده آن ما را ببخش». 🔸آری! دغدغه اولیای الهی، «ورود پاک»، و دغدغه دیگران «خروج پاک» از ماه مبارک رمضان است. اولیای الهی به این ماه، تنها به چشم فرصتی برای آمرزش گناهان و بخشش خطاها نمینگردند، بلکه آن را فرصتی استثنایی برای تعالی روحی و معنوی و پرواز در عالم ملکوت میدانند. 🔸مومنی که گناهانش آمرزیده نشده، مانند پرنده ای است که غل و زنجیرهایی به بال و پرش بسته اند؛ قدرت پرواز در عالم معنویت را ندارد. اگر غل و زنجیرهای گناه، پیش از ماه مبارک رمضان از بال و پر مومن جدا شود، چنان اوجی در ماه مبارک رمضان میتواند بگیرد که سرعت و ارتفاع آن، هزاران برابر ماه های دیگر است. 📚منابع: 1- إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج‏1، ص: 9 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید