eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
402 عکس
58 ویدیو
35 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: بعضی در داخل به انتخابات بی‌التفاتی می‌کنند 🔹من احدی را متهم نمی‌کنم اما به همه یادآور می‌شوم ما باید به انتخابات از زاویه منافع ملی نگاه کنیم نه از زاویه‌های جناحی و گروهی. اگر انتخابات ضعیف باشد همه ضرر می‌کنند. 🔹هرکسی که ایران، ملت و امنیت خود را دوست دارد بداند اگر انتخابات ضعیف برگزار شود هیچ کس سود نمی‌برد و همه ضربه می‌خورند. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ اینا که همشون مثل همن 🤔 رأی بدیم رأی ندیم؟... 🔹 من محمدامینم! یه نوجوون دهه هشتادی که هنوز نمیتونم رأی بدم ولی باهاتون حرف دارم... 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیرزن یزدی: آقا گفتن واجبه منم اومدم/ دو سال دیگه صد سالم میشه 😍 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✨🍂🌺 🍃🌺 🌺 💥حاج آقا، شما به کی رأی می‌دهید؟ 👈 خاطره‌ای عجیب از آیت الله حق شناس و آیت الله شیخ حسین لنکرانی ✔️استاد ابوالحسنی منذر🔻 🔹هنگامى كه دوران انتخابات فرا مى ‏رسيد، مرحوم آیت الله لنكرانى براى تعيين نامزد يا نامزدهاى اصلح، با حساسيت و دقت زياد، تحقيقات گسترده‏ اى انجام مى‏ داد. بعد صندوق سيّار به منزل ايشان مى‏ آمد و رأى خود را به صندوق مى‏ انداخت. 🔹در يكى از اين انتخابات، شاهد صحنه ‏اى بودم كه برايم جالب و عبرت‏ انگيز بود: يادم هست اولين دورة انتخابات ‏خبرگان تعيين رهبرى بود. يك روز از صبح تا عصر، خدمت مرحوم لنكرانى نشستيم و درباره نامزدهاى مختلف تحقيق و بررسى كرديم تا، در نهايت، ده دوازده نفر كه اصلح از ديگران به نظر مى‏ رسيدند تعيين شدند. اما ايشان باز هم به اين اكتفا نكردند و تلفنى با آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حق شناس (عالم وارسته و دل ‏آگاه) تماس گرفتند و پس از سلام و احوالپرسى گفتند: شما چه كسانى را به عنوان نامزد اصلح خبرگان برگزيده ‏ايد؟ سؤال آقاى لنكرانى راجع به موضوعى سياسى ـ اجتماعى از شخصيتى چون آقاى حق‏ شناس ــ كه بيشتر به عنوان يك شخصيت معنوى و استاد اخلاق و سلوك شناخته مى‏ شد ــ برايم تا حدى عجيب مى‏ نمود و پاسخى كه وى به پرسش لنكرانى داد، شگفتى بيشترى ايجاد كرد! ضمناً آنجا فهميدم كه آقاى لنكرانى، باوجود توغّل در سياست، روابط بسيار صميمانه‏ اى با افرادى چون جناب حق شناس دارند. 🔹بارى، وقتى كه آقاى لنكرانى فهرست نامهاى كسانى را كه آقاى حق شناس بنا داشت، به عنوان كانديداهاى اصلح، به آنها رأى دهد جويا شد و آقاى حق شناس نيز اسامى افراد مورد نظر خود را پشت تلفن براى لنكرانى قرائت كرد، مرحوم لنكرانى با تعجب زياد گفت: «آقا، اينكه همان فهرستى است كه ما هم، با تحقيق و تفحص خودمان از صبح به حال، به آن رسيده ‏ايم»! و معلوم شد هر دو، در بررسيهاى خود دربارة نامزدهاى اصلح خبرگان، به يك نتيجه رسيده‏ اند! 🔹همانجا اين شعر ملاى رومى در ذهنم تداعى شد كه: مؤمنان معدود ليك ايمان يكى است جسمشان معدود ليكن جان يكى است جان گرگان و سگان از هم جداست متحد جانهاى شيران خداست 🔹زمانى هم كه داستان فوق را براى برخى از خصّيصين آقاى حق شناس (نظير استاد حاج شيخ محمد على جاودان) تعريف كردم، آنها هم برايشان عجيب بود كه اولاً چه نسبت و سنخيّتى مى ‏تواند ميان يك روحانى سياستمدار و پرتكاپو در عرصه مبارزات سياسى با يك روحانى ظاهراً غير سياسى، و اخلاقى صرف، وجود داشته باشد كه آن دو را چنين به هم پيوند دهد؟ ثانياً چگونه مى‏ توانند هر دو در جزئيات يك امر سياسى ـ اجتماعى، به يك گونه بينديشند و به نتيجه ‏اى واحد برسند؟! 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید 🍂🌺 🍃🍂🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما که نمی خواهیم مچ گیری کنیم! ✍خاطره‌ای از احسان طبری نقل شده که در مناظره‌ای با شهید بهشتی در خواندن آیه‌ای از قرآن اشتباه می‌کند و شهید بهشتی در یک کاغذ صحیحِ آیه را می‌نویسد و به طبری می‌دهد و او هم اصلاح می‌کند. طبری بعد از مناظره به بهشتی می‌گوید: اگر تو یکی از جملات مارکس یا انگلس را اشتباه می‌گفتی، من همان جلسه وصلش می‌کردم به بی‌سوادی شماها!(ولی شما اشتباه مرا اینگونه آبرومندانه اصلاح کردی) بهشتی جواب می‌دهد ما برای رسیدن به حق و حقیقت مناظره می‌کنیم نه اثبات درستی خودمان و مچ‌گیری از شما. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰همیشه پیروز! 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 💢مومنی که به وظیفه خود عمل کند، همیشه پیروز است؛ چه در ظاهر شکست بخورد، چه در ظاهر پیروز شود. اما چرا چنین است؟ 🔹ملاک پیروزی و شکست، در تمام مکاتب و ادیان و نزد تمام انسانها، یکی است؛ رسیدن به هدف. همه مردم، با هر دین و آیینی و با هر عقیده و باوری، این مطلب را قبول دارند که پیروزی یعنی رسیدن به هدف و شکست، یعنی نرسیدن به آن. این مطلب، مورد قبول همگان است. 🔻اما تفاوت افراد، در تفاوت اهداف است و تفاوت اهداف، ریشه در تفاوت جهان بینی ها دارد. ▪️هدف غیرمومن، رسیدن به دنیا و منافع دنیوی است، زیرا جهان بینی او، جز عالَم ماده را نمیشناسد. لذا اگر به دنیا برسد، پیروز است و اگر به دنیا نرسد، شکست خورده است. ▪️اما هدف مومن، جلب رضایت خدای تعالی و رسیدن به اوست، زیرا جهان بینی او، جهان بینی توحیدی و الهی است. لذا مومنی که به وظیفه خود عمل کند، همیشه پیروز است، زیرا به هدف خود رسیده است و برای او فرقی نمیکند که در ظاهر شکست بخورد یا پیروز شود. ❇️ خدای تعالی در آیه 52 سوره مبارکه توبه میفرماید: «قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلاَّ إِحْدَى الْحُسْنَيَيْن‏»؛ یعنی «بگو آيا درباره ما، جز يكى از دو نيكى را انتظار داريد؟!». مومن، مامور به وظیفه است، نه نتیجه. اگر در مسیر خدا و به دنبال انجام وظیفه باشد، همیشه پیروز است، چه در ظاهر غالب شود، چه مغلوب. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰معیار اهمیت در دین 💢در مجموعه معارف دین، با مفاهیم متعدد و متنوع مثبت و منفی مواجه هستیم. ▪️برخی از این مفاهیم، عملی اند؛ مانند نماز، روزه، غنا و دروغ. ▪️برخی دیگر اخلاقی اند؛ مانند زهد، تقوا، کبر و عُجب. ▪️و برخی دیگر اعتقادی؛ مانند توحید، نبوت و شیطان. ⁉️یکی از سوالاتی که در خصوص هر یک از مفاهیم دینی مطرح میشود، این است که «آن مفهوم در منظومه دین، چه میزان اهمیت دارد؟» ✅ در پاسخ به این سوال، باید گفت که مجموعه ای از شواهد و قرائن در کنار هم، میزان اهمیت هر مفهوم در نگاه دین را مشخص میکند. قرائنی مانند: ▪️کثرت روایات؛ هرچه تعداد روایات در یک زمینه بیشتر باشد، احتمال اهمیت آن در نگاه دین بیشتر است. ▪️مصالح و مفاسد؛ هرچه فواید مذکور در روایات برای یک امر مثبت یا ضررهای مذکور برای یک امر منفی بیشتر باشد، احتمال اهمیت آن در نگاه دین بیشتر است. ▪️ثواب و عقاب؛ هرچه ثواب و پاداش یک فعل ارزشمند یا عقاب و عذاب یک فعل ضد ارزش، شدیدتر باشد، احتمال اهمیت آن در نگاه دین بیشتر است. 🔹البته باید توجه داشت هیچکدام از موارد فوق، به تنهایی نمیتواند نمایانگر مهم بودن یک موضوع یا اهمّ بودن آن نسبت به موضوع دیگر شود. بعنوان مثال کثرت روایات در یک مسئله، ممکن است بخاطر کثرت ابتلا به آن در عصر ائمه علیهم السلام باشد، نه اهمیت فراوان آن در نگاه دین. 📝برگرفته از درس خارج استاد میرهاشم حسینی 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰دستان نامرئی آدام اسمیت  و داستان یک بانک 📝به قلم مدیر و استاد محترم اندیشکده مستعدان؛ حجت الاسلام و المسلمین منتشر شده در روزنامه جوان 🔗https://www.javanonline.ir/fa/news/1219154 🔹مهم‌ترین اصل بنیادی اقتصاد کلاسیک، منفعت‌طلبی انسان‌هاست. عمده تحلیل‌های اقتصادی‌شان نیز بر این پایه استوار است.  دستان نامرئی آدام اسمیت نیز ترجمان دیگری از همین ویژگی انسان‌هاست. نفع شخصی و لذت‌جویی انسان‌ها باعث می‌شود صنایع به حرکت درآید، تولید افزایش یابد و نهایتاً بازار به تعادل برسد.  🔹دیوید هیوم ویژگی دیگری از انسان‌ها را بیان می‌کند؛ میل به تنبلی و تن‌آسایی. انسان‌ها ذاتاً به دنبال کار نیستند.  اگر بتوانند شب و روز را به بیکاری، فراغت و تن‌آسایی بگذرانند، چنین می‌کنند، اما، چون نیاز‌های مادی انسان با این روش تأمین نمی‌شود، مجبور است تن به کار دهد.  منابع نامحدود در اختیار همه انسان‌ها قرار ندارد تا بتوانند شبانه‌روز از آن استفاده کنند و تن به کار ندهند، پس برای به دست آوردن لذت باید به بازار بیایند و در آنجا نیز با پیگیری نفع شخصی خود، به صورت ناخودآگاه به جامعه خیر برسانند.  ⬅️دو بند بالا عصاره بنیادی‌ترین اصول اقتصادی جریان کلاسیک است. نوعی خودتنظیم‌گری میان نیاز انسان‌ها، منفعت‌طلبی و تنبلی برقرار می‌شود و مسیر اقتصادی فرد و جامعه شکل می‌گیرد.  نویسنده فعلاً کاری با صحت و سقم تحلیل بالا ندارد. اگرچه وجود این سه خصلت در انسان قابل انکار نیست. در صورت وجود نقد نیز در واقع انتقاد از فروکاستن انسان به این سه خصلت است و نه نفی این خصلت‌ها در انسان.  آنچه الان می‌خواهم به آن اشاره کنم، نتیجه‌گیری منطقی از همان اصول بنیادین برای بانکداری است.  انسان از طرفی نیاز‌هایی دارد و از طرف دیگر منفعت‌طلب و لذت‌جو است. به طور طبیعی اگر او راهی جز کار کردن و زحمت‌کشیدن نداشته باشد، همین مسیر را انتخاب می‌کند تا به حداکثر مطلوبیتی که می‌تواند برسد، برسد. (روح مارژینالیست‌ها شاد!) حال اگر این انسان راه دیگری پیدا کند که بتواند منافعش را تأمین کند و تن به کار ندهد، به دلیل روح تنبلی و کارگریزی در وی، به همان سمت هدایت خواهد شد، مثلاً اگر بانکی در اختیار شخص قرار بگیرد که بدون زحمتِ کار کردن، بتواند با یک دکمه هر آنچه پول می‌خواهد خلق کند و در اختیار هر آن کس که می‌خواهد قرار دهد، در این صورت جمع سه اصلِ «نیازمندی، منفعت‌طلبی، تن‌آسایی» این است که تا می‌تواند دکمه را فشار دهد و نفع خود را حداکثر کند، بنابراین دستان نامرئی خدابیامرز آدام اسمیت در مواجهه با بانکداری قطع می‌شود. با این اتفاق و دستان نامرئی قطع‌شده، دیگر توانایی هدایت‌کردن نفع شخصی به سمت نفع اجتماعی امکانپذیر نخواهد بود.  💢💢ادامه در پیام بعد ...
برای مثال یک بانک بیش از ۱۰۰ برابر حد مجاز خود، به زیرمجموعه‌های خود تسهیلات پرداخت کرده است، یعنی به اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با خود. این در حالی است که بر اساس مواد سوم و چهارم از فصل سوم آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط- مصوب شورای پول و اعتبار در سال ۱۳۹۴- مجموع خالص تسهیلات و تعهدات بانک به هر شخص مرتبط نباید از ۳ درصد سرمایه پایه تجاوز کند و نیز مجموع خالص تسهیلات و تعهدات به همه اشخاص مرتبط نیز نباید از ۴۰ درصد سرمایه پایه تجاوز کند. بر اساس این آیین‌نامه اشخاص مرتبط چنین تعریف شده است: «اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که به نحوی از انحا نظیر داشتن روابط شخصی، مالکیتی، مدیریتی و نظارتی بتوانند بـه طـور مسـتقیم یا غیرمسـتقیم بـر تصمیم‌گیری‌های مؤسسه اعتباری اعمال کنترل کنند یا نفوذ قابل ملاحظه‌ای داشته باشند، به گونه‌ای که مؤسسه اعتباری را تبدیل به منبع تأمین مالی ترجیحی خود کنند و به این ترتیب منافع مؤسسه اعتباری، تحت‌الشعاع منافع اشخاص مذکور قرار گیرد»، البته مصادیق این اشخاص را در بند دوم بیان کرده است که به جهت طولانی‌شدن نگاشته از بیان آن صرف‌نظر می‌شود. بر اساس این قانون بانک حداکثر می‌تواند حدود ۹۰۰ میلیارد تومان به اشخاص مرتبط تسهیلات پرداخت کند، اما به جای این رقم، مبلغ ۹۹ هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است! عمده این تسهیلات نیز برای پروژه ایران‌مال بوده است، یعنی حدود ۸۰ هزارمیلیارد تومان! بی‌جهت نبود که هیوم متقدم، به شدت با انتشار پول کاغذی مخالف بود. استدلال وی ساده بود: اگر پول کاغذی جا بیفتد، تورم‌های بالا و غیرضروری در جامعه اتفاق می‌افتد چراکه ویژگی نفع‌طلبی منتشرکننده پول (چه دولت و چه غیردولت) موجب می‌شود وی مصالح اجتماعی را نادیده بگیرد و به قول معروف جیب خود را پر کند. تازه دیوید هیوم قبل از آنکه پول اعتباری و الکترونیکی را ببیند، به دیار باقی شتافت.  🌀با همین محاسبات است که در دنیای امروز و خصوصاً بعد از بحران بانکی ۲۰۰۸، کشور‌های توسعه‌یافته سختگیری زیادی روی بانک‌ها اعمال می‌کنند. نظارت‌های تودرتو و پیچیده در اعطای تسهیلات و خلق اعتبار همگی نشان از آن دارد که برای بهینگی فعالیت بانک‌ها، دستان نامرئی وجود ندارد.  شفافیت فعالیت‌ها، قوانین دقیق، سفت و سخت و برخورد سریع و قاطع نهاد‌های نظارتی باید به میان بیایند تا بانک‌ها تبدیل به اژد‌های هفت‌سر نشوند.  حرمت ربا در اسلام از مسلمات است. ربا در جامعه صدر اسلام به فربه‌شدن جماعتی ثروتمند و بیکار منجر می‌شد و در عوض، طبقه فقیر و ضعیف جامعه را تحت فشار قرار داده و روز‌به‌روز بدهکارتر و فقیرتر می‌ساخت. خلق اعتبار بی‌ضابطه بانک‌ها و اعطای تسهیلات به خودی‌ها به مراتب از ربا مخرب‌تر است.  🌀به نظر نویسنده، رباخوارِ زمان جاهلیت از این جهت شرف داشت که سرمایه واقعی خود را وارد بازار ربا می‌کرد، اما در رباخواری نوین، بانک‌هایی همچون بانک داستان ما سرمایه خود را وارد اقتصاد نمی‌کنند بلکه با خلق اعتباری بی‌ضابطه و افسارگسیخته، قدرت خرید طبقه ضعیف جامعه را می‌مکند، از آن ارتزاق می‌کنند و خود را فربه می‌سازند. سرمایه این بانک‌ها، نه دارایی خود، بلکه مکیدن دارایی جامعه و طبقه ضعیف در قالب اعداد و ارقام بانکی است.  ❇️امروزه بسیاری از اقتصاددانان، یکی از مهم‌ترین ریشه‌های مشکلات اقتصادی کشور را رفتار بانک‌ها می‌دانند، به هر دلیل موجه یا ناموجه، نظارت‌ها و اعتبارسنجی‌ها در حوزه بانکی به درستی کار نمی‌کند. اگر این قضاوت نادرست بود، باید تخلف اعتباری و تسهیلاتی هر بانک متخلفی همچون همین بانک در همان روز نخست پیگیری و با متوقف‌شدن فعالیت‌های بانک، طی یک هفته تعیین‌تکلیف می‌شد، اما بعد از گذشت چند سال از این تخلف، همچنان نتیجه نهایی حکم دیوان عدالت اداری قطعیت ندارد و ممکن است دوباره نقض شود. برای اصلاح روند بانکی یقیناً به نظارت‌های قوی‌تر، برخورد‌های سریع‌تر و قاطع‌تر نیازمندیم، وگرنه دستان نامرئی آدام اسمیت، صنعت بانکداری در ایران را به اژد‌های هفت‌سر تبدیل کرده و فرهنگ کار و تولید را در کشور می‌خشکاند. 🌀نگاه طماع برخی انسان‌ها به شدت پیگیر نتیجه نهایی برخورد با این بانک خواهد بود تا با کسر و انکسار ریسک و منافع احتمالی، خود را برای ورود به میادین کشف‌نشده بانکی  آماده سازند. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰ایمان، حظّ قلب، نه عقل! 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 💢انسان، ظاهری دارد و باطنی. هر کدام از ظاهر و باطن انسان، دارای قوایی است. خدای تعالی هر کدام از این قوا را، به هدف انجام فعل ویژه ای به انسان عنایت فرموده و قوای دیگر، قادر به انجام آن نیستند. 🔹چشم، برای دیدن است، و هیچ عضوی جز چشم توانایی دیدن ندارد. گوش، برای شنیدن است و هیچ عضوی جز گوش توانایی شنیدن ندارد. همچنین است دهان برای خوردن، بینی برای بوییدن، پا برای راه رفتن و غیره. 🔸علاوه بر ظاهر، باطن و نفس انسان نیز در عین وحدت، دارای قوایی است. یکی از قوای انسان، عقل و قوه دیگر، قلب است. کار عقل، دانستن و اندیشیدن و تفکر و تجزیه تحلیل و نقد است. کار قلب، حبّ و بغض و ایمان است. هیچیک از این دو، نمیتواند کار دیگری را انجام دهد. ♦️ایمان، فعل قلب بوده و غیر از دانستن است. ایمان از جنس دلبستگی و علاقه قلبی است. ممکن است کسی علم به توحید و نبوت و امامت داشته باشد، اما به آنها ایمان نداشته باشد. آنچه از ما خواسته شده، صرفا علم به عقاید نیست، ایمان به آنهاست. ❌ ابلیس، اعلم روی کره زمین بعد امام زمان علیه السلام است. توحید و سایر اعتقادات را، بیش از همگان میداند، اما مومن نیست، زیرا قلب او تسلیم و دلبسته عقایدش نشده است. ⬅️ پس ایمان، فعل قلب است، نه عقل. در صدر اسلام، برخی از بادیه نشینان گفتند «آمَنَّا»؛ یعنی ایمان آوردیم. اما خدا فرمود: «قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِكُم». ایمان باید وارد قلب شود، وگرنه ایمان نیست. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️ پیشفرض ها و بایسته های فقه تقنین (1) 🔰ارائه شده در کارگروه فقه تقنین توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد گرامی پور 💢 فقه تقنین به معنای «تبدیل فتواهای فقهی به گزاره های قانونی»، دارای پیشفرض ها و بایسته هایی است. 1️⃣ پیشفرض اول: قانون باید از خواست خدای تعالی و شریعت الهی نشات بگیرد. 🔸در قوانین غیرالهی، خواست مردم بعنوان منبع قانونگذاری و تشریع قرار میگیرد و چیزی که درخواست عمومی مردم باشد، تبدیل به قانون میشود. اما در جامعه توحیدی، قوانین باید مبتنی بر معارف دینی و برگرفته از شریعت الهی باشد. 2️⃣ پیشفرض دوم: فقه، ظرفیت قانون شدن را دارد. 🔸برخلاف برخی دیدگاه ها که فقه را منحصر در امور فردی میداند و آن را وارد مسائل اجتماعی نمیکند، معتقدیم که فقه جواهری این ظرفیت را داراست که گزاره های آن، تبدیل به قانون شود و در سطح جامعه نقش آفرین باشد. 🔻همچنین فقه تقنین، دارای بایسته هایی است، مانند: 1️⃣ بایسته اول: وحدت رویه 🔸در هر مسئله و موضوع، باید یک قانون وجود داشته باشد و همه جا، همان قانون اجرا شود. 2️⃣ بایسته دوم: فتوای معیار 🔸اختلاف فتاوا در فقه، پدیده ای انکارناپذیر است. در قانونگذاری، نمیتوان برای مقلدین هر مرجع تقلید، قانونی متناسب با فتوای آن مرجع تقلید وضع کرد. لذا در فقه تقنین، باید مشخص شود که چه فتوایی، معیار قانونگذاری است؟ در این مسئله، نظریات متفاوتی وجود دارد، مانند: «فتوای مشهور»، «فتوای ولیّ فقیه»، «فتوای کارآمد» و «فتوای اعلم». 3️⃣ بایسته سوم: لزوم قطعیت قانون 🔸قانون باید قطعیت داشته باشد؛ لذا عباراتی مانند «احتیاط واجب»، «احتیاط مستحب» «لا یبعد» و ... که در فتاوا وجود دارد، جایی در قانون ندارد و قانون، احتیاط بردار نیست. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️ پیشفرض ها و بایسته های فقه تقنین (2) 🔰ارائه شده در کارگروه فقه تقنین توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد گرامی پور 💢در یادداشت پیشین، به سه مورد از بایسته ها و الزامات فقه تقنین اشاره شد. سایر بایسته ها و الزامات فقه تقنین عبارت اند از: 4️⃣ بایسته چهارم: حرکت به سمت فقه کشف 🔸فقه کشف، در مقابل فقه عذر، به معنای تلاش حداکثری برای کشف نظر شارع است. در فقه تقنین، باید حداکثر تلاش صورت بگیرد تا قوانین، مبتنی بر نظر واقعی شارع باشد، نه اینکه صرفا موجب معذوریت شود. بدین منظور، باید ظرفیت هایی مانند عرف، سیره، مقاصد الشریعه، مصلحت و ... فعال شود. البته این ظرفیت ها اگر ضابطه مند نباشد، خطرناک است. یکی از نتایج حرکت به سمت فقه کشف، کمرنگ شدن اصول عملیه و استناد کمتر به آن است. 5️⃣ بایسته پنجم: مدیریت تزاحمات 🔸 پس از وضع قوانین، تزاحم قوانین مختلف با یکدیگر، پدیده ای اجتناب ناپذیر است. در فقه تقنین، باید برای مدیریت تزاحمات نیز چاره ای اندیشیده شود. 6️⃣ بایسته ششم: نیازمحور بودن قوانین 🔸قوانین، باید متناسب با نیازهای جامعه باشد. قوانینی که چنین نیستند، صرفا موجب تعدد قوانین، سردرگمی و ایجاد راه های فرار از قانون برای متخلّفین است. 7️⃣ بایسته هفتم: حرکت به سمت کشف نظام 🔸پیش از قانونگذاری در یک حیطه، باید نظام نظریات اسلامی در آن حیطه به دست بیاید. بعنوان مثال پیش از وضع و تصویب قوانین مربوط به اقتصاد یا خانواده، ابتدا باید نظام اقتصادی و نظام خانوادگی از منظر اسلام کشف شود. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰حاکمیت فقرا یا اغنیا ؟ 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین ⬅️همیشه این سوال مطرح بوده است که بهتر است مسئول مملکتی از کدام طبقه اجتماعی باشد ؟ آیا از خانواده ای غنی باشد یا از خانواده ای فقیر و سختی کشیده ؟ برای هر کدام هم ممکن است مزایا و معایبی مطرح شود مثل اینکه انسان های غنی معمولا چشم و دل سیر هستند ولی افرادی که دارای طبقه اجتماعی پایینی هستند ظرفیت کافی را نداشته و ممکن است دست به غارت بیت المال بزنند در مقابل انسان های داری مکنت به علت زندگی راحت از سختی های زندگی طبقات پایین جامعه بی خبر هستند و این هم در تشخیص اولویت ها و هم میزان دلسوزی آنها موثر است. ای در نامه امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر وجود دارد که کاملا زمین بازی این سوال را عوض میکند و ملاک دیگری را برای سپردن مسئولیت به افراد مطرح میکند و آن مسئله مهم خانواده است حضرت در این نامه میفرمایند : وَتَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَالْحَيَاءِ، مِنْ أَهْلِ الْبُيُوتَاتِ الصَّالِحَةِ، وَالْقَدَمِ فِي الاِْسْلاَمِ الْمُتَقَدِّمَةِ، فَإِنَّهُمْ أَکْرَمُ أَخْلاَقاً وَأَصَحُّ أَعْرَاضاً، وَأَقَلُّ فِي الْمَطَامِعِ إِشْرَاقاً، وَأَبْلَغُ فِي عَوَاقِبِ الاُْمُورِ نَظَراً 🔹کسانی را انتخاب کن که هم اهل تجربه هستند و هم اهل حیا از کسانی که از خانواده های صالح هستند و پیش قدم در اسلام چرا که آنان اخلاقشان کریمانه تر (یعنی کم ظرفیت نیستند) و با آبرو تر و کم طمع تر و دور اندیشترند. ✅نتیجه اینکه اگر فرد از خانواده ای باشد که نسل اندر نسل مومنانه تر زندگی کرده اند این پاکی خانواده چنین ظرفیتی را برای او ایجاد میکند که چه در دارایی و چه در نداری حیاء او از خداوند مانع دست درازی و سوء استفاده میشود. 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️ خروج پاک یا ورود پاک؟! 🔸دغدغه بسیاری از روزه داران در ماه مبارک رمضان، «خروج پاک» از این ماه است. اکثر مومنین میخواهند در این ماه باعظمت، گناهانشان آمرزیده شود. آلودگی هایی که در جان و روحشان نشسته است تمیز شود تا با طهارت کامل و به دور از هرگونه کثیفی باطنی، از این ماه خارج شوند. 🔸بنای خدای تعالی در ماه مبارک رمضان نیز بر این است که هیچ گنهکاری را بدون بخشش و آمرزش از درگاه خویش رد نکند، و هیچ سائل و گدایی را از عطا و عنایت خویش محروم نسازد. 🔸اما دغدغه بالاتر و متعالی تر از «خروج پاک» از ماه مبارک رمضان، «ورود پاک» به این ماه شریف است. این دغدغه را امام رضا علیه السلام به عموم شیعیان آموزش دادند؛ آنجا که به اباصلت فرمودند در اواخر ماه مبارک شعبان، این ذکر را زیاد تکرار کن: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْه‏» (1)؛ یعنی «خدایا! اگر ما را در مدتی که از ماه شعبان گذشته است، نبخشیدی، پس در باقیمانده آن ما را ببخش». 🔸آری! دغدغه اولیای الهی، «ورود پاک»، و دغدغه دیگران «خروج پاک» از ماه مبارک رمضان است. اولیای الهی به این ماه، تنها به چشم فرصتی برای آمرزش گناهان و بخشش خطاها نمینگردند، بلکه آن را فرصتی استثنایی برای تعالی روحی و معنوی و پرواز در عالم ملکوت میدانند. 🔸مومنی که گناهانش آمرزیده نشده، مانند پرنده ای است که غل و زنجیرهایی به بال و پرش بسته اند؛ قدرت پرواز در عالم معنویت را ندارد. اگر غل و زنجیرهای گناه، پیش از ماه مبارک رمضان از بال و پر مومن جدا شود، چنان اوجی در ماه مبارک رمضان میتواند بگیرد که سرعت و ارتفاع آن، هزاران برابر ماه های دیگر است. 📚منابع: 1- إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج‏1، ص: 9 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰نگاهی حقوقی به ماجرای امر به معروف یک روحانی در قم 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین منتشر شده در وطن امروز👇 http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3999/1/277983/0 در مصاحبه‌ای با عنوان شکستن حرمت حریم مادری که روز دوشنبه مورخ 21/12/1402 از در روزنامه اعتماد منتشر شد، ایشان به تحلیل حقوقی اتفاقی که چهارشنبه شب گذشته در یکی از بین یک شخص روحانی و خانمی که به آن مرکز درمانی آمده بود، پرداخته و عمل روحانی که به زعم ایشان از مادری که در حال شیر دادن به فرزندش بوده و حجاب شرعی را رعایت نکرده، فیلم یا عکس به منظور امر به معروف و نهی از منکر گرفته و این عمل را از مصادیق موضوع ماده 619 قانون تعزیرات یعنی مزاحمت و تعرض به بانوان دانسته است و قائل شده که روحانی مذکور شرایط امر به معروف و نهی از منکر را رعایت نکرده و باید طبق ماده مذکور توسط دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت تحت تعقیب قرار گیرد. در این یادداشت سعی بر این است با توجه به مستندات موجود، اظهارات مطرح‌شده و نیز مواد قانونی، درباره ادعاهای مطرح‌شده و نیز اتهامات قابل طرح نکاتی ذکر شود. 🔸در وهله نخست باید گفت با توجه به فیلمی که از مرکز درمانی منتشر شده مشخص می‌شود اصلا آن خانم محترم در حال شیر دادن کودک نبوده است و صرفا کودک را در آغوش دارد، ضمن اینکه طبق برخی شنیده‌ها این زن اصلا مادر کودک نبوده و ظاهرا خاله کودک است که کودک را برای ختنه کردن به درمانگاه برده‌اند، لذا اساسا عنوان و مطالب منتشر شده توسط روزنامه اعتماد خلاف واقع است؛ ادعایی که مشخص نیست اولین بار چه کسی و در راستای چه هدفی آن را مطرح کرده است. جناب برهانی عمل شخص روحانی را مصداق مزاحمت برای بانوان موضوع ماده 619 قانون تعزیرات و مستحق تعقیب قضایی توسط دادگاه ویژه روحانیت دانسته است. در پاسخ باید گفت: اولا آیا اساسا فردی که با انتخاب آگاهانه خود، با پوشش غیرشرعی در انظار عمومی حاضر می‌شود و حتی ادبیاتی زشت در تقابل با دیگران به کار می‌برد، نسبت به اقدام ادعایی روحانی احساس مزاحمت می‌کند؟ و اساساً ادعای مزاحمت در این باره صادق است؟ 🔸ثانیا هنوز هیچ مستنداتی درباره اینکه عکس و فیلمی گرفته شده باشد وجود ندارد. عده‌ای معتقدند با توجه به فیلم منتشر شده اصلاً سندی وجود ندارد که بگوید فرد روحانی اقدام به گرفتن عکس و فیلم کرده باشد. 🔸ثالثا برفرض که شخص روحانی عکسی گرفته باشد (که هیچ سندی موجود نیست) آیا این عمل همراه با سو‌ءنیت بوده که مشمول ماده 619 شود یا برای اصلاح و نهی از منکر بوده؟ و آقای برهانی می‌داند که تحقق جرم منوط به وجود سوءنیت است نه حسن‌نیت. 🔸رابعا طبق ماده 2 قانون حمایت از آمران به معروف، قانونگذار ۲ چیز را امر به معروف دانسته، ۱. دعوت ۲. واداشتن؛ یعنی صرفا اینطور نیست که ما با خواهش و التماس از شخص مرتکب منکر بخواهیم تا ملتزم به احکام شرعی شود، از طرفی ماده 5 همین قانون بیان داشته در اجرای امر به معروف نمی‌توان متعرض حیثیت جان، مال، شغل، مسکن و حریم خصوصی اشخاص شد و بلافاصله در تبصره همین ماده اماکنی نظیر بیمارستان و هتل‌ها را که در معرض دید عموم قرار می‌گیرند مشمول حریم خصوصی ندانسته و در ماده 6 این قانون بیان داشته نمی‌توان به عنوان امر به معروف مرتکب اعمال مجرمانه از قبیل توهین و... شد و همانطور که اشاره شد اساسا شخص روحانی نه‌تنها مرتکب جرم ماده 619 نشده بلکه اشخاصی که مانع امر به معروف و نهی از منکر این شخص شده‌اند، وفق ماده 9 قانون مذکور قابل تعقیب قضایی هستند. 🔸خامسا آیا آن شخص که ادعا داشت از او عکس گرفته شده، بر فرض چنین اتفاقی و بر فرض جرم بودن یا غیرمجاز بودن این عمل نباید از طریق محاکم اقدام می‌کرد و حتما باید با توهین و ضرب و... اقدام می‌کرد؟ 🔸سادسا اگر عکسی هم گرفته شده در راستای اعمال و رفتاری است که به شخص مرتکب گناه بفهماند عمل او منکر است. این احتمال هم مطرح است که وی در راستای نهی از منکری که کرده اقدام به جمع‌آوری دلیل کند تا اعلام‌کننده جرم موضوع تبصره ماده 638 در راستای ماده 65 قانون آیین دادرسی کیفری باشد. 🔹ادامه دارد ...
نویسنده اعتماد در ادامه به این امر بسنده نکرده و شخص روحانی را مشمول مجازات توهین موضوع ماده 608 و موضوع ماده 567 دانسته است و اضافه می‌کند اگر گذشتی از جانب زن صورت نگرفته باشد مرتکب (شخص روحانی) به حبس یا شلاق تعزیری درجه 7 محکوم می‌شود. در این باره باید گفته شود نه تنها فرد روحانی به آن زن توهین و ضربه‌ای وارد نمی‌کند بلکه با توجه به فیلم، این خانم است که به فرد روحانی ضربه وارد می‌کند و متعدد توهین کرده و صدای بوق فیلم هم دقیقا وقتی است که این زن شروع به صحبت می‌کند. با توجه به مطالب بیان‌شده، جای چند سوال باقی است که جناب دکتر برهانی در مصاحبه‌شان اصلا به آن نپرداخته‌اند و این شائبه نگاه جانبدارانه و سیاست‌زده ایشان را پررنگ می‌کند. ⬅️آیا این خانم که در انظار عمومی ظاهر شده،
مرتکب 
جرم غیرقابل گذشت
 موض
وع تبصره ماده 638 نشده است؟ ⬅️آیا نسبت به
 که به پا کرد و برای ساعاتی موجب  در کار درمانگاه 
شد، 
مشمول ماده 618 قانون تعزیرات قرار نگرفت؟ ⬅️آیا به فرد روحانی
 از جانب آن زن
 صورت نگ
رفت و مشمول ماده 608 نگردید؟ ⬅️آیا فرد روحانی
قرار نگرفت؟ ⬅️آیا گوشی فرد روحانی نشد و جرم موضوع ماده 665 قانون تعزیرات محقق نشد؟ ⬅️آیا زنی که مورد نهی از منکر قرار گرفت عمل حرام مرتکب نشده بود؟ آیا آن شخص خود نداشت؟ ⬅️آیا عمل روزنامه اعتماد که مطلب را به صورت خلاف و و بررسی نقل و خلاف واقع منتشر کرده مشمول نشر اکاذیب موضوع ماده 698 نبوده است؟ ⬅️آیا عمل این روزنامه و شخص برهانی در به شخص روحانی مشمول ماده 697 قانون تعزیرات نبوده و جرم افترا محقق نشده است؟ با توجه به مطالب و سوالات ذکر شده و وجود اتهامات مذکور که ایشان به آنها اشاره‌ای نداشته و یکطرفه به قضاوت پرداخته به نظر می‌رسد ایشان از دایره انصاف خارج شده که این قبیل اظهارات ایشان جای تامل دارد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰سلسه یادداشت های حکمرانی والی محور ⬅️قسمت اول 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین بررسی‌های فقه السیاسه درباره نحوه حکمرانی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام از ابتدای انقلاب اسلامی شکل جدی تری با خود گرفت. باید تمرکزمان روی حکومت پیامبر صلی الله علیه و آله امیرالمومنین علیه السلام قرار بگیرد؛ زیرا حکومت‌های شیعی و منسوب به شیعه مانند حکومت مختار یا حکومت زیدیان (در یمن و شمال ایران) یا حکومت آل بویه، همچنین حکومت فاطمیان در مصر و دیگر گروه‌ها مثل حکومت سربداران در سبزوار قابلیت الگوگیری ندارد، به علاوه که از لحاظ فقهی نیز حجت محسوب نمی‌شوند. دلیل عدم حجیت عملکرد این حکومت ها روشن است و درباره منصب‌های حکومتی برخی از شیعیان نیز مانند علی بن یقطین، عبدالله بن سنان، محمد بن إسماعيل بن بزیع و ...هم باید گفت که اینها نیر نمی‌تواند به عنوان منبعی برای استخراج فقه السیاسه به شمار آید، از این رو بایسته است که بیشتر پیرامون حکومت پیامبر خدا و همچنین امیرالمومنین و حکومت چند ماهه امام حسن علیهم السلام کنکاش کنیم. پژوهش جاری درصدد بحث درباره استخراج قوانین و احکامِ مسائل نیست؛ بلکه پیرامون نحوه تقسیم قدرت در جامعه اسلامی سخن می رود، یعنی با در نظر گرفتن پیامبر صلی الله علیه و آله به عنوان رهبر و راس حکومت، نحوه تعامل و تعریف جایگاه های پس از پیامبر صلی الله علیه و آله مورد تحقیق است. اگر از لحاظ سیاسی جایگاه ولی فقیه را در جایگاه پیامبر قرار دهیم، باقی ارکان جامعه نیز در جایگاه باقی ارکان همان جامعه پیامبر صلی الله علیه و آله قرار می‌گیرند، از این حیث باید ببینیم که رابطه پیامبر با کارگزاران خود چگونه تعریف می‌شد؟ یا رابطه امیرالمومنین علیه السلام در زمان خلافتشان با کارگزاران خود چگونه بود تا از این مسیر نظر اسلام در رابطه با نحوه تعامل حاکم با کارگزاران خود استنباط شود. البته مقصود از چگونگی تعامل و رابطه، مسائل و مراتب اخلاقی و آداب نیست؛ بلکه دائره قدرت و خط و مشی عملکردی در حوزه تقنین و تنفیذ است. 🔹ادامه دارد ... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
نمودار فقه.pdf
135.4K
💠تقریر بیانات استاد حاج آقا میرهاشم حسینی حفظه الله در دوره مبادی فقه و اصول 🔸️مقرر: مهدی دهبان 🔸️نواقص نمودار به خاطر تقریر و برداشت از بیانات است. 🔺️انتشار برای اولین بار🔺️ @aletra
🔰سلسه یادداشت های حکمرانی والی محور ⬅️قسمت دوم 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین در نگاه دو رهبر انقلاب اسلامی حضور حداکثری مردم در در بالاترین سطوح لازم و تثبیت کننده است. می توان گفت در این زمینه باید دو آیه «وَ اَمرُهُم شُوری بَینَهُم» شوری/ ۳۸ و «شٰاوِرْهُمْ فِي اَلْأَمْرِ» آل عمران/۱۵۹ با روش های فقهی مورد لحاظ قرار گیرد. شاور فعل امر، خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله و به معنی مشورت است؛ یعنی نفی حق رای و اعمال ولایت برای غیر! ولیِّ خدا اگر در راس قرار گیرد دیگران باید مشورت دهند؛ اما اعمال نظر و اعمال ولایت پذیرفته نیست. امیرالمؤمنین علیه السلام در پاسخ به اعتراض های مکرر ابن عباس فرمودند: تو باید مشورت بدهی (نه اینکه تو حق رای داری در کنار من!) من اگر با نظر تو مخالفت کردم تو باید اطاعت کنی! وَ قَالَ (علیه السلام) لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ، وَ قَدْ أَشَارَ إِلَيْهِ فِي شَيْءٍ لَمْ يُوَافِقْ رَأْيَهُ: لَكَ أَنْ تُشِيرَ عَلَيَّ وَ أَرَى، فَإِنْ عَصَيْتُكَ فَأَطِعْنِي. نهج البلاغه/حکمت ۳۲۱ پس طبق بیان قرآن اعمال ولایت تنها از آنِ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله است و دیگران در حد مشورت کنار او هستند. اما در آیه دوم می فرماید: آنها امورشان شورایی است؛ یعنی اگر مسلمانها خواستند با هم کاری انجام دهند شورایی عمل کنند، در شورا همه حق رای و اعمال نظر دارند، در نگاه اولیه گویی شورا در مقابل ولایت است؛ اما این تمامِ معنا نیست. شوری و اعمال نظر یک یا چند فقیه [یا متخصص در کار ولیّ] با ولایت منافات دارد؛ اما اگر مثلا شورای نگهبان که کار استنباطی و فقهی ولیِّ جامعه به آن واگذار شده به صورت ارگان بالادستی عمل کند و مجلس شورای اسلامی در واقع مشورت دهد و کشف موضوع کند، این مسیر قریب به آیه می شود. در واقع در کنار ولیِّ جامعه مشورت جای دارد نه شوری. شوری در جایی است که ولایت وجود ندارد؛ چون شوری نوعی اعمال ولایت است. 🔹ادامه دارد ... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰سلسه یادداشت های حکمرانی والی محور ⬅️قسمت سوم 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 🔸 نظام حقوقی "سیویل لو"  که به نظام حقوقی رومی_ژرمنی معروف شده است، در واقع بر اساس نگارش قوانین ثابت برای اداره کشور توسط نخبگان جامعه است. در یونانِ پیش از میلاد مجلس سنا محل حضور انحصاری نخبگان (با تعریف کهن این صفت) بود و تصویب قوانین در آن با ملاک اکثریت آراء صورت می پذیرفت. قوانین لازم الاجراء بود و قضات براساس قوانین مکتوب رای به محکومیت تخطی کنندگان از قانون می دانند. 🔸نظام حقوقی "کامن لو" یا همان نظام حقوقی انگلیسی، نظامی حقوقی بدون نگارش قوانین است. قانون یعنی نظر اکثریت جامعه، فرض می کنیم جوانی در جامعه به زنی تعرض می کند. 🔸در نظام حقوقی رومی_ژرمنی بر اساس قانون مکتوب قضاوت می شود و رای صادر می شود؛ اما در نظام انگلیسی با تشکیل هیئت منصفه فرهنگ آن شهر بررسی می شود و سپس رای صادر می شود، اگر در نگاه آن مردم این عمل جرم محسوب نگردد، آن جوان در دادگاه محکوم نمی شود! چون قانون مکتوب دائمی وجود ندارد، چنانکه در عصر حاضر ادعا این است که همجنس بازی یا همجنس گرایی در نظر مردم جرم نیست؛ بنابراین قانون از آنان حمایت می کند! در ایران از زمان قاجار که مجلس تشکیل شد تحت تاثیر کشورهای اروپایی مانند فرانسه، نظام حقوقی رومی_ژرمنی در دستور کار حقوق دانان آن زمان قرار گرفت و رویه مکتوب کردن قوانین برای اداره کشور را بهترین مصلحت برای کشور دانستند. نخبگانی که باید تقنین می کردند هم رفته رفته با رای گیری انتخاب می شدند که نظام پارلمانی و مجلس به شکل امروزی ثمره این مسیر است. 💠یکی از نتایجی که نظام حقوقی رومی_ژرمنی _که در حال اجرا در کشور است_ ایجاد کرده، عدم گردنگیری در ناکارآمدی های موجود در کشور است. فرافکنی و پیچیدگی ها و در هم تنیدگی قوانین و تفسیرهای سلیقه ای و... را هم می توان بدان افزود. اگر یک نفر بر سر اجرای تمام قوانین یک استان یا منطقه مسئول باشد می توان در صورت کم کاری او را بازخواست کرد و در صورت سهل انگاری یا سوء مدیریت عزل کرد. شاید ابتداء کسی گمان کند مجتهد بودن با "کامن لو" بودن نظام حقوقی سازگاری بیشتری دارد اما فعلا پرسش های اساسی پیرامون نظام حقوقی در حکمرانی اسلامی مطرح است؛ سوال این است آیا در نظام مدیریت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام، نظام حقوقی رومی_ژرمنی حکمفرما بوده است یا نظام حقوقی کامن لو؟ یعنی پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام با حاکمان زیر دست و مردم با قوانین مکتوب روبه رو بودند و جامعه بر اساس قوانین ساختاری نگارش یافته اداره می شد یا به صورت کامن لو و با تشخیص اکثریت، یا با تشخیص نخبگان(مانند هیئت منصفه) در هر زمان؟ 🌀ثمره اجتهاد حاکم، کتابت این اجتهادهاست؟ ارتباط اجتهادِ حاکمِ فعلی با بعدی در چیست؟ آیا حاکم بعدی باید طبق اجتهاد و قوانین مکتوب حاکم قبلی رفتار کند؟ اجتهاد حاکم بالاتر برای همه حکام نافذ است؟ و در طرف مقابل، آیا عدم نگارش قانون نوعی پلورالیسم و تکثرگرایی در مدیریت و در نتیجه نسبی بودن قوانین دینی را اثبات نمی کند؟ موضوعی که نوشتار حاضر در پی کشف آن است پاسخ درخور به همین سوالات است. 🔹ادامه دارد... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰سلسه یادداشت های حکمرانی والی محور ⬅️قسمت چهارم 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین یکی از نظریات اخیر درباب حکمرانی (با توجه به گرایشات جدید فقه های مضاف و ارائه دروس خارج مدیریت اسلامی و فقه السیاسه و.. ) بحث امام محور بودن جامعه شیعه است. پایان نامه های متعددی تا جایی که جستجو اجازه داد (متاسفانه سازو کار دسترسی کامل به تمام پایان نامه های حوزوی سهل نیست) درباره موضوع امام محور بودن ائمه جماعات و ائمه جمعه نگاشته شده و حتی نظریه مدیریتی امام محور بودن کل جامعه شیعه ارائه شده است. امام محور بودن را در خانه، اداره، لباس، عطر و تمام جزئیات می دانند؛ یعنی اساس نظریه بر این است که هر شهر باید امام داشته باشد و تاکید دارند که امام باید لباس خشن بپوشد! مقصود از امامت در اینجا ضوابط امامت در محله توسط امام جماعت مسجد یا امامت در شهر توسط امام جمعه با عرض و طول مطرح شده در نوشته ها و نشست ها نیست. امام محور بودن یعنی چنانکه کل جامعه اسلامی دارای یک ولی فقیه است، هر استان برای خودش یک امام داشته باشد که بصورت کامل بر همه استان مسیطر و مسلط باشد. تصور این است که رابطه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام با وُلاتشان اینگونه بوده است! یعنی هر گاه حاکم معصوم استانی را (مانند اعطاء اهواز به رفاعه توسط امیرالمؤمنین علیه السلام یا اعطاء مصر به قیس بن سعد و...) به حاکم زیر دست خود واگذار می کرد این به معنی اعطاء تمام اختیارات در هر سطحی به او بوده است‌! منظور از اعطاء کامل اختیارات یعنی تمام شاخصه های مدیریتی در آن زمان. پس شامل وضع و اجرای تمام قوانین اقتصادی، فرهنگی، اداری، نظامی، راه و شهرسازی، گمرکی، بازرگانی و... می شود و حکومت مرکزی هیچ اعتراض یا دخالتی نداشت؛ مانند نسبت ایالتهای آمریکا و دولت آمریکا بلکه از آن هم بیشتر. امام محور بودن لازمه اصلی اش نظام حقوقی "کامن لو" است و در تضاد کامل با نظام حقوقیِ سیویل لو قرار دارد، چرا که نگارش یافتن قانون یعنی محدود کردن امام حاضر یا امام بعدی و چون در این نظریه مجتهد بودن حاکم، مفروض است؛ بنابراین مکتوب بودن قوانین یا دائمی بودن و کلی بودن همه قوانین حتی نسبت به همین استان مردود است، چه برسد به نگارش قانون نسبت به کل جامعه. امام باید هرجا طبق تشخیص خود و با اجتهاد خود عمل کند، که در این صورت خروجی آن دیکتاتوریِ خوب خواهد بود! چون مدیریت و تقوای امام از شرائط پذیرش مسئولیت است؛ پس ما در واقع با دیکتاتوریِ خوب مواجهیم! به نظر می رسد این نظریه کاملا در تضاد با تاریخ و نوع عملکرد اهل بیت علیهم السلام است، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام هیچگاه حاکم را بسان دیکتاتورِ خوب مسلط بر همه ارکان استان نمی کردند. بررسی ادله بیشمار و ارائه اسناد زمان و حجم زیاد می برد؛ اما عناوینی چون عهدنامه ها مانند عهدنامه حاکم اهواز توسط امیرالمؤمنین علیه السلام، دستور العمل های پیاپی مانند دستورات حضرت به قیس بن سعد در زمان حاکمیت مصر و... می تواند، ناقد جدی نظریه امام محور به معنی دیکتاتورِ خوب باشد. پس امام محوری در این نظریه، نافی انتخابات و رای گیری و ناقض هرگونه شورایی است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰سلسه یادداشت های حکمرانی والی محور ⬅️قسمت پنجم 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین در مقابل نظریه پیش گفته (امام محوری با حدود مطرح شده ی آن) می توان نظریه والی محوری را ارائه کرد. والی همان حاکم بعد از حاکمِ معصوم است، به نظر می رسد رابطه پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام با حاکمان مناطق تحت حکمرانی، به والی محوری با توضیحات آینده شباهت دارد. والی یعنی مجتهد_مدیری که با تقوا و پاکدست است و اهل خاندانی صالح می باشد. والی در یک منطقه (شامل یک استان یا چند استان) تمام مسئولین کل و جزء را تحت نظر دارد. مسئول تمام اتفاقات ریز و درشت و خوب و بد آن منطقه شخصِ والی است. از حیث نظام‌ حقوقی نه نظام حقوقی رومی_ژرمنی کامل منطبق بر والی محوری است و نه نظام حقوقی انگلیسی! نه کاملا میل مردم در اجرای قانون هر منطقه کاملا ملاک است که یک نفر یا چند نفر به صورت نخبگانی آن را مزاج عمومی استمزاج و کشف کند و نه یک قانون ثابت و همیشگی و مکتوب بدون هیچگونه تاب تغییر و نقض و ابرام. اجتهادِ حاکم (منصوب یا منتخب) در عین اینکه منصب قاضی القضاتی منطقه را بر عهده دارد بسیاری از مشکلات را هموار می کند و این به معنی عدم وجود قانون مکتوب نیست؛ چرا که بر اساس کتاب وسنت و فقه قطعی شمار زیادی از قوانین به صورت اجماعی و اتفاقی وجود دارد که آنان را می توان قوانین اصیل نامید و همچنین متغیراتی را می توان مدنظر قرار داد که قانونهای غیر اصیل می نامیم و با اجتهاد والی هر منطقه با ضوابطی که می آید قابل اجراست. در این صورت باید گفت: مثلا برای سه استان شمالی ایران وقتی یک والی تعیین شد(بر اساس آنچه از شواهد تاریخی ارتباط پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام با وُلاتشان استنباط می کنیم) 💠وظایف والی عبارت است از سامان دهی امور زیر: ۱. تمام امور فرهنگی(مساجد، ایام مناسبتها، رسانه، جهت گیری ها) و حل مشکلات فرهنگی منطقه ۲. امور اقتصادی شامل مسائل گمرکی، مالیات، اشتغال آن منطقه، گردشگری، اصناف قوانین خاص منطقه ای و... ۳. ادارات، سازمانها، ارگانها و... ۴. سامان دهی آموزش و پرورش مدارس‌، دانشگاه ها و.. ۵. دادگاه ها، حل منازعات سیاسی منطقه ای، اجتماعی و... ۶. امنیت و امور نظامی خاص منطقه (شامل امور نظامی کل کشور نیست) قوانین و کلیاتی توسط ولی فقیه یا ارگان تعیین شده در قانون اساسی باید برای والی در نظر گرفته شود. همچنین عملکرد والی باید ماهانه و سالانه مورد بررسی و دقت قرار گیرد و همچنین برای هر منطقه می توان با معرفی چند چهره توانا توسط ولی فقیه یا شورای نگهبان، انتخاب والی را به رای گذاشت. در این صورت مدیران ارشد اداره جامعه با چند والی طرف هستند و در صورت ناکارآمدی از آنان حساب می کشند و عزل و نصب می کنند؛ مانند زمان حاکمیت معصوم علیه السلام. چون والی از قوه اجتهاد کامل و تقوا برخوردار است در مسائل و مشکلات منطقه در جایی که قوانین اصیل کتاب و سنت به او اجازه می دهند استنباط می کند و با مشورتِ نخبگان و تُجار و مردم تصمیم می گیرد. ⬅️پس والی محوری با انتخابات و همچنین تشکیل شورا ابدا در تضاد نیست و همینطور در تضاد کامل با دیکتاتوریِ خوب است. این نظریه جزئیات دیگری نیز دارد که با ارائه اسناد و مدارک تاریخی و حدیثی تفصیل زیاد پیدا می کند. اما هدف در این نوشتار فقط ارائه خلاصه نظریه بود. والحمدلله 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
✍️ غنا؛ واجد تمام معیارهای اهمیت 🔗لینک یادداشت اول: https://eitaa.com/mstdnjthd/568 💢در یادداشت پیشین به معیارهای اهمیت یک موضوع در نگاه دین پرداخته شد. علاوه بر «کثرت روایات»، «مصالح و مفاسد» و «میزان ثواب و عقاب»، یک معیار مهم دیگر برای سنجش اهمیت یک مسئله نزد شریعت وجود دارد و آن میزان اثرگذاری یک پدیده در فرهنگ جامعه است؛ هر چه اثر پدیده‌ای در جامعه، عمیق‌تر باشد و قدرت تغییر فرهنگی بیشتری داشته باشد، اهمیت آن در نگاه دین بیشتر است. 🔹غنا، واجد تمام معیارهای اهمیت در نگاه شریعت است. غنا، در مواقعی یکی از بدترین مسکرات بوده و مانند شراب، مستی و تخدیر خاصی برای عقل ایجاد میکند. شاید به همین جهت است که مرحوم کلینی، روایات غنا را ضمن «کتاب الاشربه» (خوراکی ها) و مرحوم شیخ صدوق، روایات غنا در کنار روایات شرب خمر در بابی تحت عنوان «بابُ حَدِّ شُرْبِ الْخَمْرِ وَ مَا جَاءَ فِي الْغِنَاءِ وَ الْمَلَاهِي‏» ذکر میکنند. (1) 🔹علاوه بر این، حکومت بنی امیه و بنی عباس، تلاش زیادی برای ترویج غنا در راستای اهداف خودشان کردند و با مبارزه شدید اهل بیت علیهم السلام مواجه شدند. حتی پا را فراتر گذاشته و برای مشروعیت بخشی به نقشه خود، آن را به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام نسبت دادند. 🔹بعنوان مثال روزی شخصی خدمت امام رضا علیه السلام رسید و عرض کرد: «عباسی (2) میگوید که شما غنا را تجویز کرده اید.» امام علیه السلام فرمودند: «کَذَبَ الزِّنْدِيق‏».(3) 🔹موسیقی و غنا در عصر حاضر هم اهمیت فراوانی دارد؛ چرا که علاوه بر کثرت ابتلا به آن و مفاسدی که در پی دارد، جریان غرب فرهنگ خود را سوار بر غنا به سایر مناطق تحمیل می‌کند. 📝برگرفته از درس خارج استاد میرهاشم حسینی 📚منابع: 1- الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏6، ص: 431 و من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص: 55 2- ظاهرا هشام بن ابراهیم عباسی است که در دولت عباسی، شأن و جایگاهی داشته است. 3- الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏6، ص: 435 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید