🔰چرا تورم درایران آرام نمیگیرد؟
📝به قلم مدیر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین #رستمی
🌀چرا تورم درایران آرام نمیگیرد؟ این سؤالی است که در اوقات خستگی و فراغت مانند تیری از کمان رها میشود و ذهنها را نشانه میگیرد. آیا معضل تورم بالا در ایران حل خواهد شد؟ چرا با وجود تلاشهای قابل تحسین دولت در مهار تورم (و البته گاهی غیرقابل تحسین و گاهی اساساً تلاشی نیست که تحسین یا تقبیح شود) هنوز اوضاع به سامان نرسیده است و مردم با شهود تجربی خود، حضور این چغر بد بدن (تورم) را در زندگی خود احساس میکنند؟
با وجود مهار نسبی رشد نقدینگی و رشد پایه پولی در دولت فعلی و کاهش آن- هر چند با وضع مطلوب فاصله دارد- باز هم نتایج دلپذیری که برای مردم محسوس باشد، حاصل نشده است. چه تحلیلی در این باره میتوان داشت؟ اولین نکتهای که باید به آن توجه داشت، این است که اثر کنترل نقدینگی فعلی اگر ادامهدار باشد، در سالهای آینده ملموستر خواهد شد و مهمتر آنکه اگر با همان سرعت قبلی این رشد ادامه مییافت، اوضاع قیمتها بسیار بدتر از چیزی میشد که در حال حاضر شاهد آن هستیم، اما باید کمی ریشهایتر به این مسئله پرداخت و به همین مقدار دلخوش نبود که ما وارد ابرتورم نشدهایم.
🔸مهمترین مشکل اقتصاد فعلی کشور ما این است که تبدیل به یک اقتصاد پولی شده و از اقتصاد واقعی فاصله گرفته است. بگذارید توضیح بدهم و به سادگی از این موضوع عبور نکنم. منظورم از اقتصاد پولی این است که مناسبات اقتصادی در ایران باعث شده است سفتهبازی یا به تعبیر عامیانه دلالی- خریدن به قیمت کمتر و فروش به قیمت بیشتر- سودآوری خوبی داشته باشد. اگر فردی یکمیلیارد پول داشته باشد، با توجه به انتظار و پیشبینی نسبت به وضعیت تورمی آینده، ترجیح میدهد این پول را تبدیل به سکه، دلار، زمین و اموری از این دست کند و آن را به کنار بگذارد تا بعد از بالا رفتن قیمتها مجدداً آنها را بفروشد و کسب سود کند. حال اگر او بخواهد همین پول را وارد اقتصاد حقیقی یعنی تولید کند، متوجه میشود:
1⃣نخست نیاز به تخصصی نسبی دارد
2⃣و دوم اینکه ریسک بالایی دارد و ممکن است تولید او به سودآوری نرسد یا در مراحل میانی کار، مشکلات عدیدهای برای او پیش بیاید که مانع رسیدن به مرحله تولید نهایی شود
3⃣و سوم اینکه سود انتظاری از این تولید نیز در مقایسه با سفتهبازی، پایین ارزیابی میشود. در چنین حالتی مسیر طبیعی اقتصاد او را به سمت خرید سکه یا دلار هدایت میکند.
🔹نتیجه مسیر بالا، اقتصاد پولی است؛ پولی که قرار بود صرفاً وسیله مبادله باشد و نقش واسطهگری میان کالاها را داشته باشد، خود به هدفی مهم در اقتصاد تبدیل میشود و میتواند ارزش افزودهای فراتر از کالا ایجاد کند، با کمترین زحمت و با سودآوری بالا یا قابل قبول. به راستی اگر میشود با خریدن دلار در یک روز، سودی معادل تقریبی درآمد یک ماه به دست آورد، چرا باید ایجاد صف طولانی خریدن دلار برایمان تعجب داشته باشد؟ نتیجه بدتر چنین اقتصادی این است که تولیدکنندگان نیز به این نتیجه میرسند یا تولید خود را تعطیل کنند و به خریدن زمین، سکه و ارز روی بیاورند یا اگر چنین چیزی به هر دلیلی ممکن نیست، لااقل بخشی از سرمایه خود را به صورت دلار، سکه و زمین نگهداری کنند. پس تولید رفتهرفته کمتر و اقتصاد واقعی روزبهروز نحیفتر میشود و اقتصاد پولی همچون انگلی از باقیمانده خون تولید میمکد تا آن را بخشکاند. کمکم همه در این اقتصاد میفهمند که بهتر است تریدر باشند تا تولیدکننده؛ امروز چیزی را بخرند و فردای آن بفروشند. سود دلال در این جامعه از سود تولیدکننده بیشتر است و همین مسئله تولیدکننده را ترغیب میکند وارد فضای سوداگری شود و از تولید دست بکشد.
حالا فرض کنیم در چنین شرایطی با کاهش تولید، دولت بخواهد به مردم خدمت کند و برای رفاه حال آنان، دست به واردات بزند تا قیمتها بیش از پیش افزایش نیابد. سوداگران چشم طمع به این واردات میدوزند تا بتوانند آبی گلآلود و با ورود پول، نقدینگی و دلالی از این قسمت نیز بدون زحمتی کسب سود کنند و بدتر آنکه تولید نحیف داخلی از این واردات هم ضربه میخورد و لاغرتر و لاغرتر میشود.
◀️به سوی دیگر ماجرا برویم. به طور طبیعی، چون دولت سرعت رشد نقدینگی را کنترل کرده است، به نظر میرسد نقدینگی کافی برای تولیدکنندگان در جامعه وجود ندارد و در نتیجه تولیدکنندگان تقاضای نقدینگی دارند تا بتوانند دستمزد کارگران را بدهند و خط تولید را سر زنده نگه دارند. در چنین شرایطی فرض کنیم، دولت بخواهد برای حمایت از تولید داخلی، به تولیدکنندگان وام دهد تا آنها به حیات اقتصادی خود ادامه دهند.
🔻🔻ادامه دارد ...
حالا با دادن این وام همه خیالشان راحت است که تولید ضربه نمیخورد، اما سؤال این است، با وجود اقتصاد پولی آیا تولیدکننده همه وام را به خط تولید میبرد یا وسوسه میشود بخشی از آن را به سکه، زمین و ارز تبدیل کند؟ عقلانیت اقتصادی او در چنین شرایطی چه دستوری به او میدهد؟ به علاوه مگر این تولیدکننده قبلاً بخشی از نقدینگی خود را به داراییهای غیرمولد تبدیل نکرده بود؟ اگر به دنبال رونق تولید بود، چرا آن داراییها را تبدیل به سرمایه نکرده و به دنبال وام آمده است؟
پس حتی در چنین شرایطی، وامهای تولیدی نیز به سرمنزل مقصود نمیرسند و به بازار پولی و سفتهبازی دامن میزنند.
📌حالا برگردیم به اصل ماجرا. در چنین شرایط پیچیدهای چه باید کرد؟ دولت محترم تمام تلاش خود را برای کاهش عرضه نقدینگی انجام داده یا در حال انجام دادن است؛ اما کاهش عرضه تا زمانی که طرف تقاضا تغییر نکند، مشکل را حل نمیکند. اگر عرضه پول کاهش یابد، ولی همچنان تقاضای پول برای معاملات سوداگرایانه غیرمولد وجود داشته باشد، عطش بازار نه تنها کاهش نمییابد بلکه بیشتر میشود. اینجاست که دولت و مجلس باید فکری کنند. چگونه میتوانند طرف تقاضای پول برای معاملات سوداگرایانه را کنترل کنند و کاهش دهند؟ 💠به زبان سادهتر دولت و مجلس باید چه کاری انجام دهند که یک فعال اقتصادی به این نتیجه برسد تزریق پول به بازارهای غیرمولد به سود او نخواهد بود و بهتر است پولش را به سمت تولید ببرد تا سود کند.
💠دولت و مجلس باید با شیبی ملایم و زمانبندی مناسب، با استفاده از ابزارهای مالیاتی راه را بر اقتصاد سوداگرایانه ببندند. به طور مثال مالیاتبستن بر خانههای سوم به بعد، باعث میشود یک فعال اقتصادی دارای سرمایه از فکر خرید خانههای بیشتر منصرف شود و بخواهد به سمت سرمایهگذاری روی بازار سکه برود، اما میبیند در این بازار هم به دلیل قوانین مالیاتی، امکان سود کردن فراتر از فعالیتهای واقعی اقتصادی وجود ندارد. او وقتی در بازارهای سوداگرایانه میچرخد و میبیند به فعالیتی پربازده نمیرسد، از سرمایهگذاری در این زمینه منصرف میشود و نتیجه میگیرد که بهتر است پولش را در بانک سپردهگذاری کند، اما متوجه میشود سود بانکی مثل سالهای گذشته ۳۰درصد و ۴۰درصد نیست و بسیار کمتر از سود فعالیتهای تولیدی است. تولیدکنندهها هم که هوش اقتصادیشان به آنها گفته بود زمین و سکه بخرند، کمکم با فروش زمین و سکه سرمایهها را به سمت تولید میآورند، بدون آنکه نیاز باشد دولت به آنها وام دهد یا وامهای دولتی را صرف خرید زمین و سکه کنند. تازه معافیتهای مالیاتی تولید میتواند مشوق بیشتری برای حرکت به سمت تولید فراهم کند، البته مشخص است که این مسئله همه ماجرای اقتصاد نیست، اما یکی از مهمترین ماجراهای اقتصاد خواهد بود.
چنین رویکردی از سوی دولت و مجلس، رویکردی منطقی در اقتصاد است. بسیاری از کشورهای پیشرفته با همین روش اقتصاد خود را ساماندهی کردهاند. اساساً چنین آزادی اقتصادی در ناحیه سوداگری که در ایران حاکم است، در کمتر کشوری از کشورهای پیشرفته لیبرالیستی جریان دارد و به قول معروف در این زمینه کاتولیکتر از پاپ شدهایم.
🔻برای حرکت در مسیر بالا چند مسئله ضروری و حیاتی است:
1⃣نخست آنکه #تیم_رسانهای قوی لازم است تا به مردم آگاهی دهد این مسیر در بلندمدت به سود همه خواهد بود، خصوصاً به سود طبقه ضعیف جامعه. مسکن، سکه و ارز از کالاهای تجاری خارج میشوند و قدرت خرید افراد افزایش پیدا میکند. این نوع مالیات هدفش طبقههای ضعیف یا با درآمد متوسط نیست. باید با مردم سخن گفت و حرف زد و آنها را از انتظارات تورمی غیرمنطبق با واقع بازداشت.
2⃣ دوم و مهمتر آنکه باید رنگ مجلس در این دوره، یک #رنگ_اقتصادی باشد. مجلس باید بداند مهمترین مشکل فعلی کشور ما، اقتصادی است. اگر برآیند کلی مجلس و صدایی که از آن بیرون میآید، اقتصادی باشد، آلارم خوبی به مردم و فعالان اقتصادی خواهد داد و ریلگذاری اقتصادی کمهزینهتر خواهد بود. این رویکرد در سخنرانیها و نامگذاریهای متعدد مقام معظم رهبری نیز مشهود است. اگر هر صدایی غیر از صدای اقتصاد از مجموع فعالیتها و اختلافنظرهای مجلس در کشور طنینانداز شود، دستاوردهای مجلس در هیچ زمینهای حتی فرهنگی نیز امیدبخش نخواهد بود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
😎 زنگ تفریح
پیشنهاد به آلمانی های جهان برای شعار دادن
no israel no ukraine
life sacrifice for german
ترجمه
نه اسرائیل نه اوکراین
جانم فدای آلمان
⬅️ به آلمانیهای عزیز توصیه میشه این شعار رو به فارسی بگن تا مشکل قافیهشون حل بشه.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📚معرفی کتاب📚
کتاب «امربه معروف ونهی از منکر در اندیشه اسلامی» اثر مایکل کوک یکی از بهترین آثار مکتوب در خصوص تبیین این آموزه اسلامی بحساب می آید.
کوک در مقدمه کتابش از حادثه تکان دهنده اى یاد مى کند که باعث نگارش این کتاب و معرفى ساختار امر به معروف و نهی از منکر به جامعه غربى شده است. وی در یکى از روزهاى ماه سپتامبر 1988 در روزنامه اى مى خواند که در ایستگاه مترو شیکاگو و در برابر همگان زنى مورد تجاوز قرار مى گیرد. در حالى که آن زن از مردم کمک مى خواهد همه عابران بى توجه از کنار این صحنه رد مى شوند. آنچه در این حادثه مهم بود نه اصل تجاوز بلکه عکس العمل رهگذران بود. مایکل کوک پس از خواندن این خبر مى اندیشد: «ما به نوعى وظیفه داریم دیگران را از ارتکاب کارهاى ناپسند به همنوعان خود بازداریم» اما به این نتیجه مى رسد که در جهان غرب چنین وظیفه ای وجود ندارد و اصولا فرهنگ غرب نه نامی برای این وظیفه دارد و نه به مواردى که باید آن را به کار برد یا شرایطى که مى توان این وظیفه را ترک کرد پرداخته است.
💠اما مایکل کوک در جریان پژوهش هاى اسلامى خود دریافت که در اسلام نام و تعالیمى ویژه براى چنین وظیفه اى وجود دارد که همان «امر به معروف و نهی از منکر» باشد.
این کشف جرقه اى بود براى اینکه وى این فریضه اجتماعی اسلام را موضوع تحقیق و تک نگارى معروف خود قرار دهد. کتابی که از سوی بسیاری از مجامع از جمله بیست و چهارمین دوره کتاب سال ایران، شایسته تقدیر شناخته شد.
ترجمه این کتاب توسط انتشارات آستان قدس رضوی در دو جلد منتشر شد.
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب: «شیخ بهایی» یک آخوند به تمام معنای کامل است. ۱۳۷۰/۱۱/۱۵
۳ اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ بهائی، استاد علمایی چون محمد تقی مجلسی و ملاصدرا اعلی الله مقامهم الشریف.
🔰عمل شیخ بها به توصیه نبوی
💠به مناسبت سالروز بزرگداشت ایشان
🔹سنت چهل حدیث نگاری از سنن با برکت میان علمای خوش ذوق دینی است. بی اغراق همه کتب چهل حدیث شیرین و خواندنی هستند؛ خصوصاً اگر علمای طراز اول به جمع آوری و شرح این احادیث همت گمارند.
در میان این بوستان پر گل، کتاب چهل حدیث شیخ بهائی به نظر بسیاری از اهل فن، یکی از بهترین نگاشته هاست که بی شک اخلاص، جامعیت و عمق علمی [۱] نگارنده از عوامل اثر گذار در این اقبال فراگیر به شمار میرود.
📖شیخ بهائی کتاب خود را با روایت حفظ چهل حدیث، آغاز کرده و تمام جوانب فقه الحدیثی آن را تبیین کرده است. آن گاه، به ترتیب ابواب فقهی روایاتی را در باره وضو، نماز، زکات، روزه، حج، جهاد نفس و امر به معروف، مطرح کرده و مسائل و مباحث مهم هر عنوان را تحلیل میکند. پس از آن، روایات اخلاقی ـ اجتماعی مورد نیاز مسلمانان را مطرح و به شایستگی تبیین میکند. برخی از روایات، همانند «وصیت امیر المؤمنین علیهالسلام» یا «مناهی رسول اللّه صلیالله علیه و آله»، در بردارنده ریز موضوعات فراوانی هستند.
ایشان مباحث اختلاف احادیث طلب علم را نیز در اواخر کتاب مطرح کرده است. روایات آخر کتاب به توبه، مرگ و جایگاه روح پس از مرگ، اختصاص یافته است.
شیوه نویسنده معمولاً این گونه است: ابتدا به مفردات و ترکیبات روایت پرداخته و پس از تبیین روایت، اشکالها و شبهه های احتمالی را بررسی میکند.
🔸چهل حدیث شیخ بهائی را میتوان دوره خلاصه و تعمیق معارف دینی برشمرد. گفته شده شیخ بهائی این کتاب را پیوسته در سفر و حضر به همراه داشت و از روی آن، برای دانشجویان تدریس کرده و آنها را به حفظ آن وادار میکرد.
این کتاب به زبان عربی نوشته شده و تصحیح جدید آن نزدیک به ششصد صفحه است.
🔻در فرسته بعد یکی از احادیث موجود در کتاب و تجربه شگفت آور شیخ بها از عمل به آن که در شرح حدیث متذکرش شده است، تقدیم میشود.
📎پی نوشت
۱. به عنوان نمونه آیت الله العظمی شبیری میفرمایند: صاحب معالم و شیخ بهایی از اصولیین قوی به شمار میآیند. خصوصاً شیخ بهایی، ذوق و ذهن بسیار مستقیمی داشت. 1396/1/19
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
💎الحدیث السادس عشر* دعاء أداء القرض*
و بالسند المتصل الی الشیخ الجلیل محمد بن بابویه، عن محمد بن بکران النقّاش، عن أحمد بن محمد الهمدانی مولی بنی هاشم، عن عبید بن حمدون الرواسی، عن حسین بن نصر، عن أبیه، عن عمرو بن شمر، عن جابر بن عبد اللّه الأنصاری، عن الإمام أبی جعفر محمد بن علی الباقر، عن أبیه علی بن الحسین زین العابدین، عن أبیه الحسین بن علی، عن أمیر المؤمنین علیهم السلام قال:
💠«... شکوت الی رسول اللّه دینا کان علی فقال: یا علی قل: «اللّهمّ أغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمّن سواک» فلو کان علیک مثل صبیر دینا قضاه اللّه عنک». [۱]
⬅️و الصبیر: اسم جبل بالیمن، لیس بالیمن جبل أعظم منه.
قال جامع هذه الأحادیث عفا اللّه عنه: کثر علی الدین فی بعض السنین حتّی تجاوز ألفا و خسمائة مثقال ذهبا، و کان أصحابه متشدّدین فی تقاضیه غایة التشدّد حتّی شغلنی الاهتمام به عن أکثر أشغالی، و لم یکن لی فی وفائه حیلة و لا الی أدائه وسیلة، فواظبت علی هذا الدعاء فکنت
اکرره کلّ یوم بعد صلاة الصبح، و ربّما دعوت به بعد الصلوات الاخر فیسّر اللّه سبحانه قضاءه و عجّل أداءه فی مدّة یسیرة بأسباب غریبة ما کانت تخطر بالبال و لا تمرّ بالخیال. [۲]
(حدیث شانزدهم از کتاب چهل حدیث شیخ بهایی
... از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که فرمودند: شکایت کردم به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از قرض زیادی که بر عهده داشتم. حضرت فرمود: یا علی! بگو: «اللّهمّ أغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمّن سواک» که اگر به اندازه صبیر قرض داشته باشی خدای متعال آن را ادا خواهد کرد.
⬅️صبیر نام کوهی است در یمن که کوهی بزرگتر از آن در آنجا وجود ندارد.
جمع آور کننده این احادیث (خود جناب شیخ بهایی) میگوید: در سالی قرض من زیاد شد تا جایی که رسید به 1500 مثقال طلا! (این مبلغ به پول امروز بیش از ۲۰ میلیارد تومان است!) و صاحبان آن وامها هم با شدت تمام طلب خود را از من میخواستند، تا جایی که این قضیه همه ذهن و فکر من را مشغول کرده بود و هیچ راهی هم برای ادای این قرض نداشتم. پس مواظبت نمودم بر این دعا. بعد از نماز صبح این ذکر را تکرار میکردم و چه بسا بعد از نمازهای دیگر هم این ذکر را میگفتم. پس خداوند آنچنان ادای این قرض را آسان نمود و در مدتی کوتاه با اسبابی غریب آن را ادا کرد که اصلاً به ذهن و خیال خطور نمیکند.)
💢 آیت الله العظمی شبیری زنجانی در خصوص این ذکر فرمودهاند: «بعد از نمازها این ذکر را تکرار کنید و تعداد ندارد. مضمونش نیز بسیار عالی است.»[۳]
📚منابع
۱. أمالی الصدوق: المجلس 61 ص 347
۲. الاربعون حدیثا شیخ بهائی، ص ۲۴۵_۲۴۱
۳. جرعهای از دریا، ج 4، ص 382
🔰شکست آمریکا در طبس
🎙سخنرانی رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران، ۱۳۵۹/۰۲/۱۲
💢«و کم قصمنا من قریة» یعنى اى مردم نومید نباشید از اینکه بتوانید یک قدرت و یک امپراطورى عظیم را به زانو در بیاورید. نگوئید امریکا یک قدرت جهانى است و چگونه یک ملت مىتواند این قدرت را به خاک بنشاند، این کار در تاریخ بارها و بارها تکرار شده است. «وکم قصمنا من قریة» ما اى بسا تمدنها و شهرها و حکومتها و امپراطوریها را که در هم شکستهایم؛ «و انشأنا بعدها قوماً آخرین» و پس از آنها مردم دیگرى را روى کار آوردهایم
همان دست، همان قدرت و همان نیرو مىتواند امروز امریکا را هم به خاک سیاه بکشاند و نمونهها و طلیعهاش در ایران و در منطقه آشکار شده است، ضربتها را یکى پس از دیگرى مىخورند. این در گذشتهى نزدیک به زمان ما و در کشور خود ما که خاندان منفور پلید با تکیه بر قدرتهاى جهانى مىتوانستند هر کارى بخواهند بکنند، امروز جاى آنها را تودههاى مردم پرکردهاند، جاى آنها را حکومت حق و عدل اسلامى پرکرده است، آنها در به دران روزگار و سراسر جهان هستند، پى چاره و حیله و تدبیر و پیوست به این قدرت و آن قدرت، اما دستشان هم به جایى بند نیست، پس این وعدهى الهى کاملاً قابل تحقق هست.
🔸«و کم قصمنا من قریة کانت ظالمة» آن قریهاى، آن تمدنى، آن امپراطورى و قدرتى که ستمگر است مورد این تهاجم لشگریان خدا قرار مىگیرد و در هم فرو مىریزد، چیزى که امروز در مقابل چشم ما نسبت به امپراطورى عظیم امریکا مشاهده مىشود. چه کسى تصور مىکرد که دستگاه نظامى مجهز مرتب امریکا در بیابانهاى طبس و در کویر مرکزى ایران آنچنان دچار فضاحت و شرمندگى بشود؟ که ما رفتیم از نزدیک آن فیلهاى فولادى را دیدیم و آیهى کریمهى قرآن بىاختیار به یاد انسان مىآید. «ألم تر کیف فعل ربّک باصحاب الفیل. ألم یجعل کیدهم فى تضلیل» آن حیلهاى و کیدى که آنها براى مردم ترتیب داده بودند دیدید چگونه خنثى شد؟ در دو طرف جادهى یزد و طبس لاشههاى هواپیماها و هلىکوپترها، آن پیلهاى فولادى را مىبینید که تلّى از خاکستر شدهاند؟ اجساد مردگانى در زیر آن تلّ خاکستر بوده است و شاید همین حالا هم باشد که اینها به قصد تجاوز آمده بودند، دزدانى که آمده بودند شبیخون بزنند بروند مزد بگیرند. واى از بدبختى بشر، اُف بر این مستمندى رژیمهایى که بر یک چنین عناصرى حکومت مىکنند و یک چنین از عناصرى عصاى دست و وسیلهى اتکاى آنها هستند.
🔹آیات قرآن با همین آهنگ در سورهى انبیاء پیش مىرود و مىرسد به اینجا که ما آسمان و زمین را به بازیچه نیافریدیم، هدفى وجود دارد، نقشهاى وجود دارد، این نقشه پیش مىرود و این نقشه عبارت است از خرد شدن قدرتهاى ظالم و ستمگر در سراسر عالم. این نقشهى الهى، این نقشهى طبیعى تاریخ بشر عبارت است از به خاک مالیده شدن بینى امپراطورهاى بزرگ مانند امپراطورى انگلیس و امپراطورى امریکا در این زمان و همهى امپراطوریهاى اقتصادى و سیاسى که بر اسب قدرت سوارند و مىتازند. این خط طبیعى عالم است، دنیا به سوى این هدف پیش مىرود، بگذار چند صباحى جولان بدهند که جولانشان را هم دادند؛ امروز وقت سقوط و فرود آمدن آنهاست.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎مومنانه💎
تاثیر حجاب در نگرش انسان به خود
دیدگاه خانم «سوزان هیتو»؛ آمریکایی تازه مسلمان از کارکرد حجاب در اندیشه خودش.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
#روز_معلم
#پاسداشت_استاد
💢وَ حَقُّ سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ التَّعْظِيمُ لَهُ وَ التَّوْقِيرُ لِمَجْلِسِهِ
حضور اعضای اندیشکده مستعدان خدمت استاد میرهاشم حسینی، مسئول اندیشکده
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
50.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارشی از فعالیت های دوره دوم اندیشکده مستعدان
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
پاورپوینت تشکل.pdf
2.34M
اهداف تشکیل اندیشکده مستعدان و گزارشی از فعالیت های دوره اول
افتتاحیه دوره سوم به زودی ...
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰چهار هزار شاگرد یا راوی؟
📝به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
عبارت چهار هزار شاگرد یک عبارت مشهور درباره امام صادق علیه السلام است؛ اما نقلی که منبع این عبارت است روای است نه شاگرد:
🔹فإنّ أصحابَ الحديثِ قد جمعوا أَسماءَ الرُّواةِ عنه منَ الثًّقاتِ ، على اختلافِهم في الأراءِ والمقالاتِ ، فكانوا أربعةَ آلافِ رجلٍ.
الارشاد : ٢٨٩
در بسیاری از سخنان و مقالات این متن شیخ مفید را می گویند که دلالت بر چهار هزار شاگرد امام صادق علیه السلام می کند.
برخی حتی تمام راویان امام صادق علیهالسلام در رجال شیخ طوسی را به خاطر این شهادت شیخ مفید ثقه می دانند!
بعد از شیخ مفید عبارت او توسط علماء تکرار شد:
۱. ابن شهر آشوب المناقب : ٤ / ٢٤٧.
۲. ابن فتال نیشابوری روضة الواعظين : ١٧٧.
۳. علم الدين المرتضى علي بن جلال الدين عبد الحميد النسابة كتاب(الانوار المضيئة) خطی در مكتبة السيد مير حامد حسين الذريعة : ٢ / ٤٤٢.
۴. شیخ طبرسی: اعلام الورى : ١٦٥ ـ ١٦٦
درباره منشاء اشتباه شیخ مفید باید گفت که ابن عقده متوفی ۳۳۳ ق کتابی داشته درباره راویان امام صادق علیهالسلام که در فهرست شیخ نجاشی و شیخ طوسی و مقدمه رجال طوسی آمده؛ اما با شهادت علامه حلی متوجه می شویم که او در آن کتاب ۴ هزار نفر را ترجمه کرده بود:
«قال الشيخ الطوسي : سمعت جماعة يحكون عنه انه قال : أحفظ مائة وعشرين ألف حديث بأسانيدها وأُذاكر بثلاثمائة ألف حديث وله كتب ذكرناها في كتابنا الكبير. منها اسماء الرجال الذين رووا عن الصادق عليهالسلام اربعة آلاف رجل ، واخرج فيه لكل رجل الحديث الذي رواه ، مات بالكوفة سنة ثلاث وثلاثين وثلاثمائة»
الخلاصة : ٢٠٣ ـ ٢٠٤.
❗️حاجی نوری با ترکیب عبارت شیخ مفید و ابن عقده نتیجه عجیبی گرفته است: ایشان گفته است در کتاب ابن عقده هر ۴ هزار نفر توثیق شده بودند: « الذين وثقهم ابن عقدة ، فانه صنَّف كتاباً في خصوص رجاله ، وأنهاهم إلى أربعة آلاف ، ووثَّق جميعهم!»
مستدرك الوسائل : ٣ / ٧٧٠
🔸شهید اول نامه نگاری ۴ هزار نفر و سوالات کتبی را منشا این عدد گفته است:
«ان ابا عبدالله جعفر بن محمد عليهالسلام كتب من اجوبة مسائله اربعمائة مصنف لأربعمائة مصنف ، ودون من رجاله المعروفين اربعة آلاف رجل من اهل العراق والحجاز والشام ـ إلى ان قال : ومن رام معرفة رجالهم ، والوقوف على مصنفاتهم ، فليطالع كتاب الحافظ بن عقدة وفهرس النجاشي و ... »
الذكرى : ٦
محقق صاحب شرایع در کتاب معتبر نزدیک به ۴ هزار راوی را تایید می کند: «انتشر عنه من العلوم الجمَّة ما بهر به العقول ـ إلى ان قال : وروى عنه من الرجال ما يقارب اربعة آلاف رجل»
المعتبر : ٥ ـ ٦
❗️اما برخی خواسته اند با توجه به نقل شیخ مفید و تبعیت برخی دیگر از ایشان تمام اصحاب الصادق علیه السلام در کتب حدیث را توثیق کنند! توثیق عامه به نحوی عجیب شبیه کاری که اهل سنت درباره تمام صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله مرتکب می شوند.
مثلا شیخ حر عاملی (مکتب اخباری) درباره «خليد بن أوفى» گفته است که او را شیخ مفید و ابن شهر آشوب و طبرسی توثیق کرده اند و بعد عبارت ارشاد مفید را بقیه همان را نقل می کنند ذکر کرده است: «ولو قيل بتوثيقه (خليد) وتوثيق أصحاب الصادق عليهالسلام إلا من ثبت ضعفه لم يكن بعيداً، لأن المفيد في «الارشاد» ، وابن شهر آشوب في «معالم العلماء» ، والطبرسي في «إعلام الورى» قد وثّقوا أربعة آلاف من أصحاب الصادق عليهالسلام والموجود منهم في جميع كتب الرجال والحديث، لا يبلغون ثلاثة آلاف. وذكر العلاّمة وغيره أن ابن عقدة جمع الأربعة آلاف المذكورين في كتب الرجال»
💢با توجه به مطالب پیش گفته چند نتیجه به دست می آید:
1⃣: شیخ مفید با توجه به اینکه خبر واحد را قبول ندارد و بالتبع رجال و بررسی راوی را به طریق اولی قبول ندارد و همچنین تالیف رجالی هم ندارد؛ پس ۴ هزار نفر را از کتاب ابن عقده برداشت کرده است.
2⃣: ۴ هزار نفر روای هستند نه شاگرد و به تعبیر شهید اول برخی از این ۴ هزار نفر ممکن است برخی از آنها با نامه از امام سوالی پرسیده باشند!
3⃣: عبارت "من الثقات" شیخ مفید صحیح نیست (اگر بپذیریم عبارت "من الثقات" از خود مفید باشد؛ چون ممکن است از اشتباهات نُسّاخ باشد) زیرا اولا ابن عقده رجالی بزرگ ۴ هزار نفر را توثیق نکرده و ثانیا شاگرد شیخ مفید جناب شیخ طوسی در سه کتاب رجالی و فهرستی (فهرست رجال و تلخیص رجال کشی) هم این عدد را که نه، حتی نصف این عدد را هم توثیق نکرده! با اینکه شیخ طوسی هم خبر واحد را پذیرفته هم رجالی است!
4⃣چهارم در نتیجه باید گفت چهار هزار راوی از امام صادق عليه السلام روایت نقل کرده اند و ابن عقده کتابی در این باره تالیف کرده بود و شیخ مفید این عبارت را می خواسته منتقل کند. و عبارت "من الثقات" قابلیت تصدیق ندارد.
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
زنگ تفریح😎
حالا که اکثر دانشگاه های کشور گفتن پذیرای دانشجویان معترض هستند، اندیشکده مستعدان هم اعلام میکنه آمادگی داره در دوره جدید هم دانشجویان معترض خارجی رو جذب کنه و یک سال معاف از شهریه باشن و هم دانشجویانی که از ایران مهاجرت کردن رو بدون کنکور پذیرش کنه
در رشته معارف و ...
😄
دوره سوم به زودی ...
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظاره کن که چنین است شیعه، فهمیدی؟
تویی که دعوی یاری شیعه ها داری
بگو که شیعه ی اینگونه چندتا داری؟
#روایت_منظوم
شاعر: پیمان طالبی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
May 11
🏴 فضیلت زیارت حضرت امام صادق علیهالسلام
💠در روایات، اثر چندانی از زیارت نامه و تشویق به زیارت ائمه بقیع دیده نمیشود، شاید جهتش عظمت و جایگاه رسول الله صلی الله علیه و آله باشد؛ اما به هر ترتیب در برخی روایات اشاراتی به آثار زیارت حضرت امام صادق علیه السلام شده است.:
▪️ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: مَنْ زَارَنِي غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ لَمْ يَمُتْ فَقِيراً.
امام صادق علیهالسلام فرموده است: هر كس مرا زيارت كند گناهانش آمرزيده مىشود و فقير نمىميرد.
▪️ وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ علیهماالسلام أَنَّهُ قَالَ: مَنْ زَارَ جَعْفَراً وَ أَبَاهُ لَمْ يَشْتَكِ عَيْنَهُ وَ لَمْ يُصِبْهُ سُقْمٌ وَ لَمْ يَمُتْ مُبْتَلًى.
از امام حسن عسكرى علیهالسلام روايت شده است كه حضرت فرمودند: هر كس امام صادق علیهالسلام و پدرش را زيارت كند به بيمارى چشم گرفتار نمىشود و درد و رنجى به او نمىرسد و گرفتار نمىميرد.
📚 تهذيب الأحكام؛ ج۶؛ ص۷۸
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
📝یادداشت مدیر اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین #رستمی
💢خوب بود که در نمایشگاه اکسپو امسال، غرفه ای با نماد موشک طراحی می شد و به زبان های مختلف نوشته می شد: « ما امن ترین جای جهان هستیم. از سرمایه هایتان محافظت می کنیم.» (ادامه در فرسته بعدی)
منتشر شده در خبرگزاری تسنیم:
🔗https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/02/11/3077492/%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%AF
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰نمایشگاه اکسپو
📝به قلم مدیر اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین #رستمی
1⃣ نزدیک به دو میلیارد مسلمان در جهان زندگی می کنند و بسیاری از آنان به حلال و حرام الهی و باورهای دینی در زمینه معیشت و اقتصاد اهمیت می دهند و اگر شرایط دوری از حرام و به دست آوردن پول پاک تسهیل شود، به راحتی به آن روی آورده و مطلوبیت زندگی خود را افزایش می دهند. برای یک مسلمان یکی از مهمترین جلوه های پول پاک، بانکداری بدون ربا است. به همین جهت کشورهای متعددی حتی از جهان غرب بانک هایی غیر ربوی تاسیس کرده اند تا بتوانند سرمایه های مسلمانان را جذب کنند و به رونق اقتصادی کشور خود بیفزایند. این در حالی است که کشور ما هنوز چندان نتوانسته است از این ظرفیت فرهنگی و دینی برای جذب سرمایه گذاری بهره ببرد. بهره بردن از این ظرفیت عظیم فرهنگی و کنار زدن موانع سرمایه گذاری و تلاش در جهت شفافیت عملکرد بانک ها و شناسایی آن به مسلمانان منطقه می تواند راهبردی میان مدت و دست یافتنی برای جمهوری اسلامی باشد. بی جهت نیست که پوتین رئیس جمهور روسیه نیز دستور آموزش بانکداری اسلامی را صادر کرده و اساتید و مسئوولان مربوطه را به آموزش مسائل اقتصاد اسلامی و بانکداری بدون ربا فراخوانده است.
2⃣ علاوه بر ظرفیت های فراوان فرهنگی، عامل مهم دیگری در دلبستگی جهان اسلام با جمهوری اسلامی وجود داشته و اخیرا برجسته شده و جانی تازه گرفته است؛ و آن حمایت همیشگی و آشکار ایران اسلامی از فلسطین و دشمنی آشکار با اسرائیل است و گل سرسبد آن نیز حمله مستقیم و غرورآفرین و با صدای رسای جمهوری اسلامی به اسرائیل غاصب است. در حالی که بسیاری از حکام عرب ننگ همکاری با اسرائیل را با خود به دوش می کشند و بسیاری از مردم مسلمان و عرب زبان منطقه را از خود ناامید کرده اند، جمهوری اسلامی بر اساس نگاه بشردوستانه و وحدت گرایانه خویش، از حمایت های متعدد خویش از مردم مظلوم فلسطین دریغ نمی کند.
🌀همین رویکرد، دل های مسلمانان زیادی را با جمهوری اسلامی همراه کرده است. عرب زبان ها و مردم آزاده جهان نیز به رویکرد جمهوری اسلامی درود می فرستند. به طور منطقی بسیاری از آنان اگر بدانند زمینه های سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی فراهم است، با آغوش باز از آن استقبال می کنند و سرمایه های خود را به کشوری گسیل می دارند که امید دارند با تقویت قدرت اقتصادی آن، امنیت بیشتری برای مردم منطقه فراهم آورد.
💠 نمایشگاه اکسپو از این نظر نیز فرصت مناسبی است تا میان بنگاه های ایرانی و کسب و کارهای دانش بنیان از یک سو و سرمایه داران همدل با جمهوری اسلامی از سوی دیگر، آشنایی و تعامل برقرار سازد و میوه های اقتصادی موشک ها و قدرت جمهوری اسلامی به کام ملت ریخته شود.
🌀خوب بود که در نمایشگاه اکسپو، غرفه ای با نماد موشک طراحی می شد و به زبان های مختلف نوشته می شد: « ما امن ترین جای جهان هستیم. از سرمایه هایتان محافظت می کنیم.» پس از نمایش اقتدار جمهوری اسلامی، امنیت ملی به طرز قابل توجهی افزایش یافته است و بازدارندگی جمهوری اسلامی در اذهان عمومی به طرز عجیبی پررنگ شده است و همه ی اینها می تواند ضامن رشد سرمایه گذاری در کشور عزیزمان شود اگر تدبیر و درایت همراه آن شود.
3⃣ بسیاری از ایرانیان خارج از کشور از پیشرفت کشورشان احساس عزت و غرور می کنند و از اینکه جمهوری اسلامی، با اقتداری مثال زدنی از خاک کشور خود با تمام توان حراست می کند، خوشحال و سر زنده اند. گذشت آن دوران که محمود افغان با لشکر نه چندان بزرگ خود از قندهار به اصفهان آمده و پایتخت کشورمان را تصرف کرده و امپراطوری صفویه را به تاریخ پیوند دهد. گذشت دورانی که سربازان کشورهای بیگانه ایران را اشغال کرده و از ارتش رضاخانی هیچ مقاومتی دیده نشود. بی شک، اقتدار و امنیت ایران امروز، آرزویی دست نیافتنی برای بسیاری از اجداد ما بوده است. با تعامل صحیح و سازنده با این دست از ایرانیان و دعوت از آنها برای حضور در نمایشگاه اکسپو، زمینه های جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان این مرز و بوم بیش از پیش فراهم می شود.
4⃣ و در آخر باید خاطرنشان کرد نمایشگاه اکسپو حرکتی قابل تحسین در جهت رونق کسب و کار و جذب سرمایه است. باید مراقب بود در این مسیر از موانع پیش رو و دردسرها و مشکلاتی که به طور طبیعی رهزن هستند، ناامید نشده و از توسعه کمی و کیفی این نمایشگاه غفلت نکنیم.
معرفی جوانان و پیشکسوتان با انگیزه ایرانی و اختراعات و کسب و کارهای دانش بنیان به دنیا – و به خصوص دنیای اسلام- در کنار امنیت و ثبات سیاسی کشور و جذابیت سودآوری آن در مقایسه با کشورهای پیشرفته، پای بسیاری از سرمایه گذاران را بیش از پیش به ایران عزیز باز خواهد نمود.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماشاالله به بسیج شیکاگو _آمریکا...✌️🏼
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
💠کلام مطهر
🔸اصل خداست
عدهای میگویند: مگر همه دستورهای خدا و اصل ایمان و عبادت، جز برای این است که مردم در نهایت امر خیرخواه خلق خدا باشند و به خلق خدا خدمت کنند؟ ما باید ایمان داشته باشیم برای اینکه در پرتو ایمان، به خلق خدا خدمت کنیم؛ باید خدا را عبادت کنیم، چون در پرتو عبادت است که بهتر به خلق خدا خدمت میکنیم. از نظر اینها همه دستورهای اسلام و سایر ادیان و همه دستورات بزرگان بشریت مقدمه این است که به خلق خدا خدمت شود.
⬅️نمیگویند خود خلق خدا بالاخره چه میخواهد بشود. اگر باید به خلق خدا خدمت شود، خود خلق خدا چه برنامهای دارند؟ آیا هیچ برنامهای ندارند؟!
نه، اینطور نیست. ایمان مقدمه خدمت به خلق نیست، عبادت مقدمه خدمت به خلق نیست، برعکس است: خدمت به خلق مقدمه ایمان است، خدمت به خلق مقدمه عبادت است، خدمت به خلق مقدمه عاقل شدن است، خدمت به خلق مقدمه سایر ارزشهای انسانی است؛ یعنی ما باید به خلق خدمت کنیم تا آنها را در مسیر ایمان بیندازیم، تا آنها را در مسیر خداپرستی بیندازیم، تا آنها را در مسیر سایر ارزشها بیندازیم.
خدمت به خلق مقدمه و زمینه برای ایمان است نه اینکه ایمان مقدمه برای خدمت به خلق است، و نه اینکه هیچ کدام مقدمه دیگری نباشد. اسلام چنین مکتبی است و چنین حرفی میزند و واقعاً هم وقتی ما حساب کنیم میبینیم غیر از این معنی ندارد.
اینجانب بعضی از مجلات نسبتاً سنگین و آبرومند را که میخوانم، میبینم عدهای وقتی میخواهند مقام «عرفان اسلامی» را خیلی بالا ببرند و از آن تعریف کنند میگویند: این عرفای ما کوچک نیستند، حرفهای خیلی بزرگ زدهاند! میپرسیم:
چه گفتهاند؟! میگویند: عرفان در نهایت امر، سر از خدمت به خلق درمیآورد!.
نه، اینطور نیست. عرفان هیچ وقت در نهایت امر سر از خدمت به خلق در نمیآورد؛ در وسط راه و بلکه در مقدمه راه سر از خدمت به خلق درمیآورد.
خدمت به خلق در عرفان هست و باید هم باشد ولی خدمت به خلق، نهایت عرفان نیست؛ خدمت به خلق مقدمهای از مقدمات عرفان است و اگر به تعبیرات شرعی خودمان بخواهیم تعبیر کنیم، میگوییم: به خدا نزدیک شدن مقدمه خدمت به خلق خدا نیست، بلکه به خلق خدا خدمت کردن، مقدمه قرب الهی است.
📝برشی از کتاب انسان کامل، اثر استاد شهید مطهری
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
کلینی.pdf
195.6K
🗞روزنامه ایران
به مناسبت نوزدهم اردیبهشتماه، روزِ کلینی
🔹️شیخ کلینی برای اینجا و اکنونِ ایران چه پیامی دارد؟
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰معرفی فیلم الکافی
🎙مسعود طاهری کارگردان مستند «الکافی» درباره دلیل ساخت چنین اثری میگوید: ««الکافی» سرگذشت مهمترین کتاب حدیث شیعه در گذر تاریخ است، این مستند تنها درصدد به تصویر کشیدن اهمیت و ارزش کتاب برای مومنان مذهب شیعه نیست؛ بلکه میخواهد تطورات اندیشه شیعه را هم به مخاطب بشناساند.»
🔹مستند سینمایی الکافی به عنوان جدیدترین محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای نخستین بار روز سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ با حضور اندیشمندان و سینماگران در تهران به نمایش درآمد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔖پرونده ویژه «اجتهاد» بهمناسبت روز بزرگداشت محدث بزرگ شیعه «شیخ کلینی»
🔻با بیش از ۳۰ گفتار و نوشتار از اساتید حوزه و دانشگاه
✔️ نقش شیخ کلینی در گسترش علوم اسلامی/ آیتالله مکارم شیرازی
✔️درآمدی بر روش مطالعات روایی شیعی/ سید محمدمهدی میرباقری
✔️کلینی جامعترین پایهگذار میراث حدیثی شیعه/ علی نصیری
✔️کلینی و نخستین گزیدههای حدیثی شیعه دوازده امامی/ محمد اسماعیل
✔️کتابشناسی کافی/ سید احمد مددی
✔️خوانش گذرا روایات نهی از قیاس در کافی شریف/ علی بهادرزایی
✔️آیا میتوان کلینی را از جریان مفضل بن عمر دانست؟/ عباس مفید
✔️پاسخی به نقدهای جریانشناسی کلینی/ سیدمحمدهادی گرامی
✔️جریانشناسیِ علمیِ کلینی؛ کلینی از بزرگان جریان مفضّل بن عمر است/ سیدمحمدهادی گرامی
✔️اصل بر اعتبار «روایات کافی» است، مگر دلیل قوی بر خلافش محرز شود/ سیدعلی دلبری
✔️مقایسۀ جامع بخاری با کافی کلینی/ سیدعلی سجادیزاده
✔️اثباتناپذیری عرضه «کافی» بر امام زمان(عج)/ محمود ملکی
✔️محدثی که کتابش «کافی» است/ امیرمحسن عرفان
✔️ثقهالاسلام کلینی در آثار امام خمینی چه جایگاهی دارد؟/ محمدکاظم تقوی
✔️صافی در شرح کافی؛ معرفی یک شرح ارزشمند بر الکافی/ گزارش
✔️کلینی و استحسان؛ محیطشناسی علمی/ مصطفی قناعتگر
✔️شرح فرانسویِ «کتاب الحجه» الکافی و یک چالش/ مصطفی قناعتگر
✔️نسخه پژوهی کتاب کافی، ضرورتی اجتناب ناپذیر/ حسین عاملی
✔️تقابل کلینی و ابنقبه؛نگاهی بسترشناسانه/مصطفی قناعتگر
✔️حواشیِ انتقادیِ شیخ حر عاملی بر روایات الکافی/ مصطفی قناعتگر
✔️چرا همه اسناد کافی حجت است؟/ محمد فایزی
✔️هشت باب اساسی در ساختار کتاب کلینی/ احمد مبلغی
✔️شیخ کلینی لقبی یافت که در طول تاریخ کسی جایگزین ایشان نشد/ محمدحسن ربانی بیرجندی
✔️مقایسه شیخ کلینی با شیخ صدوق/ محمدحسین اخوان
✔️تعامل کلینی با راویان واقفی در فروع کافی/ منصور گروسی
✔️پژوهشی تطبیقی در احادیث بخاری و کلینی/ هاشم معروف الحسنی
✔️معرفی ترجمه «فروع کافی»
✔️تجدید چاپ «الکافی» در ۱۶ جلد
✔️شرح گزیده «روایات کافی»
✔️معرفی نرمافزار مجموعه آثار شیخ کلینی
✔️وجود ۲۳۰۰ روایت طبی در کتاب شریف «الکافی»!
✔️شیخ صدوق و شیخ طوسی هرگز به دقت کلینی در فهم روایات نمیرسند/ احمد عابدی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
#اطلاعیه_نشست_علمی
نشست علمی با موضوع:
ارزش و اهمیت پژوهش در مصاحف کهن قرآنی همراه با معرفی و نمایش مصحف مشهد رضوی«کامل ترین نسخه خطی قرآن از سده نخست هجری قمری»
🎤 ارائه توسط استاد دکتر مرتضی کریمی نیا
📆زمان: شنبه 22 اردیبهشت 1403
⏱ساعت 17/30
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد ارگ) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید