eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.1هزار دنبال‌کننده
390 عکس
58 ویدیو
35 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه سیاست/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت كرسي علمی ترويجي: «بررسی حکم فقهی عمل تغییر جنسیت در افراد تراجنسیتی» 🔹ارائه کننده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی گرامی پور 🔹ارائه کننده: حجت‌الاسلام والمسلمین مهران گودرزی 🔸ناقد: حجت الاسلام والمسلمین استاد سید میرهاشم حسینی 🔸ناقد: حجت الاسلام والمسلمین احمد قیصری ◽️دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی یار حسینی 📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰صحائف سجادیه و مناجات انجیلیه قسمت اول 📝به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین 🔸صحیفه کامله سجادیه کتابی است حاوی 54 دعا از امام سجاد(ع) که آن حضرت بسیاری از آداب اخلاقی و اجتماعی و سیاسی را در آن‌ها در قالب دعا بیان کرده‌اند. ⬅️کتاب «ملحقات صحیفه » مؤلف آن شیخ محمد، معروف به تقی زیابادی قزوینی می باشد که از شاگردان برجسته مرحوم شیخ بهایی بوده و ملحقات را در سال 1023 به پایان رسانده است. (صحیفه سجادیه، ترجمه سید صدرالدین بلاغی، با مقدمه ای از آیت الله مرعشی نجفی، (تهران، دارالکتب الاسلامیه)، ص ۴۱ تا ۴۳ مقدمه .) ⬅️ملحقات الصحیفة السجادیة، دومی نیز علامه محمد باقر بن محمد تقی مجلسی (م 1110 ق) که دارای فقط ۱۱ دعا اضافه است، نگاشته اند. پس از شیخ محمد زیابادی، شیخ حر عاملی(1033-1104 ق.) در سال 1053 قمری «صحیفه سجادیه ثانیه» را تالیف کرد. ایشان در این اثر بزرگ به استدراک ادعیه باقیمانده از صحیفه سجادیه پرداخته است که در صحیفه کامله سجادیه وجود نداشته است. او نام این کتاب را «اخت الصحیفه» نامید اما در نسخه یمنی به «الصحیفه الصغری» نامیده شده است. ⬅️بعد از شیخ حر عاملی، علماء دیگری بر صحیفه استدراک نوشتند؛ مانند میرزا عبدالله افندی در صحیفه سجادیه ثالثه (نام کامل کتاب الدرر المنظومة المأثورة في جمع لآلي الأدعية السجادية المشهورة است، مناجات انجیلیه در کتاب «الصحیفة الثالثة السجادیة» از علامه میرزا عبد الله افندی اصفهانی نقل شده است) وميرزا حسين بن محمدتقى نورى طبرسى (م 1320 ق) در صحیفه رابعه (77 دعا از دعاهاى حضرت سجاد عليه‏السلام مى‏باشد كه در صحيفه كامله و صحيفه دوم و صحيفه سوم نبوده و در چهارشنبه 29 محرم 1299 ق نگارشش به پايان رسيده است) سید محسن امین (متوفی 1371ق) در صحیفه سجادیه خامسه (تعداد ادعیه‌ای را که گرد آورده 182 دعا و ندبه دانسته است. از این تعداد 52 دعا تنها در صحیفه پنجم ذکر شده و در هیچ‌یک از صحائف پیشین نیامده است. 71 دعا در مجموع دو صحیفه اول و دوم و غیر آن دو آمده است. 32 دعا از صحیفه سوم و 27 دعا از صحیفه چهارم نقل شده است)، و شیخ محمدباقر بن محمدحسن بیرجندی قائینی در صحیفه سادسه، شیخ هادی کاشف‌الغطاء در صحیفه سابعه حاج میرزا علی حسینی مرعشی شهرستانی حائری در صحیفه ثامنه، به تکمیل کار شیخ حر عاملی اقدام کردند. آقابزرگ تهرانی می‌نویسد: برخی از فضلای معاصر به من گفته‌اند که به کتابی با عنوان صحیفه ثانیه سجادیه دست یافته‌اند که شیخ محمد بن علی حرفوشی که معاصر شیخ حر است و چهل سال پیش از وی وفات کرده، آن راجمع کرده بوده است.(الذریعةج ۱۵ ص۲۰) اگر این گزارش درست باشد ما دو الصحیفه الثانیه داریم هرچند نسخه شیخ محمد حرفوشی به ما نرسیده است. 🔹همچنین به عنوان آخرین راوی صحیفه می توان از آیت الله سید محمد باقر موحد ابطحی اصفهانی نام برد: ایشان درکتاب الصحیفة السجادیة الجامعة، گسترده‌ترین مجموعه دعایی امام سجاد عليه‏السلام(که در آن ۲۷۰ دعا فراهم آمده است) را گرد آوری کردند. نخستین دعا با عنوان تحمیدیه و آخرین آن دعایی است که اسم اعظم در آن آمده است. 💠اینها بخشی از بازیابی و بازسازی میراث دعائی امام سجاد علیه السلام است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
صحائف سجادیه و مناجات انجیلیه قسمت دوم 📝به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین محمد بن محمد الطبيب از علماء قرن دهم در کتاب انیس العابدین مناجات انجیلیه امام سجاد ع را دارد! مناجات انجیلیه طولانی ترین مناجات یافت شده (حسب تحقیق) از اهل بیت علیهم السلام است. دانلود نسخه خطی ⬅️علامه مجلسی از همین نسخه محمد بن محمد بن الطبیب نقل می کند: ومنها المناجاة الإنجيلية: لمولانا علي بن الحسين عليه السلام، وقد وجدتها في بعض مرويات أصحابنا رضي الله عنه في كتاب أنيس العابدين من مؤلفات بعض قدمائنا عنه عليه السلام وهي: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم بذكرك أستفتح مقالي، وبشكرك أستنجح سؤالي وعليك توكلي في كل أحوالي، وإياك أملي فلا تخيب آمالي، اللهم بذكرك أستعيذ وأعتصم، وبركنك ألوذ وأتحزم، وبقوتك أستجير وأستنصر، وبنورك أهتدي و أستبصر، وإياك أستعين وأعبد، وإليك أقصد وأعمد، وبك أخاصم وأحاول، ومنك أطلب ما أحاول، فأعني يا خير المعينين، وقني المكاره كلها يا رجاء المؤمنين. الحمد لله المذكور بكل لسان، المشكور على كل إحسان... 🔹ادامه به بحار مراجعه شود. بحار الأنوار  ج91 ص153 💠مناجات انجیلیه در برخی از کتب علمای ما از جمله در کتاب «الصحیفة الثالثة السجادیة» از علامه میرزا عبد الله اصفهانی افندی نقل شده است. در این کتاب قبل از نقل متن مناجات، توضیحات ایشان به عنوان مقدمه ای در مورد این مناجات شریفه آمده است که به آن اشاره می شود: «مناجات انجیلیه مفصل ترین مناجاتی است که از امام سجاد (علیه السلام) نقل شده و من آن را در کتابی از مؤلفات قدماء امامیه (رضوان الله علیهم اجمعین) دیده ام. این دعا معروف به انجیلیه است و وجه تسمیه آن این است که فقرات این دعا شبیه اکثر فقرات و مواعظ انجیل است که بر حضرت عیسی (علیه السلام) نازل شده است. البته نه انجیلی که هم اکنون بین مسیحیان رواج دارد. گفتنی است که مضامین عالی این مناجات و سبک و سیاق عبارات آن، خود قوی ترین دلیل بر صحت صدور آن از لسان معصوم (علیه السلام) است. حتی اگر سند آن ضعیف هم باشد، خود این مضامین بر صحت صدور آن از معصوم کفایت می کند. وانگهی برخی از متأخران و متقدمان علما، این مناجات را در کتاب های خود نقل کرده اند. از جمله صاحب کتاب «انیس العابدین»، همچنین مولانا محسن کاشانی که هم عصر ما است، آن را در کتاب «ذریعة الضراعة» نقل کرده است. 📚اصفهانی، میرزا عبد الله، الصحیفة الثالثة السجادیه، ص ١٠٠. مطالعه نسخه البته افندی مناجات را از طرق دیگری (غیر از طریق محمد بن محمد بن الطبیب) نقل می کند که به نشانی های داده شده (صفحه ۱۰۰) مراجعه شود. 🔹شایان توجه است که میرزا عبد الله افندی در کتاب «الصحیفة الثالثة السجادیه» دو مناجات به نام انجیلیه نقل کرده به نام های: المناجات الانجیلیة الطویله و المناجات الانجیلیة الوسطی که مناجات دوم نسبت به اولی خلاصه تر است. منبع مناجات انجیلیه وسطی را در صفحه ۱۵۵ کتاب الصحیفة الثالثة ببینید. 💢این مناجات طولانی (نزدیک به ۵۰ صفحه) نکات ناب فراوانی دارد از جمله در بخشی از دعا امام بهترین از هرچیزی را تقاضا می کند: اسئلك من الشهادة اقسطها ، ومن العبادة أنشطها ، ومن الزيادة ابسطها ، ومن الكرامة أغبطها ومن السلامة أحوطها ، ومن الاعمال اقسطها ، ومن الآمال أوفقها ، ومن الاقوال اصدقها ومن المحال أشرفها ومن المنازل الطفها ومن الحياطة أكنفها ومن الرعاية أعطفها ومن العصمة أكفاها ومن الراحة اشفاها ومن النعمة أوفاها ومن الهمم أعلاها ومن القسم أسناها ومن الارزاق أغزرها ومن الاخلاق اطهرها ومن المذاهب اقصدها ومن العواقب أحمدها ومن الامور ارشدها ومن التدابير أوكدها ومن الحدود أسعدها ومن الشئون أعودها ومن الفوائد ارجحها ومن العوائل أنجحها ومن الزيادات أتمها ومن البركات أعمها ومن الصالحات أعظمها. 💢خداوندا ای پروردگار جهانیان، و حاکمتـرین حاکمان، و مهربان‌ترین مهربانان از تو می‌خواهم از گواهی دادن عادل‌ترین آن را، و از عبادت فعال‌ترین و از فزونی گستـرده‌ترین و از کرامت مورد غبطه‌ترین آن، و از سلامت شامل‌ترین، و از کارها حد وسط و میانی‌ترین، و از آرزوها موفق‌ترین، و از گفته‌ها راست‌ترین، و از محل‌ها شـریف‌ترین آنها، و از جایگاه‌ها لطیف‌ترین، و از حمایت محفوظ‌ترین، و از رعایت مهربان‌ترین، و از عصمت با کفایت‌ترین، و از آسایش شفابخش‌ترین و از نعمت بیشتـرین، و از همت‌ها والاترین، و از قسمت‌ها بالاترین، و از روزی‌ها فراوان‌ترین، و از اخلاق پاک‌ترین، و از راه‌ها نزدیک‌ترین آنها به مقصود، و از عاقبت‌ها ستوده‌ترین، و از امور هدایت یافته‌ترین آنها، و از تدبیرها محکم‌ترین، و از بهره‌ها سعادت‌مندترین، و از کارها سودمندترین، و از سودها برترین، و از فایده‌ها پرمایه‌ترین و از افزودن‌ها کامل‌ترین، و از برکت‌ها عمومی‌ترین، و از نیکی‌ها بزرگتـرین شان را. ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 دو زن بر سر راه دو رئیس‌جمهور؛ یک برخورد در طراز انقلاب و دیگری در طراز غرب 🔹یکی در لس‌آنجلس در مسیر عبور خودروی جوبایدن!!! 🔹 و دیگری در چهارمحال و بختیاری در مسیر عبور خودروی شهیدمظلوم خدمت سیدابراهیم رئیسی رحمه الله علیه 🔹مدعیان حقوق و کرامت زنان چنین صحنه‌ای را نادیده می‌گیرند!! 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🍀اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ باقِرِ الْعِلْمِ، وَ إِمامِ الْهُدىٰ، وَقائِدِ أَهْلِ التَّقْوىٰ، وَالْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبادِكَ. اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبادِكَ، وَمَناراً لِبِلادِكَ، وَمُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ، وَمُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ، وَأَمَرْتَ بِطاعَتِهِ، وَحَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ، فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ وَأَصْفِيائِكَ وَرُسُلِكَ وَأُمَنائِكَ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ.. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🕋در سال‌های دور وهابیون عربستان، عکس انداختن را شرک می‌دانستند و همین امر باعث‌ شده بود که عکاسان امکان تصویربرداری از مدینه منوره را نداشته باشند؛ تا اینکه در سال ۱۲۵۹ شمسی (۱۴۴ سال قبل) محمد صادق بیگ، مهندس و نقشه‌بردار ارتش مصر به حج رفت و برای نخستین‌بار در تاریخ عکس‌هایی از مدینه و مکه را تهیه کرد. 📸او یک سال بعد عکس‌های خود را به سومین کنفرانس بین‌المللی جغرافیدانان در ونیز برد و مدال طلای این کنفرانس را به دست آورد. تصویر تهیه شده توسط محمد صادق بیگ از سمت شمال غربی شهر مدینه به سمت جنوب شرقی و از بیرون حصار شهر گرفته شده است. تقریبا در وسط تصویر گنبد مسجدالنبی و بارگاه مطهر پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله قرار گرفته و در سمت چپ آن و در میان دو مناره حرم نبوی، حرم مطهر ائمه بقیع است. 💢این عکس در حدود سال ۱۲۵۹ شمسی گرفته شده و حدود ۴۶ سال بعد یعنی در ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۰۵ شمسی، حرم مطهر ائمه بقیع توسط وهابیون تکفیری تخریب و با خاک یکسان شد. در پایین تصویر و در سمت چپ، امضای محمد صادق بیگ با عنوان (sadiq bey) دیده می‌شود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 تبیین ملموس معارف دین 📝به قلم حجت الاسلام و المسلمین 💢یکی از راه های انتقال صحیح معارف دین، «تبیین ملموس آنها» است. یعنی آموزهای دینی باید طوری برای مخاطب بیان شوند تا به بهترین شکل آنها را بفهمد و وجود آن را در زندگی خود حس کند. 🔻به دو مثال زیر توجه کنید: 🔸مثال اول: زهد ▪️گاهی در تببین زهد گفته میشود: «زهد یعنی بی میلی و بی رغبتی به دنیا». اما اینگونه تبیین برای کسی که هر روز برای کسب درآمد به سر کار میرود و واقعا از ته دل عاشق اموال خود است، چندان ملموس نیست و درک صحیحی از معنای زهد پیدا نمیکند. ▪️در تببین ملموس زهد میتوان گفت: «گاهی یک اسکناس هزار تومانی از جیب انسان به جوی آب میفتد و از دست انسان میرود. اما گاهی این اتفاق برای یک دسته اسکناسی که مجموعا 100 میلیون است میفتد. هر کدام از اینها چه تاثیری در نفس انسان دارد؟» ▪️مخاطب به وضوح درک میکند که اگر اسکناس هزار تومانی از دست او برود، بی خیال آن میشود و انگار نه انگار که مالی از دست او رفته است. اما در فرض دوم چنین نیست. ▪️زهد یعنی انسان نسبت به همه اموال و دارایی اش، مانند فرض اول برخورد کند. همانطور که به دست آوردن یا از دست دادن یک اسکناس هزار تومانی، تاثیری در غمگین شدن یا خوشحال شدن او ندارد، به دست آوردن یا از دست دادن همه مظاهر دنیا (شهرت، ریاست، ثروت و ...) باید برای او اینگونه باشد. 🔸مثال دوم: حضور قلب در نماز ▪️در تبیین حضور قلب میتوان گفت: «کارمندی را تصور کنید که وظیفه اش، مهر کردن 100 برگه است. وقتی او در حال این کار است، ممکن است هوش و حواسش جای دیگری باشد و اصلا متوجه کاری که انجام میدهد نباشد. اما بخاطر عادت، جسمش به ترتیب تمام برگه ها را مهر میزند. حال خیاطی را تصور کنید که نخ های خیاطی اش به هم گره خورده است. هنگام باز کردن گره ها، تمام هوش و حواس و توجه او به باز کردن گره ها و کاری است که انجام میدهد.» ▪️حضور در قلب نماز، شبیه بازکردن گره های کور نخ خیاطی است. یعنی فکر و ذکر و توجه انسان باید به نماز باشد و ملتفت باشد که دارد چه کاری انجام میدهد. ▪️این تببین برای کسی که تا به حال تجربه حضور قلب در نماز نداشته، بسیار ملموس تر از آن است که گفته شود: «حضور قلب در نماز یعنی خودت را در محضر خدای تعالی بدان و بدان که چه میکنی.» ♦️از بهترین راه های ملموس کردن آموزه های دین، تشبیه آنها به کارهایی است که در زندگی روزمره انسانها وجود دارد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔔معرفی کتاب 📙کتاب ارزشمند «العبرة الساکبة» اثر حجت الاسلام‌ و المسلمین علی‌رضا قاسمی منبعی تخصصی برای طلاب و مبلغین گرامی، همچنین مادحین آشنا به زبان عربی 🔻برخی از مزایای کتاب: ۱. تتبع کم نظیر و ارائه تمام داده های حدیثی و تاریخیِ لازم پیرامون وقایع عاشورا، در قالبی بسیار منظم، با تکیه بر منابع متقدم ۲. مراعات ضوابط فنی، و پرهیز از ذوق گرایی ۳. اهتمام به تقویت مشهورات در چارچوب ضوابط علمی ۴. اهتمام به جنبه‌های اعتقادی چه در ارتباط با اهل بیت علیهم السلام و چه دشمنانشان ۵. جمع بندی‌ها و استنتاج‌های فنی در صورت ورود به اقوال اختلافی یا گزارشهایی که با ابهام یا چالش تاریخی و یا غیره روبروست. ۶. هنرمندی در تبویب، و ابداع عناوین بدیع که زاویه دید تازه‌ای نسبت به وقایع کربلا ایجاد می‌کند و .... 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 نماهنگ زیبا "ذکر الهی" ویژه روزه عرفه 💠 به همراه بیاناتی از رهبر معظم انقلاب درباره قدر دانستن روز عرفه 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
راه‌کارهای نوین در شناخت طبقه راویان.pdf
644.3K
📕مقاله 〽️ "راه‌کارهای نوین در شناخت طبقه راویان" 🖊 سید علیرضا حسینی شیرازی 🖊 محمد لطفی پور 🖇 فصلنامه، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، دوره 21، شماره 1 - شماره پیاپی 61، خرداد 1403، صفحه 111-139 📝 چکیده: 🔸 شناخت طبقه راویان واقع در اسناد احادیث، یکی از بنیادی‌ترین نیازها در فرایند اعتبارسنجی احادیث شیعه است؛ زیرا در ارزیابی احادیث، شناخت طبقه راوی و دست‌یابی به اتصال سلسله راویان سند، تاثیر بنیادین دارد. طبقه راوی به معنای شناخت تقریبی عصر فعالیت‌های حدیثی راوی در دو دوره تحمل (زمان علم‌آموزی و اخذ حدیث) و اداء (آموزش اندوخته‌ها به‌نسل‌های پسین) می‌باشد. دانشیان رجال شیعه در دوران معاصر، برای شناسایی طبقه راویان از راه‌کارهای گوناگون بهره می‌جویند. تجربه نگارندگان در مطالعات پیراحدیثی مرتبط با طبقه راوی، بیان‌گر آن است که این راه‌کارها، نمی‌تواند تمام چالش‌های فراروی شناخت طبقه راویان را، پاسخ‌گو باشد. نوشتار حاضر، با توجه به اطلاعات موجود در منابع رجالی، فهرستی و حدیثی شیعه، سعی در ارائه چهار راه‌کار نوین طبقه‌شناسی دارد که از رهگذر آن، بتوان از بسیاری از چالش‌های باقی‌مانده، گذرکرد. عملکرد برخی از این راه‌کارها در گشودن چالش‌های طبقه‌شناسی سه تن از راویان فعال در عرصه انتقال تراث حدیثی امامیه، یعنی ابراهیم‌بن‌هاشم، محمدبن‌عیسی‌بن‌عبید و محمدبن‌احمد‌بن‌یحیی، به نمایش گذاشته‌شده‌است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔زنگ تفریح روز عید است، لبتان خندان شوخی با حاجیان😂 🎤علامه جعفری"ره" ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰مفهوم «ضعف» از نگاه دانشمندان رجالی 📓برگرفته از کتاب «اعتبار سنجی احادیث شیعه»؛ نوشته حضرت استاد حسینی شیرازی 🔹«ضعف» از دیدگاه دانشمندان رجالی به معنای «نپذیرفتن احادیث منفرد یک راوی» است. منظور از احادیث منفرد، روایاتی است که فقط آن راوی نقل کرده باشد و طریق دیگری برای آن روایت وجود ندارد. 🔹در نتیجه «ضعف» از دیدگاه رجالیان، به معنای کنار گذاشتن تمام روایات یک راوی نیست، بلکه برخی روایات راویان ضعیف، صلاحیت کشف از آموزه های دینی را دارند. 🔹یکی از شواهد این مطلب، این است که درباره بسیاری از راویان ضعیف، گفته اند: «روایات منفرد او قابل قبول نیست.»؛ مانند محمد بن سنان (1)، محمد بن اورَمَه (2) و ده ها راوی دیگر. بعنوان مثال شیخ طوسی درباره وهب بن وهب میفرماید: «و هو ضعیف لا یعوّل علی ما ینفرد به.» (3) 🔹ممکن است کسی اشکال کند که: پذیرفتن احادیث غیر منفرد یک راوی ضعیف، فایده ای ندارد؛ زیرا همان روایت را راوی ثقه دیگری نقل کرده است که حجت بوده و طبق آن عمل میشود. پس میتوان گفت که تمام روایات راویان ضعیف، قابل قبول نیست. 🔹پاسخ اشکال این است که: یکی از فواید پذیرفتن احادیث غیر منفرد راوی ضعیف، تراکم ظنون یا انعقاد شهرت و تواتر است که خود را در آموزه های کلامی، تاریخی و فقهی نشان میدهد. 📚منابع: 1. نجاشی، الرجال، ش 888 و شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج 7، ص 316. 2. نجاشی، الرجال، ش 891 و شیخ طوسی، الفهرست، ش 621. 3. شیخ طوسی، الفهرست، ش 462. 📲 عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰 اندیشکده مستعدان برگزار می‌کند: ⬅️ سلسله نشست‌های علمی (نشست شانزدهم) 🔰عنوان: بررسی اجمالی مسئله دوران بین زیاده و نقیصه در متون با ارائه برخی نمونه ها 🎙 و ارائه توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد هادی سلیمان ⏰ زمان: شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۵ 🎦 لینک شرکت مجازی: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 💢 بنا به درخواست های مکرر، امکان شرکت حضوری برای غیر از اعضای اندیشکده به تعداد محدود فراهم شده است. (فقط برادران) اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام نمایند. برای ثبت نام نام و نام خانوادگی خود را ارسال بفرمایید. @Yasinnoorahan 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰غلوّ؛ مهمترین عامل تضعیف راویان شیعه 📓برگرفته از کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه»؛ نوشته حضرت استاد حسینی شیرازی 🔸با نگاهی به کتب رجالی، این حقیقت نمایان میشود که غلوّ، حضور پررنگ و نقش بسزایی در تضعیف راویان شیعه دارد؛ به گونه ای که حدود 90 درصد راویان ضعیف، متهم به غلوّ بودند. 🔸اما تضعیفات مبتنی بر غلوّ، قابل پذیرش نیست. برای این مطلب، دو دلیل و دو شاهد وجود دارد: ▪️دلیل اول: اینگونه تضعیفات، مبتنی بر زیرساخت های کلامی بوده که برای ما ناشناخته است. چه بسا یک رجالی، با توجه به مبنایی که از نظر ما اشتباه است، یک راوی را متهم به غلوّ و در نتیجه ضعیف خوانده، در حالی که طبق مبنای ما، آن راوی غالی نیست. ▪️دلیل دوم: حضرات معصومین علیهم السلام در بعضی موارد با متهم کردن یک راوی به غلوّ مخالفت کرده اند و او را از اتهام غلوّ، بری کردند. بعنوان مثال امام هادی علیه السلام درباره محمد بن اورَمَه که نزد اکثر قمی ها متهم به غلوّ بود، نامه ای به آنها نوشتند و وی را از تهمت غلوّ بری دانسته و حسن عقیده او را ستودند. (1) در نتیجه ممکن است باور عمومی یک حوزه حدیثی درباره غالی بودن یک راوی، اشتباه باشد! ▪️قرینه اول: مرحوم نجاشی با برخی از تضعیفات مبتنی بر غلوّ مخالفت کردند. این مطلب، امکان نادرستی اینگونه تضعیفات را باورپذیر میکند. بعنوان مثال ایشان درباره حسین بن عبیدالله بن سهل فرمودند: «رمی بالغلوّ. له کتب صحیحة الحدیث.» (2) ▪️قرینه دوم: مرحوم ابن غضائری نیز با وجود اینکه از سخت گیرترین دانشمندان رجالی هستند، با برخی تضعیفات مبتنی بر غلوّ مخالفت کردند. ایشان درباره احمد بن حسین بن سعید فرموده اند: «قال القمیون: «کان غالیاً». و حدیثه فی ما رأیته سالم.» 📚منابع: 1. ابن الغضائری، الرجال، ش 133. 2. نجاشی، الرجال، ش 86. 3. ابن الغضائری، الرجال، ش 12. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3