eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
434 دنبال‌کننده
477 عکس
120 ویدیو
251 فایل
موسسه و مرکز تخصصی تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مجموعه قرآنی تسنيم
سلام عیدتون مبارک 🌺 ممنون میشم این اثر ویژه ولادت امام رضا علیه السلام رو را در فضای مجازی و کانال های خوبتون منتشر کنید🌼
tasnim group 09140043816.mp3
12.06M
🌙یه شَبِ صَحنِ گوهَرشاد به هَمه ی دُنیا می اَرزه... ✨ 🕌تواشیح بابُ الجَواد 🎧همخوانی بسیار زیبا(فارسی-عربی) 💐ویژه ولادت حضرت امام رضا علیه السلام💫 💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠 ⭕️مشاهده آثار گروه: 📲 @tasnim_esf
گروه نشست های تخصصی قرآنی کسانی که به دنبال جاهای سخت و اختلافی تفسیر قرآن هستند، یکی از موارد آیات 31 تا 33 سوره صاد است که نظرات مفسرین و پذیرش نظر مشهور که در روایات بسیاری هم آمده است (البته شاید خیلی از آنها ضعیف باشند) بسیار سخت است. إِذْ عُرِضَ عَلَيْهِ بِالْعَشىِ‏ِّ الصَّافِنَاتُ الجِْيَادُ(31) فَقَالَ إِنىّ‏ِ أَحْبَبْتُ حُبَّ الخَْيرِْ عَن ذِكْرِ رَبىّ‏ِ حَتىَ‏ تَوَارَتْ بِالحِْجَابِ(32) رُدُّوهَا عَلىَ‏َّ فَطَفِقَ مَسْحَا بِالسُّوقِ وَ الْأَعْنَاقِ(33) این تفاسیر راملاحظه نمایید. نظر مفسرین» طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏8، ص: 740؛ طباطبایی، الميزان في تفسير القرآن، ج‏17، ص: 203؛ طبری، جامع البيان في تفسير القرآن، ج‏23، ص: 98؛ ابن عاشور، التحرير و التنوير، ج‏23، ص: 152و 153. روایات: . قمی، تفسير القمي، ج‏2، ص: 234 و 235؛ طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏8، ص: 741؛ مشهدی قمی، تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏11، ص: 231 ـ233؛ سیوطی، الدر المنثور في تفسير المأثور، ج‏5، ص: 308. اکثر این مفسرین و روایات (البته با هم متفاوتند) قائل به غفلت حضرت سلیمان از نماز و حتی برخی ، قضا شدن آن و بالاتر، درخواست بازگرداندن شمس برای خواندن نماز او شده اند. اما حقیقت ماجرا شایدبه گونه دیگری باشد که اصلا مرتبط با نماز و ... نباشد و مراد را چنین بیان کرد که» نمونه‌ی رجوع او به پروردگار، در جريان سان‌ديدن و بازديد وي از اسبان تيزرُوي جهادي، تجلي يافت. در فاصله‌ی عصر تا شب، اين اسبان تندرو را که براي جهاد در راه خداوند آماده کرده بودند، به وی عرضه نمودند. هنگام نگاه به قطار اسبان که از جلوی او مي‎گذشتند، گفت: محبت من به اين اموال از سر يادکرد پروردگارم است. اگر اين‎ها را دوست دارم، به علت آن است که اين‎ها مرا به ياد پروردگارم مي‎اندازد. اين جريان ادامه داشت تا آن‎که خیل اسبان از جلوي چشم‎ها محو شدند و از جلوی دیده‌ی او غائب شدند. سپس سلیمان امر فرمود: آنان را بر من برگردانيد و بياوريد تا دوباره مشاهده کنم، پس آوردند. با دست مبارکش شروع به مسح ساق‎ها و گردن‎هاي آنان کرد. والامر الیکم شاید برای یک مقاله قوی علمی پژوهشی موردی مناسب باشد. گروه نشست های تخصصی قرآنی https://eitaa.com/joinchat/285737025C2b011c5f64
ان شاء الله در حال هماهنگی با استادبرای برگزاری ادامه نشست علمی تخصصی بایسته ها و چالش های تفسیر تنزیلی هستیم. در این جلسه قرار است استاد به سوالات دوستان و اساتید پاسخ دهند. درصورتی که شما نیز پرسشی در زمینه تفسیر تنزیلی داشتید، در گروه مطرح و یا به خصوصی بنده ارسال نمایید. شاید زمان برگزاری جلسه دوشنبه 7 تیر ساعت 19 باشد. در گروه پیگیری بفرمایید. اطلاع رسانی خواهد شد.
همچنین در چهارشنبه هفته جاری 9 تیرماه ، طبق برنامه ریزی انجام شده از قبل، استاد بهجتپور در موسسه حکمت ساعت 19 به ارائه بحث پیرامون مباحث تفسیر تنزیلی خواهند پرداخت. به زودی اطلاعیه آن نشست نیز خدمتتان تقدیم خواهد شد.
نکته ناب در سوره صاد در تفسیر همگام با وحی استاد بهجتپور 🌸🌸چرا به انبیایی چون حضرت داود و سلیمان و ایوب علیهم السلام در سوره صاد اشاره شده است؟ 🌷🌷این سه پیامبر بزرگ الهی شخصيت هایی هستند که سرگذشت آنها مشوق صبوري و انابه‌ی پيامبر اکرم مي‎باشد، 🌷 🌹حضرت داود، موضوع صبر در طاعت بود. او با پذیرش بی‎صبری خود، این کوتاهی را با تسبیح پروردگار جبران کرد و در تسبيح پروردگار به مقامي‎ رسيد که کوه‎ها و دسته‎هاي پرندگان هماهنگ با او تسبيح مي‎کردند. 🌹حضرت سلیمان الگوی صبر در نعمت بود، چنانکه ملکی بی نظیر و معجزه الهی ، او را از فروتنی بیشتر به درگاه پروردگار دور نکرد. 🌹حضرت ايوب الگوی صبر در مصيبت است. او با وجود همه‌ی مصائبي که بر او وارد شد، از درگاه الهي دور نشد و پيوسته به پروردگار رجوع کرد. ما در اینجا می نگاریم. موسسه تمهید https://eitaa.com/mtamhid
انجمن علمی دانشجویی شهید اشرفی اصفهانی و مرکز کلام اسلامی کرمانشاه با همکاری، انجمن علمی دانشگاه تهران، انجمن علمی دانشگاه فردوسی مشهد، معاونت پژوهشی بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه، موسسه التمهید و حوزه علمیه خواهران کرمانشاه برگزار می‌کند: برگزاری نشست علمی - تخصصی (جلسه پرسش و پاسخ) 🌹 بایسته ها و چالش های تفسیر تنزیلی 🌹 با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور (دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) ⏰ دوشنبه 7 تیر ساعت 19 ⏰ 👈 جلسه در لینک زیر برگزار میشود (ورود به عنوان میهمان): http://B2n.ir/tafsir_tanzili
✅ سلام و عرض ادب ✍🏻 دانش‌پژوهان ارجمند، توصیه می‌شود پیش از نشست، صوت جلسه قبل را گوش فرا دهید، و در صورت تمایل سوالات خود را به آیدی زیر ارسال کنید تا در جلسه مطرح شود: @admin_qurani
-در آیه آخر سوره مزمل خدای متعال جایگزینهایی را به جای بیداری شبانه مطرح می نماید. در این آیه می خوانیم: و اقیمواالصلوه و آتوا الزکوه و اقرضوا الله قرضا حسنا 👇👇👇 برگرفته از ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
(وَ أَقِيمُواْ الصَّلَوةَ) یعنی انجام نمازهاي واجب در طول روز. تعبیر به «اقیموا الصلوه» یا برپایی نماز، تصویر خیمه‎ای را پدید می‎آورد که با بالا بردن عمود آن، برپا می‎شود. نماز به‎مانند ستون فقرات دین است و برپایی نماز همچون عمود خیمه، زمینه‎ی برپایی مجموعه دین را فراهم می‎کند. توضیح آن‎که، نماز يادآوري ميثاق‎ها و پيمان‎ها با خدا و عبادتی تأثيرگذار است. اگر بندگان بر صدق پيماني كه با خدا مي‎بندند، ثابت باشند، موجب صحت رفتار و منش آنان در زندگي خواهد شد. نقش تربيتي نماز در تربيت روح، باعنايت به خصوصيات و اسرار اين عبادت بزرگ، روشن‎تر از آن است كه نيازي به توضيح داشته باشد.
(وَ ءَاتُواْ الزَّكَوةَ) دادن زكات مستحب (يا واجب، درصورتی که سوره، مدني باشد)، رياضتي ديگر براي نفس است. قرآن از بخشش‎های مالی با واژه‎هایی مانند ، ، و ، تعبیر کرده است. ا ین تنوع تعبیرها، مربوط به نقش‎هایی است که بخشش مال بر رابطه‎ی انسان با مستمندان و با خدا و انسان با خود دارد. در به اصل سرمایه و دارایی و کم کردن از آن به‎سود مستمندان و فقرا توجه می‎شود. انفاق‎کننده حفره‎های موجود در زندگی نیازمندان را با کم کردن از دارایی‎های خود، جبران می‎کند و فاصله‎ی خود با فقرا را کم می‎کند. به جنبه‎ی الهی بخشش مال و دارایی، توجه می‎دهد، صدقه دهنده از راه پرداخت مال به مستمندان با قصد قربت، دستورات خدا و پیامبر را تصدیق می‎کند. به نقش بخشش‎های مالی بر تزکیه، و رشد درونی زکات‎دهنده توجه می‎دهد. گذشتن از مال و دارايي، و دل ‎كندن از آن برای خدا، در قطع وابستگی انسان از تعلقات و تحصیل آزادی معنوی انسان، بسيار مؤثر است.
(وَ أَقْرِضُواْ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً) «اَقْرِضُوا» به‎ معنی قرض دهید، فعل امر از باب افعال و به‎معنی قرض دادن بخشی از مال به دیگری است. «قَرْض» در اصل به‎معنی بریدن و کندن چیزی است و قرض دارایی‎ها را ازاین‎جهت که انسان بخشی از مالش را از خود جدا می‎کند، به نیت این‎که دوباره به او برگردد، قرض می‎گویند. «اَقْرِضُوا اللهَ» اشاره به این است که انسان با وام دادن بخشی از مال خود به نیازمندان، درحقیقت آن بخش از مال را به خدا داده است و خدا ضمانت می‎کند تا آن مال را دوباره به وی برگرداند. «حَسَن» و نیکو دادن قرض، پرداخت کریمانه و بی‎منت و آزار وام به نیازمندان، و صبر و شکیبایی در بازگیری مال از وام‎گیرنده است. قرض با این ویژگی‎ها، یکی از انواع ریاضت‎ها و عبادت‎هایی است که ضمن بالا بردن ظرفیت انسان، تخفیف در برنامه‎ی بیداری و عبادت شبانه را جبران می‎کند.
آیه ادامه می دهد» (وَ مَا تُقَدِّمُواْ لِأَنْفُسِكمُ مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ) «خَیْر» مقابل «شَرّ»، و چیزی است که همه به آن تمایل دارند. گذشتن از تمایلات و پیش‎کشی آن‎ها به آستان پروردگار، معامله‎ای ا‎ست که زیان ندارد و اهل خیر، ثمره و نتیجه‎اش را خواهند دید. خدای متعال از این نتیجه به «دیدن خود خیر نزد خدا» یاد کرده تا روشن شود که نماز، زکات، قرض و اموری از این دست، از جنس دست کشیدن از تمایلات و خیرات زندگی است. گذشت از تمایلات شخصی، درحقیقت گذر موقت است و نزد خدا آثاری دارد که در قالب پاداش‎های مورد علاقه و تمایل، به اهل خیر برگردانده خواهد شد. این جمله حکمت بسیاری از عبادات و گذشت از تمایلات را توضیح می‎دهد.
)هُوَ خَيْرًا وَ أَعْظَمَ أَجْرًا) «هُوَ» ضمیر فصل است و به خیرِ مورد اشاره در عبارت پیشین برمی‌گردد؛ از این عبارت استفاده می‎شود که اعمال خیر و گذشتن از تمایلات شخصی، نزد خدا نیز، به‎عنوان خیر، ثبت می‎شود و پاداش‎هایی به مراتب بزرگ‎تر از عمل خیر انسان‎ها به آن‎ها داده می‎شود؛ پاداش‎هایی که مورد تمایل و رغبت اهل خیر است.
ذیل آیه ارایت الذی ینهی عبدا اذا صلی در سوره علق در ویراست جدید ج 1 همگام با وحی 👇👇👇 نکته ناب» اقامه‌ی نماز و نهی از اقامه‌ی نماز، ريشه در باورها و رفتارها دارد. كسی كه بنده شد و در مسير هدايت افتاد و به مسئوليت‎های اجتماعی خود توجه كرد، نماز می‎خواند و كسی كه طاغی گشت و حقايق را تكذيب نمود و از مسير هدايت روی برتافت، نه تنها نماز نمی‎خواند، بلكه به‎قدر قدرتش، مانع ديگران از ابراز بندگی نیز خواهد شد. بر اين ‎اساس، در مسير تربيت دينی يك نسل، ابتدا لازم است كه بینش مناسب با بندگی در آنان زنده شود و در اين صورت است كه نماز احيا می‎گردد. درمقابل اگر نسلی در جهالت بی‎نیازی از پروردگار بماند، آن نسل به طغيانگری روی آورده، نه تنها نماز را بر پا نمی‎دارند، بلكه در حد مقدور از اقامه‌ی آن توسط ديگران نیز جلوگیری خواهند نمود. ما در اینجا می نگاریم. https://eitaa.com/mtamhid
https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh دوستان عزیز از این لینک وارد نشست شوید
نشست علمی۳۲، بایسته‌ها و چالش‌های تفسیر تنزیلی قرآن۲ (حجت الاسلام بهجت پور).mp3
15.26M
‌ 🔊 صوت نشست علمی شماره ۳۲ 🌹 با موضوع بایسته ها و چالش‌های 🎙 با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین 📆 دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ ✅ کیفیت خوب (۱۵ مگابایت)
جلسه اول با حضور استاد بهجتپور /// امروز عصر ساعت 19//
دوستان عزیز ان شاالله اطلاعات تکمیلی ارسال خواهد شد. با دکتر شیواپور هماهنگ شد که آن شاالله دوستان گروه هم ثبت نام و شرکت نمایند
اولین جلسه فردا عصر ساعت ۱۹ با حضور استاد بهجتپور
جهت ثبت‌نام به آدرس Hikmat-ins.ir مراجعه نمایید
پخش زنده از طريق لينك‌هاي زير برای عموم علاقه‌مندان، قابل دسترسي است. سايت موسسه: https://hikmat-ins.ir/live اينستاگرام موسسه: https://www.instagram.com/hikmat_ins/
موضوع و یا حتی مشروط به گذراندن مباحث تفسیر تنزیلی و تسلط بر 18 سوره ابتدای نزول نکته ای که خدمتتان تقدیم می شود، ظرفیت یک مقاله و حتی پایان نامه را دارد. 👇👇👇 در نکات روش شناختی سوره کافرون در تفسیر همگام باوحی، استاد بهجتپور می فرمایند: 💐امروزه در مباحث فرهنگی، بحث گفتمان‎سازی به‎عنوان یکی از کلیدی‎ترین روش‎های فرهنگ‎سازی مطرح است؛ 🌷 چگونه و از کجا به طرح بنیادین اندیشه‎ی هویت‎بخش اسلام بپردازیم؟؟ 🌷با چه مقدماتی غیریّت فرهنگ اسلامی را از فرهنگ جاهلی بیان کنیم؟ 🌷چه کسی باید این تمایز و جدایی را علنی کند، و با چه کسانی باید این غیریّت و جدایی در امور هویت‎بخش را اعلام کرد؟ 💐 این‎ها سؤالات مهمی است که با استفاده از روش ترتیب نزول و سیر نزول سوره‎ها قابل شناسایی است. بر پایه‎ی هجده سوره‎ی نازل‎شده، روشن می‎شود که خدای متعال، ابتدا گفتمان اسلامی را با بیان مهم‎ترین عامل هویت‎بخش مسلمانان، یعنی توحید ربوبی آغاز کرد: 👇👇 - توجه به خالقیت مطلق هستی و انسان، و ربوبیت تکوینی انسان در علم‎آموزی: (ر.ک: علق 1/ 1 تا 5). - توسعه‎ی ابعاد ربوبیت پروردگار و تشریح مالکیت بر نتایج اعمال، علم، قدرت و عدالت پروردگار: (ر.ک: قلم 2/ 1 تا 47 و مزمل 3/ 15 و 16). - بیان نقش‎های پروردگار در ارسال رسولان و حمایت قطعی از آنان دربرابر سرکشان قدرتمند: (ر.ک: مزمل 3/ 14 و 15). - بیان کبریایی و عظمت پروردگار: (ر.ک: مدثر 4/ 2). - اعلام رابطه‎ی صحیح انسان با خدا و تأکید بر نقش پروردگار در هستی، از آغاز تا انجام: (حمد 5/ 1 تا 7). - بیان فایده‎ی این رابطه، در قوام گرفتن شخصیت انسانی از راه پیروی از قرآن: (ر.ک: تکویر 7/ 26 تا 28). - تسبیح پروردگار از جنبه‎ی تدبیر کامل امور مخلوقات و فقدان هرگونه نقص در فرایند آفرینش: (ر.ک: اعلی 8/ 1 تا 5). - اعلام پیامد یادکرد پروردگار و پرستش او در رهایی از شقاوت و رستگاری: (ر.ک: اعلی 8/ 14 و 15) ـ بیان نقش شتاب‎دهنده‎ی پروردگار در سیر به‎سمت برنامه‎های دینی و بهشت، و برنامه‎های ضد دین و جهنم: (ر.ک: لیل 9/ 4 تا 10) ـ بیان بازتاب رفتار انسان در تبدیل آسانی‎های نعمت به سختی‎های نقمت در دنیا و آخرت، و بالعکس، و معرفی نقش پروردگار در واکنش به این رفتار: (ر. ک: فجر 10/ 1 تا 30) ـ یادآوری نگاه مهربان پروردگار در رسیدگی‎های متعدد به امور انسان و نعمت‎بخشی‎ها: (ر. ک: سوره‎های ضحی 11/ 1 تا 8 و شرح 12/ 1تا 3). ـ تبیین نقش ایمان به پروردگار و دیگر امور مرتبط با آن، در رهایی از زیان‎دیدگی شخصیت انسان: (ر. ک: عصر 13/ 1 تا 3) ـ هشدار درباره‎ی استفاده از نعمت‎ها بدون توجه به صاحب نعمت‎ها و قدرناشناسی وی: (ر.ک: عادیات 14/ 5 تا 11 و تکاثر 16/ 1 تا 11) ـ هشدار به انسان درباره‎ی بی‎اعتنایی، تکذیب و خضوع نکردن دربرابر معارف و دستورات الهی: (ر.ک: ماعون 17/ 1 تا 7). 🌹با این مقدمات، انسان‎هایی تربیت می‎شوند که در مرحله اول، معبود خود را پروردگار می‎دانند و دربرابر وی خضوع دارند، و در مرحله‎ی دوم، در برابر معارف و دستورات اسلامی، خاضع و مطیع هستند. 🌸سرآمد این انسان‎ها، پیامبر اکرم است که الگوی کامل عابدان و خاضعان دربرابر دستورات الهی است و به‎عنوان نماد اسلام و مسئول نسبت به دیگران، باید غیریت خود را از کسانی که توحید عبودی و خضوع دربرابر معارف و دستورات و برنامه‎های نازل‎شده را انکار می‎کنند، به‎روشنی بیان کرده و در برابر آنان موضع بگیرد و با این عمل خود، برائت گروه مؤمن از گروه کافر را در اصلی‎ترین موضوعات، یعنی معبود و دین، علنی سازد. البته پس از ابلاغ روشن و آشکار مواضع درباره‎ی ربوبیت و عبودیت، و معارف و دستورات اصلی دین، مورد انکار کفار قرار گرفت. ما در اینجا می نگاریم: https://eitaa.com/mtamhid
موضوع مشروط به گذراندن بحث آیات استثنایی در کتاب مهارت بیان تفسیر و تسلط بر این بحث برخی به‎نقل از ابن‎عباس و قتاده، بخشی از سوره قلم را مدنی دانسته‎اند؛ به این ترتیب: از ابتدای سوره تا آیه‎ی 16، مکی، و از آیه‎ی 17 تا آیه‎ی 33، مدنی، از آیه‎‎ی 34 تا آیه‎ی 47 مکی و از آیه‎ی 48 تا انتهای سوره، مدنی. از طرفی با توجه به مبنای انسجام ساختاری سوره های قرآن و دیگر فاکتورهایی که در مقدمه این سوره در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی آمده است، استاد بهجتپور و بعضی از دیگر مفسرین از یکپارچگی سوره دفاع می کنند. این موضوع و گردآوری اقوال در مساله و نحوه تحلیل صحیح یکپارچگی این سوره می تواند دست مایه یک مقاله علمی پژوهشی شود. در ادامه به لب مطلب و نگاشته استاد بهجتپور اشاره می کنم: محتوای سوره از انسجام و یک‎پارچگی نزول، و مکی بودن تمام سوره حکایت دارد. علت استثنایی شمردن آیات 16 تا 33 روشن نیست! در آیه‎ی شانزدهم با تهدید افرادی مواجه هستیم که آیات الهی را تکذیب، و آن‎ها را اسطوره و غیرواقعی قلمداد می‎کنند. آیه‎ی هفدهم به پیوستگی داستان اصحاب باغ با افراد تکذیب‎کننده‎ی آیات الهی تصریح می‎کند؛ چند برادر که پس از مرگ پدر مسیحی و مؤمنشان، بنا را بر اجرا نکردن حکم الهی درباره‎ی دادن سهم فقرا از درآمدهای حاصل از چیدن میوه‎ی باغ گذاشتند و خدای متعال به‎همین جهت آن‎ها را تنبیه کرد. پایان داستان (آیه‎ی 33) با اشاره‎ی دوباره به تکذیب‎کنندگان آیات الهی در زمان پیامبر، بیان می‎کند که تنبیه در دنیا، پایان عذاب تکذیب‎کنندگان آیات الهی نیست؛ بلکه عذاب بالاتر در رستاخیز، منتظر آن‎ها میباشد: «كَذلِكَ الْعَذابُ وَ لَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ». از‎این‎رو، پیوستگی آیات 16 تا 33 با آیات پیش از آن، قابل انکار نیست. استثنا شدن آیات 47 تا انتهای سوره و الحاق آن‎ها به آیات مدنی نیز وجهی ندارد؛ در آیات پیش از آیه‎ی 47، پیامبر اکرم درباره‎ی بی‎دلیل بودن مواضع مجرمان علیه دعوت وی توجیه می‎شود. سپس به‎عنوان جمع‎بندی مباحث سوره، مأمور می‎شود که دربرابر چالش‎هایی که تکذیب‎کنندگان با وی دارند، از انجام وظیفه سر باز نزند و باید بداند که موضع خشم جریان معاند با وی، تا زمانی که از توحید و قرآن، ذکر می‎شود، ادامه خواهد داشت. درصورتی‎که آیات انتهایی سوره، بعدها و در مدینه نازل شده باشند، سوره به فرجام نرسیده و مباحث سوره عاقبتی روشن ندارد. علامه طباطبایی نیز در این‎باره نوشته‎اند: «سیاق آیات با سوره‌های مکی سازگاری بیش‎تری دارد.» محمد سلطانی ما در اینجا می نگاریم: 👇👇👇 https://eitaa.com/mtamhid