eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
434 دنبال‌کننده
474 عکس
120 ویدیو
249 فایل
موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net آدرس: قم، زنبیل آباد،خ 20متری فجر، پ 286
مشاهده در ایتا
دانلود
(وَ أَقْرِضُواْ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً) «اَقْرِضُوا» به‎ معنی قرض دهید، فعل امر از باب افعال و به‎معنی قرض دادن بخشی از مال به دیگری است. «قَرْض» در اصل به‎معنی بریدن و کندن چیزی است و قرض دارایی‎ها را ازاین‎جهت که انسان بخشی از مالش را از خود جدا می‎کند، به نیت این‎که دوباره به او برگردد، قرض می‎گویند. «اَقْرِضُوا اللهَ» اشاره به این است که انسان با وام دادن بخشی از مال خود به نیازمندان، درحقیقت آن بخش از مال را به خدا داده است و خدا ضمانت می‎کند تا آن مال را دوباره به وی برگرداند. «حَسَن» و نیکو دادن قرض، پرداخت کریمانه و بی‎منت و آزار وام به نیازمندان، و صبر و شکیبایی در بازگیری مال از وام‎گیرنده است. قرض با این ویژگی‎ها، یکی از انواع ریاضت‎ها و عبادت‎هایی است که ضمن بالا بردن ظرفیت انسان، تخفیف در برنامه‎ی بیداری و عبادت شبانه را جبران می‎کند.
آیه ادامه می دهد» (وَ مَا تُقَدِّمُواْ لِأَنْفُسِكمُ مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ) «خَیْر» مقابل «شَرّ»، و چیزی است که همه به آن تمایل دارند. گذشتن از تمایلات و پیش‎کشی آن‎ها به آستان پروردگار، معامله‎ای ا‎ست که زیان ندارد و اهل خیر، ثمره و نتیجه‎اش را خواهند دید. خدای متعال از این نتیجه به «دیدن خود خیر نزد خدا» یاد کرده تا روشن شود که نماز، زکات، قرض و اموری از این دست، از جنس دست کشیدن از تمایلات و خیرات زندگی است. گذشت از تمایلات شخصی، درحقیقت گذر موقت است و نزد خدا آثاری دارد که در قالب پاداش‎های مورد علاقه و تمایل، به اهل خیر برگردانده خواهد شد. این جمله حکمت بسیاری از عبادات و گذشت از تمایلات را توضیح می‎دهد.
)هُوَ خَيْرًا وَ أَعْظَمَ أَجْرًا) «هُوَ» ضمیر فصل است و به خیرِ مورد اشاره در عبارت پیشین برمی‌گردد؛ از این عبارت استفاده می‎شود که اعمال خیر و گذشتن از تمایلات شخصی، نزد خدا نیز، به‎عنوان خیر، ثبت می‎شود و پاداش‎هایی به مراتب بزرگ‎تر از عمل خیر انسان‎ها به آن‎ها داده می‎شود؛ پاداش‎هایی که مورد تمایل و رغبت اهل خیر است.
ذیل آیه ارایت الذی ینهی عبدا اذا صلی در سوره علق در ویراست جدید ج 1 همگام با وحی 👇👇👇 نکته ناب» اقامه‌ی نماز و نهی از اقامه‌ی نماز، ريشه در باورها و رفتارها دارد. كسی كه بنده شد و در مسير هدايت افتاد و به مسئوليت‎های اجتماعی خود توجه كرد، نماز می‎خواند و كسی كه طاغی گشت و حقايق را تكذيب نمود و از مسير هدايت روی برتافت، نه تنها نماز نمی‎خواند، بلكه به‎قدر قدرتش، مانع ديگران از ابراز بندگی نیز خواهد شد. بر اين ‎اساس، در مسير تربيت دينی يك نسل، ابتدا لازم است كه بینش مناسب با بندگی در آنان زنده شود و در اين صورت است كه نماز احيا می‎گردد. درمقابل اگر نسلی در جهالت بی‎نیازی از پروردگار بماند، آن نسل به طغيانگری روی آورده، نه تنها نماز را بر پا نمی‎دارند، بلكه در حد مقدور از اقامه‌ی آن توسط ديگران نیز جلوگیری خواهند نمود. ما در اینجا می نگاریم. https://eitaa.com/mtamhid
https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh دوستان عزیز از این لینک وارد نشست شوید
مربوط به این نشست
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🔊 صوت نشست علمی شماره ۳۲ 🌹 با موضوع بایسته ها و چالش‌های 🎙 با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین 📆 دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ ✅ کیفیت خوب (۱۵ مگابایت)
جلسه اول با حضور استاد بهجتپور /// امروز عصر ساعت 19//
دوستان عزیز ان شاالله اطلاعات تکمیلی ارسال خواهد شد. با دکتر شیواپور هماهنگ شد که آن شاالله دوستان گروه هم ثبت نام و شرکت نمایند
اولین جلسه فردا عصر ساعت ۱۹ با حضور استاد بهجتپور
جهت ثبت‌نام به آدرس Hikmat-ins.ir مراجعه نمایید
پخش زنده از طريق لينك‌هاي زير برای عموم علاقه‌مندان، قابل دسترسي است. سايت موسسه: https://hikmat-ins.ir/live اينستاگرام موسسه: https://www.instagram.com/hikmat_ins/
موضوع و یا حتی مشروط به گذراندن مباحث تفسیر تنزیلی و تسلط بر 18 سوره ابتدای نزول نکته ای که خدمتتان تقدیم می شود، ظرفیت یک مقاله و حتی پایان نامه را دارد. 👇👇👇 در نکات روش شناختی سوره کافرون در تفسیر همگام باوحی، استاد بهجتپور می فرمایند: 💐امروزه در مباحث فرهنگی، بحث گفتمان‎سازی به‎عنوان یکی از کلیدی‎ترین روش‎های فرهنگ‎سازی مطرح است؛ 🌷 چگونه و از کجا به طرح بنیادین اندیشه‎ی هویت‎بخش اسلام بپردازیم؟؟ 🌷با چه مقدماتی غیریّت فرهنگ اسلامی را از فرهنگ جاهلی بیان کنیم؟ 🌷چه کسی باید این تمایز و جدایی را علنی کند، و با چه کسانی باید این غیریّت و جدایی در امور هویت‎بخش را اعلام کرد؟ 💐 این‎ها سؤالات مهمی است که با استفاده از روش ترتیب نزول و سیر نزول سوره‎ها قابل شناسایی است. بر پایه‎ی هجده سوره‎ی نازل‎شده، روشن می‎شود که خدای متعال، ابتدا گفتمان اسلامی را با بیان مهم‎ترین عامل هویت‎بخش مسلمانان، یعنی توحید ربوبی آغاز کرد: 👇👇 - توجه به خالقیت مطلق هستی و انسان، و ربوبیت تکوینی انسان در علم‎آموزی: (ر.ک: علق 1/ 1 تا 5). - توسعه‎ی ابعاد ربوبیت پروردگار و تشریح مالکیت بر نتایج اعمال، علم، قدرت و عدالت پروردگار: (ر.ک: قلم 2/ 1 تا 47 و مزمل 3/ 15 و 16). - بیان نقش‎های پروردگار در ارسال رسولان و حمایت قطعی از آنان دربرابر سرکشان قدرتمند: (ر.ک: مزمل 3/ 14 و 15). - بیان کبریایی و عظمت پروردگار: (ر.ک: مدثر 4/ 2). - اعلام رابطه‎ی صحیح انسان با خدا و تأکید بر نقش پروردگار در هستی، از آغاز تا انجام: (حمد 5/ 1 تا 7). - بیان فایده‎ی این رابطه، در قوام گرفتن شخصیت انسانی از راه پیروی از قرآن: (ر.ک: تکویر 7/ 26 تا 28). - تسبیح پروردگار از جنبه‎ی تدبیر کامل امور مخلوقات و فقدان هرگونه نقص در فرایند آفرینش: (ر.ک: اعلی 8/ 1 تا 5). - اعلام پیامد یادکرد پروردگار و پرستش او در رهایی از شقاوت و رستگاری: (ر.ک: اعلی 8/ 14 و 15) ـ بیان نقش شتاب‎دهنده‎ی پروردگار در سیر به‎سمت برنامه‎های دینی و بهشت، و برنامه‎های ضد دین و جهنم: (ر.ک: لیل 9/ 4 تا 10) ـ بیان بازتاب رفتار انسان در تبدیل آسانی‎های نعمت به سختی‎های نقمت در دنیا و آخرت، و بالعکس، و معرفی نقش پروردگار در واکنش به این رفتار: (ر. ک: فجر 10/ 1 تا 30) ـ یادآوری نگاه مهربان پروردگار در رسیدگی‎های متعدد به امور انسان و نعمت‎بخشی‎ها: (ر. ک: سوره‎های ضحی 11/ 1 تا 8 و شرح 12/ 1تا 3). ـ تبیین نقش ایمان به پروردگار و دیگر امور مرتبط با آن، در رهایی از زیان‎دیدگی شخصیت انسان: (ر. ک: عصر 13/ 1 تا 3) ـ هشدار درباره‎ی استفاده از نعمت‎ها بدون توجه به صاحب نعمت‎ها و قدرناشناسی وی: (ر.ک: عادیات 14/ 5 تا 11 و تکاثر 16/ 1 تا 11) ـ هشدار به انسان درباره‎ی بی‎اعتنایی، تکذیب و خضوع نکردن دربرابر معارف و دستورات الهی: (ر.ک: ماعون 17/ 1 تا 7). 🌹با این مقدمات، انسان‎هایی تربیت می‎شوند که در مرحله اول، معبود خود را پروردگار می‎دانند و دربرابر وی خضوع دارند، و در مرحله‎ی دوم، در برابر معارف و دستورات اسلامی، خاضع و مطیع هستند. 🌸سرآمد این انسان‎ها، پیامبر اکرم است که الگوی کامل عابدان و خاضعان دربرابر دستورات الهی است و به‎عنوان نماد اسلام و مسئول نسبت به دیگران، باید غیریت خود را از کسانی که توحید عبودی و خضوع دربرابر معارف و دستورات و برنامه‎های نازل‎شده را انکار می‎کنند، به‎روشنی بیان کرده و در برابر آنان موضع بگیرد و با این عمل خود، برائت گروه مؤمن از گروه کافر را در اصلی‎ترین موضوعات، یعنی معبود و دین، علنی سازد. البته پس از ابلاغ روشن و آشکار مواضع درباره‎ی ربوبیت و عبودیت، و معارف و دستورات اصلی دین، مورد انکار کفار قرار گرفت. ما در اینجا می نگاریم: https://eitaa.com/mtamhid
موضوع مشروط به گذراندن بحث آیات استثنایی در کتاب مهارت بیان تفسیر و تسلط بر این بحث برخی به‎نقل از ابن‎عباس و قتاده، بخشی از سوره قلم را مدنی دانسته‎اند؛ به این ترتیب: از ابتدای سوره تا آیه‎ی 16، مکی، و از آیه‎ی 17 تا آیه‎ی 33، مدنی، از آیه‎‎ی 34 تا آیه‎ی 47 مکی و از آیه‎ی 48 تا انتهای سوره، مدنی. از طرفی با توجه به مبنای انسجام ساختاری سوره های قرآن و دیگر فاکتورهایی که در مقدمه این سوره در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی آمده است، استاد بهجتپور و بعضی از دیگر مفسرین از یکپارچگی سوره دفاع می کنند. این موضوع و گردآوری اقوال در مساله و نحوه تحلیل صحیح یکپارچگی این سوره می تواند دست مایه یک مقاله علمی پژوهشی شود. در ادامه به لب مطلب و نگاشته استاد بهجتپور اشاره می کنم: محتوای سوره از انسجام و یک‎پارچگی نزول، و مکی بودن تمام سوره حکایت دارد. علت استثنایی شمردن آیات 16 تا 33 روشن نیست! در آیه‎ی شانزدهم با تهدید افرادی مواجه هستیم که آیات الهی را تکذیب، و آن‎ها را اسطوره و غیرواقعی قلمداد می‎کنند. آیه‎ی هفدهم به پیوستگی داستان اصحاب باغ با افراد تکذیب‎کننده‎ی آیات الهی تصریح می‎کند؛ چند برادر که پس از مرگ پدر مسیحی و مؤمنشان، بنا را بر اجرا نکردن حکم الهی درباره‎ی دادن سهم فقرا از درآمدهای حاصل از چیدن میوه‎ی باغ گذاشتند و خدای متعال به‎همین جهت آن‎ها را تنبیه کرد. پایان داستان (آیه‎ی 33) با اشاره‎ی دوباره به تکذیب‎کنندگان آیات الهی در زمان پیامبر، بیان می‎کند که تنبیه در دنیا، پایان عذاب تکذیب‎کنندگان آیات الهی نیست؛ بلکه عذاب بالاتر در رستاخیز، منتظر آن‎ها میباشد: «كَذلِكَ الْعَذابُ وَ لَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ». از‎این‎رو، پیوستگی آیات 16 تا 33 با آیات پیش از آن، قابل انکار نیست. استثنا شدن آیات 47 تا انتهای سوره و الحاق آن‎ها به آیات مدنی نیز وجهی ندارد؛ در آیات پیش از آیه‎ی 47، پیامبر اکرم درباره‎ی بی‎دلیل بودن مواضع مجرمان علیه دعوت وی توجیه می‎شود. سپس به‎عنوان جمع‎بندی مباحث سوره، مأمور می‎شود که دربرابر چالش‎هایی که تکذیب‎کنندگان با وی دارند، از انجام وظیفه سر باز نزند و باید بداند که موضع خشم جریان معاند با وی، تا زمانی که از توحید و قرآن، ذکر می‎شود، ادامه خواهد داشت. درصورتی‎که آیات انتهایی سوره، بعدها و در مدینه نازل شده باشند، سوره به فرجام نرسیده و مباحث سوره عاقبتی روشن ندارد. علامه طباطبایی نیز در این‎باره نوشته‎اند: «سیاق آیات با سوره‌های مکی سازگاری بیش‎تری دارد.» محمد سلطانی ما در اینجا می نگاریم: 👇👇👇 https://eitaa.com/mtamhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۴ تیر : روز قلم بر صاحبان قلم و اندیشه مبارک باد 🖊🌷 🖋قلم : زبان عقل و معرفت و احساس انسان ها و بیان کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است. قلم، زبان دوم انسان هاست.🌷
جایگاه سوره حمد در سیر نزول و چگونگی توجیه فاتحه الکتاب بودن سوره حمد با اثبات جایگاه پنجم در سیر نزول نظر استاد بهجتپور پیرامون جایگاه سوره حمد در سیر نزول قرآن و نقد دیگر اقوال👇👇 به زودی در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی 👇👇 این سوره به اتفاق همه‎ی دانشمندان علوم قرآنی، مکی، و پنجمین سوره‎ی نازل‎شده بر پیامبراکرم، پس از سوره‎ی مدثر و پیش از سوره‎ی مسد است. مطابق جدول‎های مسند یادشده در مقدمه‎ی تفسیر، فقط در سند ابوصالح از ابن‎عباس (جدول ردیف ششم) که از تاریخ یعقوبی نقل شده است و نقل جابر بن زید (جدول ردیف دهم) که از الاتقان نقل شده است، و جدول ترکیبی مرحوم معرفت و الازهر مصر، این سوره پنجمین سوره‎ی نازل‎شده است؛ امّا در برخی روایات ترتیب نزول، سوره‎ی حمد نیامده است که از این قرارند: سندهای عطا از ابن‎عباس به‎نقل از مجمع (ردیف 2 جداول مقدمه)، عطا از ابن‎عباس به نقل از المقدمتان (ردیف 3)، و عطا از ابن‎عباس به نقل از فضائل القرآن (ردیف 4)، سند مجاهد از ابن‎عباس یا عکرمه و حسن (ردیف 5)، سند عکرمه یا ابوصالح از ابن‎عباس (ردیف 7) و تلفیقی الفهرست (ردیف 8). این سوره، از جدول‎های غیرمسند، در چهار سند اول ذکر نشده است. در جدول‎های ترکیبی هم در جدول زرکشی و خازن نیامده است. در مصحف ابن‎مسعود، این سوره وجود نداشته است. ظاهراً دلیل حذف سوره‎ی حمد از این جدول‎ها، این است که سوره‎ی حمد را عدل و برابر قرآن شمرده‎اند و به‎دلیل عظمتش، در ضمن سوره‎ها به‎حساب نیاورده‎اند. علاوه بر سند سعید بن مسیب از علی در جداول مسند (ردیف اول جداول)، برخی از دانشمندان بر این اعتقادند که سوره‎ی حمد، اوّلین سوره‎ی نازل‌شده است. شواهدی که ایشان بر این ادعا آورده‌اند، چنین است: 1. پیامبر اکرم فرمودند: «لَاصَلَاةَ اِلَّا بِفَاتِحَةِ الکِتَابِ؛ هیچ نمازی بدون فاتحة الکتاب، نماز نیست.» روشن است که پیامبر9 از نخستین ایام رسالت، نماز می‎خواندند؛ پس این سوره باید پیش از دیگر سوره‎ها، حتّی پیش از سوره‎ی علق نازل ‌شده باشد. 2. این سوره در روایات رسیده از پیامبر اکرم، فاتحة الکتاب نامیده شده است و مراد از فاتحة الکتاب، آغاز وحی قرآن و کتاب آسمانی به این سوره، و به‎منزله‎ی کلید ورود به قرآن بوده است. 3. این سوره، نخستین سوره‎ای است که به‌طور کامل نازل شد. در اولین سال آغاز وحی، هرچند چهار سوره پیش از حمد نازل شد، هیچ‌کدام به‌طور کامل و یا یک‎مرتبه نازل نگشت. به‎نظر می‎رسد که این شواهد، نمی‎توانند دلیل نخستین بودن سوره‎ی حمد در ترتیب نزول باشد؛ زیرا این‌که هیچ نمازی بدون فاتحة‎ الکتاب نیست، مانند این است که گفته شود: «لَاصَلَاةَ إِلَّا بِطَهُورٍ؛ نماز بدون طهارت (غسل یا وضو) نماز نیست»، درحالی‎که تشریع وضو و غسل، در آیه‎ی چهل و سوم سوره‎ی نساء (نزول 92) و آیه‎ی ششم سور‎ه‎ی مائده (نزول 113)، یعنی آخرین سوره‎های مدنی صورت گرفت و ظاهراً مسلمانان تا آن زمان، به طهارت مکلف نبوده‌اند. بنابراین مراد روایت، شرط بودن حمد و طهارت (غسل یا وضو)، برای نماز پس از تشریع آن‌هاست و نه پیش از آن زمان. علاوه بر این، به یقین، پیامبر پیش از رسالت، یعنی در دوران نبوّت و سال‎های منتهی به رسالت، به نماز و راز و نیاز اشتغال داشته‎اند، چنان‌که براساس یکی از برداشت‎ها، نهی پیامبر از نماز، ازسوی ابوجهل، که در سوره‎ی علق به آن اشاره شد، شاهد آن است و کلمه‎ی سجده در آیه‎ی آخر همان سوره، که سجده‎ی واجب دارد: «کلَّا لَاتُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ» در تفسیر برخی مفسّران، بر نماز حمل شده است؛ یعنی ظاهراً ویژگی خاص نماز پیامبر سجده بود، برخلاف نماز مشرکان، که ویژگی اصلی آن سوت و کف بود: «وَ مَا کَانَ صَلَاتُهُمْ عِنْدَ الْبَیْتِ إِلاَّ مُکَاءً وَ تَصْدِیَة». اگر حضرت در دوره‎ی نبوت و پیش از رسالت، نماز می‎خوانده است، آیا همراه با فاتحة‎الکتاب بوده؟ اگر در آن زمان (نبوت) فاتحة الکتاب بر ایشان نازل هم ‌شده باشد، به‎عنوان قرآن نبوده؛ زیرا نزول اصطلاحی قرآن، پس از آغاز رسالت است. بنابراین در زمان دیگری باید منتظر می‎ماند تا این سوره به‎عنوان قرآن، نازل شود.
شاهد دوم نیز قابل تأمّل است، زیرا کلمه‎ی «فاتحه» به‎معنی کلید، می‎تواند به‎معنی کلید ورود به دین و مجموعه‎ی تکالیف وضع‎شده ازسوی پروردگار باشد؛ زیرا استعمال کتاب در فریضه و تکلیف، سابقه داشته است: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ»، «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ»، ملاحظه می‎کنید که در این آیات، به اصل تکلیف، کتاب اطلاق شده است. پس از آشنا شدن مردم با پروردگار در سوره‎ی علق، (نزول 1) و هشدارهایی که به‎وسیله پیامبر اکرم در سوره‎ی مزمل (نزول 3) و ازجانب پروردگار در سوره‎ی مدثر (نزول 4) برای بیداری مردم داده شد، سوره‎ی حمد رابطه‎ی انسان‎های باورمند به پروردگار واحد، و بیدارشده از هشدارها را با پروردگار تنظیم می‎کند. اعتراف به این رابطه‎ی منظم، مقدمه‎ی پذیرش فرامین و تکالیف وضع‎شده ازسوی پروردگار به این گروه است تا راه نجات از شقاوت و وصول به سعادت را بیابند. احتمال داده شده که منظور از فاتحة الکتاب، آغاز قرآن مکتوب و تدوین‎شده با این سوره باشد که این احتمال منافاتی با نزول سوره‎ی حمد در مرتبه‎ی پنجم ندارد؛ زیرا نزول طبیعی سوره‎ها با تدوین سوره‎ها در یک مصحف، تفاوت دارد؛ البته اگر مدعای قائلین این احتمال، نام‎گذاری ازسوی پیامبر باشد، باید این ادعا را اثبات کنند که ترتیب قرار گرفتن سوره‎ها در مصحف رسمی، به دستور آن حضرت بوده است. اگر خلاف این نظر را داشته باشیم و چینش سوره‎ها در مصحف رسمی را، توافق صحابه، هنگام جمع‎آوری قرآن واحد مسلمانان در زمان عثمان بدانیم، انتساب این چینش و هم‎چنین نام‎گذاری این سوره ازسوی پیامبر اکرم منتفی می‎شود. احتمال سوم، جمعی بین مجموعه‎ی اقوال است. یعنی در‎حالی‎که پذیرفته‎ایم قرآن با چهار سوره پیش از سوره‎ی حمد آغاز می‎شود، اما هر یک از آن‎ها (علق، قلم، مزمل و مدثر)، در چند نوبت، نازل، و به‎تدریج تکمیل شدند، برخلاف سوره‎ی حمد که نزولش در یک مرحله بوده است. از آن‎جا که معیار در ترتیب سوره‎ها آغاز نزول آن‎هاست؛ هرچند بعدها تکمیل شوند، این احتمال در رتبه‎ی سوره‎ی حمد تغییری ایجاد نمی‎کند و به‎هرحال نزول سوره‎ی حمد در مرتبه‎ی پنجم، صحیح‎تر به‎نظر می‎رسد. ما در اینجا می نگاریم https://eitaa.com/mtamhid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 صوت نشست علمی - تخصصی (دوره تخصصی تابستانه تفسیر موضوعی و معارف قرآن) نشست اول 🌹 با موضوع 🎙 با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین 📆 چهارشنبه 9 تیر ماه ساعت 19 🔅 تشکر می کنیم از موسسه بین المللی حکمت بابت تهیه صوت جلسه https://eitaa.com/mtamhid
صوت مربوط به نشست نه تیر ماه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 صوت نشست علمی - تخصصی 🌹 با موضوع بایسته ها و چالش‌های 🎙 با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین 📆 یکشنبه ۳۰ خرداد 🔅 تشکر میکنیم از مرکز کلام اسلامی کرمانشاه بابت تهیه صوت جلسه https://eitaa.com/mtamhid ✅ با کیفیت بالا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 صوت نشست علمی - تخصصی 🌹 با موضوع بایسته ها و چالش‌های 🎙 با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین 📆 یکشنبه ۳۰ خرداد 🔅 تشکر میکنیم از مرکز کلام اسلامی کرمانشاه بابت تهییه صوت جلسه https://eitaa.com/mtamhid ✅ با کیفیت بالا
با سلام برخی عزیزان دانشورمان پیگیر پیشینه تفسیر تنزیلی و منابع مرتبط بودند. مقالات و پایان نامه های مرتبط با این موضوع تقدیم می شود. اگر قم تشریف دارید ، با هماهنگی قبلی و آوردن فلش مموری، می توانید این مجموعه مقالات و پایان نامه ها را به صورت یکجا و منظم تر تحویل بگیرید. امید که برایتان مفید باشد. برای دانلود مجموعه مقالات ، لطفا به کانال موسسه تمهید بپیوندید و از این مطلب موارد را پیگیری بفرمایید. https://eitaa.com/mtamhid/1122 توجه مهم: آوردن این منابع در این کانال به معنای پذیرش این مقالات نیست (غیر ازمواردی که مرتبط با استاد بهجتپور یا شاگردان ایشان است) و نقدهای چندی به هر کدام از مباحث وارد است و جای کار بسیاری دارد. خصوصا موارد مقالاتی که در نقد تفسیر تنزیلی نوشته شده اند، جای پاسخگویی بسیاری دارند که مجال واسعی را می طلبد و بسیاری از پاسخ نقدها در منابع تولیدی استاد بهجتپور موجود است. امید که برایتان مفید باشد. محمد سلطانی @yaali11414
معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای (حفظه‌الله و روحی له الفدا) بروید سراغ کارهای نشدنی، تا بشود. تصمیم بگیرید بر برداشتن کارهای سنگین، تا بردارید. «و لا یخشون احدا الّا اللَّه». خب، زحمت‌هایش چه. رنج‌هایش چه. محرومیت‌هایش چه جوابش این است که: «و کفی باللَّه حسیبا»؛ خدا را فراموش نکن، خدا حسابت را دارد. در میزان الهی، رنج تو، تو، تو، حرصی که خوردی، که کشیدی، کاری که کردی، که خوردی، که روی جگر گذاشتی، این‌ها هیچ وقت فراموش نمی‌شود؛ «و کفی باللَّه حسیبا».أحزاب،آیه۳۹ https://eitaa.com/mtamhid 📚۱۳۹۰/۰۷/۲۰ ــــــــــــــــــــ ✅✏️تحقیق و پژوهش خصوصا در عرصه تفسیر تنزیلی، بن بست ندارد و نباید توقّف کرد. ما با تمام سختی راه، این راه را توفنده و پرتوان ادامه خواهیم داد. ــــــــــــــــــــ
دو نکته روش شناختی ناب برآمده از سوره تکویر در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد بهجتپور 👇👇👇
1. برای جلب توجه مردم به قرآن که کتاب رهایی از شقاوت و رساندن بشر به سعادت است، ابتدا باید نشان داد که روز مشاهده‎ی نتایج اعمال و مقدمات و شرایط تحقق این مشاهده، قطعی است. ازاین‎رو آیات ابتدای سوره‎ی تکویر، به این امر اختصاص یافته است. چون میل به سعادت و لذت‎های خالص و پایدار و تنفر از رنج‎های خالص و پایدار، در فطرت انسان‎ها نهفته است. قرآن با تحریک این میل درونی، زمینه‎ی دعوت مردم به قرآن و بهره گرفتن از آن را فراهم کرده است. ازسوی دیگر اعتماد به کلام الهی، هنگامی حاصل می‎شود که شبهات و نگرانی‎های مرتبط با قرآن و پیامبر اکرم مرتفع شود؛ با تردید نمی‎توان مردم را به متنی دعوت کرد که مهم‎ترین خواست بشر را پاسخ می‎گوید. این روش را باید در دعوت مردم به قرآن و بهره گرفتن از آن به‎کار گرفت و توجه کرد که مردم عصر و مصر نزول، درباره‎ی قرآن و پیامبر شبهاتی داشتند. این شبهات می‎تواند در عصر و مصرهای دیگر نیز تکرار شود و یا آن‎که شبهات دیگری مطرح باشد. اما به‎هرحال، وظیفه‎ی مبلغان دین (اعم از پیامبر اسلام و مبلغان عصر جدید)، توجه به شبهات عصر خود درباره‎ی قرآن می‎باشد. ما در اینجا می نگاریم: 👇👇👇 https://eitaa.com/mtamhid