eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
434 دنبال‌کننده
474 عکس
120 ویدیو
249 فایل
موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net آدرس: قم، زنبیل آباد،خ 20متری فجر، پ 286
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹تقسیم آیات به دوره های تحول مسلمانان عصر نزول یکی از کارهای مهم در پژوهشهای 🌹 در پژوهش های یکی از کارهای مهم بعد از گرد آوری آیات، تنظیم آیات است که از اهمیت بالایی برخوردار است؛ معمولا در پژوهش های موضوعی موجود تقسیمی که صورت می گیرد، تقسیمی مکانیکی و بر اساس فصولی است که محقق در ذهن خود یا متکی به دانش چیده است. اما در پژوهش های موضوعی تنزیلی تنظیم آیات به گونه دیگری است. این بحث را در پای درس و سخن استاد پیگیری می نماییم: ایشان در جلسات بحث تفسیر موضوعی می فرمایند: مستند به آیه 29 سوره فتح، سوره ها و آیات قران به تناسب رشد شخصیت مردمی که به دعوت پیامبر اکرم (ص) و قران پاسخ مثبت می دادند، نازل می شد، هر میزان که مسلمانان رشد می کردند، شرائط اجتماعی و فرهنگی دستخوش تغییر و تحول می شد و گاه حتی متغیرهایی به برنامه تحول افزوده می شد. خدای متعال متناسب با این شرائط و متغیرهایی برای مسلمانان ، پیامبر اکرم (ص) و حتی معارضان، سیاست ها و رهنمودهایی صادر می کرد. از این رو طبیعی است که در چینش آیات گرد آمده دسته بندی و جایابی آیات به تناسب این مراحل رشد و تحولات پیرامونی آن تنظیم شود. به همین جهت مناسب است تا زمینه های اجتماعی و واقعیت خارجی که درپیشرفت مسلمانان عصر نزول به مدد قران اتفاق افتاد، دقت کرد و رابطه ی هر مفهوم را با این دوره ها ی رشد سنجه کرد. و در که به زودی توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ خواهد رسید، می فرمایند: برای دست یابی به این دوره های رشد اجتماعی مسلمانان که به منظور استقرار فرهنگ اسلامی صورت بسته است، در قران آموزه هایی وجود دارد؛ مهم ترین آنها در سوره فتح 112/ 29 وجود دارد. در این آیه ادامه مطلب در آدرس 👇👇👇👇 http://hamgambavahy.blog.ir/post/162 https://eitaa.com/mtamhid
بازنشر گفتگوی اختصاصی بلاگ تفسیر تنزیلی با استاد بهجت پور (1) گفتگو با استاد بهجت پور پیرامون نظریه ایشان در مهندسی فرهنگی قرآن و کشور و نقش نگاه تنزیلی به قرآن در کشف مهندسی متن ذیل حاصل گفتگو با استاد بهجت پور است که به صورت متن قابل استفاده برای عزیزان تنظیم کردم و سوالات و گفتگوهای اضافی را حذف کردم. لطفا به دقت مطالعه بفرمایید. تنظیم این متن خیلی وقت برده است و لطف نمایید در صورت استفاده در جایی به جهت ترویج این نگاه، آدرس بلاگ را مرقوم فرمایید. با تشکر استاد بهجت پور از مهندسی فرهنگی به عنوان یک صنعت یاد می کنند. صنعتی که با شما قصد سخن از آن را دارم، مرتبط با ترتیب نزول قرآن و کشف روش‎های تحول فرد و جامعه از قرآن است، لذا مطالبی را که به نظر می‎رسد در تشریح مراد از مهندسی مفاهیم دینی مناسب باشد از میان آن گفتگو، به‎عرض می‎رسانم: در تنظیم متن سعی شد از کتب استاد و نظراتشان در سخنرانی ها و جلسات خصوصی با حلقه تفسیر هم استفاده شود. مسأله امروز کشور ما آن است که چگونه خط انتقال عناصر فرهنگی شامل مفاهیم، معارف، ارزش‎‎ها و رفتار دینی را سامان دهیم که حداکثر همراهی و استقبال گروه‎های هدف را با خود داشته باشد، رقبای خود را با کمترین هزینه از میدان خارج کند، ومنتج به نتایج ماندگار باشد؟ به عبارت روشن‎تر، چگونه برای خارج کردن جامعه از ناهنجارهایی که عقل‎پسند نیست و اسلام آن‎ها را نمی‎پذیرد، برنامه‎ریزی کنیم و علی‎رغم واقعیت‎های موجود جامعه، و تنوع مردم نسبت به کنارزدن ناهنجاری‎ها اقدام کنیم، و هنجارهای مخالف آن‎ها را جایگزین نمائیم؟ به عرض می‎رساند در جای خود ثابت نموده‎ایم که بدین منظور چاره‎ای جز نگاه تنزیلی (ترتیب نزولی) به قرآن نداریم. (تفسیر همگام با وحی، مقدمه ج1) 1/1- هدف از پژوهش‎های تنزیلی هدف اساسی، شناخت روش مناسب و پایدارِ اسلامی، برای تثبیت هنجارها در جان فرد و جامعه و فرهنگ سازی در این حوزه و مقدار سهم این مقوله در منظومه مفاهیم و عناصر فرهنگی دیگر است. هدف از پژوهش آن نیست تا طرحی بر طرح‎های دیگر افزون شود، بلکه هدف آن است تا منشوری قرآنی ـ روایی و کارشناسانه عرضه کنیم که مسئولان و مدیران کشور، بتوانند موافق آن، طرح‎های خود را در باب مسائل فرهنگی سنجه کنند و آسیب‎های آن‎ها را شناسایی، و ضعف و نقص آنها را مرتفع نمایند. ادامه مطلب را در آدرس ذیل پیگیری بفرمایید. http://hamgambavahy.blog.ir/post/94 https://eitaa.com/mtamhid
تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور جلد اول.pdf
6.59M
فایل پی دی اف جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم بهجت پور توسط موسسه تمهید انتشار عمومی شد. این تفسیر اولین تفسیر جامع شیعی به ترتیب نزول سوره های قرآن می باشد که تاکنون 6 جلد از آن (تا سوره 57 نزول یعنی سوره لقمان) به نگارش در آمده است. این مجلد شامل 23 سوره ابتدای نزول قرآن شامل سوره های علق، قلم، مزمل، مدثر، حمد، مسد، تکویر، اعلی، لیل، فجر، ضحی، انشراح، عصر، عادیات، کوثر، تکاثر، ماعون، کافرون، فیل، فلق، ناس، توحید، نجم و عبس می باشد. رویکرد تفسیر تنزیلی: * ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛ * اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛ * پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛ * تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛ * بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛ http://tamhid.net/ http://hamgambavahy.blog.ir/ https://eitaa.com/mtamhid
عرض سلام و ادب خدمت مخاطبین فرهیخته و قرآن دوست با توجه به اینکه مجلد اول تفسیر همگام با وحیِ مفسر گرانقدر و گرانمایه، حضرت حجت‎الاسلام عبد الکریم بهجت‎پور توسط ایشان در حال ویراست جدید است، و نسخه چاپی جلد اول ویراست قبل این اثر که هم‎اکنون تقدیم می‎گردد، در بازار موجود نبود، موسسه تمهید با اجازه استاد محترم، اقدام به انتشار فایل پی‎دی‎اف کتاب نمود. از آنجا که این اثر اولین تفسیر تنزیلی شیعی در دنیای اسلام است و دستاوردهای اخیر استاد بهجت‎پور در حدود ده سال اخیر در این مجلد گنجانده نشده بود، گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید، ویراست جدید حلدهای اول تا سوم این اثر را در دستور کار خود قرار داده، تا مخاطبان ارجمند با سیر نزول سوره های قرآن و نیز مراحل تحول، دقیق تر آشنا شوند. مواردی از نکات ناب ویراست جدید این اثر را در وبلاگ گروه تفسیر تنزیلی موسسه تمهید با آدرس ( hamgambavahy.blog.ir ) در اختیار شما قرار داده‎ایم، تا از مطالب جدید مرتبط با این جلد نیز محروم نمانید. شما می‎توانید با عضویت در کانال مجازی موسسه تمهید در نزم‎افزار ایتا (https://eitaa.com/mtamhid) ، از به روزرسانی مطالب بلاگ و نیز زمان چاپ ویراست جدید مطلع گردید، و اخبار و محتواهای تولیدی تفسیر تنزیلی را پی‎گیری نمایید. علاقه مندان می توانند فایل جلد اول تفسیر را از آدرس ذیل دانلود نمایند. http://hamgambavahy.blog.ir/post/163 دانلود مستقیم: https://bit.ly/2Jfpg2I
خلاصه مصاحبه اختصاصی با استاد موضوع مصاحبه: دوره های عصر نزول (قسمت اول) بسم الله الرحمن الرحیم : استاد محترم شما چنانچه در ابتدای سوره حجر در جلد پنجم تفسیر و نیز در کتاب ‎ـنامهـتنزیلی سوره‎ها آورده‎اید، معتقدید که سوره ها و آیات قران به تناسب رشد شخصیت مردمی که به دعوت پیامبر اکرم ص و قران پاسخ مثبت می دادند، نازل می شد، هر میزان که مسلمانان رشد می کردند، شرائط اجتماعی و فرهنگی دستخوش تغییر و تحول می شد و گاه حتی متغیرهایی به برنامه تحول افزوده می شد. خدای متعال متناسب با این شرائط و متغیرهایی برای مسلمانان ، پیامبر اکرم ص و حتی معارضان، سیاست ها و رهنمودهایی صادر می کرد. لذا پیشنهاد می دهید که در ‎هایـموضوعی در چینش آیات گرد آمده، دسته بندی و جایابی آیات به تناسب این مراحل رشد و تحولات پیرامونی آن تنظیم شود و معتقدید که باید زمینه های اجتماعی و واقعیت خارجی که درپیشرفت مسلمانان عصر نزول به مدد قران اتفاق افتاد، دقت کرد و رابطه ی هر مفهوم را با این دوره ها ی رشد سنجه کرد. برای دست یابی به این دوره های رشد اجتماعی مسلمانان که به منظور استقرار فرهنگ اسلامی صورت بسته است، شما از یکی از آموزه های قرآن که دیگران چنین توجهی به آن نداشتند، بهره برده‎اید و آن آیه 29 است. ممکن است کمی این موضوع را باز بفرمایید. ‎پور: باسلام خدمت شما و قرآن‎پژوهان محترم؛ در مورد موضوعی که مطرح فرمودید باید گفت که: بله، در قران آموزه هایی بدین منظور وجود دارد که ما از آنها تحت عنوان مهندسی‎های معکوس قرآن یاد می‎کنیم که مهم ترین این آموزه‎ها که خدای تعالی فهم آن را نصیب ما کرد، آموزه‎ای است که در سوره فتح 112/ 29 وجود دارد. در این آیه پیروان پیامبر اکرم (ص) به زراعتی تشبیه شده اند که ابتدا رشدی زیر زمینی داشته تا انکه ادامه مطلب را در لینک ذیل مطالعه بفرمایید:👇👇 http://hamgambavahy.blog.ir/post/164 https://eitaa.com/mtamhid 🌺رویکرد تفسیر تنزیلی: * ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛ * اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛ * پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛ * تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛ * بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
رنجی که امام حسن علیه‌السلام از دوستان دیدند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «پیغمبر با همه‌ى شدّتها و رنجها و امیر مؤمنان با همه‌ى دردها و غمها و ائمّه‌ى دیگر با همه‌ى ستمدیدگی‌ها هیچ کدام در وضعیّت امام حسن قرار نگرفتند و این عظمت حسن‌بن‌على را نشان میدهد؛ زیرا آن دیگران، ائمّه‌ى هداة معصومین اگر از سوى دشمن رنج میدیدند، از سوى دوستان آن زخمها را التیام می‌یافتند امّا امام حسن مجتبى این‌جور نبود، نزدیک‌ترین یاران امام حسن به او گفت یا مذلّ المؤمنین.» ۱۳۵۹/۵/۶ و تسلیت باد ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹 https://eitaa.com/mtamhid
🏴امام رضا علیه السلام : عقل‌ شخص‌ِ مسلمان‌ تمام‌ نيست‌، مگر اين‌ كه‌ چندین خصلت‌ را دارا باشد : 1. از او اميد خير باشد. 2. از بدى‌ او در امان‌ باشند. 3. خير اندك‌ ديگرى‌ را بسيار شمارد. 4. خير بسيار خود را اندك‌ شمارد. 5. هرچه‌ حاجت‌ از او خواهند دلتنگ‌ نشود. 6. در عمر خود از دانش‌طلبى‌ خسته‌ نشود. 7. فقر در راه‌ خدايش‌ از توانگری در راه ظلم محبوبتر باشد. 8. خوارى‌ در راه‌ خدايش‌ از عزت‌ با دشمنش‌ محبوبتر باشد. 9. گمنامى‌ را از پرنامى‌ خواهانتر باشد. (تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467) شهادت آن امام همام بر تمام دوستداران و شیعیانش تسلیت باد. @mtamhid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳شهادت امام رضا(ع) دلم شده زائر دوباره مثل کبوتر ندارراهی‌جزبه‌سوی‌مشهدسوی‌حرم
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نماهنگ ویژه | برکت ایران 🔰 «برکت وجود حرم مطهر حضرت رضا علیه‌السلام در سرزمین ما و حضور معنوی ایشان در سرتاسر کشور و در دل آحاد مردم ما آشکار است. امام هشتم علیه‌الصّلاةوالسّلام ولىّ‌نعمتِ معنوی و فکری و مادّی ملت ماست.» ۱۳۸۱/۱۰/۲۵ 🔻پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در ایام شهادت حضرت علی‌بن‌موسی الرضا علیه‌السلام، گوشه‌هایی از حضور رهبر انقلاب اسلامی در مراسم غبارروبی حرم مطهر رضوی در تاریخ ۹ شهریور ۱۳۹۸ را در قالب نماهنگ «برکت ایران» منتشر میکند.
اطلاع رسانی رویدادهای علمی قرآنی رونمایی، نقد و بررسی کتاب روش های تفسیری دکتر فروغ پارسا(دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) دکتر حبیب الله حلیمی جلودار(دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه مازندران) حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید رضا مؤدب (استاد دانشگاه قم) دکتر محمد رضا عزتی فردویی (مدرس دانشگاه قم) یکشنبه 12 آبان 13 تا 15 سالن اندیشه حضور برای عموم علاقمندان آزاد است @mtamhid
تفسیر نگاری و بیان تفسیر، امری روش مند است و بدون رعایت روش صحیح، به سر انجام مطلوب نخواهد رسید. استاد عبدالکریم بهجت پور در کتاب حاضر تلاش نموده روش و ساختار صحیح تفسیر نگاری و بیان تفسیر را ارائه نماید. این کتاب دو دسته را مخاطب خود قرار داده است: 1. متخصصان مباحث قرآنی و تفسیر نگاری که چگونگی انتقال موثر و نظام مند داشته های تخصصی شان را به مخاطب فرا میگیرند. 2. عموم علما،مبلغان و مروجان دین، که افزون بر مهارت های بیان تفسیر، با برخی از اهم مبانی و منابع ضروری و در دسترس جهت استخراج و ارائه تفسیری نظام مند و تاثیر گذار آشنا خواهند شد.
ثمرات و // موضوعات و تفسیر تنزیلی موضوعی نتائج ارشمندی در فهم مرادهای خدای متعال دارد. دست یابی به این نتائج توجیه کننده تولید سبک جدیدی از تفسیر تنزیلی است. در ذیل لیستی از این ثمرات را که باید بسط و توضیح داده شود و در تفسیر همگام باوحی و نیز تفاسیر موضوعی تنزیلی موجود همچون روش فرهنگ سازی پوشش اسلامی، روش نهادینه سازی پاکدامنی در قرآن، اهداف نزول قرآن و برخی پایان نامه های تولیدی نمونه‎یابی گردند. موضوعاتی همچون: 1. کشف روش های تحول مردم در باب هر یک از عناصر فرهنگی 2. تشخیص ویژگی هاو مسائل میان جریانات موافق و مخالف درفرایند فرهنگ سازی عناصر قرانی 3. تشخیص عناصر مقدم و اثر گذارمستقیم بر عنصر فرهنگی مورد پژوهش 4. شناخت عناصر اثر گذار غیر مستقیم بر عناصر فرهنگی مورد پژوهش 5. شناخت شرائط و ظرفیت های محیطی لازم برای ادامه مطلب در 👇👇👇 http://hamgambavahy.blog.ir/post/165 موسسه تمهید. موسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی https://eitaa.com/mtamhid با ما در ارتباط باشید ادمین: @mtamhid1
#اطلاع_رسانی ✅میزگرد علمی پژوهشی تفسیر تنزیلی قرآن کریم به همت انجمن علوم قرآن و حدیث روز دوشنبه ۱۳ آبان ماه با حضور سرکار خانم بهجت پور برگزار می شود. 🔹برای کسب #اطلاعات_بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید. 🔸 مشاهده اطلاعیه🔰🔰 🔹http://hoda.miu.ac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=321&pageid=49392&newsview=106252 🔻کانال #خبری مجتمع آموزش عالی بنت الهدی 💠🔸💠
معرفی تفسیر همگام باوحی مقاله مروری.pdf
219.9K
اولین مقاله مروری درباره تفسیر همگام با وحی نویسنده: سهیلا رهبر منبع: کتاب ماه دین سال یازدهم مهر 1387 شماره 132
JAP_Volume 25_Issue 148_Pages 45-50.pdf
227.9K
مقاله ی مروری بر کتاب تفسیر همگام با وحی حجت الاسلام محسن قمرزاده آیینه پژوهش، دوره 25، شماره 148، پاییز 1393، صفحه 45-50
امام حسن عسکری (ع) : کسى که “پارسایى” خوى او، و “بخشندگى” طبیعت او و “بردبارى” خصلت او باشد دوستانش بسیار شوند. . . شهادتش تسلیت، التماس دعا @mtamdid
در ذیل برخی مباحث تصویری استاد بهجت پور به اشتراک گذاشته شده است. همایش انس با قرآن روی متن بزنید و به آپارات منتقل شوید. جامعه سازی با قرآن انس با قرآن آرامش خاطر به انسان قرآن بهترین دوست انسان اهمیت دلگرمی انسان به بهترین دوستان بهترین مونس انسان http://hamgambavahy.blog.ir/post/166
بسم الله الرحمن الرحیم مبانی تفسیر تنزیلی مبانی تفسیر، پیش فرض ها، اصول موضوعه و باورهای اعتقادی یا علمی هستند که پایه فعالیت تفسیری مفسر قرار می گیرند و به دو گروه مبانی مشترک و اختصاصی تقسیم می شوند؛ گروه اول به روش یا سبک تفسیری خاصی تعلق ندارند، ولی گروه دوم پایه سبک تفسیری خاصی مثل تفسیر به ترتیب نزول هستند. برخی از مبانی مشترک عبارتند از: 1)الهی بودن الفاظ قرآن 2) خطاناپذیری فرآیند وحی قرآنی به پیامبرصلی الله علیه وآله 3)تحریف ناپذیری قرآن 4)جاودانگی و جامعیت قرآن 5)تفسیرپذیری قرآن و جواز تفسیر قرآن توسط غیرمعصوم 6)حجیت ظواهر قرآن و نبود تناقض در قرآن - مبانی تفسیر به ترتیب نزول 1. مشروعیت و جواز تفسیر تنزیلی این مبنا در سبک تفسیری ترتیب نزول اهمیت فوق العاده ای دارد؛ آیا این سبک امروزی، ریشه اعتباری در قرآن وسنت نبوی ومعصومان علیهم السلام دارد؟ مطالعات تاریخ شناختی و قرآن شناختی نشانگر اثبات این مبنا در سیره معصومان علیهم السلام است. 1-1.سیر تعلیمی رسول اکرم صلی الله علیه و آله: آیات قرآن در نوبت های مختلف نزول، بر ایشان خوانده می شد و حضرت نیز به پیروی از جبرئیل، در هر نوبت نزول آیات، شروع به خواندن آنها بر مردم می کردند. 2-1. ساختار ترتیب سوره ها در مصحف امیرمؤمنان علی علیه السلام: مصحف امیر مؤمنان علیه السلام نوعی تفسیری مزجی از آیات قرآن است.حضرت از ویژگی های مصحف خود چنین یاد کرده اند: «ما نزلت آیة علی رسول الله إلّا أقرأنیها و أملاها علیّ، فأکتبُها بخطّی و علّمنی تأویلها و تفسیرها وناسخها و منسوخها...»(بحرانی، سیدهاشم، البرهان،ج1، مقدمه،ص142) 3-1. ترغیب معصومان به قرائت و فهم ترتیب نزول: از علی بن الحسین با ادامه را در این آدرس بخوانید.👇👇👇 http://hamgambavahy.ir/post/168 https://eitaa.com/mtamhid
به اطلاع می رساند کتاب قواعد تفسیر تنزیلی موضوعی استاد بهجت پور به مرحله ارزیابی رسید. این کتاب آخرین نگاشته استاد در عرصه تفسیر تنزیلی و ان شاء الله گره گشای پایان نامه ها و تحقیقات تنزیلی است و اتفاقات بزرگی را در عرصه تفسیر موضوعی رقم خواهد زد. این اثر توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر خواهد شد و ان شاء الله بنا بر آن است تا بر اساس آن یک کرسی نظریه پردازی نیز در این موضوع شکل بگیرد. به زودی از این کتاب با شما سخن خواهیم گفت. http://hamgambavahy.ir/post/167 https://eitaa.com/mtamhid