eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
437 دنبال‌کننده
477 عکس
120 ویدیو
251 فایل
موسسه و مرکز تخصصی تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا به دوستان خود اطلاع رسانی نمایید.
لینک ورود به کرسی در آپارات https://www.aparat.com/tamhid.in/live لینک ورود از طریق وبگاه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام http://www.markazfeqhi.com/live/
با سلام و ادب تشکر از همه عزیزانی که در کرسی شرکت کردند. در پی گزارش تصویری و صوت نشست تقدیم می گردد. 👇👇👇
🍃◼️🍃 ▪️جانم رسول الله ▪️درسوگ ▪️جهان سیه میپوشد ▪️درسینه، دل از ▪️داغ میجوشد ▪️از ماتم هشتمین ▪️ امام ▪️هر شیعه ز درد، ▪️جام غم می نوشد. ▪️ایام شهادت وسوگواری ▪️نبی اکرم و امام حسن مجتبی ▪️و امام رضا علیهم السلام تسلیت باد ____🍂🌻🍂____
هدایت شده از Valizadeh.M
🔴🔵 برگزاری کارگاه 💠🔶 سومین دوره مجازی علمی پژوهشی با تدریس اساتید برجسته پژوهش علوم انسانی و اسلامی 🔰همراه اعطای دانشگاهی 📅 برگزاری دوره: ۱ تا ۱۰ آبان ماه 👇 ❇️ آیدی ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر : @Hadis_111 🚨لطفا به بگذارید
◼️ شهادت امام رضا (علیه السلام) تسلیت باد. ▪️ابراهیم بن عباس: هرگز نديدم كه امام رضا (عليه السلام) به كسى سخن تندى بگويد يا پيش از آن كه كسى سخنش تمام شود سخن او را قطع كند. اگر مى‌توانست حاجت كسى را برآورد هرگز او را دست خالى برنمىگرداند؛ هيچ گاه در برابر كسى پاى خود را دراز نمىكرد و چنانچه كسى در حضور او نشسته بود، تكيه نمىكرد. هرگز نديدم كه به يكى از غلامان و خدمتكارانش ناسزا بگويد؛ هرگز نديدم كه آب دهان بيندازد يا هنگام خنديدن قهقهه سر دهد، بلكه خنده‌اش تبسّم بود. هرگاه سفره‌اش را پهن مىكرد غلامان و خدمتكاران خود و حتى دربان و مِهتر اسبان را با خود سر سفره مى‌نشاند. 📚 عیون أخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۸۴، ح ۷. (علیه السلام) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅✅موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 همراه: 09199700163 ایمیل: m.tamhid@chmail.ir سایت مباحث علمی: hamgambavahy.ir آدرس: قم، زنبیل آباد،خ اباالفضل،خ دانش ک 6 پ 29 ، زیرزمین
✅به زودی در ذیل سوره مرسلات ، ویراست جدید جلد دوم تفسیر همگام با وحی در مقدمه سوره می خوانیم: 🌺ارتباط سوره مرسلات با سوره های قبل از آن در سیر نزول 👇👇 🌸در قرآن، دو حرکت اصلاحی پیگیری شده است: اول؛ خارج کردن مردم از وضعیت نامطلوب و دیگر؛ هدایت مردمِ همراه شده، به سمت وضع مطلوب. 🌸متعاقب این حرکت‌ها و اقدامات پیامبر اکرم، دو گروه در جامعۀ مکه شکل گرفت: گروه معاندان که در برابر تغییر مقاومت می‌کرد و به آزار و اذیت مؤمنان می‌پرداخت و گروه پیروان که دعوت دینی را پذیرفت و گام‌های اصلاح و هدایت را می‌پیمود. 🌷معاندان از موضوع رستاخیز، که خود یکی از مهم‌ترین عوامل تغییر فرهنگی جاهلی بود، بحث کردند و به رد و انکار آن پرداختند. 🌷خدای متعال در سوره¬های اخیر به تفصیل مباحث رستاخیز را مطرح می¬فرماید: 🌹در سورة تین به اصل ضرورت روز مکافات و جزا، 🌹در سورة قارعه به نقش اعمال در شکل‌گیری زندگی اخروی، 🌹در سورة قیامت به دفع توهم رها شدگی بشر، 🌹در سورة همزه به توهم امکان جاودانگی در پرتو دارایی 🌹و در سورۀ مرسلات به شواهد وحکمت-های وجود روز رستاخیز توجه می‌دهد و دربارۀ تکذیب آن تهدید می‌کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــ موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی https://eitaa.com/mtamhid
🔴 برنامه زمانی سخنرانان کنفرانس ......................... پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می کند: کنفرانس بین المللی « نقش معرفت دینی در علوم انسانی؛ از گفتگو تا تأسیس علم دینی» ♦️پنل اول: گروه های مدیریت و روان شناسی سه شنبه 29/7/1399 ساعت: 9 صبح تا: 17 ♦️لینک ورود به کنفرانس: https://conf.rihu.ac.ir/rhc ♦️لینک ثبت نام: http://rhc.rihu.ac.ir/fa/form/17
بسم الله الرحمن الرحیم سوره‎ی لقمان ذکر نام «لقمان» و حکمت‎های وی در این سوره، موجب شده که سوره را به این نام بخوانند. سوره به‎اتفاق دانشمندان تفسیر و علوم قرآن، مکی است. برخی از مفسران، چند آیه از این سوره را مدنی می‎دانند، که دلیل روشنی بر مدعای خود ندارند. این سوره، پنجاه و هفتمین سوره‌ای است که بر پیامبر اکرم9 نازل شده است. این مطلب را تمام روایات مسند، غیرمسند و جدول‎های ترکیبی تأیید می‌کنند. پیش از آن، سور‎هی صافات، و پس از آن سوره‎ی سبأ فرود آمد. سوره‎ی لقمان در ترتیب مصحف رسمی، در جزء بیست و یکم قرآن، ردیف سی و یکم، پس از سوره‎ی روم، و پیش از سوره‎ی سجده قرار گرفته است و سی‎وچهار آیه دارد.
مقصود سوره لقمان مقصود سوره، راهنمایی محسنان و انگیزش آن‎ها به‎سوی شکرگزاری بیش‎تر دربرابر نعمت‎های الهی است، هم‌چنین کیفیت ارتباط با والدین، و چگونگی رفتار اجتماعی با غیرمؤمنان با لحاظ فاصله‎ی اعتقادی هرچه بیش‎تر از جامعه‎ی مشرک مدّ نظر خدای متعال می‌باشد. نکته مهم: محسنان بخشی از مؤمنان هستند که تا زمان نزول این سوره، در مکه مسلمان شده، و به‎مثابه‎ی یک گروه دربرابر مشرکان قد علم کرده بودند. در این سوره، محسنان با سه ویژگی اقامه‎ی نماز، پرداخت زکات، و یقین به رستاخیز، معرفی شده‌اند. تا این زمان و تحت هدایت قرآنی و رهنمودهای تربیتی پیامبر9، تحوّل ایمانی آن‌ها به این حد رسید که چهره‌هایی خدوم و نیکوکار باشند؛ افرادی که شخصیت آن‌ها بر سه پایه، استوار شده باشد: 1. پیوندهای بندگی خود با پروردگار را با اقامه‎ی مستمر نماز، تقویت کرده‌اند؛ یعنی خدای متعال را «رب»، صاحب‎اختیار و مدبّر خود می‌دانستند و خود را مطیع فرمان‌های وی می‌شمردند و نماز را برای اعلام بندگی و اطاعت از رب، به‌طور مستمر، اقامه می‌کردند. 2. برای تزکیه و آزاد ساختن جان خود از دل‌بستگی‌ها و شکوفا ساختن ظرفیت‌های درونی خود، از راه پرداخت صدقه و دست‎گیری از دیگران می‎کوشیدند. 3. به رستاخیز که جایگاه ابدی انسان براساس رفتار دنیوی است، یقین و دانش قطعی داشتند.
✅محتوای سوره سوره، به چهار بخش به ترتیب ذیل تقسیم می‎شود: 1. (آیات 1 تا 5): اشاره به هدف سوره. آیات ابتدایی سوره، هدف از نزول آن را، که محتوای بخشی از آیات کتاب حکیم است، هدایت نیکوکاران و رحمتی معنوی برای آن‌ها می‎شمرد؛ نیکوکارانی که سه ویژگی شخصیتی دارند: اقامه‎ی مستمر نماز، پرداخت صدقه و انفاق، و یقین به رستاخیز. 2. (آیات 6 تا 11): اشاره به تقسیم مردم به ستمگر، مؤمن و صالح و قطعی بودن عذاب گروه اول؛ در این بخش، مردم به دو گروه تقسیم می‎شوند: گروهی ستمگر، که می‌کوشند تا دیگران را به هر وسیله‌ای از راه خدا باز دارند و با تمسخر این راه، مستکبرانه از آیات الهی روی‎ ‎گردانند، و گروهی که ایمان آورده و عمل صالح انجام می‌دهند. پیامبر مأمور به تهدید گروه اول به عذاب الهی، و بشارت به بهشتی ‌بودن، رحمت خدا و نعمت‌های بهشتی، به گروه دوم می‎باشد. چون پیامبر این تهدید و وعده را ازجانب خدای غلبه‌ناپذیر و حکیم می‌دهد، آیات درصدد یادآوری نمونه‌هایی از قدرت خدا در آفرینش انواع مخلوقات و قرار دادن ستمگران در برابر این سؤال است که آیا برای غیرخدا مخلوقی غیر از خدای متعال سراغ دارند؟! 3. (آیات 12 تا 19): ارشاد به موحّدان نیکوکار در موضوع جدا شدن از جامعه‎ی مشرک در امتثال وظایف بندگی و رفتارهای اجتماعی بخش سوم سوره، شامل توصیه‎هایی عقلایی و حکیمانه به موحدان محسن، در قالب بیان توصیه‌های لقمان حکیم به فرزندش می‎باشد. لقمان تنها حکیمی است که گفتارش در قرآن نقل شده است. وی در توصیه‎هایی حکیمانه، فرزندش را در موضوع اجتناب از شرک، نیکی به والدین و اطاعت ازآن‎ها تا آن‌جا که به شرک دعوت نکنند، اقامه‎ی نماز، امر به معروف و نهی از منکر، صبر بر مشکلات و مصائب، و رفتار معتدل و مناسب اجتماعی با مردم توصیه می‌کند. 4. (آیات 20 تا 34): سرزنش کافران، دل‌داری به پیامبر و توصیه مردم به تقوا و خشیت. بخش چهارم سوره، به انتقاد از رفتار ناسپاسان مکه و مشرکانی اختصاص دارد که دربرابر دعوت آیات الهی، رفتار نامناسب داشته و ضمن بروز جدال غیرعالمانه، بر پیروی و تقلید از پدران خود تأکید می‌کردند (پیش‌تر نیز در سوره‎ی صافات (مکی 56)، که نزولش پیش از سوره‎ی لقمان بود، این آسیب به تفصیل بررسی شد.) خدای متعال در این بخش، ضمن دل‎داری دادن به پیامبر، در برابر رفتار ناشایست این گروه، از عذاب آن‌ها سخن گفته، و ضمن بیان گوشه‎هایی از نعمت‎های بیکران و صفات خویش، مانند غنی، حمید، عزیز، حکیم، سمیع، بصیر، علیم، خبیر، علی و کبیر، رفتار ناسپاسانه و غیرمنطقی این گروه را تبیین نموده است. در پایان سوره، با پنددهی به مردم به این‎که فریب دنیا و عوامل غفلت‎زا را نخورند، آنان را به تقوای الهی و خشیت از رستاخیز، سفارش کرده، و روشن ساخته که این مواعظ ازسوی خدایی است که پنهان امور هستی را می‎داند. موسسه فرهنگی تمهید https://eitaa.com/mtamhid
ارتباط سوره با سوره های قبل در نزول خدای متعال از سوره‌ی حجر (مکی 54)، با کریمه‎ی «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکینَ» (حجر54/ 94) پیامبر را به علنی‌ نمودن فعالیت مسلمانان و شفاف‌سازی صف موحدان از مشرکان، مأمور کرد. هم‌چنین مقرر فرمود که این جداسازی، در چهارچوب هدایت‎های وحیانی که بر پیامبر فرود می‎آمد، صورت گیرد؛ به‎گونه‎ای که گفتمان اسلامی، که مفاهیم اصلی آن تا زمان نزول سوره‎ی حجر بیان شده بود، گفتمان شرک را به چالش بکشد. یکی از اقدامات پایه‎ای در این سوره‎ها، بررسی آسیب‎شناسانه‎ی انحرافات مشرکان بود که انحراف مطرح شده در سوره‎ی انعام، به‎طور عمده، فقدان منطق و ندیدن آیات الهی در هستی و قرآن بود. در سوره‎ی صافات، بر آسیب پیروی از گروه دوستان و همراهان تأکید شد، و در سوره‎ی لقمان، تأثیر نگرفتن از والدین و آبائی که برای انحراف اعتقادی فرزندان و نسل‎های بعد تلاش کرده‎اند، مورد توجه است. یکی از ریشه‎های شرک با وجود نداشتن هرگونه پشتوانه‎ی منطقی، اصرار مردم بر تقلید از پدران است. در سوره‎ی لقمان، ضمن ادامه‎ی انتقاد از مواضع اعتقادی مشرکان در تقلید کورکورانه از پدرانشان، موحدان ـ که اکنون باعنوان محسنان از آن‌ها یاد می‎شود ـ برای رفتار خانوادگی، حتی با پدران و مادران مشرک خود، و رفتار اجتماعی با دیگران، و تأثیر نگرفتن در باورهای مشرکانه از مشرکان قوم خود، از سوی خدای متعال مراقبه و راهنمایی می‎شوند. سوره تقویت کمالات رفتاری گروه مؤمن در رفتار اجتماعی با دیگران، به‎منظور تعامل و حضور شایسته‎تر و مؤثّرتر بر محیط خانواده و اجتماع غیرمؤمن، همراه با مراقبت بر تأثیر نگرفتن از والدین منحرف از حقیقت توحید. https://eitaa.com/mtamhid
روایات متعددى در فضیلت این سوره از پیامبر گرامى اسلام و بعضى از ائمه‎ی معصوم نقل شده است. ازجمله در حدیثى از پیامبر مى‎خوانیم: «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ لُقْمَانَ کَانَ لُقْمَانُ لَهُ رَفِیقاً یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ أُعْطِی مِنَ الْحَسَنَاتِ عَشْراً بِعَدَدِ مَنْ عَمِلَ بِالْمَعْرُوفِ وَ عَمِلَ بِالْمُنْکَر؛ کسى که سوره‎ی لقمان را بخواند، لقمان در قیامت رفیق و دوست اوست، و به‎عدد کسانى که کار نیک یا بد انجام داده‎اند (به‎حکم امر به معروف و نهى از منکر دربرابر آن‌ها) ده حسنه به او داده می‌شود.» در حدیث دیگرى از امام باقر7 آمده: «مَنْ قَرَأَ سُورَةَ لُقْمَانَ فِی کُلِّ لَیلَةٍ وَکَّلَ اللهُ بِهِ ثَلَاثِینَ مَلَکاً یَحْفَظُونَه‌ مِنْ‌ إِبْلِیسَ وَ جُنُودِهِ حَتَّى یُصْبِحَ؛ فَإِنْ قَرَأَهَا بِالنَّهَارِ لَمْ یَزَالُوا یَحْفَظُونَهُ حَتَّى یُمْسِی؛ کسى که سوره‎ی لقمان را در هر شب بخواند، خدا سى فرشته را مأمور حفظ او تا به صبح دربرابر ابلیس و لشکرش مى‎کند، و اگر در روز بخواند، این سى فرشته او را تا به غروب از ابلیس و لشکرش محافظت مى‎نمایند.» روایت اول، تأثیر ایجابی تلاوت سوره، و روایت دوم، تأثیر سلبی آن را بر قرائت کننده تشریح می‎کند. محتوای سوره، شامل مطالبی در باب نادرستی شرک و چگونگی زندگی اقلیت مؤمن در میان خانواده و اقوام مشرکشان است؛ این‌که چه رفتاری را انجام دهند و چه رفتاری را ترک کنند. انجام دادن رفتار مناسب، دعوت عملی به معروف، و ترک رفتار ناپسند، نهی عملی از منکر است. رفتار مناسب و دقیق، و اجتناب از ارتکاب اعمال نادرست، اثر تربیتی تلاوت سوره است؛ لذا در روایت یادشده، بر محافظت تلاوت‎کننده از ابلیس و سپاهیانش، انگشت نهاده است. https://eitaa.com/mtamhid