هدایت شده از مجموعه قرآنی تسنيم
سلام عیدتون مبارک 🌺
ممنون میشم این اثر ویژه ولادت امام رضا علیه السلام رو را در فضای مجازی و کانال های خوبتون منتشر کنید🌼
هدایت شده از گروه تواشیح بین المللی تسنیم
tasnim group 09140043816.mp3
12.06M
🌙یه شَبِ صَحنِ گوهَرشاد به هَمه ی دُنیا می اَرزه... ✨ 🕌تواشیح بابُ الجَواد 🎧همخوانی بسیار زیبا(فارسی-عربی) 💐ویژه ولادت حضرت امام رضا علیه السلام💫 💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠 ⭕️مشاهده آثار گروه: 📲 @tasnim_esf
#امام_رضا
#مهارت_افزاییـتفسیر
#کارورزیـتفسیر
#مقاله
#اختصاصی گروه نشست های تخصصی قرآنی
کسانی که به دنبال جاهای سخت و اختلافی تفسیر قرآن هستند، یکی از موارد آیات 31 تا 33 سوره صاد است که نظرات مفسرین و پذیرش نظر مشهور که در روایات بسیاری هم آمده است (البته شاید خیلی از آنها ضعیف باشند) بسیار سخت است.
إِذْ عُرِضَ عَلَيْهِ بِالْعَشىِِّ الصَّافِنَاتُ الجِْيَادُ(31)
فَقَالَ إِنىِّ أَحْبَبْتُ حُبَّ الخَْيرِْ عَن ذِكْرِ رَبىِّ حَتىَ تَوَارَتْ بِالحِْجَابِ(32)
رُدُّوهَا عَلىََّ فَطَفِقَ مَسْحَا بِالسُّوقِ وَ الْأَعْنَاقِ(33)
این تفاسیر راملاحظه نمایید.
نظر مفسرین»
طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج8، ص: 740؛ طباطبایی، الميزان في تفسير القرآن، ج17، ص: 203؛ طبری، جامع البيان في تفسير القرآن، ج23، ص: 98؛ ابن عاشور، التحرير و التنوير، ج23، ص: 152و 153.
روایات:
. قمی، تفسير القمي، ج2، ص: 234 و 235؛ طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج8، ص: 741؛ مشهدی قمی، تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج11، ص: 231 ـ233؛ سیوطی، الدر المنثور في تفسير المأثور، ج5، ص: 308.
اکثر این مفسرین و روایات (البته با هم متفاوتند) قائل به غفلت حضرت سلیمان از نماز و حتی برخی ، قضا شدن آن و بالاتر، درخواست بازگرداندن شمس برای خواندن نماز او شده اند.
اما حقیقت ماجرا شایدبه گونه دیگری باشد که اصلا مرتبط با نماز و ... نباشد و مراد را چنین بیان کرد که»
نمونهی رجوع او به پروردگار، در جريان سانديدن و بازديد وي از اسبان تيزرُوي جهادي، تجلي يافت. در فاصلهی عصر تا شب، اين اسبان تندرو را که براي جهاد در راه خداوند آماده کرده بودند، به وی عرضه نمودند.
هنگام نگاه به قطار اسبان که از جلوی او ميگذشتند، گفت: محبت من به اين اموال از سر يادکرد پروردگارم است. اگر اينها را دوست دارم، به علت آن است که اينها مرا به ياد پروردگارم مياندازد. اين جريان ادامه داشت تا آنکه خیل اسبان از جلوي چشمها محو شدند و از جلوی دیدهی او غائب شدند.
سپس سلیمان امر فرمود: آنان را بر من برگردانيد و بياوريد تا دوباره مشاهده کنم، پس آوردند. با دست مبارکش شروع به مسح ساقها و گردنهاي آنان کرد.
والامر الیکم
شاید برای یک مقاله قوی علمی پژوهشی موردی مناسب باشد.
گروه نشست های تخصصی قرآنی
https://eitaa.com/joinchat/285737025C2b011c5f64
ان شاء الله در حال هماهنگی با استادبرای برگزاری ادامه نشست علمی تخصصی بایسته ها و چالش های تفسیر تنزیلی هستیم.
در این جلسه قرار است استاد به سوالات دوستان و اساتید پاسخ دهند.
درصورتی که شما نیز پرسشی در زمینه تفسیر تنزیلی داشتید، در گروه مطرح و یا به خصوصی بنده ارسال نمایید.
شاید زمان برگزاری جلسه دوشنبه 7 تیر ساعت 19 باشد.
در گروه پیگیری بفرمایید. اطلاع رسانی خواهد شد.
همچنین در چهارشنبه هفته جاری 9 تیرماه ، طبق برنامه ریزی انجام شده از قبل، استاد بهجتپور در موسسه حکمت ساعت 19 به ارائه بحث پیرامون مباحث تفسیر تنزیلی خواهند پرداخت.
به زودی اطلاعیه آن نشست نیز خدمتتان تقدیم خواهد شد.
نکته ناب در سوره صاد
در تفسیر همگام با وحی استاد بهجتپور
🌸🌸چرا به انبیایی چون حضرت داود و سلیمان و ایوب علیهم السلام در سوره صاد اشاره شده است؟
🌷🌷این سه پیامبر بزرگ الهی شخصيت هایی هستند که سرگذشت آنها مشوق صبوري و انابهی پيامبر اکرم ميباشد،
🌷
🌹حضرت داود، موضوع صبر در طاعت بود. او با پذیرش بیصبری خود، این کوتاهی را با تسبیح پروردگار جبران کرد و در تسبيح پروردگار به مقامي رسيد که کوهها و دستههاي پرندگان هماهنگ با او تسبيح ميکردند.
🌹حضرت سلیمان الگوی صبر در نعمت بود، چنانکه ملکی بی نظیر و معجزه الهی ، او را از فروتنی بیشتر به درگاه پروردگار دور نکرد.
🌹حضرت ايوب الگوی صبر در مصيبت است. او با وجود همهی مصائبي که بر او وارد شد، از درگاه الهي دور نشد و پيوسته به پروردگار رجوع کرد.
ما در اینجا می نگاریم.
موسسه تمهید
https://eitaa.com/mtamhid
انجمن علمی دانشجویی شهید اشرفی اصفهانی و مرکز کلام اسلامی کرمانشاه با همکاری، انجمن علمی دانشگاه تهران، انجمن علمی دانشگاه فردوسی مشهد، معاونت پژوهشی بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه، موسسه التمهید و حوزه علمیه خواهران کرمانشاه برگزار میکند:
برگزاری نشست علمی - تخصصی (جلسه پرسش و پاسخ)
🌹 بایسته ها و چالش های تفسیر تنزیلی 🌹
با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور
(دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
⏰ دوشنبه 7 تیر ساعت 19 ⏰
👈 جلسه در لینک زیر برگزار میشود (ورود به عنوان میهمان):
http://B2n.ir/tafsir_tanzili
✅ سلام و عرض ادب
✍🏻 دانشپژوهان ارجمند، توصیه میشود پیش از نشست، صوت جلسه قبل را گوش فرا دهید، و در صورت تمایل سوالات خود را به آیدی زیر ارسال کنید تا در جلسه مطرح شود:
@admin_qurani
-در آیه آخر سوره مزمل خدای متعال جایگزینهایی را به جای بیداری شبانه مطرح می نماید. در این آیه می خوانیم:
و اقیمواالصلوه و آتوا الزکوه و اقرضوا الله قرضا حسنا
👇👇👇
برگرفته از ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
(وَ أَقِيمُواْ الصَّلَوةَ) یعنی انجام نمازهاي واجب در طول روز. تعبیر به «اقیموا الصلوه» یا برپایی نماز، تصویر خیمهای را پدید میآورد که با بالا بردن عمود آن، برپا میشود. نماز بهمانند ستون فقرات دین است و برپایی نماز همچون عمود خیمه، زمینهی برپایی مجموعه دین را فراهم میکند. توضیح آنکه، نماز يادآوري ميثاقها و پيمانها با خدا و عبادتی تأثيرگذار است. اگر بندگان بر صدق پيماني كه با خدا ميبندند، ثابت باشند، موجب صحت رفتار و منش آنان در زندگي خواهد شد. نقش تربيتي نماز در تربيت روح، باعنايت به خصوصيات و اسرار اين عبادت بزرگ، روشنتر از آن است كه نيازي به توضيح داشته باشد.
(وَ ءَاتُواْ الزَّكَوةَ) دادن زكات مستحب (يا واجب، درصورتی که سوره، مدني باشد)، رياضتي ديگر براي نفس است.
قرآن از بخششهای مالی با واژههایی مانند #زکات، #انفاق، و #صدقه، تعبیر کرده است. ا
ین تنوع تعبیرها، مربوط به نقشهایی است که بخشش مال بر رابطهی انسان با مستمندان و با خدا و انسان با خود دارد.
در #انفاق به اصل سرمایه و دارایی و کم کردن از آن بهسود مستمندان و فقرا توجه میشود. انفاقکننده حفرههای موجود در زندگی نیازمندان را با کم کردن از داراییهای خود، جبران میکند و فاصلهی خود با فقرا را کم میکند.
#صدقه به جنبهی الهی بخشش مال و دارایی، توجه میدهد، صدقه دهنده از راه پرداخت مال به مستمندان با قصد قربت، دستورات خدا و پیامبر را تصدیق میکند.
#زکات به نقش بخششهای مالی بر تزکیه، و رشد درونی زکاتدهنده توجه میدهد. گذشتن از مال و دارايي، و دل كندن از آن برای خدا، در قطع وابستگی انسان از تعلقات و تحصیل آزادی معنوی انسان، بسيار مؤثر است.
(وَ أَقْرِضُواْ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً) «اَقْرِضُوا» به معنی قرض دهید، فعل امر از باب افعال و بهمعنی قرض دادن بخشی از مال به دیگری است.
«قَرْض» در اصل بهمعنی بریدن و کندن چیزی است و قرض داراییها را ازاینجهت که انسان بخشی از مالش را از خود جدا میکند، به نیت اینکه دوباره به او برگردد، قرض میگویند.
«اَقْرِضُوا اللهَ» اشاره به این است که انسان با وام دادن بخشی از مال خود به نیازمندان، درحقیقت آن بخش از مال را به خدا داده است و خدا ضمانت میکند تا آن مال را دوباره به وی برگرداند. «حَسَن» و نیکو دادن قرض، پرداخت کریمانه و بیمنت و آزار وام به نیازمندان، و صبر و شکیبایی در بازگیری مال از وامگیرنده است. قرض با این ویژگیها، یکی از انواع ریاضتها و عبادتهایی است که ضمن بالا بردن ظرفیت انسان، تخفیف در برنامهی بیداری و عبادت شبانه را جبران میکند.
آیه ادامه می دهد»
(وَ مَا تُقَدِّمُواْ لِأَنْفُسِكمُ مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ)
«خَیْر» مقابل «شَرّ»، و چیزی است که همه به آن تمایل دارند. گذشتن از تمایلات و پیشکشی آنها به آستان پروردگار، معاملهای است که زیان ندارد و اهل خیر، ثمره و نتیجهاش را خواهند دید.
خدای متعال از این نتیجه به «دیدن خود خیر نزد خدا» یاد کرده تا روشن شود که نماز، زکات، قرض و اموری از این دست، از جنس دست کشیدن از تمایلات و خیرات زندگی است. گذشت از تمایلات شخصی، درحقیقت گذر موقت است و نزد خدا آثاری دارد که در قالب پاداشهای مورد علاقه و تمایل، به اهل خیر برگردانده خواهد شد.
این جمله حکمت بسیاری از عبادات و گذشت از تمایلات را توضیح میدهد.
)هُوَ خَيْرًا وَ أَعْظَمَ أَجْرًا)
«هُوَ» ضمیر فصل است و به خیرِ مورد اشاره در عبارت پیشین برمیگردد؛
از این عبارت استفاده میشود که اعمال خیر و گذشتن از تمایلات شخصی، نزد خدا نیز، بهعنوان خیر، ثبت میشود و پاداشهایی به مراتب بزرگتر از عمل خیر انسانها به آنها داده میشود؛ پاداشهایی که مورد تمایل و رغبت اهل خیر است.
ذیل آیه ارایت الذی ینهی عبدا اذا صلی در سوره علق در ویراست جدید ج 1 همگام با وحی
👇👇👇
نکته ناب»
اقامهی نماز و نهی از اقامهی نماز، ريشه در باورها و رفتارها دارد. كسی كه بنده شد و در مسير هدايت افتاد و به مسئوليتهای اجتماعی خود توجه كرد، نماز میخواند و كسی كه طاغی گشت و حقايق را تكذيب نمود و از مسير هدايت روی برتافت، نه تنها نماز نمیخواند، بلكه بهقدر قدرتش، مانع ديگران از ابراز بندگی نیز خواهد شد.
بر اين اساس، در مسير تربيت دينی يك نسل، ابتدا لازم است كه بینش مناسب با بندگی در آنان زنده شود و در اين صورت است كه نماز احيا میگردد.
درمقابل اگر نسلی در جهالت بینیازی از پروردگار بماند، آن نسل به طغيانگری روی آورده، نه تنها نماز را بر پا نمیدارند، بلكه در حد مقدور از اقامهی آن توسط ديگران نیز جلوگیری خواهند نمود.
ما در اینجا می نگاریم.
https://eitaa.com/mtamhid
https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh
دوستان عزیز از این لینک وارد نشست شوید
نشست علمی۳۲، بایستهها و چالشهای تفسیر تنزیلی قرآن۲ (حجت الاسلام بهجت پور).mp3
15.26M
🔊 صوت نشست علمی شماره ۳۲
🌹 با موضوع بایسته ها و چالشهای #تفسیر_تنزیلی
🎙 با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین #عبدالکریم_بهجت_پور
📆 دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰
✅ کیفیت خوب (۱۵ مگابایت)
پخش زنده از طريق لينكهاي زير برای عموم علاقهمندان، قابل دسترسي است.
سايت موسسه:
https://hikmat-ins.ir/live
اينستاگرام موسسه:
https://www.instagram.com/hikmat_ins/
موضوع #مقاله و یا حتی #پایان_نامه
مشروط به گذراندن مباحث تفسیر تنزیلی و تسلط بر 18 سوره ابتدای نزول
نکته ای که خدمتتان تقدیم می شود، ظرفیت یک مقاله و حتی پایان نامه را دارد.
👇👇👇
در نکات روش شناختی سوره کافرون در تفسیر همگام باوحی، استاد بهجتپور می فرمایند:
💐امروزه در مباحث فرهنگی، بحث گفتمانسازی بهعنوان یکی از کلیدیترین روشهای فرهنگسازی مطرح است؛
🌷 چگونه و از کجا به طرح بنیادین اندیشهی هویتبخش اسلام بپردازیم؟؟
🌷با چه مقدماتی غیریّت فرهنگ اسلامی را از فرهنگ جاهلی بیان کنیم؟
🌷چه کسی باید این تمایز و جدایی را علنی کند، و با چه کسانی باید این غیریّت و جدایی در امور هویتبخش را اعلام کرد؟
💐 اینها سؤالات مهمی است که با استفاده از روش ترتیب نزول و سیر نزول سورهها قابل شناسایی است.
بر پایهی هجده سورهی نازلشده، روشن میشود که خدای متعال، ابتدا گفتمان اسلامی را با بیان مهمترین عامل هویتبخش مسلمانان، یعنی توحید ربوبی آغاز کرد: 👇👇
- توجه به خالقیت مطلق هستی و انسان، و ربوبیت تکوینی انسان در علمآموزی: (ر.ک: علق 1/ 1 تا 5).
- توسعهی ابعاد ربوبیت پروردگار و تشریح مالکیت بر نتایج اعمال، علم، قدرت و عدالت پروردگار: (ر.ک: قلم 2/ 1 تا 47 و مزمل 3/ 15 و 16).
- بیان نقشهای پروردگار در ارسال رسولان و حمایت قطعی از آنان دربرابر سرکشان قدرتمند: (ر.ک: مزمل 3/ 14 و 15).
- بیان کبریایی و عظمت پروردگار: (ر.ک: مدثر 4/ 2).
- اعلام رابطهی صحیح انسان با خدا و تأکید بر نقش پروردگار در هستی، از آغاز تا انجام: (حمد 5/ 1 تا 7).
- بیان فایدهی این رابطه، در قوام گرفتن شخصیت انسانی از راه پیروی از قرآن: (ر.ک: تکویر 7/ 26 تا 28).
- تسبیح پروردگار از جنبهی تدبیر کامل امور مخلوقات و فقدان هرگونه نقص در فرایند آفرینش: (ر.ک: اعلی 8/ 1 تا 5).
- اعلام پیامد یادکرد پروردگار و پرستش او در رهایی از شقاوت و رستگاری: (ر.ک: اعلی 8/ 14 و 15)
ـ بیان نقش شتابدهندهی پروردگار در سیر بهسمت برنامههای دینی و بهشت، و برنامههای ضد دین و جهنم: (ر.ک: لیل 9/ 4 تا 10)
ـ بیان بازتاب رفتار انسان در تبدیل آسانیهای نعمت به سختیهای نقمت در دنیا و آخرت، و بالعکس، و معرفی نقش پروردگار در واکنش به این رفتار: (ر. ک: فجر 10/ 1 تا 30)
ـ یادآوری نگاه مهربان پروردگار در رسیدگیهای متعدد به امور انسان و نعمتبخشیها: (ر. ک: سورههای ضحی 11/ 1 تا 8 و شرح 12/ 1تا 3).
ـ تبیین نقش ایمان به پروردگار و دیگر امور مرتبط با آن، در رهایی از زیاندیدگی شخصیت انسان: (ر. ک: عصر 13/ 1 تا 3)
ـ هشدار دربارهی استفاده از نعمتها بدون توجه به صاحب نعمتها و قدرناشناسی وی: (ر.ک: عادیات 14/ 5 تا 11 و تکاثر 16/ 1 تا 11)
ـ هشدار به انسان دربارهی بیاعتنایی، تکذیب و خضوع نکردن دربرابر معارف و دستورات الهی: (ر.ک: ماعون 17/ 1 تا 7).
🌹با این مقدمات،
انسانهایی تربیت میشوند که
در مرحله اول، معبود خود را پروردگار میدانند و دربرابر وی خضوع دارند،
و در مرحلهی دوم، در برابر معارف و دستورات اسلامی، خاضع و مطیع هستند.
🌸سرآمد این انسانها، پیامبر اکرم است که الگوی کامل عابدان و خاضعان دربرابر دستورات الهی است و بهعنوان نماد اسلام و مسئول نسبت به دیگران، باید غیریت خود را از کسانی که توحید عبودی و خضوع دربرابر معارف و دستورات و برنامههای نازلشده را انکار میکنند، بهروشنی بیان کرده و در برابر آنان موضع بگیرد و با این عمل خود، برائت گروه مؤمن از گروه کافر را در اصلیترین موضوعات، یعنی معبود و دین، علنی سازد.
البته پس از ابلاغ روشن و آشکار مواضع دربارهی ربوبیت و عبودیت، و معارف و دستورات اصلی دین، مورد انکار کفار قرار گرفت.
ما در اینجا می نگاریم:
https://eitaa.com/mtamhid
موضوع #مقاله
مشروط به گذراندن بحث آیات استثنایی در کتاب مهارت بیان تفسیر و تسلط بر این بحث
برخی بهنقل از ابنعباس و قتاده، بخشی از سوره قلم را مدنی دانستهاند؛ به این ترتیب: از ابتدای سوره تا آیهی 16، مکی، و از آیهی 17 تا آیهی 33، مدنی، از آیهی 34 تا آیهی 47 مکی و از آیهی 48 تا انتهای سوره، مدنی.
از طرفی با توجه به مبنای انسجام ساختاری سوره های قرآن و دیگر فاکتورهایی که در مقدمه این سوره در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی آمده است، استاد بهجتپور و بعضی از دیگر مفسرین از یکپارچگی سوره دفاع می کنند.
این موضوع و گردآوری اقوال در مساله و نحوه تحلیل صحیح یکپارچگی این سوره می تواند دست مایه یک مقاله علمی پژوهشی شود.
در ادامه به لب مطلب و نگاشته استاد بهجتپور اشاره می کنم:
محتوای سوره از انسجام و یکپارچگی نزول، و مکی بودن تمام سوره حکایت دارد.
علت استثنایی شمردن آیات 16 تا 33 روشن نیست!
در آیهی شانزدهم با تهدید افرادی مواجه هستیم که آیات الهی را تکذیب، و آنها را اسطوره و غیرواقعی قلمداد میکنند.
آیهی هفدهم به پیوستگی داستان اصحاب باغ با افراد تکذیبکنندهی آیات الهی تصریح میکند؛
چند برادر که پس از مرگ پدر مسیحی و مؤمنشان، بنا را بر اجرا نکردن حکم الهی دربارهی دادن سهم فقرا از درآمدهای حاصل از چیدن میوهی باغ گذاشتند و خدای متعال بههمین جهت آنها را تنبیه کرد.
پایان داستان (آیهی 33) با اشارهی دوباره به تکذیبکنندگان آیات الهی در زمان پیامبر، بیان میکند که تنبیه در دنیا، پایان عذاب تکذیبکنندگان آیات الهی نیست؛ بلکه عذاب بالاتر در رستاخیز، منتظر آنها میباشد: «كَذلِكَ الْعَذابُ وَ لَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ».
ازاینرو، پیوستگی آیات 16 تا 33 با آیات پیش از آن، قابل انکار نیست.
استثنا شدن آیات 47 تا انتهای سوره و الحاق آنها به آیات مدنی نیز وجهی ندارد؛
در آیات پیش از آیهی 47، پیامبر اکرم دربارهی بیدلیل بودن مواضع مجرمان علیه دعوت وی توجیه میشود. سپس بهعنوان جمعبندی مباحث سوره، مأمور میشود که دربرابر چالشهایی که تکذیبکنندگان با وی دارند، از انجام وظیفه سر باز نزند و باید بداند که موضع خشم جریان معاند با وی، تا زمانی که از توحید و قرآن، ذکر میشود، ادامه خواهد داشت.
درصورتیکه آیات انتهایی سوره، بعدها و در مدینه نازل شده باشند، سوره به فرجام نرسیده و مباحث سوره عاقبتی روشن ندارد.
علامه طباطبایی نیز در اینباره نوشتهاند: «سیاق آیات با سورههای مکی سازگاری بیشتری دارد.»
محمد سلطانی
ما در اینجا می نگاریم:
👇👇👇
https://eitaa.com/mtamhid