✅ سلام و عرض ادب
✍🏻 دانشپژوهان ارجمند، توصیه میشود پیش از نشست، صوت جلسه قبل را گوش فرا دهید، و در صورت تمایل سوالات خود را به آیدی زیر ارسال کنید تا در جلسه مطرح شود:
@admin_qurani
-در آیه آخر سوره مزمل خدای متعال جایگزینهایی را به جای بیداری شبانه مطرح می نماید. در این آیه می خوانیم:
و اقیمواالصلوه و آتوا الزکوه و اقرضوا الله قرضا حسنا
👇👇👇
برگرفته از ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
(وَ أَقِيمُواْ الصَّلَوةَ) یعنی انجام نمازهاي واجب در طول روز. تعبیر به «اقیموا الصلوه» یا برپایی نماز، تصویر خیمهای را پدید میآورد که با بالا بردن عمود آن، برپا میشود. نماز بهمانند ستون فقرات دین است و برپایی نماز همچون عمود خیمه، زمینهی برپایی مجموعه دین را فراهم میکند. توضیح آنکه، نماز يادآوري ميثاقها و پيمانها با خدا و عبادتی تأثيرگذار است. اگر بندگان بر صدق پيماني كه با خدا ميبندند، ثابت باشند، موجب صحت رفتار و منش آنان در زندگي خواهد شد. نقش تربيتي نماز در تربيت روح، باعنايت به خصوصيات و اسرار اين عبادت بزرگ، روشنتر از آن است كه نيازي به توضيح داشته باشد.
(وَ ءَاتُواْ الزَّكَوةَ) دادن زكات مستحب (يا واجب، درصورتی که سوره، مدني باشد)، رياضتي ديگر براي نفس است.
قرآن از بخششهای مالی با واژههایی مانند #زکات، #انفاق، و #صدقه، تعبیر کرده است. ا
ین تنوع تعبیرها، مربوط به نقشهایی است که بخشش مال بر رابطهی انسان با مستمندان و با خدا و انسان با خود دارد.
در #انفاق به اصل سرمایه و دارایی و کم کردن از آن بهسود مستمندان و فقرا توجه میشود. انفاقکننده حفرههای موجود در زندگی نیازمندان را با کم کردن از داراییهای خود، جبران میکند و فاصلهی خود با فقرا را کم میکند.
#صدقه به جنبهی الهی بخشش مال و دارایی، توجه میدهد، صدقه دهنده از راه پرداخت مال به مستمندان با قصد قربت، دستورات خدا و پیامبر را تصدیق میکند.
#زکات به نقش بخششهای مالی بر تزکیه، و رشد درونی زکاتدهنده توجه میدهد. گذشتن از مال و دارايي، و دل كندن از آن برای خدا، در قطع وابستگی انسان از تعلقات و تحصیل آزادی معنوی انسان، بسيار مؤثر است.
(وَ أَقْرِضُواْ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً) «اَقْرِضُوا» به معنی قرض دهید، فعل امر از باب افعال و بهمعنی قرض دادن بخشی از مال به دیگری است.
«قَرْض» در اصل بهمعنی بریدن و کندن چیزی است و قرض داراییها را ازاینجهت که انسان بخشی از مالش را از خود جدا میکند، به نیت اینکه دوباره به او برگردد، قرض میگویند.
«اَقْرِضُوا اللهَ» اشاره به این است که انسان با وام دادن بخشی از مال خود به نیازمندان، درحقیقت آن بخش از مال را به خدا داده است و خدا ضمانت میکند تا آن مال را دوباره به وی برگرداند. «حَسَن» و نیکو دادن قرض، پرداخت کریمانه و بیمنت و آزار وام به نیازمندان، و صبر و شکیبایی در بازگیری مال از وامگیرنده است. قرض با این ویژگیها، یکی از انواع ریاضتها و عبادتهایی است که ضمن بالا بردن ظرفیت انسان، تخفیف در برنامهی بیداری و عبادت شبانه را جبران میکند.
آیه ادامه می دهد»
(وَ مَا تُقَدِّمُواْ لِأَنْفُسِكمُ مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ)
«خَیْر» مقابل «شَرّ»، و چیزی است که همه به آن تمایل دارند. گذشتن از تمایلات و پیشکشی آنها به آستان پروردگار، معاملهای است که زیان ندارد و اهل خیر، ثمره و نتیجهاش را خواهند دید.
خدای متعال از این نتیجه به «دیدن خود خیر نزد خدا» یاد کرده تا روشن شود که نماز، زکات، قرض و اموری از این دست، از جنس دست کشیدن از تمایلات و خیرات زندگی است. گذشت از تمایلات شخصی، درحقیقت گذر موقت است و نزد خدا آثاری دارد که در قالب پاداشهای مورد علاقه و تمایل، به اهل خیر برگردانده خواهد شد.
این جمله حکمت بسیاری از عبادات و گذشت از تمایلات را توضیح میدهد.
)هُوَ خَيْرًا وَ أَعْظَمَ أَجْرًا)
«هُوَ» ضمیر فصل است و به خیرِ مورد اشاره در عبارت پیشین برمیگردد؛
از این عبارت استفاده میشود که اعمال خیر و گذشتن از تمایلات شخصی، نزد خدا نیز، بهعنوان خیر، ثبت میشود و پاداشهایی به مراتب بزرگتر از عمل خیر انسانها به آنها داده میشود؛ پاداشهایی که مورد تمایل و رغبت اهل خیر است.
ذیل آیه ارایت الذی ینهی عبدا اذا صلی در سوره علق در ویراست جدید ج 1 همگام با وحی
👇👇👇
نکته ناب»
اقامهی نماز و نهی از اقامهی نماز، ريشه در باورها و رفتارها دارد. كسی كه بنده شد و در مسير هدايت افتاد و به مسئوليتهای اجتماعی خود توجه كرد، نماز میخواند و كسی كه طاغی گشت و حقايق را تكذيب نمود و از مسير هدايت روی برتافت، نه تنها نماز نمیخواند، بلكه بهقدر قدرتش، مانع ديگران از ابراز بندگی نیز خواهد شد.
بر اين اساس، در مسير تربيت دينی يك نسل، ابتدا لازم است كه بینش مناسب با بندگی در آنان زنده شود و در اين صورت است كه نماز احيا میگردد.
درمقابل اگر نسلی در جهالت بینیازی از پروردگار بماند، آن نسل به طغيانگری روی آورده، نه تنها نماز را بر پا نمیدارند، بلكه در حد مقدور از اقامهی آن توسط ديگران نیز جلوگیری خواهند نمود.
ما در اینجا می نگاریم.
https://eitaa.com/mtamhid
https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh
دوستان عزیز از این لینک وارد نشست شوید
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 صوت نشست علمی شماره ۳۲
🌹 با موضوع بایسته ها و چالشهای #تفسیر_تنزیلی
🎙 با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین #عبدالکریم_بهجت_پور
📆 دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰
✅ کیفیت خوب (۱۵ مگابایت)
پخش زنده از طريق لينكهاي زير برای عموم علاقهمندان، قابل دسترسي است.
سايت موسسه:
https://hikmat-ins.ir/live
اينستاگرام موسسه:
https://www.instagram.com/hikmat_ins/
موضوع #مقاله و یا حتی #پایان_نامه
مشروط به گذراندن مباحث تفسیر تنزیلی و تسلط بر 18 سوره ابتدای نزول
نکته ای که خدمتتان تقدیم می شود، ظرفیت یک مقاله و حتی پایان نامه را دارد.
👇👇👇
در نکات روش شناختی سوره کافرون در تفسیر همگام باوحی، استاد بهجتپور می فرمایند:
💐امروزه در مباحث فرهنگی، بحث گفتمانسازی بهعنوان یکی از کلیدیترین روشهای فرهنگسازی مطرح است؛
🌷 چگونه و از کجا به طرح بنیادین اندیشهی هویتبخش اسلام بپردازیم؟؟
🌷با چه مقدماتی غیریّت فرهنگ اسلامی را از فرهنگ جاهلی بیان کنیم؟
🌷چه کسی باید این تمایز و جدایی را علنی کند، و با چه کسانی باید این غیریّت و جدایی در امور هویتبخش را اعلام کرد؟
💐 اینها سؤالات مهمی است که با استفاده از روش ترتیب نزول و سیر نزول سورهها قابل شناسایی است.
بر پایهی هجده سورهی نازلشده، روشن میشود که خدای متعال، ابتدا گفتمان اسلامی را با بیان مهمترین عامل هویتبخش مسلمانان، یعنی توحید ربوبی آغاز کرد: 👇👇
- توجه به خالقیت مطلق هستی و انسان، و ربوبیت تکوینی انسان در علمآموزی: (ر.ک: علق 1/ 1 تا 5).
- توسعهی ابعاد ربوبیت پروردگار و تشریح مالکیت بر نتایج اعمال، علم، قدرت و عدالت پروردگار: (ر.ک: قلم 2/ 1 تا 47 و مزمل 3/ 15 و 16).
- بیان نقشهای پروردگار در ارسال رسولان و حمایت قطعی از آنان دربرابر سرکشان قدرتمند: (ر.ک: مزمل 3/ 14 و 15).
- بیان کبریایی و عظمت پروردگار: (ر.ک: مدثر 4/ 2).
- اعلام رابطهی صحیح انسان با خدا و تأکید بر نقش پروردگار در هستی، از آغاز تا انجام: (حمد 5/ 1 تا 7).
- بیان فایدهی این رابطه، در قوام گرفتن شخصیت انسانی از راه پیروی از قرآن: (ر.ک: تکویر 7/ 26 تا 28).
- تسبیح پروردگار از جنبهی تدبیر کامل امور مخلوقات و فقدان هرگونه نقص در فرایند آفرینش: (ر.ک: اعلی 8/ 1 تا 5).
- اعلام پیامد یادکرد پروردگار و پرستش او در رهایی از شقاوت و رستگاری: (ر.ک: اعلی 8/ 14 و 15)
ـ بیان نقش شتابدهندهی پروردگار در سیر بهسمت برنامههای دینی و بهشت، و برنامههای ضد دین و جهنم: (ر.ک: لیل 9/ 4 تا 10)
ـ بیان بازتاب رفتار انسان در تبدیل آسانیهای نعمت به سختیهای نقمت در دنیا و آخرت، و بالعکس، و معرفی نقش پروردگار در واکنش به این رفتار: (ر. ک: فجر 10/ 1 تا 30)
ـ یادآوری نگاه مهربان پروردگار در رسیدگیهای متعدد به امور انسان و نعمتبخشیها: (ر. ک: سورههای ضحی 11/ 1 تا 8 و شرح 12/ 1تا 3).
ـ تبیین نقش ایمان به پروردگار و دیگر امور مرتبط با آن، در رهایی از زیاندیدگی شخصیت انسان: (ر. ک: عصر 13/ 1 تا 3)
ـ هشدار دربارهی استفاده از نعمتها بدون توجه به صاحب نعمتها و قدرناشناسی وی: (ر.ک: عادیات 14/ 5 تا 11 و تکاثر 16/ 1 تا 11)
ـ هشدار به انسان دربارهی بیاعتنایی، تکذیب و خضوع نکردن دربرابر معارف و دستورات الهی: (ر.ک: ماعون 17/ 1 تا 7).
🌹با این مقدمات،
انسانهایی تربیت میشوند که
در مرحله اول، معبود خود را پروردگار میدانند و دربرابر وی خضوع دارند،
و در مرحلهی دوم، در برابر معارف و دستورات اسلامی، خاضع و مطیع هستند.
🌸سرآمد این انسانها، پیامبر اکرم است که الگوی کامل عابدان و خاضعان دربرابر دستورات الهی است و بهعنوان نماد اسلام و مسئول نسبت به دیگران، باید غیریت خود را از کسانی که توحید عبودی و خضوع دربرابر معارف و دستورات و برنامههای نازلشده را انکار میکنند، بهروشنی بیان کرده و در برابر آنان موضع بگیرد و با این عمل خود، برائت گروه مؤمن از گروه کافر را در اصلیترین موضوعات، یعنی معبود و دین، علنی سازد.
البته پس از ابلاغ روشن و آشکار مواضع دربارهی ربوبیت و عبودیت، و معارف و دستورات اصلی دین، مورد انکار کفار قرار گرفت.
ما در اینجا می نگاریم:
https://eitaa.com/mtamhid
موضوع #مقاله
مشروط به گذراندن بحث آیات استثنایی در کتاب مهارت بیان تفسیر و تسلط بر این بحث
برخی بهنقل از ابنعباس و قتاده، بخشی از سوره قلم را مدنی دانستهاند؛ به این ترتیب: از ابتدای سوره تا آیهی 16، مکی، و از آیهی 17 تا آیهی 33، مدنی، از آیهی 34 تا آیهی 47 مکی و از آیهی 48 تا انتهای سوره، مدنی.
از طرفی با توجه به مبنای انسجام ساختاری سوره های قرآن و دیگر فاکتورهایی که در مقدمه این سوره در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی آمده است، استاد بهجتپور و بعضی از دیگر مفسرین از یکپارچگی سوره دفاع می کنند.
این موضوع و گردآوری اقوال در مساله و نحوه تحلیل صحیح یکپارچگی این سوره می تواند دست مایه یک مقاله علمی پژوهشی شود.
در ادامه به لب مطلب و نگاشته استاد بهجتپور اشاره می کنم:
محتوای سوره از انسجام و یکپارچگی نزول، و مکی بودن تمام سوره حکایت دارد.
علت استثنایی شمردن آیات 16 تا 33 روشن نیست!
در آیهی شانزدهم با تهدید افرادی مواجه هستیم که آیات الهی را تکذیب، و آنها را اسطوره و غیرواقعی قلمداد میکنند.
آیهی هفدهم به پیوستگی داستان اصحاب باغ با افراد تکذیبکنندهی آیات الهی تصریح میکند؛
چند برادر که پس از مرگ پدر مسیحی و مؤمنشان، بنا را بر اجرا نکردن حکم الهی دربارهی دادن سهم فقرا از درآمدهای حاصل از چیدن میوهی باغ گذاشتند و خدای متعال بههمین جهت آنها را تنبیه کرد.
پایان داستان (آیهی 33) با اشارهی دوباره به تکذیبکنندگان آیات الهی در زمان پیامبر، بیان میکند که تنبیه در دنیا، پایان عذاب تکذیبکنندگان آیات الهی نیست؛ بلکه عذاب بالاتر در رستاخیز، منتظر آنها میباشد: «كَذلِكَ الْعَذابُ وَ لَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ».
ازاینرو، پیوستگی آیات 16 تا 33 با آیات پیش از آن، قابل انکار نیست.
استثنا شدن آیات 47 تا انتهای سوره و الحاق آنها به آیات مدنی نیز وجهی ندارد؛
در آیات پیش از آیهی 47، پیامبر اکرم دربارهی بیدلیل بودن مواضع مجرمان علیه دعوت وی توجیه میشود. سپس بهعنوان جمعبندی مباحث سوره، مأمور میشود که دربرابر چالشهایی که تکذیبکنندگان با وی دارند، از انجام وظیفه سر باز نزند و باید بداند که موضع خشم جریان معاند با وی، تا زمانی که از توحید و قرآن، ذکر میشود، ادامه خواهد داشت.
درصورتیکه آیات انتهایی سوره، بعدها و در مدینه نازل شده باشند، سوره به فرجام نرسیده و مباحث سوره عاقبتی روشن ندارد.
علامه طباطبایی نیز در اینباره نوشتهاند: «سیاق آیات با سورههای مکی سازگاری بیشتری دارد.»
محمد سلطانی
ما در اینجا می نگاریم:
👇👇👇
https://eitaa.com/mtamhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۴ تیر :
روز قلم بر صاحبان
قلم و اندیشه مبارک باد 🖊🌷
🖋قلم :
زبان عقل و معرفت و احساس
انسان ها و بیان کننده اندیشه و
شخصیت صاحب آن است.
قلم، زبان دوم انسان هاست.🌷
#موضوع_مقاله
جایگاه سوره حمد در سیر نزول و چگونگی توجیه فاتحه الکتاب بودن سوره حمد با اثبات جایگاه پنجم در سیر نزول
نظر استاد بهجتپور پیرامون جایگاه سوره حمد در سیر نزول قرآن و نقد دیگر اقوال👇👇
به زودی در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
👇👇
این سوره به اتفاق همهی دانشمندان علوم قرآنی، مکی، و پنجمین سورهی نازلشده بر پیامبراکرم، پس از سورهی مدثر و پیش از سورهی مسد است. مطابق جدولهای مسند یادشده در مقدمهی تفسیر، فقط در سند ابوصالح از ابنعباس (جدول ردیف ششم) که از تاریخ یعقوبی نقل شده است و نقل جابر بن زید (جدول ردیف دهم) که از الاتقان نقل شده است، و جدول ترکیبی مرحوم معرفت و الازهر مصر، این سوره پنجمین سورهی نازلشده است؛ امّا در برخی روایات ترتیب نزول، سورهی حمد نیامده است که از این قرارند: سندهای عطا از ابنعباس بهنقل از مجمع (ردیف 2 جداول مقدمه)، عطا از ابنعباس به نقل از المقدمتان (ردیف 3)، و عطا از ابنعباس به نقل از فضائل القرآن (ردیف 4)، سند مجاهد از ابنعباس یا عکرمه و حسن (ردیف 5)، سند عکرمه یا ابوصالح از ابنعباس (ردیف 7) و تلفیقی الفهرست (ردیف 8). این سوره، از جدولهای غیرمسند، در چهار سند اول ذکر نشده است. در جدولهای ترکیبی هم در جدول زرکشی و خازن نیامده است. در مصحف ابنمسعود، این سوره وجود نداشته است. ظاهراً دلیل حذف سورهی حمد از این جدولها، این است که سورهی حمد را عدل و برابر قرآن شمردهاند و بهدلیل عظمتش، در ضمن سورهها بهحساب نیاوردهاند.
علاوه بر سند سعید بن مسیب از علی در جداول مسند (ردیف اول جداول)، برخی از دانشمندان بر این اعتقادند که سورهی حمد، اوّلین سورهی نازلشده است. شواهدی که ایشان بر این ادعا آوردهاند، چنین است:
1. پیامبر اکرم فرمودند: «لَاصَلَاةَ اِلَّا بِفَاتِحَةِ الکِتَابِ؛ هیچ نمازی بدون فاتحة الکتاب، نماز نیست.» روشن است که پیامبر9 از نخستین ایام رسالت، نماز میخواندند؛ پس این سوره باید پیش از دیگر سورهها، حتّی پیش از سورهی علق نازل شده باشد.
2. این سوره در روایات رسیده از پیامبر اکرم، فاتحة الکتاب نامیده شده است و مراد از فاتحة الکتاب، آغاز وحی قرآن و کتاب آسمانی به این سوره، و بهمنزلهی کلید ورود به قرآن بوده است.
3. این سوره، نخستین سورهای است که بهطور کامل نازل شد. در اولین سال آغاز وحی، هرچند چهار سوره پیش از حمد نازل شد، هیچکدام بهطور کامل و یا یکمرتبه نازل نگشت.
بهنظر میرسد که این شواهد، نمیتوانند دلیل نخستین بودن سورهی حمد در ترتیب نزول باشد؛ زیرا اینکه هیچ نمازی بدون فاتحة الکتاب نیست، مانند این است که گفته شود: «لَاصَلَاةَ إِلَّا بِطَهُورٍ؛ نماز بدون طهارت (غسل یا وضو) نماز نیست»، درحالیکه تشریع وضو و غسل، در آیهی چهل و سوم سورهی نساء (نزول 92) و آیهی ششم سورهی مائده (نزول 113)، یعنی آخرین سورههای مدنی صورت گرفت و ظاهراً مسلمانان تا آن زمان، به طهارت مکلف نبودهاند. بنابراین مراد روایت، شرط بودن حمد و طهارت (غسل یا وضو)، برای نماز پس از تشریع آنهاست و نه پیش از آن زمان. علاوه بر این، به یقین، پیامبر پیش از رسالت، یعنی در دوران نبوّت و سالهای منتهی به رسالت، به نماز و راز و نیاز اشتغال داشتهاند، چنانکه براساس یکی از برداشتها، نهی پیامبر از نماز، ازسوی ابوجهل، که در سورهی علق به آن اشاره شد، شاهد آن است و کلمهی سجده در آیهی آخر همان سوره، که سجدهی واجب دارد: «کلَّا لَاتُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ» در تفسیر برخی مفسّران، بر نماز حمل شده است؛ یعنی ظاهراً ویژگی خاص نماز پیامبر سجده بود، برخلاف نماز مشرکان، که ویژگی اصلی آن سوت و کف بود: «وَ مَا کَانَ صَلَاتُهُمْ عِنْدَ الْبَیْتِ إِلاَّ مُکَاءً وَ تَصْدِیَة». اگر حضرت در دورهی نبوت و پیش از رسالت، نماز میخوانده است، آیا همراه با فاتحةالکتاب بوده؟ اگر در آن زمان (نبوت) فاتحة الکتاب بر ایشان نازل هم شده باشد، بهعنوان قرآن نبوده؛ زیرا نزول اصطلاحی قرآن، پس از آغاز رسالت است. بنابراین در زمان دیگری باید منتظر میماند تا این سوره بهعنوان قرآن، نازل شود.
شاهد دوم نیز قابل تأمّل است، زیرا کلمهی «فاتحه» بهمعنی کلید، میتواند بهمعنی کلید ورود به دین و مجموعهی تکالیف وضعشده ازسوی پروردگار باشد؛ زیرا استعمال کتاب در فریضه و تکلیف، سابقه داشته است: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ»، «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ»، ملاحظه میکنید که در این آیات، به اصل تکلیف، کتاب اطلاق شده است. پس از آشنا شدن مردم با پروردگار در سورهی علق، (نزول 1) و هشدارهایی که بهوسیله پیامبر اکرم در سورهی مزمل (نزول 3) و ازجانب پروردگار در سورهی مدثر (نزول 4) برای بیداری مردم داده شد، سورهی حمد رابطهی انسانهای باورمند به پروردگار واحد، و بیدارشده از هشدارها را با پروردگار تنظیم میکند. اعتراف به این رابطهی منظم، مقدمهی پذیرش فرامین و تکالیف وضعشده ازسوی پروردگار به این گروه است تا راه نجات از شقاوت و وصول به سعادت را بیابند.
احتمال داده شده که منظور از فاتحة الکتاب، آغاز قرآن مکتوب و تدوینشده با این سوره باشد که این احتمال منافاتی با نزول سورهی حمد در مرتبهی پنجم ندارد؛ زیرا نزول طبیعی سورهها با تدوین سورهها در یک مصحف، تفاوت دارد؛ البته اگر مدعای قائلین این احتمال، نامگذاری ازسوی پیامبر باشد، باید این ادعا را اثبات کنند که ترتیب قرار گرفتن سورهها در مصحف رسمی، به دستور آن حضرت بوده است. اگر خلاف این نظر را داشته باشیم و چینش سورهها در مصحف رسمی را، توافق صحابه، هنگام جمعآوری قرآن واحد مسلمانان در زمان عثمان بدانیم، انتساب این چینش و همچنین نامگذاری این سوره ازسوی پیامبر اکرم منتفی میشود.
احتمال سوم، جمعی بین مجموعهی اقوال است. یعنی درحالیکه پذیرفتهایم قرآن با چهار سوره پیش از سورهی حمد آغاز میشود، اما هر یک از آنها (علق، قلم، مزمل و مدثر)، در چند نوبت، نازل، و بهتدریج تکمیل شدند، برخلاف سورهی حمد که نزولش در یک مرحله بوده است. از آنجا که معیار در ترتیب سورهها آغاز نزول آنهاست؛ هرچند بعدها تکمیل شوند، این احتمال در رتبهی سورهی حمد تغییری ایجاد نمیکند و بههرحال نزول سورهی حمد در مرتبهی پنجم، صحیحتر بهنظر میرسد.
ما در اینجا می نگاریم
https://eitaa.com/mtamhid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 صوت نشست علمی - تخصصی (دوره تخصصی تابستانه تفسیر موضوعی و معارف قرآن) نشست اول
🌹 با موضوع #سبک #تفسیر_تنزیلی
🎙 با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین #عبدالکریم_بهجت_پور
📆 چهارشنبه 9 تیر ماه ساعت 19
🔅 تشکر می کنیم از موسسه بین المللی حکمت بابت تهیه صوت جلسه
https://eitaa.com/mtamhid
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 صوت نشست علمی - تخصصی
🌹 با موضوع بایسته ها و چالشهای #تفسیر_تنزیلی
🎙 با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین #عبدالکریم_بهجت_پور
📆 یکشنبه ۳۰ خرداد
🔅 تشکر میکنیم از مرکز کلام اسلامی کرمانشاه بابت تهیه صوت جلسه
https://eitaa.com/mtamhid
✅ با کیفیت بالا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 صوت نشست علمی - تخصصی
🌹 با موضوع بایسته ها و چالشهای #تفسیر_تنزیلی
🎙 با حضور مفسر قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین #عبدالکریم_بهجت_پور
📆 یکشنبه ۳۰ خرداد
🔅 تشکر میکنیم از مرکز کلام اسلامی کرمانشاه بابت تهییه صوت جلسه
https://eitaa.com/mtamhid
✅ با کیفیت بالا