نمونههای بارز این موضوع است که درصدد رسمیت دادن به نقشهای مطرح و مؤثر اجتماعی برای زنان در عین رعایت چارچوبهای مشروع بوده و نشانه تأکید قرآن بر حضور اجتماعی زنان است.
احمدی پرتو بیان کرد: یکی از اقدامات قرآن در تأیید فعالیت زنان، بحث بیعت و مشارکت در روند حاکمیت و دخالت در اصلاح جامعه است که در سوره توبه به امر به معروف و نهی از منکر توسط مردان و زنان اشاره فرموده است. مسئله دیگر امنیت عبادی برای زنان است که حتی در مکاتب دینی دیگر بهشدت کمرنگ بوده ولی در قرآن به آن اهتمام ورزیده و فرموده است که زنان مانند مردان میتوانند به حیات طیبه برسند.
احمدی پرتو اظهار کرد: قرآن به تقسیم کار جنسیتی قائل است در حالی که در مکاتب دیگر اینطور نیست. قرآن در بحث امنیت شغلی آنان به تفاوت ظاهری زن و بافت روحی و جسمی زن توجه نشان داده است. طبق آموزههای دینی حضور اجتماعی زنان نباید صرفاً با اشتغال آنان پیوند بخورد. همچنین قرآن محیط اجتماعی و به تبع آن شغلی زنان را محیطی عاری از التذاذ و مراودات جنسی میداند تا زنان در کمال آرامش به عرصه اجتماعی و شغلی ورود کنند.
این پژوهشگر در مقایسه تطبیقی دو رویکرد قرآنی و اسناد بینالمللی، تصریح کرد: در اسناد بینالمللی اصل عدم تبعیض به سمت تشابه نقشها بین زنان و مردان رفته است و با وجودی که تاریخچه متون مدون در باب حقوق و امنیت زنان در اسناد بینالمللی به یک قرن نمیرسد ولی با این وجود قرآن کریم، ۱۴ قرن به تدوین این حقوق پرداخته است.
ضابطهمندکردن کارکرد زن در اسلام
وی تأکید کرد: قرآن بر خلاف اسناد بینالمللی که به برجستهسازی کارکرد جنسی زنان و مشروعیتبخشی در انواع روابط جنسی اقدام کرده است و نتیجه آن در انهدام کانون خانواده و رواج بی بندوباری جنسی در جهان و تبدیل زن به عنوان کالای جنسی، اقتصادی دیده میشود که به ضابطهمندی این روابط در قالب کانون خانواده و ازدواج اقدام کرده است.
احمدی پرتو تصریح کرد: همچنین بهم ریختگی در نقشهای اجتماعی و اقتصادی و....که در نتیجه اصل برابری جنسیتی و عدم تبعیض در اسناد بینالمللی و نهادهای مدعی حقوق بشر و زنان به دست آمده، منجر به ناامنی برای زنان شده است. زیرا زنان مجبورند با وجود عدم آمادگی بیولوژیکی و روحی و روانی لازم این نقشها را بپذیرند.
این پژوهشگر حوزه خانواده و تربیت تأکید کرد: قرآن علاوه بر ایجاد حق متناسب و نه مساوی برای هر یک از انسانها چه مرد و چه زن به حمایتگری مردان نسبت به زنان و استیفای حقوق و امنیت زنان در قالب ساختار خانواده اقدام کرده است.
وی افزود: قرآن، امنیت جنسی زنان را در قالب انحصار مشروعیت رفتار جنسی در قالب ساختار ازدواج و کانون خانواده مطرح کرده و ضمن مبارزه با رواج بی بندوباری جنسی و مبارزه با پدیده شوم همجنسگرایی و روسپیگری و انحرافات جنسی به ایجاد امنیت جنسی نسبت به زنان مبادرت ورزیده است. همچنین با توصیه به کمک به ازدواج و تشکیل خانواده بخشی از جامعه که در قالب برده و کنیز توانایی تشکیل خانواده را نداشتهاند، به امنیت جنسی این قشر اهتمام ورزیده است. این در حالی است که بردگی جنسی و صنعت روسپیگری به عنوان بخشی از حقوق زنان در اسناد بینالمللی تحت عنوان برابری جنسیتی، عدم تبعیض و استفاده از حق سلامت به تصویر کشیده شده است.
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
اطلاعیه: جلسه دفاع از پایان نامه سطح 3 دانش پژوه: آقای عبدالرحیم رضایی راوری روز سه شنبه 1402/08/09
به حمد الله حاج آقای رضایی از پایان نامه شون دیشب دفاع کردند
نشست دوم علمی با حضور عموم دانش پژوهان با عنوان:
"بررسی شبهات درباب قرائت حفص ازعاصم وتغییر یا تحریف قرآن کریم"
با حضور حجت الاسلام استاد عبدالکریم بهجت پور
از شاگردان مرحوم آیت الله معرفت و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی و مدیر موسسه تمهید
زمان :چهارشنبه 1402/08/10 ،بعداز نماز مغرب
مکان: پردیسان، موسسه آموزش عالی امام صادق(ع)
https://eitaa.com/mtamhid
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
🎙صوت نشست علمی بررسی شبهات در باب قرائت حفص از عاصم و تغییر یا تحریف قرآن 🔹 استاد #بهجتپور 🕔 چهارشنب
امشب ان شاء الله جلسه دوم بحث استاد بهجتپور در مرکز تخصصی کلام حضرت آیت الله العظمی سبحانی زید عزه برگزار می شود
دوستان علاقه مند شرکت کنند
برای حضور در این جلسه، صوت جلسه اول را استماع بفرمایید.
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
نشست علمی بررسی شبهات در باب قرائت حفص از عاصم و تغییر یا تحریف قرآن، به زودی از همین کانال به صورت برخط (آنلاین) پخش خواهد شد.
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
نشست_ایت_الله_بهجت_پور۲.m4a
36.74M
صوت #جلسه_دوم نشست علمی بررسی شبهات در باب قرائت حفص از عاصم و تغییر یا تحریف قرآن
🌐 @kalamcenter
🌐 @tabiin_ir
◽️ قائلان به تحریف قرآن گرفتار روایات اهل سنت شدهاند
🔻حجتالاسلام و المسلمین #عبدالکریم_بهجت_پور عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه در نشستی عنوان کرد:
🔸 مستشرقین میگویند خبری از مصحف در دوره پیامبر(ص) نیست و خلیفه هم مصحفی نداشت و صحابه هر چه خواستند با قرآن کردند و آن را کم و زیاد و حذف و اضافه کردند.
➕ اینها هم پشتوانه دوره پیامبر(ص) و هم دوره خلفای اول و دوم را از قرآن میگیرند و میگویند تازه مسلمین در دوره عثمان قرآن را نوشتند و اشتباهات را حذف کردند و جای سورهها را تغییر دادند لذا قرآن، تحریف شده است. استناد اینها هم به همین نوع گزارشات و روایات اهل سنت است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/tahrif-2
#سخنرانی
🆔 @iictchannel