eitaa logo
کانال شخصی (علی حاتمی )
360 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
2.3هزار ویدیو
685 فایل
بسمه تعالی ((کانال ارائه محتوای تبلیغی و طرحهای ویژه و نمونه فعالیتهای مفید مبلغین )) فضلای عزیزمطالب مهم تبلیغی و طرح ویژه را به بنده ارسال بفرمائید علی حاتمی @alihatami69
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 پیامبر از زبان امام رضا علیه السلام 🔰 🔴 اسطوره‌ای در افق هستی این عبارات زیبا، بخش کوچکی از ویژگی‌های رفتاری پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله است که از زبان حضرت امام رضا علیه السلام به نقل از امام حسن مجتبی علیه السلام توصیف شده: 1⃣ «دائمُ الفکر» بود؛ همیشه در تفکر بود، هرگز از فکر کردن خسته نمی‌شد؛ 2⃣ «مُتِواصِلُ الأحزانِ» بود؛ یعنی همواره در غمِ شیرینِ باوقاری فرو رفته بود و معلوم میشد که غم متصلی است و بخش اعظم این غم، در دل پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ بود؛ در حالیکه معمولاً بر لبش، لبخند جاری بود؛ اما غمِ سنگین و ریشه‌داری در دل همراه او بود. آیا غمِ ناشی از درکِ یک حقیقتِ بزرگ بود؟ غمِ مردم بود؟ 3⃣ «لِیسَت لَهِ راحةٌ» هرگز پیامبر را بی‌دغدغه نمی‌دیدیم، همیشه دغدغه‌ی چیزی داشت. 4⃣ «طَویلُ السَّکت» یعنی اهل سکوت‌های طولانی بود. 5⃣ «لایَتَکَلَّمُ فی غَیرِ حاجَةٍ» جز زمانی‌که لازم و مفید بود، سخن نگفت. بنای پیامبر بر سکوت بود، اِلّا وقتی‌که حرف زدن، ضرورت و فایده‌ای می‌داشت. 6⃣ لَیِّن و اهل مدارا بود. اما تو خالی و بی‌اراده نبود. باوقار بود، در عین حال ترسناک هم نبود. پیامبر همیشه در بین ما حُرمت و ابهّت داشت، اما هیچ‌وقت از او نمی‌ترسیدیم. 7⃣ نعمت هرچند اندک، نزد او بزرگ بود. بدِ هیچ‌کس و هیچ‌چیز را نمی‌گفت. هرگز برای امر دنیوی و برای منافع خود عصبانی نشد. هرگز قاه‌قاه نخندید اما همواره تبسّم بر لب داشت، ظاهر و باطنش با مردم یکی بود. در خلوت و جلوَت یک شخصیت داشت. 8⃣ رفتارش در جامعه با مردم چگونه بود؟ بنای پیامبر بر دوستی و جذب و وحدت و محبت و اُلفت با مردم بود، نه ایجاد نفرت. «کانَ یُؤَلِّفُهُم و لایُنَفِّرُهُم». 9⃣ «مَن سَألَهُ حاجَةً لَم یَرجِع إلا بِها أو بِمَیسورٍ مِنَ القَولِ» هرکس به پیامبر رجوع می‌کرد و از او چیزی و کمکی می‌خواست، محال بود که بی‌جواب و با دست خالی برگردد. پیغمبر اگر داشت، می‌داد و اگر نداشت، او را با کلماتِ زیبا بدرقه می‌کرد، از او عذر می‌خواست، به او آرامش می‌داد و به‌گونه‌ای سخن می‌گفت که از دادنِ آن چیز هم نزد آن فرد عزیزتر بود. 🔟 هیچ‌کس از محضر پیامبر ناراحت بیرون نمی‌رفت، حتی دشمنانش وقتی نزد ایشان می‌رفتند و در ساحت قدس او قرار می‌گرفتند، از جلسه که بیرون می‌آمدند، نمی‌توانستند از او متنفّر باشند. 1⃣1⃣ «و صارَ لَهُم أباً» برای مردم پدر بود «و صارَ عِندَه سِواء» و همۀ مردم بدون استثناء در چشم او مساوی بودند. برای هیچ‌کس بی‌دلیل، احترامی بیش از بقیه یا بی‌احترامی قائل نمی‌شد. 2⃣1⃣ اهل «تَسوِیَةُ النَّظَرِ و الإستِماعِ بَینَ الناس» بود. یعنی حتی نگاهش بین مردم به تساوی می‌چرخید و حتی به سخنان افراد که گوش می‌داد، به‌طرز مساوی گوش می‌داد. تا این حدّ بر حقوقِ بشر تأکید و دقت داشت. 3⃣1⃣ مجلس پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ مجلس صدق، حلم، حیاء و امانت بود. در حضور او هیچ‌ وقت صدا بلند نمی‌شد. در مجلسی که او حضور داشت، همه متعادل بودند؛ همه بر اساس تقوا سخن می‌گفتند و همه متواضع بودند. به بزرگ‌ترها و مُسنّ‌ترها احترام می‌گذاشتند و با کوچکترها با مهربانی برخورد می‌کردند. «وَ یُوثِرونَ ذا الحاجةَ» و نیازمندان را بر خود مقدم می‌داشتند. 4⃣1⃣ چهره‌ی پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ شاد بود، ابرو گره نمی‌کرد، مگر آنگاه که بی‌عدالتی یا منکری را میدید. 5⃣1⃣ «سَهِلُ الخُلق» بود؛ یعنی خیلی راحت می‌شد با او رابطه برقرار کرد. 6⃣1⃣ «لَیسَ بِفَظٍّ و لاغَلیظٍ» خَشِن و تندخو نبود. 7⃣1⃣ «و لافَحّاشٍ و لاعَیّاب» هرگز فحش بر لب او جاری نشد، عیب‌گیر نبود، عیب مردم را تعقیب نمی‌کرد. 8⃣1⃣ «و لامَدّاحٍ» در عین حال اهل چاپلوسی و مبالغه در تمجید از افراد هم نبود. 📚 عیون اخبار الرضا ج ۱ ص ۳۱۶
فضایل و مناقب اخلاقی امام صادق علیه _السلام از دیدگاه اهل سنت.pdf
524K
🔖فیش منبر 🔖 علیه السلام 💠فضائل و مناقب اخلاقی وجود نازنین امام صادق علیه السلام از نگاه اهل سنت 💠 ‼️ متن منبر ولادت با سعادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و علیه السلام
مهندسی فکر 19.mp3
7.61M
۱۹ ▫️طلاق ▫️بهم خوردن شراکت ▫️استعفا و تغییر محل کار ▫️تغییر محل زندگی و همسایه ها همیشه راه حلِ صحیح و کارآمد نیست! بسیاری ازمشکلات شما، فقط یک راه حل دارند؛ ❌ تغییر نظام تفکر تان ❌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ مراقب باشیم دچار نشویم 💬 رهبر انقلاب: «آن روزی که شهر اصفهان در دوره‌ی شاه سلطان حسین مورد غارت قرار گرفت و مردم قتل عام شدند و حکومت با عظمت صفوی نابود شد، خیلی از افراد غیور بودند که حاضر بودند مبارزه و مقاومت کنند؛ اما شاه سلطان حسین بود. 💬 اگر جمهوری اسلامی دچار شاه سلطان حسین‌ها بشود، دچار مدیران و مسئولانی بشود که و جسارت ندارند؛ در خود احساس قدرت نمی‌کنند، در مردم خودشان احساس توانائی و قدرت نمی‌کنند، کار جمهوری اسلامی تمام خواهد بود!» ┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄ 📌 «ص» 🕌@alnabimasjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معلمی که داره کتاب های درسی رو معرفی میکنه و چقدر زیبا قرآن رو معرفی میکنه بسیار عالی👌 واقعا بارها ارزش دیدن داره کانال سرنوشت انسان: @sarneveshte_ensan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍احکام نماز 💠مواردی که تأخیر نماز بهتر است: 🔸🔸🔸🔸🔸 ♦️ مستحب است که انسان نماز را در اول وقت بخواند و هرچه به اول وقت نزدیک تر باشد هم بهتر است اما تأخیر آن در مواردی از جهاتی گاهی لازم و گاهی بهتر است که عبارت اند از: 1⃣: تأخیر نماز ظهر و عصر برای خواندن نافله های آنها . 2⃣: کسی که حالت اقبال یا توجه یا همان حضور قلب را در اول وقت را ندارد بهتر است نماز را به تأخیر بیندازد تا بتواند حضور قلبش را در نماز حس کند. 3⃣:برای انتظار نماز جماعت یا بیشتر شدن مأمومین و ...... 4⃣: مسافری که در اول وقت باید با عجله نماز بخواند ، که دراین صورت بهتر این است که نماز را به تأخیر بیندازد تا عجله اش از بین رود. 5⃣:تأخیر نماز عصر و عشاء به ، اول وقت فضیلتشان . 6⃣: تأخیر نماز مغرب برای کسی که روزه بود و گرسنگی و تشنگی به او فشار آورده و یا اینکه کسی منتظر اوست . 7⃣: به تأخیر انداختن نماز برای کسی که نیازمند به تخلی یا همان دستشویی رفتن در اول وقت است . 📚 منبع: توضیح المسائل مراجع، م ۷۵۴٫
کانال شخصی (علی حاتمی )
🟢 درّ و یاقوت علوی 3️⃣1️⃣ 🌹مگر می شود همه اشتباه کنند؟ ⁉️آیا ممکن است همۀ امّت اسلام پس از رحلت رس
🟢 درّ و یاقوت علوی 4️⃣1️⃣ 🌹مگر می شود...؟ 🔺گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش! همه با اهل سقیفه همرنگ شدند و اهلبیت را تنها گذاشتند،«..إِلَّا الْقَلِيلَ‏ مِمَّنْ‏ وَفَى لِرِعَايَةِ الْحَقِّ فِيهِم‏» مگر تعداد اندکی که نسبت به حق اهل بیت علیهم السلام وفادار ماندند؛ 🔴 اما این چیز عجیبی نبود! در جامعه ای که همه چیز حول محور رئیس قبیله می گردید و برای اعضاء هر قبیله، خواستِ رئیس قبیله، حجت بود نه حق و باطل، نباید بیش از این توقع داشت. ♨️در جنگ احد، سپاه اسلام متشکل از 1000 نفر، از کنار مسجد به سمت احد حرکت کرد، هنوز در میانه مسیر بودند که عبدالله بن ابیّ، بزرگ خزرجیان و رئیس منافقان از وسط راه برگشت، به محض بازگشت او، 300 نفر از قبیله اش نیز برگشتند! 🔹این در حالی بود که رسول خدا در مقدمه سپاه بود و دشمن شهر را محاصره و قصد نابودی اسلام را داشت. 🔸آن 700 نفر نیز روز بعد در اوج جنگ و درگیری با شایعه کشته شدن پیامبر، همگی و در رأسشان خلیف اول و دوم، پا به فرار گذاشتند و چند نفر انگشت شمار ماندند که در میانشان امیر المؤمنین می درخشید و ندای جبریل در میان آسمان و زمین شنیده می شد، «لَا سَيْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَارِ وَ لَا فَتَى‏ إِلَّا عَلِي‏» 🔺«[ياد كنيد] هنگامى را كه در حال گريز [از كوه‏] بالا مى‏رفتيد و به هيچ كس توجه نمى ‏كرديد؛ و پيامبر، شما را از پشت سرتان فرا مى‏ خواند.»(و شما اعتنائی نمی کردید!)آل عمران، 153 ❌نهایتاً این که بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله کدخدا(رؤسای قبایل) را دیدند و دِه را چاپیدند! ⚠️ 💎 ۱۴
🟢 درّ و یاقوت علوی 5️⃣1️⃣ 🌹راستی چرا؟ 🔺 در نظام قبیلگی، اگر کسی یک نفر را به حق یا ناحق، می کشت، این تمام قبیله بودند که خود را متعهد به انتقام از او می دانستند، به همین جهت در جنگ بدر، احد، احزاب و خیبر و حُنین، هرگز نمی بینید که خلفا کسی را کشته باشند، چون همین مسئله را مدّ نظر داشتند تا برای جانشینی رسول خدا، مانعی برایشان پیش نیاید و براحتی بتوانند با نقطه مقابل این سوژه، امام علی را کنار بزنند. 🟢اکنون معنای کلام صدّیقه شهیده را به خوبی می فهمیم که فرمود: «وَ مَا نَقَمُوا مِنْ أَبِي حَسَنٍ؟ نَقَمُوا وَ اللَّهِ مِنْهُ نَكِيرَ سَيْفِهِ‏ وَ شِدَّةَ وَطْأَتِهِ وَ نَكَالَ وَقْعَتِهِ وَ تَنَمُّرَهُ فِي ذَاتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» آنها چه ایرادى را بر ابوالحسن علی داشتند؟ والله آنها بر شمشیر برنده او ایراد مى گرفتند، و بى اعتناییش در برابر مرگ در میدان نبرد، و قدرت او در جنجگویى، و ضربات درهم شکننده اش بر دشمن! 🟡 و مولایمان نیز فرمود: «أَلَا إِنَّهَا إِحَنٌ بَدْرِيَّةٌ وَ ضَغَائِنُ‏ أُحُدِيَّةٌ وَ أَحْقَادٌ جَاهِلِيَّة» اینها همه عقده‌ های بدر و اُحد و کینه ‌های دوران جاهلیت است (که هم‌اکنون بروز کرده است.) 🔹سر انجام نتیجه این شد که در پی بی بصرتی و بی تفاوتی مردم، آنان موفق شدند و بازندۀ این میدان، خودِ مردم بودند که به قول قرآن، به خويشتن ستم نمودند، «كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُون‏» 🌺 💎 ۱۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎥 این دخترخانم حدیث نظری در سن ۱۴ سالگی دارند کارشناسی ارشد می‌خوانند، خواهرشان هم نابغه است. اما خوب؛ چون با حجابند نباید دیده شوند... ولی ما منتشر می‌کنیم و شما هم نگرش بدید تا همه بفهمند که حجاب محدودیت نیست.
هدایت شده از شبنم حکمت
۲۱ سپتامبر،‏ ۱۲.۲۵​نیزار(1).mp3
13.78M
اَلَّلهُمَ صَلّ عَلَی مُحَمَّدوَاَلِ مُحَُمَّد 📢 صفات عالیه پیامبر صلوات الله علیه و علی آله. ♦️ 🎙:📖 🕌 منطقه کنجه در بخش نیزار استان قم 1403/6/31 🔲کانال شبنم حکمت.🔻 🆔 @shabname_hekmat
54.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معجزه قرآن در ماجرای فرعون مصر📖💥🛕 فیلم پیدا شدن ارابه های طلایی لشکر فرعون در اعماق دریا پس از 3000 سال و یافتن نمک دریا در کالبد فرعون
قرب به اهل بیت ۴۱.mp3
10.15M
✘ این، از ماست! «منّا اهل البیت» یعنی نقطه‌ای که اهل بیت علیهم السلام کسی رو از خودشون میدونن! به این مقام واقعاً میشه رسید؟ چجوری؟ مجموعه (علیهم‌االسلام) ۴۱ |
(در پاسخ به سخنان آقای شجریان ) 🤔 ❔کلیپی است از مرحوم شجریان، در مورد موسیقی صحبت می‌کند. ولی خب در واقع موسیقی رو بهانه کرده و به روحانیت شیعه تهمت ها می زند خیلی محل استنادِ بعضی ها است، جوابهایی هم میدیم ما، اما بنظرم اگه یک جواب منظم و چارچوب دار و تفصیلی ( که شیوه‌ی شماست در پاسخگویی) داده بشه خیلی خوبه. نشر داده بشه در گروه ها و کانال ها ❗️❗️ 💠💠 👌جناب شجریان متاسفانه در کلیپی که از ایشان منتشر می شود ، مدعی شده اند که در قرآن هیچ سخنی از تحریم موسیقی و خوانندگی نیست و بنده یازده بار در نوجوانی ، قرآن را خوانده ام ، اما آیه ای دال بر تحریم موسیقی در آن نیافتم . ❕متاسفانه سخنان فوق ناشی از جهالت و بی اطلاعی محض است که از ناحیه افراد ناآگاه مطرح می شود . 👌حد اقل در چهار جای قرآن ، از خوانندگی و مشغول شدن به اباطیل خوانندگان ، نهی شده است . 1⃣خداوند در جایی می فرماید ؛ « فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ » « از پليديها يعنى از بتها اجتناب كنيد و از سخن باطل بپرهيزيد. » ( حج 30 ) ❕در روایات متعددی ، تصریح شده است که مقصود از « قول الزور » « سخن باطل » ، غناء و خوانندگی است ، چنان که امام صادق ع به این نکته تصریح کردند ؛ « قول الزور: الغناء». 📚الکافی ج 6 ص 435 _ 436 2⃣در آیه دیگر می فرماید ؛ « وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ » « بعضى از مردم سخنان باطل و بيهوده خريدارى مى‏ كنند تا مردم را از روى جهل و نادانى گمراه سازند، و آيات الهى را به استهزا و سخريه گيرند، براى آنها عذاب خوار كننده است. » ( لقمان 6 ) ❕در روایات متعددی ، تصریح شده است که مقصود از « لهو الحدیث » ، « سخنان باطل و بیهوده » ، غناء و خوانندگی و موسیقی های لهو و بیهوده است ، چنان که امام باقر ع می فرمود ؛ « خوانندگی و غناء از چیزهایی است که خداوند ، وعده آتش را به آن داده است » ، در ادامه امام ع آیه فوق را می خواندند و به آن استناد می کردند » «الغناء مما وعد الله عز و جل عليه النار». و تلا هذه الآية: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ » 📚الکافی ج 6 ص 431 3⃣خداوند در آیه دیگر در وصف مومنین می فرماید ؛ « وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون‏ » « و آنها كه از لغو و بيهودگى رويگردانند. » ( مومنون 3 ) ❕امام صادق ع در تفسیر مفهوم « لغو » در آیه شریفه فرمود ؛ « مقصود غناء و ملاهی و ابزار و آلات موسیقی است » « قوله: الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ يعني عن الغناء و الملاهي » 📚تفسیر قمی ج 2 ص 88 4⃣در آیه دیگر فرمود ؛ « وَ الَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً » « بندگان خدا کسانی اند که در مجالس باطل شركت نمى‏ كنند و هنگامى كه با لغو و بيهودگى برخورد كنند بزرگوارانه از آن مى‏ گذرند. » ( فرقان 72 ) 👌در روایات متعددی امام صادق ع تصریح کردند که مقصود از عدم شرکت در مجالس « زور » ، یعنی مجالس باطل و غنا و آوازگی است ؛ « في قوله عز و جل: وَ الَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ، قال: الغناء». 📚الکافی ج 6 ص 431 _ 433 _ مجمع البیان ج 7 ص 283 ❕علاوه بر آنچه گفته شد ، در روایات فراوانی از غناء و آوازگی و ابزار لهو و لعب و موسیقی ، نهی شده است . 👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « شيطانى است به نام قَفَندَر، كه هرگاه در منزل مردى چهل بامداد بربط ( نوعی آلت موسیقی ) ، نواخته شود و مردها بر آن وارد شوند، آن شيطان هر يك از اعضاى بدن خود را بر روى اعضاى همانندش در بدن صاحبخانه بگذارد و سپس در او بدمد، كه از آن پس ديگر غيرتى برايش نماند، به طورى كه پيش زنانش بيايند و او غيرت به خرج ندهد. » « إِنَّ شَيْطَاناً يُقَالُ لَهُ الْقَفَنْدَرُ- إِذَا ضُرِبَ فِي مَنْزِلِ الرَّجُلِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً بِالْبَرْبَطِ وَ دَخَلَ عَلَيْهِ الرِّجَالُ وَضَعَ ذَلِكَ الشَّيْطَانُ كُلَّ عُضْوٍ مِنْهُ عَلَى مِثْلِهِ مِنْ صَاحِبِ الْبَيْتِ ثُمَّ نَفَخَ فِيهِ نَفْخَةً فَلَا يَغَارُ بَعْدَهَا حَتَّى تُؤْتَى نِسَاؤُهُ فَلَا يَغَارُ. » 📚الکافی ج 5 ص 536 _ وسائل الشیعه ج 17 ص 312 ❕در روایت دیگر ، پيامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند مرا به عنوان رحمتى براى جهانيان برانگيخت و تا سازها و نى ‏ها و كارهاى جاهلى را نابود (قدغن) كنم. » « انَّ اللَّهَ بَعَثَنَي رَحمَةً للعالَمينَ، ولأِمحَقَ المَعازِفَ والمَزاميرَ وامورَ الجاهِليّة » 📚الکافی ج 6 ص 396 _ امالی صدوق ، ص 417 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌و فرمود ؛ « از گوش دادن به سازها وآوازها بپرهیزید ، زيرا اين دو نفاق را در دل مى‏ رويانند، همچنان كه آب سبزه را مى‏ روياند. » « إيّاكُم واستِماعَ المَعازِفِ والغِناءِ؛ فإنّهُما يُنبِتانِ النِّفاقَ فِي القَلبِ كما يُنبِتُ الماءُ البَقلَ » 📚میزان الحکمه ج 8 ص 536 ❕امام صادق ع فرمود ؛ « وقتی آدم ع مرد ، ابلیس و قابیل به خوشحالی روی آوردند و از روی خوشحالی ابزار موسیقی و ساز و آواز را به کار گرفتند و نواختند ، منشا هر انچه که از ساز و آواز در زمین است و مردم از آن لذت می برند ، بازگشت می کند به شیطان و قابیل » «لَمَّا مَاتَ آدَمُ شَمِتَ بِهِ إِبْلِيسُ وَ قَابِيلُ- فَاجْتَمَعَا فِي الْأَرْضِ فَجَعَلَ إِبْلِيسُ وَ قَابِيلُ- الْمَعَازِفَ وَ الْمَلَاهِيَ شَمَاتَةً بِآدَمَ ع- فَكُلُّ مَا كَانَ فِي الْأَرْضِ مِنْ هَذَا الضَّرْبِ الَّذِي يَتَلَذَّذُ بِهِ النَّاسُ فَإِنَّمَا هُوَ مِنْ ذَلِكَ. » 📚الکافی ج 6 ص 431 _ وسائل الشیعه ج 17 ص 313 ❕در نقل دیگر آمده است ؛ « فرشتگان در خانه ای که در آن شراب و دایره و طنبور ( نوعی ابزار موسیقی ) و نرد باشد ، وارد نمی شود و دعای اهل خانه مستجاب نمی شود و برکات از آنان می رود » « لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِكَةُ بَيْتاً فِيهِ خَمْرٌ أَوْ دَفٌّ أَوْ طُنْبُورٌ أَوْ نَرْدٌ وَ لَا يُسْتَجَابُ دُعَاؤُهُمْ وَ تُرْفَعُ عَنْهُمُ الْبَرَكَةُ. » 📚مستدرک الوسائل ج 5 ص 279 _ وسائل الشیعه ج 17 ص 315 ❕همینطور در روایاتی بالخصوص از گوش دادن به خوانندگی زنان ، نهی شده است . 👌مردى به امام‏ صادق عليه السلام عرض كرد ؛ « همسايگانى دارم كه آنان را كنيزكانى است كه آواز مى‏ خوانند و عود مى‏ نوازند و گاهى اوقات من به مستراح مى ‏روم و براى اين كه ساز و آواز آنها را بشنوم نشستنم را طول مى‏ دهم. حضرت عليه السلام به او فرمود: اين كار را نكن. مرد گفت: به خدا قسم از روى قصد آن جا نمى‏ روم، بلكه آوازى است كه با گوشم مى‏ شنوم. حضرت فرمود ؛ « عجبا از تو مگر نشنيده ‏اى كه خداوند تعالى مى ‏فرمايد: «همانا گوش و چشم و دل، از همه اينها بازخواست مى‏ شود»؟ ❕آن مرد گويد: انگار اين آيه كتاب خداوند عزّوجلّ را از هيچ عرب و عجمى نشنيده بودم. لاجرم اين عمل خود را ترك كردم و از خداى بزرگ آمرزش مى‏ طلبم. » «قالَ رجلٌ‏ للصادِقِ عليه السلام: إنَّ لي جِيراناً ولَهُم جَوارٍ يَتَغَنَّينَ ويَضرِبنَ بِالعُودِ، فرُبّما دَخَلتُ المَخرَجَ فَاطِيلُ الجُلوسَ استِماعاً مِنِّي لَهُنَّ! فقالَ لَهُ الصادقُ عليه السلام: لاتَفعَلْ، فقالَ: واللَّهِ ما هو شي‏ءٌ آتِيهِ بِرِجلي إنّما هو سَماعٌ أسمَعُهُ بِاذُني، فقالَ لَهُ الصادقُ عليه السلام: تَاللَّهِ أنتَ! أما سَمِعتَ اللَّهَ عَزَّوجلَّ يقولُ: «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا»؟! فقالَ الرَّجُلُ كَأنّني لم أسمَعْ بهذهِ الآيةِ مِن كتابِ اللَّهِ عَزَّوجلَّ مِن عَرَبيٍّ ولا عَجَميٍّ! لا جَرَمَ أ نّي قد تَرَكتُها، وأنا أستَغفِرُ اللَّهَ تعالى‏. » 📚الکافی ج 6 ص 432 _ الفقیه ج 1 ص 80 👌و فرمود ؛ « زن آوازه ‏خوان ملعون است و هر كس به او جاى دهد و از درآمد او بخورد، ملعون است. » « المُغَنِّيَةُ مَلعونَةٌ، ومَن آواها وأكَلَ كَسبَها مَلعون‏ » 📚الکافی ج 5 ص 120 _ الخصال ج 1 ص 297 👌و در پاسخ به سؤال از فروش كنيزكان آوازه‏ خوان فرمود ؛ « خريد و فروش آنها حرام است و آموزش دادن به آنها كفر است و گوش دادن به آواز آنها نفاق است. » 📚الکافی ج 5 ص 120 _ التهذیب ج 6 ص 356 👌امام رضا ع در پاسخ به سؤال از خريدن كنيز آوازه‏ خوان فرمود ؛ « گاهى مردى كنيزى دارد كه آن كنيز، او را دچار لهو و غفلت مى‏ سازد و بهاى آن، چيزى جز بهاى سگ نيست و بهاى سگ، حرام است و حرام، در آتشِ دوزخ. » « وقد سُئلَ عن شِراءِ المُغَنِّيَةِ قد تَكونُ للرجُلِ الجاريَةُ تُلهِيهِ وما ثَمَنُها إلّاثَمَنُ كَلبٍ، وثَمَنُ الكلبِ سُحتٌ، والسُّحتُ فِي النارِ. » 📚الکافی ج 5 ص 120 _ التهذیب ج 6 ص 357 ❕در روایت دیگر راوی سوال کرد ؛ « من داخل خانه فردی می شوم و به کنیزانش نگاه می کنم ( که در حال آوازه خوانی اند ) ، امام ع فرمود : آن مجلس ، مجلسی است که خداوند به اهالی آن نگاه نمی کند » «إِنِّي كُنْتُ مَرَرْتُ بِفُلَانٍ فَدَخَلْتُ إِلَى دَارِهِ وَ نَظَرْتُ إِلَى جَوَارِيهِ فَقَالَ ذَاكَ مَجْلِسٌ لَا يَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى أَهْلِه‏ » 📚وسائل الشیعه ج 17 ص 317 ❕در ذیل در رابطه با فلسفه حرمت موسیقی و لهو و آواز ، توضیحات مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2878 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سر شوخی با «جنیان» باز شده! خیلی مراقب باشیم .... اخیراً استفاده یهود از جن برای ضربه به مسلمین جدی شده ... راهکار: - خواندن چهار قل - خواندن آیه‌الکرسی بسیار زیاد - بستن حرز امام جواد(ع) مراقب خودتون و خانواده‌هاتون باشید ... حجت الاسلام قاسمیان
سامرا.mp3
2.87M
❌این اتفاق ۶٠ ٧٠ سال پیش تو سامرا افتاد... ☘با این روش درخواست کنید تا بگیرید... 🎧 استاد عالی 🌸⃟✍჻ᭂ࿐✰🎤📚 🔰کانال استاد عالی https://eitaa.com/mthsadeg
کانال شخصی (علی حاتمی )
🟢 درّ و یاقوت علوی 5️⃣1️⃣ 🌹راستی چرا؟ 🔺 در نظام قبیلگی، اگر کسی یک نفر را به حق یا ناحق، می کشت، ا
🟢 درّ و یاقوت علوی6️⃣1️⃣ 🌹عبرتی بس عجیب 🔵 زندگی همانند رانندگی در یک اتوبان با سرعت بالاست که یک لحظه غفلت، ممکن است تمام رشته هایمان را پنبه کنیم! انصار کارنامۀ بس درخشانی در یاری رسول خدا داشتند؛ اما با رحلت رسول اعظم خدا، دچار چنان غفلتی شدند و ضربه ای به اسلام زدند که در تاریخ نظیری ندارد! 🔺زمینه هایی چون، درگیری دیرینه و حسادت بین اوس و خزرج و رقابت کور بین آنان و سایر قبایل در این اتفاق شوم بی تأثیر نبود. 🔺سعد بن عبادۀ انصاری بزرگ خزرجیان وقتی دید خلیفه دوم در برابر پیامبر قد علم کرده و نسبت هذیان به پیامبر اسلام می دهد، فهمید که اینان نخواهند گذاشت امام علی علیه السلام جانشین رسول خدا شود؛ به همین جهت در یک اقدام ناشیانه با محاسبه غلط، و به خاطر تعصبات نژادی و ریاست طلبی، برای این که قدرت به دست مهاجرین نیفتد به اصطلاح پیش دستی کرد و انصار را در سقیفه بنی ساعده جمع کرد و با یک سخنرانی آتشین و تحریک کننده، امتیازات انصار را بر شمرد و رضایت هر دو قبیله (اوس و خزرج) را به دست آورد و همه رأی به إمارت او دادند؛ 🔸اما دیری نپایید که مهاجرین و در رأس آنان خلیفه اول و دوم از اجتماع انصار در سقیفه با خبر شدند و در یک چشم به هم زدنی، خود را به سقیفه رساندند و جلسه را به نفع خود مصادره کردند؛ ❌حسادت بشیر بن سعد خزرجی، سبب شد برای این که قدرت به سعد نرسد ابابکر و عمر را تأیید و بیعت کرد و این چنین سد شکسته شد و سپس سایر انصار و مهاجرین بیعت کردند و شد آن چه که شد 🟢حضرت علی علیه السلام درباره اقدام انصار در این حادثۀ تلخ می فرماید: اوّلُ مَن جَرّأ النّاسَ علینا سعدُ بنُ عبادةِ، فتَح باباً وَلَجَه غیرُه و اضرمَ ناراً کان لهبُها علیه و ضوئُها لاعدائه. اول کسی که مردم را بر ما جرئ کرد سعد بن عباده بود، دری را گشود که غیر خودش در آن وارد شد، و آتشی را روشن نمود که شعله(ضرر) آن نصیب خود او و روشنائیش(سودش) نصیب دشمنانش گردید. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج20 ص 307 🔺فرجام سعد بن عبادۀ انصاری، عبرتی بزرگ برای ما و تمام مسئولان. 🌺 💎 ۱۶
🟢 درّ و یاقوت علوی 7️⃣1️⃣ 🌹 مهدویت، غدیر، سقیفه 🔵مهدویت، مورد اتفاق تمام فِرق و مذاهب اسلامی است، در معتبرترین و مشهورترین روایت نبوی در منابع دست اول شیعه و اهل تسنن، پیرامون مهدویت، چنین آمده است: «لَوْ لَمْ‏ يَبْقَ‏ مِنَ‏ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ فِيهِ رَجُلًا مِنْ وُلْدِي يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي يَمْلَؤُهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا»(1) 🔸اگر از دنیا جز یک روز بیشتر باقی نمانده باشد خداوند آن روز را طولانی می کند تا مردی از فرزندانم که همنام من است را بفرستد، او عالَم را پر از عدل و داد می کند همانگونه که از ظلم و جور پر شده است. 🔹وقتی به بزرگان اهل تسنن گفته می شود اکنون دنیا پر از ظلم و جور است، سقیفه ای تشکیل دهید و همانگونه که سایر خلفا را تعیین کردید آخرین خلیفه یعنی حضرت مهدی را نیز تعیین کنید و او را بفرستید تا عالَم را اصلاح کند می گویند: 🟢 تعیین مهدی با ما نیست! بلکه به دست خداست، در بیش از ده روایت تعابیری آمده است که دلالت می کند تعیین و نصب مهدی به امامت و خلافت، مستقیماً به دست خداست، تعابیری مثل: «حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ» «يَبْعَثْهُ‏ اللَّه‏» و امثال آن. 🔸 اکنون سؤال ما این است که حضرت مهدی به عنوان جانشین رسول خدا، نصب و تعیینش طبق منطق سقیفه به دست مردم است یا به دست خدا؟! اگر به دست مردم است پس چرا اقدامی نمی کنند؟ و اگر به دست خداست پس چرا در ابتدای خلافت، دخالت کردند و گفتند: تعیین و نصب امام و جانشین رسول خدا از فروع است و کار مردم نه از اصول و کار خدا! 🔹در تفکر سلفی گری پاسخی که داده می شود این است که هر کاری که صحابه کرده اند درست است و ما حق چون و چرا نداریم، اما پیروان اهل بیت علیهم السلام از همان ابتدا معتقد بوده اند و هستند که امامت و جانشینی رسول خدا همانند بعثت، به دست خداست و غدیر استمرار اهداف بعثت است. 📘(1) ارشاد شیخ مفید، ج‏2، ص 341 و نگاه کنید: سنن ابن ماجه، ترمذی، ابی داوود و مسند احمد بن حنبل از مهمترین کُتُب اهل تسنن. 🌺 💎 ۱۷
هدایت شده از محفل تا جمعه ظهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
می گوید خدا وجود ندارد و اگر وجود دارد، همین الان بر من عذاب وارد کند... حرف هایش تمام نشده بود، که عذاب الهی مانند صاعقه بر سرش فرود آمد 😂🤓
🔺طهارت و وسعت رزق وضو در هــــنگام کار به مثابــــه‌ی تطهیر در حین عبادت است. هر صبـــــح که برای کار بر می‌خیــزید، وضویی بگیـــرید و بعد از آن نوزده بار «بســــم الله الرّحمن الرّحیم» بـــه عدد حروف این آیه‌ی مـــبارکه تلاوت کنید، تا آن «وضو» تطهیرتان کنــــــد و آن «بســم الله» آفـات و بلیّات و شعله‌های اشتغالات جهنّمی دنیا را از شما دور نماید. این قدر به زور و بازوی‌تان متّکــی نباشید، رزق را باید از جای دیگر بدهند. شما دائماً اهل طهارت و پاکی باشید، رزق‌تان وسیع خواهد شد. 💬 عارف بالله علامه حسن زاده آملی(ره)
نمازمقبول🕊 آیت الله جوادی آملی می‌فرمود: دو نوع نماز داریم، 🌱یکی نماز ملفوظ است، یعنی نمازی که انسان فقط الفاظ را می‌خواند و نمازش در محدوده الفاظ است. 🌱دوم نماز مقبول است، یعنی نمازی که انسان را از گناه دور نگه می‌دارد، چون قرآن فرمود: اِنَّ الصَلاه تَنهی عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنکر راه تشخیص نماز مقبول از نماز ملفوظ در این است که،،، اگر نماز صبح توانست تا ظهر انسان را از گناه حفظ کند این نماز، مقبول است، اگر نماز ظهر و عصر توانست تا شب انسان را دور از گناه نگه دارد، چنین نمازی، نماز مقبول است وگرنه نمازی که بعدش گناه انجام شود، نماز ملفوظ است.