#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #کهف، صفحه306، آیات 12 تا 25
🗓1399/09/12
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
227.pdf
107.7K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_بیست_و_هفت
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️12. پاسخ بدی با نیکی
🗓1399/09/12
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل
🔸موضوع: وصول به مقامات با نماز شب
#قنوت_دل #نماز_شب
شماره14
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
227.pdf
107.7K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_بیست_و_هفت
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️12. پاسخ بدی با نیکی
🗓1399/09/12
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی #کلیپ_صوتی
سخنران: رهبر معظم انقلاب
"دشمنی آمریکا با ایران حول محور هستهای نیست"
دشمنی آمریکا با ملّت ایران و با جمهوری اسلامی اصلاً حول محور هستهای نیست؛ این خطا است اگر خیال کنیم که دعوای آمریکا با ما سرِ قضیّهی هستهای است؛ نه، قضیّهی هستهای بهانه است؛ قبل از اینکه مسئلهی هستهای مطرح باشد، همین دشمنیها، همین مخالفتها از اوّل انقلاب بود؛ اگر یک روزی هم مسئلهی هستهای حل شد -فرض کنید جمهوری اسلامی عقبنشینی کرد؛ همانکه آنها میخواهند- خیال نکنید مسئله تمام خواهد شد؛ نه، ده بهانهی دیگر را بهتدریج پیش میکشند.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 7
🌺شاخصها و ملاكهای كلی (قسمت دوم)🌺
انسانها به جهت ساختار مشترك روانی، مشتركاتی دارند؛ درك، باور و داوری مشترك، پسندهای مشترك، تأثرات مشترك، سیره رفتاری و عملكرد مشترك. گزارههای فراوانی در میان توده مردم مورد قبول واقع شده و مشهور گشته است. این قضایای مشهوره، داوریهای عمومی هستند كه از همان ساختار مشترك روانی برخاسته است. توده مردم به اسباب این داوریها و سرّ انتقال به این احكام توجه ندارند و گمان میكنند كه این گزارهها بدون ریشه و سرچشمه، و از پیش خود پدید آمدهاند؛ گویا این گزارهها در جان انسانها حضور داشته است .
عرف به جهت آنكه عقل جمعی انسانی را به صدا در میآورد و زبان گویای فطرت عملی میگردد، نقش بیبدیلی در شناخت حقایق دارد و گونهای ارزش معرفتی در داوریهای عرفی و تشخیص توده عقلا مشاهده میشود.
دین اسلام اجمالاً عرف را محترم شمرده و به تبعیت از آن فرمان داده است. عُرف از ماده «عَرَفَ» به معنای «شناخت» است. وقتی میگوییم فلان چیز عرف است؛ یعنی غالبا مطابق آن عمل میشود، در چشم مردم معهود و شناخته شده است و خلاف آن غیرطبیعی، غیر عادی، ناشناس (منكر) و غریب است. معروف در مقابل منكر نیز، به معنای عملی است كه به رسمیت شناخته شده و در نظر مردم درست جلوه میكند.
پیروی از شیوههای متعارف و مخالفت نكردن با رویه و روند معمول میان مردم و خود را متفاوت از دیگران نشان ندادن، در شرایط عادی توصیه شدهاست. امام علی علیهالسلام به مالك اشتر سفارش كردند كه سنن و هنجارهای رایج میان مردم مصر را رعایت كند:
وَ لاَ تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ اجْتَمَعَتْ بِهَا الْأُلْفَةُ وَ صَلَحَتْ عَلَیهَا الرَّعِیةُ وَ لاَ تُحْدِثَنَّ سُنَّةً تَضُرُّ بِشَیءٍ مِنْ مَاضِی تِلْكَ السُّنَنِ فَیكُونَ الْأَجْرُ لِمَنْ سَنَّهَا وَ الْوِزْرُ عَلَیكَ بِمَا نَقَضْتَ مِنْهَا (نهج البلاغة، نامه 53. )
و آیین پسندیدهای را كه بزرگان این امّت بدان رفتار نمودهاند، و مردم بدان به هم پیوستهاند، و با یكدیگر سازش كردهاند، بر هم مریز و آیینی قرار مده كه چیزی از سنتهای نیك گذشته را زیان رساند، كه پاداش آن برای كسی باشد كه آن سنت را نهاده است و گناه شكستن آن بر تو ماند.
در دیوان منسوب به امام علی علیهالسلام آمده است:
اِذا كُنتَ فی بَلَدَةٍ غَریباً فَعاشِر بِآدابِها؛
هرگاه در یك سرزمین غریب بودی، به آداب آنان عمل كن (بحار الانوار، ج 44، ص 267)
البته در صورتی كه یك سنّت متعارف یا روش معمول، مغایر با حكم خدا و حقایق متعالی باشد، یا مصلحت مهمتری در مخالفت آن وجود داشته باشد، انسان موظف است هم خودش خلاف آن عمل كند و هم دیگران را با قول و عمل خود آگاهی بخشد (ر. ك: جواهر الكلام، ج 13، ص 305)
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_نهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره 10
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» اصول چهارگانه اخلاق از نظر قدما / قسمت دوم🌷
اکنون باید دید این اصول چهارگانه (جهت مرور و یادآوری به قسمت اول همین موضوع رجوع شود) از کجا بدست آمده است؟
علمای اخلاق در پاسخ این سؤال می گویند: نفس انسان دارای سه قوه است:
1- قوه تشخیص و ادراک.
2- قوه جلب منافع یا «جاذبه» و به عبارت دیگر «شهوت» (به معنی وسیع کلمه).
3- قوه دفع ضرر یا «دافعه» و به عبارت دیگر «غضب».
اعتدال هریک از این سه قوه یکی از فضائل اخلاقی را تشکیل می دهد که به ترتیب حکمت، عفت و شجاعت نامیده می شوند.
و اگر دو قوه شهوت و غضب در اختیار قوه تمیز و ادراک قرار گیرد «عدالت» حاصل می گردد.
به عبارت دیگر، تعادل قوای سه گانه مزبور هرکدام به تنهایی فضیلتی است، ولی ترکیب آنها به یکدیگر که همان پیروی نیروی شهوت و غضب از نیروی «ادراک» است فضیلت دیگری خواهد بود، زیرا بسیار می شود که انسان شجاعت دارد و مثلًا در میدان جنگ بدون جهت نمی ترسد ولی این شجاعت ممکن است در راه غلطی اعمال گردد مانند جنگ بخاطر هدفهای پست و بی ارزش در این مورد شجاعت هست ولی عدالت نیست اما اگر این شجاعت در راه یک هدف عالی و عقلانی به کار افتد و با حکمت آمیخته شود عدالت بوجود می آید.
ادامه دارد...
#زندگی_در_پرتو_اخلاق
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #کهف، صفحه307، آیات 26 تا 38
🗓1399/09/13
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#مشق_عشق / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: همان محبت روزهای اول ازدواج #استاد_شهید_مطهری
شماره20
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com