eitaa logo
مترآ
409 دنبال‌کننده
67 عکس
45 ویدیو
1 فایل
*مرکز تحقیقات راهبردی آسیبهای اجتماعی* #آسیب شناسی بر پایه رصد، تجزیه وتحلیل #آسیب زدایی برپایه تحقیق در اسناد بالادستی
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋 قدم زدن در شهر "افتتاح"! 🔸 دعای افتتاح شهری زیبا و منظم و منسجم از "توحید" و "ولایت" است. در لف و نشری بی نظیر بین اسم و مسمی و بین ظاهر و مظهر. 🔸در منطقه توحیدش به زیبایی از اسامی جمال و مهر به جلال و قهر راه کشیده است. از رابطه های زیبای او با بنده لئیم به توحیدی می کشاند که رفعت دهنده مستضعفان و زمین زننده مستکبران، هلاک کننده شاهان و شکننده جبّاران و فریاد رس فریادگران است جوری تصویر می کند که در کمتر دعایی نمونه دارد. 🔸سپهر اعلای توحید با این رویکرد اجتماعی-سیاسی به منطقه نورانی نبوت و ولایت متصل میشود. رسول اعظم الهی با اوصافی بی نظیر ستایش و اوصیاء ارجمندش شمارش می شود تا به وصیّ خاتم و امام مطلق حجت خدا در عالم(روحی له الفداء) می رسد. همان حرفهای توحیدی اینجا در مظهر و آیینه ولیّ مطلق تفصیلا بیان میشود... 🔸دعای افتتاح نسبت سلوک عرفانی در مقامات توحید و توحّد را با فعالیت اجتماعی-سیاسی مهذّب، عدالتخواهی و یاری مستضعفان به زیبایی نگار گری کرده است. 🔸به سالک جواب می دهد چرا باید در کنار سیر انفسی خود در مقامات ولیّ خدا، خواهان ظهور آفاقی او در این نشئه مُلکی بود و با رهبت از همه دنیا و مافیها، برقراری دولت کریمه را رغبت داشت؟! 🔸به سالک نشان می دهد چگونه رفتن به سمت "سلم مطلق" از نبرد با جبّاران و مستکبران می گذرد؟! 🔸نگاه ترکیبی و کل نگر به دعای افتتاح و دیدن آن بسان یک شهر زیبای به هم پیوسته و منسجم شرط بهره بردن از آن است. قدم زدن در کوچه باغ های مطرّای آن، ربط زیبا و بی نظیر عرفان و حماسه، توحید و ولایت، سلوک و مبارزه، مراقبه و انقلابی بودن و... را به عالی ترین وجه تصویر کرده و در تالی متفطن خود مصوّر می کند. 🔸دعای افتتاح قرار هر شب اهل سلوک و انتظار با مولای باطن و ظاهر مهدی آل محمد(ص) است. با تأمل و توجه بخوانیم و به موحد مطلق تشبّه پیدا کنیم. التماس دعا 📝 محسن قنبریان ۹۸/۲/۱۶ ☑️ @m_ghanbarian
6.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜ رمضان با رو سفیدان ⚜ در دامنه گر مانی و قله نیایی پرهای پرواز هم برایت چاره ساز نیست. به مترآ بپیوندید وزنجیره تبیین باشید👇👇 @mtra1395
⚜۱۰فروردین_سالگرد رحلت آیت الله بروجردی سلام الله علیه ⚜ به"مترآ"بپیوندید و زنجیره تبیین باشید👇 @mtra1395
مترآ
⚜۱۰فروردین_سالگرد رحلت آیت الله بروجردی سلام الله علیه ⚜ به"مترآ"بپیوندید و زنجیره تبیین باشید👇 @mtr
⚜۱۰فروردین_سالگرد رحلت آیت الله بروجردی سلام الله علیه ⚜ 💠آیت الله علوی گرگانی از مراجع شیعه و شاگرد امام راحل درباره احترام امام ره به استادش چنین می‌گویند: یادم هست که یک‌بار در درس، مرحوم امام ره با آوردن اسم آیت‌الله بروجردی لقب «سلام الله علیه» را به‌کار بردند در حالی که رسم این است بعد از نام امام معصوم «سلام الله علیه» می‌گویند. یک عده طلبه‌ها مختصری لبخند زدند که گویا امام اشتباه کرده است! امام تا متوجه لبخند آنها شدند شروع به تعظیم مقام آیت‌الله بروجردی کردند و چندبار دیگر لفظ سلام الله علیه را تکرار نمودند و فرمودند: "شما مرحوم آیت الله بروجردی را نشناختید". 💠حال چه سرّ و رازی است حضرت امام ره که عدم لفاظی وتعارفات بیجا از خصلتهای بارزشان هست از (سلام الله علیه) که حوزویان می‌دانند چه بار معنایی عمیقی دارد استفاده می نمایند؟ پاسخش واضح است اما ۱.بعد از شناخت تمام ابعادشخصیتی و فعالیتهای علمی، سیاسی، دینی و فرهنگی آیت الله. ۲.باتوجه به درک صحیح از مقتضیات عصر آیت الله. 💠تعظیم وتکریم مکرر حضرت روح الله ره در خصوص این مرجع عالیقدر مرا بر آن داشت تا در آستانه شصت و دومین سالگرد رحلت آیت الله بروجردی، قریب به صد سند را بررسی کنم که از هرکدام میتوان به ابعاد تاثیر گذار ایشان در دوره زعامت حوزه های علمیه ومرجعیت عامه شان پی برد که حتی بیان عناوین آن، در این مختصر نمی‌گنجد. ایشان از جمله فقها و مراجع تقلیدی بودندکه در طول عمر با قلم و تالیف سرو کار داشتند. هنوز سن ایشان به ۳۰ سال نرسیده بود که نوشتن حاشیه کفایه الاصول استادش آخوند ملامحمدکاظم خراسانى را آغاز کردند. خود ایشان مى فرمودند : "زیاد چیز نوشته ام بعضى تمام و قسمتى ناتمام و بعضى هم براثر نقل وانتقال از بروجرد به قم مفقود شده است." 💠آنچه امروز اندیشمندان علوم اسلامی - انسانی خصوصا حوزویان باید بدان عنایت داشته باشند *تالیفات گهربار* است. در پیچیدگی های جامعه امروزی، جای خالی تالیفات حلّال مسائل پیش روی نظام به وضوح پیداست. مرحوم آیت الله بروجردی در خصوص تالیف مدقّانه مکرر به فضلا و طلاب مى فرمودند : "چیزى بنویسید که همه طبقات استفاده کنند واهل فن نیز خورده نگیرند." 🇮🇷پاینده ایران اسلامی سهیل توانائی به"مترآ"بپیوندید و زنجیره تبیین باشید👇👇 @mtra1395
⚜رمضان با روسفیدان⚜ لاجرم هرکس در این دنیا به چیزی دلبسته و به چیزهایی وابسته میشود. خوشا آنکه دلبسته حق باشد و در این رنگارنگهای روزگار، وابسته اولیاء الله. 🇮🇷پاینده ایران اسلامی به مترآ بپیوندید و زنجیره تبیین باشید. @mtra1395
💢چرا برخی از مطالبات مردمی به نتیجه نمیرسد؟!(قسمت5⃣) (تصویر شماره یک) به مترآ بپیوندید وزنجیره تبیین باشید👇👇 @mtra1395
💢چرا برخی از مطالبات مردمی به نتیجه نمی‌رسد؟! (قسمت5⃣) (تصویر شماره دو) به مترآ بپیوندید وزنجیره تبیین باشید👇👇 @mtra1395
💢چرا برخی از مطالبات مردمی به نتیجه نمیرسد؟!(قسمت5⃣) در هر مطالبه و تحقیق باید یک نکته مهم را رعایت کرد و آن اینکه باید غرض و فایده ای عقلانی داشته باشد. باید توجه داشت که هر تحقیقی بنا به مناسبات متعدد میتواند اغراض و فوائد مختلفی را دارا باشد. 🔰به طور کلی، اغراض و اهداف دو دسته اند: ۱) غرض ذاتی: آنجایی که سوال قطع میشود. ۲) غرض عرضی: آنجایی که سوال قطع نمیشود. (⚠️جهت فهم بهتر تفاوت این دو، تصویر شماره یک را مطالعه کنید.) مسئله اغراض ذاتی و عرضی در پژوهش های اجتماعی نیز خود را نشان میدهد. به عنوان مثال شما در تصویر یک اغراض ذاتی و غرضیِ آسیب شناسیِ پدیده اجتماعیِ خودکشی را ملاحظه می نمایید. 💠 یکی دیگر از ویژگی های مهم پژوهش و مطالبه گری، مشخص کردن حوزه تحقیق یا به عبارتی جامعه تحقیقاتی خود است. این کار کمک بسیار خوبی به پیشرفت مطالبه در مسیر خود میکند و همچنین از انحراف و خطا در روند پژوهش جلوگیری میکند. اصلی ترین حوزه های اجتماعی عبارتند از: ۱) حوزه فرهنگی ۲) حوزه سیاسی ۳) حوزه اقتصادی ۴) حوزه علمی ۵) حوزه امنیتی ۶) حوزه عمرانی ۷) حوزه بهداشتی مطالبه گری که قصد پژوهش دارد، حتما باید حوزه پژوهش خود را مشخص کند. در غیر اینصورت دچار سردرگمی و پراکنده کاری میشود. در کنار مطالب ذکر شده، باید به چند نکته مهم توجه نمود: ✅ حوزه تحقیقاتی باید کاملا مشخص باشد. به عبارتی پژوهشگر باید بتواند به پرسش های زیر پاسخ مناسب دهد: _ منطقه و محل پژوهش کجاست؟! _ جامعه هدف کدام صنف یا قشر هستند؟! _ رده سنی جامعه هدف کدام است؟! _ و... (⚠️جهت مطالعه پژوهش صورت گرفته و عینی تر شدن این نکته، به تصویر شماره دو مراجعه شود) ✅ تعیین دقیق حوزه پژوهش و مطالبه، ما را به حوزه منابع و مآخذ هدایت میکند. ✅ ممکن است برای تحقیقات یک مطالبه، چند حوزه مرتبط در دستور کار قرار گیرد که بلامانع است. ✍🏻 میثم آذرگون 📍مرکز تحقیقات راهبردی آسیب های اجتماعی👇👇👇 @mtra1395
🎭تمدن غربی، "پیرکننده" و تمدن اسلامی، "جوان ساز" است.🎭 🔸️🔸️🔸️@mtra1395🔸️🔸️🔸️ عصری که غرب برای انسان تدارک دیده ۴ویژگی بارز دارد. ❎عصر غرق در شهوات انسانی. ❎عصر فراموشی ارزشهای فطری. ❎عصر بی تفاوتی نسبت به همنوع. ❎عصر ضعف وسستی در مبارزه با ظلم. 🔸️اگر انسان غربی را از بالا نظاره کنیم همگی را به مثابه "پیرمردان وپیرزنانی" می‌یابیم که هیچ قدرتی ندارند. به تبعِ انسانِ غربی، جوامع غربی نیز همچون دهکده هایی هستند که در معرض فرسودگی و رو به فنا هستند. 🔸️انسانِ غربی، پیر است و بی‌قدرت. *نه قدرت عقلی. *نه قدرت عقیدتی. *نه قدرت عملی. وهر ۳ مورد، از نشانه های پیری است گرچه ۲۰ ساله و بزک کرده باشند. _کسی که قدرت استفاده درست از قوای عاقله خویش راندارد پیر است. _کسی که حسن وقبح عقلش، در او شوق وانگیزه ایجاد نمی‌کند دل مرده وپیر است. _کسی که بخاطر سستی وتنبلی قدرت حرکت ندارد و دائم السکون است فرتوت وپیر است. 🔸️🔸️🔸️@mtra1395🔸️🔸️🔸️ انسانِ مورد نظر اسلام، فکور و پر انرژی وباانگیزه ودر یک کلام، " جوان " است گرچه ۹۰ ساله باشد. ✅شناگر قهاری است که در لذات غرق نمی‌شود. ✅به رعایت هنجارها وترک ناهنجارها پایبند است. ✅زمین افتادگان را بلند و همنوعانش را دستگیری می‌کند. ✅در مقابل ظلم سینه سپر می‌کند و اقامه عدل می کند. 💠نه مومن ومسلمان پیر وفرسوده می‌شود ونه کافر ومنافق جوان و باطراوت می‌گردد.پیرزیستن یا جوان زیستن انتخاب با خودماست.لیکن باید توجه داشت گرچه انتخاب، اختیاری است اما پیامد هر انتخاب، اجباری است. 💠 🇮🇷پاینده ایران اسلامی. سهیل توانائی ۱۴۰۲/۰۱/۱۴ به مترآ بپیوندید و زنجیره تبیین باشید. @mtra1395
مترآ
💠 "شَرُّ وُلات" یافتنِ ولیِّ جامعه درصورت عملکرد سوء کارگزاران نظام اسلامی💠 @mtra1395 📨امیرالمومنین علی ع پس ازجنگ جَمَل در نامه اش خطاب به اشعث بن قیس، فرماندار آذربایجان فرازی را دارد که قابل تامّل است. *لعلِّی الَّا اَکُونَ شَرَّ وُلاتِکَ لَکَ، والسَّلام* *امیدوارم برایت بدترین ولی نباشم، بدرود* ⚜کتابت وصدورِ نامه زمانی است که خبر سوء استفاده از بیت المال توسط اشعثی که منصوب شده عثمان بود به امام می‌رسد. ⚜ امام ع هشدار می‌دهد که *پست ومسئولیتت وسیله آب ونان نبوده بلکه امانتی درگردن توست.* کارگزار، اختیاردارِ اموالِ بیت المال نیست که هرگونه بخواهد به مصرف برساند بلکه اهمّ امورمسلمین باید مدّنظر باشد. ⚜ ولیِّ جامعه به این حدّ نیز بسنده نمی‌کند و برای روشنتر شدن مساله و معرفی مالک وصاحب حقیقی این اموال می‌نویسد: *فِی یَدَیکَ مَالُُ مِن مالِ اللهِ عَزَّوجَلَّ وَ اَنتَ مِن خُزّانِهِ* بیتُ المال، مالُ الله است و کارگزاران حکومت اسلامی فقط خزانه دار اموالِ اداره، سازمان، ارگان ومجموعه تحت اختیار خویش هستند و منحصراً در کمیت وکیفیتی که ماذون از ولی جامعه هستند می‌توانندمصرف کنند نه فاعلِ مایشاء در مصرف. ⚜ حضرت ع در ختم کلامش در یک عبارت تبشیری_تنذیری بیان می‌دارد: *لعلِّی الَّا اَکُونَ شَرَّ وُلاتِکَ لَکَ، والسَّلام* *امیدوارم برایت بدترین ولی نباشم، بدرود* 🔸️اگر راه طاعت را درپیش گیری، در امان خواهی بود، پس ولیِّ جامعه در حق تو "شرُّ ولات" نیست، بلکه بهترین خیرخواه، راهنما راهبر و رهبر توست. 🔸️اما اگر راه عصیان را انتخاب نمایی، ولی جامعه را در حق خویش "شرُّ ولات" می‌یابی. 🔱 شرُّ ولات بودن یانبودن ولیِّ جامعه نسبت به کارگزاران حکومت اسلامی ، به عملکرد درست یا غلطشان بستگی دارد. 🇮🇷پاینده ایران اسلامی سهیل توانائی مرکز تحقیقات راهبردی آسیبهای اجتماعی. به مترآ بپیوندید و زنجیره تبیین باشید.👇👇 @mtra1395