✍️ ساختار کتاب به نحو کاملتر اینگونه می باشد
بخش یکم: تعامل انسان با خود، شامل دوازده فصل است : فصل یکم : تفکّر و تدبّر * فصل دوم : یادگیری و دانش اندوزی * فصل سوم : کار و تلاش * فصل چهارم : حفظ تن و حرمت اضرار به نفس * فصل پنجم : نظافت و بهداشت * فصل ششم : خوردن و آشامیدن * فصل هفتم : لباس و پوشش* فصل هشتم : زینت و آراستگی * فصل نهم : مسکن و امکانات زندگی* فصل دهم : مسافرت * فصل یازدهم : خواب و بیداری* فصل دوازدهم : تفریحات سالم و ورزش.
بخش دوم: تعامل انسان با همنوعان شامل شش فصل است : فصل یکم : خویشاوندان * فصل دوم : همکیشان ( مسلمانان ) * فصل سوم : بیگانگان * فصل چهارم : مستضعفان * فصل پنجم : مهاجمان و دشمنان * فصل ششم : شهروندان.
بخش سوم: تعامل مردم و نظام اسلامی شامل چهار فصل است : فصل یکم : نظام سیاسی * فصل دوم : نظام اجتماعی * فصل سوم : شهرسازی و شهرداری * فصل چهارم : امور اقتصادی.
بخش چهارم: تعامل انسان با حیوان شامل سه فصل است : * فصل یکم : نگهداری حیوان * فصل دوم : بهره گیری از حیوان * فصل سوم : حقوق حیوان.
بخش پنجم: تعامل انسان با خلقت زیست محیطی شامل نُه فصل است : فصل یکم : محیط زیست * فصل دوم : آب و هوا و خاک حاصل خیز * فصل سوم : درختکاری و جنگل ها * فصل چهارم : فضای سبز و مراتع * فصل پنجم : باد و باران * فصل ششم : نهرها و دریاها * فصل هفتم : راه ها و جاده ها * فصل هشتم : موادّ سوختی * فصل نهم : گردشگری و دیدار شگفتی های تاریخی و طبیعی
خاتمه: 1 . کارها در روزهای ماه قمری 2 . اشارات زمان3 . سنّت ها 4 . اشارات سنّت ها
🔅موسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🍃 حقیقت عرفان
حقيقت عرفان و شهود و نتيجه رياضت و سلوك، رفع حجاب از وجه حقيقت و رؤيت ذُلّ عبوديّت و اصل فقر و تدلّى است در خود و در همه موجودات.
آداب الصلاة؛ ص۱۱
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🍀 هوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ
الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
🍃 عارف به معارف حقّه ارباب معرفت و يقين و سالك طريق اصحاب قلوب و سالكين مىداند كه منتهاى سلوك سالكان و غايت آمال عارفان فهم همين يك آيه شريفه محكمه است.
🍃 و به جان دوست قسم كه تعبيرى براى حقيقت توحيد ذاتى و اسمائى بهتر از اين تعبير نيست؛ و سزاوار آن است كه جميع اصحاب معارف براى اين عرفان تام محمدى- صلّى اللَّه عليه و آله- و كشف جامع احمدى و آيه محكمه الهى سجده كنند و در خاك افتند. و به حقيقت عرفان و عشق قسم كه عارف مجذوب و عاشق جمال محبوب از شنيدن اين آيه شريفه اهتزازى ملكوتى و انبساطى الهى براى او دست دهد كه لباس بيان به قامت آن كوتاه و هيچ موجودى تحمّل آن ندارد. فَسُبحان اللَّه ما أَعْظَمَ شأنَه وأَجلَّ سُلْطانَه وَأَكرَمَ قَدْرَهُ وَأَمنعَ عِزَّهُ وأَعزَّ جنابَه.
🍃آنها كه به كلمات عرفاى شامخ و علماى باللَّه و اولياى رحمان خرده گيرى مىكنند خوب است ببينند كدام عارف ربّانى يا سالك مجذوبى بيشتر از آنچه اين آيه شريفه تامّه و نامه قدس الهى متضمن است بيانى كرده يا تازهاى به بازار معارف آورده؟ اينك اين كريمه الهيه و آن كتب مشحونه از عرفان عرفا. گرچه اين سوره مباركه «حديد»، خصوصاً اين آيات شريفه اوّل آن، مشتمل بر معارفى است كه دست آمال از آن كوتاه است، ولى به عقيده نويسنده اين آيه شريفه خصوصيت ديگرى دارد كه ديگر آيات را نباشد.
🍃 و بيان اوّليت و آخريت و ظاهريت و باطنيت حق چيزى نيست كه به بيان آيد يا قلم را جرئت جسارت باشد؛ پس بگذريم و ادراك آن را به قلوب محبين و اوليا واگذار كنيم.
📖 شرح چهل حديث ؛ صص۷۲۹ و ۷۳۰
📚 خمینی (امام)، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، 1 جلد، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی - ایران - قم، چاپ: 24، 1380 ه.ش.
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
✨ بسم الله الرحمن الرحیم
📑 فهرست تولیدات «مؤسسه معنویت تمدنساز» و «وبسایت رِواق معرفت»
📁 ۱. دورههای آموزشی
📁 ۲. تصویرنگاشتها
📂 ۳.ویدئوکستها و کلیپها
📂 ۴. کتب
📂 ۵. مقالات، یادداشتها و متون علمی
📂 ۶. صوتهای موضوعی
📂 ۷. اخبار و اطلاعرسانی
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
مؤسسه معنویت تمدنساز
✨سلسله جلسات تدریس کتاب مفاتیح الحیاه اثر علامه جوادی 🕰 سه شنبه ها ساعت 21 🔅موسسه معنویت تمدن ساز
يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هٰذَا.mp3
1.62M
🍃 و لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِهَا لَوْ لاَ أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ ▫️و اسْتَبَقَا الْبَابَ وَ قَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَ أَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً إِلاَّ أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ▫️قالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي وَ شَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ أَهْلِهَا إِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَ هُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ▫️و إِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَ هُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ ▫️فلَمَّا رَأَى قَمِيصَهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ ▫️يوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هٰذَا وَ اسْتَغْفِرِي لِذَنْبِكِ إِنَّكِ كُنْتِ مِنَ الْخَاطِئِينَ
📎 تلاوت ناب و تاثیرگذار | شحات انور
🆔 @mtsaz_ir
مفاتیح الحیاه 2.mp3
8.57M
✨ مفاتیح الحیاه | جلسه دوم
تلاش کتاب مفاتیح الحیاه برای تمدن سازی با استقرار فرد و اجتماع در سفر چهارم | سفر من الخلق إلی الخلق بالحق | بشر و عمران و آبادانی زمین | کیفیت آبادانی زمین | رابطه ایمان با آباد کردن زمین | پیامد ناگوار مخالفت با فرمانِ آباد کردن زمین | مَنْ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَّ افْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ | شرط ایمان و استغفار و توبه برای آباد کنندگان زمین | آبادسازی مراکز فرهنگی | بالإيمانِ يُعْمَرُ العِلمُ
🆔 @mtsaz_ir
🍀عرفان و پنهان کردن سَببیت اشیاء
▫️در عرفان به درستی توجه داده اند که حق تعالی دو نوع سببیت دارد ، و این دو نوع سببیت « پیوسته با هم » دارای معنای محصلی هستند : یکی آن نوع از سببیت که «سبب سازی » نامیده می شود و بر نوع تأثیر اسباب ، البته به حکم مظهریت آنان ، صحه می گذارد؛ و دیگری نوعی دیگر از سببیت که « سبب سوزی » نامیده می شود ، و حق تعالی را با هر موجودی به گونه خاص مرتبط می کند . به دقت توجه کنید که سبب سوزی غیر از «سببیت سوزی» است .
▫️عرفان هرگز سببیت را نفی نمی کند؛ زیرا خدا سبب اصلی هر چیزی است؛ بَل فقط عنایت موحد را به مبدأ اسباب متوجه می سازد و سببیت اشیای دیگر را نهان می کند .
▫️مسئله علیت اگر درست فهمیده نشود ، معمولاً نوعی شرک رقیق را در بر دارد . به این شرک رقیق ، در آیه «و ما یُؤمِنُ اَکثَر ُهُم بِالله اِلّا و هُم مُشرِکون» اشاره شده است . آدمی در مواردی با اذعان به سببیت حق تعالی ، همچنان بر این پندار است که اگر این یا آن سبب دیگر نباشد ، امر مورد نظرش تحقق نخواهد یافت .
▫️این نگاه باعث می شود سببیت آن چیز یا چیزهای دیگر در عرض سببیت حق تعالی پنداشته شود و حال آنکه نه انتساب وجود و نه انتساب کمالات وجود به هیچ چیز دیگری حقیقتاً روا نیست؛ چه رسد به اینکه آن چیز دیگر در وجود یا کمالات وجود در عرض حق تعالی شمرده شود .
#توحید_عرفانی
#علیت
📖 تحریر ایقاظ النائمین ؛ ج 1، صص 530 و 531
📚 جوادی آملی (آیت الله) ؛ عبدالله؛ تحریر ایقاظ النائمین؛ نشر اسراء، قم، چاپ 1 ، 1394 ه ش.
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🍃بسيارى و بلكه عمده معارف الهى در فلسفه اسلامى، خصوصاً در حكمت متعاليه، كه اكنون مبرهن و مسلّم و قطعى است و در قلّه معارف الهى قرارگرفته است آغازش الهاماتى است كه روشندلان از مضامين آيات و روايات و ادعيه اسلامى گرفتهاند.
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🌷 "هوالعلیم"
🌀 ۱. دسترسی آسان به دورههای آموزشی «مؤسسه معنویت تمدنساز»
● ۱. سبک زندگی توحیدی
● ۲. انسانشناسی عرفانی
● ۳. تفسیر آیات عرفانی قرآنکریم
● ۴. شرح دعای افتتاح
● ۵. بررسی خودکشی و پوچی از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامی
● ۶. راهکارهای معنوی در مواجهه با افسردگی
● ۷. سلسله دروس آشنایی با فرق انحرافی
● ۸. سلسله دروس علم کلام | با رویکرد فلسفی و عرفانی
● ۹. سلسله دروس شرح «فصّ حکمةٍ عصمتیّةٍ فی کلمةٍ فاطمیّة»
● ۱۰. عرفان اسلامی؛ نظری و عملی
● ۱۱. هوای دوست؛ اصول و مبانی عرفانی امام خمینی رضواناللهعلیه
● ۱۲. سلامت معنوی
● ۱۳. دروس آشنایی با عرفان اسلامی
● ۱۴. هجرت معنوی
● ۱۵. سلسله دروس واکاوی جریان مثبت اندیشی
● ۱۶. تفسیر آیات تربیتی قرآن کریم
● ۱۷. سیره توحیدی حضرت زهرا سلاماللهعلیها
● ۱۸. طریقت علوی علیهالسلام
● ۱۹. جایگاه عشق در عرفان اسلامی
● ۲۰. راهکارهای معنوی در مواجهه با سوگ و مرگ
● ۲۱. آشنایی با عرفان واره حلقه دوره مقدماتی
● ۲۲. آشنایی با عرفان واره حلقه دوره تکمیلی
● ۲۳. جریانشناسی دوره مقدماتی «سنّت و تجدّد»
● ۲۴. آشنایی با نرم افزارهای علوم اسلامی و ابزارهای پژوهش نوین
● ۲۵. توحید در عرفان اسلامی و عرفان وارهی حلقه
● ۲۶. حق و تکلیف پیرامون انتخابات
● ۲۷. معرفتنفس
● ۲۸. مفاتیحالحیاة
● ۲۹. دوره آموزش کلام (درسی حوزوی)
● ۳۰. مبتلای عشق
● ۳۱. نفسشناسی
● ۳۲. مستوره
● ۳۳. نقد صوفیان فرقهای و تصوف بازاری
● ۳۴. شرح مثنوی معنوی
● ۳۵. برنامۀ شعبده شوم (رادیو گفتگو)
● ۳۶. برنامۀ نجات از حلقه (شبکۀ جهانی ولایت)
● ۳۷. برنامۀ ناگفتههای ادیان (شبکۀ جهانی ولایت)
● ۳۸. بررسی نهضتهای اسلامی
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🍀 یا رب...
🍃یا رب به محمد و علی و زهرا
🍃یا رب به حسین و حسن و آلعبا
🍃کز لطف برآر حاجتم در دو سرا
🍃بیمنت خلق یا علی الاعلا
📖 رباعیات ابوسعید ابوالخیر
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🍃 سبک زندگی توحیدی
🌙 تحریر سلسله جلسات حجت الاسلام امین شمشیری در ماه مبارک رمضان 1442 قمری
✍️به کوشش : سید محمود موسوی زاده
☑️ به زودی...
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🌷 "هوالعلیم"
🌀 ۲. دسترسی آسان به تصویرنگاشتها
۱. تصویرنگاشت «واکاوی جریان مثبتاندیشی»
۲. تصویرنگاشت «نقد عرفان واره حلقه»
۳. تصویرنگاشت «سخن بزرگان»
۴. تصویرنگاشت «مسئلۀ حجاب»
۵. کتابنگاشت «سبک زندگی توحیدی»
۶. کتابنگاشت در هوای دوست»
۷. کتابنگاشت «تربیتی»
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🍃 چرا برخى با فلسفه و عرفان مخالفت مىكنند؟ [علامه طباطبایی] فرمودند: به نظر مىرسد با اصطلاحات مربوطه خوب آشنا نيستند و اشكالاتى كه مىگيرند وارد است، اما فلسفه و عرفان چيزى نمىگويد كه آن اشكالات بر آن وارد باشد.
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
✨ مفاتیح الحیاه | جلسه سوم
🎙 فایل صوتی تدریس جلسه سوم کتاب مفاتیح الحیاه توسط حجتالاسلام شمشیری به همراه عناوین مطرح شده در این جلسه در سایت مؤسسه معنویت تمدنساز به آدرس زیر قابل دریافت است.
🍃 دریافت فایل صوتی
🆔 @mtsaz_ir
🍀 رفق و مدارا در عبادات
یکی از شروط عامه ادعیه و اذکار و عبادات رعایت رفق و مدارا است که اگر مراعات نشود برای سالک بسیار مضر است و نفس پَس می زند و از عبادت دلسرد می گردد. عبادت باید همیشه از سر عشق و توأم با حال إقبال باشد و انجام آن با کراهت مضرّ است.
تشخیص میزان کشش نفس و قدرت آن در برخی موارد سهل است ولی در بعضی موارد کار مشکل می شود، خصوصا وقتی که آتش عشق شعله ور شده و سالک فقط به حال فعلی خود نظر دارد و آینده را نمی بیند، در این حال از سر شوق، مدام به انواع طاعات و عبادات می پردازد و باری سنگین بر دوش نفسش می نهد، تا آنکه چون آن حالت عشق موقتی از نفسش رخت بربست، یکباره احساس خستگی شدید و بی رغبتی آن چنان بر او مستولی می گردد که حتی به عبادات جزئی و مختصر نیز تمایل نشان نمی دهد.
روی این جهت، تمییز این موارد محتاج استاد خبير و بصیر و راه رفته است و در صورتی که دسترسی به چنین استادی نباشد باید جانب احتیاط را مراعات کرد.
یکی از شاگردان ایشان (= علامه طهرانی) از خدمتشان پرسیده بودند: آیا در حرم زیارت جامعه کبیره بخوانیم؟ فرموده بودند: بخوانید ولی هر وقت ورق زدید تا ببینید چند صفحه باقی مانده است دیگر ادامه ندهید.
از این جمله کوتاه نشان می دهد که مسأله رفق و مدارا چقدر دقيق و لطيف است و تا چه حدی باید در آن تأمل و دقت نمود.
📖 نور مجرد؛ ج2، ص 363.
📚حسینی طهرانی (آیت الله)؛ سید محمدصادق؛ نور مجرد، موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام، مشهد، چاپ اول، 1437 ه.ق.
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir
🍃 روش معرفتى مولانا از كشف و شهود عالى برخوردار است.
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir