🍀 محراب انديشه
باید از آفاق و انفُس بگذرى تا جان شوى
و آنگه از جان بگذرى تا در خور جانان شوى
طُرّه گيسوى او در كف نيايد رايگان
بايد اندر اين طريقت پاى و سر چوگان شوى
كى توانى خواند در محراب ابرويش نماز
قرنها بايد در اين انديشه سرگردان شوى
در ره خال لبش لبريز بايد جام درد
رنج را افزون كُنى، نى در پى درمان شوى
در هواى چشم مستش در صف مستان شهر
پاىكوبى، دستافشانىّ و همپيمان شوى
اين رهِ عشق است و اندر نيستى حاصل شود
بايدت از شوق، پروانه شوى، بريان شوى
📖 ديوان امام؛ ص ۱۸۵.
📚 خمينى، سید روحالله(امام)؛ ديوان امام؛ چ۴۲، تهران، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينىسلاماللهعلیه، ۱۳۸۳ ه.ش.
✨ مؤسسه معنویت تمدنساز
🆔 @mtsaz_ir
📚 معرفی آثار مؤسسه معنویت تمدنساز
📖 سبک زندگی توحیدی
✨ تحریر سلسله جلسات حجتالاسلام امین شمشیری در ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ قمری/ به کوشش سیدمحمود موسویزاده.
🍃 معرفت مایه حیات آدمی است و هیچ معرفتی همسانِ شناخت خداوند متعال و معرفت توحیدی نیست. به همین خاطر است که هیچ حیاتی همتای سبک زندگی توحیدی نخواهد بود تا آنجایی که امامِ عارفان حضرت علی بن ابیطالب سلاماللهعلیه معرفت توحیدی را عامل حیات و حياتِ جان دانستهاند: «التَّوحيدُ حَياةُ النَّفسِ».
🍃 انسان فطرتی توحیدی و خداجو دارد و زندگی موحدانه با التزام به همۀ لوازم توحیدی، رفاه آخرت و آسایش دنیا را به همراه خواهد داشت. در روزگاری که افکار و مکاتب مختلف فکری سبکهای متنوعی برای زندگی انسان پیشنهاد میدهند، شایسته است باورمندان به خداوند سبک و روشی را برگزینند که ضامن دنیا و آخرت و زندگی اَبدی آنان باشد؛ یعنی «سبک زندگی توحیدی».
🌱 نوشتار حاضر تحریری از سلسله جلسات حجتالاسلام امین شمشیری در ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ قمری / ۱۴۰۰ شمسی است که به همت مؤسسات «آموزش عالی حوزوی حضرت امام خمینیرضواناللهتعالیعلیه» و «معنویت تمدّنساز» در بیستوهفت جلسه برگزار شده است.
🔅مؤسسه معنویت تمدنساز
🆔 @mtsaz_ir
✨ دسترسی آسان به «سخن بزرگان»
۱.معرفت توحیدیِ خالص
۲.ضرورت معنویت
۳.ميزان در رياضت حق و باطل
۴.تارك الصلوة را بل تارك النوافل را دم از عرفان زدن غلط اندر غلط است
۵. زبان رائج عرفا و متذوّقین اسلام
۶.حجاب خودبینی و خودپرستی
۷.محبت خدایی
۸. قلّه معارف الهى
۹.مولوى حرفى غير از قرآن ندارد
۱۰.ملاى رومى
۱۱. [شاهرود] منطقۀ معلمان دين و اخلاق
۱۲.لزوم «مراعات» احوال ادبار و اقبال نفس
۱۳.روشن ترين دليل پایبندى جدى مولوی به اسلام
۱۴.سیر صعودی خوردنیها و نوشيدنیهای حرام
۱۵. مذمت تكفير و توهين كوركورانه
۱۶.توحيدِ عارف
۱۷.حسنۀ دهر
۱۸.سیاست بر محور معنویت
۱۹.بی رونقی فلسفه وعرفان درعصرشاه سلطان حسین
۲۰.امتداد اجتماعی فلسفه
۲۱.حقیقت عرفان
۲۲.آغاز و ریشهٔ عمده معارف عرفانی
۲۳.چرا برخی با فلسفه و عرفان مخالفت می کنند؟
۲۴.روش معرفتی مولانا
۲۵.اخلاص
۲۶.معنای صحیح عرفان
۲۷.خلوص عارفان نسبت به اسلام
۲۸.فلسفه نردبان معرفت الهی
۲۹.دانش بایسته و کردار شایسته
۳۰.فیلسوفان عارف
۳۱.طهارت از گناه
۳۲.دوبال سعادت
۳۳.شاگردان پر برکت مرحوم قاضی
۳۴.ارتباط فقها و عرفا
۳۵.اوج عبادات
۳۶.تقویت فلسفه ی صدرا
۳۷.اخلاص بنای دین
۳۸.سختی حق الناس
۳۹.اندیشه های ناب حافظ
۴٠.معنای لهو
۴۱.علوم دینی و تذهیب ظاهر و باطن
۴۲.آداب مثنوی خوانی
۴۳.خطر حضور شیطان
۴۴.حقیقت عبودیت
۴۵.غایت اخلاص
۴۶.جایگاه مراقبه در سیر و سلوک
۴۷.ایمان شرط وصول به کمال
۴۸.محبت ، اساس دین
۴۹.آثار طهارت مادر بر فرزند
۵٠.مداومت بر اعمال صالح
۵۱.انسان و ایمان
۵۲.مراقبه، شرط تاثیر عمل
۵۳.استاد سلوکی
۵۴.معرفت نفس تنها راه وصول به معرفت حقیقی
۵۵.تاثیرات سبک زندگی بر قلب
۵۶.عمل به نیت قرب
۵۷.ورزیده شدن جان سالک با ریاضت
۵۸.خطر تحریف
۵۹.تقوا در مراقبه و محاسبه
۶٠.اختیاری بودن عصمت
۶۱.قرآن و نجات انسان از تعلقات
۶۲.پرهیز از محرمات
۶۳.محبت به دنیا، مانع شناخت خدا
۶۴.آزادی بازدارنده از آزادی مطلق
۶۵.توجه به ضعف ها راهکار دستیابی به تواضع
۶۶.حیف است بی بهره ازاین جهان بگذریم
۶۷.رسیدن به خداوند با سیر در نفس
۶۸.تفاوت علم به غیب با شهود آن
۶۹.هرکه در طوفان بگیرد دامن تسلیم یار
۷٠.تطابق عوالم وجود
۷۱.تکبر محصول توجه به قدرت ها
۷۲.باز شدن راه در سلوک شبانه
۷۳.ایمان و خوشبینی انسان
۷۴.قضای فرایض فوت شده
۷۵.ایمان و روشنی دل
۷۶.آیا باید بی تفاوت باشیم؟
۷۷.تسبیح و حمد خداوند
۷۸.شرط اتصال به عالم طهارت و رفعت
۷۹.سهل انگاری های خوبان
۸٠.تنازل ننمودن از توحید
۸۱.تفاوت تعظیم و پرستش
۸۲.اثر خوردن غذای شبهه ناک
۸۳.حقیقت توبه
۸۴.عبور از نفس در همین دنیا
۸۵.آثار محبت
۸۶.گذشتن از خود و رسیدن به فناء
۸۷.محبت ریشهی گناه و تقوا
۸۸.عبث بودن خلقت بدونِ انسان کامل
۸۹.آثار مشاهدهی جمال محبوب
۹۰.تا پایان عمر در مقدمه نمانید...
۹۱.لغزشگاه اندیشه
۹۲.رابطهی عمل و هدایت
۹۳.بشر به محبت زنده است
۹۴.تعلقات مانع پرواز انسان
⤴️ فهرست مجموعه تصویرنگاشتها
🔅مؤسسه معنویت تمدنساز
🆔 @mtsaz_ir
🍀 سریان حیات و شعور عمومی
جمله ذرات عالم در نهان
با تو مىگويند روزان و شبان
ما سميعيم و بصيريم و هشيم
با شما نامحرمان ما خامشيم
چون شما سوى جمادى مىرويد
محرم جان جمادان چون شويد؟
از جمادى، عالم جانها رويد
غلغل اجزاى عالم بشنويد
📖 بلخی،جلالالدین محمد(مولوی)؛ مثنوی معنوی؛ ص۲۳۴.
📚 مولانا جلال الدين محمد بلخى(مولوى)؛ مثنوى معنوى؛ چ۱، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى، ۱۳۷۳ه.ش.
✨ مؤسسه معنویت تمدنساز
🆔 @mtsaz_ir
وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ اللَّهُ حَفِيظٌ عَلَيْهِمْ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ.mp3
2.32M
🍃 وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ اللَّهُ حَفِيظٌ عَلَيْهِمْ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ | وَكَذَٰلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَىٰ وَمَنْ حَوْلَهَا وَتُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ | وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِنْ يُدْخِلُ مَنْ يَشَاءُ فِي رَحْمَتِهِ ۚ وَالظَّالِمُونَ مَا لَهُمْ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ
🍀 و كسانى كه غير خدا را سرپرستان و ياران خود گرفته اند، خدا نگهبان و مراقب بر [اعمال و گفتار] آنان است و تو كارساز و وكيل بر آنان نيستى | و اين گونه قرآنى [به زبان] عربى [فصيح و گويا] به تو وحى كرديم تا [مردمِ ] ام القرى [شهر مكه] و كسانى را كه پيرامون آن هستند، بيم دهى، و آنان را از روز جمع شدن [يعنى روز قيامت] كه ترديدى در آن نيست بترسانى، [روزى كه] گروهى در بهشت اند و گروهى در آتش سوزان | اگر خدا مى خواست آنان را [از روى جبر بر محور هدايت] امت واحدى قرار مى داد، ولى [هدايت اجبارى فاقد ارزش است] هر كه را بخواهد [در صورتى كه ستمكار به آيات خدا نباشد] در رحمت خود در آورد؛ و ستمكاران را هيچ دوست و ياورى [كه از عذاب نجاتشان دهد] نيست.
📎 تلاوت ناب | سوره مبارکه شوری؛ آیات ۸-۶
🔅مؤسسه معنویت تمدن ساز
🆔 @mtsaz_ir