أَنَّ أَهْلَ اَلْبَصْرَةِ كَتَبُوا إِلَى اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَسْأَلُونَهُ عَنِ اَلصَّمَدِ فَكَتَبَ إِلَيْهِمْ بسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ أَمَّا بَعْدُ فَلاَ تَخُوضُوا فِي اَلْقُرْآنِ وَ لاَ تُجَادِلُوا فِيهِ وَ لاَ تَتَكَلَّمُوا فِيهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ فَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّي رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ مَنْ قَالَ فِي اَلْقُرْآنِ بِغَيْرِ عِلْمٍ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ اَلنَّارِ وَ إِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ قَدْ فَسَّرَ اَلصَّمَدَ فَقَالَ اَللّٰهُ أَحَدٌ `اَللّٰهُ اَلصَّمَدُ ثُمَّ فَسَّرَهُ فَقَالَ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. `وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ لَمْ يَلِدْ لَمْ يَخْرُجْ مِنْهُ شَيْءٌ كَثِيفٌ كَالْوَلَدِ وَ سَائِرِ اَلْأَشْيَاءِ اَلْكَثِيفَةِ اَلَّتِي تَخْرُجُ مِنَ اَلْمَخْلُوقِينَ وَ لاَ شَيْءٌ لَطِيفٌ كَالنَّفْسِ وَ لاَ يَتَشَعَّبُ مِنْهُ اَلْبَدَوَاتُ كَالسِّنَةِ وَ اَلنَّوْمِ وَ اَلْخَطْرَةِ وَ اَلْهَمِّ وَ اَلْحَزَنِ وَ اَلْبَهْجَةِ وَ اَلضَّحِكِ وَ اَلْبُكَاءِ وَ اَلْخَوْفِ وَ اَلرَّجَاءِ وَ اَلرَّغْبَةِ وَ اَلسَّأْمَةِ وَ اَلْجُوعِ وَ اَلشِّبَعِ تَعَالَى أَنْ يَخْرُجَ مِنْهُ شَيْءٌ وَ أَنْ يَتَوَلَّدَ مِنْهُ شَيْءٌ كَثِيفٌ أَوْ لَطِيفٌ وَ لَمْ يُولَدْ لَمْ يَتَوَلَّدْ مِنْ شَيْءٍ وَ لَمْ يَخْرُجْ مِنْ شَيْءٍ كَمَا يَخْرُجُ اَلْأَشْيَاءُ اَلْكَثِيفَةُ مِنْ عَنَاصِرِهَا كَالشَّيْءِ مِنَ اَلشَّيْءِ وَ اَلدَّابَّةِ مِنَ اَلدَّابَّةِ وَ اَلنَّبَاتِ مِنَ اَلْأَرْضِ وَ اَلْمَاءِ مِنَ اَلْيَنَابِيعِ وَ اَلثِّمَارِ مِنَ اَلْأَشْجَارِ وَ لاَ كَمَا يَخْرُجُ اَلْأَشْيَاءُ اَللَّطِيفَةُ مِنْ مَرَاكِزِهَا كَالْبَصَرِ مِنَ اَلْعَيْنِ وَ اَلسَّمْعِ مِنَ اَلْأُذُنِ وَ اَلشَّمِّ مِنَ اَلْأَنْفِ وَ اَلذَّوْقِ مِنَ اَلْفَمِ وَ اَلْكَلاَمِ مِنَ اَللِّسَانِ وَ اَلْمَعْرِفَةِ وَ اَلتَّمَيُّزِ مِنَ اَلْقَلْبِ وَ كَالنَّارِ مِنَ اَلْحَجَرِ لاَ بَلْ هُوَ اَللّٰهُ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لاَ مِنْ شَيْءٍ وَ لاَ فِي شَيْءٍ وَ لاَ عَلَى شَيْءٍ مُبْدِعُ اَلْأَشْيَاءِ وَ خَالِقُهَا وَ مُنْشِئُ اَلْأَشْيَاءِ بِقُدْرَتِهِ يَتَلاَشَى مَا خَلَقَ لِلْفَنَاءِ بِمَشِيَّتِهِ وَ يَبْقَى مَا خَلَقَ لِلْبَقَاءِ بِعِلْمِهِ فَذَلِكُمُ اَللّٰهُ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ عٰالِمُ اَلْغَيْبِ وَ اَلشَّهٰادَةِ اَلْكَبِيرُ اَلْمُتَعٰالِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ .
اهل بصره نامهاى به امام حسين عليهما السّلام نوشتند و در مورد معناى صمد پرسيدند.حضرت در پاسخ آنها نوشت:
بسم اللّه الرحمن الرحيم اما بعد،در قرآن فرومرويد و در آن مجادله و گفتوگو نكنيد و بدون دانش در مورد آن سخن مگوييد،چرا كه از جدّم رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم كه مىفرمود:«هركس بدون علم و دانش در مورد قرآن چيزى بگويد جايگاهش در آتش دوزخ است.»بىترديد خداى سبحان صمد را تفسير كرده و فرموده است:«اللّه احد اللّه الصمد»سپس آن را تفسير كرده و فرموده است:«نزاده و زاده نشده و براى او همتايى نيست.»
«لَمْ يَلِدْ» يعنى:چيز زمخت و غليظى همچون فرزند و ساير چيزهاى غليظى كه از آفريدگان بيرون مىآيد،از او بيرون نيامده و نه چيز لطيفى چون نفس و از او عوارضى همچون چرت،خواب،انديشه، اندوه،خوشحالى،خنده،گريه،ترس،اميد،رغبت،دلتنگى،گرسنگى و سيرى پراكنده و منشعب نشده است.خدا برتر از آن است كه چيزى از او بيرون آيد و چيز غليظ يا لطيفى از او متولّد شود.
«وَ لَمْ يُولَدْ» يعنى از چيزى متولّد نشده و از چيزى بيرون نيامده است،آنسان كه چيزهاى زمخت و غليظ از عناصر خود بيرون مىآيند،چون،حيوان از حيوان،گياه از زمين،آب از چشمهها،ميوهها از درختان و نه آنسان كه چيزهاى لطيف از مركزهاى خود بيرون مىآيند،مانند ديدن با چشم،شنيدن با گوش،بوييدن با بينى،چشيدن با دهان،سخن گفتن با زبان،شناختن و تميز دادن با دل و چون آتش از سنگ،نه بلكه او خداى صمدى است كه نه از چيزى و نه در چيزى و نه بر چيزى است.او پديدآوردندۀ چيزها،آفرينندۀ آنها و آورندۀ آنها به قدرت خويش است كه آنچه براى فنا و نيستى آفريده به مشيّت و به خواستش از هم مىپاشد و متلاشى مىشود و آنچه براى بقا و ماندن آفريده به علمش باقى مىماند.
پس اين خداى صمدى است كه نزاده و زاده نشده و داناى نهان و آشكار است.بزرگ و صاحب برترى است و هيچكس او را همتا نبوده و نخواهد بود.
توحید صدوق / ج ۱ ص ۹۵
🌺میلاد سبط النبي حضرت امام حسین علیه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺
#شعبان
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ ، وَ الزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ فِيما تَغْتَدِي وَتَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصْدِيقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ ، وَالدَّلِيلِ الْعالِمِ ، وَالْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ ، وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ ، فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَأَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ
🌺میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابولفضل العباس عليه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺
#شعبان
https://t.me/musaavi
https://eitaa.com/musaavi_b
درسگفتار کتاب #قبسات
این مجموعه حاصل تدریس استاد سید محمد موسوی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی میباشد که توسط این کانال تدوین شده است و منتشر میشود.
تعداد جلسات: ۴۸ جلسه
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻