📝 بخشی از مقدمه ی استاد آشتیانی بر مشارق الدراری
📆 انتشار به مناسبت روز بزرگداشت زبان و ادب فارسی
كاشانى و قيصرى و جندي و فرغانى و استاد همه آنها قونوى، در فارسى نويسى و تحرير معضلات عرفانى به لسان درى تسلط داشته اند و آثار نفيسى به فارسى تأليف نموده اند.
بر قصيده تائيه ابن فارض از نظر اهميتى كه اين قصيده بىنظير داراست، شروح و تعليقات متعدد نوشته اند.
اولين شارح قصيده، سعيد الدين فرغانى است و به تصريح شارح و بنا بر مقدمه اى كه بر اين شرح صدر الدين رومى مرقوم فرموده است و بنا به تصريح عارف نامدار، شمس الدين ايكى تلميذ صدر الدين قونوى، اين قصيده را عارف محقق، شيخ كبير صدر الدين رومى بعد از رحلت ابن فارض در روم و شام و مصر تدريس فرمود و اصحاب بحث تقريرات اين عارف عظيم را مینوشتند، احدى از تلاميذ از عهده ضبط و تحرير تقريرات استاد- كما هو حقّها- برنيامد، مگر شيخ المشايخ سعيد فرغانى. بنا به تصريح ايكى، صدر الدين قصيده را به زبان فارسى درى تدريس میفرمود، لذا فرغانى شرح خود را به زبان فارسى تحرير نمود و بر آن مقدمه اى نافع كه جهت فهم اصل قصيده مدخليتى تمام دارد، مرقوم داشت و به نظر استاد رسانيد. قونوى بر آن مقدمه نوشت و فرغانى جهت تيمّن و تبرك، مقدمه را در صدر شرح خود و آخر مقدمه قرار داد و استاد به او دستور داد كه اين شرح را به زبان عربى برگرداند، تا محصّلان و محققان عرب زبان از آن استفاده نمايند و قونوى بر مقدمه و شرح، تحقيقاتى نافع و بىنظير- در باب خود- افزود، شرح عربى را «منتهى المدارك» و شرح فارسى را «مشارق الدراري» نام نهاد.
مشارق الدرارى شرح تائيه ابن فارض، مقدمه آشتيانى، ص: 102 و 103
#جمال_جلال
ایتا تلگرام
📝بخشی از شرح استاد سید جلال الدین آشتیانی بر الفصل الثالث في الاعيان الثابتة و التنبيه على بعض المظاهر الأسمائية مقدمه قیصری
📆 انتشار به مناسبت هشتم مهر ماه روز بزرگداشت مولانا جلال الدین رومی
بالاترين مرتبه و درجه علم بهر چيزى «كائنا ما كان»، در موقعى حاصل شود، كه بين عالم و معلوم، يعنى عالم بالذات و معلوم بالذات، جهات مغايرت مرتفع و جهات اتحاد حاصل شود، چون علت جهل و مانع از كمال ادراك، همان غلبه حكم مغايرت و جهات موجب امتياز است؛ چون مغايرت و مابه الامتياز، موجب بعد معنوى و تفرقه بين عالم و معلوم میگردد. هر چه جهت اتحاد بين عالم و معلوم غلبه كند، و جهات موجب تفرقه و امتياز، مغلوب و محكوم گردد، علم تمامتر، هويت و صريح ذات و حقيقت معلوم براى عالم ظاهرتر و بارزتر است.
غلبه جهات وحدت و اتحاد با قرب معنوى ملازمه دارد، بلكه عين قرب معنوى است. لذا مولانا جلال الدين رومى گفته است:
قرب حق از قيد هستى رستن است نى به بالا و به پائين رفتن است
شرح مقدمه قيصرى بر فصوص الحكم، ص: 348
#جمال_جلال
ایتا تلگرام
هدایت شده از انجمن حکمت دانشگاه رضوی
📣 سلسله جلسات «شرح زیارت جامعه کبیره»
🎙با ارائۀ استاد سید محمد موسوی بایگی
🕛 زمان: سهشنبهها، بعد از نماز ظهر و عصر
🕌 مسجد میرزاجعفر
انجمن حکمت دانشگاه رضوی
@anjomanhekmat
May 11
هدایت شده از انجمن حکمت دانشگاه رضوی
📸 #گزارش_تصویری
از برگزاری اولین جلسۀ شرح #زیارت_جامعه_کبیره استاد موسوی بایگی
📆 سهشنبه؛ ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
📚انجمن حکمت دانشگاه رضوی
@anjomanhekmat
هدایت شده از معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
شرح جامعه کبیره جلسه اول موسوی بایگی.MP3
15.2M
📻صوت جلسه اول شرح زیارت جامعه کبیره
🎤 استاد موسوی بایگی
🗓سه شنبه 1402/07/25
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی البَحرِ الزّاخِرِ، زَینِ المَفاخِرِ، الشّاهِدِ لأربابِ الشُّهودِ، الحُجَّهِ علی ذَوی الجُحُودِ، مُعَرِّفِ حُدُودِ حقائِقِ الرَّبانیَّهِ، مُنَوِّعِ أجناسِ العالَمِ السُّبحانیّه، عَنقاء قاف القِدَم، العالی عَن مَرقاه الهِمَمِ، وِعاءِ الأمانةِ ،مُحیط الإمامةِ، مَطلَع الأنوارِ المُصطَفَوی، الحَسَن بن علیِّ العَسکری، علیه صلوات الله المَلِکِ الأکبر.
💐 میلاد امام حسن عسکری فرخنده و شادباش💐
ایتا تلگرام
🧷باز نشر بخشی از مصاحبه علامه استاد سید جلال الدین آشتیانی درباره آیت الله مصطفی خمینی
📆به مناسبت یکم آبان
🏴سالروز شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی
#جمال_جلال
#امام_خمینی
#سید_مصطفی_خمینی
ایتا تلگرام
🧷باز نشر بخشی از مصاحبه علامه استاد سید جلال الدین آشتیانی درباره آیت الله مصطفی خمینی
📆به مناسبت یکم آبان
🏴سالروز شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی
من در یکی از سالهای تحصیلی همراه حاج شیخ محمدرضا مهدوی کنی، آقای امامی کاشانی و چند نفر دیگر از دوستان به قزوین رفتیم تا «سفر نفس» اسفار را در محضر استاد بی نظیر این فن آقای سید ابوالحسن رفیعی قزوینی بخوانیم.
البته ابتدا مرحوم قزوینی سفری به قم آمده بود، من و دوست از دست رفتۀ بسیار عزیزم حاج آقا مصطفی(ره) و گروهی از دوستان نزد آن مرحوم «سفر نفس» اسفار را شروع کردیم.
امام(ره) به ما فرمودند: «اگر بتوانید لااقل دو سال ایشان را در قم نگهدارید، بسیار غنیمت است.» هر چه خواستم ایشان را قانع کنم که مدرّس حکمت متعالیه، اعتقادات طلبه را پی ریزی می کند و کار شما مهم است، و این که علوم آلیه را به قول حضرت عالی همه درس می دهند، ولی ایشان قبول نکردند. بنابراین سفری به قزوین رفتیم تا از محضر این استاد بی نظیر بهره ببریم. بنده پس از چندی به خونریزی بینی مبتلا شدم و حالم به شدت بد شد و ناگزیر به قم برگشتم.
وقتی حاج آقا مصطفی(ره) مرا با رنگ پریده و حال نزار دید، به دست و پا افتاد و مرا به منزل برد و تحت مراقبت قرار داد و غذاهای قوی می داد که تقویت شوم و بهبود یابم. با همه تلاش و دوا و درمان بسیار خون بند نیامد لذا مرا به بیمارستان برد و بستری کرد.
فردای آن روز ساعت هفت صبح امام(س) به ملاقاتم آمد، وقتی مرا با آن حال نزار دید، با ناراحتی فرمود: «چرا گذشته ای به این حال بیفتی. تا کی می خواهید آدم بشوید.» در جواب عرض کردم. «نمی دانم کی می خواهم آدم بشوم! »
خلاصه امام(س) و فرزند باوفای ایشان در حق من بسیار لطف کردند. با این که بیمارستان تجهیزاتی که خون را بند بیاورد نداشت، حاج آقا مصطفی(ره) ترتیبی داد که در خارج از بیمارستان و به صورت خصوصی در نزد پزشکی دیگر که آن تجهیزات را داشت، خونریزی بینی من معالجه شود. پس از معالجه هم ایشان بسیار از من پذیرایی کرد و برای این که از مزاحمت رفت و آمد دوستان در قم آسوده باشم، مرا به تهران و به منزل یکی از دوستان برد که نزدیک منزل شهید مطهری(ره) بود. یک ماه و نیم در منزل آن دوست تحت مراقبت بودم تا بهبود کامل یافتم. پس از بهبودی شبی با ایشان به منزل شهید مطهری(ره) رفته و شام را در خدمت ایشان بودیم و بعد هم به قم برگشتیم.
یادها و یادمانها از آیت الله سید مصطفی خمینی(ره)، جلد 2، ص 97.
#جمال_جلال
#امام_خمینی
#سید_مصطفی_خمینی
ایتا تلگرام