eitaa logo
استاد سید محمد موسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
280 عکس
15 ویدیو
38 فایل
استاد سید محمد موسوی بایگی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی این مجموعه توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود 📬ارتباط با ادمین کانال: @Sohrevardi_97 نشانی در تلگرام: https://t.me/+Q0r8hlZ2J-_ioZlM
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙گفتاری از استاد سید محمد موسوی درباره اربعین حسینی علیه السلام 🔶یکی از خصوصیات در زیارت اربعین، این است که سید الشهدا علیه السلام این قیام را انجام داد و این سختی ها را به جان خود و خانواده خرید لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله بندگان را از جهالت و حیرت خارج کند یعنی فلسفه قیام سید الشهدا و همه آن جریانات و مصائبی که برای حضرت و خاندان حضرت پیش آمد همه برای این بود که از حیرت و ضلالت و جهالت خارج بشود که حیرت و ضلالت و جهالت خود دارای مراتب و درجات است. 1️⃣جهالت فقط این نیست که کسی به احکام ظاهری فقهی آگاه نباشد و مثل اهل خلاف نماز مستحبی را به جماعت بخواند و تخلفات دیگری را انجام بدهد این مرتبه نازل از جهالت است 2️⃣ مرتبه بالاتر این است که در مسائل اعتقادی خودش جاهل باشد کسی که پیامبر را نمیشناسد و از پیامبر فقط یک ظاهر جسمانی میشناسد و جانشین او را همینطور یک ظاهر جسمانی میداند و میگوید پیامبر انسانی بود مثل بقیه جانشینش هم کسی باشد که اهل کمال نباشد این بسیار بد تر از جهالت در احکام است 3️⃣ جهالت در توحید ، کسی که توحید حقیقی را نمیشناسد و اقتضای صمد بودن و احدیت حق تعالی را نمیشناسد این جهالت بدتر از جهالت اولیای الهی است 🔴 روز اربعین چنین ویژگی دارد که سید الشهدا قیام کرد تا همه این جهالت ها از بین برود و مردم به سمت توحید حقیقی و ولایت حقیقی بیایند و بعد در پرتو این شناخت های صحیح، در مقام عمل هم آن احکام نفس الامری الهی را بشناسد. در این روز اگر کسی در جهت غرض سید الشهدا علیه السلام که اصل این قیام را انجام داده است تلاشی نکند یک قدمی در خروج از این جهالت و حیرت برندارد، چیزی بر علمش نیفزاید تا از این جهالت و ضلالت خارج بشود و با آن غرضی که سید الشهدا علیه السلام در این حرکت انجام داده توافق نکرده است. برخی خیال میکنند اقامه و تعظیم این شعائر فقط به این است که برود به مجالس روضه و گریه کنند و به سر وسینه بزند و بیاید بیرون که البته این مهم است ، خیلی هم مهم است باید هم باشد در این شکی نیست اما نباید محدود به این باشد، اینطور شده است که برخی بخواهند به مجلسی بروند میگویند آن آخرش که روضه است و مداحی است برویم و قبلش نرویم. البته مقداری از این، تقصیر طلاب و آخوند ها و منبری ها هم هست که حرف های سودمند برای مردم نمیگویند بلکه حرف های تکراری و عوامانه که مردم به آن آگاهند و دوباره به مردم تحویل میدهند، چنین مشکلاتی در برخی منبری های بی سواد هست. اما به حسب این زیارت شریف که امروز نقل شده است غایت قیام امام حسین ، استنقاذ و بیدار کردن مردم از جهالت و ضلالت است پس ما باید آن هدف را بدانیم و این شعائر ظاهری و گریه در جای خود باشد و در مسیر آن غرض و هدف حرکت کنیم . ✅در جنگ صفین در همان بهبوبه جنگ فردی از امیر المومنین درباره توحید پرسید و خدمت امام عرض کرد که شما میگویید که خدا واحد است یعنی چی ؟ اصحابی که در نزدیکی این ماجرا بودند اعتراض کردند که در میانه جنگ توحید یعنی چه؟ نمیبینی امام در معرکه و معرض جنگ است ؟! حضرت فرمودند رهایش کنید این جنگی که ما داریم با این قوم برای توحید است . تمام این دعوایی که بر سر خلافت بود و بعد به آن جنگ ها انجامید همه برای توحید حقیقی بود ، سید الشهدا همین مسیر را رفتند و برای اینکه مردم را از جهالت و ضلالت نجات بدهند برای همین توحید بود و در رتبه بعد برای ولایت حقیقی . 💡بنابراین اگر عوام توجه به این ندارند خواص که باید توجه کنند و گمان نکنند غرض از این دوماه عزاداری فقط گریه باشد و این ها هیچ جنبشی در ذات انسان و هیچ تحولی در شناخت و معرفت انسان موجب نشود ، این توقف در یک مرتبه محدود است ضمن اینکه آن عزاداری و ذکر مصیبت و گریه و ... همه به جای خود مهم است و باید هم باشد ولی در این بین حداقل از خواص این توقع هست که از آن هدفی سیدالشهدا داشتند که نجات از جهالت بود و هدفی که پدر بزرگوارشان داشتند در آن جنگ و هدف پیامبر هم همین بوده و روشن میشود تمام معصومین همه همین هدف را داشتند و میخواستند همین را بگویند و هرکس به حسب زمان خودش . خلاصه اینکه خواص از این مسیر و هدفی که در این مسیر است غافل نشوند ،ان شا الله خداوند ما را در مسیر صحیح و واقعی ولایت اهل بیت قرار بدهد. ایتا تلگرام
📝 بخشی از مقدمه ی استاد آشتیانی بر مشارق الدراری 📆 انتشار به مناسبت روز بزرگداشت زبان و ادب فارسی ایتا تلگرام
📝 بخشی از مقدمه ی استاد آشتیانی بر مشارق الدراری 📆 انتشار به مناسبت روز بزرگداشت زبان و ادب فارسی كاشانى و قيصرى و جندي و فرغانى و استاد همه آنها قونوى، در فارسى نويسى و تحرير معضلات عرفانى به لسان درى تسلط داشته‏ اند و آثار نفيسى به فارسى تأليف نموده ‏اند. بر قصيده تائيه ابن فارض از نظر اهميتى كه اين قصيده بى‏نظير داراست، شروح و تعليقات متعدد نوشته ‏اند. اولين شارح قصيده، سعيد الدين فرغانى است و به تصريح شارح و بنا بر مقدمه‏ اى كه بر اين شرح صدر الدين رومى مرقوم فرموده است و بنا به تصريح عارف نامدار، شمس الدين ايكى تلميذ صدر الدين قونوى، اين قصيده را عارف محقق، شيخ كبير صدر الدين رومى بعد از رحلت ابن فارض در روم و شام و مصر تدريس فرمود و اصحاب بحث تقريرات اين عارف عظيم را می‏نوشتند، احدى از تلاميذ از عهده ضبط و تحرير تقريرات استاد- كما هو حقّها- برنيامد، مگر شيخ المشايخ سعيد فرغانى. بنا به تصريح ايكى، صدر الدين قصيده را به زبان فارسى درى تدريس میفرمود، لذا فرغانى شرح خود را به زبان فارسى تحرير نمود و بر آن مقدمه ‏اى نافع كه جهت فهم اصل قصيده مدخليتى تمام دارد، مرقوم داشت و به نظر استاد رسانيد. قونوى بر آن مقدمه نوشت و فرغانى جهت تيمّن و تبرك، مقدمه را در صدر شرح خود و آخر مقدمه قرار داد و استاد به او دستور داد كه اين شرح را به زبان عربى برگرداند، تا محصّلان و محققان عرب زبان از آن استفاده نمايند و قونوى بر مقدمه و شرح، تحقيقاتى نافع و بى‏نظير- در باب خود- افزود، شرح عربى را «منتهى المدارك» و شرح فارسى را «مشارق الدراري» نام نهاد. مشارق الدرارى شرح تائيه ابن فارض، مقدمه‏ آشتيانى، ص: 102 و 103 ایتا تلگرام
📝بخشی از شرح استاد سید جلال الدین آشتیانی بر الفصل الثالث في الاعيان الثابتة و التنبيه على بعض المظاهر الأسمائية مقدمه قیصری 📆 انتشار به مناسبت هشتم مهر ماه روز بزرگداشت مولانا جلال الدین رومی بالاترين مرتبه و درجه علم بهر چيزى «كائنا ما كان»، در موقعى حاصل شود، كه بين عالم و معلوم، يعنى عالم بالذات و معلوم بالذات، جهات مغايرت مرتفع و جهات اتحاد حاصل شود، چون علت جهل و مانع از كمال ادراك، همان غلبه حكم مغايرت و جهات موجب امتياز است؛ چون مغايرت و مابه‏ الامتياز، موجب بعد معنوى و تفرقه بين عالم و معلوم میگردد. هر چه جهت اتحاد بين عالم و معلوم غلبه كند، و جهات موجب تفرقه و امتياز، مغلوب و محكوم گردد، علم تمام‏تر، هويت و صريح ذات و حقيقت معلوم براى عالم ظاهرتر و بارزتر است. غلبه جهات وحدت و اتحاد با قرب معنوى ملازمه دارد، بلكه عين قرب معنوى است. لذا مولانا جلال الدين رومى گفته است: قرب حق از قيد هستى رستن است نى به بالا و به پائين رفتن است‏ شرح مقدمه قيصرى بر فصوص الحكم، ص: 348 ایتا تلگرام
📣 سلسله جلسات «شرح زیارت جامعه کبیره» 🎙با ارائۀ استاد سید محمد موسوی بایگی 🕛 زمان: سه‌شنبه‌ها، بعد از نماز ظهر و عصر 🕌 مسجد میرزاجعفر انجمن حکمت دانشگاه رضوی @anjomanhekmat
📸 از برگزاری اولین جلسۀ شرح استاد موسوی بایگی 📆 سه‌شنبه؛ ۱۴۰۲/۰۷/۲۵ 📚انجمن حکمت دانشگاه رضوی @anjomanhekmat
شرح جامعه کبیره جلسه اول موسوی بایگی.MP3
15.2M
📻صوت جلسه اول شرح زیارت جامعه کبیره 🎤 استاد موسوی بایگی 🗓سه شنبه 1402/07/25
فَإِنَّ مَعَ ٱلعُسرِ يُسراً إِنَّ مَعَ ٱلعُسرِ يُسرٗا 🇵🇸 🇵🇸
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی البَحرِ الزّاخِرِ، زَینِ المَفاخِرِ، الشّاهِدِ لأربابِ الشُّهودِ، الحُجَّهِ علی ذَوی الجُحُودِ، مُعَرِّفِ حُدُودِ حقائِقِ الرَّبانیَّهِ، مُنَوِّعِ أجناسِ العالَمِ السُّبحانیّه، عَنقاء قاف القِدَم، العالی عَن مَرقاه الهِمَمِ، وِعاءِ الأمانةِ ،مُحیط الإمامةِ، مَطلَع الأنوارِ المُصطَفَوی، الحَسَن بن علیِّ العَسکری، علیه صلوات الله المَلِکِ الأکبر. 💐 میلاد امام حسن عسکری فرخنده و شادباش💐 ایتا تلگرام
🧷باز نشر بخشی از مصاحبه علامه استاد سید جلال الدین آشتیانی درباره آیت الله مصطفی خمینی 📆به مناسبت یکم آبان 🏴سالروز شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی ایتا تلگرام
🧷باز نشر بخشی از مصاحبه علامه استاد سید جلال الدین آشتیانی درباره آیت الله مصطفی خمینی 📆به مناسبت یکم آبان 🏴سالروز شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی من در یکی از سالهای تحصیلی همراه حاج شیخ محمدرضا مهدوی‏‎ ‎‏کنی، آقای امامی کاشانی و چند نفر دیگر از دوستان به قزوین رفتیم تا «سفر نفس» اسفار را در محضر استاد بی‏‎ ‎‏نظیر این فن آقای سید ابوالحسن رفیعی قزوینی بخوانیم. ‏‏البته ابتدا مرحوم قزوینی سفری به قم آمده بود، من و دوست از دست رفتۀ بسیار عزیزم حاج آقا مصطفی(ره) و گروهی از دوستان نزد آن مرحوم «سفر نفس» اسفار را شروع کردیم. ‏ ‏‏امام(ره) به ما فرمودند: «اگر بتوانید لااقل دو سال ایشان را در قم نگهدارید، بسیار غنیمت است.» هر چه خواستم ایشان را قانع کنم که مدرّس حکمت متعالیه، اعتقادات طلبه را پی ریزی می کند و کار شما مهم است، و این که علوم آلیه را به قول حضرت عالی همه درس می دهند، ولی ایشان قبول نکردند. بنابراین سفری به قزوین رفتیم تا از محضر این استاد بی نظیر بهره ببریم. بنده پس از چندی به خونریزی بینی مبتلا شدم و حالم به شدت بد شد و ناگزیر به قم برگشتم. ‏ وقتی حاج آقا مصطفی(ره) مرا با رنگ پریده و حال نزار دید، به دست و پا افتاد و ‏مرا به منزل برد و تحت مراقبت قرار داد و غذاهای قوی می داد که تقویت شوم و بهبود یابم. با همه تلاش و دوا و درمان بسیار خون بند نیامد لذا مرا به بیمارستان برد و بستری کرد. ‏ ‏‏فردای آن روز ساعت هفت صبح امام(س) به ملاقاتم آمد، وقتی مرا با آن حال نزار دید، با ناراحتی فرمود: «چرا گذشته ای به این حال بیفتی. تا کی می خواهید آدم بشوید.» در جواب عرض کردم. «نمی دانم کی می خواهم آدم بشوم! » ‏ ‏‏خلاصه امام(س) و فرزند باوفای ایشان در حق من بسیار لطف کردند. با این که بیمارستان تجهیزاتی که خون را بند بیاورد نداشت، حاج آقا مصطفی(ره) ترتیبی داد که در خارج از بیمارستان و به صورت خصوصی در نزد پزشکی دیگر که آن تجهیزات را داشت، خونریزی بینی من معالجه شود. پس از معالجه هم ایشان بسیار از من پذیرایی کرد و برای این که از مزاحمت رفت و آمد دوستان در قم آسوده باشم، مرا به تهران و به منزل یکی از دوستان برد که نزدیک منزل شهید مطهری(ره) بود. یک ماه و نیم در منزل آن دوست تحت مراقبت بودم تا بهبود کامل یافتم. پس از بهبودی شبی با ایشان به منزل شهید مطهری(ره) رفته و شام را در خدمت ایشان بودیم و بعد هم به قم برگشتیم. ‏ یادها و یادمانها از آیت الله سید مصطفی خمینی(ره)، جلد 2، ص 97. ایتا تلگرام
فى تفسيرِ البَسْملَةِ: اللّه ُ هُو الّذى يَتألَّهُ إلَيهِ عِندَ الحَوائجِ والشَّدائدِ كُلُّ مَخْلوقٍ عِندَ انْقِطاعِ الرَّجاءِ مِن كُلِّ مَن هُوَ دُونَهُ،وتَقَطُّعِ الأسْبابِ مِن جَميعِ مَن سِواهُ . امام عسكري عليه السلام ـ در تفسير «بسم اللّه الرحمن الرحيم» ـ : اللّه هموست كه هر مخلوقي درهنگام نيازها وگرفتاريها وقتي اميدش ازهمه ، جز او ، قطع مي شود ورشته هر سببي ، جز او ، بريده مي گردد ، به او روي مي آورد . «منتخب ميزان الحكمة» صفحه ۱۸۰ 💐 میلاد مسعود امام حسن عسکری فرخنده و شادباش. https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
جلسه سوم شرح جامعه کبیره.mp3
38.92M
🔈 شرح 🎙استاد 🔸جلسه سوم 🗓 سه شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۰۹ 📚 انجمن حکمت دانشگاه رضوی @anjomanhekmat 🔗 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
ألیسَ الصبحُ بقریب 🇵🇸 🇵🇸
جلسه چهارم ۱۶ آبان_Default_1699375354.mp3
17.14M
🔈 شرح 🎙استاد 🔸جلسه چهارم 🗓 سه شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۶ 📚 انجمن حکمت دانشگاه رضوی @anjomanhekmat 🔗 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ اثرگذاری معرفت به نبی و ولی خدا در سعادت حقیقی انسان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی عالی ترین مراتب معرفت را شناخت درجات پیامبر(ص) و ائمه(ع) دانست و از اثرگذاری آن در سعادت حقیقی انسان سخن گفت. از اینجا بخوانید: https://astan.ir/aRYkMW @razaviac
🔰اثرگذاری معرفت به نبی و ولی خدا در سعادت حقیقی انسان 🔻عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی عالی ترین مراتب معرفت را شناخت درجات پیامبر(ص) و ائمه(ع) دانست و از اثرگذاری آن در سعادت حقیقی انسان سخن گفت. 💠 بیشتر بخوانیم👇 https://news.hozehkh.com/2023/11/08/9604/ 🔹خبرگزاری حوزه علمیه خراسان 🌐 @news_howzehkh
34.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رژیم صهیونسیتی، روی فرعون را سفید کرده است. 🔹 حجت الاسلام سید محمد موسوی بایگی در ابتدای چهارمین جلسه از سلسله جلسات شرح زیارت جامعه کبیره: بزرگترین جنایتکاران تاریخ، این نحوه جنایت را در حق بشریت مرتکب نشده بودند. 🔹هیچ مقطعی از تاریخ نبوده است که غیر مسلمانان، اینچنین سراغ قرآن بیایند! ۱۴۰۲/۰۸/۱۶ 🆔 @anjomanhekmat 🔗 https://t.me/musaavi_b https://eitaa.com/musaavi_b
📚معرفی کتب استاد سید محمد موسوی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی بخشی از مقدمه : هدف ما در این کتاب به توفیق الهی همان مقصود سالکان مکتب تفکیک است، یعنی تلاش در جهت شناخت معارف اهل بیت و تفکیک بین سره و ناسره، که به نظر این حقیر بیشتر در حکمت متعالیه و عرفان اسلامی متجلی شده است تا سایر مکاتب، اگرچه حقیقیت معارف آل محمد (صلي الله علیهم) برتر و والاتر از آن است که در ساحت یک مکتب فکری بگنجد. موضوع این کتاب بررسی و نقد نظرات مکتب تفکیک است و نه نقد چند شخصیت علمی، بلکه در عین احترام به همه بزرگان اهتمام و وجهه نظر ما به افکار و آثار آن هاست. توهین به بزرگان و گذشتگان موجب کسب وجاهت و عظمت برای هیچ کس نمی‌شود بلکه صرفا حقارت ذاتی و بی ریشگی و سبک سری توهین کننده را به نمایش می‌گذارد همچنانکه نقد اندیشه هیچ بزرگی موجب استخفاف او نخواهد بود. ایتا تلگرام
📚معرفی کتب استاد سید محمد موسوی به مناسبت هفته کتاب: ✅مقدمه: این بنده از ابتدای تعلم حکمت علاقه ی خاصی به داشتم و هنگام مطالعه اسفار مکرر به تعلیقات مرحوم آخوند بر شرح حکمة الإشراق مراجعه میکردم. همواره آرزو مند بودم که این تعلیقات ارزشمند به صورت منقح و چشم نواز به چاپ برسد تا خواننده در مطالعه کتاب و حواشی زحمت بصری زائد الوصف نداشته باشد. سال ۱۳۸۰ تصمیم گرفتم این مهم را خود عهده دار شوم و اکنون خدا را شاکرم که پس از حدود ۷سال عمده کار تمام شد. 📔حکمة الاشراق دو شرح مهم دارد که اولین آن توسط حکیم بزرگ شمس الدین محمد شهرزوری و دیگری توسط قطب الدین شیرازی به انجام رسیده است. طبع حجری شرح قطب الدین بر حکمة الاشراق به انضمام تعلیقات صدر المتأهلين در سال ۱۳۱۵ قمری با تصحیح مرحوم شیخ اسدالله یزدی (از مدرسین حکمت مدفون در کوهسنگی) به نفقه مرحوم سید ابراهیم طباطبائی تاجر و به خط مرحوم محمد درجزینی به چاپ رسید. 📖تنها چاپ جدید از این کتاب و بدون تعلیقات، به اهتمام آقای دکتر مهدی محقق صورت گرفته که زحمات ایشان مشکور است. توجه به این نکته ضروری می نماید که تصحیح جناب دکتر محقق با چاپ سنگی و نسخه خطی تفاوت هایی دارد قسمت عمده این اختلافات حاصل حذف، جابه‌جایی یا احیانا تغییر برخی فقرات شرح است که ظاهرا مصحح محترم به انگیزه پرهیز از تکرار عبارات این کار را کرده اند. 📜واضح است که این موارد جز اختلاف نسخ به حساب نمی‌آید بنابراین اشاره ای به آنها نشده و ما جهت حفظ امانت تمام شرح را همانگونه که در چاپ سنگی و نسخ خطی است آوردیم. ایتا تلگرام