⚡️ واکنش غیرمسئولانه مفتی قطر به عملیات وعده صادق
🔹در حالی که بسیاری از مسلمانان آزاده و اکثر جریانهای فکری جهان اسلام، عملیات شب گذشته مجاهدان شیعه ایرانی را تمجید و تحمید کردند، سلفی های جهادی (بویژه تمکینی ها) همسو با سکولارها یا سکوت اختیار یا زبان به طعن گشوده و به تکرار سخنان وحدت شکن ابن تیمیه در مورد شیعه پرداختند.
🔸 در این میان موضع گیری جنجالی محمد بن الحسن ولد الددو ( مفتی قطر و از سلفی های معتدل) دور از انتظار بود. وی نوشت: «تکرار بزرگترین نمایشنامهای که دجالان معاصر دیشب اجرا کردند از روافض ایرانی و صهیونیستها است و مخلصترین و بیشترین پیروان مسیح دجال در آینده نیز روافض ایران و صهیونیستها هستند. خداوند متعال ایشان را نابود کند که از حق رویگردان هستند. از خداوند متعال میخواهم که نیرنگشان را به حقیقتی ضد خودشان تبدیل کند و آنها را به جان هم بیندازد و آتش جنگی خاموشنشدنی را بینشان شعلهور سازد و شرّ آنها و شرّ آنچه بینشان اتفاق میافتد را از ما و تمام مسلمانان دور کند.» این اظهار نظر در میان سلفیه جهادی بازتاب گسترده ای پیدا کرد.
💠 گفتنی است با اینکه اخبار لحظه به لحظه عملیات وعده صادق توسط شبکه های منتسب به اخوان المسلمین منتشر شد، جای خالی بیانیه رسمی از اخوان المسلمین احساس شد. (عدم صدور بیانیه تا این لحظه با وجود صدور بیانیه در اتفاقات متعدد روزمره مثل زلزله و...) هر چند حماس به عنوان شاخه فلسطینی اخوان المسلمین بیانیه ای همدلانه و مسئولانه صادر کرد.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مطالعات اخوان المسلمین
⚡️بازتابِ "وعده صادق" در بین اهل سنت ایران
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
✍ به قلم : علی مقدس
▫️همین دیروز بود که جریان های کنش گر و اپوزیسیون سنی در غرب و شرق کشور، جمهوری اسلامی را به دلیل عدم مواجهه مستقیم با اسرائیل، مورد عتاب وسرزنش قرار می دادند. کسانی که در گلوگاه های رسانه ای خود، یقه پاره کرده که چرا ج.ا.ا در جهت کاهش حملات به غزه،به حمله موشکی علیه اسرائیل اقدام نمی کند. اما از آغاز پاسخ موشکی ایران، رنگ عوض کرده و در دو جبهه کلی (عده ای روزه سکوت گرفته و طیف دیگر به ارائه تحلیل های موجود در جبهه ی صهیونیسم) صف آرایی کرده اند.
▫️ناگفته نماند، بودند علمای اصیل و اسلام شناس شافعی و حنفی در غرب و شرق کشور که در این خصوص واکنش مثبت نشان داده و وعده صادق را فاتحانه تفسیر کردند. لذا واکنش های اهل سنت اصیل و غیر اصیل را در چهار جبهه می توان دسته بندی کرد؛
دسته اول: اهل سنت متعهد و اصیل
در بین علما و شهروندان سنی افراد بسیاری بودند که پاسخ مشروع ج.ا.ا به صهیونیسم را معقول و منصفانه ارزیابی کردند و این دستاورد را جشن گرفتند و در تریبون های فردی و جمعی به تبیین و تقدیر از وعده صادق پرداختند.
دسته دوم: جبهه سکوت
این گروه که خود را منسوب به جامعه اهل سنت معرفی می کنند در برابر سیل عظیم واکنش های مثبت بین المللی، سکوت اختیار کردند. این افراد همان کسانی بودند که پیش از این ایران را به خاطر عدم پرتاب موشک به اسرائیل ناکارآمد و ترسو خطاب می کردند.
دسته سوم: جبهه تحریف
این گروه به پیروی از سکولارهای اخوان مانند: حذیفه عبدالله عزام، عبدالله نفیسی و ...به دنبال آن هستند تا وعده ی صادق را به انحراف اذهان عمومی از جنایات نتانیاهو در غزه به کنسولگری ایران تحریف و متهم سازند. این دسته تلاش می کنند تا بگویند ایران با اقدام مزبور به دنبال کمرنگ سازی جنایات اسرائیل در غزه است در نتیجه منحرف ساختن اذهان از نبرد غزه_ اسرائیل به نبرد ایران_ اسرائیل یعنی پیروزی نتانیاهو.
دسته چهارم: جبهه سانسور
جبهه سانسور را افرادی تشکیل می دهند که وعده صادق را ناموفق تفسیر می کنند. این گروه درصدد آن اند تا با بهره گیری از تاکتیک سانسور عملیات پیروزمندانه ایران را در سیستم پدافندی و پوشالی اسراییل تقلیل و سانسور کنند. آن ها به سیاست انهدام ۹۹درصدی موشک ها و پهپادها و عدم عبور آن ها از حریم هوایی اسراییل، ضریب می دهند.
▫️گفتنی است در بین دسته بندی فوق از تمام جریان های منسوب به اهل سنت وجود دارد که البته جریان های کنش گر و اپوزیسیون یعنی ( مکتب قرآن، جماعت دعوت و اصلاح، وهابیت تبلیغی و مدخلی، جریان مکی، طیفی از سلفی ها و ...) بیشترین سهم در گروه های دوم، سوم و چهارم را به خود اختصاص داده اند.
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
هدایت شده از مطالعات اخوان المسلمین
⚡️وصیت حق نواز جهنگوی؛ "اگر ایران به اسرائیل حمله کرد بر روی قبر من ادرار کنید".
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔸حق نواز جهنگوی مؤسس گروه تروریستی لشکر جهنگوی در یکی از سخنرانی های خود در دهه ۱۹۸۰ گفته است: "اگر ایران به اسرائیل حمله کرد، با خیال راحت روی قبر من ادرار کنید".
🔸این وصیت حق نواز، که کنایه از ضعف و عدم توانایی ج.ا.ا در رویارویی با اسرائیل است؛ کاربران پاکستانی را پس از حمله موشکی ایران به مراکز نظامی اسرائیل، بر آن داشت تا در جستجوی قبر نامبرده بر آیند.
🔸کاربران پاکستانی در واکنش به سخن سرکرده این گروه تروریستی که به سرعت در حال وایرال شدن است به صورت طنز گونه نوشتند: "عمل به وصیت میت واجب است".!
◀️مطالعات اخوانالمسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مسلمنا muslimnair
⚡️نقدهایی بر سریال رمضانی الحشاشین (دومین یادداشت مسْلِمْنا) ✍ به قلم: مهدی علمی دانشور ➣https://ei
⚡️ سریال الحشاشین و معرفی چهار مدل از اصلاح جامعه (سومین یادداشت مسْلِمْنا)
✍ به قلم: سعید خورشیدی
🎥 رمضان هر سال، کشورهای اسلامی به عرصه رقابت بین سریال های متفاوت و رنگارنگ تبدیل میشود. بینندگان مسلمان اعم از ترک، فارس و عرب، رمضان امسال نیز شاهد چند سریال پرطرفدار بودند. مصر و سوریه سالها پیش از اوج گرفتن صنعت سریال های ترکی، برندهای سنتی سریال سازی جهان اسلام و جهان عرب بوده اند و محصولات این دو در کشورهای منطقه رواج قابل توجهی داشته است.
📽 یکی از جنجالی ترین سریال های رمضان امسال و بلکه سالهای اخیر، مسلسل گران قیمت حشاشین بود که توسط پیتر میمی و با حضور ستاره های سینمای مصر نظیر عبدالکریم عزیز ساخته شد.
🎞 نویسنده این سریال در یک مصاحبه تصریح کرد که با روایت داستان حسن صباح و الحشاشین، قصد داشته تا تفکر اسلام سیاسی اخوان المسلمین را مورد هجمه قرار دهد. هدفی که در آن موفق بود و اعتراضات زیادی از سوی اخوان را علیه خود برانگیخت. فیلمنامه این اثر مخلوطی از اطلاعات تاریخی درست و غلط، ابتکارهای نویسندگی و اقتباس از کتاب «سرالحاکم بالله» اثر نویسنده مصری، احمد باکثیر است. (این کتاب، داستان یکی از خلفای فاطمی مصر را نقل می کند که در اثر تعریف های بیش از حد دو نفر از نزدیکانش کم کم باور میکند که مقامی قدسی دارد و بعد از فهمیدن اینکه آن دو فرد یهودی و مجوسی اند و قتل آنها، سر به دیوانگی میگذارد).
🎥 این اثر علاوه بر جنجالی که بواسطه هجمه های غیرمستقیم به اخوان المسلمین داشت، به علت ارائه اطلاعات تاریخی نادرست و همچنین به علت تولید یک اثر تاریخی با لهجه عامیانه مصری نیز مورد اعتراض قرار گرفت.
📽 داستان فیلم در ایران و در روزگار خلافت عباسی بغداد و حکومت سلجوقیان میگذرد. اوضاع عقیدتی مردم به شدت پریشان و نارضایتی از ظلم و فسق در همه اقشار همه گیر شده. فیلم سعی کرده است چهار نوع مدل زیرکانه توسط نخبگان در مقابل این شرایط را نشان بدهد:
1⃣ مدل اول: اصلاح جامعه از طریق حاکمیت و نهادهای رسمی (خواجه نظام الملک)؛
این مواجهه ضمن برخورداری از امکانات و ظرفیت هایی که ایجاد می کند، از طرفی جایگاه امنی نیست و از طرف دیگر جامعه را مجبور به سوء ظن و حذف مخالفان و رقیبان و لو با خشونت می کند.
2⃣ مدل دوم: اصلاح جامعه از طریق ایجاد یک هویت جمعی مشخص و مبارزه مسلحانه (حسن صباح)؛
این نوع مواجهه همان وجه تشابه حشاشین اسماعیلی با اخوان المسلمین و بسیاری از گروه های اسلامی معاصر است. این مواجهه افراد را از امت اسلامی بیرون میکشد و به یک هویت دیگر دعوت میکند و کم کم مصلحت این گروه را در مقابل مصلحت امت اسلامی و جایگاه آن را در مقابل جایگاه رهبران اصلی دین اسلام قرار می دهد.
3⃣ مدل سوم: جستجو و سرخوشی (خیام نیشابوری)؛
این مواجهه را شاید بهتر باشد عدم مواجهه یا فرار از مواجهه بنامیم. این مواجهه به نوعی قائل به آن است که:
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه، چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند!
در این مواجهه مسائل روشن و بدیهی مانند عبادات فردی و مروّت اجتماعی محدود رعایت میشوند؛ اما اساسا اصلاح و عدالت و مفاهیم مانند آن اولویت ندارد.
4⃣ مدل چهارم: اصلاح جامعه از طریق فعالیت علمی (غزالی و عبدالقادر گیلانی)؛
صاحبان این مواجهه نه مانند دسته اول وارد معادلات قدرت میشوند، نه مانند دسته دوم وارد منازعات قدرت میشوند و نه مانند دسته سوم در حیرت و سرگردانی زیست میکنند. بلکه با ارائه تقریر صحیح از دین اسلام سعی در جلوگیری از انحرافات و اصلاح امور دارد.
البته می توان عملکرد افرادی مانند عبدالقادر گیلانی و غزالی را به روش های دیگری نیز تحلیل کرد.
💠 اما آنچه در این اثر به نمایش گذاشته شده، به نظر میرسد قصد دارد نخبگان اسلامگرا را از ورود به حاکمیت و یا مبارزه نظامی منع و به سوی چهارچوب های آکادمیک سوق دهد و زمینه ای ایجاد کند تا تنها چنین جایگاهی برای یک نخبه مسلمان، مدلی مطلوب است.
✅ فارغ از نام و موضوع اصلی این اثر که پیام سلبی آن را نشان میدهد و با اعتماد به روایت های غربی ها از حشاشین است، نسبت به اسماعیلیه از سیاه نمایی هم چیزی فروگذار نکرده و به طور کلی پروژه اثباتی این سریال و هدف اصلی از هزینه برای آن را میتوان ترویج سکولاریسم در جهان عرب معرفی نمود. (این پروژه متفاوت با پروژه اسلام سیاسی به قرائت ترکیه است).
✳️ در سالهای اخیر امارات و مصر به عنوان نماد ها و نمایندگان سکولاریسم عربی از حضور اخوان المسلمین احساس خطر کرده اند و به همین خاطر برای دور کردن ذهن مخاطب از این گروه دست به دامان سینما شده اند. این در کنار مبارزه حقوقی و سیاسی و امنیتی جدی با این گروه است.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡ شکست اسلام سیاسی و پیشتازی اپوزیسیون در کلانشهرهای ترکیه 🎙 اردوغان پس از اعلام نتایج انتخابات: مت
18.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️مقابله با زبان عربی نخستین تغییر انتخابات اخیر ترکیه
🔹 بعد از پیروزی سکولارها و شکست اسلامگرایان در انتخابات اخیر ترکیه، در نخستین سیاست ابلاغی جدید، مأموران شهرداری همه تبلیغات شهری، تابلوها و اِلِمان های زبان عربی فروشگاه ها و اماکن عمومی استانبول، آنکارا و ازمیر را پاکسازی کردند.
🔸بنا به وعده های انتخاباتی حزب پیروز (جمهوریخواه خلق) حذف زبان عربی و مقابله با پناهجویان عرب زبان سوری و عراقی از اولویت های نامزدهای سکولار اعلام شده بود.
✍ پانوشت:
مسئله رویگردانی از خط عربی و اقبال به زبان لاتین کماکان در سپهر سیاست ترکیه سرنوشت ساز است. از یک طرف طریقتهای مذهبی تبلیغات زیادی برای بازگشت خط عربی و ترویج زبان عثمانی انجام و از سوی دیگر احزاب سکولار، عربی را نماد محافظهکاری و ارتجاع می دانند. برخی یکی از دلایل اوجگیری اسلام سیاسی در دهههای اخیر در ترکیه را سیاستهای مدرنیته گرایی آتاتورک در سالهای اول جمهوری به ویژه حذف دفعی خط عربی میدانند. بسیاری از کتیبه ها، سنگ قبرها و آثار باستانی ترکیه به عربی و فارسی است که امروزه با اقدام آتاتورک، نسل جدید قادر به خواندن میراث گذشته خود نیست. در این کلیپ مأمور می گوید که فقط ۲۵ درصد از تبلیغ میتواند به زبان عربی یا زبانهای بیگانه باشد و نسبت عربی به سایر زبان ها یک چهارم است و ۷۵ درصد باید به ترکی نوشته شود.
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #اسلام_سیاسی #اسلام_سکولار
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
41.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️تجربه متفاوت راشد الغنوشی برای اسلام سیاسی
🔹درست یک سال از زندانی شدن راشد الغنوشی رهبر اسلام سیاسی تونس و از مخالفان نظام سیاسی آن کشور گذشت.
🔸 در عنفوان بهار عربی (۲۰۱۱)، راشد الغنوشی [رهبر حرکه النهضه] بعد از چند دوره تبعید و دوری از تونس، به وطن بازگشت و با استقبال مردمی به قدرت (ریاست مجلس) رسید. نهایتا الغنوشی در یک سال پیش توسط قیس سعید (رئیس جمهور تونس) زندانی شد و از سیاست کنار گذاشته شد.
🔴 از نظر کارشناسان مهمترین خطای وی در هنگامه قدرت، زیر پا گذاشتن اصول و عدم مرزبندی اش با سکولارها بود و الغنوشی در زمان حکمرانی بارها اصول را به پای مصلحت و همراهی با سکولارها ذبح کرد.
❌ بازی خطرناکی که نهایتا باعث شد تا وی زیر دست و پای سیاست له شود و نهایتا سکولارها او از سپهر سیاست حذف کردند.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️تجربه متفاوت راشد الغنوشی برای اسلام سیاسی 🔹درست یک سال از زندانی شدن راشد الغنوشی رهبر اسلام سیا
⚡️ حرکه النهضه تونس، جنبشی در برزخ بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار (الاسلام بین الاسلامین)
✍️به قلم: سید علی بطحائی
✂️ برشهایی از متن:
🔹 جنبش النهضه از سال ١٩٨١ میلادی به عنوان یک جنبش اسلام گرای سیاسی و تحت تأثیر معنوی اِخوان المسلمین مصر و انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت.
🔹 راشدالغنوشی رهبر این جنبش کتاب «حرکه الإمام الخمینی (قده) و تجدید حیاه الإسلام» را در راستای این همسویی نوشت. الغنوشی در بدو امر دیدی بسیار مثبت به انقلاب اسلامی داشت ولی بعدها سیری نزولی نسبت انقلاب ایران را طی کرد؛ تا جایی که امروزه حتی مواضع ضدونقیضی از او نسبت به انقلاب و شیعه به گوش می رسد.
🔹 درسالهای2011 تا 2021 میلادی حرکه النهضه کوشید تا از سبک و سیاق دعوت اخوان المسلمین جدا شود و تجربیات متفاوتی را در عرصه مبارزه و سیاست در پیش گیرد. مشکل عمده جنبش النهضه در این دگردیسی، سردرگمی در دوراهی انتخاب اسلام سیاسی و اسلام سکولار بود.
🔹در میان کشورهای شمال آفریقا، تونس بیشترین تأثیرفکری را از غرب و بویژه روشنفکری فرانسه گرفته است و تونس حیات خلوت روشنفکران فرانسوی است. خیابان اصلی تونس (شارع حبیب بورقیبه) از نظر معماری و سبک و سیاق، شبیه ترین خیابان دنیا به خیابان شانزه لیزه پاریس است.
🔹سیاست اسلام گرایی الغنوشی، دَوَرانِ الامر بین الامرین است. او قایل به الاسلام بین الاسلامین است و در نوسان میان اسلام سکولار و اسلام سیاسی است. النهضه سعی می کند با غلبه جریان اسلامگرایی سیاسی، خود را در این برزخ تنظیم کند.
⚡️ به عبارتی به جرئت می توان گفت الغنوشی یک اسلام گراست؛ اما در خیابان شانزه لیزه تونس و در تعامل با نخبگانی غرب باخته و در فشار میان جوانانی اسلامگرای سرسخت و غرب ستیز!!!
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3200-2021-08-07-10-15-22.html
🏷 #اسلام_سیاسی #اسلام_سکولار #حرکه_النهضه #راشد_الغنوشی #تونس
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از «مطالعات جهان عرب»
«از شیخ انقلابی تا شیخ زندانی»
به مناسبت گذشت یک سال از زندانی شدن شیخ راشد الغنوشی رهبر جنبش النهضه تونس یاداشت یک سال قبل(ضروت تفکیک کنشگری «حرکه النهضه» از «حزب النهضه» (تحلیلی بر زمینه های بازداشت شیخ راشد الغنوشی) که تفصیل آن را سایت مسلمنا منتتشرکرده بود، تقدیم می کنم:
🔹اعمال محدودیت بر اسلامگرایان تونسی اصلاً جای خوشحالی ندارد. آنچه در ایران باعث انتقاد برخی کارشناسان به اسلام گرایان تونسی شده است به دلیل عدم تفکیک بین «حركه النهضه» و «حزب النهضه» در تحلیل هاست...
🔸هر چند انقلاب مقدماتی دارد اما در نهایت در یک لحظه رخ می دهد و بعد از آن لحظه، مرحله پیاده سازی آرمان های انقلاب است که کاری بس دشوار است چون هر چند ارمان اسلام گرایان«وصول الی السلطه» در آن لحظه تحقق می یابد اما ابهامات و پیچیدگی های«مابعد السلطه» فراروی آنها قرار می گیرد و باید با گذار از «حکم» به «الحوکمه»(حکمرانی= چگونه حکومت کردن) بپردازند.
🔹خلاصه آنچه در #تونس رخ داد پروژه ای اماراتی- سعودی بود تا حداقل ابزار اسلامگرایان (پارلمان) را از انها گرفته و از شکل گیری بدیلی«اسلامگرایانِ شریک در قدرت» که میتوانست جذابیت زیادی داشته باشد، جلوگیری کند...
نکته آخر اینکه بازیگری اسلامگرایان در کشوری که بخشی از قدرت اند بسیار سخت تر از جایی است که اکثریت اند
ادامه یاداشت در سایت مسلمنا
http://zaya.io/lc2b3
#تونس
#راشد_غنوشی
#النهضه
پینوشت: عکس ۱۳۹۶تونس
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
💥ضروت تفکیک کنشگری «حرکه النهضه» از «حزب النهضه»در تونس (تحلیلی بر زمینه های بازداشت اخیر شیخ راشد الغنوشی)
✍️ به قلم: مختار شیخ حسینی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹اعمال محدودیت های جدید بر اسلامگرایان تونسی اصلاً جای خوشحالی ندارد. آنچه در ایران باعث انتقاد برخی کارشناسان به اسلام گرایان تونسی شده است به دلیل عدم تفکیک بین «حركه النهضه» و «حزب النهضه» در تحلیل هاست. تا قبل از انقلاب تونس ما با حركه النهضه مواجه بودیم که در قامت مهم ترین مخالف حکومت بن علی مبارزه می کرد و نماینده رسمی اخوان و اسلامگرایان سیاسی بود و در این سطح از نقش آفرینی، ارتباط فکری و عملی آن با انقلاب اسلامی نیز هم افق بود.
🔸هر چند انقلاب مقدماتی دارد اما در نهایت در یک لحظه رخ می دهد و بعد از آن لحظه، مرحله پیاده سازی آرمان های انقلاب است که کاری بس دشوار است. چون هر چند ارمان اسلام گرایان «وصول الی السلطه» در آن لحظه تحقق می یابد؛ اما ابهامات و پیچیدگی های «مابعد السلطه» فراروی آنها قرار می گیرد و باید با گذار از «حکم» به «الحوکمه» (حکمرانی=چگونگی حکومت کردن) بپردازند. در واقع حرکه النهضه در فضای مابعد الثوره، بازیگری در کنار چند بازیگر مهم دیگر در نظم بخشی به تحولات پس از انقلاب است و تفاوت مهم اش با تجربه انقلاب اسلامی ایران این است که النهضه، پشتوانه حدود ۹۹درصدی مردم را مانند تجربه ایران را در اختیار نداشت تا نظام مطلوبش را سامان دهد.
🔹از این رو النهضه در مابعد الثوره با واقعیتی مواجه شده که باید به اندازه سهمش از افکار عمومی بازیگری کند، لذا با برخی بازنگری ها در کنگره دهم، خودش را به عنوان (حزب النهضه) مطرح کرد تا در ذیل نظم موجود بر اساس قاعده (علی قدر المقدور) کنشگری کند. (برخی از کارشناسان ایرانی این موضوع را سکولار شدن النهضه می دانند که از منظری می تواند رویکردی واقعگرایانه و عقلانی باشد) و ما می دانیم که حزب درون گفتمان بازیگری می کند و جنبش علیه گفتمان مسلط.
🔸تونس تجربه ای بود که اسلام گرایان سیاسی در جایی که اکثریت نیستند «شریک در قدرت بودن» را تجربه کنند. لذا مقایسه اسلامگرایان تونسی با اسلامگرایان در ایران مابعد انقلاب اسلامی (که اکثریت مطلق بودند و به تاسیس نظام پرداختند) قیاس مع الفارق است. در ایران گذار از جنبش به تاسیس نظام بود اما در تونس (به دلیل عدم پایگاه مردمی) گذار از جنبش به حزب.
🔹 تجربه تونس میتوانست اسلام گرایان سیاسی را در جایی که قدرت تاسیس نظام ندارند، شریک در قدرت بودن را تا حد ممکن تجربه کنند. در مورد تجربه تونس در دهه گذشته باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که پس از تصویب قانون اساسی ۲۰۱۴ حرکه النهضه به عنوان یکی از مهم ترین بازیگران باید ذیل همین قانون اساسی بازیگری می کرد. آن هم در تونسی که سکولاریسم، چپ و حتی الحاد ریشه پر رمقی دارد و اگر مانعی سر راهش نباشد همه قوانین فرانسه را حتی در احوال شخصیه اجرا می کند و کمپین های دفاع از حقوق همجنسگرایی و ... آزادانه مطالباتشان را دنبال می کنند.
🔸پروژه ای اماراتی – عربستانی به رهبری خانم عبیر موسی در پارلمان آغاز و هدف ان نسبت دادن همه ناکارآمدی ها به اسلامگرایان و شخص شیخ راشد بود و با فراهم شدن فضای رسانه ای و تعطیلی کرونا، قیس سعید فرصت را فراهم دانسته و فعالیت پارلمان را متوقف و سپس منحل کرد و بازنگری قانون اساسی را به رای گذاشت....
💠 .... نکته آخر اینکه بازیگری اسلامگرایان در کشوری که بخشی از قدرت اند بسیار سخت تر از جایی است که اکثریت اند.
مطالعه کامل یادداشت ⬅️↙️
zaya.io/lc2b3
📩 ارتباط با دکتر مختار شیخ حسینی
استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
m.sheikhhosseini@isca.ac.ir
instagram: sheikhhosseini64
🏷 #اسلام_سیاسی #تونس #حرکه_النهضه #مختار_شیخ_حسینی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J