eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
358 ویدیو
53 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️جمعیت اهل سنت ایران چقدر است؟ ✍️به قلم: مهدی فرمانیان ✂️برش هایی از متن: 📊 یکی از موضوعات دقیق وحساس، تعیین آمار جمعیت اهل سنت در ایران اسلامی است. آمار‌های منتشر شده در این زمینه بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. یقینا دو پارامتر «سیاسی – تبلیغی» و «علمی» مهم‌ترین دلایل ارائه‌ی آمارهای گوناگون در این زمینه هستند. 📈 یکی از گزارش هایی که کمی به واقعیت نزدیک است، رساله دکتری عبدالظاهر سلطانی در دانشگاه اوزاعی لبنان با عنوان «اهل سنت ایران، فرصت ها و چالش ها» که در سال ۱۳۹۵ منتشر شد. وی جمعیت اهل سنت ایران را (به غیر از تهران) حدود «نه میلیون و پانصد هزار نفر» دانسته است. به نظر نویسنده جمعیت اهل سنت تهران، حدود «یک میلیون نفر» هستند و سند خود را در این آمار «گفته می شود» بیان کرده است. بنابراین به نظر ایشان حدود «ده میلیون و پانصد هزار نفر» از جمعیت ایران را برادران اهل سنت تشکیل می دهند، اما جمع آمار تفکیکی ایشان با استان تهران، نه میلیون و نهصد و دوازده هزار نفر است! یعنی جمعیت اهل سنت ایران جمعا ده میلیون نفر است. 📊 تحلیل و ارزیابی مطالب دکتر عبدالظاهر سلطانی در پراکندگی اهل سنت ما را به این جمع بندی می رساند که جمعیت اهل سنت ایران حدود «دوازده درصد : % ١٢ » از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد. 📊مطالعه کامل با جزئیات⬅️↙️ http://drfarmanian.ir/blog/2021/05/29/جمعیت-اهل-سنت-ایران-چقدر-است؟/ 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
مسلمنا muslimnair
⚡️اسلام سنتی و دغدغه احیای حقوق زنان ✍به قلم سید علی بطحائی https://t.me/muslimnair ✂️برشهایی از متن: 🔷 نشانه مهم اسلام سنتی در میان جریانات اسلامی، بی تفاوتی و اعتزال اجتماعی از تحولات دنیای معاصر است. ♦️رصد تحولات جوامع انسانی نشان می دهد که در دنیای آینده، توجه به حقوق زن یکی از مهمترین چالش انسان معاصر خواهد بود. 🔹 در برخی جوامع اسلامی حتی مُبّدل پوشی و تغییر تُن صدای بانوان برای تصاحب منصب خطبه های نمازجمعه برای ایفای حقوق خود گزارش شده است. از آن سو برخی جوامع نیز برخی زنان مُبدل پوشی برای رفتن به استادیوم ورزشی را پیگیری می کنند و جوامع سکولار غربی نیز با طرح ایده «برتری قانون و اخلاق زنانه» در اجتماع آن را راهکار اِحیای حقوق زنانه در جوامع می دانند.خوب یا بد، زشت یا زیبای آن وقایع در اینجا مدنظر نیست و نگارنده در صدد شرح ماوقع رخدادهاست و نه قضاوت و جانبداری از آنها. 🔶 اخیراً یکی از منادیان اسلام سنتی کتابی با عنوان «الصبر علی الزوجات والحلم علیهن» منتشر کرده که حکایت از بی خیالی مؤلف به مختصات دنیای معاصر دارد و البته کاربران حساس فضای مجازی نیز سیر نویسنده در عالم هَپَروت را، با تکّه پرانی طنازانه پاسخ دادند تا شاید اعتمادبه نفس او در انتشار چنین موضوعاتی را به مَسلَخ بکشانند. 💠 از آن سو خبر بسیار مهم و کمتر مورد توجه تغییر فتوای آیت الله العظمی شیخ اسحاق فیاض(مدظله) که از شاخص ترین چهره های اسلام سنتی و برجسته ترین مقرر دروس فقه حضرت آیت الله العظمی خویی(رحمه الله علیه) حکایت وگزارش دیگری از پوست اندازی جدید اسلام سنتی دارد. ❇️ حضرت ایشان سلسله جنبان احیای حقوق زنان در اسلام سنتی و البته در قامت مرجعیت و ملجئیت دینی هستند. به هر حال می توان به صورت اجمالی احتمال زایشی جدید در اسلام سنتی را متوقع بود؛ البته ناگفته نمی ماند که جریانی که در قدوقواره های مرجعیت اسلام سنتی پای به جریان شناسی اسلامی می گذارد بسیار مولودی دیرپا؛ ولی پایدار و پر برگ و بار خواهد بود....چنین باد مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3185-2021-06-01-10-58-05.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
میدان تقسیم استانبول پیش از ساخت مسجد
📸تصویری از مسجد میدان تقسیم و نماد سکولاریسم ترکیه در وسط میدان
مسلمنا muslimnair
⚡️افتتاح مسجد میدان تقسیم استانبول، پیروزی اسلام گرایی بر سکولاریسم حکومتی https://t.me/muslimnair ✂️برش هایی از متن: 🔹 افتتاح مسجد میدان تقسیم (تکسیم درگویش محلی) را نباید در قد وقواره گشایش یک مسجد تحلیل کرد؛ بلکه این افتتاح نمادی از زنجیرهٔ کوشش های اسلام گرایان در ترکیهٔ سکولار است. 🔹جایگاه استراتژیک میدان تکسیم در این کلانشهر، چیزی شبیه جایگاه میدان تایمز نیویورک، میدان ترافالگار لندن و میدان التحریر قاهره است. 🔹این میدان که هویت و نماد سکولاریسم در دوران آتاتورک بنیانگذار ترکیه امروزی است به نوعی یکی از چالش های رویارویی اسلام گرایان وسکولارهاست. 🔹 از زمان آتاتورک تا امروز عمده مراکز لهو و لعب، مفساد اخلاقی، کلوپهای شبانه، مراکز ضدعفت وحتی N.G.O های همجنسگرایان و... در این میدان مستقرشده اند. 🔹شاید بتوان گفت با ساخت این مسجد در آینده سر وصدای اسلام گرایان از میدان تقسیم و از این مسجد به سراسر جهان اسلام مخابره شود، همانند سروصدایی که از میدان التحریر قاهره به گوش جهانیان رسید. ✍به قلم سید علی بطحائی مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3186-2021-06-03-10-16-13.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
مسلمنا muslimnair
⁉️چرا نرخ باروری در استان سیستان و بلوچستان بالاتر از سایر استان های کشور است؟ https://t.me/muslimnair ✅ رسول صادقی، جمعیت‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران معتقد است بین 8 تا 10 درصد جمعیت ایران، اهل سنت هستند و باروری بالا در میان قوم بلوچ ناشی از دغدغه های مذهبی آنان نیست. 🔹نکته اینجاست که اگر مذهب عامل اصلی بالا بودن نرخ باروری میان اهل سنت باشد، باروری در استان‌های غربی كشور (كردستان و آذربایجان غربی) كه اهل تسنن هستند نیز باید بالا باشد،‌ اما در این استان‌ها باروری‌شان حتی پایین‌تر از نرخ میانگین باروری كشور است. 💠 علل اصلی نرخ بالای باروری در استان سیستان و بلوچستان عبارتند از: 1️⃣ یکی از علت ها، شبكه قوی خویشاوندی در این استان است. از هر پنج ازدواج در این استان، چهار ازدواج با فامیل و خویشاوند است. در مقابل، در شمال كشور و استان گیلان كه پایین‌ترین باروری را دارد، از هر پنج ازدواج، چهار ازدواج با غیرفامیل است. 2️⃣ افراد شیعه مذهب در سیستان و بلوچستان ضریب باروری بالاتری در قیاس با بقیه استان‌ها دارند. بنابراین نرخ باروری در این استان را باید در عواملی غیر از مذهب جستجو کرد. 3️⃣ نرخ پایین سواد زنان تاثیر مهمی بر نرخ بالای باروری گذاشته است. سطح برخورداری پایین از مواهب توسعه‌ای می‌تواند نقش مهمی در وضعیت متفاوت جمعیتی این منطقه داشته باشد. 4️⃣ مهاجرت گسترده‌ شیعیان به سمت خراسان رضوی و عدم امكان مهاجرت گسترده اهل سنت استان،‌ عامل دیگری بر تغییر ترکیب نسبت جمعیت اهل سنت به شیعه داشته است. ✔️بنابراین نقش مذهب بر باروری بالا در استان سیستان و بلوچستان جدی نیست و نقش تفاوت‌های قومی و استانی در باروری بالای این استان علت اصلی است. 📚 علاقمندان برای بررسی ومطالعه بیشتر بنگرید: خبرگزاری جمهوری اسلامی (مصاحبه ایرناپلاس با رسول صادقی) در ۲ مهر ۱۳۹۷. کد خبر ۸۳۰۴۲۰۲۳ 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL