eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹داعش اقدام تروریستی کرمان را برعهده گرفت.! ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️ بیانیه جدید داعش 🔸داعش در هشدار جدید خود به حماس اعلام کرد که همکاری با گروه های شیعی و ایران عواقب سوئی برایش بوجود خواهد آورد!!! 🔹در این هشدار اعلام شده که به حملات خـود علیه ایـران ادامه خواهیم داد و هـدف ایـران کشتار فلسطینیان توسط اسـرائیل است!!! 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 به پیوست کلیپ مراسم تشیع جنازه «مولوی مسعود الرحمان عثمانی» یکی از رهبران سپاه صحابه پاکستان در اسلام آباد را مشاهده می کنید. 🔊 شعار «شیعه کافر؛ شیعه کافر» در تِم این کلیپ به سهولت شنیده می شود. ✍ پانوشت: 🔹 سپاه صحابه ۳۹ سال پیش (۱۹۸۵) از انشعابات مکتب دیوبند توسط «حق نوازجهنگوی» در پنجاب پاکستان تأسیس شد. 🔸افراط گری در خونریزی باعث شد که دولت پاکستان در سال ۲۰۰۲ آنها را گروهک تروریستی بداند. 🔹 پاسداشت حرمت صحابه، شیعه ستیزی، مقابله با نفوذ ایران در پاکستان از راهبردهای آنهاست. از منظر سپاه صحابه «نکاح با شیعه، خوردن ذبائح شیعه، اقامه نماز میت، غذا خوردن با شیعه، شاهد عقد شیعه بودن و نماز در مساجد شیعه» از اسباب کفر است. 🔸 مهمترین ابزار تبلیغی آنها، پخش مکرر فیلم و صوت قدیمی و چندین سال قبل برخی از مجالس سب و لعن افراطیون شیعه برای تهییج احساسات سربازان لشکر صحابه نسبت به کشتار سایر شیعیان است. 🏷 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🔹جریان های فکری جهان اسلام معاصر 🖊به قلم مهدی فرمانیان ✅جریان های فکری جهان اسلام در عصر حاضر را
⚡️سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت اول) ✍ به قلم: مهدی فرمانیان ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 خیلی ها از اینجانب می پرسند که سلفیه کیانند و به چه کسانی می توان نام سلفی را نهاد؟ شاخصه اصلی سلفیه چیست؟ رابطه این افراد با سلف چیست؟ اگر خدا توفیق دهد،‌ نکاتی را تقدیم می کنم. اول ببینییم دیگران چه می گویند. لذا در چند پست اول روشن خواهد شد که دیگران در مورد سلفیه چه می گویند. 🔸 دکتر یوسف قرضاوی در کتاب «الصحوه الاسلامیه من المراهقه الی الرشد» ذیل عنوان «من هم السلفیه» صفحه ۲۰۱ می نویسد: «اینها یک گروه و جماعت نیستند. تعبیر سلفیه یک تعبیر جدید است. نمی دانم از چه زمانی شایع شده است؟ قبلا به اینها می گفتند: اهل حدیث یا اهل اثر یا حنابله ... و چقدر بین حنابله و اشاعره و ماتریدیه در طول تاریخ نزاع و دعوا بوده است. ... 🔹 از مهم ترین افرادی که تفکر سلفیه را تقویت کرد، ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم است. در عصر جدید سلفیه به دست مجدد سلفیه در جزیره عربی محمدبن عبدالوهاب ظهور یافت. البته محمدبن عبدالوهاب هیچ رویکرد جدیدی در فقه ندارد. شاید که در یک خانواده بدوی به دنیا آمده است و همین باعث شده که پیروان او تابع نصوص بوده و بر ظاهر توقف می کنند. ... 🔸 از امامان سلفیه معاصر سید محمدرشید رضا می باشد که به شدت تحت تاثیر محمد عبده بود و سلفیون معاصر توجه چندانی به او نمی کنند؛ اما به حق او بزرگ سلفیه مستنیر بود. 🔹جماعت سلفی سیاسی که متاثر از فکر اخوان المسلمین هستند مثل سلمان العوده و سفرالحوالی و عایض القرنی .... و سلفیه البانی که راه ناصرالدین البانی را می روند و به شدت با مذاهب فقهی مخالفند و سلفی جامی به رهبری ربیع مدخلی که همه را طعن می زنند. اینها به نص تأکید دارند و از مقاصد شریعت هیچ نمی دانند و دیگران را بدعت گذار و تکفیر می کنند. 🔸جدیدا هم یک عده جوان پیدا شده اند که علمی ندارند و حتی اعراب یک جمله را نمی توانند درست بخوانند؛ اما خود را روسای علم و خود را مجتهد می دانند و حتی درباره کبار فقهاء و حتی صحابه می گویند که هم رجال و نحن رجال ...». 🏷 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
◼️ شیعیان سنتی پاکستان در سوگ فقیه خدوم برجسته ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ◾️ مرحوم آیت‌الله شیخ محسن علی نجفی از شاگردان برجسته آیت الله خوئی، شهید محمدباقر صدر و نماینده آیت الله سیستانی امروز به جوار رحمت خدا شتافت. ◾️ایشان از اعضای مجمع جهانی اهل بیت (ع) و رئیس این شورا در پاکستان بود. ◾️مدارس اسوه با بیست هزار فارغ التحصیل از یادگار های ماندگار این فقیه سعید است که از مقطع ابتدایی تا دانشکده های فنی، مهندسی و پزشکی را تحت پوشش قرار می دهد و تحول شگرفی در پیوند نظام آموزش ابتدایی تا آموزش عالی پاکستان بر جای نهاد. تربیت «متخصصان متعهد» از مهمترین مأموریت های این مرکز اعلام شده است‌. ◾️آیت الله شیخ محسن نجفی علاوه بر اشتغال به تدریس خارج فقه و اصول، به خدمات متنوع رفاهی می‌پرداخت که تأسیس مساجد و مراکز دینی، شبکه ماهواره ای هادی تی‌وی، ساخت مجتمع مسکونی برای ایتام و نیازمندان، کمک به زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان، خیریه برای ازدواج نیازمندان، خدمات بهداشتی عمومی و آب‌رسانی به مناطق محروم از فعالیت های اجتماعی ایشان است. ◾️تأسیس جامعه الکوثر، تأسیس بنت الهدی برای حفظ قرآن، جامعه اهل البیت (علیهم السلام) و تحول در ساختار آموزشی دینی مدارس پاکستان از دغدغه های ایشان بود. ◾️کتاب الکوثر فی تفسیر القرآن از آثار مشهور او به زبان اردو و عربی است. همچنین کتاب اقتصاد اسلامی که بر منهج اقتصادنا شهید صدر نوشته است از آثار قلمی اوست. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
✍🏻 مؤسسة الفرقان، رسانه داعش 🔹فکر تشکیل مؤسسۀ فرقان، به زمان تشکیل دولت اسلامی عراق، در اواخر ۲۰۰۶م، به ریاست ابوعمر البغدادی باز می‌گردد. محارب عبداللطیف الجبوری (ابوعبدالله)، سخنگوی دولت اسلامی عراق، که اخیراً در عراق کشته شد، نخستین رئیس مؤسسۀ الفرقان بود و ناصر الغامدی که تابعیت سعودی دارد، در سمت معاونت، به او کمک می‌کرد. با کشته شدن جبوری، غامدی به ریاست مؤسسه رسید. 🔻 غامدی توانایی بالایی در مونتاژ و تولید فیلم‌ و کارهای تبلیغاتی و راه‌اندازی برنامه‌های گوناگون و اجرای نرم‌افزارهای مختلف برای تولید کلیپ‌های صوتی و تصویری دارد. 🔻عناصر ناظر بر فعالیت‌های رسانه‌ای داعش عمدتاً از سلفی‌های سعودی هستند؛ زیرا زبان و قلم فصیحی دارند و ادبیات خطابه و استدلال‌ها و بهانه‌تراشی‌های شرعی را در حمایت از ابوبکر البغدادی به خوبی می‌دانند. احمد ابوسمره هم که اصلیت سوری دارد و در آمریکا بزرگ شده است، مسئول بخش شبکه‌های اجتماعی داعش است و وظیفۀ او جذب شهروندان آمریکایی و اروپایی، از طریق شبکه‌های اجتماعی، برای ملحق شدن به داعش است. 📃 از کتاب سلفیه از گذشته تا حال نوشته جمعی از همکاران به سرویراستاری دکتر مهدی فرمانیان و دکتر محمد معینی‌فر زیر نظر ناظر علمی دکتر محمد مسجد جامعی / قم : انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب / صفحه ۳۹۴ 📱کانال‌های کتابخانه دانشگاه ادیان ⏮ | سفارش: ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️تحلیلی بر سفر پر سر و صدای فضل الرحمن به کابل ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹پس از تنش بین پاکستان و افغانستان، فضل‌الرحمن «پدر معنوی پاکستانی جنبش طالبان» و رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان، روز یکشنبه وارد کابل شد. بر اساس برخی خبرها، قرار است وی با ملاهبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان نیز در قندهار دیدار و گفتگو کند هر چند که منابعی از لغو این دیدار خبر داده‌اند. 🔸دولت پاکستان سفر فضل‌الرحمن به افغانستان را یک سفر شخصی خوانده است؛ اما رسانه‌های پاکستان سفر این روحانی سیاسی و پرنفوذ پاکستان را به افغانستان با هدف حل تنش‌های سیاسی بین دو کشور از جمله گفتگو درباره حل مسئله تحریک طالبان پاکستان، عنوان کرده‌اند. نخست وزیر و دیگر مقامات حکومت طالبان نیز سفر این مقام پاکستانی را برای حل تنش به وجود آمده میان افغانستان و پاکستان، سودمند خوانده‌اند. ❓با این وجود سؤال مطرح این است که آیا سفر این شخصیت پرنفوذ سیاسی و مذهبی پاکستان می‌تواند تنش‌های اساسی میان پاکستان و حکومت طالبان را حل کند؟ 🔹هدف و پیام سفر فضل‌الرحمن به کابل بررسی شواهد و قرائن مستند نشان می‌دهد که سفر فضل‌الرحمن به کابل برای مهار و یا جلوگیری از افزایش تنش میان کابل و اسلام‌آباد صورت گرفته است. از سوی دیگر، جایگاه سیاسی و مذهبی فضل‌الرحمن در پاکستان و در میان طالبان افغانستان بیانگر آن است که تلاش وی برای کاهش تنش میان دولت پاکستان و حکومت طالبان، برای دو طرف موجه و مطلوب به نظر می‌رسد. 🔸از یک زاویه‌ دیگر، سفر فضل‌الرحمن به کابل، گویایی حجم تنش و بیانگر تراز سیاست خارجی حکومت طالبان در قبال دولت پاکستان نیز می‌باشد. در حالی که تا زمان ورود طالبان به ارگ ریاست جمهوری کابل، روابط ‌کاری میان طالبان و پاکستان به صورت مستقیم و بی‌واسطه بود، اما اکنون روابط میان کابل و اسلام‌آباد به یک واسطه و میانجی موجه و معتبر مانند فضل‌الرحمن، نیاز جدی پیدا کرده است. این وضعیت برای حکومت طالبان به عنوان یک نکته‌ اثباتی بسیار حائز اهمیت است و بیان‌گر آن است که برخلاف ادعای مخالفان سیاسی طالبان، حکومت طالبان مانند حکومت پیشین افغانستان دست نشانده‌ هیچ قدرتی بیرونی از جمله دولت پاکستان نمی‌باشد. 🔹نتایج سفر فضل‌ الرحمن به کابل با وجود شخصیت و جایگاه فضل‌الرحمن، اما چشم‌انداز تحولات افغانستان و پاکستان، گواه آن است که نتیجه‌ سفر وی به کابل در خوشبینانه‌ترین حالت تنها در کوتاه مدت باعث جلوگیری از افزایش تنش جاری میان کابل و اسلام‌آباد خواهد شد. به احتمال زیاد هدف پاکستان از سفر وی به افغانستان، نیز همین می‌باشد. 1⃣ زیرا اولا از برداشت‌ها به خوبی قابل استنباط است که خود کنترلی حکومت طالبان در قبال اخراج گسترده مهاجران افغانی از پاکستان و تلاش طالبان برای تقویت روابط راهبردی با هند، این سیگنال را به پاکستان رساند که گزینش هر نوع سیاست تنبیه به جای تعامل، باعث افزایش تنش و چالش با حکومت طالبان خواهد شد. 2⃣ دوم این که، کانون منازعه میان افغانستان و پاکستان به حدی ریشه‌دار و فعال است که دولت پاکستان به عنوان یک راهبرد، برای دهه‌های متمادی سیاست فروپاشی نظام‌های مستقر در کابل را در پیش گرفت. با این وجود، تجربه‌های مکرر ثابت ساخته است که اگر منازعات مرزی، نگاه پاکستان به افغانستان به مثابه عمق استراتژیک در برابر هند، مسأله دیپلماسی آب و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان به صورت حقوقی حل نشود، روابط سیاسی میان حکومت طالبان و دولت پاکستان در سال‌های پیش‌رو با تنش‌های متعدد و متوالی روبرو خواهد شد. 🔸باین نگاه، سفر فضل‌الرحمن فقط می‌تواند زمینه را برای گفتگوی مجدد میان حکومت طالبان و پاکستان جهت حل چالش‌های مهم کنونی از جمله مسئله مهاجرین و تحریک طالبان پاکستان فراهم کند و فراتر از آن، گامی بنیادین برای تغییر راهبرد سیاست خارجی پاکستان و افغانستان برداشته نخواهد شد زیرا شواهد نشان می‌دهد که دستگاه اطلاعات پاکستان موسوم به آی ‌اس ‌آی، به عنوان قدرت اصلی این کشور، تا هنوز از راهبرد «امنیت تهاجمی» خود عدول نکرده است و منافع سیاسی- امنیتی پاکستان را در قبال فعال نگهداشتن عوامل منازعه در داخل افغانستان و منطقه جستجو می‌کند تا از این طریق با بازی‌ قدرت‌های بزرگ در منطقه همسویی پیدا کند. 🔹با این وجود، خرد سیاسی اقتضا می‌کند که دولت پاکستان و حکومت طالبان، با انتخاب یک مکانیسم منطقی و کارشناسی شده برای حل چالش‌های اساسی و تاریخی میان دو کشور، اقدامات جسورانه و مؤثر را در پیش گیرند تا زمینه‌های مستحکم را برای تعاملات پایدار میان این دو کشور و برقراری ثبات در منطقه فراهم کنند. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
◼️ شیعیان سنتی پاکستان در سوگ فقیه خدوم برجسته ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ◾️ مرحوم آ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آخر العَهد... 🔹 دیدار صمیمی آیت‌الله رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در سفر اخیر به پاکستان با مرحوم آیت‌الله محسن علی نجفی از علمای بزرگ این کشور که روز گذشته دار فانی را وداع گفت. @abna24 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🏆 بررسی جایزه بین‌المللی مَلک فِیصل ۲۰۲۴ عربستان سعودی ✍به قلم: سید علی بطحائی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🏆صبح امروز یازدهم ژانویه چهل و ششمین دوره مراسم تجلیل از برگزیدگان 2024 میلادی درتالار بزرگ «شاهزاده سلطان» در هتل پنج ستاره الفیصلیه ریاض (Al Faisaliah Center) برگزار شد. در این برنامه که به تعبیر عربی «الفائزون لعام 2024» بر روی سکوی شیشه‌ای رفتند؛ تا دنیا با نخبگانی دیگر از دنیای علم و فرهنگ در جهان عرب و خدمتگزارانی از جهان اسلام آشنا شوند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این جایزه و برندگان ادوار گذشته و «فائزون2024» اشاراتی خواهیم داشت. 🏅جایزه بین المللی ملک فیصل (جائزه الملك فيصل العالميه/ King Faisal International Prize) یا «نوبل جهان عرب» مدالی جهانی است که همه ساله از سوی دولت عربستان به نخبگانی که بیشترین خدمت را در مشارکت های اجتماعی و ایجاد تغییرات بزرگ در جهان داشته اند، اهدا می شود. 🏅جایزه ملک فیصل در پنج شاخه خدمه الاسلام (خدمت به اسلام)، دراسات الاسلامیه (مطالعات اسلامی)، اللغه العربیه والادب (زبان و ادبیات عربی)، الطب و العلوم به برندگان تقدیم می شود. 🏅هدف از برگزاری آن کاهش فاصله میان جهان اسلام با ساير كشورهاست و از طریق این جایزه به برگزيدگان علمی، فارغ از نژاد، جنسیت و رنگ در رشته های مختلف اعطا می شود. برنده این جایزه حائز دریافت مبلغ ۲۰۰٬۰۰۰ دلار آمریکا وجه نقد (معادل حدود ده میلیارد تومان) و یک مدال طلای اختصاصی ۲۰۰ گرمی ۲۴ عیار که به صورت ویژه نام برنده جایزه، عنوان خدمت و سال بر روی آن به صورت هنری حک می شود. 🥇 کمیته علمی جایزه امسال تصمیم گرفت این جایزه در بخش «خدمت به اسلام» را به دکتر «محمد السماک لبنانی الاصل و شهروند فعلی سعودی» بخاطر تشریک مساعی، استفاده از روش های خلاقانه و نو در ترویج گفت و گوی بین اسلام و مسیحیت به وی اهدا کند. روش شناسی استاندارد وی در پژوهش های تطبیقی اسلام و مسیحیت، مهمترین علت متمایز بودن او اعلام شد. وی از متنفذین روزنامه المستقبل [مهمترین نشریه لبنان]، دبیرکل انجمن ملی گفتگوی اسلام و مسیحیت، عضو هیئت مدیره مرکز بین المللی گفت و گوی ادیان و فرهنگ عربستان (KAISID) است. سماک نویسنده کتاب های صهیونیسم مسیحی، پیش درآمدی بر گفت و گوی اسلام و مسیحیت، اسلام و برخورد تمدن ها و... است. 🏆 جایزه ۲۰۲۴ ملک فیصل در بخش «پژوهش های اسلامی» با موضوع «نظام های اسلامی و کاربردهای آن در جهان معاصر» به پروفسور «وائل حلاق» استاد فلسطینی الاصل دانشگاه کلمبیا واقع در منهتن نیویورک در رشته مطالعات اسلامی شاخه حقوق اعطا شد. ارجاع و سایتیشن بالای علمی او همگام با ارجاعات مستشرقین تأثیرگذار در پژوهش های بین المللی علت اهدا این جایزه اعلام شده است. این امر در بسیاری از آثار او که به زبان‌های مختلف ترجمه شده بود مشهود است. ⚡️جای خالی پژوهش های بین المللی و مقالات اسکوپوسی طلاب حوزه های علمیه و دانشجویان مطالعات اسلامی در این مباحث احساس و امیدواریم فارغ از منفی بافی ها و مخالفت های بی حاصل حضور و عدم حضور در نشریات بین المللی اسکوپوسی و ISI، معاونت پژوهشی حوزه های علمیه، دانشگاه های حوزوی و مراکز تخصصی حوزه در این صحنه حضور فعال و مجاهدت پژوهشی اثربخشی داشته باشند و صحنه رقابت پژوهشی بین المللی را خالی نگذارند. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3345-2024-2.html 🏷 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت اول) ✍ به قلم: مهدی فرمانیان ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْن
⚡️ سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت دوم) ✍ به قلم: مهدی فرمانیان ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔸 در قسمت قبل نوشتیم که یوسف قرضاوی در کتاب «الصحوه الاسلامیه من المراهقه الی الرشد» ذیل عنوان «من هم السلفیه» بیان کرد که سلفی ها را قبلا اهل حدیث می گفتند. 🔹 بنابراین در نگاه قرضاوی، سلفیه در عصر حاضر دنباله روی اهل حدیث اهل سنت در قرون گذشته اند که البته دو نفر را هم نام برد که تأثیر مهمی در نظم دهی و احیاء سلفیه نقش داشته اند؛ یکی ابن تیمیه و دیگری محمدبن عبدالوهاب. 🔸 قرضاوی یکی دیگر از بزرگان سلفیه معاصر را «سید محمدرشیدرضا» می داند و او را از سلفیه مستنیر (منورالفکر) معرفی کرد. 🔹 وی همچنین سلفیه سیاسی را متأثر از اخوان المسلمین می داند که افرادی همچون «سلمان عوده» از این طیف هستند. 🔸 سلفیه اَلْبانی و سلفیه جامی از دیگر سلفیان معاصرند. جوانان تندرو که اکنون به آنان سلفیه جهادی گفته می شود را هم به نوعی به این گروه ملحق کرد. 💠 بنابراین در نگاه قرضاوی جریان های سلفی در عصر حاضر عبارتند از: سلفی مستنیر، سلفی سیاسی، سلفی اَلْبانی، سلفی جامی و سلفی جهادی. 🔹 لازم به ذکر است از سال ۱۹۹۰ با حمله عراق به کویت، دو طیف در وهابیت پدیدار شد. 1⃣ وهابیانی که تحت تاثیر اخوان المسلمین بودند، به نقد رفتار آل سعود پرداخته و به خاطر رهبرشان زین العابدین سروری، به جریان «سروری» معروف شدند که دکتر یوسف قرضاوی در این کتاب به این طیف «سلفی سیاسی» نام نهاده است. 2⃣ در مقابل وهابیانی که از آل سعود دفاع کردند به خاطر رهبرشان امان الله جامی به جریان «جامی» معروف شدند که قرضاوی اسم اینها را «سلفی جامی» گذاشته است که بعد از امان الله جامی «ربیع مدخلی» به نوعی رهبری این گروه را به عهده گرفته است. ⏺ جریان دیگری که یوسف قرضاوی نام برده است،‌ «سلفیه اَلْبانی» است که طرفداران محمد ناصرالدین اَلْبانی هستند که سه سالی در عربستان تدریس کرد و اکثر عمرش را در سوریه به تدریس و تحقیق و پژوهش مشغول بود و در سال ۱۴۲۰ قمری از دنیا رفت. وی به شدت با تقلید از مذاهب اربعه مخالف بود. وی در چند مساله نقدهایی به محمدبن عبدالوهاب داشت. حدیث گرایی و ضعیف دانستن بسیاری از احادیث از او یک حدیث گرای نقاد ساخته بود. ⁉️ اما یک سوال مهم اینکه شاخصه اصلی همه این طیف ها و جریان هایی که یوسف قرضاوی به عنوان سلفی از آنان یاد کرده است، چیست؟ به چه دلیل فقط اینها را سلفی نامیده و از دیگرانی یاد نکرده است؟ باز هم خواهم نوشت.... ادامه دارد... 🏷 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ اخیرا کلیپی از آقای محمدحسین جعفریان در فضای مجازی پخش شده که اطلاعات نادرست و بی پایه ای را در مورد طالبان منتشر می کند که برای تنویر افکار عمومی نکات ذیل بیان می شود: ❌ ۱. مولوی «نعمت الله توحیدی» که ادعای مسئول امنیت شهر هرات شده، متولد ۱۳۳۱ هجری شمسی در گوهرکوه شهرستان تفتان که روز دوشنبه ۱۳۸۵/۱/۲۱ و حدودا ۱۵ سال قبل از روی کار آمدن طالبان فوت کرده است و اساسا این اطلاعات کذب محض است. ❌ ۲. «شیخ محمد ضیایی» که ادعای مسئول امنیتی استان فراه شده، فرزند محمد صالح متولد ۱۳۱۸/۴/۱۳ در روستای هود اوز استان فارس، امام جمعه اسبق بندرعباس که در تاریخ ۱۳۸۳/۴/۲۲ از دنیا رفتند، یعنی در سن ۵۵ و ۲۷ سال پیش از روی کار آمدن طالبان در افغانستان از دنیا رحلت کرده است. ❌ ۳. مولوی «عبدالملک ملازاده» که ادعای مسئول امنیت استان نیمروز شده متولد سال ۱۳۲۸ در روستای حیط شهرستان سرباز بدنیا آمده و در سال ۱۳۷۴ در کراچی پاکستان ترور و به قتل رسید. 💥 توجه این هر سه نفر هیچگاه در طول عمر خود به افغانستان هم نرفته اند و سقوط کابل به دست طالبان هم در سال ۲۰۲۱ انجام که فرمانده لوای سرحدات هرات «محمد رحیم مشهور به حاجی لالا» و والی فراه «نورمحمد روحانی» والی نیمروز «نجیب الله رفیع» و شهردار هرات هم ملا نعمت الله حسن آخوند شهردار پیشین قندهار است و هیچ سنخیتی نعمت الله توحیدی بلوچ زاهدانی ندارد و فرمانده قوای امنیه پیشین ولایت نیمروز هم «ملاعبدالظاهر مدثر» می باشد، و قومندان امنیه فعلی نیمروز هم «حاجی سردار» است. ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️برش هایی از زندگی دکتر علی قره داغی (جانشین قرضاوی و رهبر معنوی فعلی اخوان المسلمین) 💠 هفته گذشته و در ششمین کنفرانس الاتحاد العالمى لعلماء المسلمين (نزدیکترین مجمع علمایی جهان اسلام به گرایش اسلام سیاسی) در دوحه، دکتر علی قره داغی به عنوان رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان انتخاب شد. ✂️ برشهایی از زندگی نامه: 🔹 دکتر علی قره‌داغی در تیرماه ۱۳۲۸ شمسی در روستای نوتی از توابع شهرستان قره داغ استان سلیمانیه عراق به دنیا آمد، او در خانواده ای مذهبی، میهن دوست و علم دوست به دنیا آمد. 🔸 وی تحصیلاتش را در زادگاهش روستای نوتی آغاز کرد و در این مدت به حفظ کل قرآن کریم پرداخت. سپس به سلیمانی رفت و در خدمت شیخ مصطفی قره داغی مجاز گردید و نزد عمویش شیخ نجم الدین و بیشتر علمای سلیمانی درس خواند. 🔹 قره داغی سپس به بغداد رفت و در خدمت عده ای از علمای معروف عراق و کردستان از جمله ملا عبدالکریم مدرس و شیخ عبدالقادر واعظ به تحصیل ادامه داد. 🔸در سال ۱۳۴۸ شمسی در دانشکده شریعت فارغ التحصیل شد و یک سال بعد در سال ۱۳۴۹ شمسی اجازه علمی خود را دریافت کرد. 🔹سپس به دانشکده امام اعظم بغداد پیوست و در مقطع کارشناسی در رشته شریعت اسلامی تحصیل کرد و با درجه ممتاز فارغ التحصیل شد. 🔸در سال ۱۳۵۸ شمسی به مصر رفت و مدرک فوق لیسانس خود را در رشته فقه تطبیقی از دانشکده شریعت و حقوق دانشگاه الازهر اخذ کرد. 🔹 در سال ۱۳۶۴ شمسی نیز دکترای خود را در رشته قراردادها و معاملات مالی از همان دانشکده و دانشگاه اخذ کرد. 🔸وی به دلیل توانایی بالایی که داشت، بسیار مشتاقانه و خستگی ناپذیر به فراگیری علوم فقه، تفسیر، حدیث، زبان، روان شناسی و بسیاری از علوم دیگر پرداخت. 🔹در سال ۱۳۶۶ ش همراه با جمعی از علما و روشنفکران کرد، سازمان رابطه اسلامی کورد را تأسیس کرد. 🔸 قره داغی به همراه دکتر یوسف قرضاوی در سال ۱۳۸۲ شمسی (اتحادیه جهانی علمای مسلمان) را همراه با گروهی از دیگر علمای مسلمان تأسیس کرد و در سال1389 تا سال 1402ش دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان شد، و اکنون با رأی اعتماد اکثریت اعضای کنگره ششم به عنوان رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان انتخاب گردید. 🔹وی بیش از 100 پژوهش و ده ها عنوان کتاب به زبان عربی دارد و برخی از کتاب های ایشان به زبان کردی و زبان های دیگر ترجمه شده است. 🔸 برخی از سمت ها و مسئولیت هایی که دکتر علی قرداغی  تا کنون بر عهده داشته اند: ۱. دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان. ۲. معاون فتوا و تحقیقات شورای اسلامی اروپا. ۳. استاد و رئیس دانشکده شریعت، حقوق و معارف اسلامی دانشگاه قطر. ۴. رئیس دبیرخانه دانشگاه توسعه انسانی کردستان عراق. ۵. رئیس سابق انجمن بشردوستانه (انجمن اسلامی کرد). ۶. رئیس یا عضو اجرایی تعدادی از کمیته های نظارتی فتوا و شریعت در تعدادی از بانک ها و شرکت های اسلامی در قطر. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت دوم) ✍ به قلم: مهدی فرمانیان ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْ
⚡️سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت سوم) ✍به قلم: مهدی فرمانیان 🔹در مدخل سلفیه دائره المعارف آکسفورد اسلام مدرن (The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World) به سرپرستی جان اسپوزیتو، سلفیه اینگونه تعریف شده است: «سلفیه جنبشی است اصلاحی که سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده پایه ریزی کردند. اغلب کلمه «اصلاح» و «تجدید» به جای واژه «سلفیه» به کار می رود. احمدبن حنبل سخنگوی سلفیه سنتی است و اصولی بیان داشت که بعدها موجب شکل گیری سلفیه شد. ابن تیمیه سهم عظیمی در رشد و تحول سلفیه داشت. وهابیت یکی از جنبش های اصلاحی سلفیه در پیش از دوران جدید است که بر سنوسیه تاثیر گذاشت. جنبش های احمد سرهندی و شاه ولی الله دهلوی و سید احمد بریلوی در شبه قاره هند طرفدار خلوص دینی بودند.... 🔸 ... سلفیه جدید را سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده پدید آوردند. تفاوت آن با سلفیه سنتی در سرشت ذاتا عقلانی و نوگرایش بود. نوشته های سید جمال و عبده و دیگر روشنفکران اصلاح گر همچون کواکبی و رشید رضا و ابن بادیس بنیان های ایدئولوژیک سلفیه جدید را تشکیل می داد... 🔹 ...سلفیه جدید بر اهمیت توحید و خالص سازی عقاید مسلمین تاکید می کرد. آنها وحی و عقل را در هماهنگی کامل تلقی کردند. تفاسیر جدید محمد عبده و سید احمدخان هندی از تفاسیر رسمی فراتر رفت... 🔸 سلفیه در تداوم مسیر ابن تیمیه بر تمایز امور ثابت و متغیر تاکید دارند. بنابراین سلفیون مبارزات شدیدی علیه طریقت های صوفی را آغاز کردند. تعالیم سلفیه در سراسر جهان اسلام گسترش یافت و هر جا رفت، نمودهای متفاوتی یافت. ابن بادیس در الجزایر و علال الفاسی در مراکش، سلفیه را به سطح جدیدی رساند. ابن عاشور در تونس و جمال الدین قاسمی در سوریه و جنبش محمدیه در اندونزی از دیگر جریان سلفیه اصلاح گرا هستند. 🔹 رشید رضا حلقه واسط میان سلفیه اصلاح گرای عبده در مصر با اخوان المسلمین مصر شد. جنبش اسلامی اخوان المسلمین در بسیاری از اندیشه های سلفیه سهیم بود. الجماعه السلفیه در مصر با سلفیون سنتی بیشتر اشتراک دارند تا سلفیه اسدآبادی و عبده. سلفیه سنتی یا حنبلی بر خلوص عقیده تاکید دارند و سلفیه جدید، ابعاد اصلاح را گسترش داد، اما نتوانست چهارچوبی استوار برای نسل های بعدی ایجاد کند و بر کوشش های فردی استوار است». (دائره المعارف جهان نوین اسلام، ج۳، ص۸۱، نوشته عمادالدین شاهین و ترجمه طارمی و دیگران). 🔸 به نظر می رسد نویسنده این مدخل، سلفی گری را معادل اصلاح و روشنفکری دانسته و از وهابیت ظاهرگرا تا سرسید احمدخان هندی مادی گرا را در این طیف جای داده است. به نظر می رسد نویسنده شاخصه دقیقی برای سلفی گری ندارد. در این باره در بخش بعدی توضیحاتی تقدیم می گرددد... ادامه دارد... 🏷 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J