مسلمنا muslimnair
📊 انتشار نتایج نظرسنجی٢٠٢٢ دربارهٔ میزان دینداری، اهتمام به نماز صبح و تلاوت روزانه قرآن در شهروندان
⚡️انتشار نتایج آخرین پیمایش ملی وضعیت دینداری در ایران (پیمایش چهارم و منتشره در سال ۲۰۲۴)
📊 آمارهای حدودا ۸۵ درصدی حکایت از التزام قوی توکل به خدا و تقید بالای ایرانیان به معاد دارد و نشان می دهد هموطنان ایرانی کماکان دیندارند. البته این آمار به معنای التزام بالای ایرانیان به فقه و شریعت نیست.
📊 نتایج پرسش از نحوه ارتباط با مراجع عظام تقلید و شیوه دریافت احکام فقهی حکایت از اعتماد بیش از نیمی از جامعه ایران به اسلام سنتی دارد.
📊 طبق این پیمایش، هر چند غالب مردم عقاید دینی و زمینههای مذهبی خود را حفظ کرده اند (حدودا ۶۲ درصد)، اما بخش عمده آنان معتقد به جدایی عرصه دینی از عرصه سیاسی هستند (۷۲ درصد) و سکولاریسم بیش از آنکه تصور کنیم به ایران اسلامی نزدیک است. حدودا ۲۵ درصد ایرانیان به اسلام سیاسی ملتزمند.
📊 بررسی نتایج محبت به اهل بیت ع، تلاوت قرآن، انجام نذر و توجه به زیارت، حج و اقامه نماز نشان از آمار تقید حدودا ۶۵ درصد از ایرانیان خبر می دهد.
📊 کماکان باور مرجئی بودن و شبهه کج و معوج «دلت پاک باشه» با آمار حدودا ۶۰ درصد در جامعه ایران پررنگ است.
📊 بررسی مقایسه ای و مساوی بودن آمار تمایل به عزیمت به حج و شرکت در زیارت اربعین بسیار امیدبخش است. در این رابطه نزدیک بودن آمار تلاوت قرآن و شرکت در هیئات مذهبی با آمار تقریبا مشابه، حاوی پیام های روشن و نشان از تلاش موفق متولیان ترویج قرآن در ایران اسلامی دارد.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
May 11
مسلمنا muslimnair
⚡️انتشار نتایج آخرین پیمایش ملی وضعیت دینداری در ایران (پیمایش چهارم و منتشره در سال ۲۰۲۴) 📊 آمارها
پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان- بخش دینداری muslimna.ir.pdf
1.16M
📎 نظر به کثرت درخواست مخاطبان ارجمند، به پیوست بخش چهاردهم از کتاب «پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان» که مخصوص داده های آماری میزان دینداری ایرانیان است تقدیم می شود.
✍️ پانوشت:
۱. مرکز رصد فرهنگی کشور، وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد (https://ircud.ir) متولی انجام چنین نظرسنجی هایی است و به صورت چند سال یکبار این آمار منتشر می کند که نسخه اخیر پیمایش چهارم است.
۲. در جهان عرب مرکز البارومیتر العربی (https://www.arabbarometer.org/ar/) به صورت سالانه سه شاخصه «مداومت انجام نماز صبح، تلاوت روزانه قرآن و خوداظهاری تدین» را در بین شهروندان کشورهای جهان عرب انجام می دهد که پیمایش ایرانی با سنجش دوازده مؤلفه جامع تر است.
۳. عدم درج آمارهای میزان تدین مسلمانان ایرانی در بین نظرسنجی های جهان اسلام ملموس است. امیدواریم بخش بین الملل مرکز رصد فرهنگی ایران همگام و با مشارکت مراکز نظرسنجی های معتبر جهان اسلام، میزان دینداری ایرانیان را در میان نظرسنجی های مشهور جهان عرب در دستور کار خود قرار دهد.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🇸🇩 کویت در مسیر اسلام گرایی؟؟؟ 🇸🇩 پس از انحلال پارلمان کویت در چهارشنبه گذشته، الحرکه الدستوریه ال
⚡️انحلال مجلس الامه، خروج کویت از گوشه گیری سیاسی و قلع و قمع اسلام سیاسی
✍ به قلم: سید علی بطحائی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 گزافه نیست اگر ادعا کنیم که فراز و فرود فعالیتهای اخوان المسلمین، افراط گری های سلفیه در کویت و موفقیت های قطر (بویژه الجزیره) مهمترین عوامل گوشه گیری سیاسی کویت در سالهای اخیر هستند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به بهانه انحلال مجدد «مجلس الامه: تنها پارلمان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس» به نکاتی در این زمینه اشاره خواهیم داشت.
1⃣ یکم:
پیش از حمله صدام، کویت سوگلی کشورهای حاشیه خلیج فارس بود و یورش عراق (۱۳۶۹ش و ۱۹۹۰ م) تیر خلاص را به سیادت کویت زد. قدرت رسانه ای الجزیره و سرمایه گذاری کارتل های گازی دوحه و برگزاری جام جهانی فوتبال توسط خاندان آل ثانی قطر، سکه ی خاندان آل صباح کویت را از رونق انداخت و نشان داد که نقش آفرین آینده تحولات خلیج فارس، همسایه جنوب شرقی کویت [یعنی دوحه] است.
2⃣ دوم:
پس از اعتزال سیاسی کویت، کنشگران اصلی سیاست در این کشور، اخوانیون مهاجر و سلفی های افراطی شدند. شکوفه های بیداری اسلامی در تونس و مصر، باعث شد تا اخوانیون کویت به فکر پیاده سازی مدل حکمرانی مرسی بیافتند که این تصمیم در همان سالها در نطفه خفه شد و حکومت ضربه سختی به اخوان المسلمین کویت وارد کرد.
3⃣ سوم:
خیز جدید اخوانیون پس از انحلال مجلس قبل و برگزاری انتخابات جدید با رونمایی از لیست «حدس» مخفف [الحرکه الدستوریه الاسلامیه] و اسلامگرایان سلفی «التجمع السلفی» همراه شد. آنها در انتخابات گذشته، موفق به تصاحب چند کرسی در مجلس الامه شدند. امیر قبلی کویت، راه پیشرفت را در پر و بال دادن به اخوانیون، حضور زنان و شیعیان می دانست و اخوانیون نیز از این فرصت بهره بردند و در پارلمان قبل صاحب چند کرسی شدند.
4⃣ چهارم:
حدسی ها و سلفی ها در نخستین گام، پیاده سازی صددرصدی اوامر شریعت در قانون اساسی کویت را خواستار شدند. تا اینجا برگ برنده با حدسی های اخوانی بود و نزدیکی به محور قطر، هدف یکپارچه مثلث امیر، پارلمان، حدسی ها بود. اما ناگهان در آبان گذشته شیخ احمد الصباح از دنیا رفت و عمر سیاسی اخوانیون نیز به پایان خط رسید. امیر جدید کویت خط مشی جدیدی را بنیان نهاد. «مشعل الصباح» راه پایان گوشه نشینی کویت و خروج از بن بست سیاسی کویت را دوری از مسیر قطر و نزدیکی به قطب سکولار امارات - عربستان می دید و از این رو با انحلال مجلس و قلع و قمع اخوانی ها سعی در تعریف مجدد کشور خود در ضلع سکولار کشورهای حاشیه خلیج فارس ترسیم کرد.
💠 النهایه:
کویت در این سالها که بارها نقش میانجی در نزاع قطر - عربستان ایفا کرده بود و سعی در گذاشتن پای خود در جای پای دوحه را داشت در حال امتحان کردن جای پای جدیدی است. انحلال اخیر مجلس کویت در عمل نشان داد که امیر جدید کویت برای اتمام اعتکاف سیاسی کشورش، احرام نزدیکی به محور ریاض - ابوظبی را به کمر بسته و قصد طی کردن مسیری جدید دارد.
🏷 #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #حرکه_الدستوریه_الاسلامیه #حدس #کویت
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ مولوی؛ حاضر در متن تاریخ ترکیه، غایب در پاورقی تاریخ ایران
🔹 به پیوست فیلم رژه باشکوه ارتش هوایی ترکیه به مناسبت «ورود مولوی به قونیه» تقدیم می شود.
🔸 از آن سو چند سال است بخاطر فشارهای برخی از سردمداران اسلام سنتی (بویژه طیف سنتی های محافظه کار و نه همه طیف های آن) برگزاری بزرگداشت مولوی با ممانعت جدی مواجه شده است و رقبای فرهنگی ایران، مفاخر ایران را به نام خود ثبت کرده اند.
✍ پانوشت:
به تصریح کتاب شناسان بزرگ، مثنوی معنوی، «مغز کتاب های بشری» است.
این کتاب در کنار شفای ابن سینا (م ۴۲۸)، احیا العلوم غزالی (م ۵۰۵)، الفتوحات المکیه ابن عربی (م۶۳۸) و مقدمه ابن خلدون (م۸۰۸) جزء پنج کتاب برتر در جهان اسلام هستند.
🏷 #اسلام_سنتی #ملای_رومی
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان در مصاحبه روزنامه جام جم امروز عنوان کرد: 💥 سریال حشا
📰 گفت و گوی امروز صبح روزنامه «وطن امروز» با دکتر مهدی فرمانیان در نقد و بررسی سریال «حشاشین»:
💥 تخیل به جای تاریخ 💥
مطالعه کامل ⬅️↙️
https://urd.ac.ir/fa/79083/%D8%AA%D8%AE%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE/
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از روزنامه وطن امروز
گفتوگوی «وطن امروز» با دکتر مهدی فرمانیان در نقد و بررسی سریال «حشاشین»
نخست باید برای مخاطبان این سریال شفاف شود که موضوع و تاریخ «حسن صباح» تقریبا ربطی به تاریخ مصر ندارد. حسن صباح حضور اندکی در مصر داشته است و اصلا مورد توجه مردم مصر نبوده و در تاریخ مصر هیچ تاثیری نداشته است. وقتی فردی ارتباطی با مصر نداشته و نه گذشته مصر است، نه تاریخ مصر است و نه بزرگ مصر است، چه میشود که یک گروه مصری میآید و سریالی درباره او میسازد؟ این نشاندهنده این است که تولیدکنندگان این اثر حتما یک نظر خاصی در این باره داشتهاند.
حال سوالی در اینجا مطرح میشود که چرا سراغ «حسن صباح» رفتهاند؟ آیا گروه مصری قصد نداشته است که با «حسن البنا» اینهمانیسازی کند؟ چرا که نام حسن صباح با حسن البنا یک ریتم است و نام هر دو حسن است. گویا یک نوع معادلسازی برای کوبیدن تفکر «اخوانالمسلمین» در مصر انجام شده است. میدانیم که اخوانالمسلمین در مصر ظهور کرد و حسن البنا تاسیسکننده آن بود و در طول این مدت (یعنی 100 سالی که این گروه در مصر حضور داشته و دارد) چندین ترور در مصر رخ داده که همه این ترورها به نام اخوانالمسلمین تمام شده است.
نام سریال را «حشاشین» گذاشتهاند، چرا که این نام پیشتر در غرب با نام «اساسینز» وارد و تبدیل به یک ادبیات شده است. این نام در واقع نشاندهنده تروریستی است که پول میگیرد تا آدم بکشد. این نشان میدهد این نام بسیار هدفمند است.
از سوی دیگر با طرح ادعای «۳ یار دبستانی» میخواهد پایبندی سلجوقیانی که مذهب شافعی دارند به عهد و قول را نشان دهد. میدانیم که اغلب مصریها...
هدایت شده از روزنامه وطن امروز
شافعی هستند و تفکر سلجوقیان را دنبال میکنند. دانشگاه الازهر مصر نیز به همین تفکر یعنی مکتب اشعری پیرو فقه شافعی اهمیت میدهد. پس به صورت غیرمستقیم زدن اسلام سیاسی و اخوانالمسلمین را دنبال میکنند تا القا کنند که این افراد تروریست هستند و کار خود را با ترور پیش میبرند.
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/4037/1/282543/0
🇮🇷 @Vatanemrooz
May 11
مسلمنا muslimnair
⚡️در هنگامه «طوفان الاقصی» پیش نمایش سریال صلاح الدین ایوبی توسط ترکیه آغاز شد. ➣https://eitaa.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ سریال صلاح الدین ایوبی در حال فتح رسانه های جهان اسلام
🎞 پخش سریال «صلاح الدین ایوبی» مجموعه تلوزیونی که مشترکا توسط ترکیه و پاکستان ساخته شده به زبان اردو دوبله و به زودی در شبکه «هَم» پاکستان پخش خواهد شد.
🎥 این سریال با مشارکت شرکت رسانه ای انصاری پاکستان و ایکلی ترکیه از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ ساخته شده است.
📽 مردم پاکستان ماه ها برای پخش این سریال از شبکه های این کشور لحظه شماری می کردند.
🎞 این سریال تاریخی به معرفی شخصیت صلاح الدین ایوبی فاتح بیت المقدس پس از جنگ با لشکریان صلیبی و نحوه فتح اورشلیم (بیت المقدس) می پردازد.
💠 مهمترین سکانس این سریال فیلمبرداری جنگ حَطّین (نبرد سرنوشت ساز صلیبیون و صلاح الدین ایوبی) است که پیروزی قاطع ایوبیان و فتح اورشلیم را رقم زد.
🔸تهیه کننده این سریال تأکید کرد که مهمترین هدف از ساخت آن غیر مسلمانانند که از تاریخ مسلمانان بی خبرند.
✍ پانوشت:
۱. صلاح الدین ایوبی (متوفی ۵۸۹ قمری) بنیانگذار ایوبیان و سلطان مصر و شام بود. مورخین فتح اورشلیم، مخالفت شدید با شیعه و قلع و قمع فاطمیان را از اقدامات مهم او شمرده اند.
۲. هر چند گزارشات تاریخی از وی به نیکی نام برده اند؛ ولی «عدم رعایت عدالت در عداوت» و عدم «رعایت اخلاق اسلامی در جنگ» از نقاط غیرقابل دفاع حکمرانی اوست.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️هشدار جدید گردان عزالدین قسام به اسرائیل 🔹کتائب عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) با انتشار کلیپ جدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ سیگنال های مثبت مجاهدین قسام به زبان فارسی
🔹کتائب عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) با انتشار ویدئویی (برای نخستین بار همراه با زیر نویس فارسی) نوشت:
💥 مقاومت ما در باریکه غزه به اندازه کوه های فلسطین محکم و استوار است.
✍ پانوشت:
«عزالدین قسام» مجاهد عرب سوری الأصل بود که در زمان سلطه بریتانیا بر فلسطین، با آنها مبارزه و نیروهای انگلیسی او را شهادت رساندند.
شهادت عزالدین قسام جرقه انقلاب بزرگ فلسطینیان در سال ۱۹۳۶ بر ضد استعمار بریتانیا شد.
در آن زمان استقلال فلسطین و ممانعت از هجرت یهودیان به این کشور از مهمترین مطالبات فلسطینیان به شمار میرفت.
نام عزالدین قسام در نزد عموم مسلمانان و بخصوص فلسطینیان نامی مشهور و ارجمند است؛ تا جایی که قویترین لشکر نظامی فلسطین یعنی گردانهای عزالدین قسام نام خود را از این مرد وام گرفته است.
🏷 #اسلام_سیاسی #اخوان_المسلمین #حماس #کتائب_عزالدین_قسام
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️مقابله با زبان عربی نخستین تغییر انتخابات اخیر ترکیه 🔹 بعد از پیروزی سکولارها و شکست اسلامگرایا
⚡️مهار مخارج سازمان دیانت دومین پیامد تغییر انتخابات اخیر ترکیه
🔹 روزنامه سوزجو (تریبون سکولارهای حزب خلق جمهوری و پیروز در انتخابات شهرداری های ترکیه) با پرده برداشتن از ولخرجی های سازمان دیانت ترکیه آن را به باد انتقاد و خواستار مهار آن شد.
🔸 سوزجو در تیتر اصلی و عکس امروز خود نوشت:
درست در ساعت ۱۱:۰۰ سیزدهم می ۲۰۲۴ که «مهمت شیمشک» وزیر دارایی ترکیه «بسته ریاضت اقتصادی» و «سفت کردن کمربند تورم» را به رخ مردم کشید، رئیس سازمان دیانت در هتل پنج ستاره استانبول مشغول اظهار نظر بود!!
🔹 چند روز قبل این روزنامه همچنین با انتشار منو غذایی لاکچری رستوران سازمان دیانت از خودرو لوکس آئودی «علی ارباش» رئیس این نهاد رونمایی کرد.
🏷 #اسلام_سیاسی #عدالت_و_توسعه #اسلام_سکولار #حزب_خلق_جمهوری
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ درباره جابجایی تعطیلات هفته در فقه اهل سنت
✍ به قلم: سید علی بطحائی
🔹 نضج فقه عقل گرایانه تیسیری، ترویج مقاصد الشریعه و توجه به مصلحت گرایی در فقه الاجتماع باعث بوجود آمدن فتواهای راهگشا در فقه سنتی اهل سنت بویژه در تعامل جامعه اسلامی با تازه مسلمانان و غرب شده است.
🔸 مهمترین بستر فتواهای مصلحت گرایانه فقهای سنتی در مواجه با مسائل اجتماعی نوپدید جوامع مسلمان با غرب خود را نمایان کرده است و مسایل عبادی فردی، کمتر در دایره این فتواها قرار دارند.
🔹 امروزه فقهای سنتی با توجه به «فقه النوازل للأقليات المسلمه» بسیاری از چالش های پیش روی مسلمانان در جوامع غرب را حل و از این رو فقهای سنتی مقاصدی، مطلوب مسلمانان ساکن در غرب هستند.
🔸 فقهای تیسیری با شعار «الامر واسع» و «الشریعه سهل» و اینکه در اموری که اجازه سهولت برای مسلمانان وجود دارد، نباید دست و پای آنها را ببندیم فتواهای جدید و راهگشایی ارائه نموده اند. سنتی های مقاصدی بر این باورند که تا راه برای تسهیل در فتوا وجود دارد، نباید دست و پای مکلفان را ببندیم.
🔹 معیارهای عدم ضعف فتوای تیسیری، عدم مخالفت با روح قرآن و سنت، وجود زمینه پذیرش در جامعه، شرایط اضطرار و صحت انتساب به قایل ملاک های این فتاوا هستند.
💠 جواز تصدی ریاست دولت توسط زنان و مسیحیان در جوامع اسلامی، جواز اقتدا به پیش نمازی زنان موجه و محترمه در جوامع غربی [مثل آمنه ودود]، دعوت به قبول سفره غیر مسلمانان حتی در سفره ای که در آن شراب است با این مجوز که این امور در غرب می تواند باعث تألیف قلوب در بین تازه واردان در شریعت باشد چند نمونه از این فتواهای پرحاشیه هستند.
🔹 دارالندوه لکهنو ارایه فتواهای سهل گیرانه با شیوه مقاصدی را شعار خود قرار داده و کلید واژه «ساده اش کن و پیچیده اش نکن» را ممشای خود در مواجه با شرایط پیش آمده بین مسلمانان و غرب قرار داده است.
🔸 در مورد جابجایی تعطیلات باید بدانیم که اصل تعطیلی تمام ساعات روز جمعه سنت رسول خدا (ص) نیست و در قرآن سفارش به تعطیلی تجارت فقط در زمان اقامه نماز جمعه شده است. فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۱۰﴾ [و چون نماز گزارده شد در [روى] زمين پراكنده گرديد و فضل خدا را جويا شويد و خدا را بسيار ياد كنيد باشد كه شما رستگار گرديد.] بنابراین تعطیلی تمام ساعات روز جمعه از رسوم بازمانده مسلمانان در قرون بعدی است و در قرآن فقط تعطیلی کار و تجارت تنها برای دقایق اقامه نماز جمعه سفارش شده است.
🔹 مسئله تعطیلی روز شنبه و یا جابجایی روزهای تعطیلات بیش از دو دهه است که در بین فقهای کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح شده و فقهای این کشورها با «شرط عدم تشبه جامعه اسلامی به غیر مسلمانان» و «تقویت بنیانهای اقتصادی جامعه» آن را جایز دانسته اند. آنها با این مجوز که رعایت مصلحت های عالیه جامعه اسلامی، حد نهایی مقاصد الشریعه است این فتواها را مجاز دانسته اند.
🏷 #اسلام_سنتی #فقه_سنتی #فقه_مقاصدی
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️نکاتی برجسته از نمایشگاه های کتاب کشورهای عربی
✍ به قلم: مهدی علمی دانشور
🔹 اردیبهشت ماه همه ساله، همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پایتخت های رباط، دوحه شاهد برگزاری این رویداد فرهنگی هستند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در زمینه می پردازیم؛
🔸هر چند قدمت نمایشگاه کتاب تهران از نمایشگاه های این دو کشور عرب بیشتر است؛ ولی در مورد روند توسعه نفوذ فرهنگ و ترویج کتابهای ایرانی در فرهنگ عربی باید کمی محتاطانه تر سخن گفت. عمق نفوذ کتابهای ایرانی در این نمایشگاه ها عموما به ترویج ادبیات مقاومت و اسلام سیاسی برمی گردد و کمتر تمدن، هنر و ادبیات ایران اسلامی و مخصوصا ترجمه کتابهای فاخر سالیانه کتاب جمهوری اسلامی در این نمایشگاه ها راه پیدا کرده اند.
🔹 امسال نمایشگاه کتاب دوحه با اختصاص سالنی ویژه به عبدالرحمان کواکبی و معرفی آثار او مخصوصا کتاب «ام القرای» پرداخت. ام القری لقب شگفت انگیزترین کتاب جهان اسلام را یدک میکشد. کواکبی نخستین مصلح در جهان اسلام است که اصطلاح «مؤتمر» را، برای تبادل نظر اندیشه و فکر در سطح نخبگان و توده ها ابداع کرد و به عبارتی «پدر معنوی دیالوگ های فکری در جهان اسلام» است. دوحه امسال خیلی هوشمندانه با تمرکز بر معرفی کواکبی کوشید هم به ترویج گفت و گو بپردازد و هم نوعی بی آلایش از اسلام سیاسی ناب را ترویج کند.
🔸 پدیده نمایشگاه های امسال کتاب جهان عرب، اسامه المسلم عربستانی است که نشان داد چراغ ناسیونالیسم هنوز هم در فرهنگ جهان عرب پرفروغ است. این رمان نویس چهل و هفت ساله عربستانی که نسل جدید او را «هری پاتر جهان عرب» می نامند، با مجموعه رمان های «بساتین عربستان» برای جشن امضا وارد نمایشگاه کتاب مغرب شد.
🔹 رمان پرمخاطب او که در اقصی نقاط جهان عرب مطالعه شد به افسانه جنگ اعراب پیش از اسلام و نبردشان با ساسانیان پرداخته است. در این رمان، قصه دو دخترک جادوگر به سبک رمانهای ترسناک مدرن نوشته شده و از قضا اسامه المسلم دست روی گسل عرب و عجم نهاده است. بساتین عربستان پرفروشترین کتاب چند سال اخیر در کشورهای عربی است و شرکت او در جشن امضا نمایشگاه کتاب رباط باعث به هم ریختن نظم نمایشگاه مغرب و شلوغی سرسام آور این مراسم فرهنگی شد که حاکی از قدرت نرم فرهنگی بالای عربستان در سایر کشورهای عربی و مغرب دارد.
💠 اگر در دهه های گذشته سخن از نفوذ «الرابطه العالم الاسلامی» مطرح بود؛ ولی اکنون باید به پوست اندازی جدید عربستان توجه کرد و از شیوه های جدید قدرت فرهنگی ریاض غفلت نکرد.
https://www.eanlibya.com/%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%81%D8%B9-%D9%88%D8%A5%D8%BA%D9%85%D8%A7%D8%A1%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%AD%D9%81%D9%84-%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%8A%D8%B9-%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D8%B9%D9%88/
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
💥ضروت تفکیک کنشگری «حرکه النهضه» از «حزب النهضه»در تونس (تحلیلی بر زمینه های بازداشت اخیر شیخ راشد ا
📜 بیانیه اخوان المسلمین در اعتراض به صدور حکم زندان راشد الغنوشی
🔹 اخوان المسلمین محاکمه متفکر اسلامی راشد الغنوشی - رهبر حرکه النهضه و رئیس سابق پارلمان تونس - و محکومیت او به سه سال زندان و جریمه نقدی را محکوم می کند.
🔸 اخوان المسلمین محاکمه الغنوشی را نوعی بدخواهی و استبداد سیاسی دانسته که عدالت را نابود می کند و دموکراسی را تضعیف می کند، علاوه بر آن حمله به یک شخصیت سیاسی مبارز با سابقه ملی پرافتخار و جایگاه فکری در جهان اسلام است.
🔹اخوان خواستار آزادی سریع الغنوشی و تمامی زندانیان سیاسی است. باشد که خداوند تونس و مردم آن را از همه آسیب ها حفظ کند.
صهیب عبدالمقصود
سخنگوی رسانه ای اخوان المسلمین
شنبه دهم ذی القعد ۱۴۴۶ ق مصادف با هجدهم مه ۲۰۲۵ میلادی
🏷 #اسلام_سیاسی #حرکه_النهضه #راشد_الغنوشی #تونس
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ نکاتی درباره دو موضع گیری متعارض از اسلام سنتی در مورد تعطیلی شنبه ها
✍ به قلم: سید علی بطحائی
🔹 رسانه ای شدن یک استفتاء دال بر جواز تعطیلی شنبه ها و علنی شدن یک اظهارنظر مبنی بر عدم جواز تعطیلی شنبه ها از سوی دو فقیه طراز اول و بلند پایه از اسلام سنتی [ که هر دو نظر محترم و دارای مبانی فقهی متقن هستند] نکاتی مهم درباره ضرورت توجه و شناخت دقیق تر از اسلام سنتی و رابطه سنتی ها با اسلام سیاسی را دو چندان کرده است. همچنین شناخت نقاط افتراق و اشتراک خرده جریانهای اسلام سنتی و رسالت اسلام سیاسی در برابر نظرات متعارض فقهای عظام سنتی اهمیتی مضاعف دارد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در این باره اشاره خواهیم داشت.
1⃣ یکم؛
بدون لحاظ صحت و یا اصح بودن این دو فتوا یا واکاوی قوت و یا اقوی بودن استدلال های این دو مرجع سترگ [که هر دو نمایندگانی خوش نام و دارای کارنامه درخشان از دو طیف متمایز از اسلام سنتی هستند]، این دو اختلاف فتوا را بیش از آنکه دو نظر فقهی جزئی بدانیم؛ بایست آن را در دو اختلاف جریانی از دو طیف از اسلام سنتی تحلیل و بررسی کرد. بدیهی است اگر بخواهیم این دو فتوا را بسان سایر اختلافات فقهی رایج بدانیم، از شناخت ماهوی اسلام سنتی بازمانده و نمی توان نسبت سنجی درستی بین فتاوای متفاوت اسلام سنتی برقرار کرد.
2⃣ دوم؛
در عرف رایج جریان شناسی، عموما اسلام سنتی یک طیف واحد تلقی می شود. حال آنکه دقت در مبانی و مبادی دو خرده جریان از گفتمان تنومند اسلام سنتی نشان می دهد ما در شناخت اسلام سنتی با طیفی متکثر رو به رو هستیم. تا آنجا که ما بررسی کرده ایم، می توان در حوزه علمیه قم سه خرده جریان از اسلام سنتی را احصا کرد. طیف یکم؛ اسلام سنتی ناب. طیف دوم؛ اسلام سنتی وظیفه گرا و سومین طیف اسلام سنتی نظام واره یا فقه نظام ساز.
3⃣ سوم؛
مرز این خرده جریانات در واکنشهای متفاوت آنها نسبت به مولفه های سنت و تجدد، کنش های مختلف آنها نسبت به شاخصه های مدرنیته و ارائه یا عدم ارائه یک بسته فکری منظومه وار و منسجم از اسلام شناسی است.
طیف نخست از اسلام سنتی، سلبا و ایجابا نسبت به مدرنیته بی تفاوت است و اسلام را به صورت بسیط و خالص ارائه می کند.
طیف دوم ضمن شناخت اجمالی از نزاع اسلام و تجدد در مواردی خاص به جهت پاسخگویی به برخی مسائل و شبهات پیش آمده در برابر سنت و تجدد (به صورت مقطعی و بسان جزایری پراکنده) به حسب وظیفه اجتهادی خود به آن واکنش نشان می دهد.
طیف سوم از اسلام سنتی، ضمن شناخت کامل از مکاتب و ایسم های غرب و مدرنیته بر آن است که اسلام را به صورت یک بسته کامل و نظام فکری منسجم در برابر ایسم های غربی عرضه کند. شهید محمدباقر صدر در «اقتصادنا»، علامه طباطبایی در «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، حضرت آیت الله جوادی آملی در «روابط بین الملل در اسلام» و آیت الله هادوی تهرانی در کتاب «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» نمایندگان طیف سوم [و البته پیشرو و مترقی] از اسلام سنتی هستند.
4⃣ چهارم؛
با موضع گیری های متفاوت در مسئله تعطیلی شنبه ها در اسلام سنتی، باید اعتراف کرد که اسلام سیاسی در شرایطی پیچیده قرار گرفته است. گزافه نیست اگر ادعا کنیم اسلام سیاسی با کثرت تعاملات بین المللی و مسئولیت خطیر نسبت به تقویت بنیان های اقتصادی جامعه اسلامی و رفع دغدغه های بجای فعالان اقتصادی در عرصه بین الملل باید با اقناع افکارعمومی و تحلیل های نخبگانی این مسئله را بررسی مجدد کند.
5⃣ پنجم؛
اسلام سیاسی وظیفه سنگینی بر دوش دارد؛ نخست آنکه باید کارآمدی اقتصادی خود را در برابر اسلام سکولار و اقتصاد لیبرال ثابت کند، دوم آنکه باید بداند انتظارات بزرگی نسبت به صحنه رقابتی اقتصاد بین المللی و سرنوشت اقتصادی جامعه اسلامی پیش روی اوست. اسلام سیاسی باید مدنظر داشته باشد که توقعاتی غیرقابل اغماض برای اثبات کارآمدی فقه سیاسی در عرضه اندام اقتصاد مقاومتی در صحنه نظریات اقتصاد رقابتی بین الملل دارد و باید با مطالعات آسیب شناسانه، نقاط قوت و ضعف این دو فتوای مهم را لحاظ و با بازنگری، استفاده از اطلاعات آماری، پیمایش های دقیق میدانی و اظهار نظرهای متخصصان و فعالان اقتصادی و ارزیابی نهایی دیدگاه های موافقین و مخالفین تعطیلی شنبه ها، راه درست و صلاح پیش روی مصالح عالیه اقتصاد کشور در صحنه رقابت تنگاتنگ اقتصادی امروز انتخاب کند. چنین باد
#اسلام_سنتی #فقه_سنتی #فقه_نظام_ساز #اسلام_سیاسی #فقه_سیاسی
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J