مسلمنا muslimnair
⚡️درباره برگزاری مناظره اسلام سنتی با اسلام روشنفکری؛ از دیالوگ بالنده تا جریان سازی سازنده
✍ به قلم: سید علی بطحائی
💠 طی چند روز گذشته مناظره نماینده اسلام سنتی جناب آیت الله آقای ابوالقاسم علیدوست با نماد اسلام روشنفکری جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش برگزار شد. عده ای برگزاری این مناظره را «دیر؛ اما خوب» و خواستار تداوم آن و برخی نیز آن را شبیه «گرد و خاک دهه هفتاد» دانسته و مناقشاتی به موضوعات مطرح شده داشتند. برخی نیز آن را «رویارویی اسلام مقاصدی با اسلام روشنفکری» خوانده و به نقد کنش طیف های ثلاثه اسلام سنتی داشتند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو اشاراتی در مورد بایسته های پسینی انجام مناظرات بین دو جریان فکری خواهیم داشت.
1⃣ یکم. امروزه الگوی برگزاری مناظرات بزرگ (Great Debates) بهترین شیوه وزن کشی اندیشه ها و ارزیابی جریان های فکری و علمی است و این مناظرات در غرب امری متداول است. برگزاری چهار مناظره بزرگ بین واقع گرایان [رئالیست ها]، لیبرال ها و مارکسیست ها باعث پدید آمدن نظریاتی متعارض در علوم اجتماعی و روابط بین الملل شده و از دل این مناظرات جریان های جدید علمی و فکری متولد شده اند. به عنوان نمونه از دهه چهل تا هفتاد میلادی برگزاری چهار مناظره بزرگ باعث تولد نظریاتی معتبر در سطح جهانی شده است. تا جایی که مناظرات بزرگ، جایگزین اصلی برای انتظار کاذب ظهور دانشمندان انفرادی [که متحول کننده دانش ها معرفی شوند] را گرفته است.
2⃣ دوم: تقریبا امروزه انتظار ظهور مارتین لوتر (متوفی۱۵۴۶میلادی و۹۵۲قمری و همعصر شهید ثانی و مقدس اردبیلی) در جهان اسلام ناممکن است. چرا که نه عقلگرایی اسلام، مثل عقل گریزی مسیحیت است و نه تنوع علوم امکان ظهور کسی که را می طلبد که یک تنه اندیشه ها را تغییر دهد و این امر مهم بر عهده مناظرات بزرگ بین جریانهای فکری و فلسفی گذاشته شده است. طرفه آنکه؛ برگزاری مناظرات بزرگ ثمراتی دارد که جای خود را به کارکردهای ظهور منجیان انفرادی در علوم داده است.
3⃣ سوم. در غرب به محض برگزاری یک مناظره بزرگ کار را خاتمه یافته نمی دانند و پژوهشگران، نظریه پردازان میانی دست به کار می شوند و با برگزاری کرسی های نقد و نظر، نشست های علمی پیرامون مناظره، ویژه نامه های مجلات پژوهشی (Special issue) و... چراغ مناظره را تا کلاس های درس دانشجویان ادامه و محصولات پژوهشی متنوعی را منتشر می کنند. از این رهیافت است که آنها «شمع مناظرات بزرگ» را به «خورشید جریان های فکری» تبدیل می کنند. باید متفطن باشیم که از این به بعد نوبت اندیشکده ها، مراکز پژوهشی و آموزشی حوزوی و دانشگاهی است که با انتشار محصولات علمی ناظر به مناظره اخیر، کار نیمه تمام مناظره «علیدوست - سروش» را به فرجام برسانند تا این دیالوگ بین الاثنینی به جریان فکری تبدیل شود. [اگر بتوان این مناظره را در سطح مناظرات بزرگ معرفی کرد.]
4⃣ چهارم: تجربه ی موضوعات مطرح شده در مناظرات بزرگ راهگشاست. از منظر برگزارکنندگان مناظرات بزرگ در غرب، موضوعات مطرح شده باید مسئله ای را حل و مشکلی را برطرف کند. قضاوتی در مورد موضوعات مناظره «علیدوست - سروش» نداریم، ولی با وجود مشکلات عدیده فکری جامعه ما، طرح مباحثی مثل چالش های کلان پیش روی جهان اسلام، مسئله راهکارهای جبران عقب ماندگی مسلمانان از غرب، سنت و مدرنیته، موضوعات کلان تمدنی، باید و نباید های اسلامی سازی علوم انسانی، حقوق زن، آزادی، حقوق بشر، حجاب، قلمرو امر سیاسی و... از مسائل مهمی هستند که نبایست از آنها در مناظرات بزرگ غفلت کرد. تن دادن به مسئله نما یا شبه مسئله، امیدها به کارآمدی چنین مناظراتی را از بین می برد. بجاست متولیان برگزاری مناظرات بعدی بصورت کاملا مهندسی شده موضوعات کلان جامعه را از منظر دو جریان فکری نقد و بررسی کنند.
🔚 النهایه. برگزاری این مناظره بسیار بجا بود و به آینده پژوهی و پوست اندازی دو جریان فکری کمک شایانی خواهد کرد. در حالی که برخی از روشنفکران، زودهنگام سوت پایان اسلام سنتی را کشیده اند، این مناظره توانست چهره ای جدید از اسلام سنتی را به نمایش بگذارد و می تواند بستری را برای زایش جریان های جدید درون اسلام سنتی را بوجود آورد. در بستر این مناظرات، زاویه دید آینده نگرانه در اسلام روشنفکری می تواند نگاه گذشته گرای سنتی ها را تا حدودی تعدیل کند و اسلام سنتی را جانی تازه ببخشد. چنین باد...
🏷 #اسلام_سنتی #علیدوست #اسلام_روشنفکری #سروش
💠 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚽️ شوت های سهمگین لئو مسی بر باور های سنتی وهابیت در عربستان 🎥 در کلیپ تبلیغاتی جنجالی امروز عربستا
11.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ یارکشی وهابیت از «رونالدو» برای ساخت مسجدی مجلل در سرزمین وحی با نام «کریستین رونالدو»
✍ پانوشت:
یکی از مغالطات رایج در مقام ادعای بدون استدلال، مغالطه «توسل به تفاخر: Appeal to Vanity» است. در این مغالطه جریان های فکری سعی می کنند تا بجای ارائه استدلال برای اثبات یک عقیده از طریق استفاده از سلبریتی و چهره های مشهور و محبوب، نوعی تصدیق جمعی و مشروعیت برای جریان فکری خود بوجود آورند.
🏷 #اسلام_سلفی #وهابیت #عربستان #مغالطه #رونالدو
💠 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️به بهانه پنجاه و چهارمین سالگرد طوفان «بهولا» در بنگلادش و سرآغاز جدایی مسلمانان شرق هند
🚨حادثه ای طبیعی با پیامدهای گسترده سیاسی
✍به قلم: سید نیما موسوی
🌪حوادث طبیعی همواره جزء جدانشدنی زندگی بشر از گذشته تاکنون بودهاند. این حوادث در مواردی باعث تغییرات کلامی و سیاسی در جوامع شده و زندگی جوامع را دستخوش تغییر کردهاست. مثلا زلزله ۹ ریشتری لیسبون (۱۷۵۵م) که نظام الهیاتی کاتولیک را زیر و رو کرد و امانوئل کانت (۱۸۰۴م) و ولتر (۱۷۷۸م) با سئوال پیچ کردن کارکرد خدای مسیحیت و ضعف الهیات کلیسا در این زلزله، ناکارامدی کاتولیک ها را هوار کشیدند. یکی دیگر از این حوادث طبیعی ناگوار که باعث تغییرات سیاسی در قاره آسیا شد، طوفان «بهولا» در ۱۲ نوامبر ۱۹۷۰ میلادی بود. طوفانی که نهایتا زمینهساز جدایی مسلمانان بنگلادش از هندوستان گردید.
🌪۱۲نوامبر ۱۹۷۰ طوفان بهولا مرگبارترین طوفان جهان در منطقه پاکستان شرقی (بنگلادش کنونی) زمینهساز مرگو میر حدود ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان این منطقه گردید. از ژانویه ۱۹۷۰ مجموعه طوفان های استوایی از جزایر مارشال در اقیانوس آرام آغاز شد و با طوفان پاملا و امانگ در ژوئن ۱۹۷۰ تداوم یافت. تا پایان تابستان، بشکل تدریجی شاهد بروز طوفانهای گرمسیری گسترده هستیم؛ طوفان هایی که ساحل آسیایی اقیانوس آرام را تحت تاثیر قرار می داد. از ماه اکتبر شدت این طوفان ها بر ناحیه هندوچین سوار میشد. طوفان نورا و لوییز مهمترین طوفانهایی بود که مناطقی چون ویتنام را مورد اصابت قرار داد.
❌ ناکارآمدی دولت پاکستان در حل بحران سبب شد تا اثر وضعی این طوفان بر انتخابات پارلمانی پاکستان افزایش یابد. در دسامبر ۱۹۷۰ پس از تحریم انتخابات پارلمان بوسیله احزاب چپ، عوامیلیگ حزبی که پایگاه اصلی آن در پاکستان شرقی بود با کسب ۱۶۷ کرسی رای بالایی در پارلمان کسب کرد و پس از آن، حزب مردم با ۸۶ کرسی جایگاه دوم را از آن خود کرد. در این میان «مسلملیگ» نتوانست توفیق چندانی کسب کند.
🌪چهار ماه بعد در مارس ۱۹۷۱ ارتش پاکستان به بهانه حفظ حقوق اقلیت بیهاری در پاکستانشرقی عملیات موسوم به نورافکن را در این منطقه آغاز کرد که هدف اصلی اهرم فشار بر عوامیلیگ بود. جنگی که یک سمت آن ارتش پاکستان و سمت دیگر نیروهای آزادیبخش بنگالی موسوم به "موکتیباهینی" بودند که حمایت هند را بعنوان پشتیبان داشتند. درست پس از کشتار طوفان بولا در نوامبر ۱۹۷۰، در سه ماه نزاع پاکستان با نیروهای بنگالی، چندصدهزار نفر کشته شدند که این نوعی از نسل کشی بود که دولت یحییخان در اسلامآباد با حمایت کسینجر انجام داد. البته در کنار نیروهای ارتش پاکستان، نیروهای داوطلب رزاکار نیز که نزدیک به «جماعت اسلامی» بودند به نبرد می پرداختند. دولت هند که ضمن تعارضات قبلی با پاکستان از موج آوارگان بنگالی میترسید؛ از موکتی باهینی حمایت کرد و در نهایت در دسامبر ۱۹۷۱ پای هند به تعارضات بنگال باز شد و باعث شد تا پاکستان شکست بخورد و بنگلادش از پاکستان مستقل شود.
🌪تاثیر طوفان بهولا بر استقلال بنگلادش را می توان با تاثیر طوفان نرگس در سال ۲۰۰۸ در وضعیت کشور میانمار مقایسه کرد؛ وضعیتی که باعث شد تا میانمار وارد مرحله سنگین نظامی سازی قدرت پس از تغییرات قانون اساسی در سال ۲۰۰۸ شود و نیز بحران در روابط خارجی میانمار پدید آید. فرآیندی که از عوامل پیشران بحران مسلمانان روهینگیانا در میانمار در شمال استان راخین بود.
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #پاکستان #اسلام_سیاسی #جماعت_اسلامی #بنگلادش
💠 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
⚡️ فرجام آینده نظم جهان بین دو جریان «اسلام سیاسی» و «انقلاب ترامپی»
✍ به قلم: رضا بودراع الحسینی تحلیلگر مراکشی
🔹 ائتلاف ترامپ و ایلان ماسک مرحلهای جدید و گذار به دنیای پس از نظم کنونی را ترسیم کرد و جهان گذشته که در آن مفهوم «دولت الهی» که حاکم بر زندگی مردم و کنترلکننده آنها بود، جای خود را به «شخصیت های مالی» خواهد داد. افرادی که با هوش اقتصادی، ثروت بیکران و قدرت بینظیر شناخته شده اند.
🔸 آمریکا اکنون در حال عبور از رؤیای یک ملت - دولت واحد به سوی رؤیای شخصیت نجاتبخش است؛ کسانی بر اریکه قدرت ایالت متحده تکیه می زنند که نه تنها بر فراز دولت حکمرانی می کنند؛ بلکه منجی شرکتهای بزرگ نیز خواهند شد و در نتیجه، مردم آنها را قبله آمال و منجی خواهند شناخت.
🔹 اینکه چنین شخصیت هایی بهعنوان منجی در قامت دولت آمریکا ظاهر شده اند، روند فروپاشی آمریکا را نهتنها متوقف، بلکه سرعت آن را افزایش خواهد داد. نیاز امروز آمریکا به افرادی مانند ترامپ و ماسک که از دنیای سرمایهداری میآیند و نه از سیاست و احزاب عادی، نشاندهنده این ورشکستگی کامل است؛ ورشکستگی که تأثیرات عمیق، فوری و طولانی بر نظم آینده جهانی برجای خواهد گذاشت.
🔸 میتوان گفت دنیای مدرن، از ریشه تا رأس، در حال شکستن است؛ در پایین با انقلابهای عربی و خیزشها در مسجدالاقصی و در رأس، با «انقلاب ترامپ و ماسک» که در قلب کاخ سفید در جریان است و از این به بعد هر آنچه در جهان رخ میدهد، میان این دو پدیده جای میگیرد. بخش عمده ای از نزاع آینده بین اسلام سیاسی و انقلاب ترامپی خواهد بود.
🔸مدلی که از اتحاد ترامپ و ماسک به وجود خواهد آمد، شبیه به دجال است، اما نه به شکل یک فرد، بلکه به صورت یک نظام. نظامی که مانند دجال آخرالزمان، تنها میتوان نشان کفر را با «بصیرت ایمانی» بر جبین آن خواند. این نظام، با تکیه بر فناوری پیشرفته و هوش مصنوعی عظیم، موجی بیسابقه از الحاد را در جامعه بشری به راه خواهد انداخت.
🔃 تنها نسخه عقلانی و اعتدالی از اسلام است که میتوان موی دماغ این جبهه سرمایه داری و کفر را بر پیشانی این نظام بنشاند، همان عزم آخری که نسل آخرالزمان را قادر میسازد تا کفر دجال را به وضوح ترسیم کند.
🏷 #اسلام_سیاسی #سرمایه_داری #آمریکا #نظم_نوین_جهانی
💠 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
⚡️ نسخه بنیانگذار جماعت تبلیغ برای جبران عقب ماندگی جهان اسلام
💥 محمد الیاس کاندهلوی: برای خلاصی از مضیقه های پیش روی جهان اسلام، باید مسلمانان «ضعف در ایمان» و «کوتاهی در ادای نماز» را جدی بگیرند.
✍ پانوشت:
🔹 سید جمال الدین اسدآبادی با توجه دوقطبی «تقدیرگرایی» حاکم بر جهان اسلام و «تغییر گرایی» حاکم بر جهان غرب کوشید تا مسیری جدید برای تجدید حیات اجتماعی در جهان اسلام بگشاید و تفسیری متفاوت از «التقدیر یضحک علی التدبیر» و «العبد یدبر و الله یقدر» و «الحیله فی ترک الحیله» ارایه دهد.
🔸 وی با تمرکز در تفسیر آیه «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» نوشت تا مادامی که مسلمانان ندانند در انحطاط اند و نخواهند که سرنوشت خود را تغییر دهند، خداوند هم امدادی نخواهد کرد.
🏷 #اسلام_سلفی #جماعت_تبلیغ #سلفیه_مستنیر #سید_جمال_الدین_اسدآبادی
💠 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا، بله و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️ دکتر سید حسین نصر رهبر اسلام سنتگرا: ضرورت تأسیس یک دانشگاه شبیه M.I.T در ایران با فرهنگ بومی
🔸 نصر در سخنان اخیر خود گفت: ما باید علوم جدید را بشناسیم. ولی نکته مهم این است که وقتی شما چیزی را می شناسید باید توجه کنید که «وجودی» دارید که می شناسد و عالم است و از آن طرف «شی ئی» وجود دارد که معلوم است. از قرن نوزدهم به بعد، گرفتاری مردم مشرق زمین تاکنون که علوم جدید که از اروپا به آسیا آمد این است که «ما» به عنوان یک عامل داننده یا شناسنده عمل نمی کنیم. زیرا «مایی» وجود ندارد. «ما» در آن موضوعی که می خواهیم بدانیم، غرق شده ایم، یعنی اصالت فکری برای خودمان قائل نیستیم. هرچه غربی ها بگویند، همان را قبول داریم.
🔹 وی گفت: علوم غربی مطلق نیست، این علوم به جهانبینی غربی و تمدن غربی ارتباط دارد که اکنون بسیاری از فلاسفه در غرب متوجه شدهاند که علمشان مطلق نیست. علم به طور کلی با جهانبینی که علم در آن پرورانده میشود، ارتباط دارد. شما به محض اینکه از علم در مکانیک نیوتنی صحبت میکنید، فرضیهای راجع به عالم خلقت کردهاید. اکنون در غرب اندیشمندانی این موضوع را متوجه شده و درک کردهاند.
🔸 نصر افزود: کاری که ما باید انجام بدهیم و امیدوارم که دانشگاه، محل و مرکز انجام چنین کاری باشد، این است که بکوشیم نه فقط یک MIT درجه دوم یا درجه اول بشویم، بلکه باید یک MIT با ریشه ای در فرهنگ ایران تاسیس کنیم. چنانکه MIT کنونی، ریشه اش در فرهنگ مغرب زمین است. آن زمان باید دانش هایی که در دانشگاه MIT کنونی تدریس می کنند، به صورت نقادانه و نه به صورت کورکورانه، بشناسیم. من کارم فیزیک بوده و در حال حاضر نیز دارم در این حوزه مطالعه می کنم و در حال حاضر، نحله های بسیار متفاوت در تفسیر مکانیک کوانتوم وجود دارد. همه نیز گیج هستند که بله، معادلات ریاضی اش درست است، ولی این که دارای چه معنا و تفسیری است، کسی نمی داند. مثل بحث دنیاهای دیگر که از آن هیچ گونه اطلاعی در دست نداریم. توسل به این دست از بحث ها برای این است که بتوانند فرمول های ریاضی را حفظ بکنند. از این منظر علم جدید، فوقالعاده با بحران جدیدی از نظر فلسفی و فکری مواجه است و در این میان خیلیها دنبال راه دیگر و جهانبینی دیگری هستند.
🔹 من این موضوع را سالهاست که مطرح کردهام، زیرا ما میتوانیم آن جهانبینی را از فلسفه خودمان یعنی از فلسفه ملاصدرا، ابنسینا و میرداماد استخراج کنیم. نصر در ادامه شاهد مثال بحث خود را در نظریه میرداماد درباره زمان بیان کرد و گفت: برای مثال مساله زمان یکی از مسائلی است که مطرح شده و فلسفه غرب در این باره دچار گرفتاری در باره معنا و تفسیر آن شده است. حتی آقای برگسون گفته بود که مهمترین نظریه فیلسوف، نظرش درباره زمان است. این در حالی است که میرداماد، درباره زمان بحثهایی را انجام داده که نه فقط از نظر فلسفه تاریخ، بلکه برای شرایط کنونی نیز بسیار مفید به فایده است.
🔸 رهبر اسلام سنتگرایی گفت: ما باید تلاش کنیم که جنبه عقلانی، فلسفه، فیزیک، منطق، ریاضیات و به طور کلی سنت خودمان را بشناسیم و بفهمیم بر چه پایهای بوده است. سپس مبتنی بر آن تلاش کنیم علوم غربی را فرابگیریم. اگر بتوانیم چنین کاری بکنیم، بزرگترین خدمتها را نه فقط به ایران، بلکه به تمام جهان اسلامی کردهایم، زیرا مسأله تنها به ما اختصاص ندارد.
🔹 وی در پایان با اشاره به این که «البته الآن گروه هایی در میان مسلمانان هند، و هم در میان هندوها، دنبال این کار هستند و ما هم ان شاالله باید همین کار را انجام بدهیم و جهانبینی بومی خودمان را به وجود بیاوریم، که هم اصالت ایرانی و اسلامی داشته و ریشهاش از تمدن و تفکر خودمان باشد، و هم بتواند راجع به قوانین ترمودینامیک یا کوانتوم صحبت بکند و قدم بعدی را بردارد.
❌ اگر در چارچوب نظریههای کنونی، دو تا جایزه نوبل هم در فیزیک ببریم، درست است که یک قدم در راه پیشرفت علوم غربی برداشته ایم، اما کار دیگری نکردهایم. مثل دانشمند مصری که برنده جایزه نوبل در شیمی شد. این برای تمدن مصر چه اثری داشت؟ به جز این که تا مدتی، به آن افتخار می کردند. اما ما چیز عمیقتری نسبت به آن نیاز داریم و ان شاالله خواهد شد. من ۶۰ سال و به عبارتی تمام عمرم را و زمانی که هاروارد هم بودم، برای این کار گذاشتهام و از این جهت اصلا ناامید نیستم.
🌐https://medium.com/@Adam.Ient/a-critique-of-modern-science-from-the-perspective-of-seyyed-hossein-nasr-3dff84caaa77
🏷 #اسلام_سنتگرا #سید_حسین_نصر
💠 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا، بله و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
⚡️ به بهانه نود و یکمین سالگرد اعلام «جمهوری اسلامی» در ترکستان شرقی چین
🔹 دوازدهم نوامبر همه سال یادآور اعلان جمهوری اسلامی در ترکستان شرقی است. در زمانی که شعله های حرکتهای آزادیبخش در میان ملتهای آسیای مرکزی روشن شده بود، مردم ترکستان شرقی نیز توانستند استقلال خود از چین را اعلان و جمهوری اسلامی مستقلی را در سال ۱۹۳۳ تاسیس کنند.
🔸 بنای تاسیس این دولت کوتاه مدت اصول و برپایی سیاست اسلامی و مقابله با کمونیسم و سکولاریسم بود و «خوجه نیاز» به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و «ثابت دام الله» به عنوان رئیس مجلس وزیران برگزیده شد.
🔹 این جمهوری گامی بزرگ در مسیر تحقق اهداف مسلمانان در ترکستان شرقی جهت دست یافتن به حکومتی مستقل جهت اداره آزادانه سرزمین آنها با امور دینی و اجتماعیشان بود.
🔸 علی رغم عمر کوتاه این جمهوری که از چند ماه فراتر نرفت، همواره یادآوری آن نقطه آرمانی برای مسلمانان در ترکستان شرقی بوده است.
🔹این منطقه دهها سال است که شاهد خشونت فرقه ای عليه مسلمانان اویغور و سیاستهای سرکوبگرانه آنها شامل ممنوعیت مراسم و اعمال دینی و ویرانی مساجد و ممنوعیت استفاده از اسامی و شعارهای اسلامی میشود و همهی این محدودیت ها در جهت پاکسازی هویت اسلامی ساکنان اصلی منطقه است.
🏷 #اسلام_سیاسی #ترکستان_شرقی #سین_کیانگ #اویغور #چین
💠 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا، بله و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
مسلمنا muslimnair
⚡️ به بهانه نود و یکمین سالگرد اعلام «جمهوری اسلامی» در ترکستان شرقی چین 🔹 دوازدهم نوامبر همه سال ی
⚡️ درباره مسئله مسلمانان اویغور
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
🇨🇳 ۱. اویغورها در استان سین کیانگ در شمال غرب چین حدود سی میلیون مسلمان هستند که نیمی از جمیعت مسلمانان چین را تشکیل می دهند.
🇨🇳 ۲. اویغورها قبل از دهه ۱۹۴۰ مستقل بوده و پرچم مخصوص داشتند، ولی از زمانی که به چین ملحق شده اند، خود را جدا از کشور چین می دانند. به همین علت روحیه استقلال طلبی و جدائی طلبی در این منطقه بسیار قوی است. لذا دولت چین با هدف از بین بردن توازن جمعیتی از حضور قومیت غیر مسلمان هان (نژاد اکثریت چین) در این منطقه استقبال و حمایت می کند.
🇨🇳 ۳. رفتار چینی ها با مسلمانان اویغور به شدت ظالمانه و سرکوبگرانه است و عموم مسلمانان در این منطقه به شدت تحت فشار هستند؛ از جمله اقدامات ضد آزادی مذهبی در این منطقه الزام حضور اجتماعی زنان مسلمان به کشف حجاب و ممنوعیت حجاب برای دانش آموزان در مراکز آموزشی، بیمارستان ها و بسیاری از اماکن عمومی است. در سال های اخير دولت چین برای کنترل مسلمانان و جلوگیری از ترویج باورهای دینی و مذهبی بسیاری از مساجد و حتی مدارس دینی را تعطیل کرده و ورود جوانان زیر ۱۸ سال را به مساجد ممنوع کرده است. حتی مسلمانان در اجرای مراسم و شعائر مذهبی مانند روزه داری با مشکلات بسیار شدیدی مواجهند. البته برخی مساجد در این منطقه صرفًا برای سالخوردگان و فقط برای ادای فریضه نماز باز است و افرادی که با دولت چین همکاری می کنند از آزادی های مذهبی خاصی برخوردارند.
🇨🇳 ۴. هرچند بسیاری از مسلمانان اویغور از نجابت و روح سلحشوری و اسلام خواهی برخوردارند و نسبت به اسلام و اعتقادات دینی بسیار پایبندند، لکن به دلیل ضعف آگاهی های دینی و سیاسی و همچنین نبود رهبری آگاه از ماهیت جریان های بین المللی، متاسفانه تعدادی از جوانان اویغور به گروه های تروریستی مانند القاعده و طالبان پیوسته اند و جنبش هایی با نام اسلامی راه اندازی کرده اند و حتی گروه هایی از اینها جذب داعش شده و در سوریه در کنار این جریان های تروریستی قرار گرفته اند که همین عوامل دستمایه فشار بیش از حد دولت چین بر مسلمانان به بهانه مبارزه با تروریست شده است.
🇨🇳 ۵. آمریکا، غربی ها و عربستان از روحیه مبارزاتی و مطالبات جدائی طلبانه اویغورها سوء استفاده سیاسی کرده و با حمایت از این جريان های جدایی طلب در سین کیانگ به عنوان یک امتیاز سیاسی با هدف وارد آوردن فشار سیاسی بر دولت چین استفاده می کنند.
🇨🇳 ۶. طریقت های صوفیه در سین کیانگ فعالند. مردم منطقه معتقدند برخی امامان معصوم در آنجا مدفونند. در منطقه ختن، مرقد امام زین العابدین، امام موسی کاظم، امام جواد، امام حسن عسکری علیهم السلام وجود دارد. عده ای از مردم منطقه معتقدند شش امام از امامان شیعه در آن منطقه مدفونند و مورد توجه متصوفه اند.
🇨🇳 ٧. در گذشته که آزادی های مذهبی بیشتری در این منطقه وجود داشته، صوفیان، مجالس ذکر مفصلی داشته و شب های جمعه هزاران نفر اجتماع در خانقاه ها و مراقد داشتند که متاسفانه اکنون توسط حکومت چین تعطیل شده است.
🇨🇳 ۸. پرچم ترکستان شرقی شبیه پرچم ترکیه است و تنها رنگ آبی دارد. شاید دلیل حمایت ترکیه، به غیر از مسلمانی، جنبه قومیتی هم دارد.
🇨🇳 ۹. حدود یک میلیون مسلمان اویغوری در اردوگاه های تحت نظارت دولت چین هستند. از دیدگاه دولت چین، اردوگاه های آموزش اجباری برای جلوگیری از گرایش جوانان اویغور به گروههای افراطی است. وظیفه اصلی اردوگاهها، آموزش زبان چینی، قوانین چین و حقوق شهروندی چین است. دولت چین ادعا میکند که این اردوگاهها مراکز «آموزش فنی» هستند که برای جلوگیری از گسترش تروریسم ایجاد شدهاند، اما به نظر می رسد دولت چین به دنبال تغییر هویت زبانی و قومیتی اویغورهاست.
🇨🇳 ۱۰. بنابراین بر اساس حدیث «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» و حدیث «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا» کانال و سایت علمی ـ تخصصی مسلمنا حامی مسلمانان راستین و مظلوم اویغور و سین کیانگ است.
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #ترکستان_شرقی #سین_کیانگ #اویغور #چین
💠 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا، بله و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o