eitaa logo
خودآموز پایان نامه و مقاله نویسی
3.4هزار دنبال‌کننده
624 عکس
42 ویدیو
174 فایل
توجه #موضوع دادن، #نوشتن، #ویراستاری ، #طرح‌نویسی و ... با #هوش‌مصنوعی #اینجا قرار است #ماهی گیری یاد بگیرید ادمین کانال @ali_myganj
مشاهده در ایتا
دانلود
1 الفاظ القرآن نام ديگر آن المفردات فى غريب القرآن تأليف حسين بن محمد راغب اصفهانى در اين واژه‌نامه كه بر بنياد موادّ اصلى كلمه سامان داده شده، مسلك راغب چنين است كه نخست ماده را با معناى حقيقى‌اش مى‌آورد، آنگاه مشتقات آن را ياد مى‌كند، سپس معانى مجازى را با تبيين علاقۀ حقيقت و مجاز عرضه مى‌دارد.وى بر اين همه، اولاّ از قرآن،ثانيا از حديث و ثالثا از سروده‌ها و اقوال عرب گواه مى‌جويد.او همچنين به ياد كرد قراآت وارده، اقوال صحابه و تابعين و حكماء و نيز تفسير قرآن به قرآن، دست مى‌يازد.به عنوان نمونه در مادۀ «خبث»، ابتدا معناى حقيقى آن را ذكر مى‌كند،«الخبت»:المطمئن من الارض، و...سپس معناى مجازى را متعرض مى‌شود،«ثم استعمل الاخبات استعمال اللين و التواضع».بعد از آن علاقۀ حقيقت و مجاز را بازگو مى‌كند: «و العلاقة بينهما المشابهة»، پس از آن تفسير قرآن به قرآن را نمايان مى‌دارد، «قال الله تعالى:«و أخبتوا الى ربهم»، و قال:«بشّر المخبتين»اى المتواضعين، نحو«لا يستكبرون عن عبادته».در ادامه جلوه‌اى ديگر از تفسير قرآن به قرآن را نشان مى‌دهد و مى‌نويسد:و قوله تعالى «فتخبت له قلوبهم»اى:تلين و تخشع.و الاخبات هنا قريب من الهبوط فى قوله تعالى:«و إنّ منها لما يهبط من خشية الله»با اين مثال مى‌توان بيان داشت كه مفردات راغب خود تفسيرى پر بار و عميق و مختصر است و فوائد و فرائد گوناگونى را داراست. گاه به نقد و ردّ آراء ديگران(با ابراز نظرات و آراء خود) به نيكى مى‌پردازد و در اين حوزه از علوم، صاحب مرتبۀ اجتهاد است. ادامه دارد👇🏾 https://eitaa.com/myganj 🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
مصادر راغب در به مؤلفات پيشينيان عنايت ويژه‌اى نشان داده و از كتبى چون «المجمل فى اللغة(ابن فارس)، الشامل فى اللغة(ابومنصور جبان)، تهذيب الالفاظ(ابن سكيت)، معانى القرآن(فرّاء)، المسائل الحلبيات(ابوعلى فارسى)، معانى القرآن(زجاج)، العين(خليل بن احمد)، تفسير ابومسلم اصفهانى، تفسير غريب القرآن(ابن قتيبة)، كتاب سيبويه، معانى القرآن(اخفش)، مجاز القرآن(ابوعبيدة)، الحجة للقراءات السبعه(فارسى)، غريب الحديث(ابن قتيبة)، غريب الحديث(ابوعبيدة)، الغريب المصنف(ابوعبيد) و...استفاده نموده است. در تفسير از على بن ابيطالب(ع)، امام صادق(ع)، ابن عباس، ابن مسعود، عمر بن الخطاب، مجاهد، قتاده، حسن بصرى، شعبى، سفيان و برخى ديگر، نقل اقوال مى‌نمايد. از لغويين مانند:مبرد، كسائى، سيبويه، يونس، ابوزيد، توزى، اصمعى و ابن عربى مطالبى مى‌آورد.و در قرائت از حمزه، يعقوب و نقاش، نقل مى‌كند.اقوال جبائى، ابوالقاسم بلخى و ابوبكر علاف را از متكلمين بازگو مى‌نمايد.و سخنان حكما را بدون ذكر افراد يادآور مى‌شود. https://eitaa.com/myganj 🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
📗 1 کم‌ دركی ( ‌ترس از درک كم مطلب ): بسیاری از كتاب‌خوان¬ها گمان می¬كنند كه باید هر مطلبی را با‌كندی بخوانند وگرنه ممكن است آن را یاد نگیرند. خواننده¬ای كه كلمه¬خوانی می¬كند مجبور است با پهلوی هم قرار‌دادن كلمات به معانی برسد. این كار وقت¬گیر است؛ در حالیكه خواننده¬ی عبارت¬خوان به جای كلمات، عبارات را می¬خواند. لذا درک مطلب برای فرد تندخوان خیلی راحت¬تر از درك مطلب برای خواننده¬ی كندخوان می¬باشد. https://eitaa.com/myganj 🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
📗 2 با صدا خوانی ( خواندن متن با صدای بلند ): در موقع خواندن باصدا و تلفظ كلمات با صدای بلند، شخص می¬تواند حداكثر با بهترین سرعت حرف زدن پیش برود. در باصداخوانی شما مغز خود را مجبور می‌كنید تا مطلب را با سرعتی در حد حرف زدن جذب كند و بفهمد و این سرعت برای تندخوانی بسیار كم است. برای رفع این ایراد، در هنگام تندخوانی، نوک زبانتان را بین دو ردیف دندان¬های راست یا چپ قرار دهید تا مانع تلفظ كلمات شوید. https://eitaa.com/myganj 🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
📗 3 لب خوانی ( حركت لب¬ها در هنگام خواندن ): لب¬خوانی عبارت است از خواندن كلمات- همراه با حركت دادن لب¬ها- بدون اینكه صدای كلمات شنیده شود. بعضی از افراد در هنگام مطالعه بدون آن كه باصدا بخوانند، لب¬ها را حركت می¬دهند، یعنی لب¬خوانی می¬كنند. اگر شما به این مشكل دچار هستید برای رفع آن راه‌های گوناگونی وجود دارد كه هر كدام را مناسب‌تر یافتید به كار ببرید: ✏️الف: بین لب¬هایتان( و نه بین دندان¬ها ) چیزی همانند خودكار یا مداد قرار دهید و خواندن را ادامه دهید. در این حالت برای نگهداری مداد ناچارید به لبتان فشار بیاورید. در این صورت مانع از آن می¬شوید كه لبهایتان حركت كنند. 🖍ب: لب¬ها را محكم به هم فشرده كنید و در همان حال زبان را به سقف دهان بچسبانید. ✏️ج: لب‌ها به حالت سوت زدن گرد كنید و هوا را به بیرون بفرستید. https://eitaa.com/myganj 🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
📗 4 ذهن¬خوانی یا صامت¬خوانی ( خواندن مطالب بدون صدا ): یكی دیگر از عادت¬های نادرست در هنگام مطالعه، خواندن بی¬صدای كلمات یا تلفظ آنها در ذهن است كه به آن حرف‌زدن ذهنی یا ذهن¬خوانی می‌گویند. در ذهن¬خوانی، خواندن باصدا تبدیل به خواندن بی‌صدا می¬شود كه فقط خود شخص از آن اطلاع می‌یابد. در این حالت لب¬ها، زبان و گلو حركات خفیفی را انجام می¬دهند كه تلفظ واقعی كلمه محسوس نیست. اگر این عادت زیاد عمیق نباشد سعی كنید تا آن¬جا كه می¬توانید در كم كردنش بكوشید ولی نگران وجود آن نباشید. سایر عیوب را رفع كنید و زیاد به خود فشار نیاورید. در جهت كاهش این ایراد توصیه می¬شود در متونی كه می‌خوانید بیشتر به دنبال معنی مطلب باشید و به ظاهر لغات كمتر توجه نمایید. در واقع لغات وسیله‌ی انتقال معنی از متن به مغز هستند و شخص باید معنی و مفهوم را دریافت كند و نیازی به دقت در جملات و ظاهر متن ندارد. https://eitaa.com/myganj 🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
📗از كاربردهاي ديگر عاميانه معمول: ✏️زهله = زهره 🖍گرام = گرامي ✏️با اين وجود = با وجود اين 🖍خواروبار=خواربار ✏️قتل و عام = قتل عام 🖍خورده‌فروشي = خرده فروشي ✏️واگيردار = واگير صبح ناشتا = ناشتا 📗كاربرد واژه‌هاي عاميانه در نوشته نادرست است: در سخنوري نبايد روده‌درازي كرد؛ زيرا پرچانگي باعث مي‌شود خواننده چرت بزند. بايد اين‌چنين نوشت: در سخنوري نبايد زياده سخن گفت، زيرا زياده‌گويي باعث مي‌شود خواننده به خواب رود https://eitaa.com/myganj
در صورت مشخص بودن فاعل از كاربرد فعل مجهول خودداري كنيم. 📕اين مدرسه توسط آقاي خيرخواهي رايگان ساخته شد. = الف) اين مدرسه را آقاي خيرخواهي به رايگان ساخت. ب) اين مدرسه ساخته شد. 📗اين كتاب توسط جمالزاده نوشته شد. = الف) اين كتاب را جمالزاده نوشت. ب) اين كتاب نوشته شد. https://eitaa.com/myganj 🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
را با عربي جمع نكنيم فارسي را با نشانه‌هاي جمع عربي جمع نبنديم. كارخانجات = كارخانه‌ها پروانه‌جات = پروانه‌ها دسته‌جات = دسته‌ها دستورات = دستورها باغات = باغ‌ها آزمايشات = آزمايش‌ها گرايشات = گرايش‌ها بازرسين = بازرسان بنادر = بندرها اساتيد = استادان بساتين = بستان‌ها ميادين = ميدان‌ها https://eitaa.com/myganj 🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
سه (...) سه نقطه در این موارد به کار می‌رود: 📗به جای محذوف: «صلح را همه دوست دارند: مسلمان، کافر، عرب، عجم، پیر، جوان و...». ✏️یادآوری ۱: سه نقطه، جمله را از نقطه‌ پایانی بی‌نیاز نمی‌کند. 🖍یادآوری ۲: سه نقطه برای آن است که معلوم کند جمله ادامه دارد؛ بنابراین اگر در جمله‌ای کلمه یا علامتی دیگر همین وظیفه را بر عهده گرفت، وجود سه نقطه زائد خواهد بود: «بر نهج‌البلاغه، کسانِ بسیاری شرح نوشته‌اند؛ مانند ابن‌میثم و ابن‌ابی‌الحدید». https://eitaa.com/myganj 🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
(«») کاربرد اصلی این علامت، برجسته‌نمایی است و موارد کاربرد آن بدین شرح است: 📗 محاصره‌ منقول مستقیم: ❤️پیاژه می‌گوید: «هر کس که به تو چیزی آموخت، تو را از لذت کشف آن، محروم کرد.» 📕برجسته‌سازی واژه یا واژه‌هایی که نویسنده به هر دلیلی می‌خواهد نظر خواننده را بیشتر از حد معمول به آن جلب کند: ❤️ ـ در میان ریشه‌های مشکلات و مسائل یک جامعه، برخی مهم‌تر، و احتمالاً یکی مهم‌ترین است. به گمان من آن «یکی»، در جامعه ما، به شمار نیاوردن «تفاوت‌ها» است. 📒 برجسته‌سازی نام مقالات در پانوشت. 🖍یادآوری 1: برای برجسته کردن عنوان کتاب‌ها و نام نویسندگان و اعلام دیگر، از علایم دیگری ـ غیر از گیومه ـ نيز استفاده می‌شود؛ مانند کج کردن حروف. ✏️یادآوری 2: وقتی عبارتی داخل گیومه قرار گرفت، بدین معنا است که ناقل (نویسنده) در آن تصرفی نکرده است. چنانچه نویسنده، عبارتی را با تلخیص و یا تغییر نقل کرد، نباید آن را داخل گیومه قرار دهد و نیز لازم است در پانوشت، پیش از نقل نشانی منبع از علایم اختصاری «ر. ک:» استفاده کند. بدین ترتیب خواننده در می‌یابد که عبارت منقول، عین عبارات اصلی نبوده، برای اطلاع از آنها باید به منبع اصلی مراجعه کند. درون یا بیرون گیومه گذاشتن نقطه پایانیِ جمله‌ای که در گیومه قرار گرفته است، بستگی به تمام شدن یا نشدنِ جمله پیش از آن دارد؛ یعنی اگر جمله پیش از جمله قرارگرفته در گیومه، تمام شده و به اصطلاحْ یصِحُّ السکوتُ علیه است، جمله‌ای که درون گیومه قرار دارد، مستقل حساب می‌شود و بنابراین نقطه‌ پایانی آن را در درون گیومه می‌گذاریم؛ اما اگر جمله پیشینْ تمام نشده و جمله قرارگرفته در گیومه، آن را تمام می‌کند، نقطه را بیرون گیومه می‌گذاریم. https://eitaa.com/myganj 🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
📗 5 حركت انگشت ( به كار بردن انگشت، مداد و غیره بر روی متن ): در تندخوانی پیشرفته انگشت¬گذاری باعث كندی در هماهنگی چشم و عمل ذهن خواهد شد و این ارتباط مستقیم را كه راحت¬تر و سریع¬تر است، به ارتباطی باواسطه تبدیل می¬كند. هر نوع عمل اضافی نظیر انگشت¬گذاری، به كار بردن مداد یا چوب خط و... باعث می¬شود كه مغز یک حركت اضافی را تحمل كند. برای ‌ترک عادت حركت انگشت در تندخوانی پیشرفته، بهترین شیوه آن است كه در موقع مطالعه¬ی كتاب، طرفین آن را با دو دست نگاه دارید تا عادت نامطلوب خود را رفته‌رفته فراموش كنید. بدین طریق این مشكل را با جلوگیری از عامل ایجاد آن‌ ترک كرده¬اید. https://eitaa.com/myganj 🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید